وقتی فشار آب ساختمان از یک حد مشخصی که همیشه داشته کمتر می شود، معضلات زیادی را با خود به همراه می آورد. مشکلاتی مثل روشن نشدن پکیج یا آبگرمکن، افت فشار آب در شیر ظرفشویی و حتی سرد نبودن باد کولر آبی.

در این مواقع بهتر است به دنبال یافتن علت اصلی کاهش فشار آب در ساختمان باشیم تا بعد از آن به رفع افت فشار آب اقدام کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا تمام دلایل احتمالی موثر در کاهش فشار آب ساختمان را بررسی کرده و در نهایت راهکارهای عملی برای حل این مشکل را به شما پیشنهاد دهیم.

6 دلیل کاهش فشار آب ساختمان

آب ساختمان بنا به علت های متنوعی دچار افت فشار می شود:

  • مصرف بیش از حد آب

یکی از ساده ترین دلایل افت فشار آب در ساختمان این است که سایر مصرف کنندگان یعنی همسایه ها بیش از حد معمول آب مصرف کنند. به همین خاطر در فصل تابستان یا ایام نزدیک به سال نو بیشتر از هر وقت دیگری با کم شدن فشار آب مواجه هستیم.

  • قدیمی بودن سیستم لوله کشی ساختمان

گاهی مواقع دیده شده که فشار آب داخل لوله اصلی مناسب است، اما آب درون ساختمان افت فشار دارد. در چنین شرایطی احتمالاً قدیمی و فرسوده شدن سیستم لوله کشی آب ساختمان دلیل این مشکل است. چون لوله های قدیمی معمولاً از جنس گالوانیزه و فلزی هستند که به مرور زمان زنگ می زنند، رسوب می گیرند و در نهایت مسیر جریان آب در لوله ها را باریک و باریک تر می کنند.

با این اوصاف آب با فشار بالا وارد ساختمان می شود، اما به مرور که از سیستم لوله کشی عبور می کند تا به مصرف کننده برسد، دچار افت فشار می شود. پس نه تنها قدیمی بودن لوله های آب عامل افت فشار آب در ساختمان است، زنگ زدن و رسوب گرفتن لوله ها نیز تاثیر زیادی در این مشکل دارد.

  • باز نبودن کامل شیر فلکه آب ساختمان

در نزدیکی کنتور آب ساختمان یک عدد شیر فلکه تعبیه شده که می توان در مواقع ضروری با بستن آن جریان آب داخل ساختمان را به صورت موقت قطع کرد. حال اگر به هر دلیلی شیر فلکه به طور کامل باز نشده باشد، خواه ناخواه فشار آب درون ساختمان افت پیدا می کند.

  • نشتی آب از لوله ها و اتصالات

شایع ترین دلیل کم شدن فشار آب ساختمان این است که لوله های آب به دلیل تحمل ضربه خارجی، یخ زدگی، اجرای غیراصولی، سست بودن اتصالات و پوسیدگی دچار ترکیدگی و نشتی شوند. حتی ممکن است نشتی آب از شیر پرکن توالت فرنگی یا فلاش تانک باشد. در این حالت به طور حتم حجم زیادی از آب شرب مصرفی ساختمان از محل نشتی هدر می رود و ساختمان با افت فشار آب روبرو می شود.

  • خرابی شیرآلات ساختمان

در خانه هایی که از شیرآلات قدیمی استفاده می شود و آب منطقه املاح زیادی دارد، معضل افت فشار آب زیاد دور از ذهن نیست. چون آب با فشار وارد در لوله ها حرکت می کند، اما به محض رسیدن به سری شیر با حجم زیادی از جرم و رسوبات مواجه می شود که منافذ شیر را مسدود کرده اند. در نتیجه آب با فشار کم از شیرآلات خارج می شود.

مشکل وجود رسوبات در شیرآلات اهرمی و معمولی دیده می شود. پس فرقی نمی کند که مدل شیرآلات شما چه باشد، در هر صورت علت کم شدن آب ظرفشویی، دوش حمام و دستشویی می تواند به دلیل جرم گرفتن شیرآلات باشد.

