در مطلب قبلی در خصوص نکات اصلی در فیلمبرداری از پروژه های تاسیساتی و ساختمانی با شما صحبت کردم و این بار قصد دارم تا اختصاصاً نکات ضروری یک پروژه تاسیساتی زمان بر رو توضیح بدم.

یکی از مزیت‌های تولید محتوای تصویری از پروژه‌های تاسیساتی-ساختمانی، ساخت و جمع آوری بانک جامع اطلاعاتی از نمونه پروژه‌های انجام شده برای شما و آموزش مباحث تاسیساتی-ساختمانی در هنگام انجام کار هست.

این بانک جامع اطلاعاتی هم در بازاریابی محتوایی و هم در مرجعیت کسب و کار شما بسیار تاثیرگذاره و نقش اصلی رو در پیشبرد اهداف رشد و توسعه کارِ شما را ایفا می‌کنه.

با وجود اینکه همیشه گفته می‌شه محتوای تصویری پرهزینه تر از مدل های دیگه محتواهای متنی و صوتی هست، ولی در نظرگرفتن سبدِ هزینه‌ای هر چند اندک برای این بخش نتایج عالی رو برای کسب و کار شما به ارمغان میاره. همونطور که در مقاله آیا داشتن تجهیزات حرفه ای برای فیلمبرداری از پروژه های ساختمانی تاسیساتی ضروری است ؟ اشاره شد، می‌توانید با در نظرگرفتن کمترین هزینه در همان شروع کارتان، محتوای تصویری باکیفیت تولید کنید و این نوع محتواهای باارزش جزئی از سبدِ محتواهای اصلی شما باشد. پس اصلاً نباید از محتوای تصویری غافل شد.

کسایی که با پروژه‌های تاسیساتی و ساختمانی روبرو هستند می‌دونن که پروژه‌های کوچک یک‌ساعته تا پروژه‌های چند روزه و چند هفته‌ای و چندماهه هم وجود داره. یه سوالی که پیش میاد اینه که خب وقتی زمان پروژه زمان‌بر یا طولانی هست، ما چجوری فیلمبرداری کنیم؟ از چیا فیلم‌برداری کنیم؟ و در نهایت چطور تدوین رو انجام بدیم؟ و سوالاتِ دیگه‌ای که متعاقباً ایجاد میشه.

 

پروژه‌های زمان‌بر تاسیساتی و ساختمانی یعنی چی؟

اول بیایم ببینیم چه پروژه‌های رو میشه زمان‌بر یا طولانی گفت؛ به صورت کلی از نقطه نظر ساخت محتوای تصویری، به پروژه‌های تاسیساتی و ساختمانی که بیشتر از یک روز زمان اجراشون طول می‌کشه، پروژه‌های زمان‌بر میگیم. بیایم اول چند تا مثال بزنیم تا با انواع پروژه‌های زمان‎‌بر بیشتر آشنا بشیم:

مثال اول : پروژه بازسازی لوله‌کشی آب و فاضلاب تک واحد حدودا 60 متری؛

واحد ساختمانی داریم که بازسازی کامل می‌خواد انجام بشه و به دلیل قدیمی بودن ساختمان، زیرساخت تاسیساتی اون هم باید کاملاً بازسازی بشه. بنابراین حدوداً مجموع کار 4 الی 5 روز ممکنه طول بکشه. به این صوت که در ابتدا لوله کشی فاضلاب و در ادامه لوله کشی آب انجام میشه.

مثال دوم : پروژه اجرای تاسیسات کامل آبی مطب دندان پزشکی دو یونیته؛

در این پروژه بعد از انجام کنده کاری‌های لازم، اجرای تاسیسات حدود دو روزکامل پشت سر هم زمان می برد.

