پس از نصب یک کولر اسپلیت یا هنگامی که متوجه شده ایم سیستم دچار کمبود گاز است و سپس مشکل نشتی را برطرف کرده ایم، باید نسبت به شارژ کردن گاز کولر اقدام کنیم.
در این مطلب روش های شارژ کردن گاز کولر اسپلیت را به شما آموزش میدهیم.
شارژ کردن گاز کولر اسپلیت جدید
در پکیج یک کولر اسپلیت نو، معمولاً ۵ متر لوله گاز وجود دارد. بعد از اتمام عملیات نصب، نوبت به شارژ کردن گاز میرسد.
برای اینکار ابتدا باید همانطور که در ادامه توضیح داده خواهد شد، سیستم را وکیوم کنید و از عدم وجود هوا و رطوبت در آن مطمئن شوید، سپس شیر سرویس را باز کنید تا گاز وارد سیستم شود.
گاز در نظر گرفته شده توسط شرکت تولید کننده برای 5 متر لوله کشی کافی است، و به ازای اضافه یا کم شدن هر یک متر، باید 20 گرم گاز به این مقدار اضافه یا کم شود.
دقیق ترین و مطمئن ترین راه افزودن گاز، اندازه گیری وزن گاز مورد نیاز هنگام شارژ کردن گاز یک کولر اسپلیت نو یا خالی است.
در این روش، هنگام شارژ کپسول را روی یک ترازوی دقیق قرار میدهیم و به میزان مورد نیاز به سیستم گاز اضافه میکنیم.
در یک روش تعیین دیگر، با بررسی آمپر دستگاه به میزان گاز موردنیاز پی میبریم.
با فشار دادن والف شیر سرویس یک کولر اسپلیت، اگر گازی بیرون نزند یعنی کولر فاقد گاز است.
در این صورت باید قبل از هر کاری سیستم را وکیوم کنید و از نبودن هوا و رطوبت در آن اطمینان حاصل کنید.
برای وکیوم کردن سیستم به یک پمپ تخلیه یا وکیوم، و یک گیج مانند آنچه در تصویر میبینید نیاز دارید:
شلنگ های گیج را مطابق رنگ به آن متصل کنید، طوری که شلنگ زرد بین شلنگ آبی (کم فشار) و شلنگ قرمز (پرفشار) قرار بگیرد.
دریچه لوله ساکشن یا ورودی مبرد کولر را باز کنید و از مسدود نبودن آن مطمئن شوید، سپس مانند شکل شلنگ آبی را به آن وصل کنید.
سر دیگر شلنگ زرد را به دریچه مکش یک پمپ تخلیه که نمونه آن را در تصویر زیر میبینید متصل کنید.
شیر قرمز گیج را محکم ببندید و شیر آبی را باز کنید.
پمپ تخلیه را روشن کنید و مطابق شکل به صفحه بالای شیر آبی نگاه کنید.
هر وقت عقربه آن مانند شکل به عدد 30 رسید، تمام هوای سیستم تخلیه شده است و میتوانید شیر آبی را ببندید، پمپ تخلیه را خاموش و شلنگ زرد را از پمپ جدا کنید.
اگر سیستم نشتی گاز داشته باشد، وکیوم کامل انجام نمیشود و شما قبل از شارژ کردن گاز کولر باید نشتی را رفع کنید.
پس از انجام وکیوم، آن سر شلنگ زرد که به گیج متصل است را کامل باز نکنید و مانند شکل دوم در حالت نیمه باز رها کنید.
حال میتوانید سر دیگر شلنگ زرد را به کپسول مبرد مورد نظر (که باید با توجه به برچسب مشخصات فنی کولر گازی خود نوع آن را تعیین کنید-معمولا این گاز R22 است) متصل کنید و شیر کپسول را برای چند ثانیه باز کنید تا هوای موجود در شلنگ زرد خالی و شلنگ با مبرد پر شود، به این ترتیب هوا وارد کولر شما نمیشود.
پس از انجام این کار سر دیگر شلنگ زرد را به گیج محکم کنید.
شیر کپسول را باز کنید، کولر را به کار بیندازید و شیر آبی را حدود 20 تا 30 ثانیه باز کنید و سپس ببندید.
به اینکار ادامه دهید تا گاز کولر ذره ذره پر شود و به کمپرسور فشار وارد نشود.
هر بار شیر را میبندید عقربه صفحه بالای شیر آبی روی عددی ثابت می ماند.
