اگر در یک خانه قدیمی زندگی می کنید و یا خانه ای قدیمی خریداری کرده و قصد زندگی در آن را دارید، به احتمال زیاد با اولین چالشی که روبرو می شوید وضعیت سلامتی تاسیسات مکانیکی ساختمان است که مستهلک شده و نیاز به بازسازی دارد.

اگر نمی دانید چگونه می توان تاسیسات مکانیکی یک ساختمان را بازسازی کرد، با ما همراه باشید، چون قصد داریم ابتدا تاسیسات مکانیکی ساختمان را به شما معرفی کرده و پس از آن مراحل بازسازی تاسیسات مکانیکی خانه را توضیح می دهیم و در نهایت یک نمونه واقعی از بازسازی تاسیسات مکانیکی ساختمان را برای شما شرح می دهیم.

 

تاسیسات مکانیکی ساختمان چیست و انواع آن

ابتدا به سراغ تعریف تاسیسات مکانیکی ساختمان می رویم و سپس انواع تاسیسات مکانیکی ساختمان را به شما معرفی می کنیم.

وقتی شما قصد ساخت هر نوع ساختمانی را که داشته باشید، اگر تاسیسات را در آن نادید بگیرد، یعنی عملاً آن مکان زنده و پویا نیست و قابلیت استفاده و سکونت ندارد. تاسیسات در ساختمان همانند شبکه خون رسانی در بدن انسان عمل می کند که برای حیات و بقای انسان ضروری است.

این جمله را گفتیم تا با اهمیت وجود تاسیسات در ساختمان آشنا شوید. به طور کلی تاسیسات در ساختمان به دو دسته بزرگ تاسیسات الکتریکی و تاسیسات مکانیکی تقسیم بندی می شود که ما در این مطلب بیشتر بر روی تاسیسات مکانیکی ساختمان تمرکز داریم.

تاسیسات مکانیکی ساختمان شامل موارد زیر می شود:

  • تاسیسات بهداشتی

منظور از تاسیسات بهداشتی همان شبکه آبرسانی به ساختمان و شبکه دفع آب های خاکستری از ساختمان است که در حوزه تاسیسات ساختمانی به این دو شبکه، سیستم لوله کشی آب و سیستم لوله کشی فاضلاب می گویند.

تاسیسات بهداشتی ساختمان یکی از مهمترین بخش های تاسیسات مکانیکی است که حضور و بقای سایر قسمت های تاسیسات مکانیکی خانه به نوعی وابسته به آن است. بنابراین با کمک تاسیسات بهداشتی در ساختمان آب شرب وارد ساختمان شده و مواد فاضلابی جمع شده در لوله های فاضلاب از ساختمان خارج می شوند.

  • تاسیسات گرمایشی

هیچ ساختمانی نمی تواند بدون داشتن تاسیسات گرمایشی زمستان سرد را همراه با آسایش پشت سر گذارد. تاسیسات گرمایشی ساختمان به مرور زمان تغییرات زیادی داشته است، در گذشته های دور از انواع بخاری های نفتی و برقی برای تامین گرمایش خانه استفاده می شد و کم کم پای بخاری های گازسوز و شومینه به میان آمد.

اما امروزه با توجه به مزیت های بیشماری که در سیستم های گرمایشی حرارت مرکزی مشاهده شده است، اکثر ساختمان ها به پکیج و یا موتورخانه مجهز شده اند.

  • تاسیسات سرمایشی

داستان تغییر و تحولات در تاسیسات سرمایشی ساختمان ها نیز همانند تاسیسات گرمایشی کاملاً مشهود است، به شکلی که اگر در گذشته از پنکه و کولرهای آبی کوچک برای خنک کردن فضای خانه ها استفاده می شد، امروزه تجهیزاتی از جمله کولرهای گازی، فن کوئل ها و چیلرها جای وسیله های قدیمی سرمایشی را گرفته اند.

تصویر بازسازی سیستم لوله کشی ساختمان

  • تاسیسات گازرسانی

اکثر تاسیسات مکانیکی گرمایشی ساختمان ها با استفاده از سیستم گازرسانی کار می کنند، به همین دلیل انشعابات شبکه گازرسانی با کمک لوله کشی گاز به داخل ساختمان ها هدایت شده است.

  • تاسیسات آتش نشانی

برای ساختمان های بزرگ اداری و تجاری و همچنین آپارتمان های مسکونی چنین طبقه لازم است تا از تاسیسات آتش نشانی به منظور اطفاء حریق و هشدار اعلان حریق استفاده شده و آب رسانی به محل آتش سوزی انجام شود.

