از آنجایی که امروزه استفاده از پمپ آب رایج تر شده است، برای نصب آن باید حتماً از تجهیزات مناسبی استفاده کرد، چرا که انتخاب و به کار بردن تجهیزات با کیفیت پمپ، حتی از خود دستگاه هم اهمیت بیشتری دارد.

به همین منظور ما در کلیپ زیر به تمام دغدغه های شما در رابطه با انتخاب و خرید لوازم مورد نیاز برای نصب پمپ آب پاسخ داده ایم تا بتوانید با خیالی راحت خریدی مناسب انجام دهید.

 

دیالوگ فیلم

  • تجهیزات مورد نیاز برای نصب پمپ آب خانگی

تجهیزاتی که برای نصب پمپ آب به آن ها نیاز دارید شامل کلید اتوماتیک، پنج راهه، گیج فشار، منبع باد یا همان منبع انبساط و تانکر ذخیره آب آشامیدنی است.

کلید اتوماتیک

برای خرید کلید اتوماتیک باید ابتدا بدانید که این کلید چه استفاده ای دارد. همان طور که از اسم آن مشخص است، این کلید، روشن و خاموش شدن پمپ شما را کنترل می کند.

فیلم راهنمای انتخاب و خرید تجهیزات لازم برای نصب پمپ آب خانگی 1

به عنوان مثال بازه روشن و خاموش شدن پمپ در یک ساختمان چهار طبقه تک واحدی با یک ساختمان چهار طبقه دو واحدی متفاوت است. پمپ در ساختمان چهار طبقه تک واحدی با فشار کمتری روشن و خاموش می شود، اما در ساختمان چهار طبقه دو واحدی با فشار کمتری روشن و با فشار بالاتری خاموش می شود.

در واقع زمانی که همزمان 8 واحد از پمپ آب استفاده می کنند، خاموش و روشن شدن و کارکرد آن با وقتی که 3 یا 4 واحد از پمپ بهره می برند، متفاوت است.

کلیدهای اتوماتیک تنوع زیادی دارند، اما استفاده از دو مدل کلید اتوماتیک فشار پایین و فشار بالا برای نصب پمپ رایج است. کلیدهای اتوماتیک فشار بالا تا 12 بار جوابگو هستند و بیشتر در صنعت استفاده می شوند.

اما لازم به ذکر است که وقتی ساختمانی 16 واحد مصرف کننده دارد، عملاً کلیدهای فشار پایین برای آن کاربردی ندارند و بهتر است از کلیدهای فشار بالا که تا 12 بار جوابگو هستند، استفاده کرد. در واقع در این حالت شما می توانید خاموشی پمپ را در فشار بالاتری کنترل کنید.

کلیدهای فشار پایین در بازه 1 تا 5 بار تنظیم می شوند و در ساختمان هایی که 5 طبقه دو واحدی، یعنی 10 واحد دارند قابل استفاده هستند.

توجه داشته باشید که اگر قصد دارید کلید بهتری بخرید، می توانید از پرشر سوئیچ استفاده کنید. هنگامی که از پرشر سوئیچ کمک می گیرید عملکرد پمپ، خاموش و روشن شدن آن و کارکرد خود اتوماتیک بهتر پیش می رود و طول عمر بالاتری دارد.

برق در کلید اتوماتیک، مستقیماً درون کلید وصل شده و زمانی که پمپ به وسیله کلید قطع و وصل می شود، جرقه های کوچکی داخل کلید رخ می دهد. ولی وقتی که از پرشر سوئیچ استفاده شود، برق درون اتومات قطع و وصل نمی شود. در ضمن پرشر سوئیچ یک مدار فرمانی دارد که سبب طول عمر بالاتر آن می شود. البته فراموش نکنید که هزینه پرشر سوئیچ، حدود 3 برابر از کلید اتومات بیشتر است.

به منظور آشنایی با تنظیمات کلید اتوماتیک پمپ آب بر روی لینک آن بزنید.

پنج راهه

این قطعه در کلیدهای اتوماتیک معمولی و پرشر سوئیچ مشترک است. اتصالات این پنج راهه شامل موارد زیر است:

1- به خروجی پمپ متصل می شود.

2- گیج فشار به آن وصل می شود.

3- کلید اتوماتیک به آن بسته می شود.

4- خروجی آب تحت فشار به سمت ساختمان است.

5- به منبع انبساط متصل می گردد.

فیلم راهنمای انتخاب و خرید تجهیزات لازم برای نصب پمپ آب خانگی 2

گیج فشار

گیج فشار درجه ای است که به شما نشان می دهد که Min یا حداقل فشار آب پمپ بر روی چه عددی قرار دارد. به بیان دیگر گیج فشار نشانگری است که برای تنظیم پمپ به کار می رود تا شما بتوانید از عملکرد دستگاه اطمینان حاصل کنید.

