نصب منبع تحت فشار در داخل سیستم پمپ یک الزام است، چون نه تنها وجوه قانونی به کار می دهد، بلکه طول عمر مفید پمپ را زیاد می کند.

در این فیلم به شما خواهیم گفت منبع تحت فشار چیست و چه کاربردی دارد؟ همچنین توضیح خواهیم داد برای استفاده حداکثری از کارایی منبع تحت فشار این تجهیز باید در چه فشاری تنظیم شود. پس با ما همراه باشید.

دیالوگ داخل فیلم

منبع تحت فشار یا منبع باد یا منبع انبساط همگی نام هایی هستند که به منبع تحت فشار پمپ آب اطلاق می شود. دلیل تولید منبع تحت فشار این است که به کلید اتوماتیک، پنج راهه و در کل سیستم پمپ آب ساختمان متصل شود تا زمانی که پمپ آب ساختمان به محدوده فشار مطلوب تعیین شده در کلید اتوماتیک رسید و خود به خود خاموش شد، ما با توجه به ظرفیت و حجم منبع به آب پرفشار تغذیه در داخل منبع دسترسی داشته باشیم.

به عنوان مثال اگر پمپ آب ساختمان را با کمک کلید اتوماتیک بر روی فشار 5 یا 6 بار تنظیم کنیم، پمپ بعد از رسیدن به این مقدار فشار به صورت خودکار خاموش می شود. در این مرحله زمانی که مصرف کننده برای مصرف جزئی شیر آب ساختمان را باز می کند دیگر نیازی به روشن شدن مجدد پمپ آب نیست.

به بیانی دیگر نصب منبع تحت فشار در کنار سیستم پمپ آب ساختمان از روشن و خاموش شدن مداوم پمپ برای مصارف جزئی پیشگیری می کند. منبع تحت فشار نمایش داده شده در این فیلم دارای حجم 60 لیتر است، بنابراین مصرف کنندگان به 50 لیتر آب تحت فشار ذخیره شده دسترسی دارند و برای پر کردن یک لیوان آب دیگر پمپ روشن می شود.

زمانی که سیستم رایزر و آب درون منبع تحت فشار به حداقل فشار برسد، دیافراگم کلید اتوماتیک پمپ آب این میزان حداقل فشار آب را احساس کرده و پمپ را روشن می کند.

فیلم کاربرد و تنظیمات منبع باد تحت فشار 1

ساختار منبع تحت فشار

مکانیزم منبع تحت فشار پمپ آب به این صورت است که دارای یک جداره فلزی بیرونی بوده که در خارج منبع نمایان است، همچنین در داخل منبع یک عدد تیوپ وجود دارد که دقیقاً مشابه تیوپ لاستیک باد می شود. اگر درپوش روی منبع تحت فشار را باز کنید سر والف تیوپ پلاستیکی آن کاملاً دیده می شود. از طریق سر والف منبع می توان فشار تیوپ داخل منبع را تنظیم کرد. علاوه بر این اگر به هر دلیلی تیوپ داخل منبع باد خالی کرد، می توان با کمک سر والف دوباره باد تیوپ را شارژ نمود.

این تیوپ پلاستیکی در جداره داخلی منبع تعبیه شده است، زمانی که تیوپ را باد می کنیم فاصله بین جداره فلزی بیرونی و جداره پلاستیکی داخلی با هوا پر می شود. به دلیل اینکه تیوپ خاصیت الاستیکی دارد، فشار باد داخل منبع به آب کمک می کند تا تحت فشار باقی بماند. همچنین خاصیت لاستیکی تیوپ داخل منبع به باد کمک می کند تا آب پرفشار به سمت مصرف کننده ها هدایت شود.

مشخصات منبع تحت فشار

بر روی تمام منابع تحت فشار که از بازار تهیه می کنید یک پلاک درج شده است. بر روی این پلاک مشخصاتی از جمله حجم منبع، فشار حداکثر، فشار معمول، رنج دمایی کارکرد، میزان فشاری که منبع با آن در کارخانه تست شده، سال تولید و همچنین شماره سریال منبع نوشته شده است.

به عنوان مثال منبع تحت فشار نمایش داده شده در این فیلم دارای مشخصات زیر است:

  • حجم منبع: 60 لیتر
  • حداکثر فشار تحمل منبع: 10 بار
  • فشار معمول منبع: 4 بار
  • رنج دمایی کارکرد منبع: منفی 10 الی 100 درجه سانتی گراد
  • فشار تست منبع: 12 بار

بر روی اکثر منابع تحت فشار یک عدد گیج فشار نصب شده است. زمانی که در داخل منبع خالی از آب باشد، فشار نمایش داده شده بر روی گیج نشان دهنده مقدار فشار هوای بین جداره فلزی و جداره لاستیکی منبع است. بنابراین به این نکته مهم دقت کنید که برای دستیابی به فشار منبع نباید به هیچ عنوان در داخل منبع آب وجود داشته باشد تا فشار هوا به صورت دقیق مشخص شود.

