موتورخانه‌ها به عنوان قلب تپنده ساختمان ها شناخته می شوند. با این حال، یکی از چالش‌های بزرگی که می‌تواند به عملکرد این سیستم‌ها زیان برساند، خاموش شدن موتورخانه است. خاموشی مشعل گازی، به‌ویژه به دلیل انسداد دودکش یا مسائل الکتریکی و مکانیکی، یکی از اصلی‌ترین دلایل خاموش شدن موتورخانه‌ها محسوب می‌شود.

در این مقاله قصد داریم به منظور تکمیل مطلب سرویس و تنظیم مشعل موتورخانه به بررسی علل اصلی خاموشی موتورخانه‌ها، به خصوص مشکلات مشعل گازی می پردازیم. پس تا انتها ما را همراهی کنید.

علت خاموش شدن مشعل موتورخانه

خاموش شدن مشعل در موتورخانه می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. در ادامه دلایل خاموش شدن موتورخانه را با هم بررسی می کنیم:

  • گرفتگی مسیر خروجی گازها

یکی از اصلی‌ترین دلایل خاموش شدن مشعل در موتورخانه، کثیف شدن مجرای گاز مشعل و مسدود شدن مسیر خروجی گاز است. برای رفع این مشکل، لازم است تا مسیرهای ورودی و خروجی گاز را به دقت و به شکل مرتب تمیز کرده و از ورود هر گونه ذرات ناخواسته  مانند گرد و غبار به داخل مشعل جلوگیری کنید.

با مشاهده کلیپ زیر خواهید دانست که چه اقداماتی را باید برای روشن کردن مشعل انجام دهید.

  • نفوذ هوا یا آب اضافی به مدار اشتعال در مشعل

ورود آب یا هوا به مدار اشتعال می‌تواند باعث خاموش شدن مشعل در موتورخانه شود، زیرا این امر فرآیند اشتعال گاز را مختل می کند. برای رفع این مشکل، توصیه می‌شود که مخزن مشعل را به دقت هواگیری کنید.

  • کاهش فشار گاز

یکی از بدیهی‌ترین دلایل خاموش شدن مشعل گازی، افت فشار گاز است. همچنین، اختلالات در تنظیمات کلید فشار مشعل نیز ممکن است باعث خاموش شدن مشعل گردد.

  • نشتی در لوله‌ها

اگر مشعل پس از مدت کوتاهی از روشن شدن خاموش شود، احتمال وجود نشتی در لوله‌ها وجود دارد. در این صورت، لازم است سیستم را چک کرده و مطمئن شوید که هیچ نشتی در لوله‌ها وجود ندارد.

  • مسدود بودن دودکش

علت خاموش شدن مکرر مشعل گازی ممکن است به دلیل انسداد دودکش باشد. این مشکل باعث عدم ورود هوای لازم به مشعل موتورخانه می‌شود و در نتیجه، فرآیند اشتعال به خوبی انجام نمی‌شود.

  • خراب بودن خازن الکتروموتور

در صورتی که در رله کنترل مشکلی به وجود بیاید یا خازن الکتروموتور صدمه ببیند، مشعل خاموش می‌شود.

  • ایراد در ترانسفورمر

گاهی اوقات، خاموش و روشن شدن مکرر مشعل ممکن است ناشی از ایراد در ترانسفورمر جرقه باشد. در این مواقع، ابتدا وضعیت تنظیمات شعله و فاصله الکترودها را چک کنید تا مشکل شناسایی شود.

2.jpg

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دلایل اصلی روشن نشدن مشعل موتورخانه کلیپ زیر را تماشا کنید.

 

علت از کار افتادن موتورخانه

علت خاموش شدن موتورخانه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • مشکلات برقی

سوختن فیوز اصلی جریان برق، یکی از دلایل رایج از کار افتادن موتورخانه است. این اتفاق می‌تواند به دلیل اتصال کوتاه یا اضافه بار در مدار برق موتورخانه رخ دهد. سوختن فیوز برق شعله نیز می‌تواند باعث از کار افتادن موتورخانه شود. این فیوز، جریان برق مورد نیاز برای روشن شدن مشعل را تامین می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص علت اتصال کوتاه در مشعل موتورخانه کلیپ زیر را ببینید.

