نصب دودکش پکیج به منظور انتقال گازهای سمی حاصل از احتراق این وسیله بسیار ضروری است. البته رعایت ایمنی و نصب اصولی دودکش اهمیت بیشتری دارد، چرا که در اکثر مواقع نیاز به تعمیر پکیج به دلیل نقص در عملکرد دودکش و نصب غیر اصولی آن اتفاق می افتد.

به همین دلیل تصمیم داریم تا در این مطلب تمام آنچه از نصب دودکش پکیج فن دار و نصب دودکش پکیج بدون فن بلد هستیم را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

اصول مهم نصب دودکش پکیج

ایمنی نصب دودکش پکیج دیواری از اهمیت زیادی برخوردار است، به همین دلیل در این قسمت حیاتی ترین اصول نصب دودکش پکیج را در اختیار شما قرار می دهیم:

  • انتخاب محل مناسب

مهمترین نکته انتخاب محل مناسب برای نصب دودکش پکیج است که در ادامه شرایط بهترین محل نصب دودکش را توضیح می دهیم.

حرارت گازهای خروجی از دودکش پکیج بالا است، به حدی که می تواند باعث سوختن مواد پلاستیکی و حتی شکستن شیشه شود. به همین دلیل توصیه می شود محل نصب دودکش به دور از سازه هایی مثل ناودان های پلاستیکی و شیشه های ساختمان باشد.

از طرفی به دلیل که مسیر حرکت هوای گرم رو به بالا است، باید دودکش پکیج را به حالت شیب دار و رو به بالا نصب کرده و بدنه دودکش را با بست به دیوار متصل کنید تا خروج گازهای حاصل از احتراق از پکیج به راحتی انجام شود.

نکته مهم تر در خصوص انتخاب محل مناسب نصب دودکش پکیج این است که به هیچ عنوان نباید لوله دودکش بین دو ساختمان قرار بگیرد، چون مسیر جریان گازهای سمی حاصل از احتراق مسدود شده و احتمال بازگشت گاز به داخل پکیج وجود دارد. دقیقاً به همین دلیل است که توصیه می شود دودکش پکیج را در محلی نصب کنید که حداقل 60 سانتی متر از ورودی و خروجی های ساختمان، مثل درب و پنجره ها فاصله داشته باشد. به این ترتیب احتمال برگشت گازهای خطرناک به داخل ساختمان بسیار کم می شود.

از دیگر اصول مهم نصب دودکش پکیج در انتخاب محل مناسب می توان به ممنوعیت نصب و عبور دادن دودکش از داخل سقف کاذب یا کناف اشاره کرد.

  • توجه به سایز لوله دودکش

در نظر گرفتن ساز لوله دودکش یکی دیگر از اصول مهم در زمان نصب دودکش پکیج است. با این توضیح که سایز لوله دودکش پکیج با توجه به فن دار یا بدون فن بودن پکیج فرق می کند. به طور کلی پکیج های موجود در بازار از نظر مدل فن به دو دسته پکیج های فن دار و پکیج های بدون فن گروه بندی می شوند.

برای پکیج فن دار باید از دودکش دوجداره استفاده کرد که قطر جداره داخلی آن 6 سانتی متر و قطر جداره خارجی آن 10 سانتی متر است. اما قطر لوله دودکش پکیج بدون فن حداقل 15 سانتی متر است.

علاوه بر قطر دودکش باید به ارتفاع لوله دودکش پکیج نیز دقت کرد. حداکثر طول دودکش پکیج فن دار 4 متر به صورت افقی است. اما اگر لازم باشد در زمان نصب دودکش از لوله بیشتری استفاده کنیم، باید به ازای هر زانویی 1 متر از 4 متر لوله دودکش کم کنیم.

پکیج های فن دار برای احتراق نیاز به اکسیژن دارند که باید از خارج ساختمان تامین شود. به همین دلیل دو قاپک با قطر 10 سانتی متر بر روی پکیج های فن دار و کنار خروجی دودکش وجود دارند که لازم است که یک دودکش به قطر 10 سانتی متر به این قاپک ها متصل شود تا پکیج برای احتراق دچار کمبود اکسیژن نشود. در غیر این صورت خاموش شدن شعله پکیج حتمی است.

