امروزه شاهد سیستم های گرمایشی و سرمایشی متنوعی هستیم که در خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. در حال حاضر پکیج به عنوان جدیدترین این سیستم ها شناخته می شود.

به همین دلیل ما تصمیم داریم تا در این مطلب اطلاعات جامعی در خصوص پکیج در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین ابتدا این وسیله را به همراه انواع آن به شما معرفی می کنیم و سپس به سراغ بررسی مزایا و معایب آن می رویم. در نهایت پس از معرفی بهترین برندهای پکیج در بازار روش نصب آن را به شما آموزش می دهیم.

 

پکیج چیست؟

از آنجا که ظاهر پکیج بسیار شبیه به آبگرمکن های دیواری است، بسیاری از افراد این وسیله را با آبگرمکن اشتباه می گیرند. در واقع تصور این افراد زیاد هم اشتباه نبوده، چون پکیج در واقع نوعی آبگرمکن است، با این تفاوت که علاوه بر گرم کردن آب مصرفی می تواند همانند یک موتورخانه کوچک گرمایش محیط ساختمان را نیز تامین کند.

پکیج ترکیبی از آبگرمکن و موتورخانه است، نحوه عملکرد آن به این صورت است که مانند یک آبگرمکن آب گرم مصرفی آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی ساختمان را مهیا می­کند. علاوه بر این پکیج می تواند همانند یک موتورخانه کوچک به رادیاتورها و یا سیستم گرمایش از کف وصل شده و به گرمایش خانه کمک می کند.

اگر می خواهید از زبان یک متخصص تفاوت بین پکیج و آبگرمکن را بدانید، پیشنهاد می کنیم کلیپ زیر را تماشا کنید تا تعمیرکار و نصاب پکیج آقای اشتیاقی تفاوت این دو وسیله را بهتر برای شما توضیح دهند.

روش کار پکیج به این صورت است که وقتی شما شیر آب گرم خانه را باز می کنید، پیام باز شدن شیر آب از طریق سنسورهای مختلف به کار رفته در سیستم پکیج از جمله فلوسوئیچ و یا فلومتر به برد دستگاه اعلام می شود و در نتیجه طی یک سری اقدامات مشعل پکیج روشن شده و آب سرد ورودی به دستگاه در داخل مبدل گرم می شود تا از طریق خروجی به داخل شیر آب هدایت شود.

اگر پکیج خود را در حالت زمستانه تنظیم کرده باشید، در صورتی که دمای محیط کاهش پیدا کند، سنسور پکیج آن را تشخیص داده و در نتیجه آب گرم را در مسیر رادیاتورها و یا سیستم گرمایش از کف خانه هدایت می کند تا حرارت آب گرم تولید شده در این وسیله از طریق جریان همرفتی به محیط منتقل شود. در ادامه وقتی آب گرم مسیر گرمایش یک دور به گردش در بیاید، از حرارت آن کاسته می شود، بنابراین با استفاده از سیستم لوله کشی برگشت، آب به مبدل دستگاه وارد می شود تا دوباره گرم شده و در مسیر گرمایش بچرخد.

این چرخه تا زمانی ادامه پیدا می کند که هیچ کدام از شیرهای آب گرم مصرفی در خانه باز نشوند، به محض اینکه اولین شیر آب گرم باز شود، چرخش آب گرم در مسیر گرمایش با کمک شیر برقی بسته می شود تا آب گرم به شیر آب برسد. در نتیجه هر زمان شما به آب گرم نیاز داشته باشید، پکیج می تواند آن را به صورت فوری برای شما تامین کند.

پکیج چیست چگونه کار می کند و چه مزایایی دارد 1

انواع پکیج چه هستند؟

پکیج ها را با توجه به نوع سوخت مصرفی، تعداد مبدل ها و همچنین طریقه عملکرد سیستم احتراق آن ها به مدل های مختلفی دسته بندی می کنند.

به عنوان مثال پکیج ها یا تک مبدل هستند یا دو مبدل؛ که از پکیج های تک مبدل بیشتر در خانه های کوچک با مصرف پایین استفاده می شود، اما برای ساختمان هایی که آب گرم بیشتری مورد نیاز است یا سیستم گرمایشی باید توان حرارتی بالایی داشته باشد و یا آب منطقه سختی دارد، پکیج دو مبدل گزینه بهتری است، چون ظرفیت حرارتی بیشتری داشته و همچنین دیرتر رسوب می گیرد.

همچنین نوع عملکرد سیستم احتراق پکیج ها با توجه به فن دار و یا بدون فن بودن دستگاه متفاوت است. اغلب برای ساختمان هایی که قرار است پکیج در داخل خانه نصب شود، نوع فن دار را پیشنهاد می دهند، چون فن دستگاه به خروج گازهای حاصل از احتراق کمک می کند و در نتیجه امنیت ساکنین بیشتر تامین می شود.

در مقابل برای خانه هایی که محل نصب پکیج در بالکن و یا هر فضای باز دیگری در نظر گرفته شده، می توان از مدل بدون فن استفاده کرد.

با این همه، پکیج ها به دو دسته بزرگ پکیج دیواری و زمینی تقسیم بندی می گردند که هر کدام از این مدل ها کارایی خاص خود را داشته و با توجه به ویژگی های خود در ساختمان های مختلفی قابلیت نصب و راه اندازی دارند.

حال در ادامه همین مطلب شما را بیشتر با پکیج های زمینی و دیواری آشنا می کنیم تا بدانید هر کدام از این دو مدل چه خصوصیاتی داشته و بیشتر در چه ساختمان هایی نصب و راه اندازی می شوند.

