آیا می دانستید تنظیم مشعل موتورخانه می تواند تا 5 الی 10 درصد باعث صرفه جویی در سوخت موتورخانه شود؟

آیا از اثرات مخرب خرابی مشعل موتورخانه و تولید آلاینده های سمنی خبر داشتید؟

آیا نگران این هستید که خرابی مشعل موتورخانه و سوخت ناقص آن سلامتی و رفاه ساکنین ساختمان را به خطر بیاندازد؟

در این صورت شما حتما نیاز دارید تا این مطلب را مطالعه کنید. چرا که در این مطلب ما می خواهیم به عیب یابی و تعمیر مشعل موتورخانه بپردازیم.

چون تنها با عیب یابی صحیح مشعل است که مراحل احتراق و سوخت مشعل به درستی صورت گرفته و از تولید گازهای سمی و همچنین مصرف بالای انرژی جلوگیری می شود.

در انتهای این مطلب جدول عیب یابی مشعل موتورخانه را در اختیار شما قرار خواهیم داد تا به راحتی با مشکلات احتمالی مشعل و راه حل آن آشنا شوید. پس با ما همراه باشید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

نحوه عیب یابی مشعل موتورخانه در زمان آغاز به کار

چنانچه مشعل گازی در ابتدای کار، با مشکل مواجه شود، موارد زیر را بررسی نمایید:

  • برق مشعل
  • مسیر سوخت (شیر مغناطیسی گاز و رگولاتور گاز و کلید فشار هوا)
  • وضعیت کلیدها روی پنل کنترل

توصیه می کنیم به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مقاله تنظیم شیر برقی مشعل گازی را از دست ندهید. برای مطالعه این مطلب کافیست روی لینک مقاله بزنید.

 تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه1

نحوه سرویس و نگهداری مشعل موتورخانه

سرویس و نگهداری مشعل گازوییلی باید حداقل یک بار در سال و به ترتیب زیر انجام گیرد:

  • کلید برق مشعل را در ظرفیت خاموش قرار می دهیم
  • فتوسل را بیرون آورده و با یک پارچه خشک و لطیف آن را تمیز می کنیم
  • اتصال کابلهای ولتاژ قوی ترانسفورمر را باز می کنیم
  • اتصال لوله های سوخت را از پمپ باز می کنیم
  • شعله پخش کن را باز کرده وآن را تمیز می کنیم
  • نازل و اجزای داخلی آن را تمیز می کنیم
  • الکترود ها را به دقت تمیز کرده و در جای خود قرار می دهیم و بررسی می کنیم که تنظیم باشد
  • فیلتر داخل پمپ را خارج و به دقت تمیز کرده و در سر جای خودش قرار می دهیم
  • کابلها و لوله های باز شده را مجددا به نحو صحیح در سر جای خود قرار می دهیم

به منظور توضیحات داده شده در قسمت فوق از شما دعوت می کنیم تا کلیپ زیر را تماشا کنید. در این کلیپ مهندس اسماعیلی به شما خواهد گفت که سرویس مشعل موتورخانه شامل چیست و چه زمانی باید برای این کار اقدام کنید.

جدول عیب یابی مشعل موتورخانه به همراه راه حل رفع هر مشکل

در جدول زیر، شماری از عیب های رایج مشعل موتورخانه با ذکر علت و همچنین راهکار پیشنهادی، آورده شده است.

شما عزیزان می توانید با مراجعه به این جدول، جواب بسیاری از سوالات خود را در ارتبط با عیب یابی مشعل های موتورخانه دریافت کنید.

اگر مشعل موتورخانه شما مارک ایران رادیاتور است، ما مطلب تنظیم مشعل گازی ایران رادیاتور را نیز برای کمک به شما آماده کرده ایم.

