یکی از دوست داشتی ترین تجهیزات نورپردازی داخلی لوسترها هستند که اگر به درستی انتخاب شوند می توانند به تنهایی سهم زیادی در تحول دکوراسیون خانه ها داشته باشند.

اما در زمان خرید لوستر به قدری غرق رنگ و لعاب و درخشش آن می شویم که نمی دانیم کدام مدل متناسب با سبک طراحی خانه ما است. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به معرفی انواع لوستر بر اساس مدل، سبک، روش نصب و جنس بدنه بپردازیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. با ما همراه باشید.

لوستر چیست؟

لوستر وسیله ای برای نگه داشتن چند عدد لامپ است که اغلب به صورت ثابت بر روی دیوار و یا سقف نصب می شود. این وسیله یک ابزار بسیار رایج و محبوب در نورپردازی داخلی ساختمان است که پخش نور مناسبی دارد.

بعضی از لوسترها تعداد لامپ محدودی دارند و بعضی دیگر چند صد لامپ را در خود جای می دهند. به عنوان مثال بزرگ ترین لوستر کریستالی جهان 750 عدد لامپ داشته و وزن آن حدود 4.5 تن است. این لوستر هدیه ای از طرف ملکه ویکتوریا است که هم اکنون در کاخ دلمه باغچه استانبول نگهداری می شود.

لوسترها از لحاظ جنس بدنه، سبک، روش نصب و مدل در انواع مختلفی دسته بندی می شوند که در ادامه این مطلب به بررسی آن ها می پردازیم.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 1

انواع لوستر بر اساس جنس بدنه

جنس بدنه مدل های مختلف لوستر از یکی از متریال های زیر ساخته شده است:

  1. لوستر برنزی

لوستر برنزی به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و رطوبت دارد، یک گزینه انتخابی عالی برای نواحی مختلف جغرافیایی کشور به خصوص شهرهای شمالی ایران است. البته یکی از نقاط ضعف لوستر برنزی این است که انعکاس نور کمی دارد، هر چند با استفاده از کلاهک یا لاله می توان درخشندگی این جنس از لوستر را زیاد کرد.

برای ساخت انواع لوستر برنز اکثراً از آلیاژ برنج استفاده می شود، به این دلیل که انعطاف پذیری برنج بیشتر بوده و و مقاومت بالاتری در برابر اسید شدن و تغییر رنگ دارد. با این حال لوستر برنزی به دلیل گران بها بودن فلز برنز جزو لوسترهای گران قیمت محسوب می شود.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 2

لوستر برنزی خود به سه گروه لوستر آنتیک، سرامیکی و شاخه ای دسته بندی می شود. لوستر برنز آنتیک از حباب ساخته شده و جنس بدنه آن زاماک است. اما برای ساخت لوستر برنز سرامیکی از آلیاژ برنز در قسمت بدنه و سرامیک در شاخه های آن استفاده شده است.

متریال مورد استفاده برای ساخت لوستر شاخه ای برنزی آبکاری نقره ای، طلایی و آنتیک است. در این نوع لوستر به جای حباب از لاله استفاده شده و از لحاظ قیمتی دو برابر گران تر از لوستر سرامیکی است.

برای نورپردازی فضاهایی که به شکوه و جلال خاصی نیاز داریم، همچون اتاق پذیرایی، سالن های تشریفاتی و غیره بهتر است از لوستر برنزی استفاده کنیم.

  1. لوستر چوبی

اغلب در طراحی دکوراسیون به سبک مدرن و کلاسیک از انواع لوستر چوبی استفاده می شود، چون به راحتی و زیبایی با دیگر المان های طراحی مدرن داخلی هماهنگ می شود.

تنوع رنگ چوب و خاصیت رنگ پذیری آن باعث شده طراح های متنوعی از لوستر چوبی در اندازه های مختلف تولید شوند.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 3

انواع لوستر چوبی همانند دیگر لوسترها تک شاخه، دو یا سه شاخه هستند و به دو صورت سقفی و دیواری طراحی می شوند. از این جنس لوستر بیشتر برای روشنایی آشپزخانه، اتاق خواب و راهروها استفاده می شود.

  1. لوستر فلزی

برای ساخت لوسترهای فلزی از آلیاژهایی از جمله آهن، آلومینیوم، برنج و غیره استفاده می شود. این نوع از لوستر با تزئینات کریستالی خود روشنایی زیادی ایجاد کرده و اغلب برای نورپردازی فضاهای مختلف داخلی همچون اتاق غذاخوری، اتاق پذیرایی، اتاق نشیمن و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. لوستر کریستالی

به لوستر و آویزهای رشته ای و سقفی که در آن ها از دانه های ریز و درشت شیشه و کریستال استفاده شده است به اصطلاح لوستر کریستالی می گویند که در واقع یکی از شکیل ترین و در عین حال گران ترین انواع لوستر از لحاظ جنس بدنه است.