 

پکیج زمینی

پکیج های زمینی شباهت های بیشتری به موتورخانه دارند و در واقع می توان گفت این وسیله یک باکس کوچک شده از سیستم موتورخانه است، بنابراین توان حرارتی بسیار بالایی دارند و می توانند هم آب مصرفی و هم سیستم گرمایش ساختمان را گرم کنند.

پکیج های زمینی از لحاظ نوع سوخت مصرفی بسیار متنوع هستند، به حدی که در مدل های برقی، گازوئیلی، دوگانه سوز (گازی-گازوئیلی) و سه گانه سوز (برقی-گازی-گازوئیلی) طراحی و تولید می شوند.

همانطور که از نام پکیج زمینی مشخص است، این وسیله به منظور راه اندازی بر روی زمین طراحی شده و به دلیل بزرگ بودن ابعاد و همچنین صدای بلندی که تولید می کند، باید در فضایی به دور از محل سکونت نصب شود. بنابراین اغلب مکان هایی از قبیل انباری، پارکینگ و یا زیرپله را برای نصب آن پیشنهاد می کنند. هر چند مدل برقی این وسیله صدای کمتری تولید می کند، اما باز هم به دلیل بزرگ بودن ابعاد، بهتر است فضای آشپزخانه را با نصب آن محدود نکنیم.

روش کار پکیج های زمینی با توجه به نوع سوخت مصرفی آن ها متفاوت است، به عنوان مثال در نوع گازی و گازوئیلی دستگاه به مشعل مجهز است و در زمان روشن شدن سوخت گاز و یا گازوئیل به همراه هوا وارد محفظه احتراق شده و شعله را ایجاد می کند. اما روش کار پکیج های زمینی برقی در این است که المنت های نصب شده در این وسیله باعث گرم شدن آب می شوند.

این وسیله دارای دو مبدل حرارتی است که آب گرم مورد نیاز برای گرمایش محیط در داخل مبدل اولیه و آب گرم مصرفی در مبدل ثانویه دستگاه تولید می شود. بهترین نمونه پکیج زمینی مدلی است که اصول ایمنی در آن رعایت شده و کیفیت قطعات آن در سطح بالایی قرار داشته باشد، بنابراین بهتر است پکیج زمینی را از میان برندهای شناخته شده بازار انتخاب کنید.

از این نوع پکیج به دلیل تولید سر و صدای زیاد و ابعاد بزرگ بیشتر در مکان هایی از جمله واحدهای آپارتمانی و مسکونی بزرگ، ساختمان های تجاری، شرکت های خصوصی، بیمارستان ها، سالن های ورزشی و واحدهای صنعتی استفاده می شود.

پکیج چیست چگونه کار می کند و چه مزایایی دارد 2

پکیج دیواری

ساده ترین مدل پکیج نوع دیواری آن است که در اکثر خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله بر روی دیوار نصب می شود، بنابراین نه تنها از لحاظ ابعاد کوچک تر از پکیج زمینی است، بلکه صدای کمتری هم تولید می کند.

اندازه پکیج دیواری به قدری کوچک است که می توان آن را در داخل یک کابینت آشپزخانه جای داد. برای حفظ امنیت مصرف کننده این وسیله را به همراه دودکش دوجداره طراحی می کنند، علاوه بر این سیستم امینی پکیج دیواری را طوری طراحی کرده اند که در صورت کمبود اکسیژن جریان گاز ورودی به دستگاه به صورت خودکار قطع شود.

انواع پکیج دیواری به دو مدل تک مبدل و دو مبدل طراحی و تولید می شوند. شوفاژ دیواری به دلیل مصرف انرژی پایین تر، قیمت خرید کم تر و همچنین سهولت در نصب محبوبیت بالاتری به نسبت نوع زمینی دارد. این دستگاه اغلب گاز سوز است، با این حال از سوخت های دیگری برای راه اندازی پکیج استفاده می شود که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

پکیج چیست چگونه کار می کند و چه مزایایی دارد 3

انواع پکیج از نظر سوخت مصرفی

احتمالاً تا این بخش از صحبت های ما متوجه شدید که پکیج ها از لحاظ سوخت نیز تنوع بالایی دارند و به طور کلی در یکی از مدل های زیر دسته بندی می شوند:

  • پکیج گاز سوز (دیواری و زمینی)
  • پکیج گازوئیل سوز (زمینی)
  • پکیج دوگانه سوز (زمینی)
  • پکیج برقی (زمینی و دیواری)
  • پکیج سه گانه سوز برقی-گازی-گازوئیلی (زمینی)

شما باید با توجه به موقعیت ساختمان خود یکی از انواع پکیج را از لحاظ سوخت تهیه کنید، به عنوان مثال خرید و نصب مدل گازسوز در مناطقی که لوله کشی گاز انجام نشده، اصلاً گزینه مناسبی نیست و به جای آن بهتر است پکیج زمینی گازوئیل سوز یا دوگانه سوز انتخاب شود، در این صورت می توان هر زمان گازکشی منطقه انجام شد، از قابلیت گازسوز بودن این وسیله استفاده کرد.

همچنین توجه داشته باشید که در کشور ما هزینه مصرف برق بسیار بالاست، بنابراین توصیه می کنیم تنها در صورتی شوفاژ دیواری و یا زمینی برقی را انتخاب کنید که دسترسی به سوخت های دیگر همچون گاز و گازوئیل وجود نداشته باشد.

