به جرات می توان گفت که اجرا و طراحی لوله کشی ساختمان یکی از مهم ترین بخش های تاسیساتی ساختمان است به حدی که تنها یک اشتباه در انجام آن می تواند سبب بروز نشتی و آسیب های زیاد به ساختمان شود.

پس ما در این متن ضمن توضیح انواع لوله کشی ساختمان و روش ها و مراحل طراحی شبکه لوله کشی، طراحی لوله کشی فاضلاب و انواع آن، نحوه انجام لوله کشی فاضلاب توالت و طراحی لوله کشی آشپزخانه را به شما توضیح خواهیم داد و به سوالاتی در رابطه با لوله کشی ساختمان پاسخ می دهیم. پس تا پایان این متن با ما همراه باشید.

 

معرفی انواع لوله کشی ساختمان

لوله کشی ساختمان به عنوان یکی از مهم ترین بخش های تاسیساتی در صنعت ساختمان سازی به منظور انتقال سیالات، گازها و آب انجام می شود. بنابراین با توجه به این که سیستم لوله کشی در انواع مختلفی دارد، در ادامه راجع به مهم ترین انواع لوله کشی خانگی صحبت خواهیم کرد.

  • سیستم لوله کشی آب سرد و گرم

در بیشتر ساختمان های قدیمی از لوله های فلزی برای لوله کشی آب و از لوله های چدنی با اتصالات سربی برای لوله کشی فاضلاب استفاده شده است. اما از آنجایی که این لوله ها حداکثر 15 سال عمر می کنند و خیلی زود پوسیده می شوند، امروزه بیشتر لوله ها و اتصالاتی که در لوله کشی آب مورد استفاده قرار می گیرند از جنس پلی اتیلن هستند. همچنین لوله های فاضلاب از جنس پلیکا هستند.

اگر چه لوله های پلی اتیلن، دچار پوسیدگی و زنگ زدگی نمی شوند اما اگر اتصالات این نوع لوله ها که در اکثر مواقع هم به روش اتوی حرارتی انجام می شوند، غیر اصولی کار شود، ایراد خود را پس از مدت کوتاهی به شکل نشتی در لوله ها نشان می دهند.

در ساختمان های چند طبقه، یک یا چند مسیر برای بالا رفتن لوله آب در نظر گرفته شده که هر کدام از این لوله ها باید در شروع مسیر دارای شیر فلکه قطع دستی باشند. همچنین لوله انشعاب در طبقات هم باید دارای شیر فلکه قطع و وصل برای سیستم لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی باشد.

اما در زمان لوله کشی آب بایستی به نکات زیر نیز دقت نمود:

* لوله کشی تاسیسات ساختمان باید در کوتاه ترین مسیر و با کمترین میزان پیچ و خم و به صورت موازی یا عمود بر دیوارهای ساختمان انجام شود

* در ساختمان های مسکونی نباید لوله های آب و فاضلاب را در کنار هم قرار داد، چرا که بر اثر گذشت زمان، پوسیدگی و از بین رفتن آب بندی لوله ها، این امکان وجود دارد که تراوش و آلودگی های لوله های فاضلاب سبب آلودگی آب آشامیدنی و بهداشتی شود.

بنابراین بهتر است که لوله کش در چنین شرایطی ضمن رعایت فاصله مناسب، در زمان نصب لوله کشی های افقی ساختمان، لوله های فاضلاب را در زیر مابقی لوله ها بگذارد.

* لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان نباید به صورت کف خواب انجام شود، اما اگر به هر دلیلی مجبور به این کار شدید باید لوله های عمودی را جوری در نظر بگیرید که طول لوله کف خواب در کمترین میزان ممکن باشد. بنابراین لازم است که لوله کشی آب در نزدیکی دیوارها، تیغه ها و سقف ها انجام شود و تغییر زاویه در لوله کشی ها بر اساس امتداد دیوارها باید طبق دستور و نقشه صورت بگیرد.

* چنانچه بخواهید لوله های افقی را به صورت زیر سقفی یا زیر پوشش سقف کاذب نصب کنید باید آن را در بالاترین ارتفاع ممکن اجرا نمایید.

طراحی لوله کشی ساختمان 1

برای بررسی دقیق تر لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان از شما دعوت می کنیم مطلب مربوط به آن را به طور کامل مطالعه نمایید. همچنین اگر تمایل دارید با اصول لوله کشی آب و روش های انجام آن نیز آشنا شوید به شما توصیه می شود مطالعه مطلب لوله کشی آب ساختمان را از دست ندهید.

  • لوله کشی شوفاژ و پکیج

لوله کشی پکیج را می توان در سه دسته مختلط، با برگشت مستقیم و معکوس تقسیم بندی کرد که همان طور که گفتیم هر کدام در ساختمان سازی کاربرد مختلفی دارند. آنچه در لوله کشی شوفاژ و پکیج اهمیت دارد این است که مسیر پیشروی لوله باید طوری انتخاب شود که هم محیط بهتر گرم شود و هم دسترسی به لوله ها برای تعمیرات و هواگیری آن ها آسان تر باشد.

این نوع از لوله کشی تاسیسات ساختمان، با شیوه لوله کشی آب ساختمان ارتباط مستقیم دارد. یعنی اگر لوله کشی آب به شکل انشعابی انجام شده باشد، می توان لوله کشی شوفاژ را هم به همین شکل انجام داد.

لوله کشی انشعابی را می توان به دو صورت روکار و توکار اجرا کرد که در روش روکار، لوله آب سرد گرفته شده از رایزر اصلی تا پکیج به شکل روکار صورت می گیرد، اما در لوله کشی انشعابی پکیج به روش توکار باید یک انشعاب از رایزر اصلی آب سرد بگیرید و سپس این لوله را از زیر به پکیج برسانید. پس برای کاهش هزینه ها در لوله کشی توکار پکیج باید اجرای لوله کشی آن را در زمان بازسازی یا ساخت ساختمان انجام دهید. در ضمن برای لوله کشی شوفاژ و پکیج می توان از لوله های فلزی، پلیمری یا پنج لایه کمک گرفت.

طراحی لوله کشی ساختمان 2

ولی چنانچه قصد دارید لوله کشی پکیج را به شیوه کلکتوری با کمک لوله پلیمری یا پنج لایه انجام دهید، باید بدانید که اولاً شیوه کلکتوری فقط در ساختمان در حال ساخت یا بازسازی قابل اجرا است و دوماً پیش از اجرا لازم است که یک کلکتور جداگانه برای پکیج در نظر بگیرید. بعد از آن باید یک انشعاب از رایزر اصلی را به کلکتور مخصوص پکیج برسانید و از طرف دیگر لوله برگشتی از کلکتور را به پکیج متصل کنید.

با مطالعه مطلب اجرای لوله کشی پکیج می توانید به کلیه مواردی که باید درباره این نوع لوله کشی بدانید، دسترسی پیدا کنید.

  • لوله کشی فاضلاب

اگر لوله کشی فاضلاب به عنوان یکی از مهم ترین فعالیت ها در طراحی و اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان به درستی صورت نگیرد سبب آسیب رساندن به لوله ها و فرسودگی و ناکارآمدی آن ها خواهد شد. سیستم لوله کشی فاضلاب وظیفه دارد مواد زائد ساختمان را به درون چاه سپتیک یا چاه فاضلاب تخلیه کند.

طراحی لوله کشی ساختمان 3

یکی از مشکلات متداولی که به دلیل عدم لوله کشی مناسب سیستم فاضلاب در ساختمان رخ می دهد، پخش شدن بوی بد فاضلاب و سرویس بهداشتی در فضای منزل است، به همین دلیل همه لوله های فاضلاب باید دارای هواکش ونت باشند تا گازهای فاضلاب قبل از این که وارد محیط خانه شوند، در آب حل شده و دیگر بوی نامطبوع توالت در منزل پیچیده نشود.

