از آنجا که یکی از خدمات تخصصی ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته سیم کشی انواع آیفون تصویری به همراه نصب آن می باشد، در این مطلب می خواهیم توضیحاتی را در این خصوص بیان کنیم.

نصب آیفون های تصویری با توجه به دلیل قابلیت های متعددی که دارند، در اکثر ساختمان ها بسیار رواج پیدا کرده است.

اما سیم کشی آیفون های تصویری با سیم کشی آیفون های صوتی تا حدود زیادی متفاوت تر بوده و پیچیدگی های خاص خود را دارد.

بنابراین برای اینکه بتوانیم تصویر و صدای کاملاً صاف و باکیفیت از آیفون تصویری دریافت کنیم، لازم است با نحوه تا سیم کشی و نصب این وسیله آشنایی کامل داشته باشیم.

 

قسمت های مختلف آیفون تصویری

برای اینکه نصب و سیم کشی آیفون تصویری را به طور کامل درک کنید، لازم است تا ابتدا بخش های مختلف این وسیله را بشناسید.

هیچ فرقی نمی کند که آیفون تصویری شما مارک تابا، سیماران، الکتروپیک، کوماکس، سامسونگ، آلدو، تکنما و یا هر برند داخلی و خارجی دیگر است، در هر صورت این وسیله قسمت های زیر را شامل می شود:

  • پنل خارجی

مهمترین قسمت از سیستم آیفون تصویری به پنل خارجی آن مربوط می شود. این قسمت همان بخش خارجی آیفون تصویری است که در داخل خیابان و در کنار درب ورودی ساختمان نصب می شود.

بر روی پنل خارجی آیفون های تصویری بخش های مختلفی وجود دارند، از جمله دوربین، میکروفن، بلندگو، شاستی زنگ به تعداد طبقات و چراغ های ال ای دی که سبب روشنایی پنل در زمان فشرده شدن زنگ می شوند.

توجه داشته باشید نحوه چرخش دوربین بر روی پنل خارجی آیفون تصویری در برندهای مختلف این دستگاه تفاوت دارد و با این عمل می توان زاویه دید آیفون را تغییر داد.

  • مانیتور داخلی

قسمت دیگر آیفون تصویری که باز هم بسیار بااهمیت است، مانیتور آیفون می باشد که در فضای داخلی ساختمان نصب می شود تا با پنل خارجی ارتباط برقرار کند.

تجهیزاتی که بر روی مانیتور آیفون های تصویری بکار گرفته می شوند، با توجه به برند دستگاه بسیار متنوع هستند.

به عنوان مثال برخی از مانیتورها قابلیت اتصال به سیستم اینترکام یا ارتباط داخلی دارند و برخی دیگر به دو پنل خارجی هم وصل می شوند.

به همین دلیل شاستی های متنوعی در مارک های مختلف آیفون تصویری بر روی مانیتور مشاهده می کنید. اما اکثر این شاستی ها برای تنظیم رنگ و وضوح تصویر و شدت صدای زنگ کاربرد دارند.

علاوه بر این صفحه نمایش تعبیه شده بر روی مانیتور آیفون تصویری همانند یک تلوزیون کوچک تصویر دریافتی از دوربین پنل را نمایش می دهد و با کمک گوشی مانیتور می توان ارتباط صوتی با پنل خارجی برقرار کرد.

میکروفن و بلندگو نیز از دیگر قسمت های مشترک بر روی مانیتورهای آیفون تصویری می باشد که برای ارسال و دریافت صدا بین پنل و مانیتور کاربرد دارند.

  • ترانس تغذیه

تامین برق آیفون تصویری بر عهده ترانس تغذیه می باشد. این وسیله برق 220 ولت AC را از برق شهری دریافت کرده و یک خروجی 12 ولت DC را به پنل آیفون تصویری و یک خروجی دیگر را به قفل بازکن می رساند.

سیم کشی و نصب آیفون تصویری 1

  • قفل بازکن

زمانی که شاستی درب بازکن را فشار می دهیم، این قفل بازکن است که زنجیر درب را کشیده و باعث باز شدن درب ساختمان می شود.

قفل بازکن های آیفون های تصویری در دو نمونه قفل بازکن کله گاوی و قفل بازکن زنجیری وجود دارند، که اغلب قفل بازکن های کله گاوی عملکرد بهتری نسبت به نوع زنجیری از خود نشان می دهند.

 

نحوه سیم کشی و نصب آیفون تصویری

برای اینکه بتوانیم قسمت های مختلف آیفون تصویری را در محل های مناسب خود در ساختمان نصب کرده و آیفون تصویری را راه اندازی کنیم، لازم است تا ابتدا سیم کشی های مورد نیاز را انجام دهیم.