 

مهمترین مزایای پکیج

به طور حتم انواع پکیج گرمایشی یک سری محاسن داشته اند که توانسته اند جای دیگر وسایل حرارتی از جمله بخاری، شومینه، آبگرمکن و حتی موتورخانه های مجهز را در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی بگیرند. به همین دلیل می خواهیم در این قسمت به بررسی مزایای این وسیله بپردازیم:

  1. ابعاد جمع و جور

اگر آشنایی جزئی با موتورخانه داشته باشید، قطعاً می دانید که در گذشته ها اکثر خانه ها خصوصاً مجتمع های مسکونی بزرگ به سیستم موتورخانه مجهز بودند، به همین دلیل نیاز بود مکانی بزرگ برای راه اندازی سیستم موتورخانه و تجهیزات آن در ساختمان در نظر بگیرند.

اما پکیج به قدری کوچک است که اصلاً ابعاد آن با فضای مورد نیاز برای موتورخانه قابل مقایسه نیست. مخصوصاً نوع دیواری این وسیله که حتی در داخل یک کابینت آشپزخانه جای می گیرد و با بسته شدن درب کابینت اصلاً مزاحمتی برای ساکنین ایجاد نمی کند.

  1. هزینه پایین خرید، سوخت، تعمیر و نگهداری

مخارج بالای راه اندازی، سوخت و تعمیر و نگهداری موتورخانه کم کم افراد را به سمت استفاده از پکیج کشاند. چون تجهیز ساختمان به موتورخانه نیازمند تهیه تجهیزات مختلفی از جمله پمپ موتورخانه، مشعل، بویلر، منبع انبساط، منبع دوجداره و لوله کشی های مخصوص هر کدام است که نه تنها برای خرید و راه اندازی نیاز به سرمای هنگفت دارند، بلکه تمام این وسایل به مرور زمان مستهلک شده و باید در بازه زمانی مشخص مورد بازدید و تعمیرهای پرهزینه قرار بگیرند.

همچنین مصرف سوخت در پکیج با سهم زیادی از انرژی که در موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرد، اصلاً قابل مقایسه نیست.

  1. مدیریت بهتر انرژی مصرفی

در صورت تعویض موتورخانه های بزرگ با پکیج، هر خانواده خودش به تنهایی می تواند سوخت و ساز سیستم حرارت مرکزی واحد مسکونی خود را با توجه حضور افراد در ساختمان مدیریت و تا حد زیادی در هزینه سوخت صرفه جویی کند.

در حالی که مدیریت و کنترل حرارت موتورخانه اصلاً کار ساده ای نیست و نیازمند تجهیزات کنترلی پیشرفته است و چه بسا با وجود تمام این وسایل کمکی باز هم تمام ساکنین دلسوز انرژی که در موتورخانه ها هدر می روند نیستند.

  1. تامین آب گرم فوری

در صورتی که ساختمان به شوفاژ دیواری مجهز باشد، هم زمان با باز کردن شیر آب گرم، می توان به آب گرم فوری دسترسی داشت.

اگر بخواهیم به طور خلاصه مزایای انواع پکیج را برای شما بازگو کنیم، می توان گفت:

  • می توانیم دمای پکیج را به هر میزان که مایلیم به راحتی تنظیم کنیم.
  • با خرید و نصب یک دستگاه پکیج نه تنها آب گرم مصرفی، بلکه سیستم گرمایش نیز گرم می شوند.
  • اکثر پکیج ها مخصوصاً نوع بدون فن این وسیله کارکرد آرام و بدون صدا دارند.
  • مصرف گاز و برق در پکیج بسیار کمتر از دیگر سیستم های گرمایشی است.
  • میزان ایمنی در این وسیله به دلیل استفاده از سنسور دود و سنسور حد یا ترموسوئیچ بسیار بالاست.
  • در صورت نیاز به تعمیر پکیج این وسیله قابل دسترس و در معرض دید است.
  • نصب و راه اندازی این دستگاه بسیار ساده و کم هزینه است.

در کلیپ زیر آقای مهندس مصطفی اسماعیلی به شما خواهند گفت که موتورخانه بهتر است یا پکیج؟

 

معایب پکیج که از آن ها خبر نداشتید!

هر وسیله ای با وجود مزیت های مختلفی که دارد، ایراداتی نیز خواهد داشت. پکیج نیز به همین صورت است که در ادامه به بررسی معایب آن می پردازیم:

  1. عدم امکان تولید آب گرم مصرفی و تامین حرارت سیستم گرمایشی به صورت هم زمان

همانطور که در بخش معرفی نحوه کارکرد پکیج گفتیم، این وسیله در وضعیت مصرفی و سیستم گرمایش در حال تغییر حالت است، به بیانی دیگر مدل های جدید این وسیله طوری طراحی شده اند که تا وقتی شیر آب گرم مصرفی باز باشد، مدار رادیاتوری آن کار نمی کند، چون اولویت کار پکیج در تولید آب گرم مصرفی است.

بنابراین اگر برای مدت زمان طولانی آب گرم در حال مصرف باشد، احتمال سرد شدن رادیاتورها و یا سیستم گرمایش از کف وجود دارد.

علاوه بر این از آنجا که در اکثر مدل های پکیج مخزن آب گرم وجود ندارد، اگر بیش از یک شیر آب گرم باز باشد، آب ممکن است سرد و گرم شود. بنابراین در ساختمان هایی با متراژ بالای 300 متر همچون تالارها و بیمارستان ها این دستگاه جواب گو نیست.

  1. متکی به فشار آب ساختمان

یکی از شروط مهم روشن شدن مشعل پکیج این است که فشار آب ورودی به دستگاه بالا باشد و فشار آب ورودی به این وسیله متکی به فشار آب ساختمان است.

