برای تولید محتوای تصویری یکی از لازمه های اصلی داشتن وسیله برای فیلمبرداری و عکاسی هست که به وسیله اونا بتونیم خوراک اولیه محتوا رو آماده کنیم.

همیشه کسانی که می خوان وارد این حوزه بشن یک سوال مهم می پرسن که آیا باید حتماً برای شروع تجهیزات حرفه ای فیلمبرداری و عکاسی مثل دوربین، وسایل نورپردازی، صدابرداری و ... رو داشته باشیم؟

برای جواب به این سوال اول باید بگم که تا قبل از اینکه گوشی های موبایل دوربین دار وارد بازار بشن، نیاز بود که حداقل دوربین عکاسی یا فیلمبرداری موجود باشه، ولی الان که تقریباً دست هر کسی گوشی های دوربین دار می بینیم، می تونم بگم که ابزار ساخت محتوای تصویری در اختیار 90 درصد افراد هست. کما اینکه اگر توی شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام هم ببینید هر کسی به نحوی داره محتوا تولید می کنه و علاوه بر اینکه یک مصرف کننده محتواست، یک تولید کننده محتوا هم هست.

اما اینکه ابزار فیلمبرداری مثل گوشی دوربین دار یک نفر داشته باشه به این معنی نیست که می تونه محتوای تصویری استاندارد، حرفه ای و باکیفیت تولید کنه. لازمه اصلی تولید محتوای خوب و باکیفیت داشتن مهارت و دانش کافی و از همه مهمتر علاقه در این حیطه هست.

حالا اگر بخوام دوباره جواب سوال اولمون رو بدم که آیا داشتن تجهیزات حرفه ای فیلمبرداری برای شروع به تولید محتوای تصویری نیاز هست یا نیست، قاطعانه این جواب رو میدم که برای شروع نیازی به داشتن این تجهیزات حرفه ای نیست ولی باید دانش و مهارت کافی در زمینه ساخت محتوای تصویری رو حتماً کسب کنیم.

بهتره اینطور بگم که حتی اگر تجهیزات حرفه ای برای ساخت محتوا رو هم داشته باشیم ولی با اصول، تکنیک ها، کادربندی، تدوین و ... آشنا نباشیم و علاقه ای هم نداشته باشیم، نمی تونیم تولید کننده محتوای تصویری باکیفیت باشیم.

بنابراین صِرف داشتن وسیله و ابزار باعث نمیشه که من ادعا کنم که در زمینه محتوای تصویری کاربلد هستم. مثل اینکه کسی ماشین پورشه داشته باشه ولی رانندگی بلد نباشه، این فرد چه پشت فرمون پورشه بشینه و چه پشت فرمون پراید، هیچ فرقی برایش نمی کنه و نمی تونه دو قدم هم با ماشین حرکت کنه.

چطور تجهیزات مناسب فیلمبرداری پروژه های تاسیساتی ساختمانی رو انتخاب کنیم؟

مواردی که توی بخش قبل گفتم، به صورت کلی در مورد ساخت محتوای تصویری در زمینه های مختلف قابل قبول هست ولی دونستن نکاتی برای انتخاب تجهیزات مناسب متناسب با کاری که می خواید انجام بدید خیلی مهمه. در ادامه به نکات اصلی در این مورد اشاره می کنم:

  1. کیفیت خروجی نهایی که می خوایم داشته باشیم، یک معیار مهم جهت انتخاب تجهیزات مناسب هست. به عنوان مثال اگر بخوایم فیلم سینمایی طبق استاندارد حرفه ای بسازیم نمی تونیم از گوشی موبایل برای فیلمبرداری استفاده کنیم و حتماً باید از ابزار حرفه ای و کامل استفاده کنیم.

لازم به ذکره که بگم با گوشی موبایل هم میشه فیلم سینمایی حرفه ای ساخت، کما اینکه جشنواره هایی در زمینه مخصوص فیلم های ساخته شده با گوشی موبایل هست که برگزار میشه.

  1. سرعت عمل در هنگام فیلمبرداری هم تاثیر زیادی در انتخاب ابزار مناسب داره.
  2. فضا و محیط فیلمبرداری و محدودیت هاش معیار مهم دیگه ای در انتخاب تجهیزات لازم هست.
  3. مقدار بودجه و سرمایه ای که برای انجام کار لحاظ شده هم در به کارگیری ابزار مناسب خیلی می تونه کمک کننده باشه.

چهار مورد فوق رو میشه به عنوان معیارهای مهم در انتخاب تجهیزات لازم و مناسب فیلمبرداری در نظر گرفت. البته معیارهای بیشتری هم وجود داره که می تونه در نگاهِ جزئی تر و تخصصی تر به این موضوع به ما کمک کنه که فعلاً نیازی بهشون نداریم.

حال با توجه به این معیارهایی که گفته شد، برای پروژه های تاسیساتی ساختمانی چه نوع تجهیزاتی رو انتخاب کنیم؟

به صورت کلی تجهیزات مورد نیاز برای فیلمبرداری پروژه های تاسیساتی ساختمانی دوربین، سه پایه، نور و میکروفون هس که در مقاله نکات اصلی در فیلمبرداری از پروژه های تاسیساتی و ساختمانی به تفصیل در موردشون توضیح دادم.