وقتی این عقربه مانند شکل روی عدد 60 ثابت ماند، یعنی گاز به اندازه کافی شارژ شده است.
برای اضافه کردن گاز به کولر گازی اسپلیت که مقداری گاز دارد:
ابتدا سرویس عادی شامل تمیز کردن فیلترها و چک کردن لوله ها را انجام دهید تا مطمئن شوید بازده کم کولر به علت کمبود گاز است، و همانطور که در قسمت قبل دیدید، فشار گاز را با گیج چک کنید، در صورت کمتر بودن فشار از ۶۰، دستگاه به شارژ گاز نیاز دارد.
یخ زدن لوله رفت کندانسور (لوله نازک) که در شکل مشخص شده نیز نشانه کمبود گاز است.
کمبود گاز بدون علت رخ نمیدهد، و قبل از شارژ کردن گاز کولر اسپلیت که دچار کمبود گاز شده است، باید ابتدا نشتی آن را پیدا کرده و رفع کنید.
پس از رفع نشتی نیز باید به روش بالا سیستم را وکیوم کنید.
شارژ کردن گاز کولر اسپلیت اینورتر با اضافه کردن گاز R410a
به دلیل تغییر مداوم دور موتور کولرهای گازی اینورتر، نمیتوان گاز آنها را با استفاده از آمپر دستگاه شارژ کرد.
به طور کلی این روش برای شارژ گاز R410a توصیه نمیشود زیرا طریقه اضافه کردن گاز R410a با گاز R22 از این جهت که این گاز ترکیبی از دو گاز است و در حالت مایع اضافه میشود، متفاوت است.
به علت ترکیبی بودن گاز R410a، شما نمیتوانید بفهمید چه مقدار از چه گازی از دست رفته و باید اضافه شود، به همین دلیل در صورت کمبود گاز بیش از ده الی پانزده درصد، بهتر است کل گاز را تخلیه، سیستم را وکیوم و از نو شارژ کنید.
در صورت کمبود گاز به مقدار کمتر از ده تا پانزده درصد، میتوانید گاز را به صورت مایع و مانند شکل با وارونه کردن کپسول به صورت ذره ذره اضافه کنید.
توجه
چبرای شارژ گاز R410a از شلنگ قرمز (فشار بالا) استفاده کنید زیرا فشار گاز R410a دو برابر فشار گاز R22 است.
در صورت نیاز به شارژ کردن گاز کولر اسپلیت خود، میتوانید با همکاران ما که به صورت 24 ساعته پاسخگوی سئوالات شما همراهان عزیز هستند تماس بگیرید.
اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفهای دارید
همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتیتان را در اسرع وقت برطرف کنیم
درخواست سرویسکار متخصص
هرچی میزنی درجه تغییر نمیکنه گیج هم سالمه.
لطفا راهنمایی کنید
هرچی میزنی درجه تغییر نمیکنه گیج هم سالمه.
لطفا راهنمایی کنید.
برای چگ گردن گاز اسپلیت با بستن گیج آبی به کندانسور باید حتما شلنگ زرد حتما باید به کپسول بسته شده باشه ؟ یا اینکه لازم نیست با بستن آبی در زمان خاموش بودن میشه فهمید چقدر گاز داره
خیر برای چک کردن گاز تنها شیلنگ اصلی کافیست و نیازی به شیلنگ مشترک ( زرد ) نیست
و در حالت خاموشی کولر فقط وجود گاز را میتوان تشخیص داد و برای تشخیص مقدار گاز موجود در آن میبایست حتما کمپرسور روشن باشد
نیازی به شلنگ زرد نیست
میشه در مورد نشت یابی اسپیلت توضیحاتی ارائه بدید مثلا ما اواپراتوری که نشتی داره رو چگونه چک کنیم؟
ابتدا با استفاده از وکیوم از وجود نشتی در مدار مطمئن میشویم سپس با استفاده از فشار و یا گاز ازت به جستجوی محل لیک یا نشت میپردازیم
گیج شما از ریگلاژ خارج شده،برای تنظیم ببریدش یا اگر تعمیر شدنی نیست عوضش کنید.
موفق باشید
به احتمال زیاد یا پنل شما یخ زده، یا مسیر تخلیه آب دچار گرفتگی شده، بایستی توسط یک متخصص بازدید شود
موفق باشید
فشار گاز در لوله ی برگشت باید حدود 63 باشد.
موفق باشید
اسپلیت شما نیاز به سرویس دارد.