وجود اشکال در سیم‌کشی برق یا کلید برق نیز می‌تواند باعث از کار افتادن موتورخانه شود. در این صورت، ممکن است جریان برق به درستی به موتورخانه یا تجهیزات آن نرسد.

خرابی رله نیز می‌تواند باعث از کار افتادن موتورخانه شود. رله، یک قطعه الکتریکی است که برای کنترل جریان برق تجهیزات موتورخانه استفاده می‌شود. پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از نحوه تنظیمات و عملکرد رله، کلیپ کوتاه زیر را تماشا کنید.

  • مشکلات مکانیکی

خرابی پمپ، یکی از دلایل رایج از کار افتادن موتورخانه است. پمپ، وظیفه انتقال آب گرم یا آب سرد را در موتورخانه بر عهده دارد. خرابی دیگ نیز می‌تواند باعث از کار افتادن موتورخانه شود. دیگ، وظیفه تولید آب گرم یا آب سرد را در موتورخانه بر عهده دارد.

وجود اشکال در سیستم لوله‌کشی نیز می‌تواند باعث از کار افتادن موتورخانه شود. در این صورت، ممکن است آب گرم یا آب سرد به درستی در موتورخانه جریان پیدا نکند.

اگر موتورخانه شما به هر دلیلی خراب شده و برای جلوگیری از آسیب های بیشتر قصد خاموش کردن آن را دارید، مشاهده کلیپ زیر را از دست ندهید.

 

علت خاموش شدن دیگ بخار موتورخانه

علت خاموش شدن دیگ بخار می‌تواند به دو دسته کلی تقسیم شود:

  1. علل مربوط به مشعل

مشعل یکی از مهم‌ترین بخش‌های دیگ بخار است و وظیفه ایجاد شعله و گرم کردن آب را بر عهده دارد. بنابراین، هرگونه مشکلی در مشعل می‌تواند منجر به خاموش شدن دیگ شود. از جمله علل مربوط به مشعل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قطعی برق
  • خرابی ترانس جرقه‌زن
  • خرابی یون مشعل
  • کثیفی الکترودهای جرقه‌زن
  • عدم تنظیم صحیح مشعل
  • خرابی شیر برقی

داغ شدن شیر برقی مشعل موتورخانه یکی از دلایل خراب شدن این وسیله است، با مشاهده کلیپ زیر از علت این مشکل مطلع خواهید شد.

کلیپ زیر را تماشا کنید تا بدانید علائم اصلی درست کار کردن مشعل شامل چه مواردی می شود.

  1. علل مربوط به دیگ

دیگ بخار نیز ممکن است به دلایل مختلفی خاموش شود. از جمله علل مربوط به دیگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمبود آب
  • افزایش بیش از حد فشار
  • افت بیش از حد فشار
  • خرابی شیر تغذیه
  • خرابی شیر اطمینان
  • خرابی پرشر سوییچ
  • خرابی سنسور دما
  • خرابی ترموستات

برای عیب یابی خاموش شدن دیگ بخار، ابتدا باید علت آن را مشخص کرد. اگر مشکل از مشعل باشد، با بررسی موارد ذکر شده در بالا می‌توان علت خاموش شدن را تشخیص داد.

اگر مشکل از دیگ باشد، باید ابتدا فشار و سطح آب دیگ را بررسی کرد. اگر فشار یا سطح آب دیگ مناسب باشد، باید سایر موارد ذکر شده را بررسی کرد. در صورت عدم توانایی در عیب یابی خاموش شدن دیگ بخار، باید از یک متخصص کمک بگیرید.

اگر از دیگ چدنی در موتورخانه خود استفاده می کنید، می توانید دیگر دلایل خراب شدن آن را در کلیپ زیر ببنید.

 

اقدامات مناسب پس از خاموش شدن موتورخانه

چنانچه موتورخانه به صورت ناگهانی خاموش شود، شما می توانید تا زمان رسیدن متخصص خودتان چند مورد را بررسی کنید. کلیپ زیر را تماشا کنید تا از زبان متخصص بشوید اقدامات مناسب پس از خاموش شدن موتورخانه شامل چه کارهایی می شود؟

 

جمع بندی

خاموش شدن مشعل موتورخانه به معنای از کار افتادن کل سیستم گرمایش ساختمان و محروم ماندن از آب گرم مصرفی در داخل خانه است. به همین دلیل این مشکل باید با یک اقدام تخصصی سریعاً مورد بررسی قرار گرفته و رفع شود.

