می توان گفت یکی از حیاتی ترین و در عین حال گران ترین قطعات پکیج مبدل دستگاه است که وظیفه گرم کردن آب و انتقال آن در مدار پکیج را به عهده دارد. مبدل پکیج می تواند بنا به دلایلی که در ادامه همین مطلب بیشتر در خصوص آن صحبت خواهیم کرد، دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر و یا تعویض پیدا کند.

متاسفانه قیمت خرید مبدل نو و تعویض آن با مبدل قبلی پکیج هزینه بالایی دارد، به همین دلیل اکثر افراد ترجیح می دهند تا به جای تعویض مبدل پکیج این قطعه را تعمیر کنند.

در پکیج های ایران رادیاتور نیز داستان به همین شکل است و مبدل پکیج ایران رادیاتور هم می تواند به مرور زمان و علت های مختلف خراب شود. در این میان ارزان ترین راه حل برای رفع مشکلات مبدل پکیج ایران رادیاتور تعمیر آن است.

اگر تا آخر این مطلب ما را همراهی کنید ابتدا یک تعریف کلی از مبدل پکیج و نقش این قطعه در دستگاه برای شما خواهیم گفت و پس از آن به بررسی دلایل خرابی مبدل پکیج ایران رادیاتور و راه و روش تعمیر این قطعه خواهیم پرداخت.

 

مبدل پکیج چیست؟

یکی از اساسی ترین قطعات در انواع پکیج دیواری مبدل دستگاه می باشد. مبدل قطعه ای ساخته شده از فلز است که وظیفه انتقال حرارت به سیال داخل خود را دارد.

مبدل های پکیج به دو نوع مبدل حرارتی اصلی و مبدل ثانویه تقسیم بندی می شوند. اگر پکیج از نوع تک مبدله یا دوکاره باشد، فقط از یک مبدل حرارتی تشکیل شده که علاوه بر گرم کردن آب مصرفی به تامین آب گرم سیستم گرمایش نیز می پردازد.

مبدل حرارتی اصلی به طور مستقیم بر روی مشعل پکیج نصب می شود و از آنجا که با حرارت شعله های مشعل در ارتباط است، به همین دلیل تا حد زیادی در معرض جذب رسوبات و خراب شدن قرار دارد.

اما در دستگاه های دو مبدله از یک مبدل ثانویه نیز در کنار مبدل اصلی استفاده می شود. مبدل ثانویه در کنار مبدل اصلی تعبیه شده و آب سرد ورودی به پکیج در داخل آن جریان دارد. زمانی که آب در داخل مبدل اصلی برای سیستم گرمایش گرم می شود، آب سرد موجود در مبدل ثانویه نیز در مجاورت مبدل اولیه گرم شده و به این ترتیب آب گرم مورد نیاز برای مصرفی ساختمان تامین می شود.

به دلیل اینکه مبدل ها باید حرارت بالایی را تحمل کنند معمولاً از فلزهای مرغوب همچون مس و استینلس استیل ساخته می شوند. با این حال خراب شدن مبدل پکیج یکی از رایج ترین مشکلات در انواع پکیج های ایرانی و خارجی است که ما در ادامه می خواهیم در خصوص روش تعمیر مبدل پکیج ایران رادیاتور برای شما صحبت کنیم.

 

علائم خرابی مبدل پکیج ایران رادیاتور

پیش از اینکه روش تعمیر مبدل پکیج ایران رادیاتور را برای شما توضیح دهیم لازم دانستیم تا نشانه های خراب بودن مبدل دستگاه را به شما یادآور شویم چرا که اولین قدم برای رفع عیب مبدل این است که بفهمیم مبدل خراب شده و نیاز به تعمیر دارد:

  • تولید صدا در مبدل پکیج

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مبدل پکیج ایران رادیاتور صداهای عجیب و بلندی می دهد. این صداها به شکل های مختلف مثل صدای تق تق و یا سوت کشیدن به گوش می رسد.

دلایل مختلفی باعث صدا دادن پکیج می شوند، اما اینکه مبدل پکیج صدا می دهد، تنها یک دلیل اصلی آن هم به نام رسوبات دارد. زمانی که رسوبات آهکی در جداره داخلی مبدل اصلی پکیج ایران رادیاتور جمع می شوند، تشکیل شکاف ها و سطح های ناهموار می دهند که این سطوح ناهموار حباب های بخار و هوا را در داخل مبدل ایجاد می کنند.