در هر صورت فاضلاب در دو دسته فاضلاب سبک یا خاکستری(مثل فاضلاب کف سرویس بهداشتی منازل) و سنگین طبقه بندی می شود که نوع لوله ای که برای هر یک استفاده می شود با هم فرق می کند. برای جا به جایی و حمل فاضلاب سنگین از لوله هایی با شیب و قطر زیاد استفاده می شود. در نهایت هم لازم است بدانید که برای این که بتوان هر زمان نیاز بود از لوله های فاضلاب بازدید کرد، باید در هنگام نصب، یک دریچه برای بررسی محل اصلی لوله های فاضلاب در نظر گرفت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه لوله کشی فاضلاب ساختمان کافیست این مطلب را هم مطالعه نمایید.

  • لوله کشی گاز

از آنجایی که گاز بسیار خطرناک است، لوله کشی آن از حساسیت زیادی برخوردار است و باید با دقت تمام انجام شود. این نوع از لوله کشی به دو روش توکار و روکار و به کمک لوله گازی صورت می گیرد. بر اساس آب و هوای منطقه مورد نظر می توان هم از لوله های فولادی و هم لوله های غیر فولادی برای لوله کشی گاز استفاده کرد.

طراحی لوله کشی ساختمان 4

5 مرحله که باید در لوله کشی گاز رعایت کرد به شرح زیر می باشد:

1- ایجاد پرونده در سازمان نظام مهندسی و مشخص کردن ناظر مربوطه

2- انتخاب مجری متخصص جهت انجام لوله کشی گاز

3- اتمام کار لوله کشی گاز

4- دریافت تاییدیه از مهندس ناظر پروژه

5- نصب کردن کنتور یا علم گاز خانگی یا تجاری

اما مصالحی هم که در لوله کشی گاز به کار گرفته می شوند باید استانداردهایی را دارا باشند:

* لوله ها بهتر است از جنس API (سپاهان یا سپنتا) باشند که در بیشتر شهرها لوله کشی گاز به روش توکار انجام می شود. بنابراین نوع لوله ها باید در زمان تخلیه آن ها یعنی پیش از عملیات نوارپیچی توسط کارفرما بررسی شوند.

* برای اتصالات گاز در لوله کشی توکار از اتصالات بدون درز و در لوله کشی روکار از اتصالات درزدار استفاده می شود.

* لازم است که بر روی کلیه لوله ها، شیر و اتصالات گاز، علامت کارخانه سازنده، کلمه گاز و استاندارد ساخت حک شده باشد و یا این که با رنگی که پاک نمی شود، نوشته شده باشد.

* جنس لوله گاز از نوع فولاد سیاه درزدار یا بدون درز می باشد.

* نوار و پرایمری که در لوله ها استفاده می شود باید توسط یک کارخانه ساخته شده باشد.

* شیرهای گاز باید از نوع ربع گرد توپکی انتخاب شوند.

  • لوله کشی برق

برای این که از خراشیدگی و پوسیدگی سیم ها و در نتیجه جرقه زدن و آتش سوزی جلوگیری شود، عمل لوله کشی برق انجام می شود که به این منظور می توان از لوله های پلی اتیلن، خرطومی پلاستیکی و فلزی استفاده کرد. در لوله کشی برق برای این که بتوان مسیر حرکت لوله ها را به درستی مشخص کرد باید حتماً از نقشه سیم کشی ساختمان استفاده کرد و انجام آن را به یک فرد کاربلد سپرد تا مشکلی به وجود نیاید.

از آنجایی که یکی از روش های لوله کشی برق در ساختمان ها از سقف انجام می شود، شما می توانید با مطالعه مطلب مربوط به نحوه لوله کشی برق ساختمان از سقف به اطلاعات کاملی در این مورد دست پیدا کنید. همچنین برای اطلاع کامل از انواع لوله کشی ساختمان کافیست بر روی لینک مربوطه بزنید و این مطلب را هم به طور دقیق مطالعه نمایید.

 طراحی لوله کشی ساختمان 5

روش های طراحی شبکه لوله کشی ساختمان

رایج ترین روشی که برای انتقال انرژی حرارتی و برودتی وجود دارد، توسط آب و شبکه لوله کشی انجام می شود. در این سیستم آب نقش سیال انتقال دهنده انرژی را بر عهده داشته و لوله مجرایی است که از آن عبور می کند. در واقع آب، حرارتی که در دیگ های حرارت مرکزی تولید شده و همچنین برودت تولیدی در چیلر را دریافت می کند و از طریق سیستم لوله کشی آب سرد و گرم به دستگاه های ناقل انرژی مثل رادیاتور، یونیت هیتر و فن کویل در سیستم گرمایشی، هواساز و فن کویل در سیستم سرمایشی انتقال می دهد.

در لوله ها از منظر حرکت سیال، دو سیستم مطرح می شود:

  • سیستم با جریان طبیعی

در سیستم با جریان طبیعی، آب به دلیل اختلاف درجه حرارت و اختلاف وزن بین دو ستون آب رفت و برگشت، حرکت می کند. به بیان دیگر وقتی آب از دیگ عبور می کند حرارت و حجم آن زیاد شده و وزن مخصوص آن کاهش پیدا می کند. همین عامل سبب می شود که در محل لوله ورودی دیگ آب گرم میل حرکت رو به بالا پیدا کند.

سیستم جریان طبیعی برای شبکه های بسیار ساده که ارتفاع مناسبی هم دارند قابل استفاده است، اما در شبکه های مسطح که سطح زیادی هم دارند، دیگر نمی تواند اختلاف فشار شبکه را تامین نماید. به علت این که این نوع سیستم ها خیلی کم طراحی می شوند، کلاً درباره محاسبه و جزئیات آن نکته ای گفته نمی شود.

  • سیستم با جریان اجباری

از آنجایی که برای ایجاد و جبران کمبود فشار شبکه در سیستم های حرارت مرکزی از پمپ سیرکولاسیون استفاده می شود، لازم است که ارتفاع یا هد پمپ در این سیستم یا مساوی با افت فشار و یا بیشتر از آن باشد.شبکه یک لوله و شبکه دو لوله با توجه به نوع و شرایط سیستم در آن مورد استفاده قرار می گیرند.

* شبکه یک لوله

در این سیستم که در پروژه های کوچک اجرا می شود، رادیاتورها به دو شکل سری و انشعابی در مسیر جریان قرار می گیرند. در این نوع شبکه، درجه حرارت آب رادیاتورهای اول از رادیاتورهای آخر بیشتر است چون که آب برگشت رادیاتورهای اولی با آب رفت مربوط به شبکه مخلوط شده و حرارت آن را کاهش می دهد. بنابراین با توجه این که کنترل درجه حرارت در این شبکه، تقریباً غیر ممکن است، دیگر این سیستم به کار گرفته نمی شود.

* شبکه دو لوله

رایج ترین و کاربردی ترین شبکه لوله کشی، شبکه دو لوله است که در انواع سیستم برگشت مستقیم، سیستم برگشت معکوس و سیستم مختلط طراحی می شوند.

طراحی لوله کشی ساختمان 6

سیستم برگشت مستقیم

در سیستم برگشت معکوس، آب در لوله رفت هم سو با لوله برگشت جریان یافته و از آنجایی که طول مسیر جریان آب از خروجی تا ورودی دیگ رادیاتورها، تقریباً مساوی است، پس بهترین و متعادل ترین سیستم همین است. جالب است بدانید که قطر لوله های رفت و برگشت در کنار هم، بر عکس همدیگر هستند. این موضوع به این معنی است که در صورتی که قطر لوله رفت زیاد باشد، قطر لوله برگشت کم می باشد و بالعکس این اتفاق هم امکان پذیر است.

در ضمن این سیستم در ساختمان هایی با تعداد طبقات پایین و سطح بنای بسیار مناسب است، چرا شبکه به با کمترین محاسبات خود به خود به متعادل می شود.

