در صورتی که می خواهید با نصب کلید کولر آبی هوشمند شناخته شوید ، به شما کمک می کند تا انتهای این مطلب را با ما همراه کنید.

کلید هوشمند کولر آبی چیست؟

لازم است که توضیح دهید که کولر آبی یکی از محبوب ترین تجهیزات تولید هوای خنک در ساختمانهای ساخته شده در مناطق گرم و خشک است.

همه ما کولرهای آبی را به همراه همان کلیدهای معروف سه تایی و بعضاً چهارتایی می شناسیم که برای کنترل دور و تند فن ، روشن و خاموش شدن پمپ آب و روشن و خاموش شدن موتور دستگاه بر روی دیوار نصب می شود.

این مدل از کلید کولر با وجود طراحی ساده ای که دارید ، اما به کاربر این اجازه را نمی دهد تا استفاده از کولر آبی داشته باشد.

به عنوان مثال چند نفر از ما تجربه ابتلا به سرماخوردگی و استخوان درد تنها به دلیل خوابیدن زیر باد کولر آبی را داریم؟ آن هم به این خاطر که کولر آبی به صورت یکنواخت در طول روز و شب روشن است.

و یا چند مورد از ما داعماً با سوختن پمپ کولر آبی دست و پنجه نرم استفاده کرد ، فقط به این دلیل که پمپ کولر دائماً روشن بود و در نهایت باعث داغ کردن و سوختن پمپ شده است.

اینها فقط بخشی از معادله استفاده از کلید کولر آبی قدیمی برای این وسیله است ، در حالی که با نصب کلید هوشمند کولر می توانید به مزیت های دیگر بپردازید که از این سایر دست ها پیدا شود.

کلیدهای هوشمند کولر آبی به دلیل مجهز بودن به ترموستات در صورت تمایل به محیط داخلی باعث کاهش و توجه به دور موتور کولر را تعیین می کند.

علاوه بر این با وجود کلیدهای هوشمند دیگر نیاز نیست شب تا صبح با باد سرد کولر آبی بخوابید، بلکه می توانید با تنظیم تایمر بر روی کلید هوشمند، دستگاه را طوری تنظیم کنید تا بعد از یک یا چند ساعت از خواب شما، کولر خاموش شود.

برخی از کاربران ما پرسیده اند که چطور می توان یک دستگاه کولر آبی را که به دو طبقه ساختمان کانال کشی شده را به صورت همزمان کنترل نمود؟

با کمک کلید هوشمند کولر آبی مجهز به ریموت کنترل این کار عملی است، چون هر کدام از ساکنین در هر دو طبقه می توانند با همان ریموت کنترل کولر را روشن و خاموش کنند.

لازم به ذکر است که ریموت کنترل کلیدهای هوشمند کولر آبی قابلیت ارسال سیگنال تا شعاع 25 تا 50 متر را دارد و همانند دزدگیر ماشین عمل می کند.

کلیدهای کولر آبی هوشمند به نام های کلید کولر ریموت دار و کلید کولر لمسی در بازار شناخته می شوند.

بنابراین از آنچه که در ادامه این مطلب می گوییم می توانید برای نصب انواع کلید هوشمند، لمسی و ریموت دار استفاده کنید. برای استعلام قیمت و خرید انواع کلید کولر آبی هوشمند از دیجی کالا لینک مورد نظر را لمس کنید.

نحوه نصب کلید کولر آبی هوشمند 1

محل نصب کلید هوشمند کولر آبی

درست است که کلیدهای هوشمند کولر آبی قابلیت کنترل با ریموت را دارند، اما این قابلیت به این معنی نیست که شما می توانید کلید هوشمند را در هر قسمت از ساختمان نصب کنید.

از جمله مشخصات محل مناسب نصب کلید کولر هوشمند، عبارتند از:

  • از آنجا که اکثر کلیدهای هوشمند به ترموستات مجهز هستند، برای اینکه ترموستات کلید هوشمند بتواند دمای اتاق را اندازه گرفته و بر اساس آن روشن و خاموش شدن کولر را تنظیم کند، باید این وسیله در داخل ساختمان نصب شود.
  • نصب کلید کولر آبی در تماس با باد، باران، برف و تابش خورشید ممنوع است، چون هر کدام از این عوامل جوی سبب از کار افتادن کلید می شوند. ورود آب به درون کلید هوشمند کولر باعث سوختن برد کلید می شود.
  • کلید هوشمند کولر آبی باید در قسمتی از ساختمان نصب شود که صفحه نمایش کلید در معرض دید افراد باشد. در غیر این صورت نمی توان متوجه ایرادات احتمالی در کلید و کدهای خطای این وسیله شد.
  • از نظر مقررات ملی ساختمان سازی نیز، محل نصب کلید هوشمند کولر آبی باید در مکانی به دور از رطوبت و تابش آفتاب بوده و در محلی قابل دسترس نصب شود.

