از آنجا که کار عیب یابی و تعمیر آیفون های تصویری برند کوماکس (commax) یکی از خدمات ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته می باشد، تصمیم داریم تا شما را نیز با روش انجام آن بیشتر آشنا کنیم.

آیفون تصویری کوماکس به عنوان یک برند کره ای، بیش از سه دهه است که به عنوان یکی از برندهای معتبر آیفون تصویری در ایران شناخته می شود.

همچنین این برند به دلیل کیفیت در کارآیی و طراحی خود توانسته است جایزه طراحی IF را نیز کسب نماید. اما با همه تفاسیر امکان دارد که این آیفون به مرور دچار مشکلاتی شود و به عیب و یابی و تعمیر نیاز پیدا کند.

بنابراین از شما دعوت می کنیم که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید به راحتی عیوب آیفون تصویری کوماکس را پیدا کرده و آن را تعمیر نمایید.

 

متداول ترین مشکلات آیفون تصویری کوماکس (commax)

در این قسمت قصد داریم به شایع ترین مشکلات و راهکارهای تعمیر در آیفون تصویری کوماکس بپردازیم.

  • صدای خش خش در آیفون شنیده می شود.

در صورتی که در هنگام نصب آیفون، مدار به بلندگو نزدیک باشد اتصالی رخ داده و هنگام برداشتن گوشی صداهای اضافی مثل خش خش در آیفون تصویری کوماکس شنیده می شود.

بنابراین اگر با چنین موردی در آیفون تصویری کوماکس خود مواجه شدید، بهتر است که تعمیر آن را به یک فرد متخصص واگذار نمایید.

  • آیفون دچار پارازیت در تصویر و نویز در صدا شده است.

معمولاً اگر آیفون کوماکس دارای پارازیت در تصویر و نویز در صدا شده باشد، لامپ پاور آیفون چشمک زده و روشن و خاموش می شود.

همچنین مانیتور هم صدای تق تق داده و شما باید چندین بار شاسی زنگ پنل را فشار دهید تا زنگ آیفون به صدا در بیاید.

این مساله به دلیل ایراد در نوسانات و رفت و آمد برق به وجود آمده و برای برطرف کردن آن باید یا برد مانیتور آیفون را تعویض کنید و یا آن را تعمیر نمایید.

  • آیفون تصویری کوماکس پشت سر هم زنگ می خورد و تصویر آن قطع نمی شود.

در این هنگام یا شاسی پنل گیر کرده است و شما باید آن را بررسی نمایید و یا اگر این مورد نبود لازم است که سیم کشی آیفون تصویری را از پنل تا مانیتور آن چک کنید، چرا که سیم کشی آن دچار نقص و اتصالی شده باشد.

  • صفحه مانیتور آیفون رنگی کوماکس آبی شده است.

در این حالت باید ابتدا پنل آیفون را چک نمایید. اگر مشکلی نداشت باید سیم کشی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که قطعی در سیم ها وجود ندارد. اما اگر هیچ یک از این دو مورد نبود، آنگاه باید مانیتور را چک نمایید.

عیب یابی و تعمیر آیفون تصویری کوماکس commax 1

  • تصویر آیفون سیاه و سفید کوماکس سفید شده است.

برای این آیفون ها هم باید مشابه مراحل مربوط به آیفون رنگی عمل نمایید، با این تفاوت که در آیفون های سیاه و سفید 4hp2- 4hp- 4pn باید جامپ تصویر در پشت مانیتور را هم چک نمایید. اگر جامپ وجود نداشته باشد تصویر سفید خواهد شد.

  • تصویر آیفون رنگی و آیفون سیاه و سفید کوماکس مشکی شده است.

اگر با چنین مشکلی رو به رو شدید، برد تصویر دچار آسیب شده است و شما باید آن را تعمیر و یا تعویض نمایید.

عیب یابی و تعمیر آیفون تصویری کوماکس commax 2

  • آیفون تصویری نشان نمی دهد و چراغ پاور آن خاموش شده است.

اگر متوجه شدید که چراغ پاور آیفون خاموش شده است، ابتدا باید از طریق دکمه پاور که در کنار مانیتور وجود دارد دستگاه را روشن نمایید.

