بدون انجام سیم کشی ساختمان هیچ خانه ای از نعمت روشنایی و برق برخوردار نیست. به همین دلیل طراحی و اجرای برقکاری ساختمان یکی از مهمترین اقدامات در جهت تامین آسایش ساکنین به شمار می آید.

شهر رشت یکی از چندین شهر تحت پوشش خدمات ما در این مجموعه است، به همین دلیل در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با نحوه برقکاری رشت قابل انجام توسط تکنسین های این مجموعه آشنا کرده و مهمترین نکات در زمان سیم کشی ساختمان رشت را با شما در میان بگذاریم. پس تا انتها ما را همراهی کنید.

برق کشی ساختمان در رشت

هدف از انجام برق کشی ساختمان این است که جریان برق به داخل کلید و برق ساختمان منتقل شود تا بتوان از روشنایی لامپ و چراغ ها و همچین استفاده از لوازم برقی در خانه برخوردار شد.

برای این منظور ابتدا باید سیم کشی های مورد نیاز برای انتقال جریان برق از انشعاب خطوط برق ساختمان انجام شده و در مرحله بعدی کلید و پریزهای برق بر روی دیوار نصب شوند.

سیم کشی برق ساختمان در رشت به 2 شیوه قابل انجام است:

  1. سیم کشی برق روکار

سیم کشی برق روکار ساده ترین روش برای کابل کشی ساختمان است که بر اساس آن سیم های برق بعد از اتصال به جعبه فیوز یا جعبه تقسیم از روی دیوار به سمت کلید و پریزها و سیستم های روشنایی ساختمان هدایت می شوند. در قدم بعدی تمام سیم های برق با کمک داکت کشی می پوشانند تا مورد آسیب های محیطی قرار نگیرند.

با این حال استفاده از سیم کشی برق روکار اغلب اوقات در ساختمان های در حال سکونت انجام می شود، چون نیازی به کنده کاری و لوله گذاری ندارد. در این روش حتی می توان قوطی های کلید و پریز را به صورت روکار بر روی دیوار نصب کرد.

از مزایای سیم کشی روکار عبارتند از: سرعت بالا در سیم کشی، هزینه پایین تر و سهولت بیشتر در طراحی و اجرا.

اما برق کشی روکار ساختمان یک سری معایب هم با خود به همراه دارد، که از آن جمله می توان به احتمال اتصالی سیم ها در اثر ضربات محیطی و ظاهری نازیبا به دلیل پیدا بودن سیم ها اشاره کرد.

برقکاری_ساختمان_در_رشت-_1.jpg

  1. سیم کشی برق توکار

سیم کشی برق توکار ساختمان بسیار اصولی تر از سیم کشی روکار است و در عین حال نیاز کامل به متخصص دارد. روش اجرای کابل کشی توکار به این صورت است که ابتدا محل های نصب کلید و پریز و قرارگیری روشنایی ها در ساختمان مشخص می شود و سپس بر اساس آن زمین و دیوار شیار زنی شده و لوله های برق به درون شیارها قرار می گیرند.

در مرحله بعد قوطی کلید و پریز در دل دیوار نصب شده و سیم های برق با کمک فنر سیم کشی به درون لوله های برق هدایت می شوند تا به قوطی ها رسیده و برای اتصال به لامپ و چراغ های روشنایی از سقف آویزان شوند.

برق کشی توکار ساختمان را می توان به 3 روش به نام های سیم کشی با جعبه فیوز، سیم کشی با جعبه کلید و پریز و سیم کشی با جعبه تقسیم در ساختمان انجام داد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. توضیحات بیشتر در خصوص مراحل سیم کشی را در ادامه خواهیم گفت.

برقکاری_ساختمان_در_رشت-_2.jpg

مراحل انجام برقکاری ساختمان

برای طراحی و اجرای سیم کشی برق ساختمان باید مراحل متعددی را از ابتدا تا انتها انجام داد. کوچکترین ایراد در هر یک از این مراحل می تواند تاثیرات منفی بر روی سیستم برق ساختمان وارد کند:

مرحله اول: طراحی نقشه برق ساختمان

در این مرحله باید قبل از هر اقدامی یک نقشه کلی از ساختمان در دسترس داشته باشیم تا بر اساس آن محل قرارگیری کلید و پریز، روشنایی، خطوط تلفن و آنتن در خانه مشخص شود. با کمک نقشه سیم کشی ساختمان مجری برقکار می تواند با دقت بسیار بالاتر و رعایت دقیق استانداردها به کابل کشی اقدام کند.