  • تاسیسات استخر، سونا و جکوزی

بخش های مختلفی از جمله مدار گردش آب، فواره، آب نما، سیستم های گرم کننده و سیستم های اتوماتیک کنترل کننده مواد شیمیایی جزو تاسیسات استخر، سونا و جکوزی ساختمان هستند.

این دسته بندی که گفته شد با توجه به نوع کاربری ساختمان می تواند بخش های دیگری از جمله تاسیسات سیستم های بخار، تاسیسات درمانی و تاسیسات صنعتی نیز داشته باشد. اما برای یک ساختمان مسکونی تاسیسات مکانیکی همان مواردی بودند که گفته شد.

 

مراحل بازسازی تاسیسات مکانیکی ساختمان به چه صورت است؟

حال که با تاسیسات ساختمانی آشنا شدیم و تاسیسات مکانیکی یک ساختمان مسکونی را به شما معرفی کردیم، نوبت به بررسی مراحل بازسازی تاسیسات مکانیکی ساختمان می رسد.

تاسیسات مکانیکی ساختمان به مرور زمان فرسوده می شود، به عنوان مثال ممکن است لوله کشی آب ساختمان با لوله های فلزی بوده و اکنون پس از گذشت چندین سال لوله ها همگی زنگ زده اند و حتی نشتی های ریز و درشت در لوله ها و اتصالات دیده می شود.

یا اینکه سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان بنا به دلایل مختلف، دیگر کارایی گذشته خود را ندارد و با مشکلاتی همچون گیر کردن لوله ها و حتی بالا زدن چاه فاضلاب در ساختمان روبرو شده است. از طرفی ممکن است بخواهیم از سیستم حرارت مرکزی در ساختمان استفاده کنیم و برای این منظور لازم است بخاری و شومینه حذف شده و به جای آن پکیج و یا موتورخانه را راه اندازی کنیم.

در این صورت باید سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان را با کمک تجهیزاتی از قبیل رادیاتورها، سیستم گرمایش از کف، فن کوئل ها و یا داکت اسپلیت تامین کنیم. اما راه اندازی سیستم گرمایشی و سرمایشی جدید در ساختمان نیاز به زیرساخت های خاص خود دارد که در ادامه هر یک را برای شما توضیح می دهیم.

اگر قرار باشد صفر تا صد تاسیسات مکانیکی یک ساختمان را بازسازی و یا نوسازی کنیم، باید مراحل زیر طی شود:

  1. جمع آوری تاسیسات بهداشتی، تاسیسات گرمایشی و تاسیسات سرمایشی ساختمان

قبل از اجرای تاسیسات مکانیکی جدید در ساختمان بایستی تاسیسات بهداشتی یا همان سیستم آب سرد و گرم ساختمان جمع آوری شود و همچنین باید سیستم سرمایشی و گرمایشی قدیمی در ساختمان را جمع کنیم که می تواند شامل حذف رادیاتورها و یا فن کوئل ها و یا داکت اسپلیت از تاسیسات ساختمان باشد.

اگر نقشه تاسیسات مکانیکی جدید در ساختمان تغییر کرده است و یا در صورت مستهلک بودن لوله های فاضلابی لازم است تا سیستم لوله کشی فاضلاب در داخل سرویس های بهداشتی و آشپزخانه نیز جمع آوری شوند تا طبق نقشه جدید حتی روش لوله کشی را نیز در ساختمان تغییر دهیم.

تصویر بازسازی لوله کشی آب

  1. اجرای لوله کشی تاسیسات بهداشتی، گرمایشی و سرمایشی ساختمان طبق نقشه جدید

پس از آنکه کل تاسیسات مکانیکی مورد نیاز به بازسازی در ساختمان را جمع آوری کردیم، بایستی طبق نقشه جدید سیستم لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان، لوله کشی سیستم گرمایش و حتی در صورت نیاز به تغییرات لوله کشی تاسیسات گازرسانی را نیز در ساختمان اجرا کنیم.

مطالعه مقاله بازسازی لوله کشی آب ساختمان می تواند تا حد زیادی شما را با نحوه نوسازی سیستم لوله کشی آب ساختمان آشنا کند.

  1. اجرای نصبیات ساختمان

آخرین مرحله از بازسازی تاسیسات مکانیکی ساختمان به نصبیات مربوط می شود. منظور از نصبیات نصب شیرآلات، نصب رادیاتورها یا فن کوئل یا داکت اسپلیت، نصب توالت فرنگی و یا توالت ایرانی، نصب وان جکوزی و نصب روشویی است.

