چنانچه قصد دارید تا با معایب دیگ چگالشی به عنوان یکی از اجزای موتورخانه ساختمان آشنا شوید، تا انتها با ما همراه باشید.
موتورخانه های مجهز به دیگ های چگالشی یکی از جایگزین های مناسب موتورخانه های سنتی به شمار می آیند. با این حال، همین دیگ ها، خود با محدودیت ها و معایبی همراه هستند که در این مطلب، آنها را بررسی می کنیم.
در مطلب بویلر چگالشی چیست تا حد زیادی راجع به شیوه کارکرد و ویژگی های بویلرهای چگالشی آشنا می شوید. همچنین با مراجعه به نصب بویلر چگالشی، اطلاعات مناسبی پیرامون نصب و راه اندازی این تجهیزات می توانید به دست آورید.
شکل 1 دیگ چگالشی به کار رفته در موتورخانه سیستم حرارت مرکزی یک ساختمان. منبع عکس
معایب دیگ چگالشی
- هزینه اولیه بالا
قیمت یک دیگ چگالشی موتورخانه نسبت به نوع معمولی آن در حدود 50 درصد بیشتر است. اگرچه از طریق صرفه جویی در قیمت سوخت، و بسته به نوع و قیمت سوخت کشور محل نصب، می توان از ۲-۵ سال این هزینه جبران شود.
اما همچنان تفاوت قیمت زیاد، سبب اکراه کارفرمایان برای بکارگیری این دیگ ها شده است. البته چگونگی نصب، مقدار کارکرد و بازدهی کلی سیستم در تعیین هزینه نهایی نقش به سزایی دارند.
شرکت های تولید کننده معمولاً دلایل زیر را برای این افزایش قیمت مطرح می سازند:
- نیاز به نصب مبدل بزرگتر در بعضی مدل ها و نیاز به دو مبدل در برخی دیگر از مدل ها که برای ساخت آنها بایستی از مواد مقاوم در برابر خوردگی استفاده شود.
- نیاز اجباری به نصب فن که به منظور خروج دود پیشبینی می شود.
- نیاز به سیستم تخلیه کندانسیت که شامل تله بخار و در بعضی مدل ها پمپ می شود.
شکل 2 مجموعه ای از دیگ های چگالشی برای تامین نیازهای حرارتی یک مجموعه. منبع عکس
- تجمع دود پیرامون خانه و ساختمان هاي مجاور
پخش دود خروجی از بويلرهاي چگالشي موتورخانه به دليل داشتن درجه حرارت پایین تر در قیاس با ساير بويلرها در ارتفاع پايين تري انجام می شود.
این مسئله مي تواند از یک طرف سبب تشكيل دود و بخار قابل رویت شده و از طرف دیگر، جمع شدن قطره هاي آب بر روي سطوح و همچنین جمع شدن دود در اطراف خانه و ساختمان هاي مجاور را سبب شود.
- کاربرد اولیه، تنها در سیستمهای توزیع آب گرم
مشکلی که رویارویی با آن در زمینه سیستم های چگالش آب محتمل است، کاربرد سیستم های توزیع اولیه و ثانویه است، که به منظور تامین جریان ثابتی از آب به دیگ بخار و جریان متغیری از آب به کویلهای حرارتی طراحی می شوند.
در صورتیکه نرخ این دو جریان برابر نباشد، این مجموعه سبب اختلاط آب برگشتی با آب لازم می شود.
همچنین، این اختلاط باعث افزایش درجه حرارت آب بازگشتی به دیگهای موتورخانه و یا کاهش درجه حرارت آب لازم کویل ها می شود، که هر دوی اینها کاهش راندمان دیگ چگالشی را بدنبال خواهد داشت.
شکل 3 نمایی از پروژه تعمیر و سرویس یک موتورخانه مسکونی
- پایین بودن نرخ turndown در دیگ های چگالشی
طراحی دیگ های چگالشی معمولاً با نرخ turndown پایین یعنی در حدود %۲۰ یا کمتر انجام می شود. گفتنی است که برخی از دیگ های موتورخانه دارای نرخ turndown پایین تر از %۵ نیز می باشند.
