برای افرادی که قصد انجام سیم کشی برق ساختمان را دارند، آشنایی با نحوه سیم کشی جعبه فیوز ساختمان بسیار ضروری است.

تمام سیم های برق داخل ساختمان اعم از سیم های مختص سیستم روشنایی، کولر، کلید و پریزها باید توسط یک وسیله مرتب و جاسازی شوند.

در گذشته بیشتر از جعبه تقسیم برای این کار کمک گرفته می شد، اما به دلیل معایب مختلفی که این وسیله در پی داشت، جعبه فیوز جای خود را در سیستم برق کشی ساختمان ها باز کرد.

اگر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، شما را با بهترین محل برای نصب جعبه فیوز و نحوه سیم کشی جعبه فیوز ساختمان به همراه نقشه سیم کشی آن آشنا خواهیم کرد.

 

بهترین محل برای نصب جعبه فیوز

پیش از آنکه به سراغ آموزش طریقه سیم کشی جعبه فیوز برویم، لازم دانستیم تا بهترین محل برای نصب این جعبه در ساختمان را بررسی کنیم.

چون اولین مرحله برای سیم کشی جعبه فیوز، به نصب آن بر روی دیوار مربوط می شود. بهترین محلی که برای نصب جعبه فیوز می توان در نظر گرفت در قسمت درب ورودی ساختمان است.

چون در این محل است که سرخط تمامی کابل های برق وارد ساختمان می شوند و از آنجا توسط جعبه فیوز به سمت مصرفی های مختلف در ساختمان تقسیم بندی می شوند.

البته گاهی محل نصب جعبه فیوز را بر اساس توکار یا روکار بودن جعبه می سنجند. با این توضیح که جعبه فیوزهای روکار را می توان در فضای داخلی و فضای بیرونی ورودی ساختمان ها نصب کرد.

اما محل نصب جعبه فیوز توکار اغلب در دل دیوار بوده و در حالت عادی اصلاً قابل مشاهده نیست. برای منازل مسکونی، مجتمع های تولید، صنعتی و اداری از جعبه فیوزهای توکار استفاده می شود. جهت مشاده انواع جعبه فیوز به همراه مشخصات و قیمت بر روی لینک خرید جعبه فیوز از دیجیکالا بزنید. 

 نحوه سیم کشی جعبه فیوز ساختمان 1

نقشه سیم کشی جعبه فیوز ساختمان

جعبه فیوز برق را اغلب با علامت DP بر روی نقشه برق ساختمان مشخص می کنند. تمام سیم های سرخط مصرف کننده های یک ساختمان ابتدا وارد همین جعبه فیوز می شوند.

بعد از آن به سمت مصرفی ها از جمله روشنایی، کولر، پریز و غیره هدایت می شوند. اگر ساختمان به جعبه فیوز مجهز باشد، در صورت بروز مشکل برای یکی از مدارها تنها برق همان مدار قطع شده و به سایر مدارها مشکلی وارد نمی کند.

جعبه فیوز یا تابلو برق انتهای ساختمان را می توان بنا به نوع فیوز به کار رفته در جعبه و استفاده یا عدم استفاده از کلید نشتی جریان یا کلید محافظ جان به شکل های متنوعی سیم کشی کرد.

به همین دلیل ما در این قسمت نقشه سیم کشی کلی جعبه فیوز را با شما به اشتراک می گذاریم و در ادامه نقشه های مختلف سیم کشی جعبه فیوز را باز هم به همراه طریقه سیم کشی آن توضیح می دهیم.

نحوه سیم کشی جعبه فیوز ساختمان 2

نقشه ای که در قسمت فوق به عنوان نمونه آورده ایم، سیم کشی جعبه فیوز تک فاز بدون استفاده از کلید نشتی جریان می باشد.

همانطور که مشاهده می کنید، سه سیم فاز، نول و ارت به یک سمت از فیوزهای مینیاتوری ما وارد شده و از سمت دیگر آن به طرف مصرفی ها هدایت شده است.

اگر می خواهید به صورت تصویری با نحوه سیم کشی جعبه فیوز ساختمان آشنا شوید، توصیه می کنیم فیلم نحوه سیم کشی و نصب جعبه فیوز ساختمان را مشاهده کنید.