شماره

عیب

علت

چگونگی رفع عیب

1

کافی نبودن فشار

کم بودن فشار شبکه گاز

از تنظیم خارج شدن کلید فشار گاز و یا معیوب شدن آن

کثیف شدن فیلتر

با شرکت گاز برای تنظیم فشار گاز تماس بگیریم

کلید را تنظیم و یا تعویض کنیم

فیلتر را تمیز کنیم

2

کار نکردن موتور در حالت بسته بودن اتصال برق

خراب بودن کلید فشار هوا

وجود اشکال در مشعل یا سیم کشی

خراب بودن خازن موتور

خراب بودن رله مشعل

خراب بودن موتور

 

کلید فشار هوا را تنظیم کنیم

کلید مشعل را تنظیم کنیم و یا سیم کشی مشعل را بررسی و اشکال آن را رفع کنیم

موتور را تعویض کنیم

3

کار نکردن موتور به علت باز بودن مدار برق مشعل

سوخته بودن فیوز اصلی جریان برق

سوخته بودن فیوز مخصوص شعله

وجود اشکال در سیم کشی موتور به پایه رله

تنظیم نادرست اکوستات

معیوب بودن کلید فشار هوا

فیوز اصلی جریان برق را تعویض کنیم

فیوز مخصوص مشعل را تعویض کنیم

سیم کشی موتور را بررسی و اشکال را برطرف کنیم

اکوستات را بررسی و تنظیم کنیم

کلید فشار هوا را تنظیم کنیم

4

کار نکردن درست مشعل

از تنظیم خارج شدن کلید فشار هوا یا خراب شدن آن

 

کلید فشار هوا را تنظیم یا تعویض کنیم

5

ریست شدن رله چند ثانیه پس از تشکیل شعله

کثیف یا معیوب بودن میله یونیزاسیون

متصل نشدن بدنه مشعل به زمین

برعکس بودن اتصال فاز و نول به پایه

وضعیت میله یونیزاسیون و مدار آن را بررسی و اشکال را برطرف کنیم

رله را تعویض کنیم

اتصال بدنه مشعل را به زمین وصل کنیم

فاز و نول را در جای خود صحیح وصل کنیم

6

جرقه زده نشدن

اتصال کوتاه شدن الکترودهای جرقه و یا خراب بودن آن

معیوب شدن کابل های جرقه

خراب شدن ترانسفورمر جرقه

خرابی رله

الکترودها را تنظیم یا تعویض کنیم

کابل های جرقه را تنظیم کنیم

ترانسفورمر جرقه را تعضویض کنیم

رله را تنظیم کنیم

 

7

خاموش شدن مکرر مشعل در حین کار

تنظیم نبودن شعله

زیاد بودن فاصله بین الکترودها

باز نشدن گاز شیر مغناطیسی و درست عمل نکردن ترانسفورمر جرقه

جریان گاز و هوا را تنظیم کنیم

فاصله بین الکترودها را تنظیم کنیم

ولتاژ را حتی الامکان تقویت کنیم

8

جرقه زده نشدن در عین حال که بادزن مشعل مدام کار می کند

خراب شدن سرو موتور

معیوبی رله

گیر کردن دریچه هوای مشعل

سرو موتور را تعویض کنیم

رله معیوب را تنظیم کنیم

دریچه هوای مشعل را رفع گیر کنیم

9

پس زدن شعله

وجود اشکال در سیستم جرقه زنی

نیاز به گاز یا هوا بیش از مقدار لازم

الکترودها را بررسی و در صورت لزوم تنظیم یا تعویض کنیم

ترانسفورمر جرقه را در صورت خرابی تعویض کنیم

اتصال کابل جرقه به الکترودها را بررسی و در صورت شل بودن سفت کنیم و اگر اتصال بدنه کرده است آن را برطرف کنیم