مثال سوم : پروژه اجرای تاسیسات آب و فاضلاب و لوله کشی گرمایش از کف برای یک ساختمان در حال ساخت؛

برای این پروژه با توجه به حجم کار، تعداد واحدها و متراژ ساختمان، زمان پروژه تعیین می‌شود. نکته‌ مهم در این مدل پروژه‌های زمان‌بر این است که هر بخش از کار پس از آماده شدن زیرساخت اجرای آن انجام می‌شود.

به این معنی که در ابتدا لوله کشی آب و فاضلاب و پس از اینکه کف سازی اولیه واحدها انجام شد، لوله‌کشی گرمایش از کف اجرا می‌شود، به همین دلیل ممکن است زمان مجموع ده روزه این چنین پروژه‌ای در مدت زمان دو ماه اجرا شود، چند روز برای لوله کشی آب و فاضلاب و چند روز هم برای گرمایش از کف.

مثال چهارم : پروژه سیم‌کشی آیفون یک ساختمان 5 طبقه 10 واحدی؛

در این پروژه پس از تهیه وسایل لازم، در حدود دو الی دو نیم روز کاری زمان برای اجرا لازم است.

مثال پنجم : پروژه بازسازی کامل تاسیساتی و ساختمانی یک واحد؛

با توجه به حجم کار و همچنین مراحل انجام کار، ممکن است بازسازی کامل یک واحد ساختمانی از 20 روز الی دو یا سه ماه به صورت مداوم زمان ببرد.

همونطور که می بینید انواع مختلفی از پروژه‌های زمان‌بر وجود داره. بنابراین وقتی زمان اجرای یک پروژه بیش از یک روز بشه، ما هم باید برای اینکه محتوای تصویری‌مون کامل و باکیفیت باشه باید تا پایان اجرا، به فراخور نوع پروژه در محل پروژه حاضر باشیم و خوراک خام اولیه (فیلم و عکس) برای تدوین رو تهیه کنیم.

 

نکات مهم در فیلم‌برداری از پروژه‌های زمان‌بر

حالا که با انواع پروژه‌های زمان‌بر تاسیساتی و ساختمانی آشنا شدیم، برای اینکه بتونیم محتوای خام تصویری باکیفیت و مناسبی رو تهیه کنیم چند نکته زیر رو در نظر بگیریم.

نکاتی که اینجا گفته میشه طبق تجربیات من در فیلمبرداری از بیش از 200 پروژه تاسیساتی و ساختمانی هس و مطمئنا موارد جدیدی هم می تونه بهش اضاف بشه و همچنین ممکنه بعضی از این موارد برای کار شما لزوما صدق نکنه.

