به منظور تکمیل مطلب اجزای موتورخانه ساختمان-بخش اول، این بار با نگاهی عمیق تر اجزای موتورخانه ساختمان-بخش دوم آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

اجزای موتورخانه 

بویلرها

بویلر لوله آتش معمولا مجهز به امکانات زیر است:

تجهیزاتی که تحت فشار هستند، شامل: پوسته، کوره، سوراخ ها و اتصالات، محفظه احتراق، صفحات و ساپورت ها، دهانه های ورودی و انشعاب های مختلف می شود.

  • بخش هایی که تحت فشار نیستند، شامل روکش ها و عایق کاری، شاسی و نردبان ها، مواد نسوز و مقاوم، فلنج ورودی دودکش و محفظه گاز بدنه است.
  • دریچه هایی ضروری برای بازدید، دریچه های آدم رو، دریچه هایی برای تعمیرات دستی، درهای ارتباطی و مجراهای احتراق که در طراحی بویلر لحاظ می شود.
  • نازل ها و اتصالات مربوط به هرکدام از تجهیزات موتورخانه گرمایی.
  • شیرهای یک طرفه و شیرهای قطع و وصل موتوری بخار.
  • خطوط و لوله های مرتبط با آب و بخار و شیر آلات مورد نیاز آن ها و فیتینگ ها.
  • سکوها، نردبان ها، پله ها، تجهیزات فلزی، نرده ها و مسیر های عبور.

اجزا موتورخانه بخش دوم 1 

شکل 1تصویری از لوله ها، اتصالات و شیرهای به کار رفته در موتورخانه

  • تجهیزات اشتعال و احتراق بویلرها که عبارتند از:
  • مشعل های دوگانه سوز
  • فن به همراه یک الکتروموتور
  • سیستم کوپلینگ
  • درز انبساط
  • دبی سنج
  • اکچورها دمپرها
  • سایلنسر ورودی
  • سیستم استارت برای احتراق 
  • تمامی تجهیزات لوله ای 
  • همه شیر آلات لازم برای استفاده در سیستم حفاظتی اشتعال.
  • تامین سوخت مایع مورد نیاز و سیستم کنترلی مورد نیاز شامل مخزن سوخت روزانه، سیستم الکتریکی گرم کن برای لوله ها، پمپ های سوخت رسانی و مخزن سوخت در صورت نیاز، شیر کنترل سوخت و کلیه شیر آلات، لوله کشی و تجهیزات لازم برای تکمیل اجزای سیستم.
  • تامین سوخت گازی مشعل ها و کلیه تجهیزاتی که برای فعالیت نیاز به سوخت دارند.
  • کانال کشی های مربوط به سوخت گازی، دمپرها، سایلنسر و درز انبساط.
  • کلیه شیرآلات نصب شده بر روی بویلر مانند: شیر تغذیه آب ورودی، شیر اطمینان، شیر خروجی بخار، شیرهای درین و ونت ها.
  • شیر یکطرفه آب تغذیه، شیر یک طرفه آب تغذیه و دو عدد پمپ برای آب تغذیه و شیر ورودی آب تغذیه. در صورت نیاز به تهیه پمپ آب لینک خرید پمپ آب از دیجی کالا را لمس کنید.

اجزا موتورخانه بخش دوم 2

شکل 2 اجزای اصلی یک موتورخانه بخار

 

تجهیزات فرعی و کمکی:

  • منبع آب ذخیره و دی اریتور.
  • ایستگاه سختی گیری آب وارد شده، شامل یک مخزن آب تصفیه شده، دو عدد پمپ و سایر قطعات مورد نیاز برای هیدرازین کردن و فسفات زدن.
  • تانک آب ذخیره با ظرفیت 42 ساعت تامین برای سیستم، سازه های استیل مرتبط شامل شاسی، نردبانها، دو عدد پمپ برای چرخش آب ذخیره و گرمایش لوله های آب تغذیه به صورت الکتریکی
  • سیستم سختی گیری برای آب ذخیره
  • تانک بلودان و کلیه تجهیزات مربوطه
  • سیستم تنظیم دما و فشار برای استفاده در گرمایش دی اریتور

جهت مطالعه بیشتر به مطلب چک لیست دیگ بخار مراجعه کنید.

 

سیستم بازیافت کندانس موتورخانه بخار:

  • یک تانک کندانس با یک اختلاف ارتفاع کافی و مناسب، همراه با پمپ آن که فشار لازم را برای پمپ کندانس تامین کند.

