آیا می خواهید بدانید کلید تبدیل چیست و کجاها کاربرد دارد؟

آیا می خواهید از کلید تبدیل برای روشن و خاموش کردن لامپ ها از دو نقطه متفاوت استفاده کنید، اما با روش آن آشنایی ندارید؟

آیا به دنبال نقشه سیم کشی کلید تبدیل هستید تا نصب کلید تبدیل را به درستی انجام دهید؟

اگر پاسخ شما به سوالاتی که پرسیدیم مثبت است، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید. چرا که قرار است به تک تک این سوالات پاسخ دهیم.

از همه مهمتر روش نصب و سیم کشی کلید تبدیل را به صورت قدم به قدم به شما آموزش می دهیم تا خودتان به راحتی بتوانید این کار را انجام دهید.

 

کلید تبدیل چیست و کجا کاربرد دارد؟

 

اگر کمی با تجهیزات کنترلی قطع و وصل جریان در لامپ ها یا همان کلیدهای برق آشنایی داشته باشید، به طور حتم نام کلید تبدیل به گوشتان خورده است.

کلیدهای تبدیل در ظاهر بسیار شبیه به کلیدهای تک پل هستند. به همین دلیل بسیاری از افراد که این نوع کلید را نمی شناسند، آن را با کلید تک پل اشتباه می گیرند.

یک فرق اساسی بین کلید تک پل و کلید تبدیل در تعداد پیچ های آن هاست. با این توضیح که کلیدهای تک پل دو پیچ دارند که یکی برای اتصال سیم فاز ورودی و دیگری برای وصل شدن به فاز خروجی از کلید است.

اما در کلید تبدیل ما با سه پیچ روبرو هستیم. تا این قسمت دانستیم که کلید تبدیل با کلید تک پل فرق می کند. ولی به کاربرد کلید تبدیل اشاره ای نکردیم.

از کلیدهای تبدیل در مکان هایی استفاده می شود که بخواهیم یک یا چند لامپ را از دو نقطه روشن و خاموش کنیم.

به طور حتم در سیستم روشنایی راه پله های ساختمان های قدیمی این حالت را زیاد دیده اید که وقتی پایین پله ها بودید با زدن کلید برق لامپ همان نقطه روشن شده و وقتی به بالای پله ها رسیدید، با زدن کلید برق موجود در آن نقطه لامپ طبقه پایین خاموش شده است.

این کار تنها توسط کلید تبدیل صورت می گیرد. با این اوصاف کاربرد کلید تبدیل در مکان هایی است که می خواهیم یک یا چند لامپ را از دو نقطه خاموش و روشن کنیم.

به همین دلیل کاربرد اصلی کلید تبدیل در محل های زیر است:

  • راهروها
  • راه پله ها
  • سالن های بزرگ
  • حیاط ساختمان ها
  • مکان هایی که دو درب ورودی و خروجی دارند.

به عنوان مثال فرض کنید شب هنگام می خواهید از یک حیاط بزرگ در ساختمان عبور کنید. در نقطه حرکت خود کلید تبدیل را فشار می دهید و تعداد یک الی چند لامپ به طور همزمان در حیاط روشن می شوند.

حالا به انتهای حیاط رسیده اید و باید لامپ ها را خاموش کنید، در این صورت با فشار دادن کلید تبدیل در همان نقطه ای که هستید این کار به راحتی صورت می گیرد.

هر چند امروزه استفاده از کلیدهای تبدیل به منظور تامین روشنایی برق مشاعات بسیار قدیمی شده و افراد به دنبال روش های پربازده تر از قبیل نصب سنسور یا چشمی و تایمر هستند.

ما در مقالاتی جداگانه روش نصب سنسور برق مشاعات و همچنین نحوه نصب تایمر برق مشاعات را بررسی کرده ایم.

اگر مایل هستید با این روش های جدید از سیم کشی برق در مشاعات ساختمان بیشتر آشنا شوید، کافیست روی لینک هر مقاله بزنید.

