نصب و راه اندازی کولر آبی با شناخت نوع موتور و نقشه برق موتور کولر آبی خیلی راحت تر و ساده تر انجام می شود. تعمیر و یا سرویس کولر آبی در زمان های مختلف می طلبد که با بررسی موتور آن همراه باشد.
از این رو ممکن است که به دلایلی نیاز باشد تا مشکلات ناشی از موتور کولر آبی را شناسایی و خودمان بر طرف کنیم.
- نقشه برق موتور کولر آبی
- نقشه برق موتور کولر از نوع موتور تک فاز دو دور و خازن دائم کار قابل کنترل با کلید تبدیل و کلید روشن و خاموش
- نقشه برق و یا مدار الکترونیکی موتور قطب چاکدار دو دور با قابلیت کنترل توسط دیمر
- نقشه برق و یا مدار الکترونیکی موتور تک فاز با خازن دائم کار با دیمر
- نقشه برق و یا مدار الکترونیکی یک کولر آبی با دو موتور و با کلید هشت وضعیتی
- نقشه برق و مدار الکترونیکی یک کولر با سه موتور و یک کلید چهار وضعیتی و یک کلید دو وضعیتی
شناسایی ساختمان برقی موتور کولر آبی به شما این امکان را می دهد که هم به عنوان یک سرویسکار کولر آبی تخصص بهتری پیدا کنید و هم اینکه در صورتیکه نیاز است اقدام به تعمیر موتور کولر آبی بکنید با این مقوله آشنایی بیشتری داشته باشید.
البته در خصوص تعمیر موتور کولر آبی به تفصیل در مقاله مربوطه توضیحاتی داده شد . بهتر است اگر احساس خرابی و یا مشکلی در ساختمان موتور کولر آبی خود می کنید همین الان بر لینک عیب یابی و تعمیر کولر آبی کلیک و این مقاله را مطالعه کنید.
نقشه برق موتور کولر آبی
تمامی شرکت های تولید کننده موتورهای قدرت از جمله موتورهای دو دور مخصوص کولرهای آبی به همراه موتور یک نقشه الکترونیکی و یا به اصطلاح نقشه برق موتور ارائه می دهند که یا بر روی دیوار داخلی و یا بدنه موتور و یا نهایتا بر روی دیوار و یا مجاورت کولر نصب می شود.
قبل از اینکه وارد بحت مدار الکترونیکی و نقشه برق هر یک از این موتورها برویم در زیر عکس یک موتور دو دور از نمایی باز و شکافته شده را را می بینیم که محل قرار گرفتن سیم پیچ ها و نمای داخلی آنها را نشان می دهد:
نقشه برقی موتورهای قطب چاکدار و قابل کنترل با کلید تبدیل و کلید دو وضعیتی
در تصویر زیر یک نمونه مدار و یا نقشه برقی موتور دو دور را مشاهده می کنید که S2 کلید تبدیل و S1 کلید روشن و خاموش است.
موتور ما در تصویر زیر از نوع موتور M قطب چاکدار است.
فیوز که با F نشان داده شده است جریان نامی 16 آمپر دارد و وظیفه حفاظت از خط پریزی را بر عهده دارد که دو شاخه کولر به آن وصل می شود.
کلیدهای S1 و S2 باعث می شوند که دو سیم پیچ دور تند و دور کند بصورت هم زمان وارد مدار نشوند.
برای آشنایی با طریقه تست موتور کولر آبی به مقاله نحوه تست موتور کولر آبی با برق مراجعه کنید.
نقشه برق موتور کولر از نوع موتور تک فاز دو دور و خازن دائم کار قابل کنترل با کلید تبدیل و کلید روشن و خاموش
شکل زیر نقشه برقی و یا مدار الکترونیکی موتور دو دور تک فاز با خازن دائم کار را نشان می دهد.
در این تصویر هم فیوز مینیاتوری که با F نشان داده شده جریان نامی 16 آمپر دارد و مسئول حفاظت از تغذیه برق پریز ورودی دو شاخه کولر است.
کلیدهای S1 و S2 هم به ترتیب نشان دهنده کلید روشن و خاموش و کلید تبدیل هستند.
نقشه برق و یا مدار الکترونیکی موتور قطب چاکدار دو دور با قابلیت کنترل توسط دیمر
البته این نوع موتور دو دور اغلب برای کولرهای دستی به کار می روند.
دیمر به این صورت عمل می کند که میزان ولتاژ مورد نیاز و موثر را برای دو سر موتور کولر و پروانه کولر فراهم می کند.
نقشه برق و یا مدار الکترونیکی موتور تک فاز با خازن دائم کار با دیمر
در شکل زیر یک نقشه مدار الکترونیکی یک موتور تک فاز با خازن دائم کار را می بینید که با دیمر کار می کند.
فیوز مینیاتوری که با F نشان داده شده حافظت از پریز مورد نظربرای تامین برق ورودی را از منبع تغذیه بر عهده دارد.
در این نقشه پتانسیومتر VR وسیله ای است که به ما اجازه می دهد سرعت موتور را با دیمر تغییر دهیم.
نقشه برق و یا مدار الکترونیکی یک کولر آبی با دو موتور و با کلید هشت وضعیتی
در این شکلS1 کلید هشت ضلعی ما است که در دو وضعیت پمپ را قطع، در سه وضعیت پمپ M را با سه سرعت متفاوت روشن (کند، متوسط، زیاد) و در سه وضعیت دیگر موتورM2 را برای حالت پنکه راه اندازی می کند.
