در صورتی که شما هم به دنبال آشنایی با نحوه سیم کشی آنتن ساختمان هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

سیم کشی آنتن یکی از مهمترین مراحلی است که باید در زمان سیم کشی برق ساختمان انجام شود، تا بتوان از لذت تماشای تلوزیون بدون نویز بهره مند شد.

به همین دلیل در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با نحوه سیم کشی آنتن در ساختمان و طریقه نصب آنتن در ساختمان آشنا کرده و در نهایت روش تشخیص سیم آنتن در پشت بام را برایتان توضیح دهیم.

وسایل مورد نیاز برای سیم کشی آنتن تلوزیون

برای اجرای سیم کشی آنتن تلوزیون به یک سری لوازم نیاز داریم:

  • کابل آنتن کواکسیال یا سیم آنتن تلوزیون

کابل آنتن تلوزیون یا سیم آنتن در بازار به نام کابل های هم محور و همچنین کابل کواکسیال شناخته می شود.

کابل کواکسیال آنتن تلوزیون شامل یک هادی است که با مغزی مسی خود رسانای مود در سیم می باشد. برای پوشاندن این مغزی مسی از یک لایه عایق پلی اتیلی استفاده شده است.

همچنین بر روی آن یک فویل نواری شکل به همراه یک توری بافته شده از جنس مس یا آلومینیوم به عنوان شیلد بکار رفته است.

این نوع کابل ها در امپدانس های مختص به خود طراحی شده اند، اما بهترین کابل برای آنتن تلوزیون کواکسیال با امپدانس 75 اهم می باشد.

چناچه از کابل کواکسیال به عنوان گیرنده در سیم کشی آنتن تلوزیون خود استفاده کنید، این نوع کابل نویزهای مزاحم و سیگنال های خارجی را از تلوزیون دور می کند، در نتیجه کیفیت تصویر دریافتی به مراتب بالا می رود.

  • دستگاه تغذیه یا تقویت کننده آنتن

تقویت کننده آنتن تلوزیون وسیله ای است که در بین تلوزیون و آنتن وصل می شود. این دستگاه یک سیگنال آنتن را دریافت کرده و به یک خروجی با همان امپدانس به عنوان امپدانس ورودی تقویت می کند.

نحوه سیم کشی آنتن در ساختمان1

  • داکت (در صورت سیم کشی روکار آنتن)

اگر سیم کشی آنتن را به روش روکار انجام دهیم، باید سیم آنتن را در داخل داکت پنهان کنیم تا هم از آسیب های محیطی در امان باشد و هم اینکه ظاهر سیم کشی آنتن زیباتر شود.

  • لوله برق

استفاده از لوله برق برای سیم کشی آنتن به روش توکار بسیار ضروری است. برای این منظور غالباً لوله برق پلیکا مورد استفاده گرفته می شود.

  • پریز آنتن

با توجه به اینکه می خواهیم چند خروجی آنتن در ساختمان داشته باشیم، بایستی به تهیه پریز برای آنتن اقدام کنیم.

در گذشته فقط در قسمت پذیرایی ساختمان پریز آنتن را تعبیه می کردند، اما بر اساس قوانین جدید شما می توانید در اتاق خواب ها هم پریز آنتن در نظر بگیرید.

به طور معمول برای یک ساختمان مسکونی با دو اتاق خواب به 3 عدد پریز یا خروجی آنتن نیاز داریم.

  • قوطی

نصب پریز بدون داشتن قوطی عملاً غیر ممکن است، توجه داشته باشید که برای آنتن باید علاوه بر لوله برق جداگانه، قوطی جداگانه نیز در نظر گرفته شود، در غیر این صورت بر روی امواج دریافتی تلوزیون تاثیر منفی می گذارد.

آموزش سیم کشی تلوزیون

در گذشته سیم کشی آنتن تلوزیون بسیار مختصر و ساده بود، به این صورت که یک کابل آنتن را بر روی پشت بام و یا تراس به آنتن هوایی تلوزیون وصل می کردند و سر دیگر کابل را با کمک فیش به ورودی تلوزیون اتصال می دادند.

نقطه ضعف بزرگ این روش از سیم کشی آنتن تلوزیون این بود که با کوچکترین باد و طوفان آنتن و یا کابل آن جدا می شدند و باید به امید دریافت تصویری واضح در تلوزیون ساعت ها درگیر تنظیم دوباره آنتن می شدیم.

