تابلوهای برق با مهار انرژی الکتریکی، جریان و فشار برق می توانند برق ورودی به دستگاه ها را کنترل نمایند تا از ایجاد آسیب در موتور آن ها جلوگیری شود و امنیت تجهیزات در برابر برق تضمین شود.

در این میان تابلوهای برق تک فاز و سه فاز از محبوب ترین و پر کاربردترین انواع تابلوهای برق در صنایع برقی و مصارف خانگی می باشند که البته تابلوهای سه فاز بسیار پر کاربردتر هستند.

در واقع تابلوهای برق سه فاز برای تغذیه یک تا چند مصرف کننده سه فاز، توسط یک ولتاژ ورودی سه فاز به کار می روند و از این نظر برای استفاده در اکثر تجهیزات مورد استفاده در صنعت از این تابلوها کمک می گیرند.

بنابراین ما در این مطلب ابتدا طریقه سیم کشی تابلو برق سه فاز را به شما آموزش خواهیم داد و بعد درباره توصیه های مهمی که در هنگام بستن تابلو برق سه فاز باید آن ها را عایت نمایید، صحبت می کنیم.

پس از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این نوشته ما را همراهی نمایید تا درباره سیم کشی تابلوهای برق سه فاز بیشتر بدانید.

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

شیوه انجام سیم کشی تابلو برق سه فاز

وقتی که جریان کمتر از 7.5 کیلو وات باشد از تابلو برق تک فاز و وقتی بیشتر از این میزان باشد از تابلوی برق سه فاز استفاده می شود. در صورتی که بخواهید برای واحد مسکونی خود که جریان آن بیش از حد مجاز است یک تابلوی برق نصب نمایید، توصیه ما این است که از همان تابلوی برق سه فاز کمک بگیرید.

تصویر داخل تابلو برق سه فاز

به منظور سیم کشی سه فاز صفحه توزیع و نصب تابلو برق سه فاز باید طبق مراحل زیر عمل نمایید:

1- در ابتدا لازم است که ولت سنج سه فاز را وصل کنید.

2- MCCB یا همان قطع کننده مدار تولید شده را به عنوان کلید اصلی از سه بخش فاز ورودی به سه فاز ورودی به نام های B، Y، R متصل نمایید.

3- حالا باید سه بار خروجی (B، Y، R) از MCCB (قطع کننده مدار) را به DP (دو قطب SP، RCD، MCB (تک قطب MCB و بار) وصل کنید.

4- در این مرحله لازم است که RCD را از DP با Phase (Line) و Link Neutral Link وصل کرده و خطوط فاز خروجی را به مدارهای فرعی و نهایی متصل نمایید. این کار را برای سیم های خنثی هم می توانید انجام دهید.

5- در نهایت وسایل الکتریکی را با ترمینال پیوند earth که باعث به وجود آمدن الکترود در سیستم اتصال به زمین خواهد شد، به آن وصل کنید.

توجه داشته باشید که برای هر سه صفحه توزیع مختص اتاق ها و دیگر نقاط منزلتان لازم است که مشابه همین مراحل را تکرار نمایید.

 

آموزش طریقه سیم کشی تابلو برق سه فاز در زمان افزودن یک وسیله الکتریکی به آن

برای انجام سیم کشی تابلو برق سه فاز در زمانی که بخواهید یک وسیله الکتریکی به آن اضافه کنید، باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

1- قطع کننده برق اصلی را در جعبه کلید قطع کنید و سپس آن را قفل نمایید تا در حین کار بر روی مدار، کسی آن را روشن نکند. این کار تنها در صورتی واجب است که بخواهید مداری را به یک تابلوی سه فاز که از قبل فعال شده است، اضافه کنید. از این که تابلو برای قطع کننده های برق سه فاز مناسب است حتماً مطمئن شوید.

2- پوشش تابلو برق را با استفاده از یک پیچ گوشتی سر صاف باز کرده و بردارید. در ادامه هم پایانه های اصلی برق را با فازمتر تست کنید تا مطمئن شوید که برق کاملاً قطع شده است.

3- با کمک یک پیچ گوشتی سر صاف، یک بریکر یا قطع کن سه فاز را در یکی از شکاف های مربوط به بریکر نصب نمایید.

