آیا تا بحال کلمه رایزر را شنیده اید؟

آیا می دانید چرا باید رایزر را در ساختمان تعویض کرد؟

آیا رایزر آب سرد و گرم ساختمان تان نیاز به تعویض دارد اما با روش کار آشنایی ندارید؟

آیا به دنبال بهترین جنس لوله برای رایزر آب سرد و گرم هستید؟

ما در این مطلب سعی کرده ایم به تمامی این سوالات جواب دهیم. ابتدا به سراغ تعریف رایزر رفته ایم و حتی انواع آن را به شکل خلاصه معرفی کرده ایم.

سپس در خصوص علت های تعویض رایزر گفته ایم، اینکه چه دلایلی باعث می شوند برای تعویض رایزر آب در ساختمان اقدام کنیم.

در ادامه روش تعویض رایزر را توضیح داده و برای آشنایی بهتر شما فیلم تعویض رایزر را نیز قرار داده ایم. در آخر کار بهترین جنس لوله برای رایزر را به شما معرفی کرده ایم.

اگر تا آخر این مطلب با ما همراه باشید به شما قول می دهیم با دست پر این مطلب را ترک کرده و به اطلاعات خوبی در خصوص رایزر و روش تعویض آن خواهید رسید.

 

رایزر چیست؟

 

رایزر در لغت به معنای بالا رونده است. اجازه دهید از همین معنی برای بیان توضیحات بیشتر رایزر استفاده کنیم.

رایزر در ساختمان یعنی لوله اصلی ای که به صورت عمود در ساختمان به سمت بالا اجرا می شود. این لوله در تمام طبقات ساختمان دیده شده و در بین واحدها به صورت مشترک مورد استفاده قرار می گیرد.

حالا این لوله می تواند مربوط به آب سرد ساختمان باشد که در واقع لوله آب اصلی است که از کنتور وارد ساختمان شده و پس از ورود به پارکینگ و یا موتورخانه در طول ساختمان بالا رفته و در بین واحدها پخش شده است.

همچنین رایزر می تواند مربوط به لوله آب گرم و یا گرمایش، لوله فاضلاب و یا لوله برق ساختمان باشد، که هر کدام تقریباً به همین شیوه در ساختمان اجرا و نصب می شوند.

اگر می خواهید اطلاعات کامل تری در خصوص رایزر و انواع آن در ساختمان داشته باشید، پیشنهاد می کنیم به مقاله رایزر در ساختمان چیست مراجعه کنید.

لوله های پلاستیکی و فلزی

دلایل نیاز به تعویض رایزر آب سرد و گرم در ساختمان

 

تا این قسمت از متن در خصوص چیستی رایزر، انواع آن و طریقه اجرای رایزر در ساختمان توضیحات مختصری بیان کردیم.

حالا به این مبحث می رسیم که اصلاً چرا باید رایزر را در ساختمان تعویض نمود و در ادامه نحوه تعویض رایزر را توضیح خواهیم داد.

در گذشته اکثراً از لوله های گالوانیزه فلزی به عنوان رایزر آب مصرفی و از لوله های جوشی مانیسمان و یا درزدار برای انتقال آب گرم ساختمان ها استفاده می شد.

اما لوله های گالوانیزه که به دلیل بهداشتی تر بودن آن ها به عنوان رایزر آب مصرفی مورد استفاده قرار می گرفتند، با گذر زمان دچار پوسیدگی شده و نشتی در لوله دیده می شود.

علاوه بر این از آنجا که آب مصرفی دارای حجم زیادی از سختی و املاح مختلف است، به مرور در جداره داخلی لوله رایزر جرم و رسوب ایجاد شده و در نتیجه به دلیل کم شدن قطر داخلی رایزر با کمبود فشار آب در ساختمان مواجه می شویم.

این ها جزو اصلی ترین دلایل نیاز به تعویض رایزر آب سرد و گرم در ساختمان هستند، اما توجه داشته باشید گاهی هم ممکن است لوله عمر خود را کرده باشد و با ترکیدگی خود زمان تعویضش را اعلام کند.

با توجه به آنچه توضیح دادیم، دلایل نیاز به تعویض رایزر آب سرد و گرم در ساختمان به قرار زیر هستند:

  • گرفتگی رایزر به دلیل تجمع رسوبات و جرم گرفتگی
  • ترکیدگی لوله رایزر بر اثر طول عمر لوله
  • پوسیدگی رایزر به دلیل خوردگی لوله
  • جدا شدن محل اتصالات رایزر و بروز نشتی

رایزر آب و فاضلاب در ساختمان

نحوه تعویض رایزر آب سرد و گرم در ساختمان

 

طریقه تعویض رایزر آب سرد و گرم وابسته به دو عامل مهم است:

  1. نوع رایزر استفاده شده
  2. مکان و نحوه اجرای رایزر

با این توضیح که برای ساخت رایزر می توان از دو روش استفاده کرد. یکی اینکه رایزر را در داخل داکت قرار دهند و در حالت دوم ابتدا رایزر را در ساختمان اجرا می کنند و سپس بر روی آن دیوارچینی و گچ کاری می کنند.

چنانچه برای اجرای رایزر آب سرد و گرم ساختمان از داکت استفاده شده باشد، می توان باز هم به دو طریق عمل کرد.

  • نحوه تعویض رایزر آب سرد و گرم با وجود فضای کافی در داکت

اگر فضای داکت به حدی زیاد باشد که بتوان بدون برداشتن رایزر قبلی برای نصب نمونه جدید اقدام نمود، ابتدا رایزر جدید را در همان داکت نصب می کنند و سپس رایزر قبلی از سیستم حذف می شود.