اما به صورت کلی در پروژه های تاسیساتی ساختمانی، سرعت عمل نسبتاً بالا مورد نیاز هست، بنابراین دوربین باید سبک باشه که میشه علاوه بر گوشی از دوربین های گوپرو هم استفاده کرد.

با توجه به فضاهای خاص فیلمبرداری و محدودیت هایی که داره نمیشه همیشه از نور استفاده کرد و استفاده از نور خود گوشی می تونه راهگشا باشه.

همچنین در صورتی که بخواهیم با متخصص تاسیساتی ساختمان یا ناظر پروژه یا کارفرما مصاحبه انجام بدیم و یا اینکه بخواهیم فیلمبرداری اعلام رضایتمندی از مشتری را انجام دهیم و به طور کلی زمانی که بخواهیم صدای فردی که می خواهد صحبت کند را در محل انجام پروژه ضبط کنیم، حتماً باید از میکروفون استفاده می کنیم. از سه پایه هم معمولاً هنگام گرفتن فیلم مصاحبه و همچنین زمانی که بخواهیم از یک فضای غیرقابل دسترس فیلمبرداری کنیم می تونیم استفاده کنیم.

همونطور که مشخصه، بر اساس چهار معیار ذکرشده ما تجهیزات رو برای پروژه ها انتخاب کردیم.

یک نکته مهم و قابل ذکر اینه که در پروژه های در حال انجام ساختمانی تاسیساتی، به دلیل اینکه امکان تکرار دوباره یک فعالیت یا صحنه برای فیلم برداری مجدد وجود نداره، به همین دلیل تجهیزات لازم رو همیشه باید به همراه داشته باشیم تا در موقع نیاز ازشون در کمترین زمان ممکن بتونیم استفاده کنیم.

همچنین زمانی هم که بخوایم فیلم تبلیغاتی باکیفیت بسازیم، می تونیم فضایی مانند استودیو ایجاد کنیم که بشه با خیال راحت نماها و صحنه های مختلف رو فیلم برداری کنیم. در این مورد در مجالی دیگه مفصل در موردش توضیح خواهم داد.

حال بر اساس توضیحات فوق و معیارهایی انتخاب تجهیزات لازم، چند حالت رو در پروژه های تاسیساتی ساختمانی بررسی می کنیم:

حالت اول: پروژه تاسیساتی آبی ساختمان نوساز /فیلمبرداری نمونه پروژه

تجهیزات مورد نیاز: گوشی دوربین دار، میکروفون

حالت دوم: پروژه تاسیساتی برقی یک واحد ساختمانی /فیلم برداری آموزشی و نمونه پروژه

تجهیزات مورد نیاز: گوشی دوربین دار، میکروفون، نور، سه پایه

حالت سوم: پروژه بازسازی کامل موتورخانه /فیلم برداری آموزشی /نمونه پروژه

تجهیزات مورد نیاز: گوشی دوربین دار، میکروفون، نور

حالت چهارم: پروژه بازسازی کامل ساختمان /فیلم برداری رضایت مشتری

تجهیزات مورد نیاز: گوشی دوربین دار، میکروفون، سه پایه، نور

به همین صورت می توان در حالت های مختلف تجهیزات لازم رو انتخاب کرد. توصیه می کنم که تجهیزات اصلی که ذکر شده رو وقتی می خوایم بریم به محل پروژه همراه خودمون داشته باشیم تا در مواقع مورد نیاز ازشون استفاده کنیم.

جمع بندی

اگر علاقه مند به حوزه تولید محتوای تصویری هستیم، مراقب باشیم که نداشتن تجهیزات حرفه ای، مانع شروع کار ما نشه. با یک گوشی دوربین دار با کیفیت خوب، می تونیم فعالیتمون در این حوزه‌ی بسیار هیجان انگیز و سرشار از یادگیری رو آغاز کنیم و به مرور، همزمان با یادگیری و کسب مهارت بیشتر از تجهیزات دیگه که هم به صورت اجاره ای میشه تهیه کرد و هم می تونیم خریداری کنیم، البته در صورتی که بودجه‌ش رو داریم، کارمون رو توسعه بدیم.

ولی دوباره تاکید می کنم که با یک گوشی دوربین دار خوب هم می تونیم حرفه ای باشیم و خروجی های فوق العاده با کیفیت داشته باشیم. اولویت اصلی کسب دانش و مهارت لازم و مهمتر، شروع به انجام و تجربه کردن هست.

در پروژه های تاسیساتی ساختمانی نیز هنگام انجام پروژه چابکی فیلمبردار و هوشمندی در لحظه فیلمبرداری بسیار مهم و ضروری هست، به همین دلیل انتخاب ابزار مناسب و البته متناسب با بودجه شما بسیار حائز اهمیت میشه. توی این زمینه هم یک گوشی دوربین دار باکیفیت کارمون رو به خوبی برای شروع راه میندازه.

حبیب اله فاتح نوبندگانی- کارشناس تولید محتوای ویدئویی و سرپرست مرکز ارتباط با مشتریان تاسیسات 24 ساعته

اشتراک گذاری این صفحه