دودکش پکیج های بدون فن قطر بیشتری دارند و باید تا پشت بام هدایت شوند، بنابراین برای حفظ ایمنی این نوع دودکش ها باید در برابر باد و بخار آب مقاوم بوده و کلاهک دودکش کاملاً به آن وصل شده باشد تا به راحتی سقوط نکند.

  • جنس مناسب برای لوله دودکش را انتخاب کنید

انواع دودکش پکیج در یکی از مدل های تک جداره یا دوجداره هستند. اگر محل نصب پکیج در داخل ساختمان باشد، استفاده از دودکش دوجداره ضروری است، اما برای پکیج های نصب شده در خارج از ساختمان می توان از دودکش تک جداره هم استفاده کرد. هر چند توصیه می شود به منظور پیشگیری از مسدود شدن دودکش در اثر ورود اشیا و لانه سازی پرندگان برای پکیج های خارج از ساختمان نیز از دودکش دوجداره استفاده شود.

در این هنگام توجه به جنس لوله دودکش بسیار مهم است. دقت کنید که لوله دودکش نباید در برابر گرما و رطوبت ضعیف باشد. بلکه بلعکس لوله دودکش باید بتواند حرارت بالای گازهای خروجی را تحمل کرده و در برابر باران، زنگ زدگی و اکسید شدن مقاومت داشته باشد.

به همین دلیل بهترین جنس لوله دوکش برای پکیج های فن دار از نوع ضدزنگ یا استیل است که با استفاده از پیچ به یکدیگر وصل می شوند. همچنین برای نصب دودکش پکیج های بدون فن از دودکش های ساخته شده از مصالح ساختمانی همچون دودکش سیمانی استفاده می شود.

نصب_دودکش_پکیج-_1.jpg

 

در کلیپ کوتاه زیر آقای صالح آبادی در مورد تاثیر دودکش بر پکیج و معایب نداشتن دودکش و یا دوکش بیش از حد بلند با چند زانویی توضیحاتی می دهند.

 

طریقه نصب دودکش پکیج بدون فن

برای نصب دودکش پکیج بدون فن باید قطر دودکش حداقل 15 سانتی متر و از جنس سیمانی باشد. همچنین ارتفاع دودکش پکیج بدون فن باید حداقل 30 سانتی متر باشد.

اگر بخواهید از تبدیل افزایش قطر استفاده کنید باید آن را بعد از پکیج و قبل از دودکش قرار دهید. با کمک تبدیل افزایش قطر می توانید قطر دودکش را از قطر دود خروجی بیشتر کنید. به این ترتیب زیاد بودن ارتفاع دودکش تاثیر منفی بر روند کار پکیج ایجاد نمی کند.

به طور معمول ارتفاع دودکش پکیج در طبقه آخر ساختمان ها کوتاه تر از حد تعیین شده می شود. اما اگر ارتفاع دودکش کم باشد، می تواند آسیب های زیادی به پکیج وارد کرده و کارکرد این وسیله را با اختلال مواجه کند. بنابراین برای اینکه ارتفاع دودکش در طبقات آخر ساختمان به حد استاندارد 4 متر برسد، باید به ارتفاع دودکش در پشت بام حداقل 2 متر اضافه کنیم.

در زمان نصب دودکش پکیج بدون فن باید به ازای هر یک متر لوله افقی با قطر 15 سانتی متر، حداقل 3 متر به طول لوله در پشت بام اضافه شود. اما اگر از لوله با قطر 10 سانتی متر استفاده می کنید، باید ازای هر یک متر لوله به میزان 6 متر لوله عمودی را افزایش دهید.

 

آموزش نصب دودکش پکیج فن دار

برای نصب دودکش پکیج فن دار به محل نصب پکیج و مدل دودکش ساختمان باید توجه داشت. در پکیج فن دار می توان هم از دودکش دوجداره و هم از دودکش تک جداره استفاده کرد. نوع دودکش با توجه به مدل دودکش داخل دیوار تعیین شود.