4- سه سیم از تابلوی برق را به دستگاهی که می خواهید برق را به آن بفرستید، بکشید. انتهای سیم ها را با استفاده از سیم چین جدا نمایید، سپس هر یک از این سه سیم را در یکی از سه پایه بریکر قرار دهید و آن ها را با استفاده از پیچ گوشتی سر صاف محکم کنید.

نحوه سیم کشی تابلو برق سه فاز 2

5- یک سیم ارت را از تابلو برق به دستگاه الکتریکی مد نظر خود بکشید و انتهای سیم ها را با استفاده از سیم چین جدا کنید. سپس سیم را با استفاده از یک پیچ گوشتی سر صاف روی اتصال به زمین تابلو برق وصل کنید. این روند را برای دیگر مدارهای اضافی هم تکرار نمایید.

6- با استفاده از پیچ گوشتی سر صاف، دوباره پوشش پنل را نصب کنید. اکنون تابلو برق سیم کشی شده است و شما باید همه مدارها را به نقاط پایانی آن ها در دستگاه های الکتریکی خاتمه داده و مدارها و دستگاه ها را پیش از وصل برق با میگر یا مگا اهم تستر تست کنید.

 

توصیه های مهم در هنگام بستن تابلو برق سه فاز

* در ساخت تابلو برق سه فاز از سیم اتصال به زمین استفاده شده است که به رنگ سبز می باشد.

* سیم های سه فاز به ترتیب زرد، قرمز و آبی هستند. سیم نول نیز مشکی رنگ می باشد.

* برای روشن و خاموش کردن تابلو برق سه فاز از کلید گردان استفاده شده است.

* به منظور ساخت تابلو برق سه فاز، دو نقشه داخلی و رایزر دیاگرام طراحی می شود.

* در هنگام ساخت و بستن آن، تمام نکات ایمنی رعایت می شود.

* شین ها با رنگ نسوز رنگ آمیزی می شوند.

* حتماً از کلید ورودی خودکار استفاده کنید. در صورتی که کلید و فیوز را به صورت جداگانه به کار می برید باید کلید را قبل از فیوز نصب نمایید تا با خاموش کردن کلید، فیوز هم قطع شود.

* بهتر است از فیوز فشنگی استفاده نمایید.

نحوه سیم کشی تابلو برق سه فاز 3

 

استاندارهایی که در طراحی و ساخت تابلو برق سه فاز باید رعایت شود

در ساخت و نصب تابلو برق صنعتی سه فاز، قطعات و تجهیزات خاصی به کار برده می شود که براساس نوع و محلی که قرار است تابلو برق در آنجا نصب شود، متغیر هستند. این تجهیزات شامل کنتاکتور، بی متال، فیوز، کلید مینیاتوری، کلید حرارتی، کلید کامپکت، کلید محافظ جان، پوش باتن یا شستی فرمان، چراغ سیگنال، تایمر و ... می باشند.

بر اساس مشخصات پروژه، الزامات عملکردی و استانداردهای نظارتی، باید در طی مراحل طراحی تابلو برق سه فاز و همچنین تابلو برق صنعتی ملاحظاتی را در نظر گرفت.

* انتخاب تابلو برق مناسب و فضای کافی برای نصب تجهیزات

در طراحی این تابلوهای برق باید اسکلت تابلو را به نحوی انتخاب کرد که برای نصب تجهیزات و سیم کشی لازم، فضای مناسب وجود داشته باشد. همچنین توصیه می شود که حتماً اضافه کردن چند مصرف کننده دیگر را در برنامه خود داشته باشید، چرا که ممکن است در صورت وجود فضای کافی مجبور به توسعه تابلو شوید.

مورد دیگری که باید به آن توجه کنید این است که تابلو برق را باید بنا به محیطی که می خواهید در آن قرار بگیرد، طراحی نمایید.

مثلاً شاید تابلو برق در مکانی قرار بگیرد که لازم باشد برای آن درهای خاصی در نظر گرفته شود، یا این که تابلو در محیطی با دمای بالا بوده و شما نیاز دارید که از یک فن تهویه هوا به منظور ثابت نگه داشتن دمای عملیاتی تابلو برق در یک درجه ایده آل استفاده کنید.