اگر بارها به مقدار کمتری از نرخ turndown برسد، دیگ های چگالشی بایستی سیکل روشن و خاموش شدن را طی کنند تا بتوانند به بار لازم برسند، که این به نوبه خود می تواند کاهش قابل ملاحظه ای در راندمان دیگ را به همراه داشته باشد.
هنگامی که دیگ ها چرخه را طی می کنند، احتراق هوا در مشعل دیگ و مبدل حرارتی قبل و بعد از تخلیه نیاز است.
در نتیجه هنگامی شروع به کار کردن یک دیگ بخار، برای یک یا دو دقیقه جریان هوا به داخل مبدل حرارتی دمیده می شود و بدین طریق حرارت از مبدل حرارتی و دیگ بخار تخلیه میشود.
در صورتی که سیکل دیگ بخار در حدود ۲۰ دقیقه یا بیشتر باشد، اتلاف حرارتی ناچیز خواهد بود، اما اگر هر سیکل دیگ بخار در ۵ دقیقه و با سرعت طی بشود، آنگاه اتلاف قابل ملاحظه ای را خواهیم داشت.
گفتنی است که در دیگ بخار با سیکل سریع در حدود ۲ دقیقه، یک دقیقه برای اجرا و یک دقیقه برای تخلیه آن زمان صرف می شود.
- Low-mass بودن دیگ های چگالشی
Mass boiler به مقدار آب درون دیگ بخار اطلاق می شود که باعث وارد شدن فشاری مستقیم بر سیکل دیگ بخار در بار کم می شود.
بیشتر دیگ های چگالشی low-mass هستند، به این معنا که آنها می توانند به مقدار دو لیتر آب در درون خود جای دهند.
مشکل دیگ های low-mass مسئله ای است که کارکرد سیکل دیگ بخار موتورخانه را در سیکل های با سرعت در بارهای پایین، مختل می کند.
می توان با اضافه کردن تانکهای ذخیره آب خارجی به داخل سیستم لوله کشی سیکل کوتاه را کاهش داد یا آن را حذف کرد.
شکل 4 یکی از پروزه های تعمیر و نگهداری تجهیزات موتورخانه توسط گروه تاسیسات 24 ساعته
- خاصیت اسیدی و خورندگی آب چگالنده
آب چگاليده دارای خاصیت اسیدی دارد. فراموش نکنید که این آب ممكن است باعث ایجاد خوردگي در سيستم هاي فاضلاب قديمي از جنس چدن شود. توصیه ما برای جلوگیری از این خوردگی، نصب يك خنثي كننده با خاصیت قلیایی است.
همچنین خاصیت خورندگی، خود تجهیزات و ملحقات دیگ در ناحیه خروجی آب را ممکن است در معرض خوردگی قرار دهد.
برای جلوگیری از این اتفاق، جنس دیگ های چگالشی را از فولادهای مقاوم در برابر خوردگی و یا سایر ماتریال های مناسب انتخاب می کنند.
برای آشنایی با سایر قسمت های موتورخانه کافیست لینک اجزای موتورخانه ساختمان - بخش دوم را لمس کنید.
در این مطلب سعی کردیم تا معایب استفاده از دیگ های چگالشی را برای شما بیان کنیم.
با این حال چنانچه برای نصب و راه اندازی دیگ های چگالشی و غیرچگالشی موتورخانه خود نیاز به کمک داشتید، می توانید از تخصص کارشناسان ما در گروه تاسیسات 24 ساعته بهره مند شوید.
کافیست با شماره گیری تلفن مندرج در سایت و یا پر کردن فرم درخواست سرویسکار متخصص، سفارش خود را ثبت کنید تا متخصصین ما در اسرع وقت در محل پروژه شما حاضر شوند.
اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفهای دارید
همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتیتان را در اسرع وقت برطرف کنیم
درخواست سرویسکار متخصص
جنس دیگ یا از پلی استر میشه یا برخی از قطعاتش گالوانیزه
1- در سیستم های چگالشی در چه شرایطی دبی مدار ثانویه می تواند کمتر یا مساوی مدار اولیه گردد؟
2- الزام استفاده از پمپ دور متغیر یا دور ثابت در مدار اولیه و ثانویه در سیستمهای چگالشی چیست؟
3- مکانیزم نگهداشتن دلتاتی بیشتر در مدار اولیه نسبت به مدار ثانویه به چه طریقی می باشد؟
4- نحوه برآورد و محاسبه تاثیر رطوبت نسبی ، ارتفاع از سطح دریا ، میزان هوای اضافه احتراق ، میزان دی اکسید کربن و دمای محیط برراندمان دیگهای چگالشی چیست؟
5- آیا می توان دیگ چگالشی را به جای دیگ غیر چگالشی بااجزای تاسیسات مانند رادیاتور فن کویل و سایر تجهیزات که به صورت معمول انتخاب شده است به کار برده و حداکثر راندمان را در صورت محیا شدن سایر شرایط ازآن استحصال نمود؟
6- آیا صرف وجود low loss header می تواند ضامن قرار گرفتن سیستم در مود چگالش باشد و دمای آب برگشتی به سیستم را در زیر محدوده مورد نیاز چگالش تضمین کند؟ (زیر 55 درجه سانتیگراد)
(1)در صورت باز بودن تمامی فلکه ها
(2)گردش مداوم آب تو سیستم
(3)از طریق کلوکتور رفت و برگشت
(4)بسته به نوع عایق(پشم شیشه،الاستومری و...)
(5)بله
(6)خیر
سوال بنده این است که با توجه به اینکه دیگهای چگالشی فشار محدودی را تحمل میکنند آیا از این دیگه میتوان در ساختمانهی بلند مرتبه ای که موتورخانه آنها در پایین می باشد استفاده کرد در صورت مثبت بودن وزن ستون آب روی دیگ در زمان خاموش بودن سیستم آیا باعث صدمه به دیگ نمیشود
اول. دود خروجی از بويلرهای چگالشی به علت حرارت پایین تر در مقیاسه با نوع دیگر بويلرها در ارتفاع کم وپایین قرار بدهید كه مي تواندمشکلاتی اعم از تشكيل دود و بخار شده ودیده شود و جمع شدن قطره هاي آب رابه خود بگیرد
دیگ های چگالشی را از فولادهای مقاوم ومحکم بسازید که در برابرخاصیت اسیدی آب چگالنده دوام بیاره
این آب حتی لوله های قديمی که چدن بودن وهستن پوسیده وخراب میکند خیلی خاصیت قوی دارد ویاباعث (سوراخ)شدن لوله شود شما میتوانیدبااجرای سیستم قلیانی این مشکل وحل کنیدوحرارت از مبدل حرارتی و دیگ بخار تخلیه میشه
دربعضی ها نیاز به مبدل بزرگ است حتما نگاه کنید که از کدام مدل است.
وحتما وحتما یک فن برای تخلیه دود نصب کنید بعداین کارشما نیاز به سیستم تخلیه بخارهم دارین
واحتراق هوا در مشعل دیگ و مبدل حرارتی هم بعد هم قبل از تخلیه حتما نصب کنید
وبهترین پیشنهاد به عهده متخصصین وکاربلد داین تخصص درسایت 24بسپاریم
وگارانتی نصب واجرای تخصصی برخوردار باشید سوالی بود درخدمت بزرگوارا وعزیزان هستیم
موفق باشین
یک سوال دارم درباره موتورخانه که دیگ یا مخزن آب مصرفی با شوفاژها جداهستن
وفرق راندمان ومصرف انرزی این سیستم جدید چیه
وفرق قیمتش چقدره
نباید فراموش کنیم که اسایش و امنیت بالاترین اهمیت رو در زندگی همه ما داره دیگ چگالشی اگر به طور منظم سرویس و چک بشه مشکلی پیش نمیاد
مشکلات دیگ چگالشی قابل حله اگر با متخصص همراه باشید
خطای صفر چهل و سه در دیگ ولف چیست؟
دليل افزايش فشار غير عادي ديگ در ابتداي كار چيه?
دما به ٧٠ سانتيگراد ميرسه فشار هم تا ٨ بار مقره بالا