پس اگر به هر دلیلی فشار آب ساختمان کم باشد، پکیج نیز قابلیت روشن شدن ندارد یا احتمالاً دمای آب گرم دائم نوسان پیدا می کند تا حدی که شاید بتوان گفت تنها راه حل، نصب پمپ آب خانگی و مخزن تحت است تا بتوان کمبود فشار آب ورودی به پکیج را جبران کرد.

  1. احتمال خرابی زود هنگام

این وسیله به نسبت دیگر سیستم های گرمایشی از حساس تر است و احتمال دارد بارها به مشکل بخورد. به عنوان مثال سنسورهای به کاررفته در سیستم پکیج در معرض آسیب هستند و اگر این وسیله به صورت سالانه سرویس نشود، خرابی همان سنسورها می تواند آن را از کار بیاندازد و هزینه پکیج را چند برابر کند.

مجری تاسیساتی آقای محمد زاده در کلیپ زیر از معایب پکیج به شما خواهند گفت و اینکه استفاده از این وسیله بیشتر در چه ساختمان هایی پیشنهاد می شود.

  1. عدم دسترسی به آب گرم و گرمایش در صورت خرابی پکیج

تصور کنید در یک روز سرد زمستانی پکیج شما خراب شده است، در آن لحظات که به آب گرم برای شستشو و استحمام نیاز دارید و هوای خانه دقیقه به دقیقه در حال سردتر شدن است، راهی جز اتمام تعمیر پکیج دیواری توسط تعمیرکار صبر کنید.

  1. احتمال خیس شدن خانه در صورت آبریزی از پکیج

در سیستم این وسیله از قطعات مختلفی به منظور آبگیری دستگاه و حتی تخلیه آب از آن استفاده شده که می توان به شیر پرکن و شیر اطمینان پکیج اشاره کرد. اگر این دو قطعه خراب شوند، احتمال آبریزی پکیج وجود دارد و چه بسا در صورت عدم حضور شما در ساختمان آبریزی تا حدی ادامه پیدا کند که محل نصب پکیج به کل خیس شده و یا حتی خطر برق گرفتگی نیز ایجاد شود.

در کلیپ زیر آقای اشتیاقی برای شما توضیح می دهند که اقدام مناسب مشتری در زمان مشاهده نشتی از پکیج تا رسیدن متخصص چیست؟

اگر بخواهیم از موضوع مزایا و معایب انواع پکیج جمع بندی داشته باشیم به این نتیجه می رسیم که اکثر ایرادات احتمالی در این وسیله با اقدامام به موقع سرویس پکیج قابل رفع هستند. به عنوان مثال آبریزی از پکیج اکثراً به دلیل خرابی شیر پرکن، شیر اطمینان، سوراخ شدن مبدل و یا نشتی از لوله ها و اتصالات این وسیله ایجاد می شود.

در حالی که اگر پکیج حداقل سالی یک بار سرویس شود، می توان تا حد بسیار زیادی از خرابی این قطعات پیشگیری کرد.

همچنین خراب شدن پکیج و توقف کارکرد دستگاه در زمستان تنها به دلیل پشت گوش انداختن سرویس و نگهداری به موقع این وسیله است که باعث می شود در هوای سرد از آب گرم و گرمایش به صورت همزمان محروم شویم، اما اگر مراقبت از پکیج را در زمان مقرر آن انجام دهیم، احتمال خرابی آن به صفر می رسد.

برای اینکه از اهمیت و انواع مختلف سرویس پکیج دیواری آگاه شوید، از شما دعوت می کنیم در کلیپ زیر به صحبت های آقای اشیاقی گوش دهید.

 

معرفی بهترین برندهای پکیج

تا این قسمت از متن شما را با پکیج، مزایا و معایب آن آشنا کردیم. حال می خواهیم بهترین برندهای پکیج داخل بازار ایران را به شما معرفی کنیم تا در صورت نیاز به تهیه به این راهنمای خرید پکیج دسترسی داشته باشید.

ابتدا به سراغ معرفی بهترین برندهای ایرانی این وسیله می رویم که به دلیل کیفیت بالای قطعات و خدمات پس از فروش فوق العاده خود توانسته اند محبوبیت بالایی در بین مصرف کنندگان بدست آورند:

  • پکیج دیواری بوتان

یکی از بهترین پکیج های ایرانی که محبوبیت خود را بیشتر به دلیل قدمت طولانی شرکت و خدمات پس از فروش مناسب به دست آورده، پکیج دیواری بوتان است.

این محصول در مدل های متنوع پارما، پرلا، پاویا، ورونا و پرلاپرو در حجم های مختلف 22000، 24000، 28000 و 32000 کیلوکالری طراحی و تولید شده اند که می توانند نیاز ساختمان های مختلف را رفع کنند.

شوفاژ دیواری بوتان به دو مدل فن دار و بون فن بوده و با وجود بازدهی بسیار مناسبی که دارند، دارای گارانتی 24 ماهه خدمات پس از فروش نیز هستند.

  • پکیج ایران رادیاتور

رقابت اصلی در بازار امروز بین دو برند قدیمی ایران رادیاتور و بوتان است، این دو رقیب سرسخت جزو اصلی ترین و اولین انتخاب های مصرف کنندگان بشمار می روند.

پکیج ایران رادیاتور برای بدست آورند این سطح از محبوبیت، خدمات پس از فروش فعال در شهرهای ایران داشته و تنوع بالایی به محصولات خود داده است. به قدری که محصولات این شرکت در مدل های آنالوگ، دیجیتال و اکو طراحی و تولید می شوند تا با هر سطح از بودجه مصرف کننده قابل خرید باشند.