 

بررسی یک نمونه واقعی از بازسازی تاسیسات مکانیکی ساختمان

شاید توضیحات داده شده در بخش قبلی برای شما کافی نباشد تا با نحوه بازسازی تاسیسات مکانیکی در یک ساختمان به طور کامل آشنا شوید، به همین دلیل قصد داریم تا به سراغ یکی از ده ها پروژه بازسازی و نوسازی تاسیسات مکانیکی انجام شده توسط گروه تاسیسات 24 ساعته برویم تا قدم به قدم اقداماتی که در زمان بازسازی تاسیسات مکانیکی ساختمان باید انجام شود را برای شما بررسی کنیم.

پروژه انجام شده مربوط به بازسازی تاسیسات مکانیکی در ساختمان آقای کریمی است که در طی این پروژه کل سیستم لوله کشی آب و فاضلاب به همراه سیستم گرمایش ساختمان بازسازی و نوسازی شده اند.

ساختمان مورد نظر حدوداً 140 متر مساحت داشته و شامل دو حمام، یک سرویس بهداشتی و یک آشپزخانه بوده است. در این ساختمان لوله کشی فاضلاب و آب ساختمان به صورت کف خواب بوده و کارفرمای پروژه درخواست استفاده از رادیاتور را داشته اند.

مرحله اول: تهیه نقشه اجرای تاسیسات مکانیکی

قبل از هر کاری نقشه تاسیسات مکانیکی ساختمان، یعنی نقشه لوله کشی آب و لوله کشی فاضلاب طراحی شد. در نقشه جدید تصمیم بر آن شد که به منظور جلوگیری از بالا آمدن کف ساختمان، کل سیستم لوله کشی آب، بخشی از لوله کشی فاضلاب و تمام لوله کشی گرمایشی برای رادیاتورها در ساختمان به صورت زیرسقفی اجرا شوند.

مرحله دوم: جمع آوری سیستم لوله کشی آب، فاضلاب و گرمایش

در قدم بعدی سیستم های لوله کشی آب و فاضلاب قدیمی در ساختمان جمع آوری شد.

مرحله سوم: اجرای لوله کشی آب سرد و گرم و گرمایش

در این مرحله لوله کشی آب سرد و گرم جدید با کمک لوله های نیوپایپ و به شکل زیرسقفی در ساختمان اجرا شد. برای آشنایی با روش اجرای لوله کشی آب سرد و گرم به صورت زیر سقفی کافیست لینک مقاله را لمس کنید.

برای سیستم گرمایش ساختمان نیز از لوله های نیوپایپ 5 لایه استفاده شد و کل سیستم لوله کشی گرمایش رادیاتورها از زیر پکیج به سقف ساختمان هدایت شد تا به شکل زیرسقفی به 6 رادیاتور داخل ساختمان و 2 حوله خشک کن داخل حمام ها متصل شود.

مرحله چهارم: اجرای لوله کشی فاضلاب

در ادامه لوله کشی فاضلاب حمام ها، لوله کشی فاضلاب توالت فرنگی و لوله کشی فاضلاب روشویی از کف ساختمان انجام شد و برای لوله کشی فاضلاب سرویس بهداشتی ایرانی ساختمان لوله کشی به صورت زیر سقفی اجرا گردید. شما می توانید اطلاعات کامل تر در خصوص لوله کشی فاضلاب زیرسقفی را از طریق لینک آن بدست آورید.

البته لوله کشی فاضلاب تنها به حمام ها و سرویس های بهداشتی ختم نمی شد و باید لوله کشی فاضلاب برای روشویی و ماشین لباسشویی در آشپزخانه نیز به صورت توکار و در دیوار اجرا می شد. همچنین لوله آب باران نیز به عنوان بخش مهمی از سیستم فاضلاب ساختمان باید جابجا می شد.

مقاله بازسازی لوله کشی فاضلاب ساختمان را بخوانید تا اطلاعات بیشتری در این خصوص بدست آورید.

همچنین می توانید با مشاهده کلیپ زیر بیشتر با بازسازی و لوله کشی انشعاب اصلی و فاضلاب یک واحد ساختمانی آشنا شوید.

مرحله پنجم: نصب رادیاتورها، شیرآلات، روشویی ها، دوش ها و توالت ها

در این پروژه قرار شد از رادیاتورهای پنلی استفاده شود، بنابراین مجریان تاسیسات 24 ساعته رادیاتورهای پنلی جدید را در اتاق خواب ها و پذیرایی نصب کرده و حوله خشک کن ها را نیز در داخل حمام ها قرار دادند. در ادامه سایر نصبیات از جمله نصب دوش های حمام، نصب شیرآلات سرویس های بهداشتی، نصب توالت فرنگی و توالت ایرانی در ساختمان انجام شد.