حباب های بزرگ هوای داخل مبدل پکیج ایران رادیاتور یا می ترکند و یا به بدنه لوله های مارپیچ مبدل برخورد می کنند که در هر دو حالت باعث تولید صدای بلند تق تق و یا بنگ بنگ در مبدل می شوند.

در کلیپ زیر تعمیرکار پکیج آقای اشتیاقی برای شما توضیح می دهد که دلیل سر و صدا کردن مبدل پکیج چیست و چگونه می توان آن را رفع کرد.

  • نشتی آب از مبدل

واضح ترین علامت خراب شدن مبدل این است که آب از مبدل شروع به نشتی می کند و گاهی میزان آبریزی از مبدل پکیج به قدری زیاد است که شما می توانید ریزش آب از زیر پکیج را با چشم ببینید. این مشکل به دلیل سوراخ شدن مبدل پکیج ایران رادیاتور ایجاد می شود.

اگر می خواهید بدانید چطور می توانید نشتی یا عدم نشتی مبدل ثانویه پکیج را تست کنید، بهتر است کلیپ زیر را تماشا کنید.

  • افت فشار پکیج

زمانی که مبدل پکیج ایران رادیاتوراز بیرون سوراخ باشد، به دلیل سوراخ شدگی آب از داخل مبدل نشتی کرده و به بیرون نیز ریزش می کند. در این حالت به طور حتم از فشار داخل مدار کاسته می شود و ما شاهد افت فشار پی در پی پکیج ایران رادیاتور خواهیم بود. در چنین مواقعی سعی داریم با آبگیری مجدد مدار دوباره فشار پکیج را تنظیم کنیم، اما چون مبدل سوراخ شده، فشار ثابت نخواهد ماند.

  • بالا رفتن فشار پکیج

اگر پکیج ایران رادیاتور شما تک مبدله باشد، یعنی از همان مبدل اصلی دستگاه به منظور تامین آب گرم مصرفی و سیستم گرمایش ساختمان استفاده شود، در صورت سوراخ شدن مبدل از داخل فشار پکیج به یک باره بالا می رود. به این دلیل که به خاطر سوراخ شدن مبدل از داخل آب مصرفی به آب گرمایش وارد شده است.

پس با این حساب می توان نتیجه گرفت که بالا و پایین شدن دائمی فشار در پکیج ایران رادیاتور می تواند علامتی از خراب شدن مبدل دستگاه باشد.

تصویر مبدل پکیج سوراخ شده در اثر رسوبات

دلایل خراب شدن مبدل پکیج ایران رادیاتور

در قسمت فوق به گوشه ای از دلایل خراب شدن مبدل پکیج ایران رادیاتور اشاره کردیم، اما در این بخش می خواهیم این دلایل را به شکل جزئی تر بررسی کنیم تا در ادامه به روش تعمیر و رفع آن ها بپردازیم.

  • سوراخ شدگی مبدل

سخت ترین حالتی که می تواند برای پکیج ایران رادیاتور ایجاد شده و نگرانی زیادی بابت هزینه تعمیر به مصرف کننده وارد کند، سوراخ شدن مبدل پکیج است. اما اگر بدانید چه دلایلی خود باعث سوراخ شدن مبدل پکیج ایران رادیاتور می شوند، می توانید تا حد زیادی از این معضل پیشگیری کنید:

  1. عدم اسیدشویی به موقع
  2. عدم نصب فیلتر رسوب گیر در ورودی آب پکیج
  3. حرارت بیش از حد دستگاه
  4. سختی بالای آب منطقه
  5. کیفیت پایین جنس مبدل

وجود تنها یکی از این دلایل کافیست تا مبدل پکیج ایران رادیاتور شما سوراخ شود. اما در واقع اصلی ترین دلیل در سوراخ شدن مبدل پکیج این است که حجم زیادی از رسوبات در داخل مبدل جمع شده اند و تا مدت های طولانی هیچ اقدامی برای از بین بردن این رسوبات انجام نشده است.

در نتیجه وقتی حرارت آب گرم در مدار پکیج بالا می رود، این رسوبات سخت تر و سخت تر شده و باعث خوردگی فلز مبدل و حتی گرفتگی مدار می شوند.

از آنجا که تشکیل رسوب در مبدل پکیج ارتباط مستقیم با میزان سختی آب منطقه دارد، بهترین و ارزان ترین راه پیشگیری از تشکیل رسوبات در مبدل و نهایتاٌ سوراخ شدن مبدل پکیج در نصب فیلترهای رسوب گیر است.

