یکی از شایع ترین اتفاقاتی که ممکن است برای کولر گازی رخ دهد، یخ زدن این وسیله است. شاید برایتان جالب باشد بدانید یخ زدن کولر گازی ارتباطی به نوع فصل ندارد، یعنی این احتمال وجود دارد که کندانسور و لوله های مسی گاز کولر در تابستان هم برفک زده و یخ بزنند.

اگر تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید علت یخ زدن کولر گازی در زمستان و تابستان را مورد بررسی قرار می دهیم و در نهایت راهکار رفع مشکل یخ زدگی کولر و همچنین روش پیشگیری از این معضل را به شما معرفی می کنیم.

 

بررسی علت یخ زدن کولر گازی در زمان استفاده از حالت سرمایش

اگر شاهد یخ زدن کولر گازی در حالت سرمایش یا تابستان هستید، باید برای پیدا کردن علت اصلی عوامل زیر را مورد بررسی قرار دهید:

  • ضرورت شارژ گاز کولر گازی

یکی از اصلی ترین دلایل یخ زدن کولر گازی افت سطح فشار گاز مبرد است. متاسفانه کمبود گاز در کولر گازی باعث یخ زدن این وسیله در حالت گرمایش و سرمایش دستگاه می شود. واضح ترین نشانه از افت فشار گاز در کولر گازی این است که خط لوله گاز شروع به یخ زدن می کند.

یکی دیگر از نام های گاز مبرد کولر گازی فریون است که برای تولید سرمایش در کویل های اوپراتور کولر مورد استفاده قرار می گیرد. در حالت شیمیایی این گاز بسیار حساس بوده و می تواند به سرعت تغییر فاز دهد. به عنوان مثال فریون می تواند بسته به میزان فشار خود به حالت مایع تبدیل شود. میزان فشار داخل کولر گازی توسط جریان هوا تعیین می شود. چنانچه هر کدام از بخش های کولر گازی از کمپرسور گرفته تا یونیت داخلی مانع از جریان هوا شوند و یا میزان دمای سیستم تغییر کند، تعادل سیستم به هم می ریزد.

علت یخ زدن کولر گازیراه حل رفع این مشکل 1

در طول کارکرد نرمال کولر گازی کندانسور فریون را به گاز تبدیل می کند. سپس کمپرسور فریون را به شدت داغ می کند به حدی که فریون از حالت گاز به مایع تبدیل می شود.

یک قانون رایج وجود دارد، اینکه وقتی ماده ای بسیار گرم است، فشار بالایی نیز دارد. بنابراین سیستم کولر گازی ماده فریون با فشار بالا و داغ را به سمت فضای داخلی هدایت می کند. اما قبل از اینکه فریون مایع داغ به قسمت داخلی سیستم کولر گازی برسد، از یک دستگاه مخصوص عبور داده می شود که فریون را بسیار سریع و در حدود 20 درجه فارنهایت سرد می کند.

زمانی که سطح گاز کولر کم باشد، به این معنی است که فشار داخل لوله های حامل فریون نیز به شدت پایین است. وقتی فشار کم است، فریون زمانی که درست قبل از عبور از کویل های اواپراتور به مرحله خنک شدن می رسد، سردتر از حد معمول است. این اتفاق باعث می شود کویل های اواپراتور بسیار سرد شده و سبب یخ زدن آب در سیستم کولر گازی شوند.

اندازه گیری فشار و سطح مبرد در سیستم کولر گازی به ابزارهای خاصی نیاز دارد، بنابراین بهتر است این کار را به متخصصان بسپارید. برای بررسی سطح و در صورت لزوم افزودن مبرد بیشتر به یک سرویسکار کولر گازی واجد شرایط نیاز دارید. با این حال توصیه می کنیم برای اطلاع از دلایل نشتی گاز کولر گازی و نحوه سرویس گاز این وسیله مشاهده کلیپ زیر را از دست ندهید.

در زمان شارژ مجدد گاز کولر بسیار مهم است که کل دستگاه را از نظر نشتی بررسی کنید تا از هدر رفتن مبرد در آینده جلوگیری شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به مطلب طریقه شارژ گاز کولر گازی اسپلیت مراجعه کنید.