موفق باشید
به نظر شما علت این مغایرت چیست
حتی برای نمونه چند دستگاه رو به فشار 60 رسوندم سرمای خوبی در خروجی نداشت دوباره شارژ کردم و به فشار قبلی رسوندم تا دوباره خنکی خوبی حاصل شود
متاسفانه روش شارژ و معیار خواندن گیج شما اشتباه است
برای شارژ عالی و بدون نقص میباشد از مدرج دمای گاز که در تمامی گیجها موجوده استفاده کنید
در هر مدرج نقطه جوشش گاز شروع خط شارژ بوده و با رسیدن به صفر آن مدرج شارژ گاز تکمیل میشود و با رسیدن عقربه گیج به نقطه صفر گاز مورد نظر آمپر اعلامی بر جدول اطلاعات و اهمتر میبایست همسان باشد
چون درجه جوشش مبردها با هم یکسان نیست و به همین دلیل نقطه صفر آن نیز متغیر است پس استفاده از قسمت فشار psi برای شارژ گاز کار درستی نیست
ملاک قرار دادن فشار برای شارژ گاز که متاسفانه در بین بعضی از سرویسکاران رایج است کاری اشتباه است
اگر کولر نشتی داشت و نشتیش رو گرفتیم و وکیوم کردیم چون خالی از مبرد است چطوری شارژش کنیم ؟ ضرر نداره کولر رو روشن کنیم واقدام به شارژ کنیم ؟همونطوری که در بالا توضیح دادید؟
کمبود گاز در مدار باعث یخ زدن پنل داخل میشود
با عرض خسته نباشیدخدمت کارشناس محترم سایت
اگر در مراحل شارژ گازباR22 به مقدار۱۵psi گاز بصورت مایع(سروته) تزریق شود مشکلی ایجادمیکندیاخیر ممنون
بله اولا که خیلی زیاد گاز وارد سیستم شده دوما که به کمپرسور فشار وارد شده . آمپر زیاد کشیده و اوورلد میکند
یونیت خارجی کولر گازی اسپلیت ۱۸هزار بعد از مدتی کار کرد بخصوص وقتی هوا گرمتر هستش دچار لرزش و صدای بسیار شدید میشود و بعد از دقیقه ای این مشکل رفع میشود و به صورت عادی کار کرد کولر و یونیت خارجی بدون لرزش و صدا ادامه پیدا میکند. و دوباره پس ده دقیقه لرزش و صداشروع میشود .
بنظرتان مشکل از چیست؟
کولر هم تازه شارژ شده.
به احتمال زیاد این صدا و لرزش که میگید حالت اوورلد دستگاه است
ابتدا باید توسط اهمتر کلمپی از صحت عملکرد آمپر دستگاه مطلع باشید که در زمان صدا و لرزش چند آمپر برق میکشد و سپس با توجه به آن تصمیم گرفت
ترجیعا اگه بالا تر باشه بهتره
کولر اسپلین اینجانب پنل داخل رادیات برفک میبنده ولوله اتصال تن کمیرسورهم همینطور مشکل کجاست
باتشکراز راهنماییتان
کولر اسپلیت جنرال گلد دارم پارسال برام نصب کردن التن روشنش کردم لوله اتصال به کمپرسور ورادیات پنل داخلی برفک میزنه مشکل کجاست؟؟؟؟
باتشکر از شما
2قیمت کامل شارژ داکت اسپلیت چقدر است
ممنون
تشکر
یک شخص آشنا به مباحث فنی به من گفت برای این که بفهمید کولر کم گاز هست یا نه به لوله ورود و خروج کنار کندانسور دست بزنید لوله خروج (قطر بزرگتر) باید سرد باشه ولی لوله ورود نباید سرد باشه، اگر لوله ورود هم سرد بود یعنی کولر کم گاز هست.
این روش به نظر شما درسته؟
بنده یه اسپیلت 27 هزار مدل کلاسیک با گاز R22 را گاز گیری کردم ولی دمای محیط به درجه تنظیم شده نمیرسه و کمپرسور یک سره کار میکنه امکانش هست راهنمایم کنید چیکار کنمش که درست بشه
وقتی که رودرجه 20 میزارمش به این دجه نمیرسه و روی 28 میمونه دمارا پایین تر نمیتونه بیاره
بخاطر همین قضیه شیر برقیشم ور داشتم و یک سره میباشد
کمبود ماده خنک کننده (R22): اگر کمیت گاز خنک کننده کولر شما کافی نیست، دمای خروجی از دستگاه کمتر از حد مورد نظر خواهد بود. شما باید میزان گاز را با استفاده از فشار سیستم و محاسبات تعیین کنید و در صورت نیاز آن را تکمیل کنید.