روش نصب و سیم کشی کلید هوشمند کولر آبی

فرقی نمی کند که کلید هوشمند کولر آبی شما ساخت کدام شرکت است، در هر صورت روش سیم کشی این وسیله در اکثر مدل ها به همین شیوه ای است که در ادامه می گوییم.

برای سیم کشی کلید هوشمند کولر آبی شما به 5 رشته سیم به قرار زیر نیاز دارید:

  • سیم دور تند موتور
  • سیم دور کند موتور
  • سیم پمپ آب
  • سیم فاز
  • سیم نول

در زمان سیم کشی برق ساختمان این 5 رشته سیم از محل نصب کلید تا کولر آبی هدایت شده اند، در غیر این صورت باید قبل از اقدام به نصب کلید، این 5 رشته سیم را در محل نصب کلید هوشمند تعبیه کنیم.

مرحله اول: نصب قاب کلید هوشمند

در زمان نصب کلید کولر لازم است تا ابتدا قاب کلید را بر روی دیوار قرار دهید. برای این منظور ابتدا با دست یا یک ابزار مناسب دیگر قاب کلید را از روی بدنه آن جدا می کنیم.

بر روی قاب کلید هوشمند کولر دو عدد جای پیچ وجود دارند که برای اتصال قاب بر روی قوطی توکار تعبیه شده اند. با کمک دو عدد پیچ و چنگک موجود در بسته بندی محصول قاب را به قوطی توکار پیچ می کنیم.

نحوه نصب کلید کولر آبی هوشمند 2

مرحله دوم: سیم کشی کلید هوشمند

5 رشته سیم مربوط به فاز، نول، دور تند، دور کند و پمپ کولر آبی را از داخل قوطی کلید خارج کرده و بر اساس نقشه سیم کشی کلید به ترمینال های موجود بر روی فیش کلید می بندیم.

  • سیم فاز به ورودی فاز بر روی فیش
  • سیم نول به ورودی نول بر روی فیش
  • سیم دور تند به ورودی دور تند بر روی فیش
  • سیم دور کند به ورودی دور کند بر روی فیش
  • سیم پمپ به ورودی پمپ بر روی فیش

توجه داشته باشید که سر سیم های اتصالی باید به اندازه ای لخت شوند، که سیم ها در داخل ترمینال ها پیچ شوند و نه بیشتر.

مرحله سوم: اتصال فیش به داخل کلید

اتصال سیم ها را با پیچ گوشتی محکم کرده و پس از اینکه از ترتیب صحیح سیم ها و اتصال آن ها مطمئن شدیم، فیش را به همراه سیم ها به پشت کلید وصل می کنیم. برای تهیه پیچ گوشتی لینک خرید پیچ گوشتی از دیجی کالا را لمس کنید.

نحوه نصب کلید کولر آبی هوشمند 3

مرحله چهارم: نصب نهایی کلید هوشمند

تمامی سیم های اضافی را به داخل قوطی هدایت کرده و برای نصب نهایی کلید ابتدا پایین و سپس بالای آن را بر روی قوطی به آرامی فشار می دهیم.

 توجه داشته باشید که بعضی از کلیدهای ریموت دار کولر آبی توسط 6 عدد سیم نصب می شوند. به این صورت که یک جفت سیم فاز و نول برای برق کولر بوده و چهار عدد سیم نول، دور تند، دور کند و پمپ برای کارکرد کولر می باشند.

 

نحوه نصب کلید لمسی کولر آبی سدنا مدل ونوس

کلید کولر لمسی سدنا مدل ونوس یکی از ده ها نمونه کلید هوشمند کولر است که به دلیل قابلیت تنظیم تایمر و دما، می تواند تاثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی کولر آبی شما داشته باشد.

این کلید به صورتی طراحی شده است که هر 10 دقیقه به مدت 2 دقیقه پمپ آب کولر و هر 60 دقیقه به مدت 15 دقیقه موتور دستگاه را خاموش می کند، بنابراین می تواند جلوی وارد شدن آسیب به پمپ و موتور کولر را بگیرد.

طریقه نصب و سیم کشی کلید لمسی سدنا مدل ونوس کمی با مدلی که در قسمت فوق توضیح دادیم، تفاوت دارد.

برای نصب کلید لمسی کولر آبی سدنا مدل ونوس، ابتدا باید سوکت های محل اتصال سیم ها را از پشت کلید خارج کنید تا بتوانید سیم ها را به ترمینال های پشت کلید با پیچ ببندید.

