در این مطلب قصد داریم تا فیلم نحوه سیم کشی برق ساختمان به روش توکار را با شما به اشتراک بگذاریم.

توضیحات:

سیم کشی برق ساختمان را به یکی از دو روش کشی سیم کشی برق روکار و سیم کشی برق توکار انجام می دهند، که هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

اما در این بین دو مزیت مهم در سیم کشی برق ساختمان به روش توکار وجود دارد که نمی توان به راحتی از آن ها چشم پوشی کرد:

  • مصونیت سیم ها از آسیب ها و صدمات احتمالی
  • مخفی شدن سیم ها در زیر کار و در نتیجه حفظ زیبایی نمای ساختمان

همین دو ویژگی مهم در سیم کشی برق ساختمان به روش توکار کافیست تا مجریان برق کار و کارفرمایان ترجیح دهند سیم کشی برق ساختمان را به این روش انجام دهند.

مخصوصاً اینکه در روش روکار امکان وارد شدن آسیب به سیم های برق بسیار زیاد است و همین موضوع درصد خطای کار را بالا می برد.

ولی یک شرط مهم برای بکارگیری سیم کشی برق ساختمان به روش توکار وجود دارد، آن هم اینکه ساختمان در حال ساخت و یا بازسازی باشد.

چون برای عبور دادن سیم های برق به صورت توکار لازم است تا کنده کاری و تخریب جزئی در دیوارها و حتی کف ساختمان انجام شود و گاهی لازم است تا سیم ها از درون سقف کاذب ساختمان عبور داده شوند.

البته قبل از کندن دیوار و زمین برای عبور لوله های برق که به آن شیار زنی هم می گویند، ضروریست تا ابتدا نقشه سیم کشی برق ساختمان طراحی شده و بر روی کاغذ پیاده شود.

در نقشه سیم کشی برق ساختمان تمام نقاطی که به کلید و پریز برای روشنایی و برق نیاز است را مشخص می کنند و تعداد انشعابات نیز دقیقاً ذکر می شود.

در این مرحله لازم است تا نقشه سیم کشی برق ساختمان را طوری پیاده کنیم که کمترین متراژ لوله برق و سیم برق مصرف شده و در عین حال تعداد پریزها و کلیدها به اندازه استاندارد و کافی باشند.

پس از اینکه نقشه سیم کشی برق ساختمان آماده شد، نوبت به مرحله عملی کار می رسد که در ادامه با کمک توضیحات داخل فیلم هر مرحله را برای شما توضیح خواهیم داد.

اگر مایلید با نحوه برق کشی آشپزخانه آشنا شوید، روی لینک مقاله مورد نظر بزنید.

ابزار مورد نیاز برای اجرای سیم کشی برق ساختمان به روش توکار

نحوه سیم کشی برق ساختمان 1

  • سیم چین
  • کاتر
  • انبردست
  • چسب برق
  • تیشه
  • هیلتی

نحوه سیم کشی برق ساختمان 2

  • فنر سیم کشی
  • سیم برق
  • لوله خرطومی

برای اینکه سیم کشی برق ساختمان به روش توکار را انجام دهیم، لازم است تا کلیه ابزار فوق تهیه شوند. هر کدام از این وسایل در یک مرحله از کار مورد نیاز ما خواهند بود.

مراحل اجرای سیم کشی برق ساختمان به روش توکار

  1. با استفاده از هیلتی و تیشه محل عبور لوله خرطومی را بر روی دیوار می کَنیم.

برای حفظ دقت کار لازم است تا ابتدا با هیلتی چرخشی، نه ضربه ای، سوراخ هایی در محل های مشخص شده بر روی دیوار ایجاد کرده و سپس با تیشه دور سوراخ را باز کرده و مسیر یک دست را ایجاد کنیم.

  1. مسیر را برای جایگذاری لوله خرطومی آماده می کنیم.

در این مرحله لازم است که با دقت دیوار را شیار بزنیم تا شکاف ایجاد شده عمق و عرض مناسبی داشته و لوله به راحتی در داخل آن حرکت کند.

از طرفی نباید شیار ایجاد شده را نامرتب و بزرگ بزنیم که به گچ دیوار خسارت وارد کنیم و مجری گچ کار مجبور شود خرابی های دیوار را ترمیم کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش لوله گذاری برق در سیم کشی برق توکار به مقاله نحوه لوله کشی برق ساختمان از سقف مراجعه کنید.

  1. لوله خرطومی را جایگذاری کرده و آن را ثابت می کنیم.

پس از اینکه شیار دیوارها تمام شد، بایستی به اجرای لوله خرطومی در داخل شیارها اقدام کرده و لوله را در داخل قوطی برق فیکس کنید.