حال در صورتی که پاور در حالت on باشد اما باز هم تصویری در آیفون نمایش داده نشود و خاموش باشد، باید برق ورودی به مانیتور توسط یک برقکار خبره چک شود.

در صورتی که دستگاه به برق 220 ولت متصل باشد، قطعاً برد مانیتور سوخته است و راهی جز تعویض آن وجود ندارد.

  • آیفون زنگ می خورد اما صدا و تصویر ندارد.

در ابتدا باید سیم کشی آیفون تصویری کوماکس را از پنل تا مانیتور آن بررسی نمایید. اگر قطعی ولتاژ نداشته باشید و اتصالات کاملاً سالم باشند، باید به سراغ تست برد پنل بروید.

لازم به ذکر است که این کار به قطعات و لوازم کار خاص نیاز دارد. بنابراین بهتر است که از یک استادکار ماهر برای این مورد کمک بگیرید.

  • صدای زنگ آیفون ضعیف شده است و صدای سوت ممتد می دهد.

این مشکل می تواند به علت نشتی پنل آیفون تصویری و سولفاته شدن پلاتین شاسی ها به وقوع بپیوندد که می توان آن را توسط تعمیرکاران حرفه ای برطرف نمود.

  • تصویر نمایشگر آیفون روشن است اما صدای زنگ شنیده نمی شود.

به منظور رفع این مشکل باید در مرحله اول هدست آیفون تصویری کوماکس بررسی شود و در مرحله دوم هم بردهای مانیتور را چک نمایید.

  • درب بازکن آیفون تصویری کوماکس قطع شده است.

برای این مورد باید ابتدا از دیگر ساکنان ساختمان راجع به سالم درب بازکن آیفون پرس و جو شود. اگر قطعی درب بازکن مربوط به همه واحدها باشد، لازم است که ابتدا ولتاژ ورودی به پنل آیفون را چک نموده و اگر قطع بود، منبع ولتاژ را بررسی نمایید.

اما در صورتی که ولتاژ به پنل مربوطه رسیده باشد، آنگاه شما باید سیم کشی پنل به قفل درب بازکن را بررسی کنید و اگر نقص و قطعی وجود نداشت، قفل درب بازکن که خراب شده است را تعمیر کنید.

حالا اگر این مشکل فقط در واحد شما وجود داشته باشد، می توان حدس زد که مانیتور شما آسیب دیده است و باید آن را تعمیر کنید.

  • تصویر در آیفون نمایش داده نمی شود.

در این حالت یا جامپر 3 و 4 سوکت حافظه آسیب دیده است و یا سیم سفید رنگ که مخصوص تصویر در آیفون می باشد قطع شده است و باید تعمیر و تعویض شود.

  • گاهی اوقات تصویر مانیتور واضح نیست.

این مشکل به مکان نصب آیفون برمی گردد. چرا که پنل بیرونی آیفون تصویری نباید در محلی قرار بگیرد که در طول روز در معرض تابش مستقیم آفتاب باشد.

  • سیستم آیفون تصویری کوماکس به طور کلی کار نمی کند.

* قطعی سیم شماره 2

اگر سیم شماره 2 که مربوط به جریان منفی است قطع شود، سیستم آیفون تصویری به طور کلی عمل نمی کند و شما باید سیم کشی را چک نمایید.

* قطعی برق مانیتور

یکی دیگر از دلایلی که به کار نکردن سیستم کلی آیفون منجر می شود این است که برق مانیتور قطع شده باشد. در چنین موقعیتی باید سیم برق مانیتور بررسی شود.

* جدا شدن سوکت پشت مانیتور

اگر سیستم کلی آیفون تصویری کوماکس قطع شده بود و شما با بررسی علت آن متوجه شدید که سوکت پشت مانیتور درآمده است، باید مجدداً سوکت آن را وصل نمایید.

* خرابی پاور مانیتور

آخرین دلیل کار نکردن سیستم کلی آیفون تصویری کوماکس، خرابی پاور مانیتور آن است که در این صورت باید پاور را تعویض نمایید.

  • فقط تصویر قطع شده و سفید برفکی شده است.