سیستم برگشت معکوس

در سیستم برگشت مستقیم که به نام سیستم شاخه ای و انشعابی نیز معروف است، جهت جریان آب در لوله های رفت و برگشت مخالف هم می باشد. همچنین به دلیل این که طول مسیر جریان در رادیاتورهای انتهایی از رادیاتورهای ابتدایی بیشتر است، پس این سیستم، سیستمی نامتعادل خواهد بود که قطر لوله های رفت و برگشت آن نیز در کنار هم مساوی می باشد

لازم به ذکر است که از این شبکه در ساختمان چند طبقه که نسبتاً بلند و مرتفع باشد و سیستم لوله کشی آب سرد و گرم آن به صورت رایزری طراحی شده است، استفاده می کنند.

طراحی لوله کشی ساختمان 7

سیستم مختلط

اگر در یک شبکه از ترکیب دو سیستم برگشت مستقیم و برگشت معکوس استفاده شود، به آن سیستم مختلط می گویند. در این سیستم ابتدا در سقف زیرزمین یا همکف، یک شبکه برگشت مستقیم کار شده و بعد از آن از چندین نقطه به سمت طبقات بالا، انشعاب رایزرهای عمودی به روش سیستم برگشت معکوس را خواهیم داشت. این سیستم ترکیبی، بیشتر در ساختمان های نیمه مرتفع دیده می شود.

طراحی لوله کشی ساختمان 8

اما اگر قصد استفاده از سیستم مختلط را در ساختمان های مرتفع داشته باشید باید رایزر اصلی را به صورت سیستم رفت و برگشت مستقیم (سه لوله ای) اجرا کنید و در هر طبقه از ساختمان یک انشعاب از آن جدا نمایید که البته این انشعاب را هم می توانید با همان سیستم برگشت مستقیم انجام دهید تا کل سیستم هم به تعادل برسد. علاوه بر این به منظور کنترل مستقل می توانید در ابتدای ورودی هر واحد در هر طبقه از مجتمع، بر روی لوله های رفت و برگشت، شیر فلکه نصب نمایید.

طراحی لوله کشی ساختمان 8

در صورت صلاحدید طراح ساختمان در ساختمان هایی که در هر طبقه آن چندین واحد وجود دارد، می توان سیستم جداگانه ای برای هر آپارتمان در نظر گرفت و همه لوله ها را بر روی کلکتور مشخص، متصل کرد.

جالب است بدانید که یک نوع دیگر از سیستم مختلط را می توان در ساختمان چند طبقه اداری و یا آپارتمان ها که دیگر نیازی به کنترل مستقل در شبکه یا همان قرار دادن شیر فلکه در هر واحد را ندارند، به کار برد. در این حالت یک شبکه حلقوی برگشت مستقیم در زیرزمین یا همکف ساختمان اجرا شده و از آن انشعابات یا رایزرهای متعددی به شکل سیستم برگشت معکوس برای طبقات در نظر گرفته می شود.

توجه داشته باشید که رایزر باید به گونه ای باشد که بتواند چند رادیاتور اطراف خود را در طبقات مختلف ساختمان تغذیه کند. معمولاً در بخش پایینی رایزر روی لوله های رفت و برگشت، شیر فلکه قرار می دهند تا در صورتی که بخشی از سیستم خراب شد و به تعمیر نیاز داشت، لازم نباشد کل سیستم را قطع کرد و بتوان تنها با بستن شیر فلکه مربوطه، آن رایزر را از مسیر خارج کرده و مشکل آن را برطرف نمود.

 

مراحل طراحی سیستم لوله کشی ساختمان

یکی از مشکل ترین بخش های طراحی و اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان ها، اجرا و طراحی لوله کشی ساختمان است.

در گذشته در سیستم های لوله کشی خانگی از لوله های فلزی استفاده می کردند اما امروزه در ساختمان های جدیدتر از لوله های پلی اتیلن های متقابل (PEX)، پلی اتیلن (PB) یا لوله های پلاستیکی برای خطوط لوله استفاده می شود. برای خطوط تخلیه هم از لوله های PVC پلاستیکی سیاه یا سفید و لوله PVC سفید استفاده می شود.

طراحی لوله کشی ساختمان 10

اما سه مرحله که در هنگام نصب لوله کشی در یک ساختمان جدید انجام می شود به شرح زیر می باشد:

* مرحله اول

ابتدا باید بهترین محلی که می توان پشته اصلی را نصب کرد، پیدا کنید. در واقع پشته اصلی، لوله ای به قطر 3 الی 4 اینچ بوده که از خانه رد شده و از زیرزمین تا سقف اجرا می شود. هر یک از بخش های آن دارای عملکرد مهمی هستند.

⦁ بخش بالا برای تهویه می باشد.

⦁ برای این که بتوان جمع آوری زباله از سیستم را انجام داد باید از قسمت وسط آن استفاده شود.

⦁ پایین ترین بخش آن هم برای جمع آوری فاضلاب از توالت کاربرد دارد.

* مرحله دوم

پس از نصب دریچه ها و سیستم تخلیه، باید برای خروج بهتر، لوله های تخلیه را به درستی نصب نمود. علاوه بر این باید در محل خمیدگی هم دارای انعطاف باشند تا از انسداد مکرر پیشگیری شود. همه وسایل به جز توالت باید دارای تله باشند. تله لوله ای U شکل و حوضچه مانند است که کمی آب در خمیدگی آن به دام می افتد تا اجازه ندهد که بوها و گازها در فضای منزل پخش شوند.

* مرحله سوم

بعد از این که مراحل بالا به اتمام رسید باید یک نمودار خام را برای مهندس لوله کش بفرستید تا بازرس ساختمان، آن را از نظر کدهای تاسیساتی مورد بررسی قرار دهد. بعد از طراحی سیستم زهکشی باید سیستم لوله کشی برای تامین آب آشامیدنی را طراحی کنید. زمانی هم که خطوط هر کدام از لوله ها به طور دقیق مشخص شد باید لوله ها را نصب نمایید.

  • لوله کشی طبقاتی

در لوله کشی ساختمان های چند طبقه و مرتفع که نمی توان اهداف لوله کشی را توسط فشار معمولی در شبکه آب عمومی تامین کرد از لوله کشی طبقاتی نام برده می شود. چنین ساختمان هایی به طراحی خاصی از سیستم های زه کشی و سیستم تخلیه بهداشتی احتیاج دارند.

این سیستم این توانایی را دارد که فشار آب اصلی را از 8 الی 12 متر در یک ساختمان معمولی دو طبقه فراهم نماید ولی اگر ساختمان تعداد طبقات بیشتری داشته باشد ممکن است که شما به تقویت سیستم فشار نیاز پیدا کنید. در مناطق مرتفع، بر اساس ارتفاع زمین، فشار آب آشامیدنی متفاوت است و قدرت آب نشان می دهد که برای طراحی و بهره برداری ساختمان ها بهتر است از فشارهای خاصی کمک گرفت.

  • سیستم افزایش فشار آب

آنچه باید درباره این سیستم بدانید:

⦁ سیستم های تقویت فشار می تواند انواع مختلفی داشته باشد.

⦁ پمپاژ از روی سطح زمین و یا مخزن گرانشی که در زیرزمین قرار دارد، به کمک یک نیروی گرانشی انجام می شود.

⦁ پمپاژ آب از یک مخزن ذخیره سازی آب عمومی به یک مخزن فشار آبی که برای ارائه فشار کافی آب آشامیدنی از فشار هوا استفاده می نماید.

⦁ نصب پمپ های تقویت کننده که از پمپ های چند مرحله ای یا پمپ های سرعت متغیر تشکیل شده اند و آب را به شکل مستقیم از مخزن نگهداری اصلی و مخزن ذخیره سازی دریافت می کنند. توجه داشته باشید که مجموعه پمپ های تقویت کننده چند مرحله ای شامل دریچه های تنظیم فشار تخلیه هستند تا بتوانند فشار آب آشامیدنی را ثابت نگه دارند.