اما با ورود دستگاه های گیرنده دیجیتال تمامی این مشکل ها رفع شده و کیفیت تصاویر دریافتی از آنتن تلوزیون بیش از گذشته شده است.

با این وجود لازم است تا برای هدایت کابل آنتن به پشت بام سیم کشی استاندارد انجام شود. سیم کشی آنتن تلوزیون را می توان به دو صورت انجام داد:

  • سیم کشی آنتن تلوزیون به صورت روکار

گاهی مشاهده شده که ساختمان در حال سکونت بوده و به سیم کشی آنتن توکار مجهز است، اما فقط یک عدد پریز آنتن در پذیرایی بزرگ تعبیه شده و یا در اتاق خواب ها پریز آنتن وجود ندارد.

در این شرایط اگر صاحب خانه قصد داشته باشد محل نصب تلوزیون را در داخل پذیرایی و یا اتاق خواب ها تغییر دهد، باید فکری به حال آنتن تلوزیون کند.

چون اضافه کردن کابل آنتن به کابل قبلی دردسرهای خود را داشته و حتی می تواند از طریق ایجاد نویز باعث افت کیفیت تصویر دریافتی در تلوزیون شود.

در چنین حالتی بهترین کاری که می توان انجام داد، سیم کشی آنتن تلوزیون به صورت روکار در ساختمان است.

به منظور اجرای سیم کشی آنتن تلوزیون به روش روکار لازم است تا بر اساس مراحل زیر اقدام کنید:

  1. ابتدا باید متراژ کابل آنتن از محل قرارگیری تلوزیون تا محل نصب آنتن در پشت بام سنجیده شود.
  2. سپس باید کابل آنتن را خریداری کنید. کابل آنتن تلوزیون بهتر است از نوع کواکسیال 75 اهم باشد.
  3. حال می توانید سیم آنتن را به صورت روکار در ساختمان اجرا کنید، یعنی کابل را از روی دیوار محل نصب تلوزیون تا آنتن روی پشت بام هدایت کنید.
  4. در این مرحله به ارتفاع آنتن در پشت بام و میزان قدرت سیگنال های دریافتی توجه می کنیم، اگر ساختمان های اطراف زیادی بلند هستد، می توانند بر روی سیکنال دریافتی ما تاثیر بگذارند. پس لازم است تا تقویت کننده را بین آنتن و تلوزیون قرار دهیم
  5. برای این منظور خروجی برد یا out را به تلوزیون وصل کرده و ورودی را به آنتن انتقال می دهیم که کلمه input بر روی آن درج شده است.
  6. اکنون لازم است تا سیم آنتن را از آسیب های محیطی دور کنیم. برای این منظور کابل را در داخل داکت قرار می دهیم.
  7. دستگاه تغذیه آنتن یا تقویت کننده را به برق وصل می کنیم تا آنتن ما آماده به کار شود.

برخی افراد سیم روکار آنتن را بدون هیچ پوششی به صورت روکار اجرا کرده و سیم را در زیر فرش قرار می دهند. این کار باعث آسیب رساندن به سیم شده و به مرور زمان نویز بر روی آنتن پدیدار می شود.

  • سیم کشی آنتن تلوزیون به صورت توکار

اصولی ترین روش سیم کشی آنتن به صورت توکار اجرا می شود، بنابراین سیم کشی آنتن را همزمان با اجرای سیم کشی برق ساختمان و به شکل توکار انجام می دهند.

مرحله اول: تهیه نقشه محل قرارگیری پریزهای آنتن

قبل از هر چیز باید محل قرارگیری پریزهای آنتن بر روی کاغذ پیاده شود تا بتوان بر اساس تعداد پریزها و محل قرارگیری آن ها سیم کشی آنتن را طراحی کرد.

شما در تصویر زیر نقشه قرارگیری پریزهای تلفن در یک ساختمان یک طبقه را مشاهده می کنید.

نحوه سیم کشی آنتن در ساختمان2

همانطور که در تصویر فوق ملاحظه می فرمایید، ساختمان فرضی ما 3 عدد اتاق خواب به همراه پذیرایی بزرگ دارد.

بنابراین اولاً لازم است برای هر قسمت از پذیرایی که احتمالاً تلوزیون قرار است آنجا نصب شود، دو عدد پریز در نظر بگیریم.