  1. حتماً قبل از رفتن به محل پروژه از مجری یا متخصص در مورد زمان حدودی کار بپرسیم و جدول برنامه‌ریزی فیلم‌برداری رو طبق زمان‌بندی اجرا آماده کنیم.
  2. با توجه به اینکه زمانِ فیلم‌برداری طولانی خواهد بود، تجهیزات لازم و ضروری رو به همراه داشته باشیم. اگر از گوشی برای فیلمبرداری استفاده می‌کنیم حتما پاوربانک داشته باشیم و اگر از دوربین فیلمبرداری حرفه‌ای استفاده می‌کنیم، باتری ذخیره و شارژر باطری به همراه داشته باشیم.
  3. هر روز که در محل فیلم‌برداری حاضر میشیم از مجری در مورد روند کاری که قراره امروز انجام بشه می پرسیم تا ایده کلی در مورد مواد اصلی فیلم‌برداری توی ذهنمون داشته باشیم. همچنین این اطلاع داشتن از روند اجرا، هوشمندی فیلم‌بردار در زمان فیلم‌برداری و تدوین در لحظه (در ذهن) رو بالا می‌بره.
  4. با توجه به اینکه چه نوع محتوای تصویری رو بخوایم آماده کنیم، باید فیلم‌برداری‌مون رو انجام بدیم. به عنوان مثال اگر کلیپ نمونه پروژه قراره آماده بشه، نیاز نیست همه جزئیات گرفته بشه و فقط فیلم‌برداری از بخش‌های مختلف کار کافیه. اما اگر فیلم آموزشی مدنظر هس، باید با برنامه ریزی و هوشمندی لازم، جزئیات مختلف روند اجرای کار فیلم برداری بشه.
  5. حتماً یک سری ‌فیلم‌های دوربین ثابت با کادر مناسب (در حدود مدت زمان 10 الی 15 ثانیه) از بخش‌های مختلف کار، از شروع تا پایان کار بگیریم. از این فیلم‌های برای خروجی‌های تبلیغاتی و باکیفیت تصویری استفاده می‌کنیم.
  6. فراموش نکنیم عکاسی از جزئیات و همچنین عکس‌های کلی از فضای کار در حین اجرا تا پایان کار انجام ‌بدیم. از این عکس‌ها در تولید محتواهای متنی، تهیه کاتالوگ‌ها، ساخت کلیپ، ارائه نمونه پروژه به صورت تصویری و ... استفاده می‌کنیم.
  7. دفترچه یا کاغذهای کوچک به همراه یک قلم به همراه داشته باشیم تا زمان‌های مهم یا مواردی که نیازه بعداً فیلم‌برداری بشه رو یادداشت کنیم تا فراموش نکنیم. می تونیم از صفحه نوت گوشی هم برای یادداشت برداری استفاده کنیم.
  8. در صورتی که در حین فیلم‌برداری جایی از کار برامون مبهم هست، همون لحظه یا بعد از فیلم‌برداری در همون روز حتماً از متخصص موارد مبهم رو بپرسیم. هر چی که بیشتر اطلاعات از روند اجرای پروژه و جزئیات بیشتری بدونیم، در مرحله تدوین کیفیت کار بالا میره و در نهایت خروجی باکیفیت‌تری خواهیم داشت.
  9. در یک روز از پروژه ممکنه بخش‌های مختلفی همزمان توسط چند سرویسکار در حال انجام باشه، بنابراین ما برای فیلم‌برداری باید از بخش‌های مهم هر بخش فیلم‌برداری کنیم. در صورت نیاز هم می‌تونیم کمک‌فیلم‌‌بردار با خودمون همراه ببریم که بخش‌های مهم حتما فیلم‌برداری بشه.
  10. برای فیلم‌برداری ممکنه پیش بیاد که مجری در موقعیتی قرار گرفته که برای کادر فیلم مناسب نیست. حتماً از متخصص خواهش کنیم که اگر امکانش هس طبق کادر ما قرار بگیره.
  11. فضا رو برای فیلم‌برداری باید آماده کنیم. وسایل زائد رو کنار بزنیم، تجهیز اضافی توی کادر فیلم‌مون نباشه و ...
  12. لباس مناسب و راحت به تن داشته باشیم. من همیشه یک شلوار که جیب زیادی داره به همراه یک تی شرت یا پیراهن راحت می پوشم. همچنین از کفش‌های مناسب کار استفاده می‌کنیم.