در این محصول نیز ما شاهد وجود پکیج دیواری فن دار و بدون فن هستیم که در ظرفیت های متنوع 22000، 24000، 28000 و 36000 کیلوکالری و برای مصارف خانگی تولید می شوند. البته ایران رادیاتور تنها به تولید پکیج دیواری اکتفا نکرده و مدل زمینی این وسیله را نیز ساخته و روانه بازار کرده است. همین موضوع باعث شده که اکثراً این برند را به عنوان بهترین پکیج بشناسند.

پکیج چیست چگونه کار می کند و چه مزایایی دارد 4

  • پکیج لورچ

برند بعدی که می توانیم به عنوان بهترین پکیج بازار ایران به آن اشاره کنیم، شوفاژ دیواری لورچ است که خدمات نصب و راه اندازی را از طریق نیروهای نمایندگی خود در شهرهای مختلف کشور انجام می دهد.

این محصول در مدل های هیرو، آریان، هرما، آدنا و آرتمن دو مبدله و در ظرفیت های 24000، 28000 و 30000 تولید و روانه بازار شده اند. جالب است بدانید که تمامی پکیج های لورچ فن دار هستند تا از امنیت بالاتری برخوردار باشند و تنها پکیج لورچ مدل آرا به صورت تک مبدل است.

  • پکیج خارجی بوش

وقتی قرار باشد بهترین مارک خارجی پکیج را معرفی کنیم، مطمئناً اولین نامی که به ذهن می رسد، برند بوش ساخت کشور آلمان که با کیفیت فوق العاده و بازدهی بالای محصولات خود توانسته مصرف کنندگان ایرانی را راضی نگه دارد.

این شرکت محصولات پکیج های خود را در دو مدل کامفورت و اکسکلوسیو در ظرفیت های 24000، 28000 و 35000 کیلوکالری طراحی و تولید کرده است.

برند بوش خدمات پس از فروش گسترده ای در سراسر کشور دارد، بنابراین شما می توانید با در نظر گرفتن بودجه مالی بیشتر با خاطری آسوده برای خرید پکیج بوش اقدام کنید.

  • پکیج آریستون

بهترین پکیج دیواری ایتالیایی که می توانیم در این مطلب به عنوان باکیفیت ترین برند از آن یاد کنیم، مارک آریستون است که بیش از 5 مدل محصول متنوع در ظرفیت های 22000، 24000، 30000 و 35000 کیلوکالری روانه بازار ایران کرده است.

تکنولوژی بسیار پیشرفته به کار رفته در طراحی این برند، صفحه نمایش لمسی و صدای بسیار پایین آن از جمله مزیت های قابل توجه در پکیج دیواری آریستون است.

البته معرفی بهترین های پکیج تنها به این موارد گفته شده ختم نمی شود، بنابراین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب راهنمای خرید بهترین پکیج موجود در بازار ایران مراجعه کنید.

پکیج چیست چگونه کار می کند و چه مزایایی دارد 5

6 نکته مهم جهت انتخاب پکیج مناسب

اکنون که از مزیت های پکیج مطلع شده و حتی بهترین مارک های ایرانی و خارجی بازار ایران را مورد بررسی قرار دادید، احتمالاً قصد خرید آن را دارید، اما به این نکته مهم توجه داشته باشید که هر پکیج با توجه به بهترین بودن خود نمی تواند مناسب نیاز ساختمان شما باشد. بنابراین بهتر است به نکات مهم زیر دقت کنید:

  1. متراژ ساختمان را محاسبه کرده اید؟

مهمترین مورد قبل از انتخاب پکیج این است که متراژ ساختمان یا همان فضای تحت پوشش دستگاه را مد نظر داشته باشید.

هر پکیج با توجه به ظرفیت حرارتی خود می تواند متراژ مشخصی از ساختمان را گرم کند. برای محاسبه اینکه چه ظرفیتی از این وسیله پاسخگوی نیاز واحد شماست، باید بر اساس فرمول زیر عمل کنید:

متراژ ساختمان× 150 کیلوکالری÷ 860

به عنوان مثال اگر خانه شما 100 مترمربع مساحت داشته باشد و آن را در فرمول بالا قرار دهیم، نتیجه عدد به عنوان ظرفیت حدودی پکیج مورد نیاز ساختمان بدست می آید.

البته این مقدار از ظرفیت پکیج در صورتی است که خانه شما عایق کاری مناسبی داشته باشد و حتی منطقه جغرافیایی نیز در محاسبه ظرفیت دستگاه می تواند موثر باشد. بنابراین باید درصدی خطا برای آن در نظر بگیرید.

برای سهولت شما جدول زیر را آماده کرده ایم که می توانید از آن برای انتخاب ظرفیت پکیج مناسب ساختمان خود استفاده کنید:

متراژ ساختمان بر حسب مترمربع

ظرفیت پکیج مورد نیاز بر حسب کیلووات

تا 70 متر

22

70 تا 120 متر

24

120 تا 150 متر

28

150 تا 250 متر

36

جدول ظرفیت پکیج به نسبت متراژ ساختمان

  1. ابعاد پکیج و مقدار فضایی که اشغال می کند چه اندازه است؟

نکته بعدی توجه به ابعاد پکیج یعنی طول، عرض، عمق این وسیله است که باید با محلی که برای نصب دستگاه در نظر گرفته اید متناسب باشد. اگر پکیج شما زمینی باشد، به فضای بیشتر نیاز دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به مطلب ابعاد پکیج دیواری مراجعه کنید.

  1. ارتفاع دودکش در محل نصب این وسیله چقدر است؟

ارتفاع دودکش تعبیه شده برای پکیج در ساختمان های مختلف متفاوت است، بنابراین اگر ارتفاع دودکش کم باشد، می توانید پکیج بدون فن تهیه کنید، اما اگر ارتفاع دودکش زیاد است، باید برای کمک به خروج گازهای حاصل از احتراق دستگاه نوع فن دار آن را خریداری کنید.