برقکاری_ساختمان_در_رشت-_3.jpg

مرحله دوم: تعیین اندازه ها و خط تراز

در داخل نقشه سیم کشی ساختمان جای کلیدها، پریزها، جعبه فیوز و جعبه تقسیم های کاملاً مشخص می شود. بنابراین در مرحله دوم باید مکان های مشخص شده را با استفاده از خط تراز بر روی دیوار، کف و سقف ساختمان نشانه گذاری کرد.

یکی دیگر از اقدامات قابل انجام در این مرحله مشخص کردن فاصله استاندارد کلیدها و پریزها از کف و سقف ساختمان و همچنین فواصل آن ها از یکدیگر است که این کار توسط شلنگ تراز یا لیزرهای دقیق انجام می شود تا فواصل به طور کامل و استاندارد مشخص باشند.

مرحله سوم: کنده کاری

تا این قسمت از کار نقشه سیم کشی طراحی شده و بر اساس آن اندازه گیری ها بر روی دیوار، کف و سقف ساختمان انجام شده اند. پس حالا می توان بر اساس خط تراز مشخص شده و به منظور نصب قطعات مورد نیاز در سیم کشی به کنده کاری اقدام کرد.

کنده کاری سیم کشی برق ساختمان را می توان با کمک ابزارهای متنوع همچون تیشه، چکش و قلم انجام داد، هر چند امروزه از ابزارهای جدیدتر از قبیل دستگاه های شیارزن، بتن کن یا هیلتی برای این منظور استفاده می شود تا عملیات کنده کاری با سرعت بالاتری صورت بگیرد.

مرحله چهارم: قوطی گذاری

حال که مکان های مشخص شده در خط تراز کنده کاری شدند، قوطی های مخصوص کلید و پریز بر روی دیوار نصب می شوند. برای این منظور قوطی را در سطح مناسبی از دیوار قرار داده و اتصال آن را با گچ محکم می کنند.

مرحله پنجم: لوله گذاری

مهمترین مرحله در فرآیند سیم کشی ساختمان به لوله گذاری مربوط می شود. چرا که لوله ها نقش محافظت کننده از سیم های برق را به عهده دارند و آن ها را در برابر فشارها و عوامل محیطی حفظ می کنند.

لوله های مختلفی به عنوان لوله برق ساختمان در بازار وجود دارند که از آن جمله می توان به لوله پی وی سی، لوله پلاستیکی، لوله فلزی و لوله گالوانیزه اشاره کرد.

تعداد و روش لوله گذاری برق در ساختمان با توجه به نوع و نقشه سیم کشی متفاوت است. در هر صورت باید بعد از قوطی گذاری لوله های برق را بر اساس نقشه در محل های خود نصب و محکم نمود.

مرحله ششم: سیم کشی

اصلی ترین مرحله در اجرای برق کشی ساختمان انجام سیم کشی است. در این مرحله سیم برق، تلفن، آنتن و حتی سیم های مربوط به کابل آیفون بر اساس نقشه از داخل لوله ها عبور داده می شوند. البته برای این منظور باید از فنر سیم کشی استفاده کرد تا سیم ها به راحتی در داخل لوله ها حرکت کنند.

مرحله هفتم: سیم بندی

بعد از اینکه سیم ها به داخل لوله ها هدایت شده و به قوطی های برق رسیدند، باید تقسیم بندی شده و به کلیدها، پریزها و قوطی های مربوط به آن ها مرتبط شوند. در این مرحله بسیار مهم است که تکنسین برق با دقت بالایی سیم ها را به یکدیگر اتصال دهد، چون کوچکترین خطا با اتصالی در سیم ها و بروز اتفاقات ناخوشایند مساوی است.