  • کیپ شدن و انسداد لوله ها

گرفتگی لوله مویی، استداد شیر برقی و بسته شده لوله رفت و برگشت گاز مانع از جریان گاز در مسیر رفت و برگشت خود می شوند. بنابراین اگر بعد از تشخیص نشتی گاز در کولر و اقدام به شارژ مجدد آن باز هم شاهد یخ زدن کولر گازی آن هم در فصل تابستان شدید، به احتمال زیاد لوله های مسیر جریان گاز دستگاه کیپ شده اند.

کیپ شدن و انسداد لوله های کولر گازی اغلب به دلیل کثیف شدن کندانسور اتفاق می افتد، به این دلیل که کندانسور به لوله مویی کولر گازی راه دارد و اگر کثیف شود، می تواند حجم آلودگی را به لوله منتقل کرده و باعث گرفتگی آن شود.

از آنجا که لوله های مسی کولر گازی بسیار نازک و حساس هستند، قابلیت تعمیر ندارند. بنابراین اگر با کیپ شدن لوله های کولر مواجه شدید، هیچ راه حلی به جز تعویض لوله ها وجود ندارد.

علت یخ زدن کولر گازیراه حل رفع این مشکل 2

  • اتومات نکردن موتور (کمپرسور)

در حالت عادی کولر گازی باید پس از رسیدن به دمای تنظیم شده بر روی ترموستات به صورت خودکار از حالت موتور خارج شده و روی فن کار کند که به این عمل اتومات کردن کمپرسور کولر گازی می گویند.

اما گاهی دلایل زیر مانع اتومات کردن موتور کولر گازی می شوند که در نهایت یخ زدگی کندانسور کولر گازی و حتی کویل های اوپراتور یونیت داخلی را به همراه دارند:

  1. کثیف شدن کویل های کندانسور
  2. اتصال کوتاه شدن ترموستات کنترل دما
  3. خراب شدن ترموستات

اگر می خواهید بدانید ترموستات کولر گازی چه وظیفه ای در این وسیله دارد و با نحوه تشخیص خرابی ترموستات آشنا شوید، مشاهده کلیپ زیر را از دست ندهید.

  1. خراب شدن کنتاکتور
  2. از کار افتادن ترمیستور
  3. نصب اشتباه کولر گازی

با مشاهده کلیپ زیر می توانید با طریقه نصب صحیح کولر گازی آشنا شوید.

  1. خراب شدن برد کنترل دما
  2. نقص در برد رله
  3. خراب شدن برد کنترل اصلی کولر گازی

کلیپ زیر را تماشا کنید تا با نحوه تشخیص سوختن برد کولر گازی آشنا شوید.

  • نقص در کارکرد بلوور فن پنل داخلی

شایع ترین علت یخ زدن کولر گازی دو تیکه می تواند خرابی بلوور فن در پنل داخلی باشد. این مورد ممکن است نگران کننده به نظر برسد، اما نگران نباشید. بلوور فن ممکن است در اثر استفاده و کارکرد عادی دچار زنگ زدگی و یا فرسودگی شود.

یک تعمیرکار کولر گازی می تواند به شما بگوید که فن شما به درستی کار می کند یا خیر و آن را به سطح چرخش نرمال خود بازگرداند.

  • عدم توجه به دمای بیرونی در استفاده از حالت سرمایش

میزان دمای تنظیم شده در کولر گازی باید متناسب با دمای بیرونی باشد. به عنوان مثال اگر دمای محیط سردتر از دمای تنظیم شده بر روی کولر گازی باشد، می تواند باعث برفک زدن یا یخ زدن این وسیله شود.

به همین دلیل توصیه می شود وقتی دمای بیرون حدوداً 15 درجه سانتی گراد و کمتر از این مقدار است، از کولر گازی در حالت سرمایش استفاده نکنید.

البته به غیر از موارد گفته شده، عوامل دیگری همچون کثیف بودن فیلترهای هوا، خرابی فن و سوختن موتور فن نیز می توانند عاملی بر یخ زدن کولر گازی در حالت سرمایش باشند.

