اگر مایلید با نحوه برق کشی آشپزخانه آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

 آشپزخانه یکی از مهمترین قسمت های هر خانه است که اتفاقاً بیشترین میزان مصرف برق را به خود اختصاص می دهد.

شما با یک حساب سر انگشتی هم که محاسبه کنید، متوجه می شوید که بیشترین میزان کلید و پریز و روشنایی در آشپزخانه قرار گرفته است.

به شکلی که شاید حداقل تا 8 خروجی یا مدار برق در آشپزخانه موجود باشد، در حالی که برای سایر قسمت های خانه همچون اتاق خواب تنها یک الی دو عدد مدار روشنایی و کلید و پریز اختصاص یافته است.

با توجه به این توضیحات متوجه اهمیت برق کشی در آشپزخانه شده اید. پس با ما همراه باشید تا نحوه اجرای سیم کشی در آشپزخانه را برای شما توضیح دهیم.

 

نقشه سیم کشی آشپزخانه

اولین مرحله کار برای اجرای سیم کشی برق در آشپزخانه، در اختیار داشتن نقشه است. شما با کمک نقشه می توانید محل جایگیری کلید و پریز و روشنایی در آشپزخانه را معین کنید.

علاوه بر این از آنجا که در آشپزخانه از شیر آب استفاده می شود و بسیاری از تجهیزات در داخل آشپزخانه باید به برق متصل شوند، طراحی محل جایگیری این تجهیزات در داخل نقشه سیم کشی آشپزخانه بسیار مهم است.

متاسفانه بارها شاهد آن بوده ایم که برق کار ساختمان بر اساس نقشه عمل نکرده و پس از قرار دادن وسایل در آشپزخانه، مثلاً پریز برق نزدیک شیر آب بوده یا فاصله ماشین لباسشویی با پریز برق بیش از یک متر بوده است.

در چنین شراطی قطعاً ساکنین دچار مشکل می شوند و چه بسا نزدیک بودن پریز برق با شیر آب باعث ایجاد خطر برق گرفتگی شود.

در نقشه سیم کشی برق آشپزخانه باید نقشه سیم کشی های مربوط به روشنایی و سیم کشی های مربوط به پریزها مشخص شوند.

نحوه برق کشی آشپزخانه1

نمونه نقشه سیم کشی آشپزخانه

  • نقشه روشنایی آشپزخانه

آشپزخانه معمولاً دارای یک چراغ سقفی و یک چراغ دیواری برای روشنایی است که هر یک با یک کلید یک پل کنترل می شوند.

همچنین بر روی آرک یا قوس طاق بالایی اپن آشپزخانه یک الی چند عدد چراغ های سقفی از نوع توکار با لامپ های LED قرار می گیرند.

  • نقشه پریزها در آشپزخانه

در داخل نقشه سیم کشی آشپزخانه با توجه به جانمایی کابینت ها، یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، هود، پکیج و دستگاه تصفیه آب خانگی محل پریزها باید منظور شود.

نکته بعدی که باید در داخل نقشه سیم کشی برق آشپزخانه رعایت شود، ارتفاع نصب استاندارد کلیدها، پریزها و چراغ ها از کف تمام شده محل می باشد که در جدول زیر مقادیر این پارامترها را مشاهده می کنید:

کلیدها

پریزها

چراغ ها

110 سانتی متر

110 سانتی متر

220 سانتی متر

جدول ارتفاع کلید و پریز روشنایی از کف تمام شده در آشپزخانه

  • حداقل فاصله پریزهای برق از نقطه آبریز شیر و پکیج دیواری 60 سانتی متر است.
  • در آشپزخانه پریز از مرز بیرونی سینک ظرفشویی باید 60 سانتی متر فاصله داشته باشد.
  • ارتفاع پریز برای هود آشپزخانه 180 سانتی متر از کف در نظر گرفته می شود.

با توجه به اینکه امروزه دستگاه های جدید و فانتزی برقی آشپزخانه در خانه های اکثر افراد مورد استفاده قرار می گیرد، باید حداقل 8 عدد پریز برای اتصال برق این وسایل نیز در نظر گرفت.

