توی دنیای امروز تقریباً میشه گفت که از کوچیک تا بزرگش به یک صورتی با محتوا سر و کار دارن، یک سری ها محتوا تولید می کنن و یک سری ها محتواهای تولید شده رو نگاه می کنن یا می خونن یا گوش میدن و یک سری که تو این دوره زمونه سهم زیادی رو شامل میشن، از یک طرف تولیدکننده هستن و از طرف دیگه مصرف کننده محتوا. به همین خاطر میشه گفت که تقریباً 95 درصد آدم ها با محتوا سر و کار دارن.

همونطور که می دونید، محتوا به سه نوع کلی متنی، صوتی و تصویری تقسیم میشه و اینجا می خوام به عنوان کسی که محتواهای تصویری این مجموعه رو تولید می کنه، در مورد تولید محتوای تصویری و به صورت تخصصی‌تر در مورد تولید محتوای تصویری از پروژهای ساختمانی مثل اجرای تاسیسات آبی، برقی، بازسازی، نوسازی، نصبیات و ... صحبت کنم.

با توجه به استانداردهایی که برای یک محتوای تصویری وجود داره، به صورت خلاصه میشه گفت که کیفیتِ ساخت، فیلمبرداری مناسب با کادر بندی درست و جلوه بصری خوب از ویژگی های یک کلیپ یا فیلم خوب هست.

اما یک سوال اینجا پیش میاد، اینکه ساخت محتوای تصویری از فعالیت هایی مثل ساختمان سازی و اجرای تاسیسات و ... که میشه گفت ذاتاً خشن هستن، چطور باید انجام بشه که مشخصات یک محتوای مناسب و خوب رو داشته باشه؟ برای جواب به این سوال، سعی می کنم از ابعاد مختلف این موضوع رو بررسی کنم.

اول از همه اینکه باید مشخص کنیم که فیلمبرداری رو برای چه نوع محتوای تصویری می خوایم انجام بدیم. به صورت کلی میشه برای پروژه های ساختمانی فیلم های زیر رو آماده کنیم:

  • آموزشی
  • تبلیغاتی
  • نمونه پروژه
  • مصاحبه محور
  • اطلاع رسانی
  • تیزر
  • و...

با توجه به اینکه یک پروژه ساختمانی یکبار انجام میشه و اگه فیلم به خوبی از کار درنیاد، امکان این رو نداریم که یک فعالیت رو دوباره فیلم بگیریم یا تکرار بشه، پس باید برای ساخت تمام محتواهای ممکن، فیلم های مناسب گرفته بشه تا بعداً بتونیم در تدوین از اون ها استفاده کنیم.

برای همین اطلاع از قاب ها و کادرهای مناسب برای هر مدل فیلم قبل از مراجعه در محل پروژه برای فیلمبرداری لازم و ضروری هست. به عنوان مثال کادرهای ثابت، کادرهای جزئی، قاب متحرک و ... رو باید بلد باشیم تا بتونیم در حین فیلمبرداری ازشون استفاده کنیم.  

دوم اینکه برای فیلمبرداری از هر فضایی و پروژه‌ای باید اطلاعات لازم رو قبل از مراجعه به اون پروژه داشته باشیم. به عنوان مثال اگر می خوایم از روند بازسازی یک موتورخانه فیلم برداری کنیم، می‌تونیم قبل از شروع فیلمبرداری از مراحل انجام کار مطلع شویم. برای این کار هم میشه از جست و جوی گوگل استفاده کنیم و هم اینکه در شروع کار از مسئول انجام پروژه بخوایم که روند کار رو کامل بهمون توضیح بده.

بهترین کار توی این بخش اینه که از هر دو روش برای کسب اطلاعات لازم قبل از شروع در محل پروژه استفاده کنیم. هر چه اطلاعاتمون از پروژه‌ای که قرار هست انجام بشه، بیشتر و کامل‌تر باشه، هوشمندی، سرعت عمل و کیفیت فیلمبرداری و عکاسی در موقع پروژه بالاتر میره و در نهایت خروجی های فوق العاده بهتری خواهیم داشت. 

سوم اینکه وسایل لازم رو با توجه به نوع فیلمبرداری و فضایی که قرار هست بریم تهیه کنیم. وسایل ضروری برای فیلمبرداری از پروژه های ساختمانی شامل موارد زیر میشه:

  • دوربین

هم می تونید از دوربین گوشی و هم از دوربین فیلمبرداری و عکاسی حرفه ای استفاده کنید. هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن. به عنوان مثال استفاده از گوشی یک مزیت بسیار عالی داره که چابکی شما در گرفتن فیلم ها و عکس های متعدد در زمان محدود رو بالا میبره، در حالی که دوربین حرفه ای در محل پروژه سرعت شما رو کاهش میده و دغدغه های خاص خودش رو داره.