  • اجرای سیستم زهکشی

در سیستم زهکشی یک ساختمان چند طبقه، سیستم اتصالات لوله کشی به پشته عمودی تخلیه وصل بوده که ضایعات و فاضلاب را در پایین ترین سطح ساختمان قرار می دهد. این سیستم ها می توانند یا به صورت جداگانه و یا از یک سقف به یک یا چند جهت متصل و اجرا شوند.

اگر بخواهید اجرای تاسیسات مکانیکی را برای ساختمان هایی با بیش از 10 طبقه انجام دهید باید پشته های تخلیه فاضلاب در فواصل مشخصی از بالا و به یک پشته تخلیه در بالای سقف متصل شوند. در ضمن خط پمپ باید حتی الامکان کوتاه باشد و برای این که فاضلاب به سیفون برنگردد، آن را تا نقطه ای کمتر از 24 اینچ از سطح زمین قرار دهید.

  • سیستم های تامین آب گرم و سیستم های دوگانه در تاسیسات مکانیکی ساختمان

سیستم های تامین آب آشامیدنی دوگانه، دو نوع مختلف آب را در سیستم های لوله کشی جداگانه تامین خواهند کرد. مثلاً شیر آب موجود در سینک، مستقیماً از منبع آب ورودی تغذیه خواهد شد اما مابقی وسایل از یک مخزن ذخیره تغذیه می کنند.

در کشورهای توسعه یافته در زیر شاخه های مربوط به تاسیسات مکانیکی ساختمان، برای تخلیه سیستم لوله کشی استخر و حمام از متداول ترین سیستم لوله های انتقال آب گرم استفاده می شود. بعضی اوقات در چنین سیستمی، یک روان کننده آب هم برای بهبود بخشیدن به قسمتی از یک سیستم داخلی نصب می شود اما به طور کلی به غیر از این موارد در مجاورت خانه های مسکونی، معمولاً از سیستم های تامین آب آشامیدنی دوگانه استفاده نمی شود.

اما اگر بخواهیم در کنار تمام مطالبی که گفته شد نکات و قوانینی را درباره طراحی سیستم پایپینگ و نحوه آرایش و چیدمان لوله ها بیان کنیم باید به موارد زیر اشاره کنیم.

⦁ باید کمترین میزان انشعابات را از خط لوله اصلی در نظر بگیرید، چرا که اگر انشعابات زیاد باشند با افت فشار در مسیر جریان و افزایش هزینه ها مواجه خواهید شد.

⦁ ترجیحاً سعی کنید مسیر لوله مستقیم باشد و انحنا و تغییر مسیر زیادی نداشته باشد.

⦁ ارتفاع لوله ها از سطح زمین بر اساس محلی که دیگر تجهیزات سیستم قرار گرفته اند، مشخص می شوند. اما در کل برای این که مصالح کمتری مصرف شود، بهتر است که ارتفاع لوله ها از سطح زمین کم باشد.

⦁ از مهم ترین نکاتی که در طراحی سیستم باید لحاظ شود این است که کمترین فضای ممکن به کار گرفته شود. این کار باعث می شود که هم از هزینه های اضافی جلوگیری شود و هم فضای کاری کارگران ساختمان کوچک نشود. پس در بیشتر موارد لازم است برای لوله ها آرایش عمودی در نظر گرفت تا فضای کمتری اشغال شود.

⦁ مجری باید به فضا یا مسیر مورد نیاز میان لوله ها، شیرآلات و تجهیزات دسترسی کامل داشته باشد تا در صورتی که نیاز به تعویض یا تعمیر تجهیزات بود، بتواند به راحتی این کار را انجام دهد. تجهیزات باید از نظر ارتفاع 180 سانتی متر و از نظر عرض 75 سانتی متر با هم فاصله داشته باشند تا سرگیر و پاگیر نباشند.

⦁ شیرهای اکچویتور دستی، حداکثر باید 20 سانتی متر بالاتر از سکو یا پلت فرم باشند تا مجری بتواند آن ها را به سهولت باز و بسته نماید.

⦁ حتماً باید مسقف بودن یا نبودن محل قرارگیری سیستم پایپینگ ساختمان بر اساس شرایط واحد و تجهیزاتی که در آن به کار گرفته شده است، مشخص شود.

⦁ اگر سیال عبوری از لوله ها، سوخت یا مواد قابل اشتعال باشد باید حتماً موارد ایمنی رعایت کرد. یعنی برای پوشاندن لوله ها و تجهیزات باید از پوشش های ضد حریق استفاده کنید و بایستی در اطراف سیستم لوله کشی هم کپسول و سیستم اطفا حریق قرار دهید.

⦁ وقتی که بارهای اعمالی بر لوله مثل وزن آن بیش از اندازه شود، باید لوله ها را در مجاورت سقف و دیوار ساختمان نصب کنید تا این بارهای وارده کنترل شوند.

⦁ میزان انبساط لوله و یا هر دستگاه دیگری باید در حین فعالیت مورد توجه قرار بگیرد تا نازل ها و تکیه گاه ها دچار مشکل نشوند. برای این کار لازم است که انعطاف پذیری را بالا برده و در مسیر حرکت لوله ها از فنر استفاده نمایید.

⦁ در مسیر خط لوله باید حتماً شیرآلات ایمنی نصب کنید. به طور مثال وقتی که فشار بخار سیال عبوری از لوله بالا باشد بایستی یا شیر فشارشکن و یا تخلیه بخارات بر روی خط لوله قرار دهید. در ضمن در مواقع اضطراری باید برای تخلیه سیال به محیط، درپوش در مسیر جریان آن قرار دهید.

اگر تمایل دارید اطلاعات خود را درباره نحوه لوله کشی ساختمان افزایش دهید، می توانید از طریق لینک مربوط آن اقدام کنید و این مطلب کاربردی را مطالعه نمایید.

 

چگونگی طراحی لوله کشی فاضلاب در ساختمان

ما دو نوع فاضلاب سبک و سنگین داریم. فاضلاب سبک به فاضلابی گفته می شود که از آب خالص با محتویات سبک مثل فاضلاب دستشویی یا کف شویی که دارای مقداری کف صابون با اجرام کوچک از جمله خاک و خاشاک است، تشکیل شده است.

اما فاضلاب سنگین، فاضلابی است که دارای محتوای فاضلاب انسانی و حیوانی و یا مواد سنگین باشد. قطر و شیب لوله هایی که فاضلاب سنگین را از خود رد می کنند از لوله های حامل فاضلاب سبک، بیشتر است.

  • اجزای سیستم فاضلاب در ساختمان

سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان دارای تعدادی لوله فرعی قائم، لوله اصلی قائم، لوله فرعی افقی و لوله اصلی افقی می باشد. اما انواع لوله های فاضلاب را بر حسب وظیفه می توان در 5 دسته تقسیم بندی کرد:

1- لوله فاضلاب حامل فاضلاب سبک

2- لوله های حامل فاضلاب سنگین

3- لوله های مربوط به تخلیه آب باران و جوی

4- لوله های مرکب ترکیبی از فاضلاب سبک و آب باران می باشند و امروزه کمتر از آن ها استفاده می شود.

5- لوله های تهویه: لوله های تهویه ای که در نزدیکی سیفون هر وسیله بهداشتی وصل می شوند و آن ها را با هوای آزاد ارتباط می دهند را لوله های فرعی تهویه می گویند که یا به لوله های قائم اصلی تهویه که به نام هواگیر قائم اصلی معروف هستند و تا پشت بام ادامه یافته اند، وصل می شوند و یا در آخرین طبقه ساختمان به لوله هوابر که کار تهویه را انجام می دهد و در دنباله لوله اصلی قائم فاضلاب تا پشت بام ادامه پیدا کرده است، وصل می شود.