تصویر کلید تبدیل

 

نحوه سیم کشی استاندارد کلید تبدیل قدم به قدم

 

برای نصب و سیم کشی کلید تبدیل لازم است تا حداقل دو کلید تبدیل در ساختمان داشته باشیم. به بیانی دیگر کلید تبدیل تنها زمانی معنا پیدا می کند که حداقل دو کلید تبدیل به یک دیگر مرتبط شده باشند.

با این کار می توان لامپ یا چراغ را توسط این دو کلید از دو نقطه روشن و خاموش کرد. 

مراحل زیر را دنبال کنید تا با روش سیم کشی و نصب کلید تبدیل آشنا شوید:

قدم اول: باز کردن شاستی روی کلید

کلید تبدیل یک شاستی بر روی خود دارد که باید به منظور دسترسی به پیچ های داخل کلید این شاستی یا قاب را برداریم.

این کار با کمک گرفتن از یک پیچ گوشتی به راحتی قابل انجام است. لبه پیچ گوشتی را زیر قاب کلید تبدیل قرار داده و با یک فشار کوچک به سمت بیرون قاب برداشته می شود.

قدم دوم: اتصال سیم های برق به پیچ های کلید تبدیل اول

در کلیدهای تبدیل سه عدد پیچ در داخل کلید وجود دارد. دوتا از این پیچ ها هم رنگ هستند که برای اتصال سیم مشترک در نظر گرفته می شوند.

سیم مشترک سیمی است که به کلید تبدیل دوم ما وصل شده یا قرار است متصل شود. پیچ قرمز یا مسی رنگ داخل کلید تبدیل تک پل نیز محل اتصال سیم فاز ورودی است.

با این تفاسیر ما به سه رشته سیم نیاز داریم. 2 رشته سیم مشترک با کلید تبدیل دیگر و یک رشته سیم فاز که از لامپ آمده است.

معمولاً دو رشته سیم مشترک را هم رنگ انتخاب می کنند تا احتمال خطا در سیم کشی کلید کاهش پیدا کند.

اما اگر اینطور نبود، کافیست رنگ سیم ها را به خاطر بسپاریم تا همان دو رنگ سیم را به عنوان سیم مشترک در کلید تبدیل دوم وصل کنیم.

برای اتصال سیم های مشترک باید ابتدا پیچ های سفید یا نقره ای رنگ داخل کلید تبدیل را با پیچ گوشتی کمی شل کنیم. سپس سر سیم را به مقدار کمی لخت نموده و قسمت بدون روکش سیم را در زیر پیچ قرار می دهیم.

حال پیچ را سفید می کنیم تا سیم در داخل کلید لق نزده و باعث اتصالی کردن کلید نشود. همین روند را برای بستن سیم فاز لامپ انجام می دهیم.

با این تفاوت که سیم فاز باید به پیچ قرمز یا مسی رنگ در کلید تبدیل تک پل ما وصل شوند. سیم نول نیز از قسمت جعبه تقسیم برق ساختمان به شکل مستقیم به لامپ اتصال داده می شود.

پشت قاب کلید تبدیل و محل ترمینال های آن

قدم سوم: نصب کلید تبدیل بر روی دیوار

سه عدد سیم وصل شده به کلید تبدیل را در داخل قوطی کلید قرار داده و سپس قاب کلید تبدیل را از بر روی دیوار قرار می دهیم.

حال کافیست پیچ های نگه دارنده کلید را ببندیم تا بر روی دیوار محکم شود. در نهایت شاستی کلید را بر روی آن قرار می دهیم.

قدم سوم: بستن کلید تبدیل دوم

گفتیم که برای استفاده از خاصیت کلید تبدیل باید حداقل دو کلید تبدیل را به هم مرتبط کنیم. پس در این مرحله باید کلید تبدیل دوم را در محل مورد نظر خود به سیم های برق ساختمان اتصال دهیم.

برای این کار 2 سیم مشترک کلید تبدیل را به پیچ های سفید کلید وصل می کنیم. دقت کنید که رنگ سیم های مشترک با کلید تبدیل اول یکی باشد.