همانطور که در طول این مطلب توضیح دادیم دلایل خاموش شدن موتورخانه می توانند بسیار متنوع باشند، اما مهمترین و اصلی ترین آن خرابی و عدم تنظیم مشعل موتورخانه است. هر چند می توان با یک برنامه ریزی صحیح برای بازدید و سرویس موتورخانه تا حد زیادی مانع از خاموش شدن ناگهانی موتورخانه شد.

تکنسین های موتورخانه کار فعال ما در تاسیسات 24 ساعته مهارت بسیار بالایی در تنظیم، سرویس و تعمیرات موتورخانه دارند. بنابراین می توانید از کمک این تیم حرفه ای جهت عیب یابی موتورخانه خود کمک بگیرید.

1.jpg

چرا کمک از تاسیسات 24 ساعته برای تعمیرات موتورخانه؟

در ادامه با چند دلیل ساده و کوتاه به شما می گویم که چرا این مجموعه یکی از بهترین شرکت های تاسیساتی جهت تعمیرات موتورخانه است:

  1. تمام تکنسین های موتورخانه کار فعال در این مجموعه به صورت تخصصی در حوزه شوفاژخانه فعالیت کرده اند و قبل از شروع به کار مورد تست و مصاحبه قرار گرفته اند.
  2. خدمات مربوط به موتورخانه از جمله تعمیر و تنظیم مشعل شامل گارانتی تضمین کیفیت می شود، بنابراین می توانید حتی بعد از اتمام پروژه نیز از خدمات پشتیبانی و تعمیر رایگان (در صوتر سهل انگاری متخصص) بهره مند شوید.
  3. تعداد زیاد پروژه های تعمیرات موتورخانه نشان دهنده تخصص، تجربه و مهارت تکنسین های این مجموعه است.
  4. تسویه حساب شما با متخصص تنها بعد از تست سیستم موتورخانه و اطمینان از عملکرد صحیح آن صورت می گیرد.

 

نمونه پروژه بازسازی موتورخانه

همانطور که گفتیم این مجموعه تا بحال پروژه های متعددی در زمینه تعمیرات موتورخانه انجام داده است. کلیپ زیر تنها یکی از نمونه پروژه های این مجموعه برای بازسازی موتورخانه است که تعمیر مشعل تنها یکی از ده ها اقدامات انجام شده در این پروژه محسوب می شود.

در نهایت توصیه می کنیم اگر مشعل موتورخانه یا هر کدام از تجهیزات موتورخانه شما معیوب شده و نیاز به تنظیم، سرویس یا تعمیر دارد، همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

 

پرسش و پاسخ های متداول

  1. چرا مشعل موتورخانه خاموش می شود؟

مشعل موتورخانه ممکن است به دلایل مختلفی خاموش شود، از جمله گرفتگی مسیر گاز، نفوذ هوا یا آب به مدار اشتعال، کاهش فشار گاز، نشتی در لوله‌ها، مسدودی دودکش، خرابی خازن الکتروموتور، ایراد در ترانسفورمر و اختلالات در تنظیمات مشعل.

  1. چگونه می‌توانم مشعل را پس از خاموش شدن دوباره روشن کنم؟

برای روشن کردن مشعل پس از خاموش شدن، ابتدا مسیرهای ورودی و خروجی گاز را تمیز کنید. سپس مخزن مشعل را به دقت هواگیری کرده و مسدودی‌ها را برطرف نمایید. با این اقدامات، احتمالاً مشعل موتورخانه را مجدداً روشن کنید.

  1. چگونه می‌توانم علت خاموش شدن مشعل را بررسی کنم؟

برای بررسی علت خاموش شدن مشعل، ابتدا مسیرهای گاز را بررسی کرده و از گرفتگی یا مسدودی آن‌ها اطمینان حاصل کنید. همچنین، فشار گاز را چک کرده و اطمینان حاصل کنید که در محدوده مناسب است.

منبع

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظرات مشتریان

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظرات مشتریان

اشتراک گذاری این صفحه