اگر بخواهید پکیج فن دار را در داخل ساختمان نصب کنید و دودکش دیوار از نوع تک جداره باشد، استفاده از دودکش تک جداره برای پکیج کفایت می کند. در این حالت احتمالاً دستگاه برای تامین اکسیژن خود از هوای داخل ساختمان مکش می کند که برای حفظ ایمنی پکیج می توانید یک پنجره کوچک در نزدیکی پکیج باز بگذارید. اما اگر دودکش داخل دیوار از نوع دوجداره بود، باید دودکش پکیج فن دار را نیز دوجداره انتخاب کنید.

توصیه می شود که از دودکش دوجداره برای پکیج فن دار استفاده کنید تا حفظ ایمنی پکیج و ساکنین ساختمان تامین شود. بنابراین اگر دودکش داخل دیوار محل نصب پکیج از نوع تک جداره بود، شما کافیست برای نصب دودکش دوجداره پکیج فن دار دیوار مجاور پکیج را به اندازه قطر دودکش سوراخ کرده و سپس دودکش دوجداره را به صورت مستقیم به خارج از دیوار هدایت کنید.

ارتفاع دودکش بر اساس طراحی قدرت فن پکیج باید 4 متر باشد. در غیر این صورت فن به خوبی عمل نکرده و پکیج سریع روشن نمی شود. بنابراین در مواقعی که طول دودکش پکیج فن دار از 4 متر کمتر بود، بهترین کار این است که از حلقه های فلزی برای کاهش دبی هوای ورودی به دودکش استفاده کنیم. حلقه های فلزی دودکش در دو اندازه 80 و 75 میلی متری هستند. از حلقه فلزی 80 میلی متری برای لوله های کمتر از 1 متر و از حلقه فلزی 75 میلی متری برای لوله های 1 تا 1.5 متری استفاده می شود.

اگر در مسیر دودکش پکیج فن دار از زانویی استفاده کردیم باید به ازای استفاده از هر زانویی به مقدار 1 متر از طول لوله کم کنیم. از این روش می توانید برای نصب دودکش فن دار پکیج ایران رادیاتور و نصب دودکش پکیج فن دار بوتان نیز استفاده کنید.

برای اطلاع از نحوه عیب یابی پکیج ایران رادیاتور کافیست به مقاله جامع تعمیر پکیج ایران رادیاتور مراجعه کنید.

نصب_دودکش_پکیج-_2.jpg

ایمنی دودکش پکیج فن دار و بدون فن

شما می توانید با توجه به نکاتی که در ادامه می گوییم از ایمن بودن شیوه نصب دودکش پکیج شوفاژ دیواری خود مطمئن شوید:

  • نصب کلاهک H در پشت بام یکی از مهمترین اقدامات است که حفظ ایمنی دودکش پکیج فن دار و بدون فن را تامین می کند.
  • کلاهک دودکش پکیج فن دار و بدون فن باید حداقل 3 متر با کولرهای آبی و دریچه های ورودی و خروجی ساختمان فاصله داشته باشد تا گازهای خطرناک راهی برای ورود مجدد به داخل ساختمان نداشته باشند.
  • عایق بندی دودکش پکیج بوتان با استفاده از فویل یا دیگر پوشش ها باعث می شود دودکش دچار تعریق و اکسیداسیون نشود.
  • مسیر راهیابی دودکش پکیج ایران رادیاتور با هوای بیرون باید کاملاً باز باشد، بنابراین اگر در نزدیکی محل نصب دودکش داکت وجود دارد، باید خروجی دودکش به هوای آزاد دسترسی داشته باشد و از همه مهمتر داکت نباید هیچ راهی به داخل ساختمان داشته باشد.
  • هرگز نباید جداره بیرونی دودکش پکیج های فن دار را از آن جدا کنید. بلکه باید تا جایی که امکان دارد لوله دودکش را به بیرون از ساختمان هدایت کنید تا محصولات احتراق از این طریق خارج شده و هوای تازه وارد دودکش شود.
  • دودکش پکیج به صورت عمودی و رو به بالا نصب می شود، به همین دلیل سر دودکش به سمت بالا باز است. این موضوع باعث می شود آب باران یا برف به داخل دودکش وارد شده و در کارکرد پکیج اختلال ایجاد کند. به همین دلیل توصیه می شود سر دودکش در پکیج های فن دار به اندازه 5 درجه به سمت پایین خم شود.
  • اغلب پکیج های بدون فن را خارج از فضای ساختمان نصب می کنند. بنابراین باید بعد از نصب دودکش آن را با فویل یا پوشش مناسب عایق بندی کنید تا سرما و گرمای هوای بیرون بر روی عملکرد دودکش پکیج تاثیر نگذارد.
  • لوله دودکش و دریچه دودکش باید به درستی به یکدیگر متصل شوند تا گازهای سمی تولید شده راهی برای ورود به فضای داخلی خانه نداشته باشند. به همین دلیل توصیه می شود قطر لوله دودکش با سایز دریچه دودکش همخوانی داشته باشد.