گاز یا هوا را بررسی و تنظمی کنیم

10

زیاد بودن صداق احتراق

کثیفی دیگ یا دودکش

کوچک بودن مقطع دودکش یا گرفتگی داشتن آن

درست نبودن نسبت هوا و گاز در سوخت

کوچکی بادزن

دیگ و دودکش را تمیز کنی

دودکشی با مقطعی مناسب انتخاب کنی

نسبت هوا و گاز را تنظیم کنی

بادزن مناسبی انتخاب کنی

11

زیاد بودن صدای مشعل

لق خوردن دریچه تنظیم هوا

محکم نبودن دریچه تنظیم هوا در جای خود

نصب نادرست موتور در جای خود

معیوبی یاتاقان های موتور

لقی دریچه را برطرف کنیم

بادزن را در جای خود محکم کنیم

موتور را درست نصب کنیم

یاتاقان های موتور را تعویض کنیم

 

12

کار نکردن موتور

سوخته بودن فیوز اصلی جریان برق

سوخته بودن فیوز برق شعله

وجود اشکال در سیم کشی برق ویا کلید برق

خرابی رله

درست کار نکردن اکوستات یا ترموستات

نچرخیدن بادزن

سوختن الکتروموتور و یا خرابی خازن آن

قطع بودن سیم کشی موتور به پایه رله

فیوز را تعویض کنی

کلید برق و یا سیم کشی برق مشعل را بررسی و اصلاح کنی

رله خراب را تعویض کنی

اکوستات یا ترموستات را بررسی و در صورت نیاز تعویض می کنی

بازردن را بررسی و گیر آن را برطرف می کنی

الکتروموتور سوخته یا خازن را تعویض می کنی

سیم کشی موتور به پایه رله قطع شده را وصل می کنی

13

جرقه زده نشدن با کار کردن موتور

تمام شدن گازوییل در منبع

کشیده شدن لوله مکش پمپ هوا یا داتشن گرفتگی در آن

گرفتگی نازل

کثیفی فیلتر

فاصله زیاد الکترودها

قطع بودن اتصال جرقه زن به پایه لره

معیوبی ترانسفورمر جرقه

معیوبی الکترودها

اتصال بدنه الکترودها

اگر گازوییل در منبع تمام شده باشد، آن را پر می کنیم

لوله مکش پمپ هوا می کشد یا گرفتگی دارد، مکان سوراخ را پیدا کرده و برطرف کردن گرفتگی آن

نازل را باز می کنیم و تمیز می کنیم

فیلتر را تمیز می کنیم

فاصله الکترودها زیاد باشد برق مشعل را قطع و فاصله آن را تنظیم می کنیم

اتصال جرقه زن به پایه را وصل می کنیم

الکترودهای معیوب را تعویض می کنیم

الکترودهای اتصال یافته را جدا می کنیم و اتصال را برطرف می کنیم

14

مشعل روشن شده و کمی بعد از آن خاموش می شود

کشندگی لوله مکش پمپ هوا یا گرفتگی آن
سوراخ داشتن لوله ها و شیرها
تمام شدن سوخت

سرواخ را پیدا کرده و برطرف می کنی

منبع گازوئیل را بررسی و پر می کنی

15

پودر شدن نامناسب سوخت و کوتاه و نامنظم بودن شعله

گرفتگی نازل

کافی نبودن فشار برای پودر کردن سوخت

نازل را تمیز می کنیم

اگرفشار برای پودر کردن سوخت کافی نباشد، پمپ را بررسی می کنیم. ممکن است چرخ دنده های آن فرسوده باشند، آن ها را تمیز می کنیم

فیلتر کثیف شده آن را تمیز می کنیم

اگر پمپ هوا می کشد سوراخ را پیدا کرده و آن را درست می کنیم

اگر منبع گازوییل بیش از حد مجاز سه متر پایین تر از مشعل قرار دارد، آن را به حد مجاز برسانیم

اگر سیستم دولوله ای است، شاید توپی میان بر از جایش خارج شده است،آن را سرجایش بگذاریم