دوماً اینکه نصب پریز در اتاق خواب ها ضروری نیست، ولی می توانیم در هر کدام از اتاق خواب ها یک پریز آنتن هم تعبیه کنیم.

نکته قابل توجه در این نقشه نحوه قرارگیری پریزهای آنتن است، که به صورت سری، یعنی پشت سر هم قرار گرفته اند.

از آنجا که نصب بیش از 4 عدد پریز آنتن به صورت سری و پشت سر هم در ساختمان باعث ایجاد نویز بر روی سیگنال آنتن می شود، بایستی از اسپلیتر یا تقسیم کننده سیگنال در مسیر سیم کشی آنتن استفاده شود.

مرحله دوم: لوله گذاری برای آنتن

مهمترین مرحله در اجرای سیم کشی آنتن این است که لوله گذاری مختص آنتن را انجام دهیم. چرا می گوییم لوله گذاری باید مختص آنتن باشد؟

چون قرارگیری آنتن در کنار سیم برق در داخل لوله برق باعث ایجاد نویز و افت کیفیت دریافتی از آنتن می شود.

مسیر لوله گذاری را باید طوری انتخاب کنیم که بیشتر از دو سیم آنتن به داخل یک قوطی نرود. چون پریزهای آنتن فقط گنجایش دو سیم آنتن را دارند.

برای لوله گذاری می توانیم از لوله پلیکا استفاده کنیم. به این صورت که ابتدا بر اساس نقشه پریزهای آنتن در محل هر پریز شیارهایی بر روی دیوار ایجاد می کنیم.

سپس قوطی ها را در محل نصب پریزها و در ارتفاع 40 سانتی متری از کف در داخل دیوار قرار می دهیم و در انتها لوله ها را در مسیر شیارها می گذاریم.

اکنون لازم است تا لوله ها و قوطی ها در جای خود محکم شوند، برای این منظور از گچ استفاده می کنیم.

نحوه سیم کشی آنتن در ساختمان3

مرحله سوم: سیم کشی آنتن

همانطور که در توضیحات فوق گفتیم برای سیم کشی آنتن از کابل کواکسیال تمام مس 75 اهم استفاده می کنیم.

به این صورت که از اولین پریز آنتن یک سر خط به بیرون از واحد می رود. چنانچه ساختمان مد نظر ما ویالایی باشد، این سر خط تا پشت بام کشیده می شود.

اما در صورتی که ساختمان به شکل مجتمع مسکونی باشد، باید یک سر خط آنتن را تا محل رایزر امتداد دهید.

مرحله چهارم: نصب پریزها

بر اساس نقشه سیم کشی آنتن تلوزیون محل قرارگیری پریزها کاملاً مشخص است و فقط کافیست تا قوطی ها را پیدا کنید.

برای نصب پریزها به سیم آنتن بایستی سیم آنتن را بدون هیچ گونه برش و کاملاً یک تکه داخل مغزی پریز آنتن عبور دهید.

معمولاً سیم آنتن خارج شده از پریز را نیم متر بیشتر در نظر می گیرند تا بتوان فیش تلوزیون را به سر سیم آنتن وصل نمود.

در این صورت هیچ افت سیگنالی در تلوزیون مشاهده نمی شود. این روند را برای تمام پریزهای آنتن داخل پذیرایی و اتاق ها انجام می دهیم.

اگر می خواهید با طریقه سیم کشی به روش توکار بیشتر آشنا شوید، کافیست روی لینک فیلم نحوه سیم کشی برق ساختمان به روش توکار بزنید.

نحوه نصب آنتن در ساختمان

بعد از اینکه سیم کشی آنتن را در ساختمان به اتمام رساندیم، باید سیم آنتن را به آنتن وصل کنیم. این قسمت از کار در واقع نصب آنتن در ساختمان است.

آنتن های تلوزیون در مدل های مختلف هوایی، زمینی، دیجیتال و رومیزی در بازار موجود هستند. نمونه ای که ما در این قسمت قصد آموزش آن را داریم، آنتن هوایی از نوع شاخه ای آن است.

آنتن های شاخه ای از چند میله فلزی رسانا و سبک تشکیل شده که هر کدام از آن ها در یک قسمت آنتن به صورت موازی نصب می شوند.

برد الکترونیکی یا برد تطبیق یکی از اصلی ترین قسمت های آنتن است. این قسمت در داخل جعبه کوچک پلاستیکی بر روی آنتن محافظت می شود.