مقاله سرویس پکیج بوتان را مطالعه کنید تا با روند سرویس این وسیله آشنا شوید.

 

اشتباهات نصب دودکش پکیج

در این قسمت مهمترین اشتباهات در زمان نصب و راه اندازی دودکش پکیج را به شما یادآور می شویم تا از آن ها دوری کنید:

  • استفاده از دودکش گالوانیزه درزدار بزرگترین اشتباه در نصب دودکش پکیج بوتان است، چرا که لوله های گالوانیزه به دلیل درزدار بودن به مرور دچار شکاف شده و در صورت ترکیب با بخار آب حاصل از احتراق دچار خوردگی می شوند. علاوه بر این درز موجود در این لوله ها امکان لق شدن لوله و جدا شدن آن را فراهم می کند.
  • قرار دادن دودکش در نزدیکی دریچه های هوای ساختمان بسیار اشتباه است، چون در این صورت احتمال برگشت گازهای خطرناک و سمی حاصل از احتراق به داخل ساختمان وجود دارد.
  • اتصال دودکش پکیج فن دار و پکیج بدون فن به دودکش مشترک در ساختمان برخلاف قوانین است و نباید صورت بگیرد.
  • هرگز نباید از لوله های آکاردئونی یا انعطاف پذیر، لوله های پلاستیکی و لوله های آلومینیومی به عنوان دودکش پکیج استفاده شود.
  • قرار دادن دریچه دودکش پکیج به صورت هم راستا و افقی در کنار پکیج باعث می شود گازهای سمی به درستی از دستگاه و داخل ساختمان به خارج هدایت نشده و در نتیجه شعله پکیج دائم خاموش می شود.
  • یکی از خطرناک ترین اشتباهات در زمان نصب دودکش پکیج این است که در خروجی دودکش از کلاهک H استفاده نشود. در این صورت احتمال ورود باران و برف به داخل دودکش یا مسدودیت لوله بر اثر مواد خارجی وجود دارد.
  • استفاده از لوله دودکش پکیج با قطر کمتر از 15 سانتی متر کاملاً اشتباه است و می تواند عملکرد پکیج را مختل کند.
  • دودکش دوجداره دارای دو قسمت است که یکی دود را به خارج از ساختمان هدایت می کند و دیگری اکسیژن را به داخل می کشد، بنابراین نباید بعد از نصب دودکش دوجداره پکیج سر دودکش را در داخل لوله دودکش اصلی قرار داد.

نصب_دودکش_پکیج-3.jpg

فیلم نصب خطرناک پکیج و دودکش غیراستاندارد

در کلیپ زیر یک نمونه نصب خطرناک پکیج و دودکش غیراستاندارد را مشاهده می کنید.