کریستال های به کار رفته در ساخت این نوع لوستر با توجه به جنس و کیفیت مواد آن نوردهی و درخشش متفاوتی ایجاد می کنند. از موادی همچون سرب، شیشه و پلاستیک برای ساخت کریستال ها استفاده می شود، هر چه مقدار سرب کریستال بیشتر باشد، درخشندگی بالاتری دارد.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 4

از لوستر کریستالی برای نورپردازی فضاهای داخلی همچون آشپزخانه، راهرو و اتاق خواب استفاده می شود و در دسته بندی لوسترهای مدرن قرار می گیرد.

لوسترهای کریستالی به چند دسته انواع لوستر مدرن، سقفی، آویز و کلاسیک تقسیم بندی می شوند که هر کدام نوع کاربری مختص به خود را دارند. جهت مشاهده انواع لوستر و خرید آن لینک خرید لوستر از دیجی کالا را لمس کنید.

 

انواع لوستر بر اساس سبک

امروزه مدل های مختلف لوستر را در یکی از سبک های مدرن، کلاسیک و مینیمال طراحی و تولید می کنند. در ادامه انواع سبک های لوستر را با هم بررسی می کنیم:

  1. لوستر به سبک مدرن

لوستر مدرن نوع خاصی از انواع آویز است که برای نورپردازی در محیط هایی با دکوراسیون ساده و مدرن کاربرد دارد. در لوستر مدرن بر خلاف سبک کلاسیک از شاخه های پر از حباب های مجلل خبری نیست، بلکه لوستر به سادگی هرچه تمام طراحی شده است.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 5

استفاده از طراح های مدرن، صفحات و نورهای نورانی با اشکال هندسی خلاقانه از جمله خصوصیات بارز لوسترهای مدرن است. این سبک از لوستر به دلیل تنوع در طرح، امکان هماهنگی با خانه های مدرن و همچنین قیمت خرید به نسبت مناسب طرافداران زیادی دارند.

لوسترهای مدرن را می توان در یکی از گروه های لوستر آویز مدرن، لوستر سقفی مدرن، لوستر شاخه ای مدرن و لوستر دیواری مدرن دسته بندی کرد. همچنین از لحاظ جنس بدنه این نوع لوستر در یکی از مدل های لوستر چوبی مدرن، لوستر فلزی مدرن و لوستر برنزی مدرن گروه بندی می شود.

  1. لوستر به سبک کلاسیک

لوسترهای کلاسیک با هر نوع طراحی داخلی جور در می آیند. این نوع لوستر دارای بدنه و فریم کریستال، شیشه، چینی، استیل و برنج است و در طرح های شاخه ای یا صفحه ای طراحی و تولید می شود.

قیمت خرید لوستر کلاسیک به نسبت لوستر مدرن بیشتر است، چرا که طراحی پیچیده تر داشته و از آلیاژهای سنگین تری برای ساخت آن استفاده شده است.

لوستر کلاسیک را می توانید بدون هیچ محدودیتی در فضاهایی از جمله اتاق خواب، اتاق غذاخوری، اتاق نشیمن و یا حتی راهروها نصب کنید و از نوردهی بالا و درخشش فوق العاده آن لذت ببرید.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 6

برخی معتقدند لوستر کلاسیک فقط مختص به خانه های طراحی شده به سبک سنتی است و نباید از آن در خانه های مدرن استفاده کرد، در حالی که شاید نصب لوستر کلاسیک در کوراسیون های سنتی و کلاسیک بسیار معمول تر باشد، اما فراموش نکنید بکارگیری لوستر کلاسیک در یک طراحی مدرن باعث ایجاد فضایی متفاوت و دوست داشتی می شود.

  1. لوستر به سبک مینیمال

در طراحی لوسترهای مینیمال از اشکال بسیار ساده و بدون تزئینات اضافی استفاده می شود. شاید فکر کنید سادگی لوستر مینیمال باعث عدم زیبایی آن می شود، در حالی که عدم استفاده از عناصر غیر ضروری و اضافی باعث جلوه منحصر به فرد این سبک از لوستر شده است.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 7

از لوسترهای خوش قیمت مینیمال می توان برای نورپردازی خانه های مدرن و مینیمال استفاده کرد. نصب این سبک از لوستر درداخل آشپزخانه، راهرو، اتاق خواب و نشیمن بسیار جذاب و دلنشین است.

