در صورتی که می خواهید بدانید چطور می توان سیستم گرمایش از کف را از طریق فشار مورد تست و بررسی قرار داد تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

یکی از مهمترین و حیاتی ترین اقداماتی که باید در زمان اجرای سیستم گرمایش از کف در ساختمان انجام داد، تست یا آزمایش لوله ها و اتصالات بکار رفته در آن می باشد.

به این دلیل می گوییم تست سیستم گرمایش از کف مهم است، چون اگر در حالی که لوله ها دچار نشتی هستند، توسط کف پوش پوشیده شوند دسترسی به لوله ها عملاً غیر ممکن است.

مگر اینکه هزینه های گزافی را بابت کندن دوباره کف پوش بپردازیم و با سختی بسیار محل دقیق نشتی را در بین حجم زیادی از لوله پیدا کرده و سپس به رفع نشتی اقدام کنیم.

اما اگر سیستم گرمایش از کف را پیش از اتمام کار و نصب کف پوش ها مورد تست قرار دهیم، به احتمال بسیار قوی نباید هیچ هزینه را بابت دوباره کاری برای ترمیم لوله های آسیب دیده بپردازیم.

سیستم گرمایش از کف را با کمک فشار آب یا هوا تست می کنند. به دلیل اهمیتی که این مبحث دارد، در این مطلب قصد داریم روش اجرای تست فشار سیستم گرمایش از کف را به صورت تصویری برای شما توضیح دهیم.

اما همین ابتدای کار به شما توصیه می کنیم اگر می خواهید به طور کامل با مراحل اجرای گرمایش از کف در ساختمان آشنا شوید، مطالعه مطلب صفر تا صد گرمایش از کف و لوله کشی آن را از دست ندهید.

 

نکات طلایی در زمان تست فشار سیستم گرمایش از کف

پیش از آن که به سراغ آموزش نحوه انجام تست فشار سیستم گرمایش از کف بریم، لازم است تا چند نکته کوچک اما بسیار ضروری را مد نظر قرار دهید:

  1. تست لوله های سیستم گرمایش از کف فقط را می توان با استفاده از آب و یا هوا انجام داد.
  2. در شرایطی که خطر یخ زدگی لوله ها وجود دارد، می توان با اضافه کردن ضد یخ به آب، لوله ها را تست کرد.
  3. اگر باز هم نگران یخ زدگی لوله ها با آب هستیم، می توانیم تست سیستم گرمایش از کف را با استفاده از هوا و تحت فشار 8 اتمسفر انجام دهیم.
  4. در زمان تست باید تمامی اجزای لوله کشی گرمایش از کف از جمله لوله ها، بست ها و کلکتورها کاملاً آشکار و در معرض دید باشند.
  5. تست فشار سیستم گرمایش از کف را باید به صورت کلی و برای تمام لوپ های لوله کشی انجام داد. بنابراین نمی شود که فقط یک لوپ را مورد آزمایش قرار دهیم.
  6. قبل از انجام آزمایش نباید هیچ کدام از اجزای لوله کشی را با عایق، کف پوش و یا دیگر اجزای ساختمانی پوشاند.
  7. در زمان انجام تست لوله های سیستم گرمایش از کف باید فشار سنج را در پایین ترین نقطه از شبکه قرار داد.
  8. میزان فشار آب استفاده شده در زمان تست لوله باید حداقل 1.5 برابر فشار کار طراحی سیستم لوله کشی باشد.
  9. کمترین فشار آب در زمان تست لوله ها نباید از 10 بار پایین تر باشد.
  10. مدت زمان زیر بار ماندن لوله ها در تست سیستم گرمایش از کف حداقل یک ساعت با فشار 10 بار است.
  11. چنانچه در این مدت هر گونه نشتی در لوله ها مشاهده شد، باید سریعاً برای رفع ترکیدگی و تعمیر لوله ها اقدام شود.
  12. در نهایت بعد از اصلاح و ترمیم لوله ها باید یک بار دیگر تست فشار با همان شرایط یک ساعت با فشار 10 بار تکرار شود.

نحوه تست فشار سیستم گرمایش از کففیلم 1

نحوه تست فشار سیستم گرمایش از کف

گفتیم که تست فشار سیستم گرمایش از کف را می توانیم با کمک آب یا هوا انجام دهیم، در این مطلب ما به بررسی نحوه آزمایش گرمایش از کف با کمک فشار آب می پردازیم.

برای اینکه سیستم گرمایش از کف را با فشار آب مورد تست قرار دهیم، بایستی بر اساس مراحل زیر اقدام کنیم:

  1. بعد از اتمام لوله کشی گرمایش از کف، تمامی لوله های رفت و برگشت را به کلکتور رفت و برگشت سیستم اتصال می دهیم.
  2. سیستم لوله کشی گرمایش از کف را به جریان اصلی آب لوله کشی ساختمان وصل می کنیم.
  3. قبل از اینکه لوله ها را به دستگاه تست فشار اتصال دهیم، لازم است تا تمام سیستم لوله کشی هواگیری شود.

برای این کار شیرهای رفت و برگشت کلکتور را باز می کنیم تا هواگیری اولیه لوله ها صورت بگیرد.

  1. چنانچه از حوله خشک کن نیز در سیستم گرمایش از کف ما استفاده شده است، باید با باز کردن درپوش لوله ها هواگیری حوله خشک کن را نیز انجام دهیم.
  2. به سراغ دستگاه تست فشار رفته و آن را آماده می کنیم. به این صورت که به میزان مورد نیاز بین 15 الی 20 لیتر در داخل محفظه دستگاه تست فشار دستی آب می ریزیم.