پکیج چیست چگونه کار می کند و چه مزایایی دارد 6

  1. در ساختمان شما چه منبع سوختی وجود دارد؟

گفتیم که پکیج های گرمایشی از یکی از منابع انرژی گاز، برق، گازوئیل و یا دوگانه سوز استفاده می کنند. پس ابتدا منبع سوخت خانه خود را مشخص کرده و سپس پکیج متناسب با آن را خریداری کنید.

  1. پکیج تک مبدل می خواهید یا دو مبدل؟

در پکیج های تک مبدل دسترسی شما به آب گرم فوری زودتر انجام می شود، اما میزان رسوب گیری این وسیله نیز در مقایسه با مدل دو مبدله بیشتر است. پس اگر مصرف آب گرم بالایی در ساختمان دارید و آب ورودی به ساختمان املاح زیادی دارد، پکیج دو مبدله را انتخاب کنید.

از آنجا که قیمت خرید پکیج یک مبدل کم تر است، در صورت انتخاب پکیج دیواری تک مبدل حتماً فیلتر رسوب گیر در ورودی آب سرد این وسیله قرار دهید تا مبدل دستگاه دیرتر رسوب بگیرد.

  1. پکیج دیواری یا زمینی؟

برای انتخاب بین نوع دیواری پکیج و یا زمینی آن باید چند نکته را مد نظر داشته باشید، اگر در خانه چند حمام دارید و یا تعداد پره های رادیاتور شما زیاد است، پیشنهاد می کنیم پکیج زمینی بخرید تا بتواند نیاز شما به آب گرم و سیستم گرمایش را تامین کند.

اما در خانه های آپارتمانی کوچک به صرفه ترین مدل نوع دیواری است، چون هزینه نصب پکیج دیواری کمتر بوده و می تواند نیاز آب گرم و گرمایش محیط های کوچک را به راحتی برآورده کند.

با وجود توضیحاتی که در این قسمت دادیم، پیشنهاد می کنیم کلیپ زیر را نیز تماشا کنید، در این کلیپ سرویسکار پکیج آقای اشتیاقی به شما خواهند گفت که چطور ظرفیت مناسب پکیج را انتخاب کنید.

 

آموزش نحوه نصب پکیج به زبان ساده

اگر بعد از مطالعه این مطلب تصمیم به خرید پکیج و نصب این وسیله را دارید، پیشنهاد می کنیم این بخش را نیز مطالعه کنید. در این قسمت می خواهیم طریقه نصب پکیج را به زبانی ساده برای شما توضیح دهیم. مراحل نصب این وسیله را به صورت تک به تک بیان می کنیم.

مراحل نصب پکیج دیواری:

  1. تهیه وسایل مورد نیاز برای نصب پکیج

پیش از اقدام به نصب این وسیله لازم است تا تجهیزات زیر را آماده داشته باشید:

  • 2 عدد شیلنگ فن کوئلی یک دوم
  • 2 عدد شیلنگ فن کوئلی سه چهارم
  • یک عدد شیلنگ گاز
  • فیلتر گاز
  • شیر برگشت صافی
  • شیر رفت سه چهارم
  • شیر ورودی آب یک دوم
  • فیلتر آب ورودی
  • محافظ برق
  • بست گازی
  • تبدیل یک اینچ به یک دوم
  • فیتینگ شیلنگ خور گازی
  1. انتخاب محل مناسب برای نصب پکیج

قدم بعدی برای نصب پکیج این است که محل مناسبی را برای قرارگیری آن در نظر بگیریم. انتخاب این محل رابطه مستقیم با مدل پکیج دارد. به عنوان مثال اگر پکیج ما فن دار باشد، می توانیم آن را در داخل آشپزخانه نصب کنیم. اما قرار دادن مدل بدون فن این وسیله در داخل محیط کوچکی همچون آشپزخانه ممنوع است.

از دیگر قوانین این است که نباید این وسیله را در بالای اجاق گاز، سماور و دیگر وسایل حرارتی نصب کنیم. از شما دعوت می کنیم برای آشنایی بیشتر با قوانین انتخاب محل نصب این دستگاه به مقاله محل نصب پکیج در ساختمان مراجعه کنید.

پکیج چیست چگونه کار می کند و چه مزایایی دارد 7

  1. انجام لوله کشی پکیج

برای پکیج چهار عدد لوله آب سرد مصرفی، آب گرم مصرفی، مسیر رفت گرمایش و مسیر برگشت گرمایش به همراه یک لوله گاز در نظر می گیرند.

اولین کار این است که هر کدام از این لوله ها را در محل نصب پکیج شناسایی کنیم. برای تشخیص لوله آب سرد ورودی به دستگاه کافیست آب سرد را از روی کلکتور باز کنیم، از هر کدام از لوله های زیر پکیج که آب خارج شد، همان شیر آب سرد ورودی به پکیج است.

برای شناسایی اینکه کدام یک از آن ها رفت و برگشت رادیاتور هستند، باید شیر رادیاتورها را باز کرده و به ابتدای لوله های زیر پکیج شیلنگ وصل کنیم. سپس در داخل شیلنگ می دمیم، اگر از شیر بالای رادیاتور هوا خارج شد، یعنی شیلنگ را به شیر رفت زیر پکیج وصل کرده ایم و اگر این اتفاق برای شیر پایین رادیاتور افتاد، پس شیلنگ را به شیر برگشت پکیج اتصال داده ایم.

با این ترفند سه عدد از شیرهای زیر پکیج مشخص شدند و طبیعتاً شیر آخر مربوط به آب گرم مصرفی است.