 مشاهده قیمت و خرید لوستر از دیجی کالا

انواع لوستر بر اساس روش نصب

تمام لوسترهایی که تا این قسمت از متن بررسی کردیم به یکی از روش های سقفی، دیواری و یا آویز نصب می شوند. در قسمت زیر بیشتر با این نوع دسته بندی آشنا می شوید:

  1. لوستر سقفی

برای خانه هایی که فضای بزرگی دارند، اما ارتفاع سقف آن ها کم بوده و نمی توانند از لوسترهای آویز بلند استفاده کنند، خرید لوستر سقفی بهترین انتخاب است.

ارتفاع لوسترهای سقفی کمتر از مدل های دیگر است و سینی لوستر در زمان نصب به سقف ساختمان می چسبد، در نتیجه هیچ قسمتی از سیم های لوستر دیده نمی شوند و همین امر باعث زیبایی دو چندان محیط می شود.

جنس بدنه لوسترهای سقفی از برنج، برنز و یا فلز است. از لوستر سقفی آشپزخانه می توان برای نورپردازی ملایم این مکان استفاده کرد.

انواع لوستر سقفی به قرار زیر هستند:

  • سقفی برنزی

برای فضاهای بزرگ، باشکوه و جلوه زیاد از لوستر سقفی برنزی استفاده می شود که از جنس برنج با آبکاری برنزی و آنتیک ساخته شده است.

  • سقفی چوبی

لوستر چوبی سقفی معمولاً 3 یا 4 شعله است و با توجه به شکل حباب و ترکیب چوب آن ها برای مکان هایی از جمله آشپزخانه یا اتاق خواب هایی با سقف کوچک مناسب است.

  • سقفی دایکاست

لوسترهای سقفی دایکاست یک حباب بزرگ دارند و با طرح های طلایی، آنتیک، برنز و کروم می توانند روشنایی محیط را چند برابر کنند.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 8

  • سقفی کریستالی

یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین دسته از لوسترهای سقفی از جنس کریستال هستند که سینی آن ها آبکاری طلا و یا کروم دارد. کاربردی ترین ویژگی لوستر سقفی کریستالی در داشتن لامپ های LED و SMD است که می توان روشن و خاموش شدن آن ها را با ریموت تنظیم کرد.

  1. لوستر دیواری

از لوستر دیواری می توان به عنوان یک عنصر روشنایی بخش کاربردی در نورپردازی تزئینات داخلی یاد کرد که بر روی دیوار اتاق نصب می شود و دقیقاً به همین دلیل به آن لقب دیوارکوب می دهند. از این نوع لوستر می توان برای روشنایی یک نقطه خاص استفاده نمود، بنابراین شیوه نورپردازی لوستر دیواری به سبک متمرکز است.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 9

تنوع طراحی و مدل های گوناگون لوستر دیواری باعث شده بتوان از این وسیله دکوراتیو در نورپردازی راهروها، راه پله ها و حتی اتاق نشیمن و پذیرایی استفاده کرد. معمولاً لوسترهای دیواری را به صورت ست با لوسترهای آویز و سقفی انتخاب می کنند.

یکی از زیباترین لوسترهای دیواری به سبک کلاسیک است. استفاده از لوستر دیواری کلاسیک در ترکیب با انواع لوسترهای برنزی و دکوراسیون کلاسیک می تواند جلوه بسیار زیبایی در فضا ایجاد کند.

  1. لوستر آویز

روش نصب لوستر آویز همانند لوستر سقفی است، یعنی هر دو مدل این لوستر به سقف اتاق بسته می شوند. با این تفاوت که لوستر آویز بیشتر در اتاق های دارای سقف بلند کاربرد دارد، چون ارتفاع بیشتری به نسبت لوسترهای سقفی دارد و همانطور که از نامش مشخص است از سقف اتاق آویزان می شود.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 10

در زمان نصب لوستر خانگی آشنایی با نحوه سیم کشی بسیار مهم است، برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله سیم کشی برق توکار ساختمان مراجعه کنید.

 

انواع لوستر بر اساس مدل

رایج ترین شیوه دسته بندی انواع لوستر بر اساس مدل آن هاست که اتفاقاً تنوع بسیار زیادی دارند. در ادامه شما را با محبوب ترین انواع مدل های لوستر آشنا می کنیم:

  • لوستر شاخه ای

لوستر شاخه ای یکی از مجلل ترین مدل های لوستر است که برای دکوراسیون و طراحی خانه های لوکس پیشنهاد می شود. در این مدل لوستر چندین منبع نوری به کار گرفته شده است. شاخه های بکار رفته در لوستر شاخه ای یا به سمت بالا و یا به طرف پایین پیچ و تاب خورده اند.