مرحله اول: سیم کشی برق برای تغذیه مانیتور و ترانس آیفون تصویری

راه اندازی آیفون تصویری بدون وجود برق شهری امکان پذیر نمی باشد، بنابراین در اول کار باید یک انشعاب از سیم کشی برق ساختمان تا محل نصب مانیتور و گوشی آیفون تصویری در نظر بگیریم.

برای این منظور می توانیم سیم کشی را به یکی از دو حالت سیم کشی برق روکار و یا سیم کشی برق توکار انتخاب کنیم.

اگر تمایل به سیم کشی روکار دارید، باید سیم های برق را از جعبه فیوز و یا جعبه تقسیم ساختمان انشعاب گرفته و از داخل لوله برق و یا داکت کشی به سمت مانیتور و گوشی داخلی هدایت کنیم.

در صورتی که ساختمان در حال ساخت است، می توان از سیم کشی برق توکار برای این منظور کمک گرفت.

به این صورت که سیم فاز و نول انشعابی از جعبه تقسیم و یا جعبه فیوز را پس از شیارزنی و لوله گذاری به سمت مصرف کننده، یعنی مانیتور انتقال می دهیم.

توجه داشته باشید که محل نصب مانیتور آیفون تصویری را در قسمتی از ساختمان در نظر می گیرند که دسترسی بیشتری دارد. به همین دلیل در اکثر ساختمان ها مانیتور را در نزدیکی آشپزخانه نصب می کنند.

قسمت دیگر آیفون تصویری که برای راه اندازی نیاز به برق شهری دارد، ترانس تغذیه است. بنابراین به همین شیوه ای که توضیح دادیم یک انشعاب از برق ساختمان را تا محل نصب ترانس هدایت می کنیم.

محل نصب ترانس تغذیه باید کمترین فاصله تا پنل درب ساختمان را داشته باشد، به این دلیل که افت ولتاژ در طول سیم های برق از ترانس تا پنل کمتر اتفاق خواهد افتاد و در نتیجه درب بازکن بهتر عمل می کند.

شما می توانید برای آشنایی با نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری الکتروپیک در طبقات مختلف و تعداد واحدهای متفاوت، لینک مقاله آن را لمس کنید.

سیم کشی و نصب آیفون تصویری 2

مرحله دوم: سیم کشی مانیتور داخل واحد

سیم کشی آیفون تصویری یک معقوله جدا از سیم کشی برق ساختمان محسوب می شود، تا حدی که سعی می شود به منظور جلوگیری از ایجاد نویز در صدا، پرش تصویر و موج دار شدن تصاویر در آیفون تصویری، کابل آیفون را دور از سیم های برق عبور دهند.

البته نوع و مدل کابل آیفون انتخابی می تواند خود به خود باعث کم و زیاد شدن کیفیت صدا و تصویر در آیفون تصویری شود.

به همین دلیل اکثر برقکارها از کابل آیفون فویل دار و شیلد دار 4 زوج در سطح مقطع 4/0 یا 6/0 برای سیم کشی آیفون تصویری استفاده می کنند.

از آنجا که سیم کشی انواع آیفون تصویری تا حدودی با هم فرق می کند، ما در این قسمت نحوه سیم کشی آیفون های تصویری 4 سیمه را توضیح می دهیم.

در پشت مانیتور آیفون های تصویری 4 سیمه ما سه ردیف پورت یا ورودی مشاهده می کنیم، که البته یک ورودی جداگانه برای اتصال سیم زنگ نیز وجود دارد.

یک ردیف چهارتایی مخصوص سیم های ارتباطی بین مانیتور و پنل، یک ردیف چهارتایی مخصوص سیم های ارتباط داخلی یا اینترکام و یک ردیف چهارتایی دیگر مخصوص اتصال به حافظه دستگاه می باشد.

البته در همه مدل های آیفون تصویری از سیستم اینترکام یا قابلیت اتصال به حافظه خارجی استفاده نشده است، در این صورت تنها یک ردیف چهارتایی از پورت های ارتباطی با پنل خارجی را مشاهده خواهید کرد.

چهار پورت موجود در پشت مانیتور آیفون تصویری به قرار زیر هستند:

  • ترمینال شماره یک برای اتصال سیم تصویر
  • ترمینال شماره 2 برای اتصال سیم مثبت
  • ترمینال شماره 3 برای اتصال سیم جریان منفی
  • ترمینال شماره 4 برای اتصال سیم صدا
  • ترمینال B برای اتصال سیم زنگ

برای سیم کشی مانیتور آیفون تصویری کافیست هر کدام از سیم ها را بر اساس نقشه درج شده در پشت مانیتور به ترمینال مختص خود متصل کنید.