جز دیگر سیستم فاضلاب، دریچه بازدید آن است که وقتی که سیفون، لوله ها و زانویی ها و یا دیگر بخش ها دچار گرفتگی می شوند، بتوان بدون شکافتن ساختمان، گرفتگی آن را برطرف کرد و آن را تمیز نمود.

در سیستم فاضلاب باید تعداد مناسبی دریچه بازدید که توسط وصاله سه راهه Y شکل در مسیر لوله فاضلاب نصب می شود را در نظر گرفت و آن ها را در مکان های زیر نصب کرد:

* پایین ترین نقطه هر لوله فاضلاب قائم

* سر زانوی سه راهه ها در زمان اتصال یک لوله فرعی به لوله اصلی دیگر

* در هر تغییر مسیر لوله

* در لوله اصلی فاضلاب ساختمان که از دیوار خارجی عبور می کند.

اگر لوله های فاضلاب 4 اینچی هستند باید لوله منتهی به دریچه بازدید با قطر لوله فاضلاب مساوی باشد و برای لوله های فاضلاب با قطر مساوی و یا بیش از 4 اینچ بایستی قطر لوله ای که به دریچه بازدید منتهی می شود را حداقل 4 اینچ و یا بیش از آن در نظر گرفت.

در لوله های زیرزمینی هم که قطری بیش از 10 اینچ دارند باید یک سوراخ آدم رو با زانویی 90 درجه در فاصله حداکثر 150 فوت نصب کرد. در ضمن دهانه دریچه هم باید حدوداً 12 اینچ از سطح کف بالاتر باشد تا تمیز کردن لوله ها به راحتی انجام شود.

برای لوله های فاضلاب افقی با قطر 4 اینچ یا کمتر باید در هر 50 فوت یک دریچه بازدید قرار داد و برای لوله هایی با قطر زیادتر هم باید در هر 100 فوت یک دریچه بازدید در نظر گرفت.

طراحی لوله کشی ساختمان 11

سیفون هم که به عنوان یک بخش دیگر از سیستم فاضلاب مطرح است، یک وسیله آب بندی شده می باشد که در محل اتصال وسیله بهداشتی به لوله فاضلاب قرار خواهد گرفت. وظیفه سیفون این است که اجازه ندهد گازهای بد بوی سیستم فاضلاب به فضای داخلی ساختمان نفوذ کنند. این کار به این صورت انجام می شود که همیشه مقداری آب در قسمت U شکل سیفون باقی مانده و مثل یک سد راه ورود گازهای متعفن فاضلاب به محیط داخلی منزل را مسدود می کند.

  • ظرفیت و قطر مناسب برای لوله های فاضلاب سبک و سنگین

حرکت فاضلاب در لوله ها بر اثر نیروی وزن و بدون کمک هیچ گونه عامل خارجی انجام می شود. وقتی می خواهید قطر لوله های فاضلاب را انتخاب کنید باید توجه داشته باشید که اگر قطر لوله بیش از اندازه باشد هم هزینه لوله کشی افزایش می یابد و هم جریان فاضلاب به کندی پیش می رود. اگر هم قطر لوله بیش از حد کم باشد، سرعت جریان فاضلاب بر اثر تراکم ذرات و میزان مقاومت اصطکاکی کاهش پیدا می کند. در این حالت لوله نمی تواند قطعات حجیم را عبور دهد و در نتیجه به خصوص در فاضلاب سنگین، شما را با مشکل گرفتگی لوله در پیچ و خم ها و زانو سه راهه مواجه می کند.

حداقل قطری که برای لوله فاضلاب سبک، لوله های افقی و قائم حامل فاضلاب سبک ساختمان در نظر می گیرند 2 اینچ می باشد. اما حداقل قطری که برای لوله های فاضلاب سنگین، لوله های افقی و قائم حامل فاضلاب سنگین در ساختمان مطرح می شود، 4 اینچ می باشد. البته در بعضی استانداردها حداقل قطر لوله های فاضلاب سنگین 3 اینچ تعیین شده است.

این نکته را هم فراموش نکنید که قطر لوله اصلی فاضلاب نباید به هیچ عنوان از قطورترین لوله ای که به آن وارد می شود، کمتر باشد.

  • شیب لازم برای لوله های فاضلاب

حرکت فاضلاب تحت اثر نیروی وزن انجام می شود. پس بر اساس امکانات ساختمان باید شیب لوله های افقی را طوری تعیین کرد که حرکت فاضلاب در لوله ها به راحتی صورت بگیرد. شیب لوله ها نباید کمتر از 2 درصد و بیشتر از 7 درصد باشد. در واقع این شیب باید طوری در نظر گرفته شود که سرعت حرکت فاضلاب در لوله ها 70 سانتی متر در ثانیه باشد.

چرا که شیب زیاد سبب باقی ماندن مواد جامد لوله ها شده و فقط اجازه عبور مایعات را می دهد که این مساله می تواند در لوله کشی مشکل ایجاد کند.

طراحی لوله کشی ساختمان 12

آشنایی با انواع لوله کشی فاضلاب ساختمان

یکی از مهم ترین زیرساخت های هر ساختمانی به سیستم لوله کشی فاضلاب آن ارتباط دارد، چرا که انتخاب لوله مناسب و استاندارد در اجرای لوله کشی ساختمان از جمله لوله کشی فاضلاب می تواند عمر بنا را افزایش دهد و از نشتی و خرابی لوله ها در آینده تا حد زیادی جلوگیری کند.

  • اجرای لوله کشی فاضلاب با کمک لوله و اتصالات چدنی

از جمله قدیمی ترین و اولین لوله هایی که در سیستم فاضلاب ساختمان به کار گرفته می شوند لوله و اتصالات چدنی هستند. به خصوص در مراکز عمومی، مترو و ساختمان های مرتفع، استفاده از این لوله ضروری می باشد. در این روش که از لوله و اتصالات چدنی استفاده می شود، اتصالات به وسیله بندهایی که با سرب داغ به همدیگر متصل شده اند، در ساختمان کار گذاشته می شوند.

* مزایای لوله کشی فاضلاب با لوله و اتصالات چدنی

⦁ تحمل گرمایی بالای چدن در برابر حریق و آتش سوزی

⦁ مقاومت بالا در برابر فشار

* معایب لوله کشی فاضلاب با لوله و اتصالات چدنی

⦁ وزن زیاد اتصالات

⦁ سخت بودن آب بندی چدن در بخش انتقال آب شرف به علت استفاده از سرب

⦁ آشغالگیر بودن

⦁ انعطاف پذیری کم در طراحی مسیر

⦁ صدمه پذیر بودن

⦁ عدم امکان ایجاد ونت

  • اجرای لوله کشی فاضلاب در ساختمان به وسیله لوله و اتصالات پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن یا همان لوله PE، نسل جدیدی از لوله های یک جداره و دوجداره هستند که در بخش صنعت لوله کشی و بخش انتقال کاربرد زیادی دارند و به همین علت امروزه بیشتر از آن ها استفاده می شود. در این روش که از لوله و اتصالات پلی اتیلن با فشار 4bar یا 60 پوند استفاده می شود، اتصالات به وسیله یک صفحه المنت داغ و ذوب شده و به هم متصل می گردند.

* مزایای لوله کشی فاضلاب با لوله و اتصالات پلی اتیلن

⦁ مقاومت بالا در برابر فشار و استفاده از آن ها در ساختمان های بلند، برج ها و یا برای جا به جایی فاضلاب بین جاده ها

⦁ انعطاف پذیری بالا

⦁ سبک بودن

⦁ قیمت مناسب

* معایب لوله کشی فاضلاب با لوله و اتصالات پلی اتیلن

⦁ عملیات اجرایی سخت

  • اجرای لوله کشی فاضلاب توسط لوله و اتصالات پلیکا

لوله پلیکا یا PVC که امروزه در بخش لوله کشی فاضلاب ساختمان استفاده می شود، دیگر مشکلات لوله های فلزی و آهنی قدیمی را ندارد و نصب آن بسیار راحت می باشد. در لوله کشی سیستم فاضلاب با پلیکا، اتصالات توسط چسب PVC به هم وصل می شوند تا شما دیگر با مشکلات آب بندی و نشتی بندها مواجه نشوید.