در صورتی که اعمال کنترل دما لازم باشد، شما باید دسترسی آسان به ورودی های هوا و دریچه های آن را فراهم کنید. همچنین باید دسترسی مناسبی به فیلترها ایجاد کنید تا در صورت لزوم بتوانید آن ها را جایگزین نمایید.

از آنجایی که یکی از تخلفات رایج در طراحی برق، در نظر نگرفتن فضای مناسب برای سیم کشی و دیگر موارد مهم می باشد، بار دیگر بر موضوع در نظر گرفتن فضای کافی تایید می کنیم.

* در نظرگرفتن سایز سیم ها و نوع قطعات

زمانی که می خواهید اندازه سیم ها و نوع قطعات را انتخاب نمایید باید به دو قانون مهم توجه داشته باشید:

1- لازم است که سیم ها بر اساس جریان بار سایز شده و در مقابل حفاظت از مدار بر مبنای اندازه سیم ها صورت بگیرد. در واقع باید اندازه سیم ها را به نحوی انتخاب کنید که خیالتان راحت باشد که مدار قادر به تامین جریان بار مورد نیاز خواهد بود. هر چه از مدار بهتر محافظت شود، سیم ها کمتر گرم شده و خطر آتش سوزی کاهش پیدا می کند.

2- قطعاتی که انتخاب می شوند باید بتوانند تا حد مناسبی ولتاژ و جریان موجود را تحمل نموده و مطابق نیاز عمل نمایند.

* استفاده از لیبل

چون لیبل زدن در این تابلوها یک استراتژی است که باعث صرفه جویی در زمان و کاهش احتمال خطا در نگهداری، آزمایش و تعمیرات می شود، باید همه سیم ها، پایانه ها و اجزای موجود در تابلو برق سه فاز دارای لیبل باشند. این لیبل ها باید کاملاً در برابر شرایط محیطی مختلف مقاوم باشند تا بتوانند خوانایی خود را حفظ کنند و نابود نشوند.

* توجه به مقاوم بودن درب تابلو برق

علی رغم این که شاید بعضی ها درهای تابلو برق را جز گزینه های ثانویه در نظر بگیرند، اما باید بگوییم که درها هم اهمیت بسیاری در عملکرد اجزای داخلی تابلو دارند.

بنابراین باید به حد کافی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، دماهای مختلف، مواد شیمیایی تمیز کننده ها مقاوم باشند. در ضمن درهای جلویی تابلو برق را می توان بر حسب نیاز از جنس فلزی یا پلاستیکی انتخاب کرد.

چنانچه تمایل دارید با طراحی و ساخت تابلو برق آشنا شوید، بر روی لینک آن بزنید تا بتوانید این مقاله کاربردی را هم مطالعه نمایید.

 

کاربرد تابلو برق سه فاز

از تابلوهای برق سه فاز در صنایع بزرگی مثل صنایع غذایی یا صنایع تولید لباس استفاده می شوند تا بتوانند امنیت دستگاه ها و موتورهای الکتریکی پر مصرف و قدرتمند را تامین نمایند.

همچنین در خانه های مسکونی که از وسایلی مثل ماینر استفاده می شود که ولتاژ زیادی دارند، می توان برای امنیت دستگاه از تابلوهای برق سه فاز استفاده کرد. در این تابلوها اختلاف ولتاژ بین هر کدام از فازها با همدیگر 380 ولت بوده و اختلاف ولتاژ بین فاز با نول 220 ولت می باشد. در ضمن تابلوهای برق سه فاز دارای 4 سیم می باشند که سه سیم آن ها رسانا و یک سیم خثنی است.

نحوه سیم کشی تابلو برق سه فاز 4

  • تنظیم تابلو برق سه فاز

* نیرو از سه منبع دریافت می کند.

* ولتاژ مربوط به آن 415 می باشد.

* جهت تکمیل مدار به 4 عدد سیم احتیاج است.

* برای استفاده های سنگین تجاری مناسب می باشد.

* دارای منبع تغذیه مداوم می باشند.