یک سیم مربوط به شاستی زنگ است که باید بین مانیتور هر طبقه و پنل متصل شود. معمولاً ترمینال مختص سیم زنگ را با علامت B در نقشه سیم کشی آیفون تصویری مشخص می کنند.

توجه داشته باشید که در برخی از برندها همچون آیفون تصویری الکتروپیک سیم ها به صورت پیچی بسته می شوند، در حالی که سیم کشی آیفون تصویری تابا و سیماران به صورت سوکتی می باشد.

سیم های سوکتی آیفون تصویری در زمان خرید این وسیله در داخل بسته بندی محصول وجود دارند، فقط کافیست سوکت های 4 پورت مانیتور و پنل را از طریق کابل رابط به هم ارتباط دهید.

همچنین لازم به یادآوری است که مانیتور آیفون تصویری جریان خود را از برق شهری دریافت می کند، بنابراین باید دوشاخه مانیتور را به پریز برق در ساختمان و یا سیم برق هدایت شده به سمت مانیتور وصل کنیم.

در نهایت پس از اینکه تمامی سیم ها را به ترمینال های مخصوص خود اتصال دادیم، باید براکت یا پایه مانیتور را با کمک پیچ و رول پلاک بر روی دیوار محل نصب آن قرار دهیم.

تراز بودن مانیتور در زمان نصب بسیار مهم است، بنابراین حتماً در زمان نصب براکت از تراز بنایی کمک بگیرید. اگر قصد خرید تراز بنایی را دارید، پیشنهاد می کنیم راهنمای خرید بهترین تراز بنایی را از دست ندهید.

اکنون می توانید مانیتور را بر روی براکت خود قرار دهید. اما تا زمان اتمام سیم کشی و نصب تمام قسمت های آیفون تصویری، نباید برق مانیتور را وصل کنید.

سیم کشی و نصب آیفون تصویری 3

مرحله سوم: سیم کشی پنل خارجی به مانیتور

در پشت پنل خارجی آیفون های تصویری دقیقاً مشابه با مانیتور پورت برای اتصال سیم ها وجود دارد. علاوه بر این چهار عدد پورت دیگر به منظور اتصال به دو سیم درب بازکن و دو سیم ترانس تغذیه تعبیه شده اند.

چهار عدد پورت پشت پنل خارجی که به منظور برقراری ارتباط با مانیتور مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

  • ترمینال شماره یک مخصوص سیم تصویر
  • ترمینال شماره 2 مخصوص جریان مثبت
  • ترمینال شماره 3 مخصوص جریان منفی
  • ترمینال شماره 4 مخصوص سیم صدا
  • ترمینال B مخصوص سیم زنگ

برای سیم کشی پنل خارجی آیفون تصویری لازم است تا پنل را به مانیتور مرتبط کنید. برای این منظور سیم های مانیتور را به صورت متناظر به پشت پنل وصل نمایید.

اما قبل از آن باید قاب پنل را با استفاده از گچ به در دل دیوار محل کرده و حفره مخصوص خروجی کابل آیفون را از داخل قاب خالی کنید تا بتوانید سیم رابط مانیتور را ازداخل حفره خارج کرده و به سیم های رابط در پشت پنل اتصال دهید.

توجه داشته باشید که در سیم کشی آیفون تصویری چند طبقه، فقط تعداد سیم های زنگ در پشت پنل با توجه به تعداد طبقات اضافه می شوند.

ولی سیم های مانیتورهای هر واحد با واحد دیگر به صورت سری بسته شده و در نهایت همان 4 رشته سیم به پنل درب ساختمان متصل می شود.

مرحله چهارم: سیم کشی ترانس تغذیه و درب بازکن به پنل خارجی

پورت های پشت پنل مختص منبع تغذیه و درب بازکن به قرار زیر هستند:

  • ترمینال صفر مخصوص اتصال منبع تغذیه
  • ترمینال 12 مخصوص منبع تغذیه
  • ترمینال L1 مخصوص قفل بازکن
  • ترمینال L2 مخصوص قفل بازکن

برای سیم کشی ترانس تغذیه ابتدا باید ارتباط این وسیله با پنل خارجی را فراهم کنیم. پس دو سیم فاز و نول از برق ساختمان را به ورودی ترانس تغذیه متصل می کنیم.