فیلم راهنمای انتخاب و خرید تجهیزات لازم برای نصب پمپ آب خانگی 3

منبع انبساط

منبع انبساط که از آن با نام منبع باد یا منبع تحت فشار هم یاد می شود، منبعی فلزی است که ظرفیت های مختلفی مثل 10، 24، 40، 60 و 100 لیتر و بالاتر دارد. عملکرد این منبع به این صورت است که وقتی پمپ در حال کار کردن است و کسی شیر آب داخل واحد را می بندد، بر اساس حجم منبع، آب تحت فشاری در آنجا ذخیره می شود تا زمانی که اولین مصرف کننده شیر آب را باز می کند، حجم آب مناسب باشد.

پس نیازی نیست که پمپ دو یا سه اسبی که برای ساختمان 6 طبقه، 10 یا 20 واحدی نصب شده، برای پر کردن یک لیوان آب روشن شود، چرا که ما منبع انبساطی داریم که آب تحت فشار در آن وجود دارد. در واقع برای روشن شدن پمپ باید ابتدا آب تحت فشار از منبع خارج شده و وقتی گیج به یک عدد مینیمم رسید، اتوماتیک آن را احساس کرده و دستگاه روشن می شود.

* نحوه انتخاب منبع انبساط

در هر واحد مسکونی باید حجم 10 لیتری برای منبع انبساط در نظر گرفته شود. مثلاً در ساختمان چهار طبقه تک واحدی باید از منبع انبساط حداقل 40 لیتری و در ساختمان پنج طبقه ده واحدی از منبع انبساط حداقل 100 لیتری استفاده شود. البته شما می توانید به جای یک منبع 100 لیتری، یک منبع 40 لیتری هم به کار ببرید، ولی در این حالت تعداد دفعات روشن و خاموش شدن پمپ زیاد می شود و این در صورتی است که اگر منبعی با حجم 10 یا 20 درصد بالاتر انتخاب کنید، طول عمر پمپ افزایش می یابد.

فیلم راهنمای انتخاب و خرید تجهیزات لازم برای نصب پمپ آب خانگی 4

برای این که بتوانید منبع انبساط خود را راحت تر انتخاب کنید به شما پیشنهاد می کنیم که مطالعه مطلب راهنمای انتخاب و خرید مخزن تحت فشار را از دست ندهید.

تانکر ذخیره آب

پمپ به هیچ عنوان نباید مستقیماً به لوله کشی کنتور آب شهری وصل شود، چون با این کار وقتی پمپ روشن شده و کار می کند، یک فشار منفی در داخل شبکه آب شهری کوچه و محل شما اتفاق می افتد. زمانی که پمپ به طور مستقیم به کنتور وصل می شود و کار می کند، فشار منفی روی آب همسایه ایجاد می شود و آب، بیشتر به سمت شما کشیده شده و مکش رخ می دهد.

پس اصلاً این کار استاندارد نیست و اگر کارشناس اداره آب و فاضلاب، این مورد را مشاهده کند، ساختمان را جریمه می کند.

به همین علت ما یک تانکر ذخیره تعبیه می کنیم تا آب از کنتور آب شهری، درون تانکر آب ذخیره شود. در چنین شرایطی وقتی پمپ می خواهد روشن شود و آب مصرف کند، آب مورد نظر خود را از تانکر تعبیه شده مکش می کند و دیگر به هیچ عنوان فشار منفی در شبکه آب شهری ایجاد نمی شود.

تانکر ذخیره انواع مختلفی دارد و شما می توانید بر اساس محلی که قرار است نصب شود، تانکرهای مختلفی انتخاب و استفاده کنید. در زمان های قدیم تانکرها گالوانیزه و استوانه ای شکل بودند و اگر شما فضای محدودی داشتید از تانکرهای افقی یا عمودی استفاده می کردید و در صورتی فضای کافی در اختیار داشتید، می توانستید تانکرها را به صورت سفارشی برای فضای زیر پله یا فضای مکعبی شکل بسازید.

یکی از عیوب تانکرهای گالوانیزه این بود که دچار پوسیدگی، زنگ زدگی و زنگاب می شدند و عمر مفید کوتاهی داشتند. برای مثال اگر بعد از 5 سال، شیر آب از شب تا صبح استفاده نمی شد با باز کردن مجدد آن، زنگاب درون شیر آب دیده می شد که از نظر بهداشتی درست نبود.