* به لحاظ هزینه نسبت به تنظیمات تک فاز به صرفه تر هستند.

 

انواع تابلو برق سه فاز

تابلوهای برق سه فاز انواع مختلفی دارند. ساخت این تابلوها بستگی به تنوع آن ها می تواند متفاوت باشد، اما همه آن ها از یک اصول کلی پیروی می کنند.

از جمله این تابلوها می توانیم تابلوهای برق سه فاز ایستاده، تابلو برق 3 فاز دیواری، تابلو سه فاز میزی و تابلو برق سه فاز رک و ... را نام ببریم.

همچنین تابلوهای برق سه فاز ایستاده قابل دسترس، تابلو برق سه فاز سلولی، تابلو برق سه فاز تمام بسته دیواری که هر یک دارای زیر مجموعه هایی با نام فرعی، اصلی و نیمه اصلی می باشند، جز دیگر تابلوهای برق سه فاز هستند.

 

جمع بندی

در این مطلب هر آنچه که لازم بود شما درباره نحوه سیم کشی تابلوهای برق سه فاز بدانید را در اختیار شما قرار دادیم و متوجه شدیم که این تابلوها کاربرد گسترده ای در قسمت های مختلف از جمله صنایع، سازمان های تجاری و سازمانی و کارنجات دارند.

از آنجایی که تابلوهای برق سبب افزایش امنیت مالی و جانی انسان ها در برابر برق شده است تا بتواند آسایش را برای آن ها به ارمغان بیاورد، لازم است برای نصب و سیم کشی آن ها از افراد خبره کمک گرفته شود.

چرا که قطعاً می توانید حدس بزنید که اگر سیم کشی تابلوهای برق سه فاز به خصوص در محیط های صنعتی و تجاری به افراد مبتدی سپرده شود، علاوه بر خسارات مالی که به همراه خواهد داشت، می تواند جان انسان ها را در معرض خطر قرار دهد.

بنابراین اگر نمی خواهید ریسک کنید و جان و مال خود و اطرافیانتان را به خطر بیندازید، می توانید از برقکاران حرفه ای مجموعه تاسیسات 24 ساعته برای این منظور کمک بگیرید و خیال خود را از هر بابت آسوده نمایید.

تمام مجریانی که در این مجموعه به فعالیت می پردازند از فیلترهای متعددی برای تشخیص صلاحیت فردی و فنی خود عبور داده شده اند و در نهایت بهترین آن ها انتخاب شده اند تا ما بتوانیم خدمات با کیفیتی را به مشتریان خود عرضه نماییم.

همچنین کلیه خدمات در این مجموعه شامل ضمانت می باشند تا اگر شما مشتریان عزیز به هر دلیلی از نتیجه کار راضی نبودید، بار دیگر بتوانید همان خدمت را به صورت رایگان از ما دریافت نمایید.

نحوه سیم کشی تابلو برق سه فاز 5

پس برای این که در زمان و هزینه های خود صرفه جویی نمایید و سیم کشی تابلو برق سه فاز خود را به راحتی انجام دهید، همین حالا دست به کار شوید و سفارش خود را از دو طریق زیر ثبت نمایید تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود:

* پر کردن فرم درخواست سرویسکار متخصص

* تماس با شماره تلفن های موجود در سایت

 

خلاصه ای از آنچه درباره نحوه سیم کشی تابلو برق سه فاز گفته شد

  • زمانی که جریان برق در یک واحد مسکونی بیش از حد مجاز است، بهتر است که از تابلو برق سه فاز استفاده نمایید.
  • بهتر است که برای خاموش و روشن کردن تابلو برق سه فاز از کلید گردان کمک بگیرید.
  • از جمله استانداردهایی که در طراحی و ساخت تابلو برق سه فاز باید رعایت شود، می توان به انتخاب تابلو برق مناسب و فضای کافی برای نصب تجهیزات و در نظرگرفتن سایز سیم ها و نوع قطعات اشاره کرد.
  • تابلوهای برق سه فاز می توانند امنیت دستگاه ها و موتورهای الکتریکی پر مصرف و قدرتمند را تامین نمایند.

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3

منبع انگلیسی 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

 

اشتراک گذاری این صفحه