این لوله ها به دلیل سطح صیقلی داخل خود و خاصیت ضد باکتریایی که دارند، از ایجاد رسوب و جرب درون خود جلوگیری می کنند و به همین علت برای انتقال آب شرب بسیار مناسب هستند. همچنین این موضوع که برای اتصال این لوله ها به جای سرب از چسب استفاده می شود، باعث شده که خطر مسمومیت از بین برود.

* مزایای لوله کشی فاضلاب به روش پلیکا

⦁ وزن و قیمت مناسب لوله ها

⦁ نصب، اتصال و اجرای آسان

⦁ حمل و نقل راحت

* معایب لوله کشی فاضلاب به روش پلیکا

⦁ شکننده و دارای مقاومت کم در برابر فشار و عدم استفاده از آن ها در ساختمان های مرتفع و مکان های صنعتی

  • اجرای لوله کشی فاضلاب به روش پوش فیت

لوله کشی پوش فیت با یک فشار در درون خود فیکس و ثابت شده و لوله ها در آن توسط نوعی اورینگ، آب بندی می شوند.

* مزایای لوله کشی فاضلاب ساختمان به کمک روش پوش فیت

⦁ سرعت زیاد در انجام عملیات لوله کشی

⦁ مقاومت بالا در برابر ضربه و عدم تغییر فرم

⦁ بی صدا بودن لوله و اتصالات آن و نشنیدن صدای عملکرد فلاش تانک ها

⦁ عمر و ماندگاری طولانی اتصالات پوش فیت

⦁ انعطاف پذیری بندها و اتصالات در زمان های نشتی احتمالی در مجتمع

⦁ امکان طراحی راحت مسیرهای لوله کشی

* معایب لوله کشی فاضلاب ساختمان به کمک روش پوش فیت

⦁ قیمت بالا

⦁ حساسیت زیاد در اجرا

در کلیپ زیر می توانید از طریق توضیحات کارشناس تاسیساتی مجموعه می توانید با مقایسه لوله کشی پلیکا، پلی اتیلن و پوش فیت بیشتر آشنا شوید.

 

شیوه انجام لوله کشی فاضلاب توالت

سیستم لوله کشی فاضلاب توالت باید طوری طراحی شود که تخلیه آن خیلی سریع صورت بگیرد. اگر استانداردهای لوله کشی تاسیسات ساختمان به خصوص فاضلاب رعایت نشود، آلودگی های محیطی می توانند ایجاد دردسر نمایند. همین قضیه برای لوله کشی فاضلاب توالت در ساختمان هم مطرح است.

  • لوله کشی سیستم فاضلاب در توالت ایرانی

برای این که در زمان استفاده از توالت ایرانی در ساختمان با مشکلی برخورد نکنید باید فاصله کاسه توالت از دیوار بر اساس ابعاد توالت و همچنین کاسه توالت مشخص شود. عمدتاً عرض کاسه توالت ایرانی عمدتاً 40 سانتی متر و طول آن 60 سانتی متر می باشد و اساس شبکه لوله کشی فاضلاب برای توالت ایرانی بر روی این اندازه ها تنظیم می شود.

فاصله لوله فاضلاب توالت ایرانی از دیوار در زمان لوله کشی تعیین می شود. در این زمان فاصله ای در حدود 30 تا 35 سانتی متر برای نصب توالت در نظر گرفته می شود. لوله کشی فاضلاب توالت نباید در فاصله ای کمتر از 25 سانتی متر از دیوار انجام شود. در ضمن در فواصل کمتر از 15 سانتی متر، نصب سیفون دیواری و گلویی آن به مشکل برمی خورد.

سیستم لوله کشی فاضلاب توالت سنتی نباید فاصله زیادی از دیوار داشته باشد چون که سبب پرت شدن فضای سرویس بهداشتی خواهد شد. طول مناسبی که برای سرویس بهداشتی سنتی مطرح می شود حداقل 150 سانتی متر می باشد.

  • لوله کشی سیستم فاضلاب در توالت فرنگی

برای این که توالت فرنگی مشکل گرفتگی و یا تخلیه نداشته باشد باید سیستم لوله کشی برای خروجی فاضلاب در موقعیت مناسب قرار بگیرد. شیب لوله های افقی عاملی است که در سرعت تخلیه و عملکرد موثر سیفون این توالت تاثیر زیادی دارد. از طرف دیگر اتصالات آب سرد و گرم هم باید کاملاً صحیح و استاندارد باشند.

طراحی لوله کشی ساختمان 13

چنانچه شبکه فاضلاب اختصاصی برای توالت فرنگی در نظر گرفته شده باشد و شما بخواهید توالت فرنگی را بر روی توالت ایرانی نصب کنید باید حتماً موارد زیر را رعایت نمایید:

* شیر پسوار باید حداقل 45 سانتی متر از کف فاصله داشته باشد.

* اتصال آب گرم سمت چپ توالت فرنگی شرقی- غربی باشد.

* لازم است که قطر لوله ها حداقل 3 سانتی متر یا 1.2 اینچ باشد.

* قطر لوله تخلیه کفشوی باید حداقل 5 سانتی متر یا 2 اینچ باشد.

* ارتفاع مجازی که باید برای نصب سر لوله های فاضلاب دستشویی در نظر گرفت 40 سانتی متر است.

اما به طور کلی باید استانداردها و نکات زیر را در لوله کشی فاضلاب توالت رعایت نمود:

* در مسیرهای لوله کشی به جای اتصالات 90 درجه باید از اتصالات 45 درجه استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که این مساله درباره مسیرهای ورودی فاضلاب صدق نمی کند.

* سیفون های نصب شده حتماً تراز باشند تا بوی نامطبوع در ساختمان پخش نشود.

* در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان نباید از لوله ها و اتصالاتی که شکسته شده اند و یا ترک خورده اند، استفاده نمایید.

* در انجام عملیات چسب کاری لوله های پلیکا برای سیستم فاضلاب دقت زیادی به خرج دهید.

* برای لوله کشی فاضلاب و توالت نباید از رایزر مشترک استفاده کنید.

* به کارگیری لوله های گالوانیزه در کف و زیر کف سازی سرویس بهداشتی کار اصولی نیست.

* پیش از این که لوازم توالت را نصب نمایید، حتماً تست اولیه را انجام دهید. پس از نصب هم برای تشخیص عملکرد صحیح لوله کشی باید آن را آزمایش کنید.

* برای این که از شکستگی لوله ها پیشگیری نمایید باید تمام لوله های عبوری از داخل و زیر دیوارها را با عایق مناسب بپوشانید.

* پس از اتمام لوله کشی فاضلاب و جلوگیری از ورود مصالح ساختمانی حتماً سر لوله ها را با درپوش، کرباس و ... بپوشانید.

* به هیچ عنوان نباید لوله های فاضلاب توالت و آب باران به شکل اشتراکی باشند.

با مطالعه مقاله راهنمای جامع لوله کشی فاضلاب توالت می توانید به هر آنچه که باید درباره لوله کشی فاضلاب توالت بدانید، دسترسی پیدا کنید. پس این مطلب کاربردی را از دست ندهید.

 

شیوه طراحی لوله کشی آشپزخانه

از آنجایی که طراحی و اجرای لوله کشی آشپزخانه در دکوراسیون، شیوه چیدمان و محل قرارگیری اجزایی مثل کابینت، سینک، گاز، فر، ماشین لباسشویی تاثیرگذار است، به عنوان یکی از اساسی ترین بخش های منزل اهمیت دارد.

لوله های آشپزخانه شامل لوله کشی آب و فاضلاب، لوله کشی گاز و هواکش هود می باشد. البته در بعضی از آشپزخانه ها، لوله کشی پکیج و آبگرمکن هم مطرح می شود.