16

صدای احتراق زیاد است

کثیفی دیگ یا دودکش

کوچک بودن یا گرفتگی مقطع دودکش

تنظیم نبودن یا کاملا باز بودن دمپر دودکش

بزرگی یا کثیفی نازل و یا درست نبودن زاویه اش

بیش از حد جلو رفتگی نازل

درست نبودن فشار پمپ گازوییل

مناسب نبودن مخلوط هوا و گازوییل

دیگ و دودکش را تمیز می کنی

با دودکش مناسب تعویض و گرفتگی را رفع کنی

دمپر دودکش را تنظیم کنی

با نازل مناسب تعویض کنی

نازل را در جای مناسب قرار دهی

فاشر پمپ گاز را اصلاح می کنی

دریچه هوا و دبی پمپ را تنظیم می کنی

در کلیپ زیر کارشناس تاسیساتی آقای اسماعلی برای شما توضیح می دهد که دلایل سر و صدای مشعل موتورخانه چه هستند و بهترین اقدام مصرف کننده چه می تواند باشد.

عملکرد نادرست مشعل چه تاثیری در کارکرد موتورخانه دارد؟

مشعل موتورخانه یکی از مهمترین اجزای این سیستم است که به طور حتم سلامت آن می تواند تا حد زیادی بازدهی موتورخانه را تضمین کند.

اگر واقعاً نمی دانید عملکرد نادرست مشعل تا چه حد می تواند بر روی بازدهی و کارکرد موتورخانه تاثیر منفی بگذارد، به توضیحات مهندس اسماعیلی در کلیپ زیر گوش کنید.

چنانچه می خواهید بدانید خودتان به عنوان مصرف کننده چگونه می توانید مشعل موتورخانه را چک و بررسی کرده تا از مشکلات بیشتر در آن پیشگیری کنید، توصیه می کنیم به صحبت های مهندس اسماعیلی در کلیپ زیر گوش کنید.

 

جمع بندی:

ما در این مطلب هر آنچه برای تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه مورد نیاز بود در اختیار شما قرار دهیم. مهمترین نکاتی که به آن ها اشاره کردیم، به قرار زیر هستند:

  • اگر مشکلاتی که در مشعل موتورخانه ایجاد می شوند با کمک سرویس دوره ای آن قابل پیشگیری و حتی رفع هستند.
  • گرفتگی نازل و کثیفی فیلتر مشعل از جمله رایج ترین دلایل خرابی مشعل می باشد
  • با سرویس و تعمیر به موقع مشعل موتورخانه می توان با حد زیادی از مصرف بالای سوخت و احتراق ناقص آن جلوگیری کرد.

البته همانطور که برنامه ریزی دقیق برای سرویس دوره ای مشعل و عیب یابی به موقع آن مهم است، نمی توان از اهمیت تخصص مجری تاسیساتی که مسئولیت تعمیر مشعل را قبول می کند، چشم پوشی نمود.

به همین دلیل در انتها می خواهیم یکی از فنی ترین و حرفه ای ترین مجموعه های تاسیساتی را به شما معرفی کنیم که تخصص زیادی در سرویس، عیب یابی و تعمیر مشعل موتورخانه دارند.

مجموعه تاسیسات 24 ساعته با کمک گروهی از افراد فنی و متخصص موتورخانه می تواند مشکل مشعل موتورخانه شما را هر چه که هست به راحتی پیدا و رفع کند.

در این مجموعه فقط با افراد باتجربه و آگاه همکاری می شود تا مشتریان هیچ دغدغه ای بابت کیفیت کار نداشته باشند.

با این حال تمامی خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته دارای گارانتی هستند تا در صورت نارضایتی مشتری، سفارش وی به شکل رایگان انجام شود.

پس اگر با مشعل موتورخانه خود به مشکل برخورد کرده اید و نیاز به یک متخصص دارید، همین الان برای ثبت سفارش فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های سایت تماس بگیرید.

برخی از سوابق کاری مرتبط با سرویس و تعمیر موتورخانه و تجهیزات وابسته

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد و شیراز فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 50.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظرات مشتریان

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

اشتراک گذاری این صفحه