این سبک از لوستر اغلب از جنس برنز ساخته می شود که در واقع ترکیبی از برنج و کریستال است. البته از متریال های دیگری از جمله چوب، شیشه، زاماک، آهن، آلومینیوم و استیل نیز برای طراحی و ساخت لوستر شاخه ای استفاده می شود.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 11

از جمله مزایای لوسترهای شاخه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوردهی بیشتر در مقایسه با دیگر مدل ها
  • مناسب برای فضاهای بزرگ تر
  • قیمت خرید متنوع
  • تنوع در جنس

سرپیچ های لوسترهای شاخه ای به دو صورت شمعی و معمولی طراحی می شوند. سرپیچ های شمعی از نظر اندازه سایز کوچک تری به نسبت سرپیچ های معمولی دارند.

  • لوستر آویزی

لوسترهایی که معمولاً 1 الی 6 شعله دارند و ارتفاع شعله های در آن ها قابل تنظیم است، به نام آویز شناخته می شوند. چشمه نور لوسترهای آویز به دو دسته منظم و نامنظم تقسیم بندی می شود.

در این نوع لوسترها شکل نوردهی به صورت رو به پایین و مستقیم است، به همین دلیل اغلب در داخل آشپزخانه ها کاربرد دارند. به دلیل استفاده از متریال کم وزن قیمت خرید این نوع لوستر تقریباً مناسب است.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 12

آویزهای برنزی، کریستالی، چوبی، فلزی، دایکاست و چراغ آویز مدرن از جمله مدل های انواع لوسترهای آویز به شمار می آیند که به دلیل وزن سبک می توان آن ها را بر روی سقف های سست همچون سقف کاذب اتاق ها نصب نمود.

  • لوستر لاله ای

لوستر طرح لاله یکی از لوکس ترین مدل های لوستر است که برای انواع چیدمان از جمله کلاسیک، لوکس و سنتی تطابق بالایی دارد. جنس بدنه اصلی لوستر لاله ای از متریال های مختلف فلزی ساخته شده است که فلز آهن بدترین و فلز برنز باکیفیت ترین فلز قابل استفاده برای ساخت لوستر لاله ای به شمار می آید.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 13

ویژگی منحصر به فرد لوستر لاله ای در استفاده از حباب های لاله شکل در قسمت لامپ های لوستر است. در بعضی از لوسترها تمام لامپ ها بدون پوشش هستند، اما در لوستر لاله ای لامپ ها در حصار لاله قرار گرفته اند. از این مدل لوستر بیشتر در اتاق نشیمن و پذیرایی استفاده می شود.

  • لوستر ریسه ای

برای ساخت لوستر ریسه ای از قسمتی به نام سینی به همراه رشته های کریستال استفاده می شود که توسط سیم های آویز از جنس استیل ضد زنگ به سینی وصل شده اند. از لوستر ریسه ای به عنوان یکی از زیباترین انواع لوسترهای آویز یاد می شود که برای نصب در سالن های پذیرایی با سقف های بلند مناسب است.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 14

کریستال های استفاده شده در ساخت و طراحی لوستر ریسه ای را می توان با رنگ بندی های متنوع قرمز، آبی، بنفش، صورتی، دودی، سفید و ... مشاهده کرد.

  • لوستر حلقه ای

یکی از زیباترین و مدرن ترین مدل های لوستر به سبک حلقه ای است. لوسترهای حلقه ای نه تنها نوردهی فوق العاده زیبایی دارند، بلکه فضای اتاق را به شکل دلفریبی تزئین می کنند.

برای ساخت لوستر حلقه ای از یک یا چند رینگ یا حلقه به موازات زمین استفاده شده که در داخل آن لامپ های کوچک ال ای دی قرار گرفته اند. جنس رینگ های لوستر حلقه ای از فلز، شیشه و یا کریستال است.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 15

لوستر حلقه ای در یکی از مدل های زیر طراحی می شود:

  • لوستر حلقه ای تماماً فلزی با نوارهای کوچکی از نور
  • لوستر حلقه ای کریستالی
  • لوستر حلقه ای فلزی-کریستالی

برای نگهداری بخش آویز لوستر حلقه ای از سیم های محکم فلزی استفاده می شود که باعث استقامت و ثبات لوستر بعد از نصب می شود.

در صورت تمایل به خرید لوستر حلقه ای توجه داشته باشید که نوردهی این نوع لوستر خیلی زیاد نیست. از طرفی به دلیل طراحی مدرن خود بیشتر برای فضاهای مدرن و اسپرت مناسب است.