اما نسل جدید تانکرهای ذخیره، تانکرهای پلاستیکی یا اصطلاحاً پلی اتیلنی هستند که از لحاظ بهداشتی استاندارد هستند و در سه مدل تک لایه، سه لایه و پنج لایه وجود دارند.

چنانچه شما فضای مناسبی در اختیار داشته باشید و نور خورشید به تانکرتان برخورد نکند که سبب ایجاد جلبک در آب شود، می توانید از تانکرهای تک لایه که استاندارد بهداشتی دارند استفاده کنید، در غیر این صورت اکثراً از تانکرهای سه لایه استفاده می شود. تانکرهای سه لایه به صورت افقی، عمودی، مکعبی و زیر پله هستند. در صورتی که فضای محدودی داشته باشید و یا فضای زیر پله برای نصب پمپ در نظر گرفته شده باشد، باید تانکر خود را از مدل زیر پله ای یا شیب دار انتخاب کنید.

فیلم راهنمای انتخاب و خرید تجهیزات لازم برای نصب پمپ آب خانگی 5

* انتخاب حجم مناسب برای تانکر

طبق اصول استاندارد حجم تانکر برای هر واحد مسکونی به صورت سر انگشتی، حداکثر 250 لیتر و حداقل 200 لیتر در نظر گرفته می شود. اگر شما در ساختمان 4 طبقه تک واحدی ساکن هستید، می توانید از 4 تانکر 200 لیتری، 4 تانکر 250 لیتری و یا یک تانکر 800 یا 1000 لیتری استفاده کنید، اما اگر در ساختمانی 10 واحدی سکونت دارید باید حداقل از تانکر 1000 لیتری کمک بگیرید.

خیلی مواقع دیده می شود که افراد اصرار دارند که از تانکری با ظرفیت کمتر استفاده کنند. برای مثال قصد دارند برای ساختمانی 10 یا 15 واحدی، تانکری 500 لیتری انتخاب کنند. اما این کار اشکال دارد. زمانی که همزمان 5 تا 10 واحد از آب استفاده می کنند، تانکر به احتمال 90 درصد خشک می شود و آب ذخیره ای درون آن باقی نمی ماند.

در واقع در این حالت چون ظرفیت تانکر کوچک است، پمپ حداکثر آب را از تانکر مکش می کند و تانکر خشک می شود. با خشک شدن تانکر، پمپ هم باید صورت خشک کار کند و طبیعتاً آسیب می بیند. به همین دلیل است که ما اصرار داریم که تانکری با ظرفیت بالاتر انتخاب شود تا حتی زمانی که آب قطع شده است، بتوانید 1 تا 2 ساعت، با حداقل مصرف، آب داشته باشید.

قطعاً برای نصب و لوله کشی پمپ به یک سری لوله و اتصالات نیاز دارید که می توانید با مشورت با نصاب پمپ، فلکه های مناسب، شیر یک طرفه، شیلنگ فشار قوی و لوله اتصالات مناسب برای محل نصب را خریداری کنید و پمپ را نصب نمایید.

اگر می خواهید راجع به نصب پمپ آب بیشتر بدانید، به شما توصیه می کنیم که مقاله آموزش نصب پمپ آب خانگی را مطالعه نمایید. همچنین چنانچه تمایل دارید درباره نصب پمپ آب خانگی و منبع به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید، می توانید از طریق لینک آن اقدام نمایید.

 

جمع بندی

ما در این مطلب تمام سعی خود را کردیم تا شما را با وسایلی که برای نصب پمپ آب نیاز دارید، آشنا کنیم.

بدیهی است که اگر برای نصب پمپ آب از تجهیزات مناسبی استفاده نشود، دستگاه کارکرد مناسبی نخواهد داشت و شما برای تامین آب مصرفی خود به مشکل برخواهید خورد.

بنابراین اگر برای خرید وسایل و یا نحوه نصب پمپ آب به راهنمایی و کمک نیاز داشتید، ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته با کمک گروهی از افراد متخصص و کاربلد در هفت روز هفته و بدون تعطیلی آماده خدمت رسانی به شما هستیم.

لازم به ذکر است تمامی خدمات گروه تاسیسات 24 ساعته همراه با گارانتی تضمین کیفیت عرضه می شوند تا هیچ نگرانی بابت کیفیت خدمات دریافتی خود نداشته باشید و مهر تاییدی بر مهارت و تخصص تکنسین های این مجموعه باشد.

پس اگر شما هم قصد نصب پمپ آب خانگی را دارید، کافیست سفارش خود را از طریق پر کردن فرم درخواست سرویسکار و تماس با شماره تلفن های مجموعه ثبت نمایید.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

برخی از سوابق کاری مرتبط با نصب ، سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی و منبع

 

 

اشتراک گذاری این صفحه