کثیف بودن فیلترهای هوا: فیلترهای هوا شما ممکن است کثیف شده باشند و باعث محدود شدن جریان هوا در سیستم شوند. بنابراین، شما باید فیلترهای هوای دستگاه خود را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تمیز کنید و یا تعویض کنید.
خرابی کمپرسور: اگر کمپرسور شما با یک سره کار می کند، احتمالاً یک مشکل با آن وجود دارد. ممکن است کمپرسور شما دارای خرابی باشد که باعث عملکرد نامناسب آن شده است. در این صورت، شما باید یک تعمیر کاری مجرب را برای تعمیر کمپرسور خود استخدام کنید.
مشکل در ترموستات: ترموستات شما ممکن است دارای خرابی باشد و عملکرد درستی نداشته باشد. در این صورت، شما باید ترموستات خود را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.
پیشنهاد میدهیم که یک تعمیرکار متخصص را برای بررسی و تعمیر اسپلیت خود بیاورید.
در واقع، مشخصات فنی کولر گازی، از جمله فشار کاری، دمای کاری و جریان گاز، با نوع گاز استفاده شده در طراحی آن سازگار است. گازهای مختلف در خصوصیات مذکور تفاوتهایی دارند و استفاده از یک گاز نامناسب ممکن است به عملکرد کولر گازی آسیب برساند.
به علاوه، تعویض گاز در کولر گازی نیاز به دانش فنی و تجهیزات و ابزارهای خاص دارد که باید توسط فنیکاران متخصص و مجرب صورت گیرد. در ضمن، تغییر گاز در برخی از موارد ممکن است نیاز به تغییر سیستم برودتی و تنظیمات بیشتر داشته باشد.
بنابراین، بهترین راهکار برای انتخاب گاز مناسب برای کولر گازی، مشاوره با یک متخصص در این زمینه است. آنها میتوانند شما را در انتخاب گاز مناسب و نحوه تعویض آن راهنمایی کنند.
یکی از دلایل احتمالی مشکل در کولر شما میتواند عدم جریان آب درون کولر باشد که شما با استفاده از شیلنگ آب قطرهای روی رادیاتور مشکل را برطرف کردهاید. اما این روش به موقتی است و ممکن است باز هم با مشکل مواجه شوید.
راهکارهای دیگری که میتوانید برای حل این مشکل انجام دهید عبارتند از:
بررسی فیوزهای کولر: ابتدا بررسی کنید که فیوزهای کولر شما در حالت سالم هستند یا خیر. در صورت بودن هرگونه مشکل در فیوزها، آنها را تعویض کنید.
بررسی کانکتورهای الکتریکی: بررسی کنید که کانکتورهای الکتریکی کولر شما درست متصل شدهاند و هیچ یک از آنها قطع نشده است.
تمیز کردن فیلترهای هوای کولر: در صورت بودن فیلترهای هوای کولر شما کثیف، این مشکل را میتوان با تمیز کردن آنها برطرف کرد.
تعمیر کولر: در صورتی که همه این روشها نتیجه ندهند، شاید نیاز به تعمیر کولر شما باشد و باید به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.
سلام به شما. با توجه به اینکه گاز R22 و R410A دارای خصوصیات متفاوتی هستند، پیشنهاد میکنم که قبل از تصمیم به تعویض گاز، از یک تکنسین متخصص کولرگازی مشورت بگیرید تا از سازگاری کولر شما با گاز R410A اطمینان حاصل کنید.
گاز R410A یک گاز تحت فشار بالا است و نیاز به فشار بالایی درون سیستم خنک کننده دارد. اگر کولرگازی شما برای استفاده با گاز R22 طراحی شده بوده و برای افزایش فشار R410A قابل تحمل نیست، ممکن است برای کولر خطرناک باشد و باعث آسیب به کمپرسور و دستگاه میشود.
بنابراین، برای انتقال به گاز R410A، شما باید سیستم را به گونهای تغییر دهید که بتواند با فشار بالای R410A کار کند. این شامل تعویض کمپرسور، تعویض سایر قطعات سیستم و رگولاتور فشار است. بهتر است که این کار توسط یک تکنسین ماهر انجام شود.