نصب و راه اندازی کولر آبی با شناخت نوع موتور و نقشه برق موتور کولر آبی  خیلی راحت تر و ساده تر انجام می شود. تعمیر و یا سرویس کولر آبی در زمان های مختلف می طلبد که با بررسی موتور آن همراه باشد. از این رو ممکن است که به دلایلی نیاز باشد تا مشکلات ناشی از موتور کولر آبی را شناسایی و خودمان بر طرف کنیم.

شناسایی ساختمان برقی موتور کولر آبی به شما این امکان را می دهد که هم به عنوان یک سرویسکار کولر آبی تخصص بهتری پیدا کنید و هم اینکه در صورتیکه نیاز است اقدام به تعمیر موتور کولر آبی بکنید با این مقوله آشنایی بیشتری داشته باشید.

البته در خصوص تعمیر موتور کولر آبی به تفصیل در مقاله مربوطه توضیحاتی داده شد . بهتر است اگر احساس خرابی و یا مشکلی در ساختمان موتور کولر آبی خود می کنید همین الان بر لینک عیب یابی و تعمیر کولر آبی کلیک و این مقاله را مطالعه کنید.

نقشه برق موتور کولر آبی

تمامی شرکت های تولید کننده موتور های قدرت از جمله موتورهای دو دور مخصوص کولر های آبی به همراه موتور یک نقشه الکترونیکی و یا ب هاصطلاح نقشه برق موتور ارائه می دهند که یا بر روی دیواریه داخلی و یا بدنه موتور و یا نهایتا بر روی دیوار و یا مجاورت کولر نصب می شود.

قبل از اینکه وارد بحت مدار الکترونیکی و نقشه برق هر یک از این موتورها برویم در زیر عکس یک موتور دو دور از نمایی باز و شکافته شده را را می بینیم که محل قرار گرفتن سیم پیچ ها و نمای داخلی آنها را نشان می دهد:

نقشه برق موتور کولر آبی 1

نقشه برقی موتور های قطب چاکدار و قابل کنترل با کلید تبدیل  و کلید دو وضعیتی

در تصویر زیر یک نمونه مدار و یا نقشه برقی موتور دو دور را مشاهده می کنید که S2 کلید تبدیل و S1 کلید روشن و خاموش است. موتور ما در تصویر زیر از نوع موتور M  قطب چاکدار است. فیوز که با F نشان داده شده است جریان نامی 16 آمپر دارد و وظیفه حفاظت از خط پریزی را بر عهده دارد که دو شاخه کولر به آن وصل می شود.

نقشه برق موتور کولر آبی 2

 

کلید های S1 و S2  باعث می شوند که دو سیم پیچ دور تند و دور کند بصورت هم زمان وارد مدار نشوند.

نقشه برق موتور کولر از نوع موتور تک فاط دو دور و خازن دائم کار  قابل کنترل با کلید تبدیل و کلید روشن و خاموش

شکل زیر نقشه برقی و یا مدار الکترونیکی موتور دو دور تک فاز با خازن دائم کار را نشان می دهد. در این تصویر هم فیوز مینیاتوری که با F نشان داده شده جریان نامی 16 آمپر دارد  و مسئول حفاظت از تغذیه برق پریز ورودی دو شاخه کولر است. کلید های S1 و S2 هم به ترتیب نشان دهنده کلید روشن و خاموش و کلید تبدیل هستند.

نقشه برق موتور کولر آبی 3

نقشه برق و یا مدار الکترونیکی موتور قطب چاکدار دو دور  با قابلیت کنترل توسط دیمر

البته این نوع موتور دو دور اغلب برای کولر های دستی به کار می روند . دیمر به این صورت عمل می کند که میزان ولتاژ مورد نیاز و موثر را برای دو سر موتور کولر و پروانه کولر فراهم می کند.

نقشه برق موتور کولر آبی 4

نقشه برق و یا مدار الکترونیکی موتور تک فاز با خازن دائم کار با دیمر

در شکل زیر یک نقشه مدار الکترونیکی یک موتور تک فاز با خازن دائم کار را می بینید که با دیمر کار می کند.  فیوز مینیاتوری که با F نشان داده شده  حافظت از پریز مورد نظربرای تامین برق ورودی  را از منبع تغذیه بر عهده دارد. در این نقشه پتانسیومتر VR وسیله ای است که به ما اجازه می دهد سرعت موتور را با دیمر تغییر دهیم.

نقشه برق موتور کولر آبی 5

نقشه برق و یا مدار الکترونیکی یک کولر آبی با دو موتور و با کلید هشت وضعیتی

در این  کشل S1 کلید هشت ضلعی ما است که در دو وضعیت پمپ را قطع، در سه وضعیت پمپ M را با سه سرعت متفاوت روشن (کند، متوسط، زیاد) و در سه وضعیت دیگر موتورM2 را برای حالت پنکه راه اندازی می کند. ترموستات که بصورت ثابت تنظیم شده است در دمای 145 درجه وارد عمل شده و مدار را قطع می کند.