در این حالت یا دوربین خراب شده و یا سوکت آن به طور کامل متصل نیست. برای رفع این مشکل باید سوکت را با تکان دادن آن چک نمایید و نهایتاً دوربین را تعویض کنید.

  • انتقال صدا از پنل بیرونی به گوشی مانیتور صورت نمی گیرد.

اگر میکروفون آیفون سوخته باشد و یا سوکت مربوط به آن در جای مناسب خود قرار نگرفته باشد، انتقال صدا به گوشی آیفون صورت نمی گیرد.

پس لازم است که شما سوکت را تکان دهید و یا آن را به داخل فشار دهید. همچنین در انتها باید حتماً میکروفون را هم تعویض نمایید.

 

مشکلات مربوط به سیم کشی آیفون تصویری کوماکس

  • خرابی سیم 2 و 4 (منفی و تصویر)

در این حالت تصویر آیفون تصویری کوماکس قطع و سیاه شده و شما باید سیم کشی را چک نمایید.

  • قطعی سیم شماره 3

در صورت بروز این مشکل در آیفون تصویری کوماکس، شما با مشکل زنگ نخوردن آن مواجه خواهید شد.

  • ایراد در سیم شماره 1

اگر آیفون تصویری زنگ نمی خورد و یا صدای بالا به پایین قطع شده و درب باز نمی شود، احتمالاً ایراد از سیم شماره 1 است و شما باید آن را بررسی نمایید.

  • قطعی تصویر و نداشتن صدا

در صورتی که صدایی از گوشی شنیده نشود و همچنین تصویر هم قطع شده باشد، شما باید سیم شماره 4 را چک نمایید.

عیب یابی و تعمیر آیفون تصویری کوماکس commax 3

  • زنگ خوردن ممتد آیفون

یکی از دلایل زنگ خوردن ممتد آیفون تصویری کوماکس، وجود مشکل در سیم های شماره 1 و 2 می باشد که در این صورت باید شما حتماً سیم کشی را چک نمایید.

  • نداشتن صدا و سفید و برفکی شدن تصویر

اگر سیم شماره 4 که مربوط به تصویر است قطع شود، هم صدا از پنل به مانیتور منتقل نمی شود و هم تصویر قطع شده و سفید و برفکی می شود و شما باید سیم کشی را چک نمایید تا بتوانید ایراد را برطرف کنید.

برای مطالعه مطلب سیم کشی و نصب آیفون تصویری از طریق لینک آن اقدام نمایید.

 

چگونگی تعمیر آیفون تصویری کوماکس

آیفون های تصویری کوماکس، همانند دیگر آیفون ها از قطعات و بخش های مختلفی ساخته شده اند که در این بخش قصد داریم که راجع به تعمیر آن ها صحبت کنیم.

  • تعمیر برد صدا یا برد اصلی

برد صدا یا اصلی آیفون که به عنوان برد میانی هم شناخته می شود، همه فرمان های مربوط به برد تصویر و کیبورد را صادر خواهد کرد.

* تعمیر میکروسوییچ یا هوک

میکروسوییچ یا هوک اولین قطعه از برد اصلی است که در تعمیر آیفون مورد توجه قرار می گیرد و حتی برخی از تعمیرکاران در صورت خرابی آیفون، ابتدا این قطعه را تعویض می کنند و اگر مشکل برطرف نشد به سراغ بررسی بخش های دیگر می روند.

اگر هوک یا میکروسوییچ خراب شود، می تواند آسیب های زیر را به وجود بیاورد:

⦁ آیفون تصویری زنگ نمی خورد.

⦁ گاهی اوقات باعث قطع شدن صدای رفت و برگشت می شود.

⦁ ممکن است آیفون برخی طبقات به صورت مداوم زنگ بخورد.

⦁ در زنگ واحدها تداخل ایجاد می شود.

⦁ آیفون شما تصویر نخواهد داشت.

⦁ صدا و تصویر دچار نویز خواهد شد.

البته این خرابی در آیفون کوماکس، بیشتر شامل موضوع صدا و قطع و وصل شدن صدای بیرون و یا میکروفون آیفون می باشد.

در این حالت احتمالاً میکروسوییچ دهنی آیفون آسیب دیده است و شما باید توسط دستگاه بازر، کل تیغه های آن از نظر اتصال کامل بررسی نمایید.