در ادامه انشعاب مورد نیاز برای طبقات و واحدهای مختلف ساختمانی به رایزر جدید متصل شده و در نهایت جریان آب به رایزر جدید وصل می شود.

نحوه تعویض رایزر آب سرد و گرم در ساختمانفیلم 3

  • نحوه تعویض رایزر آب سرد و گرم در صورت عدم وجود فضای کافی در داکت

اما در صورتی که فضای داکت به قدی بزرگ نباشد که بتوان بدون حذف رایزر قبلی به نصب رایزر جدید اقدام نمود، لازم است تا ابتدا در خصوص قطعی آب با ساکنین ساختمان هماهنگ شود.

چون ممکن است بنا به طول رایزر مدت یک الی دو روز آب ساختمان به طور کامل قطع گردد. سپس رایزر قبلی بریده می شود و به دلیل ایجاد فضای کافی در داخل داکت، باید رایزر قبلی را پس از برش از داکت خارج کنیم.

در ادامه لوله رایزر جدید در داخل داکت کشیده می شود. در نهایت عملیات انشعاب گیری و اتصال رایزر به واحدها و طبقات ساختمان صورت می گیرد.

 

فیلم نحوه تعویض رایزر لوله کشی آب سرد و گرم

 

در این فیلم مشاهده خواهید کرد که همکاران ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته چطور رایزر متصل به موتورخانه را از سیستم جدا می کنند.

همانطور که در فیلم نشان داده شده است لوله های قدیمی همه از جنس فلزی بوده و به همین دلیل اکثراً پوسیده و فرسوده شده اند.

به همین دلیل از لوله های پلیمری به عنوان جایگزین رایزر آب سرد و گرم متصل به موتورخانه استفاده می شود تا عمر سیستم افزایش پیدا کند.

توضیحات بیشتر در خصوص روش انجام کار را می توانید در داخل فیلم زیر مشاهده کنید.

 

بهترین لوله به عنوان جایگزین رایزر آب سرد و گرم

 

سوالی که احتمالا در این لحظه به ذهن شما می رسد در خصوص جنس لوله انتخابی در زمان تعویض رایزر آب سرد و گرم مصرفی است.

در خصوص جنس لوله انتخابی در زمان تعویض رایزر آب سرد و گرم مصرفی می توان با توجه به حساسیت زیادی که بر روی آب مصرفی وجود دارد از لوله آذین به عنوان رایزر آب سرد استفاده نمود.

در مورد رایزر آب گرم توصیه می کنیم تا از لوله های نیوپایپ استفاده شود، اما به دلیل اینکه هزینه خرید اتصالات لوله نیوپایپ در سایز 40 آن بسیار بالا است، می توان باز هم از لوله آذین برای رایزر آب گرم مصرفی استفاده کرد.

قطر لوله مورد نیاز برای رایزر آب گرم و سرد با توجه به تعداد طبقات ساختمان سنجیده می شود. اما به طور کلی سایز لوله بین 32، 40 و 50 متغییر است.

توجه داشته باشید که جنس لوله ای به عنوان رایزر انتخاب می کنید در دوام رایزر بسیار موثر می باشد. هر چند ما در این مطلب گفتیم که لوله آذین به عنوان رایزر آب سرد و گرم مصرفی مناسب است.

اما با این وجود لازم است تا در خصوص میزان کیفیت لوله نهایت دقت و حساسیت خود را به خرج دهید، چون بارها شاهد این موضوع بوده ایم که لوله بی کیفیت سریعاً باعث ترکیدگی رایزر و صرف هزینه های بیشتر برای تعویض آن شده است.

مجری تاسیسات 24 ساعته در حال بررسی رایزر

 

جمع بندی

در این مطلب به طور خلاصه گفتیم که:

  • رایزر به عنوان شاهرگ اصلی در سیستم لوله کشی آب ساختمان شناخته می شود.
  • رایزر می تواند آب سرد و گرم را به تمامی انشعابات داخلی و واحدها پمپاژ کند.
  • اگر رایزر اصلی دچار مشکلاتی از قبیل نشتی، ترکیدگی و یا گرفتگی شود، آبرسانی به داخل واحدها به کل مختل می شود.
  • چنانچه رایزر به موتورخانه نیز متصل باشد، عملاً به آب گرم مصرفی و سیستم گرمایش هیچ دسترسی نخواهیم داشت.

پس با یک نگاه ساده می توان فهمید که سلامت رایزر تا چه حد در تامین آسایش ما نقش داشته و تعویض به موقع رایزر در زمان نشتی، ترکیدگی و یا گرفتگی آن می تواند مشکلاتی احتمالی پس از آن را رفع کند.

حال برای اینکه تعویض رایزر با بهترین نتیجه همراه باشد، لازم است تا از کادر مجرب برای این منظور کمک گرفته شود.

مجریان ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته با سوابق کاری درخشان خود در اجرای لوله کشی آب ساختمان ها می توانند گزینه بسیار مناسبی برای سپردن انجام تعویض رایزر باشند.

با نگاهی کوتاه به رضایت مندی مشتریان و همچنین تعداد زیاد پروژه های انجام شده می توانید با خاطری آسوده برای ثبت سفارش اقدام کنید.

مجری تاسیسات 24 ساعته در تعویض رایزر در ساختمان

پس اگر رایزر ساختمان شما دچار مشکل شده و قصد تعویض آن را دارید، همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کرده و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

 

اشتراک گذاری این صفحه