  • لوستر شمعی

لوستر شمعی یکی از قدیمی ترین انواع مدل لوستر است که طراحی سنتی دارد. به همین دلیل برای فضاهایی با دکوراسیون کلاسیک و سنتی سازگار است. برای طراحی لوستر شمعی از قسمت هایی به عنوان نگهدارنده شمع استفاده شده است که تعداد این نگه دارنده ها با توجه به سایز و مدل لوستر متفاوت است.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 16

با این تعریف مشخص می شود که در حال حاضر دیگر از شمع برای روشنایی لوسترهای شمعی استفاده نمی شود، بلکه چراغ هایی شبیه به شمع جای آن ها را گرفته اند.

  • لوستر حبابی

لوسترهای حبابی از زمان های گذشته تا به امروز یک ابزار روشنایی مدرن به حساب می آیند، هرچند با گذر زمان دچار تغییر و تحولاتی شده اند.

انواع حباب لوستر کدر و یا شفاف هستند و بر همین اساس دسته بندی می شوند. هر چه حباب لوستر روشن تر باشد، نوردهی بالاتری دارد. همچنین جنس بدنه این نوع لوستر بر روی درخشش آن تاثیرگذار است، اگر از متریال بی کیفیت در ساخت لوستر حبابی استفاده شود، بعد از مدتی ظاهری زنگ زده پیدا می کند.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 17

در صورت تمایل به خرید لوستر حبابی باید به نحوه قرارگیری حباب ها دقت داشته باشید. اگر حباب ها رو به پایین باشند نور بیشتری در محیط پخش می کنند و تعویض لامپ ها نیز به راحتی انجام می شود. اما حباب های رو به بالا به سختی تعویض می شوند و پخش نور کمتری دارند.

  • لوستر طبلی

برای طراحی و ساخت لوستر طبلی مدل مدرن و سنتی با هم ترکیب شده اند. در این سبک از یک طبل ساده استوانه ای شکل به صورت پوشش بر روی لامپ ها استفاده شده که از پخش نور زیادی جلوگیری می کند.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 18

به همین دلیل نصب لوستر طبلی بیشتر برای مکان های دنج که به روشنایی زیادی نیاز نداریم همانند اتاق خواب مناسب تر است. این نوع لوستر اغلب از جنس فلز ساخته می شود.

بررسی مشخصات فنی و خرید انواع لوستر از دیجی کالا

  • لوستر خطی

لوستر خطی یا لاینر نمونه ای متفاوت از تمام لوسترهایی است که تا بحال آن ها را معرفی کرده ایم. این مدل از لوستر به جای اینکه دایره ای شکل و شعاعی باشد، به صورت مستطیل شکل یا کشیده طراحی می شود.

نحوه قرارگیری لامپ ها بر روی لوستر خطی یا به صورت چند لامپ در کنار یکدیگر است و یا اینکه گستره سراسری از لایه های شیشه ای برای نگهداری لامپ ها بر روی لوستر قرار گرفته اند.

طراحی منحصر به فرد لوسترهای خطی باعث شده که برخلاف لوسترهای شعاعی و کلاسیک فقط برای مکان های خاصی از داخل ساختمان مناسب باشند. به عنوان مثال نصب لوستر خطی در بالای میز غذاخوری مستطیل شکل و یا بالای اپن یا کانتر آشپزخانه مستطیلی بسیار رایج است.

برای ساخت لوستر خطی از متریال های متنوعی از جمله چوب، فلز، شیشه و کریستال استفاده می شود. به همین دلیل تنوع طراحی زیادی دارند و برای سبک های معماری مختلف از جمله مدرن، کلاسیک و مینیمال مناسب هستند.

انواع مختلف لوستر خطی عبارتند از:

  • لوستر خطی کریستالی

مجموعه ای از کریستال های اطراف لامپ به صورت کشیده در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و لوستر خطی کریستالی را ایجاد کرده اند. قیمت خرید این مدل لوستر خطی از بقیه مدل ها بیشتر است.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 19

  • لوستر خطی آباژوری

در لوستر خطی آباژوری تعدادی کلاهک آباژور با هم هستند که داخل آن ها لامپ قرار گرفته است. به دلیل طراحی ساده ای که دارد یکی از ارزان ترین مدل های لوستر خطی به شمار می آید.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 20

  • لوستر خطی فلزی

برای ساخت لوستر خطی فلزی از باکس هایی استفاده شده که صفحه ی زیر آن می تواند باز و بسته شود. رنگ بندی فلز بکار رفته در طراحی لوستر خطی فلزی متنوع است و بیشتر برای فضاهایی که به نور کمتری احتیاج دارند مناسب هستند.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 20

  • لوستر خطی شیشه ای

جام های شیشه ای برعکس و یا گوی های شیشه ای آویز در کنار یکدیگر جای می گیرند و لوستر خطی شیشه ای را ایجاد می کنند. به دلیل پخش نور متوسط این مدل از لوستر خطی برای فضاهای شاعرانه و شیک مناسب است.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 21

  • لوستر خطی چوبی

این نوع لوستر خطی یا به صورت تخته چوب است که لامپ ها از آن آویزان شده اند و یا به شکل باکس چوبی است که لامپ های ال ای دی کوچک داخل آن را پر کرده اند.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 23

لوسترهای لاینر بر اساس نوع وصل شدن به دو صورت دیواری و سقفی هستند. لوستر خطی دیواری به صورت مستقیم به دیوار وصل می شود و لوستر خطی سقفی نیز بدون اینکه سیم ها دیده شوند به کمک سیم روکش دار به سقف آویز می گردد.