در غیر این صورت فرد مجبور است از چند راهه برای تامین برق وسایل برقی آشپزخانه کمک بگیرید، که در این شرایط نه تنها ظاهر آشپزخانه زشت می شود، بلکه احتمال ایجاد اضافه بار نیز به وجود می آید.

حداقل دو خط مدار کلید مینیاتوری برای پریزهای برق در آشپزخانه ضروری است.

از جمله پریزهایی که بهتر است برای همه یا تعدادی از آن ها در آشپزخانه های امرزی جایی در نظر گرفت، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پریز تفلن، پریز ماشین لباسشویی، پریز ماشین ظرفشویی، پریز هود، پریز یخچال فریزر، پریز پکیج، پریز دستگاه تصفیه آب خانگی، پریز چرخ گوشت، پریز ماکروفر، پریز فر برقی، پریز چای ساز، پریز قهوه جوش، پریز ساندویچ ساز، پریز هم زن و...

تجهیزات برقی در آشپزخانه

ارتفاع پریز تجهیزات برقی آشپزخانه از کف

ماشین لباسشویی

60 سانتی متر

ماشین ظرفشویی

60 سانتی متر

یخچال فریزر

110 سانتی متر

هود

180 سانتی متر

پکیج

120 سانتی متر

دستگاه تصفیه آب خانگی

60 سانتی متر

فندک اجاق گاز

60 سانتی متر

وسایل برقی رومیزی مثل ماکروفر، پلوپز، فربرقی و ...

110 سانتی متر

جدول ارتفاع پریزهای برق مختص تجهیزات برقی در آشپزخانه از کف تمام شده

 

نحوه لوله گذاری برق آشپزخانه

لوله گذاری یکی از مراحل بسیار مهم در تکمیل برق کشی آشپزخانه است، چون تمام سیم های روشنایی و پریز در آشپزخانه قرار است از داخل همین لوله ها به سمت مصرف کننده هدایت شوند.

فرقی نمی کند که شما برق کاری روکار یا توکار را برای آشپزخانه خود تعیین کرده اید، در هر صورت هدایت سیم های برق بدون لوله گذاری خلاف اصول برق کشی است.

در این مرحله برق کار از انواع لوله های برق از جمله پی وی سی، فولادی و یا خرطومی برای طراحی و اجرای مسیرهای حرکت سیم ها استفاده می کند.

بهترین زمان برای لوله گذاری برق در آشپزخانه بعد از نصب لوله های آب و فاضلاب در سقف است. چرا که خواباندن لوله های برق در زیر لوله های آب و فاضلاب بر خلاف اصول سیم کشی برق می باشد.

اگر آشپزخانه به سقف کاذب مجهز بود، می توان برای لوله گذاری های مربوط به هالوژن های نور مخفی در زیر کناف اپن آشپزخانه و چراغ روشنایی سقفی از لوله پی وی سی استفاده کرد.

توجه داشته باشید نصب لوله خورطومی برای لوله گذاری چراغ دیورای بر روی دیوار آشپزخانه ممنوع است و فقط باید از لوله های پی وی سی کمک گرفت.

لوله گذاری برق آشپزخانه را باید در بالای سقف کاذب محل انجام داد. برای این منظور بر روی دیوار شیارهایی به اندازه استاندارد آن ایجاد کرده و تا سقف ادامه می دهیم.

از آنجا که متاسفانه برخی از برق کاران در هنگام شیار زنی دقت نکرده و گاهاً آسیب زیادی به بنا وارد می کنند، در این جا لازم دانستیم تا توجه شما را به چند نکته مهم در خصوص شیار زنی جلب کنیم:

  • بر اساس مقررات اجرایی برق ساختمان عرض شیار ایجاد شده بر روی دیوار باید متناسب با مجموع پهنای لوله هایی باشد که قرار است در داخل شیار نصب شوند.
  • در زمان شیار زنی دیوار نباید بیش از نصف ضخامت دیوار برداشته شود.
  • عمق شیار باید به مقداری باشد که لوله ها حداقل 1/5 سانتی متر زیر سطح تمام شده دیوار قرار بگیرند.
  • به منظور نصب ساپورت در کنار لوله ها همیشه باید یک الی دو سانت عرض شیار را بیشتر در نظر بگیرند.