برقکاری_ساختمان_در_رشت-_4.jpg

نکاتی که باید در زمان برقکاری ساختمان رعایت کرد

در این قسمت مهمترین نکات در زمان برقکاری ساختمان را به شما گوشزد می کنیم تا بخاطر داشته باشید:

  • تا حد ممکن از لوله گذاری های بی دلیل که فقط باعث شلوغی دیوار می شود، پرهیز کنید تا علاوه بر حفظ کیفیت کار، سیم کشی هم در زمان کوتاه تری انجام شود.
  • چنانچه مسیر لوله های برق طولانی است، حتماً از لوازم و لوله های برق استاندارد از قبیل لنت و بوش های مخصوص برای اتصال و مهار لوله های برق استفاده کنید.
  • تحت هیچ شرایطی از لوله های شکسته و قوطی های آسیب دیده در سیم کشی برق ساختمان استفاده نکنید.
  • اگر فضای داخلی ساختمان بزرگ است، حتماً به نحوه چیدمان لامپ ها دقت کنید تا نظم مشخصی داشته و توزیع نور به خوبی انجام شود.
  • از عبور دادن سیم های برق، تلفن، آنتن و آیفون از داخل یک لوله برق مشترک اجتناب کنید، چون با این اقدام سیم کشی آیفون، تلفن و آنتن به مشکل برمی خورند و دچار نویزهای شدید می شوند.
  • هرگز سیم های برق متفرقه را پخش شده رها نکنید و آن ها را با چسب برق بپوشانید، در غیر این صورت یک رشته سیم رها شده می تواند باعث اتصالی و خسارت های سنگین بعد از آن شود.
  • نحوه لوله گذاری هر نقطه از ساختمان با توجه به نوع کاربری آن و استانداردهای موجود در مبحث ملی ساختمان مشخص می شود. به عنوان مثال لوله گذاری از کف در محیط های مرطوب مثل حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه اصولی نیست و باید لوله گذاری از سقف انجام می شود.
  • ارتفاع نصب کلید و پریزها باید بر اساس استانداردهای تعیین شده باشد. ارتفاع کلیدهای روشنایی 110 تا 120 سانتی متر، ارتفاع پریزها در آشپزخانه 60 و 120 سانتی متر، ارتفاع پریز در حمام 120 سانتی متر و ارتفاع کلید کولر 130 سانتی متر.
  • فاصله کلیدهای برق و همچنین پریزها باید بر طبق استانداردهای موجود باشد. فاصله کلیدهای برق از کف 110 تا 120 سانتی متر، فاصله پریزهای برق، تلفن و آنتن از کف 30 تا 40 سانتی متر و فاصله جعبه فیوز تا لوله های گاز و آب 100 سانتی متر.
  • در مکان هایی مثل حمام و سرویس بهداشتی حتماً از کلید و پریزهای ضد آب استفاده کنید تا دچار اتصالی نشوند.
  • لوله های برق و سیم ها را قبل از نصب مورد تست قرار دهیم تا مطمئن شویم معیوب نبوده و دچار اتصالی نمی شوند.
  • لازم است برای انواع کولر یک مسیر جداگانه تا فیوز برق ساختمان در نظر گرفته شود.
  • تمام کابل های برق باید یکسره و یک تکه بوده و از نصب سیم های برق چند تکه باید پرهیز شود.
  • حداکثر فیوز مینیاتوری قابل استفاده در سیستم برق ساختمان نباید از 10 عدد بیشتر باشد.

 

فیلم سیم کشی

در بخش های قبلی ابتدا روش های مختلف سیم کشی برق ساختمان را برای شما توضیح دادیم و بعد از آن مراحل سیم کشی و نکات بسیار مهم در زمان برق کشی را برای شما یادآور شدیم.

حال در این بخش قصد داریم به منظور تکمیل صحبت های خود فیلم سیم کشی برق توکار ساختمان را با شما به اشتراک بگذاریم تا به صورت تصویری با توضیحات داد شده آشنا شوید.

نصب کلید و پریز برق

استفاده از سیستم برق ساختمان بدون وجود کلید و پریز غیر ممکن است. به همین دلیل بعد از اینکه سیم کشی به پایان رسید و ساخت ساختمان تکمیل شد، مجری برق کار بعد از مرحله گچ کاری مجدداً برای نصب کلید و پریزها و تجهیزات روشنایی به ساختمان مراجعه می کند.