نقشه سیم کشی کلید کولر سدنا را در قسمت زیر برای شما آورده ایم، همانطور که می بینید، برای سیم کشی و نصب این مدل ما به 6 عدد سیم نیاز داریم:

  • سیم فاز ورودی
  • سیم نول ورودی
  • سیم دور تند
  • سیم دور کند
  • سیم پمپ
  • سیم نول خروجی

نحوه نصب کلید کولر آبی هوشمند 4

همانطور که در نقشه سیم کشی کلید کولر هم قید شده است، باید ابتدا سوکت ها را از محل خود خارج کرده و سپس سیم ها را طبق همین نقشه به محل خود وصل کنیم.

  • سیم نول کولر به ترمینال N
  • سیم دور تند موتور به ترمینال H
  • سیم دور کند موتور به ترمینال L
  • سیم پمپ کولر به ترمینال P
  • سیم فاز ورودی به ترمینال PH
  • سیم نول ورودی به ترمینال NP

پس از اینکه سیم ها را به پیچ های بر روی ترمینال ها محکم و ثابت کردیم، باید سوکت ها را در پشت کلید قرار دهیم.

اکنون لازم است برای نصب کلید بر روی قوطی توکار کلید کولر آبی، دو رویه سمت راست و چپی کلید را از روی قاب جدا کنیم تا به محل پیچ های اتصالی دسترسی داشته باشیم.

بعد از اینکه قاب کلید را بر روی قوطی نصب کردیم، دو رویه قاب را در جای خود قرار می دهیم.

  • نحوه راه اندازی کلید لمسی کولر سدنا مدل ونوس

با وصل کردن برق ورودی به کلید چراغ های چهار کلید لمسی از جمله دور تند، دور کند، پمپ و روشن/ خاموش آن روشن می شوند.

برای راه اندازی کلید لمسی کولر سدنا مدل ونوس باید ابتدا ریموت کلید را با کلید جفت کنید. به این صورت که دکمه پمپ و دکمه روشن/ خاموش یا POWER کلید را به صورت هزمان و به مدت 5 ثانیه نگه می داریم.

به محض اینکه دکمه پمپ بر روی کلید شروع به چشمک زدن نمود، یکی از دکمه های روی ریموت کلید سدنا را فشار می دهیم تا دو دستگاه با هم جفت شوند.

نحوه نصب کلید کولر آبی هوشمند 5

روش نصب کلید هوشمند کولر به جای کلید کولر قدیمی

در صورتی که به دلیل مزایای کلید هوشمند کولر آبی به فکر تعویض آن با کلید کولر آبی قدیمی هستید، می توانید این کار را به راحتی و بدون هیچ نیازی به اضافه یا کم کردن سیم ها و بر اساس نقشه زیر انجام دهید:

نحوه نصب کلید کولر آبی هوشمند 6

  1. ابتدا فیوز برق ساختمان را قطع کنید، سپس با کمک ابزار مناسب قاب کلید کولر قدیمی را برداشته و کلید را از داخل قوطی بیرون بیاورید.
  2. در این مرحله لازم است تا به صورت همزمان به سیم بندی ها دقت کنید تا بدانید کدام سیم ها مربوط به پمپ، موتور، فاز و نول هستند.
  3. حال کلید هوشمند کولر را در دست گرفته و با استفاده از نوک پیچ گوشتی قاب روی کلید را بردارید تا به ترمینال های کلید دسترسی پیدا کنید. معمولاً در کنار قاب کلید هوشمند یک منفذ کوچک برای باز کردن قاب وجود دارد.
  4. سیم هایی که از کلید کولر آبی قدیمی باز کردید را یک به یک به ترمینال های کلید هوشمند وصل کنید.
  5. برای انجام این کار حتماً به نقشه سیم کشی کلید درج شده در پشت آن دقت کنید. بر روی نقشه علامت های فاز، نول، پمپ، تند و کند را مشاهده خواهید کرد.
  6. سیم مربوط به دور تند، دور کند و پمپ را در داخل ترمینال مختص به خود وارد کرده و سپس سیم را با پیچ را ببندید.
  7. اکنون نوبت به سیم فاز و نول می رسد. سیم کشی برق کولر آبی به این صورت است که سیم نول از پشت کلید سربندی شده و به سمت کولر هدایت شده است.
  8. برای اتصال سیم نول کافیست یک انشعاب از همان سیم گرفته و به ترمینال نول در پشت کلید وصل کنید.
  9. سیم فاز نیازی به انشعاب گیری ندارد، چون در سیم کشی کلید قدیمی فاز موجود است. پس سیم فاز را هم به همان روش قبلی به ترمینال مختص فاز در پشت کلید هوشمند وصل می کنیم.
  10. اگر به جای کلید قدیمی از کلید هوشمند استفاده کنیم، نیازی به نصب قوطی توکار کلید نیست. پس کلید را در داخل همان قوطی قرار داده و در نهایت قاب کلید هوشمند را بر روی آن قرار می دهیم.