 

نحوه سیم کشی جعبه فیوز ساختمان

جعبه فیوزها در اندازه های متنوع در بازار موجود هستند. میزان گنجایش نصب کلیدهای مینیاتوری در جعبه فیوز، مقدار ظرفیت و اندازه آن را مشخص می کند.

به عنوان مثال وقتی می گویند جعبه فیوز 8 تایی است، یعنی ظرفیت نصب 8 عدد فیوز مینیاتوری در آن وجود دارد.

با این حال توجه داشته باشید که جعبه فیوزهای برق ساختمان ها اغلب از نوع 12 تایی هستند. توصیه می شود با توجه به تعداد مصرفی هایی که در ساختمان دارید، فیوز در جعبه فیوز نصب و سیم کشی کرده و حتی تعدادی رزو نیز داشته باشید.

چرا که ممکن است به عنوان مثال در آینده بخواهید به کابل کشی کولر گازی اقدام کنید. در این حالت اگر جعبه فیوز شما پر باشد، مجبورید از قسمت کنتور کابل کشی را انجام دهید و دردسرهای مختلفی را متحمل شوید.

سیم کشی جعبه فیوز با توجه به تک فاز یا سه فاز بودن فیوزها و همچنین بکارگیری کلید محافظ جان یا کلید نشتی جریان با هم متفاوت هستند.

  • سیم کشی جعبه فیوز تک فاز بدون کلید نشتی جریان

ساده ترین مدلی که می توان برای سیم کشی جعبه فیوز در نظر گرفت این است که این اولاً از نوع تک فاز بوده و دوماً از کلید نشتی جریان در سیم کشی آن استفاده نشده باشد.

معمولاً در چنین حالتی کلید محافظ جان را در کنار کنتور برق ساختمان نصب و سیم کشی می کنند، در غیر این صورت احتمال آسیب رسیدن به سیستم برق کشی ساختمان و خطراتی همچون شوک برقی وجود دارد.

کابل برق مورد استفاده در روند سیم کشی جعبه فیوز مورد بسیار مهمی است که باید بر اساس آمپراژ کنتور برق انتخاب شود. ما برای سهولت شما در انتخاب کابل برق بر اساس آمپراژ کنتور، جدول زیر را آماده کرده ایم:

میزان آمپراژ کنتور برق

سایز کابل مورد نیاز برای سیم کشی جعبه فیوز

25 آمپر

4 × 3

32 آمپر

6 × 3

50 آمپر

10 × 3

جدول انتخاب سایز کابل برای سیم کشی جعبه فیوز بر اساس آمپراژ کنتور برق

جهت مشاهده انواع سیم و کابل برق با مشخصات مختلف بر روی لینک خرید سیم و کابل برق از دیجیکالا بزنید.

پس از آنکه کابل برق متناسب با آمپراژ کنتور را انتخاب کردیم، باید به سراغ انتخاب ظرفیت یا آمپراژ فیوزهایی باشیم که قصد داریم آن ها را در داخل جعبه فیوز نصب کنیم.

باز هم برای کمک به شما برای آشنایی و انتخاب فیوزهای مینیاتوری قابل نصب در جعبه فیوز تک فاز، جدول زیر را برای شما طراحی کرده ایم:

مدار برق مورد نظر

آمپراژ کلید مینیاتوری

نوع کلید

برای سرخط روشنایی

10 آمپر

B

برای سرخط پریزها

16 آمپر

C

برای فیوز اصلی

هم آمپراژ با کنتور برق

B

برای سرخط کولر آبی

10 آمپر

C

برای سرخط کولر گازی

با توجه به سایز کابل

C

جدول انتخاب ظرفیت فیوز

جهت مشاهده انواع فیوز مینیاتور بر روی لینک خرید فیوز برق از دیجیکالا بزنید.

توجه به این نکته ضروری است که کلید مینیاتوری اصلی در داخل جعبه فیوز را می توان هم از نوع B و هم از نوع C استفاده نمود.

اما از آنجا که در کنتورهای برق اغلب از فیوزهای نوع C استفاده می شود، پس بهتر است تا فیوز داخل جعبه ظرفیت پایین تر باشد تا در صورت بروز اتصالی ابتدا فیوز داخل جعبه بپرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان پیشنهاد می کنیم بر روی لینک مقاله بزنید تا بهترین فیوز را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

نحوه سیم کشی جعبه فیوز تک فاز بدون کلید نشتی جریان به این صورت است که سیم فاز، نول ورودی و ارت به جعبه فیوز وارد می شود.