  13. ایمنی در هنگام فیلم‌برداری از همه چیز مهم‌‌تره. در نظر داشته باشیم بعضی مواقع در پروژه‌های تاسیساتی و ساختمانی لازمه که از فرآیند خطرناک از نظر اجرا فیلم‌برداری کنیم، بنابراین حتماً از پوشش مناسب در همون لحظه استفاده کنیم. به عنوان مثال اگر در جایی خطر ریزش مصالح وجود داره، از کلاه ایمنی استفاده می‌کنیم. یا اینکه ممکنه در ارتفاع بخوایم فیلم‌برداری کنیم که باید نکات ایمنی لازم رو رعایت کنیم. یا اینکه از فرآیند جوشکاری بخوایم فیلمبرداری کنیم که باید از عینک محافظ حتما استفاده کنیم و موارد مشابه.
  14. گاهی اوقات متخصص در محل پروژه نکاتی رو به شما ممکنه از نظر تخصص گوشزد کنه. خیلی مهمه که ما مهارت گوش دادن رو خوب بلد باشیم تا بتونیم نهایت استفاده رو از نکات گفته شده داشته باشیم. همچنین بعضی مواقع ممکنه متخصص بگه که این بخش نیاز نیست فیلم گرفته بشه، تو این موارد ما هستیم که با توجه به خروجی‌هایی که می‌خوایم داشته باشیم تعیین می‌کنیم چه کاری باید انجام بشه برای تصویربرداری مگر اینکه مواردی باشه که از نظر تخصصی شامل نکاتی باشه که نیازی نیست فیلمبرداری بشه.
  15. به دلیل اینکه از صبح تا عصر یا شب ممکنه در محل پروژه باشیم، لازمه که مقداری مواد خوراکی با خودمون همراه داشته باشیم. گرسنگی و تشنگی دو عامل اصلی در بی‌حوصله شدن فیلمبردار هستن و با توجه با اینکه داشتن صبر و هوشمندی در لحظه از ضرورت‌های فیلم‌برداری‌های اینچنینی هست، پس خوراکی‌های معمولی و دم دستی همراه داشته باشیم تا خسته نشویم.
  16. در حین فیلمبرداری به خودمون استراحت بدیم. ممکنه زیاد سرِ پا بایستیم یا در شرایط سخت مجبور به فیلمبرداری باشیم که این استراحت‌های کوتاه می تونه در افزایش بهره‌وری و توانمون بهمون کمک کنه.
  17. پس از پایان فیلم‌برداری در هر روز، حتماً در فضای ذخیره مورد نیاز، یک فولدر به اسم پروژه ساخته، سپس فیلم هر روز به تاریخ همون روز در اونجا ذخیره می کنیم.
  18. فولدر عکس و فیلم رو از هم جدا کرده و تا حد امکان مرتب‌سازی فایل‌های همون روز رو در پایان روز انجام می‌دیم. مزیت اصلی این اقدام اینه که در هنگام تدوین به راحتی به بخش‌های مختلف فیلم‌برداری می‌تونیم دسترسی پیدا کنیم و همچنین با توجه به اینکه هر روز ذخیره‌سازی فایل‌ها انجام شده، به صورت کلی روند اجرا رو هم در ذخیره‌سازی فایل‌ها خواهیم داشت.
  19. در صورتی که از بخش‌های مختلف فیلمبرداری کردیم، می تونیم در ذخیره‌سازی نیز همون دسته بندی رو داشته باشیم. به عنوان مثال، فیلم‌برداری یک روز ممکنه شامل بخشی از لوله‌کشی فاضلاب، سیم کشی و بنایی باشه، پس می‌تونیم فولدربندی‌هامون هم به همین نام باشه. فقط یادمون باشه که تاریخ روز فیلم‌برداری زده بشه.

 جمع‌بندی

بنابراین با رعایت کردن نکات فوق می‌تونیم فیلم‌برداری با کیفیت از پروژه‌های زمان‌بر داشته باشیم و در نتیجه در تدوین سرعت‌عمل بالاتر و خروجی باکیفیت‌تری داشته باشیم.

لازم به ذکره که هوشمندی ما در حین فیلمبرداری یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر فیلم‌بردار باید در محل پروژه داشته باشه. به صورت خلاصه اگر بخوام بگم، مدام باید به جزئیات مختلف توجه کنیم. سوالات مناسب بپرسیم. فضای لازم برای فیلم‌برداری رو آماده کنیم تا جزیئات مورد نظر از دستمون نره و حتماً برنامه‌ریزی طبق روند اجرا برای هر روز داشته باشیم.

همچنین این نکاتی که ذکر شد رو هم می تونیم برای پروژه‌های یک روز به پایین هم مطابق با شرایط اون پروژه رعایت کرد.

نویسنده: حبیب اله فاتح نوبندگانی-کارشناس تولید محتوای ویدئویی و سرپرست مرکز ارتباط با مشتریان تاسیسات 24 ساعته

اشتراک گذاری این صفحه