سیم فاز را به پیچ مسی یا قرمز رنگ در کلید تبدیل دوم وصل می کنیم و از این طریق ارتباط بین دو کلید برقرار می شود. در نهایت قاب و شاستی کلید را از طریق روشی که ذکر شد می بندیم.

در کلید تبدیل دوم نیز سیم نول به صورت مستقیم از جعبه فیوز به به سر پیچ لامپ وصل می شود. لازم به ذکر است که به این روش از سیم کشی کلید تبدیل، روش سیم کشی استاندارد می گویند.

اما راه های سیم کشی کلید تبدیل تنها به روش استاندارد آن ختم نمی شود. بلکه نصب و سیم کشی این کلید یک مدل بازاری نیز دارد.

ما در مقاله نحوه سیم کشی راه پله با کلید تبدیل توضیحات کافی را در خصوص روش بازاری سیم کشی کلید تبدیل داده ایم. جهت مطالعه بیشتر روی لینک مقاله بزنید.

بستن سیم های برق به کلید تبدیل

 

نقشه سیم کشی کلید تبدیل

 

اگر با وجود توضیحاتی که در قسمت فوق گفتیم، باز هم نیاز به راهنمایی بیشتر برای نصب و سیم کشی کلید تبدیل داشتید، می توانید به نقشه زیر مراجعه کنید.

نقشه سیم کشی کلید تبدیل

همانطور که در نقشه سیم کشی کلید تبدیل ملاحظه می کنید، پیچ های غیر همرنگ (قرمز یا مسی) از طریق سیم فاز ورودی از جعبه فیوز به یکدیگر مرتبط شده اند.

ارتباط بین دو پیچ غیر هم رنگ (سفید یا نقره ای) نیز با کمک دو سیم برقرار شده اند. در نهایت سیم فاز را می بینید که از کلید تبدیل آخر به سر پیچ لامپ وصل شده است.

سیم نول نیز به صورت مستقیم به طرف دیگر سرپیچ لامپ وصل است. این نقشه کلی از سیم کشی کلید تبدیل است که حالت استاندارد سیم کشی کلید را به ما نشان می دهد.

 

نقشه کلید تبدیل برای چند لامپ

 

تا این قسمت از متن هر چه که توضیح دادیم در مورد سیم کشی کلید تبدیل با یک لامپ بود. حال می خواهیم به سراغ بررسی نقشه سیم کشی کلید تبدیل برای چند لامپ بریم.

نقشه سیم کشی کلید تبدیل با چند لامپ

به نقشه فوق نگاه کنید. همانطور که ملاحظه می کنید ما سه عدد لامپ را به دو کلید تبدیل وصل کرده ایم که می توانیم با کمک همان دو کلید تبدیل روشن و خاموش شدن این تعداد لامپ را کنترل کنیم.

برای این کار لازم است تا تغییراتی در سیم کشی کلید تبدیل ایجاد کنیم. به این صورت که باید لامپ ها را به یکدیگر به صورت سری مرتبط کنیم.

این کار با کمک سیم فاز خروجی از پیچ مشترک کلید تبدیل (پیچ قرمز یا مسی رنگ) صورت می گیرد.

به این صورت که سیم فاز از آخرین کلید تبدیل به سر پیچ لامپ اول وصل شده و در ادامه به سر پیچ های لامپ های دوم، سوم، چهارم و الی آخر وصل می شود.

توجه داشته باشید که تعداد لامپ ها در این حالت مهم نیست بلکه میزان ظرفیت آمپراژ کلید تبدیل مهم است که باید توان روشن کردن تعداد لامپ ها یا مصرفی ها را داشته باشد.

پیچ های غیر مشترک را نیز همانند روش قبلی با کمک دو سیم به هم وصل کرده و در نهایت سیم نول را به شکل سری و مستقیم به طرف دیگر سر پیچ لامپ ها اتصال می دهیم.

نقشه کلید تبدیل با دو لامپ همانند نقشه کلید تبدیل با چند لامپ است، با این تفاوت که تعداد لامپ ها دو عدد هستند.