سیم فاز که معمولاً آن را به رنگ مشکی نشان می دهند، به قسمت بالا یا پایین کلید مینیاتوری اول وارد شده و سپس سایر کلیدها یا همان فیوزها انشعاب داده می شود.

سیم خروجی از طرف دیگر فیوزها به داخل لوله برق هدایت می شود تا در انتها به یکی از مصرفی ها در سیم کشی برق آشپزخانه، اتاق ها، حال و کولر آبی یا گازی برسد.

برای اینکه تمامی تجهیزات برقی ساختمان ما سیم ارت داشته باشند، لازم است تا سیم ارت را باز هم از طریق جعبه فیوز به تمام لوله های برق هدایت کنیم.

به منظور اتصال سیم نول به جعبه فیوز از کانکتورهایی که در جعبه فیوز قرار دارند استفاده کرده و سیم نول را به صورت مشترک به تمامی خروجی ها در لوله های برق می کشیم.

نحوه سیم کشی جعبه فیوز ساختمان 3

  • نحوه سیم کشی جعبه فیوز با کلید محافظ جان

نصب کلید جریان باقی مانده یا همان نشتی جریان یا کلید محافظ جان در داخل سیم کشی جعبه فیوز به عنوان یک مزیت بزرگ شناخته می شود. جهت مشاهده انواع فیوز محافظ جان به همراه مشخصات فنی و قیمت بر روی لینک خرید فیوز محافظ جان از دیجیکالا بزنید.

چرا که همین کلید ساده می تواند از نشتی جریان برق و در ادامه آن ایجاد شوک الکتریکی و برق گرفتگی افراد پیشگیری می کند.

معمولاً از کلید محافظ جان در جعبه فیوز زمانی استفاده می شود که کنتور برق ساختمان قدیمی بوده و قبلاً در آن کلید محافظ نصب نشده باشد.

قبل از اینکه طریقه سیم کشی جعبه فیوز با کلید محافظ جان را بدانید، لازم به توضیح است که این نوع کلیدها دو ورودی و دو خروجی دارند، چرا که در زمان نصب باید به سیم فاز و سیم نول متصل شوند.

میزان ظرفیت کلید محافظ جان قابل استفاده در جعبه فیوز ساختمان باید مساوی یا بیشتر از آمپراژ کنتور باشد.

یعنی اگر فیوز اصلی 32 آمپر باشد، ظرفیت کلید نشتی جریان نیز باید همان 32 آمپر یا 40 آمپر باشد. قانون کلی این است که هر چه آمپر کلید محافظ جان بالاتر باشد، طول عمر کلید بیشتر می شود.

برای انتخاب کابل اصلی نیز می توانید به جدولی که در قسمت قبل آن را اشتراک گذاری کردیم، مراجعه کنید تا بتوانید سایز کابل اصلی را بر اساس آمپراژ کنتور به راحتی انتخاب کنید.

نحوه سیم کشی جعبه فیوز ساختمان 4

در نقشه فوق نحوه سیم کشی جعبه فیوز با کلید نشتی جریان به طور کامل و دقیق نشان داده شده است. سیم فاز و سیم نول داخل لوله اصلی از قسمت بالای کلید محافظ جان وارد شده و از قسمت پایین این کلید خارج می شود.

خروجی نول کلید نشتی جریان به تمام سیم های نول در مصرف کننده ها اتصال داده می شود و سیم فاز خروجی از کلید نشتی جریان به صورت سری بین تمام فیوزها تقسیم و وصل می شود.

در نهایت سیم خروجی از هر کدام از فیوزها به همراه سیم ارت به لوله برق مصرف کننده خود در ساختمان هدایت می شود.

  • نحوه سیم کشی جعبه فیوز سه فاز

برای کنتورهای خانگی سه فاز، نه مصرف کننده های سه فاز که در برخی مناطق از کشور نصب می شوند، از جعبه فیوزهای سه فاز استفاده می شود.

در صورتی که کلید نشتی جریان در کنار کنتور برق اصلی ساختمان نصب شده باشد، ما دیگر نیازی نداریم که کلید را در داخل جعبه فیوز سه فاز قرار داده و سیم کشی کنیم.

اگر مصرف کننده های ما در ساختمان تک فاز باشند، می توان در زمان سیم کشی جعبه فیوز سه فاز از کلیدهای تک فاز به جای سه فاز استفاده کرد، که البته شیوه سیم کشی مختص به خود را دارند.