  • بعلاوه کلیه سازه های فلزی مورد نیاز، شاسی و نردبان در صورت نیاز.

  • دو عدد پمپ کندانس و الکتروموتور به همراه شیر یک طرفه، شیر موتوری و خط گردش پشتیبان.

  • لوله کشی خط کندانس برای دی اریتور، از ورودی دی اریتور تا خروجی تانک کندانس، شامل تمامی شیرآلات لازم و شیرهای موتوری، اتصالات و قطعات مورد نیاز.

  • تمامی ضمایم و قطعات لازم سیستم لوله کشی کندانس، عایق کاری، اتصالات، شیر آلات، بست آویز، ساپورت و... به منظور تکمیل سیستم.

 

سیستم کنترل الکتریکی بویلر:

حفاظت بیشتر از بویلر، با کمک یک سیستم کنترلی که سیگنال های اصلی آن شامل: فشار، جریان، وضعیت بویلر، درجه حرارت بخار خروجی و یک سری هشدار ها از قطعات کمکی بویلر است، انجام می گیرد.

سیستم کنترلر دیگ های لوله آتشی متشکل از حلقه های کنترلی زیر است:

  • کنترل فشار بخار بویلر

  • کنترل سطح آب بویلر

  • کنترل سختی

  • کنترل مشعل سیستم

اجزا موتورخانه بخش دوم 3

 شکل 3 فلودیاگرامی از اجزای  موتورخانه بخار ساختمان

کنترل فشار بخار بویلر یا دیگ بخار:

برای کنترل فشار بخار بویلر، دو نوع سیستم در نظر گرفته می شود:

  1.  کنترل روشن - خاموش: در این سیستم که مبنای کار آن فشار بخار است، از یک مشعل، در دو مرحله استفاده می شود.
  2. کنترل مدوله : در این حالت، از یک مشعل ده مرحله ای که طول آتش را تغییر می دهد، استفاده می شود.

 

کنترل سطح آب بویلر:

این نوع کنترل هم مشابه قبل به دو سیستم کلی روشن- خاموش و کنترل مدوله قابل استفاده است. در حالت اول کنترل سطح آب مابین دو نقطه ای که قابل تنظیم باشد، انجام می شود.

اما در حالت دوم، کنترل سطح آب پیوسته بوده و در حین روشن بودن پمپ آب تغذیه، از طریق یک شیر کنترل موتوری تنظیم می شود.

 

سیستم کنترل سختی:

در بلودان پیوسته دستی از یک شیر دستی به منظور کنترل سختی استفاده می شود. در حالیکه در نوع اتوماتیک آن، از طریق یک الکتروهادی، کنترل پیوسته بلودان و کنترل سختی انجام می گیرد.

مطالعه مطلب نحوه نصب سختی گیر موتورخانه (ضد رسوب) می تواند در این خصوص مفید باشد.

 

سیستم کنترل مشعل:

برای کنترل فشار مشعل ها می توان از سیستم شیرگازی استفاده کرد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشعل های گازی و تنظیم آن ها، می توانید به مقالات تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه، تنظیم مشعل گازی ایران رادیاتور و سرویس و تنظیم مشعل موتورخانه مراجعه کنید.

 

سیستم های کنترلر دی اریتور:

  • کنترل دما:

دمای تانک دی اریتور بایستی در حد دمای اشباع نگه داشته شود تا هیچ گونه اکسیژنی در داخل سیستم نباشد. برای این کار، یک سنسور دما بر روی دی اریتور نصب می شود تا فرمان های لازم را به یک شیر سلنوئید صادر کند.

این شیر، کنترل جریان و عبور بخار را بر عهده دارد و به بخار تا رسیدن دمای آب به حالت اشباع، اجازه عبور می دهد.

  • کنترل سطح:

هم بالا بودن سطح آب و هم پایین بودن آن، باعث آسیب دیدن سیستم می شود، لذا از دو سنسور سطح برای تامین حداقل و حداکثر آب مورد نیاز برای دی اریتور استفاده می شود.

  • کنترل فشار:

فشار کاری دی اریتور معادل فشار اتمسفر می باشد. یک شیر دستی و یک شیر اتوماتیک برای ونت کردن در قسمتی بالایی دی اریتور در نظر گرفته می شود.

این شیر، وظیفه یکسان سازی فشار داخل و خارج دی اریتور را برعهده دارد. دی اریتورها همیشه به یک شیر اطمینان و یک شیر خلا شکن مجهز هستند. چنانچه فشار از حد مجاز فراتر رود، شیر اطمینان باز می شود.