  • لوستر ال ای دی

لوسترهای ال ای دی یکی از پرکاربردترین اجزای دکوراتیو در دکوراسیون داخلی خانه ها به شمار می آیند که به دلیل تنوع بالا در طرح و مصرف انرژی پایین مورد استقبال افراد زیادی قرار می گیرند.

برای طراحی و ساخت لوستر LED سقفی از یک سینی مخصوص استفاده می شود که بر روی سقف اتاق نصب می شود. جنس این سینی از استیل و یا ورقه نازک آهن است. تعدادی لامپ های ریسه ای ال ای دی در داخل سینی قرار می گیرند و به نورپردازی اتاق می پردازند.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 22

لوسترهای ال ای دی تنوع مدل بالایی دارند، لوستر ال ای دی دیواری، آویز، کریستالی و سقفی جزو رایج ترین مدل های این لوستر هستند. برای فضاهایی با سقف کوتاه بهتر است از لوستر سقفی و یا دیواری استفاده شود، اما در اتاق هایی با سقف بلند نصب لوستر ال ای دی آویز بسیار زیباتر است.

منبع نور لوسترهای ال ای دی دو نوع لامپ است، نوع اول لامپ های تک رنگ هستند که به نام پرنور شناخته می شوند و نور یخی بدون تغییر رنگ ایجاد می کنند. اما نوع دوم لامپ های مولتی کالر یا چند رنگ ال ای دی به رنگ های آبی، بنفش و قرمز هستند که باعث ایجاد تغییر رنگ در فضا می شوند.

  • لوستر اس ام دی

به طور کلی لامپ های کم مصرف یا از نوع ال ای دی و یا از نوع اس ام دی هستند. تفاوت لوسترهای SMD با مدل لوسترهای LED دقیقاً در نوع لامپ استفاده شده در لوستر است و به جز این مورد تفاوت دیگری در طراحی و ساخت ندارند.

لوسترهای اس ام دی در مدل های حلقه ای، فلزی، کریستالی، سقفی و دیواری گزینه بسیار ایده آلی برای نورپردازی فضاهای مدرن هستند.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 24

مشاهده مدل های متنوع لوستر و خرید آن از دیجی کالا

رایج ترین مدل های لوستر

از میان مدل های متنوع لوستر که در این مطلب بررسی کردیم برخی از آن ها جزو رایج ترین ها محسوب می شوند، یعنی طیف وسیعی از مصرف کنندگان ترجیح می دهند لوستر ساختمان خود را از میان آن ها انتخاب کنند:

  • لوستر کریستالی

از قدیم تا به امروز لوستر کریستالی جزو رایج ترین آویزها بوده است. دلیل این سطح از محبوبیت به کریستال های تراش خورده و درخشنده ای است که بر روی لوستر نصب شده اند و روشنایی محیط را دوچندان می کنند.

شاید در زمان های گذشته از لوسترهای کریستالی فقط در قصرهای و اماکن مهم استفاده می شد، اما امروزه انواع لوستر پذیرایی از مدل کریستالی انتخاب می شوند و حتی در سالن های کوچک نیز کاربرد دارند.

  • لوستر شمعی

یکی دیگر از رایج ترین مدل ها لوستر شمعی است که با وجود گذشت سال ها از اولین مدل های طراحی آن طرفداران خاص خود را دارد. طراحان لوستر نیز این نیاز را درک کرده اند و با تلفیق سبک کلاسیک و مدرن لوسترهای شمعی زیبایی خلق کرده اند که همچنان پرطرفدار هستند.

  • لوستر شاخه ای

اکثر لوسترهایی که در بازار هستند در واقع جزو لوسترهای شاخه ای محسوب می شوند که با کمک متریال های مختلف همچون برنج، برنز، استیل، شیشه، کریستال و حتی پارچه طراحی و تزئین می شوند.

انواع لوستر اتاق خواب و آشپرخانه به سبک شاخه ای طراحی می شوند که با پارچه، چوب و پلاستیک تزئین شده اند و تعداد شاخه های محدود دارند. اما برای استفاده در سالن های بزرگ و پذیرایی می توان از لوستر شاخه ای با تزئینات شیشه و کریستال در تعداد شاخه های بیشتر استفاده کرد.