  • لوله کشی فاضلاب آشپزخانه

برای اجرای لوله کشی آشپزخانه باید از لوله کشی فاضلاب آن شروع کنیم. قبل از این که بخواهیم لوله کشی فاضلاب را انجام دهیم لازم است که یک طرح و پلان از شیوه چیدمان و همچنین محل قرارگیری هر یک از لوازم آشپزخانه مثل سینک ظرفشویی، گاز مبله یا رومیزی، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و یخچال داشته باشیم.

توجه داشته باشید که لوله کشی فاضلاب در قسمت های خروجی سینک ظرفشویی، خروجی فاضلاب ماشین لباسشویی و ظرفشویی انجام خواهد شد. در صورتی که کارفرمای پروژه صلاح ببیند بهتر است که لوله ای برای کفشور آشپزخانه در نظر گرفت تا بتوان در مواقع نیاز آن بتوان کف را با آن شست. در ضمن به منظور جلوگیری از بوی نامطبوع به محیط از یک سیفون شترگلویی در کفشور استفاده می شود. برای زیبایی بیشتر بخش های زیرین کابینت ها می توان کفشور را در وسط آشپزخانه نصب کرد.

معمولاً لوله کشی فاضلاب خروجی سینک ظرفشویی در ارتفاع 35 تا 45 سانتی متری از کف انجام شده و محل انتظار این لوله باید به نحوی باشد که زیرآب سینک در پایین ترین قسمت سینک ظرفشویی به نسبت محل خروجی فاضلاب ارتفاع بیشتری داشته باشد. در زیر سینک ظرفشویی هم یک سیفون قرار داده شده است تا اجازه ندهد بوی نامطبوع به محیط آشپزخانه وارد شود.

لوله کشی و طراحی فاضلاب مربوط به لوله کشی خروجی ماشین لباسشویی و ظرفشویی باید یا نزدیک به سینک و یا نزدیک به همدیگر وصل شوند چون که فاضلاب سینک، چربی های زیادی دارد که به مرور زمان رسوب کرده و سبب گرفتگی سطح مقطع داخلی لوله می شوند و به دلیل این که فاضلاب ماشین لباسشویی، مواد چربی زدایی مثل پودر است، پس احتمال گرفتگی آن توسط فاضلاب سینک کاهش خواهد یافت. با توجه به این که ارتفاع خروجی ماشین لباسشویی و ظرفشویی در حدود 35 تا 45 سانتی متر می باشد پس بهتر است که هر کدام دارای یک خروجی مستقل و جداگانه باشد.

گاهی هم ممکن است که فاضلاب خروجی ماشین لباسشویی یا ظرفشویی به سیفون زیر سینک وصل شود که در این حالت دیگر بویی به محیط منتقل نشده و احتمالاً پساب ماشین لباسشویی همزمان با کارکرد آن، لوله های فاضلاب را نیز شست و شو می دهد.

در آخر همه لوله های مربوط به فاضلاب آشپزخانه به وسیله یک سه راهی 45 درجه به رایزر فاضلاب متصل می شوند تا با کمک این اتصالات و به همراه شیب مناسب آن سبب کاهش گرفتگی فاضلاب در ساختمان شوند.

چنانچه از خروجی فاضلاب ماشین لباسشویی و ظرفشویی تا رایزر اصلی، هیچ گونه سیفونی نباشد باید حتماً از یک لوله ونت برای اتصال به لوله کشی هواکش اصلی استفاده کرد، در غیر این صورت این امکان وجود دارد از لوله های خروجی ماشین لباسشویی و ظرفشویی، بو و گازهای نامطبوعی به مشام برسد که مربوط به فاضلاب آن است.

طراحی لوله کشی ساختمان 14

مورد دیگری که باید درباره آن صحبت کرد، سایز لوله فاضلاب آشپزخانه است که اگر پلیکا باشد قطر 63 و اگر پوش فیت باشد از قطر 75 استفاده می شود. البته می توان برای لوله کشی ماشین لباسشویی و ظرفشویی، لوله پوش فیت با قطر 50 به کار برد اما به دلیل این که احتمال گرفتگی خروجی سینک وجود دارد، توصیه می شود که از قطر 75 استفاده شود.

  • نقشه لوله کشی فاضلاب آشپزخانه

همان طور که در شکل زیر مشخص است در کنار سینک ظرفشویی یک ماشین لباسشویی قرار گرفته است. علاوه بر این در سمت راست نیز شیر پسوار آب سرد و گرم نصب شده است.

برای این که بتوانید به صورت تصویری با لوله کشی فاضلاب آشپزخانه آشنا شوید، توجه شما را به کلیپ زیر جلب می کنیم.

  • لوله کشی آب آشپزخانه
  • لوله کشی آب آشپزخانه شامل موارد زیر می باشد:

    * لوله کشی آب سرد و گرم سینک ظرفشویی، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی

    * لوله کشی آب یخچال

    * شیر آب سرد روگازی یا شیر قابلمه پرکن

    بسته به مساحت و شرایط موجود امکان دارد که یک آشپزخانه بتواند همه این موارد را داشته باشد یا نداشته باشد که البته تقریباً اکثر این لوله کشی ها به جز لوله کشی شیر قابلمه پرکن که جدیدتر است، تا کنون در بسیاری از ساختمان ها اجرا شده اند.

    ما برای اجرای لوله کشی آب آشپزخانه می توانیم از لوله کشی تک لایه، پنج لایه و سه لایه فویل دار استفاده کنیم که بر اساس متریالی که در دیگر قسمت های ساختمان به کار رفته است، انتخاب می شوند. برای لوله آشپزخانه از لوله ای با سایز 20 و از جنس پلاستیک و یا لوله ای از جنس پلیمر و سایز 16 استفاده می شود و ارتفاع آن ها در حدود 50 تا 60 سانتی متر می باشد. فاصله مابین دو لوله آب سرد و گرم هم در زیر سینک 28 سانتی متر بوده که در طرفین لوله فاضلاب قرار می گیرد. در هر حال لوله کشی آب را می توان به صورت روکار، روکار انشعابی و روکار کلکتوری در ساختمان اجرا کرد.

    در پایان باید توجه داشته باشید که روش تعبیه سیستم لوله کشی آب و فاضلاب آشپزخانه های جزیره ای با آشپزخانه های معمولی فرق می کند. برای مثال اگر کانتر آشپزخانه جزیره ای متحرک باشد دیگر نمی توان تجهیزات بهداشتی مثل سینک ظرفشویی را بر روی آن قرار داد و به همین علت نمی توان در زیر کانتر، سیستم آب و فاضلاب را اجرا نمود. در ضمن اگر کابین های اطراف را برای نصب سینک و کانتر را برای جایگیری ماشین ظرفشویی انتخاب کنید، لازم است که برای هر یک از آن ها یک لوله فاضلاب مجزا در نظر بگیرید.

    چنانچه تمایل دارید درباره نحوه لوله کشی آب و فاضلاب آشپزخانه بیشتر بدانید از طریق لینک آن اقدام نمایید.

    طراحی لوله کشی ساختمان 15

    همچنین اگر می خواهید به صورت تصویری هم با لوله کشی آب و فاضلاب آشپزخانه آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم که تماشای فیلم زیر را از دست ندهید.

    • لوله کشی گاز آشپزخانه

    به منظور تغذیه گاز رومیزی، مبله و فر توکار از لوله کشی گاز آشپزخانه استفاده می شود. فراموش نکنید که حتماً باید استانداردهای لازم برای لوله کشی گاز را در نظر داشته باشید و هیچ کاری بر خلاف مقررات لوله کشی گاز ساختمان انجام ندهید. همچنین امنیت و محل قرارگیری گاز از نظر تهویه و ایمن بودن آن بسیار مهم است.