در صورتی که منبع تحت فشار مشغول به کار شود مقداری فشار بر روی لاستیک داخل منبع وارد می شود و در نتیجه عقربه گیج فشار تغییر کرده و زیاد می شود.

فیلم کاربرد و تنظیمات منبع باد تحت فشار 2

روش تست سلامت منبع تحت فشار

برای اینکه از سالم یا معیوب بودن منبع تحت فشار مطمئن شویم، ابتدا پمپ آب ساختمان را خاموش می کنیم. سپس شیرهای ورودی و خروجی پمپ و همچنین شیر ورودی از پمپ به سمت رایزر ساختمان را می بندیم. در نهایت فاصله بین پمپ و منبع تحت فشار را خالی از آب می کنیم تا موجه شویم گیج فشار منبع چه عددی را نمایش می دهد.

چنانچه منبع فشار سنج نداشته باشد، می توانیم فشار سنج های دستی موجود در بازار را به سر والف روی منبع تحت فشار وصل کنیم و فشار باد داخل منبع را بسنجیم.

مقدار فشار هوای مجاز داخل منبع

یک نکته در خصوص فشار هوای منبع تحت فشار وجود دارد، اینکه فشار داخل منبع باید به اندازه 9/0 فشار استارت پمپ آب تنظیم شود. به عنوان مثال اگر فشار استارت پمپ آب ساختمان بر روی 2 بار تنظیم شده است، باید 9/0 را در عدد 2 ضرب کنیم که حاصل آن 8/1 می شود. این عدد یعنی فشار منبع باید روی 8/1 تنظیم شود. پس دقت کنید به هیچ عنوان نباید فشار منبع بالاتر از فشار استارت پمپ تنظیم شود.

همچنین توجه داشته باشید زمانی که منبع تحت فشار را از بازار تهیه می کنیم دارای یک فشار استاندارد است که بر روی پلاک این وسیله درج شده است. اما وقتی نصب پمپ آب ساختمان و لوله کشی آن به منبع به اتمام می رسد باید مقدار فشار منبع بر اساس فشار استارت پمپ تنظیم شود.

در غیر این صورت اگر پمپ با همین مقدار فشار تنظیم شده بر روی منبع مشغول به کار شود، یک فشار معکوس از سمت منبع به سیستم پمپ آب وارد می شود در نتیجه روشن و خاموش شدن پمپ به صورت نرمال انجام نخواهد شد. حتی ممکن است به دلیل بالا بودن بیش از حد فشار در منبع، پمپ آب ساختمان اصلاً روشن نشود.

بنابراین حتماً بعد از اتمام نصب پمپ و منبع عدد 9/0 را در مقدار فشار استارت پمپ ضرب کنید و بعد از فشار باد منبع را از طریق سر والف آن تنظیم نمایید. دقت کنید در برای انجام این کار باید داخل منبع خالی از آب باشد.

فیلم کاربرد و تنظیمات منبع باد تحت فشار 3

نکته پایانی

در زمان تهیه منبع تحت فشار حتماً به مقدار فشار هوای درج شده بر روی پلاک این وسیله و مقدار فشار نمایش داده شده بر روی گیج فشار آن دقت کنید. در صورتی که فشار مشخص شده بر روی گیج فشار کمتر از فشار اولیه منبع باشد به معنی وجود نشتی در جداره داخلی و خارجی منبع است که باید منبع تحت فشار خریداری شده را به فروشنده برگردانید.

 

جمع بندی

در این مطلب هر آنچه که لازم بود در خصوص منبع تحت فشار با شما در میان گذاشتیم. از ویژگی ها، کاربردها، مشخصات و فشار مجاز منبع تحت فشار پمپ آب گفتیم.

همانطور که در داخل توضیحات عنوان کردیم کارکرد صحیح پمپ آب وابسته به مقدار فشار تنظیم شده در منبع است. بنابراین توصیه می کنیم اگر با وجود توضیحات داده شده در این مطلب خودتان به تنهایی نمی توانید منبع را در فشار مناسب تنظیم کنید، از یک متخصص کمک بگیرید.

همکاران ما در گروه تاسیسات 24 ساعته با سال ها تجربه کار عملی یکی از معتبرترین و حرفه ای ترین نیروهای فنی به منظور نصب و تنظیم منبع تحت فشار هستند که خدمات خود را با همراه با گارانتی تضمین کیفیت به شما ارائه می دهند.

بنابراین اگر برای نصب و تنظیم منبع تحت فشار پمپ آب ساختمان خود نیاز به یک متخصص دارید، کافیست همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

برخی از سوابق کاری مرتبط با نصب ، سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی و منبع

 

 

اشتراک گذاری این صفحه