نحوه سیم کشی جعبه فیوز ساختمان 5

همانطور که در نقشه فوق می بینید، برای سیم کشی جعبه فیوز 3 فاز به کابل برق 5 رشته ای نیاز داریم. در این بین سیم نول از لوله برق اصلی خارج شده و بین تمامی مصرف کننده ها منشعب می شود.

نکته ای که در خصوص جعبه فیوزهای سه فاز وجود دارد این است که اگر جعبه ما شامل 10 کلید مینیاتوری باشد، سیم فاز ابتدا وارد کلید اول شده و بدون اینکه به کلیدهای دوم و سوم وصل شود، به کلید چهارم اتصال داده می شود.

به همین ترتیب انشعاب بعدی از سیم فاز وارد کلید هفتم می شود، یعنی باز هم کلیدهای پنجم و ششم بدون سیم کشی باقی می مانند. در نهایت از کلید شماره 7 تا کلید شماره 9 سیم فاز وارد می شود.

به این ترتیب کلیدهای مینیاتوری اول، دوم و سوم تشکیل یک کلید سه فاز را می دهند و این روند برای هر سه کلید پشت سر هم اتفاق می افتد.

کلید آخر ما در این نمونه از سیم کشی جعبه فیوز، دارای یک سیم فاز خواهد بود و از آن می توان برای مصرف کننده هایی که جریان کمی نیاز دارند، کمک گرفت.

در ادامه خروجی تمامی این کلیدها به مصرف کننده های آن ها وصل می شوند و سیم ارت هم به داخل لوله برق مصرفی ها هدایت می شود.

  • نحوه سیم کشی جعبه فیوز سه فاز به همراه کلید نشتی جریان

در حالتی دیگر ممکن است که جعبه فیوز ساختمان از نوع سه فاز باشد، اما هیچ کلید محافظ جان یا نشتی جریان در کنتور وصل نشده است.

در این حالت اصولی ترین کار این است که کلید محافظ نشتی سه فاز را در داخل جعبه فیوز سه فاز قرار داده و به صورت زیر سیم کشی کنیم.

سیم های فاز، نول و ارت را ابتدا به قسمت بالای کلید محافظ جان سه فاز وارد کرده و از آن خروجی می گیریم.

خروجی نول از کلید نشتی جریان را به سمت مصرفی ها هدایت کرده و به صورت سری به هر مصرفی متصل می کنیم.

سیم فاز خروجی از کلید محافظ را بدون اتصال به کلیدهای اول و دوم به کلید مینیاتوری یا فیوز سوم می بندیم و در ادامه کلیدهای چهار و پنج را نادید گرفته و انشعابی از سیم فاز را به کلید ششم وصل می کنیم.

سیم ارت را نیز به همین ترتیب بین کلیدهای سه فاز تقسیم می کنیم. در نهایت خروجی از هر فیوز را به صورت مستقیم به مصرف کننده متخص خود اتصال می دهیم.

نحوه سیم کشی جعبه فیوز ساختمان 6

 

فیلم نحوه سیم کشی و نصب جعبه فیوز ساحتمان

در فیلم زیر آموزش نحوه سیم کشی و نصب جعبه فیوز آپارتمان را مشاهده می کنید.

 

جمع بندی

با توجه به اینکه امروزه بکارگیری جعبه فیوز یکی از استانداردترین روش ها در طراحی سیستم برق کشی ساختمان می باشد، بسیار ضروریست که با طریقه سیم کشی آن آشنا باشیم.

البته اطلاع از نحوه سیم کشی جعبه فیوز ساختمان که در این مطلب راجع به آن صحبت کردیم، به این معنی نیست که هر فرد می تواند بدون داشتن آگاهی در زمینه سیم کشی برق به این کار اقدام کند.

بلکه بهترین راه درخواست کمک از مجری برق کار برای سیم کشی جعبه فیوز ساختمان است.

مجموعه تاسیسات 24 ساعته با کمک مجریان باتجربه و آگاه خود می تواند گزینه مناسبی به منظور سیم کشی برق ساختمان و جعبه فیوز آن باشد.

در صورت نیاز به خدمات ما می توانید همین الان از طریق شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار را پر و ارسال کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

 

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3

اشتراک گذاری این صفحه