نحوه سیم کشی آنتن در ساختمان4

برای نصب آنتن در پشت بام باید ابتدا آنتن را در بلندترین نقطه ساختمان و به مکانی به دور از موانعی همچون دیوار ها و ساختمان های بلند ثابت نگه داریم تا آنتن بتواند به راحتی امواج را دریفات کند.

چنانچه ساختمان ما توسط بناهای بلند اطراف احاطه شده باشد، باید آنتن را تا جایی که امکان دارد، بالا ببریم.

برای این کار می توانیم میله فلزی ساده مثل لوله آب را به دیوار پشت بام تکیه داده و سپس آنتن را بر روی آن سوار کنیم.

سپس بایستی جهت آنتن تلوزیون را به سمت فرستنده شهر تنظیم کنیم. در صورتی که جهت فرستنده شهر را نمی دانیم می توانیم از جهت آنتن های دیگر که در همسایگی ساختمان ما نصب شده اند، کمک بگیریم.

در انتها لازم است تا کابل اکوکسیال آنتن که به طبقه یا واحد متصل شده را در بالای پشت بام پیدا کرده و هر دو رشته سیم کابل کواکسیال را به خروجی آنتن وصل کنیم.

نکات طلایی در سیم کشی آنتن تلوزیون در ساختمان

اگر می خواهید سیم کشی آنتن تلوزیون خود را به شکل اصولی آن اجرا کنید و از دریافت تصویر باکیفیت از تلوزیون لذت ببرید، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • نباید بیش از 3 الی 4 پریز آنتن را به صورت سری به یکدیگر وصل کرد، در غیر این صورت کیفیت آنتن افت پیدا کرده و ممکن است تصویر تلوزیون دیده نشود.
  • بر اساس استانداردهای جدید فاصله پریزهای آنتن در پذیرایی و اتاق خواب ها 40 سانتی متر از کف است، اما اگر قرار نیست سیم کشی ساختمان مورد تایید ناظر قرار بگیرد، می توانید پریز آنتن را در ارتفاع دلخواه خود قرار دهید.
  • چنانچه ساختمان مورد نظر یک طبقه است، برای پذیرایی و اتاق خواب ها هر کدام یک عدد پریز آنتن مورد نیاز است، یعنی اگر ساختمان دو خواب باشد، به 3 عدد پریز آنتن نیاز داریم.
  • نحوه اتصال پریزهای آنتن در ساختمان هایی که حداکثر 3 عدد پریز دارند، به این صورت است که پریزهای آنتن به صورت سری و پشت سرهم قرار می گیرند و هیچ نیازی به استفاده از اسپلیتر نیست.
  • در یک ساختمان دو طبقه می توان از هر طبقه یک سر خط آنتن به صورت مجزا تا بالای پشت بام و یا جعبه فیوز راه پله ها هدایت کرد.
  • اگر در کنار آنتن تلوزیون قصد نصب ماهواره هم داشته باشیم، باید در داخل پذیرایی حتماً دو عدد ورودی جداگانه یکی برای آنتن و دیگری برای ماهواره در نظر بگیریم.
  • ترتیب قرارگیری پریزهای تلفن، برق و آنتن در ساختمان از چپ به راست عبارتند از: پریز برق، پریز تلفن و پریز آنتن.
  • عبور سیم آنتن از داخل یک لوله و به همراه سیم های تلفن و برق باعث نویز گرفتن سیم تلفن و سیم آنتن می شود.

بنابراین باید لوله جداگانه برای آنتن در نظر گرفت. اما نصب پریزهای تلفن و برق در کنار پریز آنتن مشکلی ایجاد نمی کند.

نحوه سیم کشی آنتن در ساختمان5

  • بهتر است به ازای هر سه عدد پریز آنتن در ساختمان، یک سر خط کابل آنتن به پشت بام و یا جعبه تقسیم راه پله هدایت شود.
  • چنانچه در یک واحد ساختمانی قرار باشد بیش از سه عدد پریز آنتن نصب شود، باید برای هر سه عدد پریز، یک سر خط دیگر در نظر گرفته شود.
  • گاهی شنیده می شود که طولانی بودن کابل آنتن باعث افت کیفیت تصویر تلوزیون می شود، به حدی که به پریز آنتن آخر سیگنالی نمی رسد.