شما می توانید برای اطلاع از جزئیات بیشتر این پروژه به همراه مشاهده عکس تاسیسات ساختمان اجرا شده در این پروژه بر روی لینک سوابق کاری بزنید.

بازسازی سرویس بهداشتی ساختمان

جمع بندی

در این مطلب به طور کامل با تاسیسات مکانیکی ساختمان آشنا شدیم و دانستیم که گاهی به دلیل فرسوده شدن این سیستم لازم است تا تاسیسات مکانیکی یک ساختمان را بازسازی و نوسازی کنیم.

شاید هم تاسیسات مکانیکی ساختمان مد نظر ما هنوز آنچنان قدیمی و کهنه نشده، اما مایلیم از سیستم های به روزتری به عنوان تاسیسات ساختمان خود استفاده کنیم. در هر صورت چه تاسیسات مکانیکی خانه ما فرسوده شده و چه قصد ایجاد تغییرات در آن را داریم، لازم است تا تاسیسات مکانیکی ساختمان را بازسازی کنیم.

اما همانطور که در طول این مطلب تاکید کردیم، تاسیسات یک ساختمان مهمترین بخش آن است که رفاه و آسایش ساکنین را تضمین می کند. بنابراین باید در زمان نیاز به بازسازی تاسیسات مکانیکی ساختمان حتماً از مجریان تاسیساتی متخصص کمک گرفت.

گروه تاسیسات 24 ساعته یکی از بهترین مجموعه های تاسیساتی است که می تواند با همراهی جمعی از متخصصین و تکنسین های تاسیسات ساختمان خدمات مناسبی به شما ارائه دهد. تلاش متخصصین تاسیساتی در این مجموعه بر این است که بهترین نقشه تاسیسات برای ساختمان در حال بازسازی طراحی شود تا فرآیند بازسازی با کمترین میزان از کنده کاری و هزینه انجام گردد.

نظر مثبت و رضایت مندی تعداد زیادی از مشتریان قبلی این مجموعه گواهی بر کیفیت خدمات و مهارت بالای مجریان متخصص در این گروه است. به عنوان نمونه می توانید فیلم رضایت مندی سرکار خانم ریاحی را ملاحظه کنید که متخصصین گروه تاسیسات 24 ساعته به بازسازی لوله کشی آب سرد و گرم، لوله کشی شوفاژ و انجام نصبیات در ساختمان ایشان پرداخته اند.

بنابراین اگر شما هم به هر دلیلی قصد داریم تمام تاسیسات مکانیکی ساختمان خود و یا بخشی از آن را بازسازی و نوسازی کنید، می توانید همین الان برای ثبت سفارش فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • تاسیسات مکانیکی ساختمان شامل تاسیسات بهداشتی، تاسیسات گرمایشی و سرمایشی، تاسیسات آتش نشانی و اطفاع حریق، تاسیسات استخر، سونا و جکوزی است.
  • پیش از انجام بازسازی تاسیسات مکانیکی در ساختمان باید سیستم قبلی در ساختمان جمع آوری شده و بعد از تهیه نقشه تاسیسات جدید اجرا شود.
  • در انجام بازسازی تاسیسات ساختمان توصیه می شود از بهترین لوله، اتصالات و تجهیزات استفاده شود.

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در مورد بازسازی تاسیسات ساختمان می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مطلب قرار دهید تا کارشناسان تاسیسات 24 ساعته در کمترین زمان ممکن به شما پاسخ دهند.

 

سوال و جواب های کوتاه در خصوص بازسازی تاسیسات مکانیکی ساختمان

  1. یک ساختمان 6 واحدی داریم که لوله ها پوسیده شده اند. برای بازسازی لوله های شوفاژ مرکزی ساختمان چه لوله ای را پیشنهاد می کنید؟

بهترین لوله ای که می توانید برای بازسازی و تعویض لوله های پوسیده شوفاژها استفاده کنید، نوع پنج لایه و به صورت روکار است.

  1. در حال بازسازی ساختمان هستیم و توالت فرنگی در حمام قرار دارد ولی روشویی ندارد، آیا می توان بدون کنده کاری لوله کشی روشویی را انجام داد؟

خیر برای اجرای لوله کشی روشویی در زمان بازسازی ساختمان راهی جز کنده کاری و انجام لوله کشی از کف وجود ندارد.

  1. آیا نصب پکیج در زمان بازسازی تاسیسات ساختمان آسیبی به بنا وارد می کند؟

خیر، اگر نصب پکیج به صورت اصولی و استاندارد انجام شود، هیچ آسیبی به ساختمان وارد نمی کند.

 

منبع فارسی

منبع انگلیسی

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

 

اشتراک گذاری این صفحه