پس از آنکه به سقف کاذب رسیدیم باید لوله برق را به کمک نصب زانویی خم کرده و سپس بر روی سقف کاذب به سمت مصرف کننده ادامه مسیر دهیم.

وقتی به محل مورد نظر بر اساس نقشه رسیدیم، سوراخی در سقف ایجاد کرده و لوله برق را ابتدا به زانویی رو به پایین متصل کرده و سپس به سمت پایین آویزان می کنیم.

دلیل استفاده از زانویی در دو محل قبل از رسیدن به سقف کاذب و انتهای سقف کاذب این است که فنر سیم کشی به راحتی از داخل لوله برق عبور کند.

توجه داشته باشید که در محل زانویی باید از چسب برق و یا چسب لوله برای محکم کردن اتصال کمک بگیرید. البته می توان از بوشن هم برای اتصال لوله های برق به یکدیگر هم کمک گرفت.

نکته مهمتر اینکه لوله های برق بر روی سقف کاذب را هم بایستی در محل محکم کنید و نباید لوله ها رها شده باشند.

همچنین بهتر است از دستگاه های هلیتی برای سوراخ کردن سقف کمک بگیرید تا عرض و عمق سوراخ ایجاد شده مطابق با عرض لوله باشد.

در خصوص لوله گذاری پریز آشپزخانه در خانه های مجهز به سقف کاذب می توانیم به همین شیوه که در قسمت بالا توضیح دادیم عمل کنیم.

برای انجام این کار به مهمترین نکته ای که باید توجه کنید، ارتفاع پریزها از کف و تعداد استاندارد پریزها است، که در قسمت نقشه برق کاری آشپزخانه توضیحات کامل را در آن خصوص داده ایم.

 

لوله کشی برق در کف آشپزخانه درست یا غلط؟

یکی از موضوعاتی که هنوز هم جواب آن برای بسیاری از برق کاران گنگ است، لوله کشی برق کف آشپزخانه می باشد.

بر اساس بخشی از مبحث 13 قوانین ملی ساختمان عبور لوله برق از کف مکان های مرطوب در ساختمان ممنوع است.

از آنجا که برخی از مهندسین ناظر آشپزخانه را مکان مرطوب که احتمال آبریزی در کف آن وجود دارد، در نظر می گیرند، خواباندن لوله های برق در کف آن را خلاف اصول می دانند.

با وجود این توضیحات باز هم اختلاف نظر در بین بسیاری از مهندسین ناظر برق کار در خصوص خواباندن یا خواباندن لوله های برق در آشپزخانه وجود دارد.

چرا که در یک قسمت دیگر از مبحث 13 اینطور آماده است: آشپزخانه منازل مسکونی، سرویس بهداشتی به غیر از حمام و دوش جزو محیط های خشک محسوب می شود.

با این حساب هنوز هم جواب قانع کننده ای در خصوص صحیح یا غلط بودن لوله کشی برق در کف آشپزخانه وجود ندارد.

نحوه برق کشی آشپزخانه2

اما یک شرایطی را در نظر بگیرید که ساختمان مورد نظر چند طبقه بوده، سقف کاذب ندارد و سقف طبقه اول در واقع کف طبقه دوم است.

در این صورت دیگر امکان لوله کشی برق در سقف آشپزخانه وجود ندارد، چون باز هم در کف طبقه بالا قرار خواهد گرفت و باز هم لوله ها از کف آشپزخانه عبور خواهند کرد.

خلاصه اینکه برای لوله کشی برق آشپزخانه ابتدا به نوع بنا توجه کنید، اگر آشپزخانه سقف کاذب دارد، که بهترین گزینه عبور دادن لوله ها از روی سقف کاذب است.

اما اگر سقف کاذب نداشته و بالای آن یک طبقه ساختمان دیگر بنا شده یا قرار است بنا شود، می توانید به اندازه 15 الی 20 سانتی متر زیر سقف آشپزخانه شیارهای افقی ایجاد کنید.

سپس مسیرهای افقی لوله های برق را در داخل این شیارها نصب کرده و مسیرهای عمودی حرکت لوله ها را هم از روی دیوار عبور دهید.