اگر نصب فیلتر رسوب گیر پکیج را پشت گوش انداخته اید، لااقل باید هر 6 ماه یک بار پکیج ایران رادیاتور خود را سرویس دوره ای کنید تا مدار پکیج و رادیاتور شستشو داده شوند و اگر سرویس پکیج ایران رادیاتور را نیز انجام نداده اید، باید هر 1- 2 سال مبدل پکیج را اسیدشویی کنید تا رسوبات جمع شده پاکسازی شوند.

  • گرفتگی لوله های مبدل پکیج

علت بعدی که می تواند باعث خراب شدن مبدل پکیج ایران رادیاتور شود به گرفتگی لوله های مبدل دستگاه مربوط می شود. جالب اینجاست که گرفتگی لوله های مبدل پکیج نیز به دلیل تشکیل و سخت تر شدن رسوبات داخل مبدل است. در حالی که می توان با اقدام به موقع برای اسیدشویی مبدل پکیج ایران رادیاتور از گرفتگی لوله های مبدل و مسدود شدن مدار پیشگیری کرد.

منظور از رسوبات جمع شدن و ته نشینی ترکیبات کلسیم، منیزیم و مواد معدی محلول در آب در داخل دیواره های مبدل های پکیج است.

اگر مبدل پکیج مسدود شود، علائم مختلفی از خود نشان می دهد:

  • کاهش شدید فشار آب در شیرهای آب مصرفی از جمله دوش حمام و شیر ظرفشویی
  • گرم نشدن آب مصرفی با وجود روشن بودن پکیج
  • صرف زمان طولانی برای گرم شدن آب مصرفی
  • کاهش حرارت رادیاتورهای شوفاژ
  • خروج سر و صدا از پکیج در زمان روشن بودن
  • افزایش بی دلیل فشار بار پکیج

اگر هر کدام از علائم فوق را در پکیج ایران رادیاتور خود ملاحظه کردید، می توانید این احتمال را بدهید که مبدل دستگاه خراب شده و نیاز به تعمیر دارد.

تشکیل رسوبات در مبدل پکیج دلایل متنوعی دارد، کلیپ زیر را مشاهده کنید تا با توضیحات تعمیرکار پکیج آقای اشتیاقی با دلایل رسوب گرفتن پکیج آشنا شوید.

 

آموزش تعمیر مبدل پکیج ایران رادیاتور از طریق اسیدشویی و جوشکاری مبدل

گفتیم که خرابی مبدل پکیج ایران رادیاتور به دو حالت سوراخ شدگی و گرفتگی مبدل خود را نشان می دهد و خوشبختانه هر دو این مشکلات را می توان با پرداخت هزینه ای بسیار کمتر از قیمت خرید مبدل پکیج ایران رادیاتور انجام داد.

  • تعمیر گرفتگی مبدل پکیج ایران رادیاتور

برای اینکه بتوانیم گرفتگی مبدل پکیج ایران رادیاتور را رفع کنیم، باید مبدل اولیه و ثانویه دستگاه را رسوب زدایی کنیم. دفع رسوبات در مبدل پکیج به دو روش سنتی و مدرن انجام می شود که در ادامه هر دو روش را توضیح می دهیم:

  • رسوب زدایی سنتی

برای اینکه مبدل پکیج ایران رادیاتور را به شکل سنتی رسوب زدایی کنید، بر اساس مراحل زیر اقدام نمایید:

  1. ابتدا برق پکیج را قطع کرده و سپس کاور دستگاه را باز کنید.
  2. شیر آب سرد ورودی به پکیج را ببندید.
  3. شیر پرکن پکیج را بر خلاف عقربه های ساعت باز کنید.
  4. برای اینکه تخلیه آب از مدار پکیج به خوبی انجام شود، نزدیک ترین شیر آب گرم به پکیج را باز بگذارید تا کل سیستم تخلیه شود.

البته توجه داشته باشید روش سنتی رسوب زدایی از پکیج ایران رادیاتور تنها زمانی برای تعمیر مبدل جوابگو است که اولاً مقدار گرفتگی در مبدل بسیار کم باشد و دوماً مدت زمان زیادی از سرویس پکیج و شستشوی مدار آن نگذشته باشد.