نقشه برق موتور کولر آبی 6

در شکل زیر نحوه مونتاژ مدار الکترونیکی شکل بالا را می بینید.

نقشه برق موتور کولر آبی 7

نقشه برق و مدار الکترونیکی یک کولر با سه موتور و یک کلید چهار وضعیتی و یک کلید دو وضعیتی

در تصویر زیر نقشه یک کولر آبی را می بینید که با سه موتور کار می کند. موتور M1 سه سرعت کند، متوس و زیاد را برای پروانه تولید می کند، موتور M2 در واقع پمپ آب کولر است و موتورM3  برای به حرکت در آوردن دریچه جلویی کولر است. موتورM3  در واقع این قابلیت را به ما می دهد که جهت هوای کولر را در منزل تغییر دهیم.

نقشه برق موتور کولر آبی 9

 به یاد داشته باشید به هیچ عنوان اگر تخصص لازم را ندارید اقدام به تعمیر و یا دستکاری موتور کولر نکنید و این کار را به متخصصین این امر واگذار نمایید.

گروه تاسیسات 24 ساعته همواره آماده پاسخگویی و ارائه خدمات تاسیساتی به عموم همشهریان عزیز می باشد. اگر نیاز به تعمیر و یا عیب یابی کولر آبی داشتید در خدمات با کیفیت و در کمترین زمان را از ما بخواهید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را ثبت کنید

تصویر امنیتی

دیدگاه‌ها  

آموزنده بود +3 # امین بیدل 1397-03-27 18:24
سلام - هنگام تعویض پوشال سیمهای برق از فیش های خود جدا شد - با جستجو ترتیب سیمها رو پیداکردم و از بالا به پایین اول دور تند بعد کند بعد پمپ و پایین نول حالا مشکل خازن که نمیدونم روی کدوم پایه ها وصل کنم ؟؟ الان روشن نمیشه موتور و فقط صدای عجیبی میده انگار که زورش نمیرسه راه بیفته . راهنمایی کنید خازن کجا بسته میشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-03-31 10:36
با سلام وقت شما بخیر
در کنار جعبه تقسیم برق که سمت راست جعبه میباشد دو فیش باید وجود داشته باشد که به آنها وصل میباشد. در غیر اینصورت باید حتما به یک کاربلد فنی مراجعه شود تا آن را وصل کند. اگر خازن دینام باشد باید یکی به فاز وصل شده و دیگری را مستقیم به سیم کلید موتور که دور کند میباشد وصل کنید‌ با تشکر
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # mahan 1398-02-24 11:50
سلام وقت بخیر
کولرنصب کردم وقتی کلیدتند رامی زنیم موتوریه صدایی می ده مثل اینکه بعد از آن سیماراکه جابجامی کنیم منظورم تند وکند برعکس می شه توحالت کند صدامی کنه لطفا راهنمایی کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +2 # مهدی 1398-02-25 22:37
ضمن عرض سلام و خسته نباشید
صدا ارتباطی به جا به جا بودن سیم های تند و کند نداره
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # محمد 1398-04-08 22:00
سلام دینام کولرمو عوض کردم و سیمهایی که به دینام وصل کردم از روی دینام قدیمی الگو گرفتم و وصل کردم ولی کولر روشن نشد چاره چیه به نظرتون؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # رضا پیری 1398-04-09 10:20
سلام وقت بخیر
با فازمتر چک کن بین تو پایه های دینام برق دارید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # یادکاریان 1398-05-11 15:11
با سلام، ۱۲ سال است که کولر سپهر الکتریک دارم
تمام اجزای داخل را تعویض نمودم ، سیمهای روی موتور به ترتیب از بالا مشکی،قهوه ای و سیم آبی که فراموش کرده ام به کدام یک از دو سوکت پایین وصل می شود!! آیا آخرین سوکت پایین مربوط به پمپ است ؟ در ضمن دو سیم سفید خازن به کدام قسمت وصل می شود؟ با تشکر از شما
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علیرضا آقاملایی 1398-05-11 22:57
سلام
با توجه به اینکه اتصال سیمها باید طبق نقشه انجام شود نه طبق رنگ متاسفانه نمیشود جواب درستی به این سئوال داد
طبق نقشه روی کولر عمل کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # صالح نقی پور 1398-05-12 23:45
سلام وقت شما بخیر موتور (دور کند) روشن نمیشه ولی وقتی دور تند رو میزنم کولر با دور تند کار میکنه ممنون میشم راهنمائیم کنید ضمنا تا چند ساعت پیش هیچ مشکلی نداشت ولی یهوئی این اتفاق افتاد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # رضا پیری 1398-05-13 12:22
سلام وقت بخیر
یا دور کندش سوخته یا سوکتش در اومده
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

خبرنامه

براي اطلاع از آخرين مقالات سايت، ايميل خود را در کادر زير وارد کنيد