  • لوستر ریسه ای

دلیل محبوبیت زیاد لوستر ریسه ای استفاده از رشته های کریستالی شکیل است که فضای اتاق را بسیار لوکس و باشکوه می کند. کاربرد اصلی لوستر ریسه ای در راه پله های بزرگ و شیک و همچنین فضاهایی با سقف بلند است.

البته انواع لوستر آشپزخانه را نیز از لوستر ریسه ای مدل خطی انتخاب می کنند که به صورت آویز مستطیل شکل بر روی کانتر و یا میز غذاخوری داخل آشپزخانه نصب می شود.

مشاهده مدل های مختلف لوستر و خرید آن از سایت دیجی کالا

  • لوستر حبابی

لوسترهای حبابی از چندین حباب ساخته شده اند که به صورت سقفی، دیواری و آویزی قابل نصب هستند. از این مدل لوستر می توان در اکثر فضاهای داخلی از جمله اتاق خواب، آشپزخانه، اتاق نشیمن و پذیرایی استفاده کرد.

  • لوستر ال ای دی

مدرن ترین و جدیدترین نسل لوستر مدل LED است که امروزه شاهد گسترش و رواج استفاده از این مدل لوستر در اکثر فضاها به خصوص نورپردازی داخلی خانه ها هستیم. دلیل محبوبیت لوسترهای ال ای دی امکان کنترل از راه دور چراغ ها برای روشن و خاموش کردن است.

توضیحات بیشتر در خصوص انواع لوسترها را در بخش قبلی داده ایم که می توانید برای کسب اطلاعات جامع تر به آن قسمت از متن مراجعه کنید.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 25

چیدمان لوستر

مهمترین کار بعد از خرید لوستر به چیدمان آن مربوط می شود. نکات مهمی در خصوص چیدمان لوستر وجود دارد که رعایت آن ها به جلوه بیشتر لوستر کمک می کند و چه بسا عدم توجه به آن ها باعث ایجاد ترکیبی بد منظره از لوستر با دکوراسیون داخلی خانه می شود.

در قسمت زیر شما را با مهمترین نکات مرتبط با چیدمان لوستر آشنا می کنیم:

  • اگر سقف منزل شما کوتاه است، باید از لوستر شاخه ای استفاده کنید که طول زنجیر آن حداکثر 60 سانت بوده و از سقف به لوستر وصل شود.
  • برای خانه هایی با سقف های بلند استفاده از لوسترهای شاخه ای و ریسه ای گزینه بسیار مناسبی است.
  • لوستر مناسب برای منزل عرض 75 و ارتفاع 70 سانتی دارد.
  • اگر می خواهید لوستر را در اتاق غذاخوری نصب کنید، باید به طراحی میز ناهارخوری دقت کرده و لوستر هم اندازه با میز بخرید که از لحاظ شکل هندسی با آن مطابق باشد.
  • لوستر اتاق نشیمن را طوری انتخاب کنید که با فضای کلی اتاق همخوانی داشته باشد و محیط را یکدست کند.
  • نصب لوستر دیواری و آویز در قسمت ورودی خانه فضایی لوکس و زیبا ایجاد می کند.
  • برای چیدمان لوستر اتاق نشیمن باید به سبک اتاق دقت کرد. دکوراسیون های سلطنتی و کلاسیک با لوسترهای کریستالی و دکوراسیون های مدرن با لوسترهای ساده و چوبی زیباتر می شوند.

 راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 26

راهنمای خرید بهترین لوستر

برای اینکه بتوانید بهترین لوستر را انتخاب کنید، توصیه می کنیم به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • اندازه لوستر باید متناسب با متراژ فضا باشد تا روشنایی مناسب برای محیط فراهم کند. برای این منظور می توانید طول و عرض سالن را با هم جمع کنید تا عرض لوستر مورد نیاز اتاق خود را انتخاب کنید. (طول سالن+عرض سالن= عرض لوستر)
  • میزان روشنایی لوستر را بر اساس فضا انتخاب کنید. به عنوان مثال برای اتاق خواب نیاز به نور ملایم داریم، اما در اتاق پذیرایی میزان شدت نور باید بیشتر باشد. با توجه به این فاکتورها تعداد لامپ های روی لوستر را تعیین کنید.
  • نوع لوستر باید با محیط مورد نظر مطابقت داشته باشد. به عنوان نمونه استفاده از لوستر شاخه ای در داخل اتاق پذیرایی انتخاب مناسبی است.
  • سبک لوستر را بر اساس سیک دکوراسیون انتخاب کنید. برای هر کدام از سبک های مدرن، مینیمالسم، سنتی و غیره باید لوستر مختص به آن سبک استفاده شود.
  • در هنگام خرید لوستر حتماً ارتفاع زمین تا سقف را اندازه بگیرید تا لوستر با ارتفاع مناسب انتخاب کنید.
  • میزان مصرف انرژی در لوستر باید به اندازه باشد، خرید لوسترهای اس ام دی و ال ای دی به دلیل مصرف پایین انرژی گزینه خوبی است.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 27