چرا که با گذشت زمان این تیغه ها خاک گرفته و سبب اتصال نامناسب می شوند. پس فراموش نکنید برای تست آن ها باید مطمئن شوید که مقاومت تیغه ها در حالت بسته، صفر و یا نزدیک به صفر است.

همچنین باید توجه داشته باشید که شست و شوی قطعات الکترونیکی مثل هوک با اسپری های مخصوص پس از چند سال واجب است و این کار نه تنها آسیبی به قطعه نخواهد زد بلکه باعث می شود که کلیه کنتاکت ها به خوبی با هم اتصال برقرار کنند.

لازم به ذکر است که در زمان نوشتن این مطلب، بهترین اسپری که می توانید برای شست و شوی برد استفاده کنید، اسپری ناهید است.

عیب یابی و تعمیر آیفون تصویری کوماکس commax 4

زمانی که قصد دارید قطعه الکترونیکی را با اسپری ناهید شست و شو دهید باید برق آیفون را قطع نمایید.

علت این امر این است که این اسپری دارای مقدار زیادی الکل می باشد و بنابراین با توجه به رسانا بودن الکل اگر برق قطع نشود، قطعات برد دچار اتصال کوتاه شده و برد خراب خواهد شد.

* تعمیر آمپلی فایر

برای این که ما بتوانیم صدایی که از میکروفون پنل آیفون انتقال یافته است را بشنویم به قطعه ای به نام آمپلی فایر در برد اصلی نیاز داریم.

عیب یابی و تعمیر آیفون تصویری کوماکس commax 5

آمپلی فایر از قطعات آی سی M8420LM، مقاومت ها، خازن های صافی و سرامیکی تشکیل شده است. اگر در تعمیر پنل آیفون کوماکس اشکال صدای رفت و برگشت از آی سی M8420LM باشد، اکثراً با تعویض آن مشکل حل خواهد شد.

  • تعمیر برد تغذیه

برد تغذیه از اجزای مختلفی تشکیل شده است برق 220 ولت را به برق مستقیم 14 یا 15 ولت تبدیل کرده تا آیفون راه اندازی شود.

علائمی که با وجود آن ها می توان به خرابی برد تغذیه پی برد شامل باز نشدن درب واحد، روشن نشدن آیفون تصویری، چشمک زدن چراغ و شنیدن صدای تق تق در آیفون و وجود نویز شدید در آن اشاره کرد.

از جمله دلایلی که سبب آسیب به برد تغذیه می شوند، می توان به نوسانات ولتاژ در برق واحد ساختمانی، نصب اشتباه دستگاه و عدم استفاده از ترانس مناسب در صفحه ورودی اشاره کرد که در این صورت باید برد را تعویض نمود.

عیب یابی و تعمیر آیفون تصویری کوماکس commax 6

  • تعمیر اسکرول

اسکرول، پتانسیومتر یا به زبان ساده تر ولوم یک قطعه الکترونیکی است که با تغییر ولوم میزان مقاومت تغییر کرده و صدا کم و زیاد می شود. در واقع کار این قطعه تنظیم صدای مانیتور داخل واحد می باشد.

در مواقعی که آیفون زنگ نمی خورد و یا صدای زنگ تنظیم نمی شود، احتمالاً مشکل از اسکرول صدای آیفون تصویری می باشد.

برای بررسی آن باید ابتدا قطعه را توسط اسپری ناهید خشک شستشو دهید و اگر بعد از شستشو باز هم واحد زنگ نخورد قابل تعمیر نیست و قطعه باید تعویض گردد.

همچنین می توانید این قطعه را با اتصال کوتاه یعنی مقاومت صفر هم بررسی کنید و یا این که با اهم متر این وسیله را تست نمایید تا از صحت کارکرد ان اطمینان حاصل کنید.

  • تعمیر سوییچر

قطعه سوییچر که وظیفه سوییچ نمودن را بر عهده دارد یا در ابتدای مسیر سیم کشی و یا در انتهای آن در داخل آیفون و یا داخل پنل آیفون کوماکس قرار دارد.

همچنین سوییچرها در آیفون کوماکس یا به صورت تکی وجود دارند و یا به شکل مجتمع شناخته می شوند.