 

بررسی علت یخ زدن کولر گازی در حالت گرمایش (در زمستان)

شاید گمان کنید یخ زدن کولر گازی در زمستان امری طبیعی است، اما اینطور نیست. فراموش نکنید کولر گازی در هیچ حالتی، چه گرمایش و چه سرمایش نباید برفک بزند. در غیر این صورت به طور حتم مشکلی در سیستم کولر گازی وجود دارد.

در ادامه مهمترین دلایل یخ زدن کولر گازی در حالت گرمایش را به شما معرفی می کنیم:

  • نقص در عملکرد سنسور خارجی

سنسور کولر گازی یکی از مهمترین قسمت های سیستم کولر است که دمای محیط را اندازه گیری می کند و با این عمل به ما کمک می کند تا دمای هوا را تنظیم کنیم. اولین نشانه خرابی سنسور این است که دمای هوای محیط را به درستی نشان نمی دهد.

دومین نشانه این است که کندانسور کولر گازی یخ می زند. به این دلیل که اگر سنسور خراب باشد، فرمان گرم شدن به کندانسور صادر نمی شود.

  • نقص در عملکرد فن کندانسور

وقتی کمپرسور در حالت گرمایش شروع به فعالیت می کند، به مرور سرد و سردتر می شود. هر زمان کمپرسور بیش از اندازه سرد شد، فن بیرونی به کار می افتد تا با وارد کردن جریان هوا به داخل کمپرسور مانع از یخ زدن آن شود. بنابراین وقتی فن خراب باشد، این عمل انجام نشده و کندانسور برفک می زند.

علت یخ زدن کولر گازیراه حل رفع این مشکل 3

  • ایراد در شیر برقی و علت یخ زدن کولر گازی

از شیر برقی تنها در کولرهای گازی با قابلیت حالت سرمایش و گرمایش استفاده می شود. وظیفه شیر برقی این است که مسیر جابجایی کولر گازی از وضعیت تابستانه به زمستانه و بالعکس را تغییر دهد. حال اگر شیر برقی به هر دلیلی خراب شود، نمی تواند تغییر مسیر جابجایی گاز از حالت سرمایش به گرمایش را انجام دهد، در نتیجه دستگاه در حالت سرمایش باقی می ماند و باعث یخ زدن کولر گازی می شود.

از جمله دلایل خراب شدن شیر برقی کولر گازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سوختن سیم پیچ یا کویل
  2. عدم باز شدن خروجی شیر برقی
  3. عدم بسته شدن خروجی شیر برقی

توجه داشته باشید که شیر برقی از جمله اجزای کولر گازی است که قابلیت تعمیر ندارد و در صورت خرابی بهتر است تعویض شود.

علت یخ زدن کولر گازیراه حل رفع این مشکل 4

  • تخلیه شدن گاز مبرد

واضح ترین علامت تخلیه گاز مبرد از کولر گازی یخ زدن یونیت خارجی است. البته علائمی دیگری همچون کاهش قدرت سرمایش، افزایش مصرف برق و خروج صداهای عجیب از دستگاه نیز نشانه هایی از افت فشار گاز کولر هستند.

دلیل یخ زدن کولر گازی در اثر تخلیه گاز مبرد این است که گاز مبرد بر روی کویل های اوپراتور حرکت می کند، بنابراین اگر از مقدار آن کاسته شود، دمای کویل ها به شدت کاهش پیدا کرده و سبب جریان مجدد گاز مبرد در لوله های مسی می شود.

در چنین شرایطی رطوبت بر روی خطوط مبرد به یخ تبدیل می شود. به همین دلیل وجود یخ در سیستم سرمایشی به معنی افت فشار مبرد است. با مشاهده کلیپ زیر می توانید از تاثیر نشتی گاز کولر گازی بر روی افت فشار مبرد در این وسیله آگاه شوید.

اگر می خواهید از دلایل نشتی گاز کولر گازی مطلع شده و نحوه تشخیص و راه حل آن را بدانید، تماشای کلیپ زیر را از دست ندهید.