علت کم شدن فشار آب ساختمانراه حل رفع آن 1

  • کمبود فشار آب در منطقه

آخرین دلیلی که می توان در خصوص علت کم شدن فشار آب ساختمان در نظر گرفت، کمبود فشار آب منطقه است. به بیانی دیگر آب موجود در لوله اصلی فشار مناسبی ندارد به همین دلیل مخصوصاً به طبقات بالاتر آب کافی نمی رسد.

 

راهکارهای عملی رفع افت فشار آب

در بخش قبلی با تمام دلایلی که می توانند باعث کم شدن فشار آب ساختمان شوند آشنا شدید و حالا نوبت این است که راهکارهای رفع افت فشار آب را با هم بررسی کنیم:

  • بررسی سیستم لوله کشی آب ساختمان و رفع مشکلات احتمالی آن

اولین اقدام برای برطرف کردن مشکل کمبود فشار آب ساختمان این است که کل سیستم لوله کشی آب اعم از لوله ها و شیرآلات را مورد بررسی قرار دهید تا چنانچه علت اصلی کم شدن فشار آب از آن قسمت است با کمک مجری تاسیساتی متخصص به رفع عیب بپردازید.

به عنوان مثال اگر لوله های آب ساختمان قدیمی و کهنه شده اند، باید به بازسازی لوله کشی آب اقدام کنید. در صورتی که بعد از بررسی لوله ها متوجه وجود نشتی در سیستم شدید، بایستی اقدامات مورد نیاز برای رفع نشتی را انجام دهید. چنانچه شیرآلات کهنه و قدیمی شده اند، بهترین راه حل تعویض شیرآلات ساختمان است.

  • استفاده از سرشیر افزایش فشار آب

اگر مشکل کم شدن فشار آب به دلیل نقص در سیستم لوله کشی و شیرآلات نداشت، یک سری راهکارهای عملی برای افزایش فشار آب در شیرآلات ساختمان وجود دارد که مهمترین آن ها استفاده از سرشیر افزایش فشار آب است.

این نوع سرشیر بر روی شیر آب ساختمان بسته می شود و فشار آب خروجی از شیرآلات را زیاد می کند. البته سردوش افزایش فشار آب نیز در بازار موجود است که می توان با استفاده از آن فشار آب دوش حمام را زیاد کرد.

  • نصب و استفاده از دستگاه افزایش فشار آب

راه حل نهایی برای جبران کمبود فشار آب در مناطقی که همیشه با کمبود فشار آب درگیر هستند، استفاده از دستگاه های افزایش فشار آب همچون پمپ آب خانگی و منبع، مینی پمپ داخل واحد، بوستر پمپ و پمپ پشت آبگرمکنی یا پکیجی برای افزایش فشار آب گرم ساختمان است:

  1. پمپ آب خانگی و منبع

برای واحدهای ساختمانی که کل طبقات با کم شدن فشار آب مواجه هستند از سیستم پمپ آب و منبع استفاده می شود. پمپ های آب خانگی در ظرفیت های 0.5، 1، 1.5، 2 و 3 اسب بخار موجود هستند که همراه با منبع تحت فشار و بعد از کنتور آب ساختمان نصب می شوند تا آب ورودی به ساختمان را به صورت پرفشار به داخل واحدها هدایت کنند.

علت کم شدن فشار آب ساختمانراه حل رفع آن 2

  1. بوستر پمپ

بوستر پمپ یک دستگاه تقویت فشار آب خانگی است که در واقع از چندین پمپ آب تشکیل شده که به صورت موازی در کنار هم نصب شوند و کمبود فشار آب در ساختمان هایی با تعداد طبقات بالا را رفع می کند.

با کمک بوستر پمپ آب با دبی یکسان در بین طبقات تقسیم می شود و دچار نوسان فشار نخواهد شد. چنانچه قصد استفاده از بوستر پمپ را دارید، پیشنهاد می کنیم مطالعه فایل انتخاب بوستر پمپ را از دست ندهید.

  1. مینی پمپ داخل واحد

مینی پمپ داخل واحد در واقع همان پمپ آب خانگی البته در ظرفیت 0.5 اسب بخار است که در داخل همان واحد مدنظر و در فضای محدودی همچون زیر سینک یا داخل سرویس بهداشتی نصب می شود.