نکات کلیدی در مورد نصب و راه اندازی پکیج دیواری

  • مهمترین نکته در زمان نصب و راه اندازی پکیج این است که از صحت قرارگیری دودکش مطمئن باشیم. چون قسمت انتهایی لوله دودکش باید به طور کامل در فضای آزاد و محیط باز بیرون از ساختمان قرار گرفته باشد تا دودهای حاصل از احتراق پکیج از طریق آن به خارج از ساختمان منتقل شوند.
  • بعد از نصب دودکش دوجداره باید جداره بیرونی آن توسط عایق هایی همچون پشم شیشه پوشانده شود. با این اقدام از سرد شدن دود داخل دودکش جلوگیری می شود. چون اگر دود حاصل از احتراق پکیج سرد شود، قدرت کشش دودکش کاهش پیدا کرده و در نتیجه تخلیه دود به درستی انجام نمی شود و در نهایت با عمل کردن سنسور ایمنی دودکش، پکیج خاموش می شود.
  • هرگز نباید از دودکش های بی کیفیت و غیراستاندارد به عنوان دودکش پکیج فن دار و دودکش پکیج بدون فن استفاده کرد.
  • اگر قرار است دودکش پکیج فن دار از داخل دیوار عبور کند باید از دودکش دوجداره استفاده شود یا اینکه دیوار را سوراخ کرده و دودکش را از طریق آن به بیرون انتقال دهید.
  • به دلیل اینکه هوای گرم داخل لوله دودکش تمایل دارد به سمت بالا حرکت کند، باید دریچه دودکش بالاتر از پکیج قرار بگیرد تا خروج گازهای سمی به راحتی انجام شود.
  • بعد از راه اندازی پکیج و نصب دودکش باید هر 6 ماه یا سالانه باید پکیج سرویس شود. در زمان سرویس پکیج فرد سرویسکار سنسور دود پکیج و وضعیت دودکش را بررسی کرده و از این طریق می تواند از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کند.
  • خروجی دودکش پکیج باید کاملاً باز باشد و پنهان یا مسدود کردن آن می تواند آسیب های جدی به پکیج و حتی سلامتی افراد ساکن در ساختمان وارد کند.
  • شعله پکیج نیز همانند شعله بخاری باید به رنگ آبی بسوزد. بنابراین زرد سوختن شعله پکیج نشانه ای از نصب غیراصولی دودکش یا مسدود بودن لوله دودکش است که باید در سریع ترین زمان ممکن بررسی و رفع شود.
  • اگر در داخل منزل دودکش تعبیه نشده باشد، بهترین گزینه این است که از پکیج فن دار به همراه دودکش دوجداره استفاده شود.

 

جمع بندی

با مطالعه این مطلب دانستیم که نصب اصولی دودکش پکیج تا چه حد مهم است و تا چه اندازه ای می تواند بر عملکرد صحیح پکیج تاثیرگذار باشد. بنابراین توصیه می کنیم حتماً نصب دودکش پکیج خود را به متخصصین بسپارید.

ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته جمعی از حرفه ای ترین تکنسین های پکیج را گرد هم آورده ایم تا نیاز شما را به تعمیر و سرویس پکیج برآورده کنیم. شما می توانید جهت اطلاع از هزینه تعمیر پکیج لینک مورد نظر را لمس کنید.

همچنین در صورت نیاز به خدمات ما همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کرده یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

نصب_دودکش_پکیج-_4.jpg

پرسش و پاسخ های متداول

  1. دودکش پکیج کجا باید قرار گیرد؟

به دلیل اینکه دود به سمت بالا حرکت می کند، دودکش پکیج نیز باید به خروجی بالای محفظه احتراق پکیج به صورت عمودی متصل شود به نحوی که سر دیگر دودکش به خارج از ساختمان یا دودکش اصلی در بالای پشت بام هدایت شود.

  1. آیا هر پکیج باید دودکش داشته باشد؟

تمام پکیج ها از جمله پکیج دیواری و زمینی نیاز به دودکش دارند. بنابراین فرقی نمی کند که پکیج شما فن دار است یا بدون فن، در هر صورت باید برای آن دودکش در نظر بگیرید.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

اشتراک گذاری این صفحه