 

راه حل یخ زدن کولر گازی چیست؟

برای پیدا کردن راه حل یخ زدن کولر گازی ابتدا باید بررسی کنید که علت اصلی بروز این مشکل چیست؟ کولر گازی در چه حالتی یخ می زند؟ سرمایش یا گرمایش؟ چنانچه دستگاه شما در حالت سرمایش برفک می زند، باید دنبال پاسخ سوالات زیر باشید:

آیا میزان گاز دستگاه کم شده؟ آیا لوله های مسی مسدود شده اند؟ آیا کمپرسور کولر گازی یکسره کار می کند؟ آیا کولر گازی را در دمای مناسب تنظیم کرده اید؟

در صورتی که یخ زدن کولر گازی در حالت گرمایش اتفاق می افتد، باید ابتدا سنسور خارجی کولر را تست کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید. در قدم بعدی عملکرد فن بیرونی را چک کنید. اینکه آیا بعد از روشن شدن کمپرسور، فن بیرونی روشن می شود یا خیر؟ اگر فن روشن نشود، در هنگام کار کردن کولر گازی صدایی از پنل نخواهید شنید که البته اصلی ترین علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای و دوتیکه همین خرابی فن است.

سپس باید به سراغ شیر برقی بروید تا از کارکرد صحیح این قطعه در تغییر مسیر جریان گاز مبرد کولر مطمئن شوید. اگر تمام موارد را مورد بررسی قرار دادید و هیچ مشکلی پیدا نکردید، باید باز هم به نشتی گاز کولر شک کنید.

در نهایت اینکه عدم تعویض و یا شستشوی فیلترهای کولر گازی و کثیفی کندانسور از جمله عوامل مهم در یخ زدن کولر گازی هستند. توصیه می کنیم کلیپ زیر را تماشا کنید تا بدانید شستشوی فیلترها چه تاثیری بر روی عملکرد کولر گازی دارد.

البته بررسی و رفع عیب بسیاری از موارد گفته شده از جمله چک کردن میزان فشار گاز کولر، بررسی عملکرد فن، سنسور و شیر برقی نیازمند تخصص است، به همین دلیل توصیه می کنیم حتماً از تعمیرکار کولر گازی برای یافتن راه حل یخ زدن کولر گازی کمک بگیرید.

علت یخ زدن کولر گازیراه حل رفع این مشکل 5

چگونه مشکل یخ زدگی کولر گازی را برطرف کنیم؟

تا این قسمت از متن با دلایل متنوع علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای و دو تیکه آشنا شدیم، حال تصور کنید که کولر گازی یخ زده است، در این شرایط بهترین کار برای برطرف کردن این مشکل چیست؟

اول از همه باید بدانید که روشن گذاشتن کولر گازی با وجود برفک زدن کویل و لوله های آن اصلاً صحیح نیست. چون وجود یخ بر روی لوله ها می تواند فشار مضاعف به کمپرسور وارد کرده و در نهایت سبب داغ کردن کمپرسور و سوختن موتور کولر گازی می شود.

پس در قدم اول که متوجه یخ زدن کولر گازی شدید، باید دستگاه را از حالت کارکرد بر روی موتور خارج کنید. در این مرحله سیستم ضد یخ خودکار کولر گازی فعال می شود و ظرف مدت حداکثر 24 ساعت یخ های انباشته شده بر روی کویل های اوپراتور و کندانسور را آب می کند.

البته می توانید یک پنکه در مقابل لوله های یخ زدن کولر گازی روشن کنید تا عملیات ذوب کردن یخ ها با سرعت بالاتری انجام شود. اما پیشنهاد می کنیم هرگز با دست بر برداشتن یخ ها اقدام نکنید چون لوله های مسی کولر گازی بسیار حساس هستند و ممکن است آسیب ببینند.

همزمان با آب شدن یخ کولر گازی باید یک پارچه حوله ای در زیر لوله های یخ زده نگه دارید تا آب حاصل از ذوب شدن یخ ها را جمع آوری کنید. بعد از اینکه یخ سیستم به کل آب شد، بهتر است کولر گازی را روشن کرده و در حالت فن قرار دهید تا کویل ها خشک شوند.