توجه داشته باشید که بر اساس مبحث 13 مقررات ساختمان شیار زنی افقی برای لوله گذاری برق در تمام ساختمان ممنوع است، به جز آشپزخانه هایی که سقف کاذب نداشته و برق کار مجبور است لوله ها را سقف عبور دهد.

لوله برق روشنایی آشپزخانه را می توانید از کف بنا عبور دهید، البته آن هم یک شرط مهم دارد، اینکه سیم ها تکه تکه و چسب خورده نباشند و علاوه بر این محل اتصال لوله و زانو کاملاً با نوار چسب پوشیده شوند.

ما برای ارائه اطلاعات بیشتر به شما سیم کشی ساختمان به روش توکار را در قالب فیلم آماده کرده ایم، برای دسترسی به آن بر روی لینک فیلم نحوه سیم کشی برق ساختمان به روش توکار بزنید.

 

مدارهای برق مورد نیاز در آشپزخانه

مدارهای برق مورد نیاز در آشپزخانه های قدیمی و جدید کمی با هم متفاوت است. مثلاً در آشپزخانه های قدیمی حداکثر از دو الی سه عدد مدار برق استفاده می شد.

اما در آشپزخانه های جدید به چندین و چند مدار برق نیاز داریم که در ادامه توضیحات بیشتر در خصوص هر یک را خواهیم داد:

  • مدار برق یخچال و فریزر

یخچال فریزرهای جدید به مدار برق 20 آمپری با ولتاژ 220  ولت نیاز دارند. همچنین لازم است تا از محافظ خطای قوس نیز در سیم کشی برق آشپزخانه مربوط به مدار یخچال استفاده شود.

خطای قوس به معنی تخلیه زیاد برق بین دو یا چند هادی است. این تخلیه گرما تولید کرده و می تواند عایق سیم ها را خراب کند و همچنین در نهایت باعث آتش سوزی شود.

خطاهای قوس می توانند از چند آمپر تا هزار آمپر متغییر باشند و از نظر قدرت و مدت زمان بسیار متفاوت هستند.

به همین دلیل از محافظ خطای قوس در مدار برق مربوط به یخچال فریزر در آشپزخانه استفاده می شود.

نحوه برق کشی آشپزخانه3

  • مدار برق فندک اجاق گاز

فندک اجاق گاز در آشپزخانه به مدار 220 ولتی نیاز دارد. توصیه ما به شما این است که حتماً در زمان سیم کشی آشپزخانه مدار رزرو در نظر بگیرید، چون ممکن است در آینده برای نصب سایر تجهیزات برقی به آن نیاز پیدا کنید.

  • مدار برق ماشین لباسشویی

شما می توانید از مدار 15 آمپری با ولتاژ 220 ولت به منظور سیم کشی برق مورد نیاز برای ماشین لباسشویی استفاده کنید.

  • مدار برق مایکروفر

مایکروفرها در سایزهای کوچک و بزرگ متفاوتی ساخته می شوند که برخی از آن ها تا 1500 وات برق مصرف می کنند.

بنابراین لازم است تا مدار برق مختص به خود را داشته باشند، مدار برقی که برای مایکروفر در نظر می گیریم، 20 آمپر با ولتاژ 220  ولت است.

  • مدار برق تجهیزات برقی کوچک در آشپزخانه

برای تجهیزات برقی آشپزخانه که عموماً کوچک بوده و به صورت رومیزی مورد استفاده قرار می گیرند، لازم است تا دو عدد مدار برق جداگانه با ظرفیت 20 آمپر و ولتاژ 220  ولت در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید که دو مدار جداگانه ذکر شده برای این تجهیزات برقی آشپزخانه، حداقل تعداد مورد نیاز است و شما می توانید بنا به نوع نیاز آشپزخانه از مدارهای بیشتری نیز استفاده کنید.

مدار برق تجهیزات برقی رومیزی در آشپزخانه باید به محافظ خطای قوس برق AFCI و محافظ قطع کننده مدار GFCI متصل شوند.