  1. نصب شیرآلات و شیلنگ ها به لوله های زیر پکیج

وقتی شناسایی شیرهای زیر دستگاه مشخص شد، باید شیرآلات آن ها وصل شوند. شیر سه چهارم را برای مسیر رفت گرمایش، شیر صافی سه چهارم برای برگشت گرمایش، شیر یک دوم برای لوله آب سرد ورودی و شیر آب گرم که هیچ شیری به آن وصل نمی شود.

سپس فیلتر آب سرد ورودی را به سر شیر آن متصل کرده و در نهایت شیلنگ های هر کدام را بر سر شیرآلات می بندیم. به این ترتیب لوله کشی پکیج به اتمام می رسد.

پکیج چیست چگونه کار می کند و چه مزایایی دارد 8

  1. نصب بست نگه دارنده پکیج به دیوار

در زمان باز کردن بسته بندی پکیج تازه تهیه شده حتماً دقت کنید که کارت گارانتی، دستورالعمل نصب دستگاه و بست استاندارد دستگاه در داخل بسته بندی وجود داشته باشد.

شوفاژ دیواری باید در ارتفاع بین 1 الی 2 متری از کف زمین نصب شود. علاوه بر این مهم است که این وسیله را طوری بر روی دیوار قرار دهیم که روی پریزهای برق زیر خود را نگیرد. برای این منظور باید به ابعاد پکیج دیواری خود دقت کنید که چه ارتفاعی دارد.

به عنوان مثال برای نصب پکیج بوتان باید آن را در ارتفاع 74 سانتی متری از روی پریز برق نصب کنیم. پس با استفاده از متر این ارتفاع را از روی پریز برق علامت زده و ابتدای بست را بر روی آن قرار می دهیم.

سپس محل سوراخ های بست را با ماژیک یا خوردکار روی دیوار مشخص می کنیم تا در نهایت بست را با پیچ و رول پلاک بر روی دیوار محکم کنیم و از تراز بودن بست مطمئن می شویم.

  1. نصب پکیج بر روی بست و اتصال شیلنگ های آب و گاز دستگاه

پیش از اقدام به نصب باید کاور روی دستگاه را از روی آن برداشته و شیر ایرونت هواگیری پمپ را باز کنید، همچنین باید دوشاخه برق دستگاه را از داخل بدنه بیرون بیاورید.

پکیج را بر روی بست نگه دارنده خود بر روی دیوار محکم کرده و شیلنگ های زیر آن را به ترتیب از راست به چپ به صورت برگشت گرمایش، آب سرد ورودی، آب گرم و رفت گرمایش به زیر دستگاه می بندیم.

برای اتصال شیلنگ گاز به این وسیله دقت کنید که حتماً اورینگ را بر روی بست سر شیلنگ گاز قرار داده و سپس آن را به زیر پکیج ببندید تا هیچ نشتی گازی نداشته باشد و همچینن تمام اتصالات گاز دستگاه را با آچار محکم کنید.

  1. نصب دودکش پکیج

باید برای خروج گازهای حاصل از احتراق دودکش را بر روی این وسیله نصب کرده و آن را به خروجی دودکش تعبیه شده در محل نصب پکیج اتصال دهید. دقت کنید که درزبندی دودکش باید انجام شود و جنس بدنه دودکش با توجه به برند دستگاه مشخص می شود. به عنوان مثال شرکت بوتان پکیج خود را طوری طراحی کرده که نصب آن تنها با دودکش استیل قابل تایید است.

  1. آبگیری اولیه دستگاه و تست نشتی در آن

پس از اینکه این وسیله را نصب کردیم باید کلکتورهای مسیر گرمایش را در حالت باز قرار داده و سپس آب سرد ورودی به پکیج را از محل کلکتور و از محل شیر آب سرد زیر پکیج باز کنیم.

در این مرحله شیر پرکن زیر دستگاه را باز کرده و هم زمان باید تمام شیلنگ ها و اتصالات پکیج را با دقت چک کنیم تا هیچ نشتی نداشته باشد. شیر پرکن یک شیر با ولوم آبی و یا مشکی رنگ است که به زیر بدنه دستگاه چسبیده است.

وقتی فشار بار پکیج به محدوده نرمال 1.5 تا 2 بار رسید، شیر پرکن را می بندیم و دوشاخه برق دستگاه را وصل می کنیم تا روشن شود.

در زمان راه اندازی اولیه دستگاه ممکن است متوجه شوید که پمپ پکیج گیرپاچ کرده، این مشکل اغلب به دلیل ماندن آب در مدار پکیج در زمان تست دستگاه در کارخانه ایجاد می شود. برای رفع آن کافیست مهره دو طرف روی پمپ دستگاه را با پیچ گوشتی کمی باز کنید تا با خروج مقداری آب از پمپ، دوباره این وسیله کار کند.

 

جمع بندی

در این مطلب به طور جامع در خصوص چیستی پکیج و انواع آن صحبت کردیم. همچنین روش کار این دستگاه را برای شما توضیح داده و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دادیم.

در کنار تمام موضوعاتی که در این متن بیان کردیم، مبحث نصب پکیج و حتی انتخاب آن نیازمند نظر و مهارت یک متخصص است. چون همانطور که در بخش معایب پکیج گفتیم، این وسیله بسیار حساس است و شاید تنها وسیله گرمایشی باشد که برای کارکرد خود نیاز به آب، گاز و برق دارد. بنابراین نصب آن نیز به همین اندازه مهم است و حتی می تواند برای افراد ناآگاه خطرناک هم باشد.