همانطور که در فیلم هم مشاهده کردید، مجریان برق کار ما لوله گذاری برق توکار را بعد از مرحله گچ خاک ساختمان انجام دادند تا سطح دیوارها برای نصب قوطی کلیدهای برق مشخص باشد.

اما اگر لوله گذاری را قبل از گچ خاک دیوار انجام دهید، احتمالاً به دلیل اینکه سطح دیوار برای جایگذاری قوطی های برق مشخص نیست، قوطی ها در داخل دیوار فرو می روند.

همین مسئله باعث می شود تا کلیدهای برق بعد از نصب به طور کامل در داخل قوطی قرار نگرفته و دائم از روی دیوار کنده شوند.

برای ثابت کردن لوله های خرطومی برق در داخل دیوار می توانید پس از عبور دادن لوله از داخل قوطی برق، دور لوله ها را در داخل شیار با گچ بپوشانید.

نحوه سیم کشی برق ساختمان 3

البته این کار تنها اقدامی ابتدایی برای پوشش لوله های برق است و ما فقط می خواهیم از حرکت لوله در موقع سیم کشی جلوگیری کنیم.

  1. با استفاده از کاتر دو سر لوله خرطومی را برای عبور سیم های برق به مقدار لازم می بریم.

برای اینکه بتوانید سیم های برق را پس از عبور از داخل لوله ها در محل قوطی ها خارج کرده و سپس به پریز یا کلید وصل کنید، لازم است تا دو طرف سطح مقطع لوله خرطومی در داخل قوطی را با کاتر برش دهید.

  1. فنر سیم کشی را از یک طرف لوله خرطومی رد کرده و از طرف دیگر لوله آن را مهار می کنیم.

اکنون باید زمینه کار برای عبور دادن سیم ها از داخل لوله برق را فراهم کنیم، برای این کار به فنر سیم کشی نیاز داریم. می توانیم فنر را به کمی گریس آغشته کنیم تا فنر راحت تر در داخل لوله حرکت کند.

  1. سه رشته سیم برق را به هم متصل می کنیم.

برای سیم کشی برق ساختمان از یک سیم نول، یک سیم فاز و یک سیم ارت استفاده می شود. برای اینکه سیم ها به راحتی توسط فنر سیم کشی در داخل لوله قرار بگیرند باید سر سه رشته سیم را با کمک چسب برق به یکدیگر وصل کنیم.

  1. سه رشته سیم را با استفاده از چسب برق به سر دیگر فنر سیم کشی وصل می کنیم.

در این مرحله یک طرف فنر سیم کشی در لوله مهار شده است و ما می توانیم سه رشته سیم برق را به طرف دیگر فنر که از لوله خارج شده اتصال دهیم.

نحوه سیم کشی برق ساختمان4

  1. فنر سیم کشی را از یک طرف می کشیم و سیم های برق را از لوله خرطومی عبور می دهیم.

حال فنر سیم کشی متصل به سه رشته سیم را از طرف دیگر آن به آرامی می کشیم تا سیم ها به طور کامل از داخل لوله ها عبور کرده و از محل قوطی خارج شود.

  1. با استفاده از سیم چین، سیم ها را به اندازه لازم قطع می کنیم.

سیم های خارج شده از محل قوطی های کلید و پریز و روشنایی را به اندازه مورد نیاز می بریم و سه رشته سیم را به هم گره می زنیم تا ظاهر سیم ها به هم ریخته و نامرتب نشود.

  1. بعد از پایان یافتن کل سیم کشی مکان های کنده شده جهت سیم کشی را پر می کنیم.

آخرین مرحله از سیم کشی برق ساختمان به روش توکار با پر کردن مکان هایی که بر روی دیوار کندیم تمام می شود.

برای این کار می توانید از گچ مناسب با لیسه استفاده کنید. توجه داشته باشید که سطح گچ کاری یک دست بوده و گچ ها ترک خورده نباشند.

جمع بندی:

ما در این فیلم و توضیحات داده شده طریقه سیم کشی برق ساختمان به روش توکار را به زبانی ساده برای شما بیان کردیم.

اما توجه داشته باشید که برق کاری یک ساختمان بدون در نظر گرفتن جزئیات فراوانی که دارد، کاری بسیار حساس و گاهاً برای افراد غیر حرفه ای خطرناک است.

بنابراین توصیه می کنیم اگر در این زمینه تخصص ندارید، هرگز دست بکار سیم کشی برق نشده و فقط از افراد برق کار با تجربه کمک بگیرید.

نحوه سیم کشی برق ساختمان5

یکی از خدمات ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته برق کاری توکار و روکار انواع ساختمان ها اداری و مسکونی است. در صورت نیاز همین الان با ما تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

اشتراک گذاری این صفحه