 

نحوه تنظیم کلید هوشمند کولر آبی

طریقه استفاده و تنظیم کلید هوشمند کولر آبی بسیار ساده است، در ادامه توضیحات لازم در این خصوص را به شما خواهیم داد.

نمونه ای که برای شما در نظر گرفته ایم کلید هوشمند کولر آبی برند راما است، شاید این تنظیمات برای تمام کلیدها جوابگو نباشد، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم حتماً دفترچه راهنمای کلید را مطالعه کنید.

  • نحوه تنظیم دستی کلید کولر هوشمند

برای تنظیم کردن ترموستات، تایمر و تایمر چرخشی در کلیدهای هوشمند کولر آبی ابتدا دکمه ترموستات تعبیه شده بر روی کلید را تا 3 ثانیه نگه می داریم.

سپس دمای ترموستات کولر آبی برای روشن شدن دستگاه را از طریق کلیدهای تایمر و تایمر چرخشی که با فلش هایی به سمت بالا و پایین مشخص شده اند، تنظیم می کنیم.

به عنوان مثال اگر می خواهیم کولر گازی در دمای 27 درجه سانتی گراد روشن شود، وقتی این عدد را بر روی صفحه نمایشگر کلید مشاهده کردیم، کلید ترموستات را یک بار فشار می دهیم.

برای اینکه دمای خاموش شدن ترموستات کلید هوشمند را تنظیم کنیم، باز هم لازم است تا ابتدا دمای ترموستات را از طریق دکمه تایمر و تایمر چرخشی که با فلش های رو به بالا و پایین مشخص شده اند، تنظیم می کنیم.

به عنوان مثال اگر بخواهیم ترموستات کولر آبی بر روی دمای 25 درجه خاموش شود، ابتدا این دما را مشخص کرده و سپس دکمه اینتر یا همان ترموستات را یک بار فشار می دهیم.

سپس تایمر زمان روشن شدن و یا خاموش شدن را تنظیم می کنیم. به طور مثال 30 دقیقه می خواهیم کولر روشن یا خاموش بماند، پس بعد از تنظم این عدد کلید اینتر را فشار می دهیم.

نحوه نصب کلید کولر آبی هوشمند 7

  • نحوه ثبت ریموت کنترل در حافظه کلید هوشمند

برای اینکه بتوانید از ریموت کلید کولر برای راه اندازی و تنظیمات دستگاه استفاده کنید، لازم است تا ریموت را در حافظه کلید وارد کنید.

برای این منظور یکی از کلیدهای روی ریموت را به دلخواه خود نگه داشته و هم زمان دکمه تند بر روی کلید هوشمند را فشار دهید و چند ثانیه ای این دو دکمه را نگه دارید.

بعد از اینکه یک حرف انگلیسی بر روی صفحه نمایش کلید ظاهر شد، هر دو دکمه را رها می کنیم.

در انتها تذکر می دهیم که روش نصب کلید هوشمند کولر آبی ایران شرق، نحوه نصب کلید لمسی کولر ایران شرق و کلید هوشمند کولر آبی سراج مدل دریما به یکی از روش هایی است که در این مطلب گفتیم.

باز هم توصیه می کنیم حتماً در زمان نصب کلید هوشمند کولر به دفترچه راهنمای نصب و نقشه سیم کشی درج شده در آن توجه کنید.

 

جمع بندی

با توجه به این استفاده از کلید هوشمند کولر آبی تا حد زیادی می تواند به صرفه جویی در مصرف آب و برق کولر و حتی نیاز به تعمیر کولر آبی کمک کند، نصب کلید هوشمند یک ایده کاربردی برای کاربران کولر آبی است.

شما در این مطلب با روش نصب کلیدهای هوشمند ، لمسی و ریموت دار کولر آبی شدید شدید ، با این شرایط اگر مجید از نصیر کولر یا برق برای این منظور اجازه دهید ، اگر مجری تخصصی ما باشید در تاسیسات 24 ساعت که می توانید آن را انجام دهید.

نحوه نصب کلید کولر آبی هوشمند 8

برای این منظور همین الان با شماره های داخلی سایت تماس گرفته شده یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید. 

منابع:

منبع 1 ، منبع 2 ، منبع 3 ، منبع 4

اشتراک گذاری این صفحه