قیمت لوستر مدرن

تا این قسمت از متن انواع مدل، سبک، جنس و روش نصب لوستر را به شما معرفی کردیم و در نهایت می خواهیم در خصوص قیمت خرید لوستر مدرن با شما صحبت کنیم. چون این سبک از لوستر جزو رایج ترین مدل ها محسوب می شود و در حال حاضر بیشترین طرفدار را دارد.

قیمت لوستر مدرن با توجه به فاکتورهایی از جمله ابعاد و جنس بدنه لوستر بین چند صد تا چند میلیون تومان متفاوت است. بنابراین قیمت لوستر شما با توجه به اینکه چه اندازه و چه مدلی دارد تعیین می شود.

با این وجود اگر می خواهید مدل های مختلف لوستر را به صورت آنلاین مشاهده کرده و از قیمت های متنوع آن ها باخبر شوید، پیشنهاد می کنیم روی لینک های زیر کلیک کنید.

خرید اتواع لوستر از دیجی کالا 

       
   

مشاهده و خرید لوستر از سایت باسلام

 
 
 

استعلام قیمت و خرید لوستر از سایت ایسام

 

 

جمع بندی

ما در این مطلب شما را با انواع مختلف لوستر بر اساس جنس بدنه، سبک طراحی، نحوه نصب و مدل های متنوع آن آشنا کردیم با این امید که با آگاهی بتوانید لوستر مورد نظر خود را انتخاب کنید.

اما علاوه بر آنچه گفتیم انتخاب مدل، سایز و رنگ بندی لوستر باید با توجه به فضای مورد نظر برای نصب آن باشد. از همه مهمتر نصب لوستر نیاز به تخصص و تبحر دارد تا لوستر خریداری شده به دلیل نصب غیراصولی نقش بر زمین نشود.

همکاران ما در گروه تاسیسات 24 ساعته این توانایی را دارند تا نه تنها برای خرید لوستر مناسب شما را راهنمایی کنند بلکه خدمات فنی و تخصصی خود را برای نصب لوستر به شما ارائه دهند.

به خاطر داشته باشید که نصب و راه اندازی لوستر همانند دیگر خدمات ما در این مجموعه به همراه گارانتی تضمین کیفیت عرضه می شود تا مهر تاییدی بر مهارت مجریان و متخصصین ما باشد.

برای ثبت سفارش مبنی بر نصب یا تعویض لوستر کافیست همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

راهنمای جامع معرفی انواع لوستر 28

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • لوستر یکی از ابزارهای رایج در نورپردازی داخلی است که یک الی چند لامپ را در داخل خود نگه داشته و فضا را روشن می کند.
  • انواع لوستر بر اساس جنس بدنه در یکی از گروه های برنز، کریستال، فلزی و چوب قرار می گیرند.
  • مدل های مختلف لوستر به یکی از روش های سقفی، دیواری و آویز نصب می شوند.
  • لوستر شاخه ای، ریسه ای، لاله ای، حبابی، شمعی، طبلی، خطی، اس ام دی، ال ای دی، حلقه ای و آویزی مدل های مختلف لوستر هستند.
  • از رایج ترین مدل های لوستر می توان به لوستر کریستالی، شاخه ای، چوبی، ال ای دی، ریسه ای و شمعی اشاره کرد.
  • در زمان چیدمان لوستر باید به ارتفاع سقف اتاق و میزان نور مورد نیاز در فضا دقت کرد.

 

پرسش و پاسخ های متداول

  1. اندازه مناسب لوستر چقدر باید باشد؟

اندازه استانداردی برای لوستر وجود ندارد، چون با توجه به سایز فضا سنجیده می شود.

  1. کدام رنگ برای لوستر بهتر است؟

از آنجا که قرار نیست لوستر را دائم عوض کنید، بنابراین رنگی انتخاب کنید که سازگاری زیادی با دکوراسیون داخلی داشته باشد.

  1. چه تعداد برای خانه لوستر لازم است؟

تعداد لوستر مورد نیاز با توجه به فضای اتاق ها تعیین می شوند.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5، منبع 6، منبع 7، منبع 8، منبع 9، منبع 10، منبع 11، منبع 12، منبع 13، منبع 14، منبع 15، منبع 16، منبع 17، منبع 18، منبع 19

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

اشتراک گذاری این صفحه