حال باید دستگاه تست فشار را هواگیری کنیم، برای این منظور چند مرتبه دسته را فشار می دهیم و با باز کردن شیر تعبیه شده بر روی دستگاه تست فشار مقدار هوای محبوس شده در آن را تخلیه می کنیم.

  1. اکنون می توانیم با استفاده از اتصال موجود بر روی دستگاه تست فشار، این وسیله را به سیستم لوله کشی گرمایش از کف وصل کنیم. برای این منظور دستگاه را به لوله ورودی کلکتور اتصال می دهیم.

نحوه تست فشار سیستم گرمایش از کففیلم 2

  1. تمامی شیرهای رفت و برگشت بر روی کلکتور گرمایش از کف را در حالت باز قرار می دهیم.
  2. با توجه به اینکه به چه میزان فشار در سیستم نیاز داریم، به تلمبه زدن بر روی دستگاه تست فشار ادامه می دهیم.
  3. از آنجا که لوله های گرمایش از کف باید در فشار 10 بار تست شوند، بعد از اینکه بر روی فشار سنج دستگاه عدد 10 بار مشاهده کردیم، شیر دستگاه را می بندیم تا فشار ثابت باقی بماند.
  4. برای اینکه مطمئن شویم هیچ گونه هوایی در داخل سیستم لوله کشی گرمایش از کف وجود ندارد، باید حتی در زمان تست نیز شیر هواگیری بر روی کلکتور را باز کرده و هواگیری را مجدد تکرار کنیم.

نحوه تست فشار سیستم گرمایش از کففیلم 3

  1. پس از هواگیری مجدد به طور حتم از فشار سیستم کاسته شده است، پس باید دوباره با تلمبه زدن فشار را تا 10 بار رسانده و سپس شیر دستگاه را ببندیم تا فشار ثابت نگه داشته شود.
  2. هدف از تست فشار لوله های گرمایش از کف این است که نشتی احتمالی در لوله ها و اتصالات را پیدا کنیم.

بنابراین تمامی اتصالات ککلتور را کاملاً خشک کرده و کل سیستم لوله کشی را تا یک ساعت تحت فشار 10 بار نگه می داریم تا نشتی لوله ها چک شود.

  1. پس از آنکه یک ساعت زمان تست لوله ها به اتمام رسید، دوباره به سراغ دستگاه تست فشار می رویم تا ببینیم مقدار فشار دستگاه افت پیدا کرده است یا خیر؟

اگر هیچ تغییری در مقدار فشار دستگاه تست فشار سنج دیده نشد، این مفهوم را می رساند که نشتی وجود نداشته و نتیجه تست موفقیت آمیز بوده است.

اما اگر کوچک ترین افت فشار در دستگاه تست فشار مشاهده شد، باید تمامی لوله ها و اتصالات را برای پیدا کردن نشتی بررسی کرده و برای رفع نشتی اقدام شود. پس از آن باید دوباره مراحل تست را تکرار کنیم.

نحوه تست فشار سیستم گرمایش از کففیلم 4

  1. بعد از اینکه مراحل تست سیستم گرمایش از کف به پایان رسید، بایستی دستگاه تست فشار را از کلکتور جدا کنیم.
  2. شیرهای اتوماتیک هواگیری را بر روی کلکتور رفت و برگشت سیستم گرمایش از کف می بندیم . پس از آن هواگیری را مجدداً تکرار می کنیم.
  3. اتصالات کلکتور را به طور کامل بررسی کرده و در نهایت کف پوش را ساختمان اجرا می کنیم.

برای مشاهده تصویری طریقه انجام تست فشار سیستم گرمایش از کف فیلم را زیر مشاهده کنید.

 

کلام آخر...

گرمایش از کف تقریباً جزو سیستم های حرارتی گران قیمت محسوب می شود که باید بابت خرید لوله، اتصالات، کلکتور و دیگر الزامات این سیستم هزینه کنیم.

علاوه بر این دستمزد اجرای سیستم گرمایش از کف نیز بر روی هزینه نهایی ما محاسبه می شود.

این ها را گفتیم تا بدانید اطمینان از صحت اجرای سیستم گرمایش از کف تا چه حد اهمیت دارد و عدم توجه به آن تا چه میزان می تواند خسارت ایجاد کند.

به همین دلیل صد در صد نیاز است تا اجرای سیستم گرمایش از کف ساختمان خود را به افراد کاربلد بسپاریم تا مجبور نباشیم دوباره هزینه کنیم.

گروه تاسیسات 24 ساعته یکی از بهترین مجموعه های خدمات تاسیساتی است که با کمک و همکاری جمعی از مجریان متخصص می تواند سیستم گرمایش از کف ساختمان را با بالاتری کیفیت اجرا کند.

دلیل این ادعای ما تعداد بسیار زیاد پروژه های گرمایش از کف است که این مجموعه توانسته با بهترین عملکرد آن ها را به اتمام برساند.

علاوه بر این از آنجا که مجموعه تاسیسات 24 ساعته برای تمام خدمات خود ضمانت نامه دارد، دیگر نباید نگران سطح کیفیت کار باشیم.

بنابراین چنانچه می خواهید سیستم گرمایش از کف را در ساختمان خود اجرا کنید و نیاز به یک متخصص دارید، همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کرده و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منبع انگلیسی

 

اشتراک گذاری این صفحه