در چند حالت می توان به جای پمپ خانگی و منبع از مینی پمپ افزایش فشار آب استفاده کرد. اول اینکه تنها تعدادی از واحدهای ساختمانی مشکل کمبود فشار آب داشته باشند و الباقی آب پرفشار دریافت کنند. دوم اینکه تمام همسایه های ساختمان بر سر نصب پمپ آب خانگی و منبع به توافق نرسند و سوم اینکه ساختمان مورد نظر فضا و شرایط لازم برای نصب پمپ آب خانگی به همراه منبع را نداشته باشد.

شما می توانید جهت اطلاع از قیمت مینی پمپ افزایش فشار داخل واحد لینک خرید پمپ آب ساختمان از سایت تیمچه را لمس کنید.

علت کم شدن فشار آب ساختمانراه حل رفع آن 3

  1. پمپ آب پشت آبگرمکنی یا پکیجی

گاهی مواقع مشکل کم شدن فشار آب ساختمان تنها برای آب گرم ایجاد می شود. به بیانی دیگر آب سرد ساختمان پرفشار و مناسب است، اما آب گرم بسیار کم فشار در شیرآلات جریان پیدا می کند. در چنین مواقعی چندین راهکار برای حل این مشکل وجود دارد که یکی از آن ها نصب و استفاده از پمپ آب پشت آبگرمکنی یا پکیجی است.

این نوع پمپ ظرفیت بسیار کم در حد 0.5 اسب بخار دارد که در پشت آبگرمکن یا پکیج ساختمان نصب می شود و به این ترتیب فشار آب گرم ساختمان را بین 30-40 درصد افزایش می دهد. پیشنهاد می کنیم برای بررسی بیشتر دلایل افت فشار آب گرم در ساختمان فیلم راهنمای عیب یابی کاهش آب گرم ساختمان را مشاهده کنید.

 

جمع بندی

در این مطلب تمام دلایلی که می توانستند باعث کم شدن فشار آب ساختمان شوند را برای شما بررسی کردیم و در انتها راهکارهای عملی حل این معضل را به شما پیشنهاد دادیم. هرچند انجام برخی از راهکارها همچون بازسازی لوله کشی و نصب پمپ آب نیاز به تخصص و مهارت مجری تاسیساتی دارد.

ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته خدمات متنوعی به مشتریان خود ارائه می دهیم که بازسازی لوله کشی آب، تعویض شیرآلات ساختمان و نصب پمپ آب به همراه منبع تنها چند مورد از آن ها هستند. ما تمامی خدمات خود را به همراه گارانتی تضمین کیفیت به شما عرضه می کنیم تا هیچ نگرانی بایت کیفیت خدمات دریافتی از ما نداشته باشید.

پس اگر فشار آب ساختمان شما کم شده و راه حل آن را در یکی از اقدامات از جمله بازسازی لوله کشی، رفع نشتی لوله آب، تعویض شیرآلات و نصب پمپ آب می دانید، کافیست همین الان با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

همچنین اگر قصد خرید انواع پمپ آب را دارید، می توانید جهت استعلام قیمت پمپ افزایش فشار آب با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

علت کم شدن فشار آب ساختمانراه حل رفع آن 4

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • از جمله دلایل افت فشار آب در ساختمان می توان به مصرف بیش از اندازه آب، نشتی در لوله ها، گرفتگی لوله آب و زنگ زدگی آن، جرم گرفتن شیرآلات ساختمان و افت فشار آب شهری اشاره کرد.
  • اولین اقدام برای رفع افت فشار آب ساختمان بررسی سیستم لوله کشی آب است تا اگر لوله ها دچار نشتی و زنگ زدگی شده اند یا شیرآلات جرم گرفته اند به تعویض لوله ها و شیرآلات اقدام شود.
  • استفاده از دستگاه های افزایش فشار آب ساختمان یک راه حل عملی برای ساختمان هایی است که افت فشار آب در منطقه دارند.
  • از جمله دستگاه های افزایش دهنده فشار آب می توان به پمپ آب و منبع، مینی پمپ داخل واحد، بوستر پمپ و پمپ پشت آبگرمکنی و پکیجی اشاره کرد.

منبع

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

برخی از سوابق کاری مرتبط با نصب ، سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی و منبع

 

 

نظر سرکارخانم آقاجانی در مورد تجربه استفاده از خدمات ما در زمینه تعمیر پمپ آب

 

اشتراک گذاری این صفحه