سپس دو خروجی 12 ولت مثبت و منفی را به ترمینال صفر و ترمینال 12 در پشت پنل می بندیم. توجه داشته باشید اگر این دو خروجی مثبت و منفی در پشت پنل جابجا بسته شوند، احتمال سوختن پنل و یا فیوز داخلی آن وجود دارد.

اکنون نوبت به سیم کشی درب بازکن و برقراری ارتباط آن با ترانس تغذیه و پنل است. برای این منظور از همان سیم که از ترانس به پنل داده ایم، یک خروجی دریافت کرده و به یکی از پایه های L1 و یا L2 در درب بازکن اتصال می دهیم.

در ادامه یک رشته سیم افشان را به صورت مستقیم از خروجی 12 ولت ترانس تغذیه می گیریم و به درب بازکن می بندیم.

به این ترتیب نه تنها ترانس تغذیه و درب بازکن را سیم کشی کرده ایم، بلکه ارتباط بین پنل، درب بازکن و ترانس تغذیه نیز برقرار شده است.

توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر برای آشنایی با طریقه نصب و راه اندازی آیفون تصویری، فیلم نحوه سیم کشی و نصب آیفون تصویری یک طبقه را مشاهده کنید.

سیم کشی و نصب آیفون تصویری 4

جدول رنگ بندی سیم ها در مارک های مختلف آیفون تصویری

در این قسمت به منظور کمک هر چه بیشتر به شما برای سیم کشی و نصب آیفون تصویری قصد داریم تا شکل رنگ بندی سیم های آیفون تصویری را در مارک های مختلف این وسیله با شما به اشتراک بگذاریم:

آیفون تصویری تابا

آیفون تصویری سیماران/ کوماکس

آیفون تصویری هیوندا

قهوه ای= تصویر

قرمز= صدا

مشکی= تصویر

قرمز= مثبت

آبی= منفی

قرمز= منفی

نارنجی= منفی

زرد= مثبت

زرد= مثبت

زرد= صدا

سفید= تصویر

آبی= صدا

لازم به ذکر است که در آیفون تصویری الکتروپیک رنگ بندی مشخصی برای سیم ها وجود ندارد و با شماره ترمینال های پشت مانیتور و پنل سیم کشی می شود.

 

فیلم نحوه نصب آیفون تصویری

در انتها برای جمع بندی صحبت های خود و آموزش بیشتر شما پیشنهاد می کنیم فیلم زیر را تماشا کنید تا به صورت تصویری با نحوه نصب و سیم بندی آیفون تصویری آشنا شوید.

 

حرف آخر ما ...

آیا تا بحال پیش آمده که به خاطر دریافت تصویر و صدای باکیفیت مبلغ هنگفتی بابت خرید آیفون تصویری هزینه کرده باشید، اما چون نصب و سیم کشی آیفون را به افراد غیرحرفه ای سپرده بودید، پول خود را بر باد رفته بدانید؟

ما دقیقاً این حس ناامیدی را در شما درک می کنیم، چرا که می دانیم قطعاً تنها خرید بهترین آیفون تصویری نمی تواند تضمین کننده کیفیت و کارایی بالایی این وسیله باشد.

بلکه نصب و سیم کشی اصولی آن است که به شما کمک می کند تا از تمام قابلیت هایی که برای آن هزینه کرده اید، بهره مند شوید.

به همین دلیل پیشنهاد ما به شما این است که یک بار نصب و سیم کشی آیفون تصویری خود را به متخصصین ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته بسپارید تا دیگر نگران مشکلات پس از نصب آن نباشید.

سیم کشی و نصب آیفون تصویری 5

فیلم نمونه نصب آیفون تصویری 50 واحدی

در زیر یکی از هزاران پروژه انجام شده توسط همکاران ما را مشاهده میکنید. در این پروژه آیفون تصویری برای یک ساختمان 50 واحدی نصب شده است.

 

4 دلیل برای استفاده از خدمات تاسیسات 24 ساعته

  • متخصصن ما از بین حرفه ای ترین ها انتخاب می شوند.
  • تمامی خدمات ما از جمله نصب و سیم کشی آیفون تصویری همراه با ضمانت به شما عرضه می شوند.
  • پشتیبانی مجموعه ما به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته همراه شما خواهد بود.
  • ما هیچ هزینه ای بابت ایاب و ذهات نیروی فنی خود از شما دریافت نمی کنیم.

در انتها از شما دعوت می کنیم در صورت نیاز به نصب و سیم کشی آیفون تصویری مارک های داخلی و خارجی همین لحظه فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کرده و یا با شماره های سایت تماس بگیرید.

منبع

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

 

اشتراک گذاری این صفحه