به صورت کلی میشه گفت که ما می خوایم محتوای باکیفیت تولید کنیم و این کار هم با دوربین گوشی و هم دوربین های فیلمبرداری و عکاسی امکان پذیر هست و مهمترین چیزی که لازمه اینه که ما بتونیم از هر وسیله‌ای به بهترین نحو استفاده کنیم و همچنین با اصول فیلمبرداری و عکاسی و استاندارد اون ها هم آشنایی داشته باشیم.

  • سه پایه

در مواقعی که می خوایم مصاحبه ای از فرد در محل پروژه بگیریم می تونیم از سه پایه ساده به همراه نگه دارنده گوشی استفاده کنیم. البته خیلی از مواقع در حین پروژه باید دوربین روی دست فیلمبرداری انجام بشه و نیازی به سه پایه نیست.

  • میکروفن

می تونیم از میکروفون های ساده سیم دار که توی بازار با قیمت مناسب پیدا میشن استفاده کنیم تا در صورت نیاز برای ضبط صدای با کیفیت موقع توضیحات متخصص یا مسئول پروژه از میکروفون استفاده کنیم. این میکروفون ها هم به گوشی و هم به دوربین حرفه ای وصل میشن.

  • نور

با کمک ابزارهای ساده و به راحتی می تونیم نور حداقلی و مناسب در محل پروژه رو خودمون بسازیم و همراه داشته باشیم تا در صورت نیاز در جاهایی که نور خیلی کم هست از او ابزارها استفاده کنیم. به دلیل اینکه معمولاً سر پروژه های ساختمانی که در حال کار هستن، فضای مناسب برای نورپردازی حرفه ای وجود نداره به همین دلیل باید به ساده ترین روش ممکن نور مناسب رو تامین کنیم.

چهارم اینکه نحوه کار کردن با ابزار تدوین رو به خوبی بلد باشیم. یکی از مهمترین بخش های تولید محتوای تصویری تدوین نهایی فیلمبرداری های انجام شده هست. چیزی که مخاطب می بینه خروجی شما از تمام فیلم ها و تصاویر شماست. بنابراین میشه گفت که کیفیت خوب یک کلیپ یا فیلم در نتیجه برآیند کیفیت خوب فیلمبرداری و کیفیت خوب تدوین هست.

به عنوان یک تجربه ای که خودم داشتم، دو سال پیش که ساخت محتوا و فیلمبرداری از پروژه های ساختمانی در حوزه تاسیسات آبی و برقی رو شروع کردم، فقط یه گوشی داشتم که با استفاده از همون فیلم ها و عکس های با کیفیتی تولید می شد. به مرور تجهیزات لازم هم خریدم و در بهتر ساختن محتوا ازشون استفاده کردم.

حتی همین الان هم از دوربین گوشی برای فیلم برداری پروژه ها استفاده می کنم و تا حالا بیشتر از 1000 دقیقه کلیپ و فیلم حرفه ای در زمینه پروژه های تاسیساتی و ساختمانی ساختم. نمونه کلیپ های ساخته شده در صفحه فیلم های آموزشی مجموعه تاسیسات 24 ساعته موجود هست که می تونید تماشا کنید.

پس برای شروع اصلاً نباید سخت گرفت و باید کمال گرایی رو کنار بذاریم. میشه گفت که برای ورود به این حوزه از تولید محتوا، تجهیزات لازم برای فیلمبرداری از پروژه های ساختمانی فقط یه گوشی هست که دوربین مناسبی داشته باشه، مابقی داشتن دانش کافی، مهارت فیلمبرداری مناسب، کادربندی خوب در لحظه انجام کار، هوشمندی در انتخاب زوایای فیلمبرداری، تدوین در ذهنمون هنگام انجام پروژه و در نهایت تدوین نهایی مناسب با نرم افزارها یا اپلیکیشن های موجود هست و باور داشته باشیم که میشه با ابزار محدود و در عین حال ارزان بهترین کلیپ ها رو با بهترین کیفیت ساخت.

این نکته رو هم در نظر داشته باشیم که دیدن کلیپ های نمونه و یادگیری از تجربه های موجود در ساخت تولید محتوای نوآورانه و با کیفیت بالاتر بهمون کمک می کنه. دیدن کلیپ های مجموعه مستند چطور ساخته می شود، می تونه توی این زمینه خیلی کمک کننده باشه. کلیپ های مختلف ساخت قطعات، فعالیت صنعتی و ساختمانی رو می تونیم توی این مستند مشاهده کنیم که در یادگیری زوایای فیلم برداری بسیار آموزنده هست. همین طور با جست و جو در اینترنت هم می تونیم کلیپ های متنوع دیگه ای رو پیدا کنیم و ازشون بیشتر و بیشتر یاد بگیریم.  

حبیب اله فاتح نوبندگانی- کارشناس تولید محتوای ویدئویی و سرپرست مرکز ارتباط با مشتریان تاسیسات 24 ساعته

اشتراک گذاری این صفحه