از طرفی اگر پکیج نامتناسب با نیاز ساختمان خود انتخاب کنیم، احتمال دارد بازدهی مناسبی نداشته باشد و مجبور باشیم کلی هزینه بابت مصرف سوخت و یا تعویض آن بپردازیم.

پس توصیه می کنیم ابتدا قبل از اقدام به خرید پکیج از متخصص و نصاب این وسیله راهنمایی بگیرید که آیا نیاز خانه شما با این دستگاه رفع می شود؟ اگر پاسخ کارشناس مثبت بود، باید تحقیق کنید که پکیج چندهزار تهیه کرده و پس از آن این وسیله را در ساختمان خود نصب کنید.

مجموعه تاسیسات 24 ساعته یکی از حرفه ای ترین گروه های تاسیساتی است که می تواند برای انتخاب بهترین پکیج دیواری به شما مشورت داده و این وسیله را به صورت استاندارد و اصولی برای شما نصب و راه اندازی کند.

تمام متخصصین در این مجموعه دانش فنی بالایی داشته و دوره های آموزشی مورد نیاز نصب پکیج را گذرانده اند. نصب انواع پکیج یکی از ده ها خدمات محبوب در این مجموعه است که همراه با گارانتی تضمین کیفیت به مشتریان عرضه می شود. رضایت مندی تعداد زیادی از مشتریان گواهی بر کیفیت خدمات این مجموعه است.

بنابراین شما نیز می توانید در صورت نیاز به نصب انواع پکیج همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا سفارش شما با بالاترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن انجام شود.

پکیج چیست چگونه کار می کند و چه مزایایی دارد 9

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • پکیج دیواری و زمینی همانند یک موتورخانه کوچک در داخل ساختمان کار می کند و نیاز به آب گرم مصرفی و گرمایش خانه را تامین می نماید.
  • این وسیله به دو مدل کلی دیواری و زمینی تقسیم بندی می شود که نمونه زمینی پکیج بیشتر در ساختمان های بزرگ مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد و برای خانه های آپارتمانی و ویلایی کوچک تر نوع دیواری این دستگاه کارایی بهتری دارد.
  • پکیج را می توان از لحاظ سوخت مصرفی در چهار مدل گازسوز، برقی، گازوئیل سوز، دوگانه سوز برقی و گازی و سه گانه سوز برقی-گازی و گازوئیلی دسته بندی کرد.
  • مواردی همچون اشغال فضای محدود، راندمان حرارتی بالا، هزینه پایین در خرید، سوخت و تعمیر، امکان نصب مستقل برای هر واحد ساختمانی و تولید سر و صدای کمتر از جمله مزیت های انواع پکیج است.
  • نیاز سریع به تعمیر و سرویس ، قطعی آب گرم و سرد شدن رادیاتورها در صورت خرابی، توان حرارتی پایین در ساختمان های بزرگ و وابسته بودن کار پکیج به فشار آب ساختمان جزو معایب این وسیله بشمار می آیند.
  • در زمان خرید این وسیله باید پارامترهای مختلفی از جمله متراژ ساختمان، میزان نیاز به آب گرم مصرفی، نوع عایق کاری بنا، آب و هوای منطقه، نوع سوخت موجود در ساختمان و وضعیت دودکش پکیج را مد نظر قرار داد.
  • برندهایی همچون ایران رادیاتور، بوتان، لورچ، آریستون، بوش و پکیج فرولی جزو محبوب ترین و باکیفیت ترین مارک های ایرانی و خارجی هستند.

یکی از خدمات رایگان گروه تاسیسات 24 ساعته که می توانید همین الان از آن استفاده کنید، مشورت با کارشناسان این مجموعه است. بنابراین اگر برای انتخاب و خرید بهترین پکیج نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، سوالات خود را در بخش نظرات این مطلب قرار دهید تا متخصصن تاسیسات 24 ساعته در کمترین زمان ممکن به آن ها پاسخ دهند.

 

پرسش و پاسخ های متداول

  1. مزیت پکیج نسبت به موتورخانه چیست؟

مصرف سوخت پایین تر، تولید آلاینده های سوختی و صوتی کمتر، اشغال فضای محدودتر، هزینه نصب و راه اندازی مناسب تر، امکان مدیریت بهتر مصرف سوخت در هر واحد ساختمانی به صورت مستقل و نصب سریع تر از جمله مزیت های پکیج نسبت به موتورخانه هستند.

  1. در چه مواقعی پکیج فن دار پیشنهاد می شود؟

در صورتی که ارتفاع دودکش کمتر از 4 متر بوده، مکش دودکش مناسب نباشد و متراژ بنا کمتر از 60 مترمربع باشد، باید از پکیج فن دار استفاده نمود.

  1. آیا می توان برای خانه های دوبلکس هم از پکیج استفاده کرد؟

در صورتی که متراژ خانه دوبلکس و یا دو طبقه بزرگ است، پیشنهاد می شود از پکیج زمینی استفاده کنید تا تامین آب گرم مصرفی و گرمایش به خوبی انجام شود.

  1. نصب پکیج در چه مکان هایی ممنوع است؟

بر اساس مقرارات ملی گاز نباید این وسیله را در مکان هایی از جمله حمام، سرویس بهداشتی و اتاق خواب نصب کرد.

  1. در صورت نیاز به نصب پکیج در آشپزخانه این وسیله باید چه فاصله ای از کابینت ها نصب شود؟

به منظور سهولت در سرویس و تعمیر پکیج بهتر است این دستگاه حداقل 10 سانتی متر از کابینت های اطراف خود فاصله داشته باشد.

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5، منبع 6

منابع انگلیسیمنبع 1، منبع 2

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

اشتراک گذاری این صفحه