  • مدار برق روشنایی در آشپزخانه

طبیعتاً هیچ آشپزخانه ای بدون در نظر گرفتن مدار برق روشنایی کامل نخواهد بود. به همین دلیل شما حداقل به یک مدار 15 آمپری با ولتاژ اختصاصی 220 ولت برای روشنایی چراغ سقفی، چراغ های هالوژنی و ال ای دی های خطی نیاز دارید.

هر کدام از این مدارها باید کلید مختص به خود را داشته باشند. باز هم توصیه می کنیم که از مدارهای رزرو برای تامین روشنایی آشپزخانه خود غافل نشوید. بنابراین بد نیست که یک مدار 20 آمپری به عنوان رزرو روشنایی در آشپزخانه قرار دهید.

معمولاً نیاز نیست که مدارهای روشنایی آشپزخانه را به محافظ جان متصل کنید، اما اگر پریز برق در نزدیکی سینک ظرفشویی قرار دارد، بهتر است تا محافظ نصب شود.

به منظور پیشگیری از خطر برق گرفتگی در آشپزخانه بهتر است در هنگام سیم کشی برق یک محافظ جان مجزا برای آشپزخانه در سر خط این محل قرار دهیم. زیرا این احتمال وجود دارد که محافظ جان اصلی خراب بوده یا عمل نکند.

 

طریقه برق کشی آشپزخانه

اولین نکته ای که باید پیش از اقدام به سیم کشی برق آشپزخانه در نظر داشته باشید، انتخاب نوع و اندازه سیم برق در این مکان است.

بر اساس ضوابط و مقررات ساختمانی برای روشنایی آشپزخانه شامل لامپ، چراغ سقفی و هالوژن ها باید از سیم شماره 1/5 استفاده شود و برای تمام پریزهای برق در آشپزخانه باید از سیم شماره 2/5 استفاده شود.

همچنین بهتر است که رنگ سیم های ارتباطی و برگشتی با هم تفاوت داشته باشد تا در موقع نصب کلیدها، سیم ها را راحت تر تشخیص دهیم.

به عنوان مثال سیم های ارتباطی را به رنگ قرمز و آبی و سیم های برگشتی را به رنگ قهوه ای و آبی در نظر بگیرید.

نحوه برق کشی آشپزخانه4

پس از انتخاب نوع سیم باید سیم ها را با کمک فنر سیم کشی به داخل لوله های برق در آشپزخانه هدایت کرد، که بهترین زمان برای انجام این کار پیش از گچ کاری نهایی ساختمان است.

چون ممکن است در این مرحله لوله ها آسیب دیده باشند و یا سیم برق به هر دلیلی از داخل لوله عبور نکند. بنابراین برق کار می تواند برای رفع عیب لوله ها بدون ایجاد خرابی اقدام کند.

توجه کنید که سیم های برق مورد استفاده در داخل سیم کشی برق ساختمان باید کاملاً یک تکه باشند.

طریقه اتصال سیم های برق روشنایی در آشپزخانه به این صورت است که از جعبه فیوز کابل 1/5 خارج شده و به کلید می رسد، در ادامه از کلید هم کابل 1/5 به لامپ متصل می شود.

اگر میخواهید با جزئیات و توضیحات بیشتری طریقه سیم کشی برق کل ساختمان را بررسی کنید، کافیست مقاله نحوه سیم کشی برق ساختمان یک طبقه به زبان ساده را مطالعه نمایید.

همچنین مشاهده فیلم نحوه سیم کشی و نصب جعبه فیوز ساختمان می تواند در نصب این وسیله ضروری در سیستم برق ساختمان به شما کمک کند.

 در پایان یادآور می شویم که اجرای برق کاری و سیم کشی ساختمان جزو تخصص های مجریان ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته است.

بنابراین چنانچه قصد برق کشی آشپزخانه خود را دارید، همین الان با شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار را پر کنید.

در زیر فیلم یکی از سیم کشی های برق ساختمان انجام شده توسط همکاران ما را مشاهده می کنید.

 

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع فارسی:

منبع1 منبع2 منبع3 منبع4 منبع5

منابع انگلیسی:

منبع1 منبع2 منبع3 منبع4 منبع5


اشتراک گذاری این صفحه