ترموستات که بصورت ثابت تنظیم شده است در دمای 145 درجه وارد عمل شده و مدار را قطع می کند.
در شکل زیر نحوه مونتاژ مدار الکترونیکی شکل بالا را می بینید.
نقشه برق و مدار الکترونیکی یک کولر با سه موتور و یک کلید چهار وضعیتی و یک کلید دو وضعیتی
در تصویر زیر نقشه یک کولر آبی را می بینید که با سه موتور کار می کند.
موتور M1 سه سرعت کند، متوس و زیاد را برای پروانه تولید می کند، موتور M2 در واقع پمپ آب کولر است و موتورM3 برای به حرکت در آوردن دریچه جلویی کولر است.
موتورM3 در واقع این قابلیت را به ما می دهد که جهت هوای کولر را در منزل تغییر دهیم.
جهت دیدن انواع موتور کولرآبی به همراه جزئیات و قیمت بر روی لینک موتور کولرآبی در سایت دیجیکالا بزنید.
مطالعه مطلب راهنمای خرید بهترین موتور کولر آبی می تواند برای داشتن انتخابی بهتر به شما کمک کند.
به یاد داشته باشید به هیچ عنوان اگر تخصص لازم را ندارید اقدام به تعمیر و یا دستکاری موتور کولر نکنید و این کار را به متخصصین این امر واگذار نمایید.
گروه تاسیسات 24 ساعته همواره آماده ارائه خدمات تاسیساتی به عموم همشهریان عزیز می باشد. اگر نیاز به تعمیر و یا عیب یابی کولر آبی داشتید در خدمات با کیفیت و در کمترین زمان را از ما بخواهید.
اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفهای دارید
همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتیتان را در اسرع وقت برطرف کنیم
درخواست سرویسکار متخصص
در کنار جعبه تقسیم برق که سمت راست جعبه میباشد دو فیش باید وجود داشته باشد که به آنها وصل میباشد. در غیر اینصورت باید حتما به یک کاربلد فنی مراجعه شود تا آن را وصل کند. اگر خازن دینام باشد باید یکی به فاز وصل شده و دیگری را مستقیم به سیم کلید موتور که دور کند میباشد وصل کنید با تشکر
موفق باشید
کولرنصب کردم وقتی کلیدتند رامی زنیم موتوریه صدایی می ده مثل اینکه بعد از آن سیماراکه جابجامی کنیم منظورم تند وکند برعکس می شه توحالت کند صدامی کنه لطفا راهنمایی کنید
صدا ارتباطی به جا به جا بودن سیم های تند و کند نداره
با فازمتر چک کن بین تو پایه های دینام برق دارید
تمام اجزای داخل را تعویض نمودم ، سیمهای روی موتور به ترتیب از بالا مشکی،قهوه ای و سیم آبی که فراموش کرده ام به کدام یک از دو سوکت پایین وصل می شود!! آیا آخرین سوکت پایین مربوط به پمپ است ؟ در ضمن دو سیم سفید خازن به کدام قسمت وصل می شود؟ با تشکر از شما
با توجه به اینکه اتصال سیمها باید طبق نقشه انجام شود نه طبق رنگ متاسفانه نمیشود جواب درستی به این سئوال داد
طبق نقشه روی کولر عمل کنید
یا دور کندش سوخته یا سوکتش در اومده
دینام صدا میده ولی کار نمیکنه
سلام موتور کولر در بی باری کار میکنه ولی مادامیکه تسمه وصل می شود موتور حرکتی ندارد. مشکل چی میتونه باشه؟ ممنون
سوالی داشتم.ممنون میشم راهنماییم کنید.صفحه پلاتین موتورو تعویض کردم.روی دورتند کارمیکنه.اما وقتی میزنم دور کند صدای چق چق میده ومیبینم که از پلاتینهاست. عل .ش میتونه از اشتباه زدن فیشها باشه.یا از تنظیم نبودن پلاتینها ?ایا به کلاچ ربطی داره? با تشکر
من قصد دارم یک موتور کولر را برای راهاندازی چرخ نقاله ساده استفاده کنم
میخام بدونم سیم نول رنگش چیه؟
تاجاییکه خاطرم هست همیشه آبی نول بوده!!! درسته؟
ممنون
درب محل قرارگیری سیم دینام را باز کنید، فیش وسط ای نول می باشد.
به دلیل اینکه امکان دارد سیم ها جابجا شده باشند و استاندارد رعایت نشده باشد.
داخل راچطوروصل کنم ....متشکر
با توجه به تابلو دیواره کولر ، درپوش روی دینام را باز کنید.
سیم نول مشترک بین پمپ آب و دینام میباشد را به فیش com وصل کنید، سیم دور کند را به lo وصل کنیم و سپس دور تند را به Hi
سیم های سیم پیچ به رنگ های ابی،زرد،قرمز، مشکی می باشد چگونه انها به قسمت فیبری پلاتین وصل می شوند ؟
درحال حاضر عیبی که داره موتور کولر برعکس میچرخه و هوار رو به سمت داخل میکشه
من میدونم که باید جریان موتور عوض بشه که حرکت موتور نیز برعکس بشه ولی انجام این کار به کمی راهنمایی شما دارم
با سپاس از سایت خوب شما