     طراحی لوله کشی ساختمان 16

    جمع بندی

    ما در این نوشته هر آنچه که لازم بود شما در رابطه با طراحی لوله کشی تاسیسات ساختمان بدانید در اختیار شما قرار دادیم.

    همان طور که حتماً متوجه شدید اجرا و طراحی لوله کشی ساختمان کاری کاملاً تخصصی است، چرا که یک اشتباه در روند طراحی و پیاده سازی بخش های مختلف سیستم های لوله کشی خانگی اعم از سیستم لوله کشی آب گرم و سرد، سیستم لوله کشی استخر و سیستم لوله کشی فاضلاب می تواند شما را به دردسرهای زیادی بیندازد و به ساختمان خسارت وارد کند.

    بنابراین ما به شما پیشنهاد می کنیم که چه پیمانکار هستید و قصد لوله کشی تاسیسات ساختمان را دارید و چه ساکن ساختمان می باشید و می خواهید تعویض، تعمیر و بازسازی سیستم لوله کشی را انجام دهید، برای صرفه جویی در هزینه ها و زمان خود، کار را به افراد ماهر و کاربلد بسپارید.

    به همین منظور مجموعه تاسیسات 24 ساعته می تواند به کمک نیروهای مجرب و متخصص خود، اجرا و طراحی لوله کشی ساختمان شما را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

    در ضمن شما با مراجعه به سایت ما و مطالعه مطلب مربوط به قیمت لوله کشی آب و فاضلاب می توانید از مبالغ مورد نیاز برای این کار مطلع شوید.

    طراحی لوله کشی ساختمان 17

    در هر حال شما مشتریان عزیز به دلایل زیر می توانید با خیال راحت به این مجموعه اعتماد نمایید:

    * برای همه خدمات تاسیساتی در این مجموعه ضمانت در نظر گرفته شده است و چنانچه مشتریان عزیز در هر مرحله از پروژه از کار مجری ما ناراضی باشند، می توانند بار دیگر همان خدمت را به صورت رایگان از ما دریافت نمایند.

    * کلیه مجریان این مجموعه دارای مدرک مرتبط و معتبر دانشگاهی و فنی حرفه ای می باشند و صلاحیت فنی آن ها توسط ناظر فنی مجموعه تایید شده است.

    * در پروژه های بزرگ تاسیساتی مثل لوله کشی، پیش از شروع کار امکان بازدید و مشاوره رایگان توسط متخصصین فنی مجموعه برای مشتریان وجود دارد.

    پس اگر به دنبال خدماتی با کیفیت برای طراحی و اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان خود می گردید و نمی خواهید هزینه ای بابت ایاب و ذهاب مجری به محل پروژه پرداخت نمایید، همین حالا از طریق پر کردن فرم درخواست سرویسکار متخصص و یا تماس با شماره تلفن های صفحه تماس با ما، بی دردسر سفارش خود را ثبت نمایید.

     

    خلاصه ای از آنچه در این مطلب خواندیم

    • امروزه برای لوله کشی آب از لوله ها و اتصالات پلی اتیلن استفاده می شود.
    • برای این که بوی نامطبوع فاضلاب در منزل استشمام نشود باید همه لوله های فاضلاب دارای هواکش ونت باشند.
    • رایج ترین نوع لوله کشی گاز به روش توکار و با استفاده از لوله های فلزی یا فولادی می باشد.
    • کاربردی ترین شبکه لوله کشی تاسیسات ساختمان، شبکه دو لوله است که در سه دسته سیستم برگشت معکوس، سیستم برگشت مستقیم و سیستم مختلط طراحی می شود.
    • از آنجایی که در ساختمان چند طبقه و مرتفع نمی توان به وسیله فشار معمولی در شبکه آب عمومی نیاز لوله کشی را تامین کرد پس به لوله کشی طبقاتی و طراحی خاصی از سیستم های زه کشی و تخلیه بهداشتی نیاز است.
    • فاضلاب سبک دارای محتویات سبک مثل فاضلاب دستشویی و مقداری کف صابون با اجرام کوچک می باشد، اما فاضلاب سنگین دارای فاضلاب انسانی، حیوانی و یا مواد سنگین است.
    • لوله فاضلاب بر حسب وظیفه به 5 دسته شامل لوله فاضلاب حامل فاضلاب سبک، لوله فاضلاب حامل فاضلاب سنگین، لوله های مربوط به تخلیه آب جوی و باران، لوله های مرکب ترکیبی از فاضلاب سبک و آب باران و در نهایت لوله های تهویه تقسیم بندی می شود.
    • انتخاب صحیح لوله ها در لوله کشی فاضلاب، ضمن افزایش عمر بنا سبب کاهش نشتی و خرابی لوله ها در آینده می شود.
    • لوله کشی فاضلاب توالت ایرانی باید حداقل 25 سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشد.
    • یکی از عوامل مهمی که بر سرعت تخلیه و عملکرد سیفون توالت فرنگی تاثیر دارد، در نظر گرفتن شیب مناسب لوله های افقی می باشد.
    • اجرای لوله کشی آشپزخانه با لوله کشی فاضلاب شروع شده که باید قبل از شروع آن، حتماً طرحی از شیوه چیدمان و محل قرارگیری وسایلی مثل سینک ظرفشویی، ماشین لباسشویی و ... در اختیار داشته باشیم.
    • لوله کشی آب آشپزخانه شامل لوله کشی آب سرد و گرم سینک، ماشین ظرفشویی و لباسشویی، لوله کشی آب یخچال و لوله کشی شیر آب سرد روگازی می باشد.
    • بهتر است لوله کشی گاز در آشپزخانه در دورترین فاصله از وسایلی مثل سینک ظرفشویی، ماشین لباسشویی و یخچال انجام گیرد.

     

    پاسخ به چند سوال مشتریان در رابطه با لوله کشی ساختمان

    1- آیا طراحی سیستم لوله کشی برای همه ساختمان ها نیاز است؟

    یکی از بایدهای هر ساختمانی، طراحی صحیح لوله کشی آن می باشد، چرا که اگر به آن توجه نشود فردی که قصد دارد در آن ساختمان زندگی کند با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد.

    2- شیب لوله اصلی افقی خروجی از ساختمان به سمت فاضلاب شهری باید چند درصد در نظر گرفته شود؟

    شیب لوله های افقی در ساختمان را بین 2 تا 5 درصد در نظر می گیرند. کمترین از این درصد سبب گرفتگی و بیشتر از آن سبب می شود که نخاله در داخل لوله باقی بماند و تنها آب تخلیه شود.

    3- استفاده از کدام یک از لوله ها برای لوله کشی ساختمان مناسب تر است؟

    معمولاً به دلیل مقاومت بالای لوله های پلیمری در برابر خوردگی، برای استفاده در لوله کشی تاسیسات ساختمان مناسب تر هستند.

    4- آیا لازم است که در زمان اجرا و طراحی لوله کشی آب ساختمان، میزان فشار آب منطقه را بررسی کرد؟

    بله چون میزان فشار آب در مکان های مختلف با هم فرق می کند، اگر فشار آب منطقه زیاد باشد باید از تجهیزاتی مثل شیر کاهنده فشار و اگر فشار آب منطقه کم باشد باید از وسایلی مثل پمپ برای تنظیم فشار آب کمک گرفت.

    5- لوله کشی اصولی ساختمان چه فوایدی دارد؟

    علاوه بر این که از ایجاد خسارات و نشتی در لوله ها جلوگیری می کند، عمر مصالح ساختمان را نیز افزایش می دهد و بار هزینه های اضافی را از دوش شما برخواهد داشت.

    منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5، منبع 6، منبع 7

     

    اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

    همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

    درخواست سرویسکار متخصص

    ضمانت جبران خدمات

    تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

    اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

    سوالات متداول

    ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

    باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

    تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

    بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

    در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

    تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

    شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

    1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

    2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

    نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

     

     

    اشتراک گذاری این صفحه