به بیانی دیگر اگر مدت هاست پکیج را شستشو نداده اید و آب داخل مدار آن را تخلیه نکرده اید، روش سنتی جوابگوی تعمیر گرفتگی مبدل نیست و فقط باید با استفاده از روشی که در ادامه می گوییم، مبدل را اسیدشویی کنید.

تصویر اسیدشویی مبدل پکیج ایران رادیاتور

  • اسیدشویی مبدل پکیج ایران رادیاتور

برای تعمیر گرفتگی شدید مبدل پکیج راهی جز اقدام به اسیدشویی نیست. برای این منظور اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا دستگاه را خاموش کرده و با کمک روش سنتی که در قسمت قبل گفتیم، آب داخل مدار را کامل تخلیه کنید.
  2. مبدل پکیج ایران رادیاتور را از طریق باز کردن دو پیچ آلن متصل به بلوک های آن باز کنید.
  3. پمپ اسیدشویی را از طریق اتصالات آن به مبدل اصلی پکیج ایران رادیاتور اتصال دهید.
  4. اجازه دهید بین 5 الی 10 دقیقه پمپ مشغول به کار باشد.
  5. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده، اتصالات پمپ اسیدشویی را از مبدل اصلی پکیج باز کنید.
  6. داخل لوله های مبدل را با فشار آب بشویید تا هیچ اثری از اسید بر روی لوله ها باقی نماند.

در این مرحله اغلب کار اسیدشویی مبدل اصلی تمام می شود و باید با فشار آب تمام رسوبات از جداره مبدل جدا شده و بیرون بریزد، در غیر این صورت مشخص می شود که رسوبات بسیار سخت شده اند و برای کنده شدن به ضربه و حرارت نیاز دارند.

پس می توانید مبدل اصلی را بر روی حرارت گرفته و پس از اینکه حسابی داغ و قرمز رنگ شد، با چند بار ضربه زدن رسوبات داخل آن را جدا کنید و در نهایت لوله های مبدل را با فشار آب و مواد شوینده تمیز کنید.

در تمام این مراحل باید دقت کنید که مبدل سوراخ شدگی نداشته باشد، چون اگر مبدل سوراخ باشد، در زمان اسیدشویی خود را به خوبی نشان می دهد.

  • اسیدشویی مبدل ثانویه پکیج ایران رادیاتور

در مبدل ثانویه پکیج ایران رادیاتور دو مسیر رفت و برگشت آب وجود دارد که باید به شکل جداگانه اسیدشویی شود. پس برای این منظور اتصالات پمپ اسیدشویی را ابتدا به مسیر رفت متصل کرده و پس از 5 دقیقه شستشو با اسید، جای اتصالات پمپ اسیدشویی را بر روی مسیر برگشت ببندید و دوباره 5 دقیقه پمپ را روشن نگه دارید.

سپس تمام اتصالات پمپ اسیدشویی را باز کرده و مبدل را برعکس بگیرید تا تمام رسوبات خارج شود و در نهایت با فشار آب داخل مبدل ثانویه را نیز شستشو دهید.

پس از اینکه مراحل اسیدشویی مبدل های اصلی و ثانویه پکیج ایران رادیاتور را به اتمام رساندید باید دوباره آن ها را به بلوک خود در دستگاه وصل کرده و فشار پکیج را بر روی 1.5 بار تنظیم کنید تا دستگاه آماده به کار شود.

برای اینکه روش اسیدشویی مبدل اولیه و ثانویه پکیج ایران رادیاتور را بهتر یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم کلیپ زیر را تماشا کنید.

  • تعمیر سوراخ مبدل پکیج ایران رادیاتور

پکیج های ایران رادیاتور در دو مدل تک مبدله و دو مبدله هستند. خبر خوب اینکه مبدل هر دو مدل را می توان تعمیر کرد. تعمیر سوراخ مبدل پکیج از داخل و بیرون با عمل جوشکاری قابل انجام است.

اگر بخواهیم مبدل پکیج را تعمیر کنیم، باید با کمک جوشکاری مبدل نشتی آن را از رفع کنیم. در فرآیند جوشکاری مبدل پکیج موضوعاتی از جمله تک مبدله یا دو مبدله بودن دستگاه، تعداد لوله ها، تعداد فین ها، میزان ضخامت فین ها، مقدار سوراخ شدگی و ابعاد مبدل تاثیرگذار است.