قبل نصب کلید و پریز برق ساختمان رعایت چند نکته ضرورت دارد:

  • برق ساختمان باید از محل جعبه فیوز قطع باشد.
  • پریز نصب شده باید کاملاً محکم و ثابت باشد تا در زمان استفاده دچار آسیب نشود.
  • رعایت استاندارد فواصل بین کلید و پریز برق و همچنین ارتفاع نصب آن ها از زمین بسیار ضروری است.
  • قبل از اقدام به نصب باید لوازم کار از جمله مکانیزم پریز برق، کادر کلید و پریز، فازمتر و پیچ گوشتی را فراهم کنید.

در ادامه روش نصب کلید و پریز برق ساختمان را به صورت قدم به قدم برای شما توضیح می دهیم:

مرحله اول: سیم های فاز و نول برق ساختمان را با استفاده از فازمتر مشخص کنید. برای این کار نوک فازمتر را به سیم اتصال دهید و سپس انگشتتان را به انتهای فازمتر بچسبانید، اگر چراغ فازمتر روشن شد، یعنی سیم فاز بوده در غیر این صورت سیم نول است.

مرحله دوم: رویه پشتی پریز برق را با کمک پیچ گوشتی باز کنید، سپس سیم های فاز و نول را به ترمینال های مکانیزم متصل کنید. در انتها پریز را در داخل قوطی برق قرار داده و پیچ های چنگه را با پیچ گوشتی ببندید.

مرحله سوم: کادر پریز را بر روی مکانیزم پریز برق قرار داده و در جای خود محکم می کنیم. در آخر کار رویه پریز و کادر را با پیچ به هم وصل می کنیم.

مرحله چهارم: فیوز برق ساختمان را وصل کرده و پس از اتصال جریان برق کارکرد پریز را تست می کنیم.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات جامع تر در خصوص نحوه نصب کلید و پریز برق ساختمان لینک مقاله مورد نظر را لمس کنید.

همچنین می توانید برای آموزش تصویری نحوه سیم کشی و نصب کلید برق دو پل فیلم کوتاه زیر را تماشا کنید.

در کدام مناطق رشت خدمات می دهیم؟

سیم کشی برق ساختمان و نصب تجهیزات روشنایی برق یکی از محبوب ترین خدمات ما در این مجموعه است که تمام شهروندان شهر رشت می توانند از آن بهره مند شوند. چرا که تکنسین های برق این مجموعه در تمامی محلات رشت از جمله رشتیان، معلم، منظریه، مدرس، آزادگان، شالکو، زرجوب، پل عراق، کرف آباد، سبزه میدان، شهید بهشتی، حمیدیان، کاکتوس، بلوار نماز، فلسطین و ... مستقر و آماده خدمات رسانی به مردم شهر رشت هستند.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با نحوه خدمات دهی این مجموعه در شهر رشت به مطلب تاسیسات 24 ساعته در رشت مراجعه کنید.

برقکاری_ساختمان_در_رشت-_5.jpg

جمع بندی

در این مطلب برای شما توضیح دادیم که سیم کشی بر ساختمان به چه صورت است. همچنین روش نصب کلید و برق ساختمان را توضیح دادیم. در انتهای یادآور می شویم که برق کشی ساختمان تنها باید توسط متخصص برق انجام شود، شخصی که نه تنها آموزش های این کار را به صورت تخصصی یاد گرفته است، بلکه سال های زیادی در این زمینه تجربه دارد.

گروه تاسیسات 24 ساعته با همراهی جمعی از متخصصین برق ساختمان یکی از بهترین مجموعه های تاسیساتی آنلاین در رشت است که می توانید بر روی کیفیت خدمات و مهارت تکنسین های برق این مجموعه حساب باز کنید.

بنابراین اگر ساکن رشت هستید و برای برق کاری ساختمان خود به یک متخصص کاربلد نیاز دارید، همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا از خدمات همراه با گارانتی تضمین کیفیت این مجموعه برخوردار شوید.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

 

اشتراک گذاری این صفحه