* سوییچر تکی

سوییچر تکی در پشت آیفون و داخل جعبه تقسیم آیفون قرار گرفته است. معمولاً بیشترین خرابی ها مربوط به سوییچ های چهار به پنج در آیفون کوماکس می باشد که با توجه به ارزان بودن آن باید ابتدا قطعه را تعویض نمود.

اگر سوییچر تکی خراب شده باشد باعث می شود که آیفون کوماکس زنگ نخورد، تصویر خاموش نشود و درب نیز باز نشود.

* سوییچر مجتمع

سوییچر مجتمع که در جعبه تقسیم کلی ساختمان قرار دارد، تنها در بعضی ساختمان ها دیده شده و احتمال خرابی آن بسیار پایین می باشد. بنابراین شما می توانید این قطعه را در انتهای کار بررسی نمایید.

  • تعمیر برد دوربین پنل

با توجه به این که قطعات برد دوربین از نوع SMD بوده که بسیار ریز هستند و همچنین برای تعمیر به تجهیزات حرفه ای نیاز دارند آن ها را به جای تعمیر، تعویض می کنند.

اما اگر بخواهیم راجع به نحوه تست این قطعه به شما توضیح دهیم، باید گفت که برای تست به یک عدد گوشی آیفون تصویری کوماکس و دو رشته سیم به طول 1.5 متر نیاز دارید.

برای شروع باید دو سیم 2 و 4 در پشت سوکت را که سیم جریان منفی و تصویر آیفون هستند را به وسیله سیم 1.5 متری به دو رشته سیم روی برد متصل کنیم.

فراموش نکنید که برای تست باید هم آیفون تصویری و هم پنل بیرونی آیفون به برق متصل باشند. اگر تصویر دوربین در پنل مشاهده شود هم دوربین پنل و هم دوربین اصلی سالم هستند.

اما در صورتی تصویری نمایش داده نشود یا دوربین پنل سوخته است و یا این که دوربین توسط رگولاتور که وظیفه تامین برق آن را بر عهده دارد، تغذیه نمی شود که برای چک کردن آن می توانید از مولتی متر با حالت ولتاژ مستقیم کمک بگیرید.

  • تعمیر درب بازکن

یکی از مهم ترین بخش هایی که در تعمیر آیفون تصویری کوماکس باید به آن توجه کرد، رله درب بازکن و ترانس پنل می باشد.

وقتی درب بازکن به مشکل برمی خورد باید ابتدا ترانس پنل را چک نمایید و سپس تست رله درب بازکن رگولاتور نیم آمپر کنار رله را توسط مولتی متر انجام دهید.

شما می توانید مطلب مربوط به عیب یابی و تعمیر آیفون تصویری را از طریق لینک آن مطالعه نمایید.

 

جمع بندی

احتمالاً می دانید که اولین برند آیفون تصویری که به بازار ایران وارد شده است، برند کوماکس بود که حتی اکثر برندها از روی آن کپی برداری شدند.

اما این موضوع دلیل بر این نمی شود که این آیفون دچار ایراد نشود و به تعمیر نیاز پیدا نکند. بدیهی است که آیفون تصویری کوماکس هم همانند دیگر برندها به عیب یابی و تعمیر نیاز خواهد داشت.

بنابراین برای این که خیال شما از عیب یابی و تعمیر صحیح آن راحت شود و مشکلات شما با آیفون چند برابر نشود، لازم است که از نیروی متخصص برای رفع مشکل آن کمک بگیرید.

ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته این اطمینان را به شما خواهیم داد که کار عیب یابی و تعمیر انواع مختلف آیفون های تصویری از جمله آیفون کوماکس را با بهره گیری از تعمیرکاران حرفه ای و کاربلد در سریع ترین زمان ممکن و با کیفیتی مطلوب برای شما انجام خواهیم داد.

عیب یابی و تعمیر آیفون تصویری کوماکس commax 7

به همین منظور شما می توانید از دو روش زیر سفارش خود را با خیال راحت ثبت نمایید:

* پر کردن فرم درخواست سرویسکار

* تماس با شماره تماس های موجود در سایت

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5، منبع 6

 

اشتراک گذاری این صفحه