برای اینکه جوشکاری مبدل پکیج ایران رادیاتور را انجام دهیم، طبق مراحل زیر اقدام می کنیم:

  1. مبدل را با استفاده از اسید شستشو می دهیم تا مدار کاملاً باز شده و محل های سوراخ شدگی مشخص شوند.
  2. داخل و بیرون مبدل را کاملاً خشک می کنیم تا هیچ رطوبتی مانع جوشکاری نشود.
  3. سپس باید محل های سوراخ شدگی را با سمباده و فرچه سیمی کاملاً تمیز می کنیم تا جوشکاری به بهترین شکل انجام دهیم.
  4. حال از جوشکاری اکسی اسیتیلن یا هوا گاز برای رفع سوراخ شدگی مبدل کمک می گیریم، پس به یک کپسول هوا، یک کپسول گاز مایع، یک جفت شیلنگ گاز به همراه سر پیک نیاز داریم.
  5. در نهایت جوشکاری مبدل پکیج ایران رادیاتور را با استفاده از سیم جوش مسی انجام می دهیم.

توجه داشته باشید که اگر مبدل پکیج ایران رادیاتور از بیرون سوراخ شده باشد، هیچ نیازی به تعویض لوله های مبدل نیست، اما اگر مبدل دو منظوره پکیج ایران رادیاتور از داخل به هم راه پیدا کرده باشند، لازم است تا بخشی از لوله های مبدل تعویض شوند.

تعمیرکار پکیج تاسیسات 24 ساعته در حال تعمیر مبدل پکیج

جمع بندی

مبدل پکیج ایران رادیاتور می تواند به دلیل ضعف در نگهداری، عدم سرویس به موقع و یا گذر زمان دچار پوسیدگی، سوراخ شدگی و یا گرفتگی شود. تمام این مشکلات تاثیر منفی بر روی عملکرد پکیج می گذراند. به عنوان مثال حرارت آب مصرفی و رادیاتورها کم می شود، مبدل صدا می دهد و اگر خرابی مبدل بیش از حد باشد، احتمال خاموش شدن دستگاه و آبریزی از آن وجود دارد.

در چنین شرایطی وقتی از تعمیرکار پکیج برای تعمیر پکیج ایران رادیاتور خود کمک می گیریم، اغلب تعمیرکار می گوید که مبدل نیاز به تعویض دارد، در حالی که در 90 درصد موارد می توان مبدل پکیج را تعمیر کرد. مخصوصاً اگر علت خراب شدن مبدل به خاطر گرفتگی مدار بر اثر رسوبات باشد، با انجام اسیدشویی مشکل حل می شود.

گروه تاسیسات 24 ساعته با کمک مجریان متخصص و کاربلد خود می تواند مشکل مبدل پکیج ایران رادیاتور شما را هر چه که باشد با بهترین کیفیت و با ارائه گارانتی 6 ماهه تعمیر کند.

تعمیرکاران پکیج این مجموعه تمام آنچه که باید برای تعمیر پکیج ایران رادیاتور بدانند را در طی دوره های آموزشی تخصصی یاد گرفته اند و به دلیل سال ها کار با انواع پکیج تونایی بالایی در عیب یابی پکیج و تعمیر آن دارند.

پس اگر مبدل پکیج ایران رادیاتور شما سوراخ شده و یا گرفته است، کافیست برای تعمیر آن همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • مبدل پکیج یکی از اصلی ترین قطعات این وسیله است که وظیفه گرم کردن آب مصرفی و گرمایش را به عهده دارد.
  • علائمی همچون بالا و پایین شدن فشار پکیج، تولید صدا، آبریزی و کاهش حرارت آب مصرفی و رادیاتورها نشان دهنده خرابی مبدل پکیج ایران رادیاتور هستند.
  • خرابی مبدل پکیج ایران رادیاتور به دو صورت سوراخ شدگی و گرفتگی خود را نشان می دهد که در اکثر موارد می توان با اسیدشویی و جوشکاری مبدل مشکل دستگاه را رفع کرد.

در صورتی که با وجود توضیحات داده شده باز هم در خصوص علت خراب شدن مبدل پکیج ایران رادیاتور و نحوه تعمیر آن سوالی دارید، می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات این مطلب درج کنید تا متخصصین تاسیسات 24 ساعته در اسرع وقت و به شکل رایگان به آن ها پاسخ دهند.

منابع: منبع 1، منبع 2

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

 

اشتراک گذاری این صفحه