در مواردی که بویلر در دفعات نزدیک به هم ظرفیت های مختلفی را از دی اریتور مکش می کند، باعث ایجاد خلا شده و شیر خلا شکن در این موقع باز می شود.

اجزا موتورخانه بخش دوم 4

شکل 4اجزای موتورخانه بخار ساختمان

 

توضیح عملکرد سیستم:

 توصیف چرخه بخار و آب در یک سیستم موتورخانه بخار به شکل زیر است:

کندانس برگشتی و آب تصفیه شده، در تانک کندانس جمع می شود، سپس توسط پمپ های کندانس، این آب به داخل دی اریتور اسپری می شود.

بخار ساخته شده توسط بویلر به دو شاخه بخار اصلی و دی اریتور تقسیم می شود. خط اصلی بخار هنگام عبور از ایستگاه تقلیل فشار به سمت مصرف کننده ها جریان می یابد.

درحالیکه این بخار کم فشار در شاخه دیگر وارد دی اریتور می شود. تقابل مستقیم بخار و آب باعث بالا رفتن دمای آب و تبدیل بخار به آب داغ تبدیل می شود.

سپس، آب داغ شروع به از دست دادن اکسیژن اضافی خود کرده و به این طریق، آماده ورود به بویلر می شود.

آب دی اریتور سپس توسط پمپ های آب تغذیه بویلر، به بویلر وارد شده که در این مرحله هر دو پمپ آب تغذیه به صورت 100% زیر بار هستند. ر این زمان، مشعل روشن شده و آب را گرم می کند، تا به حالت اشباع برسد.

توجه شود که بویلرهای بخار حتماً بایستی زیر آب زنی شوند، تا ذرات داخل آن باعث تشکیل رسوب نشوند. آب خارج شده از بویلر که زیر آب زنی شده، وارد تانک بلودان می شود.

به دلیل اتمسفریک بودن این تانک، می توان برای بازیافت انرژی آن هم از بخار فلش آن به عنوان بخار کم فشار به منظور گرم کردن آب دی اریتور و هم از آب گرم آن برای پیش گرم کردن آب تغذیه استفاده کرد.

توجه: معمولا در نقشه های به منظور یکسان سازی و قرائت آسان، از رنگ های مشخصی برای لوله های مختلف استفاده می کنند.

برای مثال، لوله رفت سیستم حرارتی را با رنگ صورتی، لوله برگشت سیستم حرارتی را با رنگ کرمی و لوله آب سرد شهری را با رنگ آبی نمایش می دهند.

اجزا موتورخانه بخش دوم 5

شکل 5لوله های مختلف به کار رفته در یک موتورخانه

 

رنگ بندی سایر لوله ها به شکل زیر است:

  • آب گرم رفت مصرفی ... به رنگ قرمز
  • لوله برگشت مربوط به آب گرم مصرفی ... به رنگ سبز
  • لوله رفت ورودی به منبع انبساط .... به رنگ نارنجی
  • لوله برگشت خروجی از منبع انبساط ... به رنگ پرتغالی
  • لوله مربوط به هواگیری ... نقره ای رنگ
  • لوله برج خنک کننده موتورخانه ... به رنگ مغز پسته
  • لوله سر ریز منبع انبساط ... به رنگ نارنجی
  • لوله سیستم برودتی موتورخانه ... به رنگ آبی سیری

تعمیر و تعویض اجزای موتورخانه گرمایی، نیاز به تخصص های فنی داشته و لازم است در صورت بروز هرگونه مشکل، توسط فرد با تجربه، مورد بررسی و رفع قرار گیرد.

اجزا موتورخانه بخش دوم 6

 شکل 6 تعمیر و تعویض اجزای  موتورخانه ساختمان

امیدواریم مطالعه این مطلب، سهمی هر چند اندک در راستای افزایش دانش عمومی شما علاقه مندان به تاسیسات حرارتی ساختمان داشته باشد و شما دوستداران این حوزه را با اجزای مختلف یک موتورخانه گرمایی آشنا کند.

اگر موتورخانه شما به هر علتی، دچار خرابی های جزئی و کلی گردد و یا نیاز به بازدید و سرویس موتورخانه داشتید، می توانید از تخصص کارشناسان ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته کمک بگیرید.

برای این منظور با ما تماس گرفته و یا فرم مخصوص درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید، تا همکاران واحد فنی نسبت به ارائه راهکارهای تخصصی و رفع مشکلات سیستم موتورخانه شما اقدام نمایند.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

اشتراک گذاری این صفحه