با این تفاسیر نیازی نیست هیچ تغییری در مدار سیم کشی کلید تبدیل با دو لامپ انجام دهید، فقط باید از دو لامپ در سیم کشی استفاده کنید.

 

ترفند جالب تبدیل کلید تبدیل به تک پل

 

همانطور که در ابتدای متن گفتیم، کلیدهای تبدیل در ظاهر امر بسیار شبیه به کلیدهای تک پل می باشند، با این تفاوت که پیچ های کلید تبدیل سه عدد است ولی کلید تک پل دو پیچ نیاز دارد.

جالب است بدانید که می توانید در صورت نیاز با یک ترفند ساده از کلید تبدیل به جای کلید تک پل استفاده کنید.

برای این کار تنها کافیست یکی از پیچ های هم رنگ (سفید و یا نقره ای) در کلید تبدیل را نادید گرفته و سیم فاز خروجی را به آن وصل کنید.

سیم فاز ورودی نیز به پیچ قرمز و یا مسی کلید تبدیل وصل می شود. در ادامه سیم نول نیز از جعبه فیوز به لامپ بسته می شود. به همین سادگی کلید تبدیل شما به کلید تک پل تغییر کاربری داد.

چنانچه مایلید نحوه نصب و سیم کشی کلید تک پل و پریز را به صورت کامل بررسی کنید، روی لینک مقاله بزنید.

 

جمع بندی

نصب و سیم کشی کلید تبدیل برای مکان هایی که می خواهیم یک یا چند عدد لامپ را از دو نقطه روشن و خاموش کنیم، بهترین گزینه است.

در این قسمت به خلاصه ای از مهمترین نکاتی که در این متن گفتم اشاره می کنیم:

  • کلیدهای تبدیل در ظاهر شبیه به کلیدهای تک پل هستند، اما نباید اشتباه گرفته شوند.
  • در کلید تبدیل سه عدد پیچ وجود دارد، پس برای سیم کشی استاندارد این نوع کلید ما به سه سیم نیاز داریم.
  • دو عدد از پیچ های کلید تبدیل هم رنگ هستند که پیچ مشترک خوانده شده و 2 سیم برق از هر دو کلید تبدیل به آن ها وصل می شود.
  • پیچ غیر هم رنگ در کلید تبدیل معمولاً به رنگ قرمز یا مسی است که سیم فاز لامپ به آن اتصال داده می شود.
  • برای استفاده از قابلیت کلید تبدیل در کنترل روشنایی یک یا چند لامپ از دو نقطه لازم است تا حداقل دو عدد کلید تبدیل داشته باشیم.
  • اگر بخواهیم کلید تبدیل را برای چند لامپ استفاده کنیم، بایستی لامپ ها را به صورت سری به سیم فاز کلید تبدیل اتصال دهیم.

نصب و سیم کشی کلید برق از هر نوعی که باشد نیازمند تخصص و تجربه است. مخصوصاً اینکه روش سیم کشی کلید تبدیل با سایر کلیدهای تک پل و دو پل متفاوت است.

حتماً تا بحال تجربه عمل نکردن کلید برق به دلیل نصب غیر اصولی آن را داشته دهیم. به همین دلیل توصیه می کنیم اگر در این زمینه تجربه ندارید، فقط از محری برق کار کمک بگیرید.

در مجموعه تاسیسات 24 ساعته تعداد زیادی مجری متخصص و تکنسین برق حضور دارند که می توانند انواع کلید و پریز برق ساختمان به خصوص کلید تبدیل را برای شما نصب و سیم کشی کنند.

برقکار تاسیسات 24 ساعته در حال نصب و سیم کشی کلید تبدیل

در کنار دانش و تجریه مجریان متخصص، این مجموعه خدمات خود را همراه با ضمانت نامه ارائه می دهد تا دیگر هیچ نگرانی بابت کیفیت کار نداشته باشید.

اگر می خواهید کلید تبدیل در ساختمان خود نصب و سیم کشی کنید و نیاز به متخصص دارید، همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کرده و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4

 

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

اشتراک گذاری این صفحه