به همین دلیل پیشنهاد می شود که به ازای هر طبقه یا سه متر سیم اضافه به مقدار 2 دسی بل افت کیفیت تصویر لحاظ شود. با این حساب استفاده از کابل آنتن بیش از 20 متر جایز نیست.

  • هرگز تصور نکنید که می توانید سیم آنتن را همانند سیم برق و به صورت تکه تکه به هم وصل کنید. این کار باعث از دست رفتن سیگنال های آنتن می شوند.
  • چنانچه مجبور شدید دو کابل آنتن را به هم وصل کنید، تنها راه استفاده از فیش کوپلر است.

نحوه تشخیص سیم آنتن در پشت بام با 3 روش راحت

گاهی مواقع سیم کشی آنتن بر روی ساختمان اجرا شده و ما اکنون می خواهیم این سیم آنتن را پیدا کنیم.

برای اتصال آنتن بر روی سیم کشی قبلی آن لازم است تا بتوانیم سیم آنتن را بر روی پشت بام تشخیص دهیم.

اما گاهی در یک ساختمان چند واحده مشخص کردن سیم های آنتن، سیم تلوزیون و ماهواره مربوط به واحد خودمان کمی سخت می شود. با ما همراه باشید تا نحوه تشخیص سیم آنتن در پشت بام را در 3 روش مختلف برایتان توضیح دهیم.

  • روش اول استفاده بیزر اهم متر دیجیتال

گفتیم که مغزی کابل آنتن به محفظه مسی وسط فیش یا مادگی و شیلد کابل به محفظه اطراف خود ارتباط دارد.

برای تست ابتدا سیم و یا نوک فاز متر را در قسمت بین محفظه ارتباط شیلد و مغزی کابل قرار می دهیم و در پشت بام به دنبال سیم مورد نظر می گردیم تا آن را پیدا کنیم.

به این صورت که اهم متر را بر روی بیزر چک قرار می دهیم و دو سر سیم اهم متر را به مغزی و شیلد کابل ها متصل می کنیم تا با شنیدن صدای بیزر از اهم متر، کابل آنتن را پیدا کنیم.

استفاده از روش بیزر چک اهم متر برای یافتن سیم آنتن در پشت بام معمولاً عملی است، هرچند ممکن است گاهی پریز آنتن واحد اتصالی داشته باشد و باعث بروز خطا شود.

  • روش دوم فاز دادن

برای پیدا کردن سیم آنتن در پشت بام به روش فاز دادن، باید به یک سر سیم آنتن فاز دهیم و سپس در مقصد با فازمتر به دنبال سیمی که فاز دارد بگردیم.

برای فاز دادن به سیم آنتن از یک تکه سیم افشان استفاده می کنیم. ابتدا با فاز متر از فاز کنار آنتن فاز را به سیم آنتن اتصال می دهیم و در ادامه با کمک فازمتر در پشت بام به دنبال سیمی هستیم که فاز را نشان دهد.

نحوه سیم کشی آنتن در ساختمان6

  • روش سوم با استفاده از لامپ تست

همانطور که از نام این روش پیداست باید برای انجام تست از لامپ استفاده کنیم که ترجیحاً کم مصرف نباشد.

لامپ را به سرپیچ بسته و دو سیم به اندازه مورد نیازمان به آن وصل می کنیم. در قسمت مبدا، یعنی در داخل ساختمان سر سیم را به فاز اتصال می دهیم.

سپس در مقصد، یعنی پشت بام ابتدا یک سر سیم لامپ تست را به نول نزدیک ترین پریز به خود وصل می کنیم و سر دیگر لامپ تست را به ترتیب به کابل های مورد نظرمان اتصال می دهیم تا سیم آنتن را پیدا کنیم.

اگر لامپ تست روشن شود، به این معنی است که کابل مورد نظر همان سیم آنتن است. فقط دقت کنید که حتماً سیم نول به سر سیم لامپ تست وصل باشد.

چون اگر فاز را به آن اتصال داده باشیم، باعث می شود که فاز مبدا و مقصد یکی شده و لامپ روشن نشود و اگر فاز مخالف باشد، لامپ دوفاز شده و می ترکد و باعث خسارت به شما می شود.

توجه مهم: در انجام تمام خدمات برقی حتما احتیاط کنید!

منابع:

منبع1 منبع2 منبع3 منبع4 منبع5 منبع6

اشتراک گذاری این صفحه