تا این مرحله یخ تشکیل شده بر روی کولر گازی را از بین بردید، اما این اتمام کار نیست. بلکه باید علت اصلی یخ زدن کولر گازی را بر اساس آنچه در این مطلب گفتیم پیدا کرده و هر چه زودتر برای رفع آن اقدام کنید. چون قطعاً برفک زدن کولر گازی نشانه ای از وجود مشکل در سیستم این وسیله است.

اقداماتی همچون انجام به موقع سرویس کولر گازی می تواند تا حد زیادی از یخ زدن کولر گازی پیشگیری کند. با مشاهده کلیپ زیر می توانید از مراحل سرویس فصلی کولر گازی و معایب پشت گوش انداختن این مهم مطلع شوید.

 

جمع بندی

در این مطلب تمامی عوامل موثر در یخ زدن کولر گازی در حالت سرمایش و گرمایش این وسیله را برای شما بررسی کردیم و در نهایت به شما گفتیم که چگونه می توانید یخ زدن کولر گازی را رفع کنید.

همانطور که متوجه شدید اکثر دلایل یخ زدن کولر گازی برای تشخیص و حل نیاز به متخصص دارند، به همین دلیل ما مجموعه تاسیسات 24 ساعته را به شما پیشنهاد می کنیم که مدت های طولانی است با همکاری جمعی از تکنسین های حرفه ای به ارائه خدمات متنوع تاسیساتی می پردازد.

سرویس و تعمیر کولر گازی یکی از ده ها خدمات محبوب ما در این مجموعه است که همراه با گارانتی تضمین کیفیت به شما مشتریان عزیز عرضه می شود تا خیالتان بابت کیفیت خدمات دریافتی از متخصصین ما آسوده باشد.

پس اگر کولر گازی شما هم یخ می زند و برای ریشه یابی و رفع عیب آن نیاز به متخصص دارید، همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار را پر کنید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • دلیل یخ زدن کولر گازی پنجره ای و اسپلیت دو تکه در حالت سرمایش یا تابستان را می توان در نشتی گاز مبرد، خرابی بلوور فن، کیپ شدن لوله ها، اتومات نکردن کمپرسور و عدم تنظیم صحیح دمای کولر گازی جستجو کرد.
  • عواملی همچون خرابی سنسور خارجی، نقص در فن کندانسور، خرابی شیر برقی و افت فشار گاز مبرد می توانند در یخ زدن کولر گازی در حالت گرمایش سهیم باشند.
  • کثیفی فیلترهای هوا، تجمع جرم و آلودگی بر روی اوپراتور و کندانسور کولر گازی نقش زیادی در یخ زدن کولر گازی دارند، چون مسیر جریان هوا در سیستم را مسدود می کنند.
  • انجام به موقع سرویس کولر گازی بر اساس چک لیست نگهداری از این وسیله می تواند مانع از یخ زدن کولر گازی در حالت سرمایش و گرمایش شود.
  • در صورت یخ زدن کولر گازی باید از روشن نگه داشتن موتور کولر اجتناب کرد و سریعاً برای ریشه یابی و حل علت اصلی این معضل اقدام نمود.

 

پرسش و پاسخ های متداول

  1. دلیل یخ زدن کولر گازی در شب چیست؟

کمبود و یا اضافه بودن میزان گاز کولر گازی اصلی ترین دلیل یخ زدن پنل داخلی کولر گازی است. البته سرد بودن هوای بیرون هم می تواند موثر باشد.

  1. چرا وقتی کولر گازی را در حالت گرمایش قرار می دهیم، کندانسور دستگاه یخ می زند؟

به احتمال زیاد شیر برقی کولر گازی خراب است که باید تعویض شود.

  1. یخ زدن کولر گازی نشانه چیست؟

تنظیم نبودن فشار گاز مبرد- عدم جریان هوا در کویل اوپراتور-خرابی کولر گازی- گرفتگی لوله های گاز- مسدود شدن قطعات داخلی

منبع فارسی: منبع 1، منبع 2

منابع انگلیسی: منبع 1، منبع 2

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

 

اشتراک گذاری این صفحه