مشعل موتورخانه به عنوان بخش مرکزی یا قلب موتورخانه شناخته می شود و نقش بسیار مهمی ایفا می کند و اگر هر گونه خرابی در قطعات مشعل گازی و یا قسمت های دیگر رخ دهد، کلاً سیستم خاموش می شود.

بنابراین ما در کلیپ زیر، دلایل اصلی روشن نشدن مشعل گازی موتورخانه را به طور کامل بررسی کرده ایم که پیشنهاد می کنیم تماشای آن را از دست ندهید.

دیالوگ فیلم

  • انواع مشعل

ما دو تا سه مدل مشعل داریم. یک مدل از آن ها مشعل های اخگر یا آلزان هستند که فن نداشته و با بوبین کار می کنند و رله آن ها برای جرقه زدن کاربرد دارد. این مشعل ها از نوع ترموکوبلی هستند. در این مشعل ها ممکن است یا بوبین و یا شیر برقی که روی گاز است، سوخته باشد، چرا که شیر آن ها 820 یا 825 است.

نوع دیگر مشعل ها، مشعل گازوئیلی هستند که البته در شهر تهران، کمتر از مشعل های گازی استفاده شده و بیشتر در اطراف تهران، در مکان هایی که گاز وجود ندارد، از مشعل های گازی استفاده می شود. هر یک از بخش های مشعل گازوئیلی، از جمله فتوسل، رله، شیر برقی یا پمپ کار نکنند، مکش گازوئیل انجام نشده و مشعل روشن نمی شود.

  • علت روشن نشدن مشعل گازی

اما روشن نشدن مشعل در مشعل های گازی به چند دلیل اتفاق می افتد. اگر دستگاه را ریست کردید و پس از 10 ساعت، دوباره چراغ آن قرمز شود، باید رله آن را تعویض کنید. در صورتی که مشکل با تعویض رله حل نشود، باید از تکنسین کمک بگیرید، چرا که ممکن است دستگاه شما به سرویس نیاز داشته باشد.

اگر مشعل خاک گرفته باشد، حتماً باید آن را باز کنید، چون در غیر این صورت همه خاک هایی که در لای پره های آن است به داخل نفوذ می کند و اگر پرشر کیپ شده باشد، مشعل استارت نمی خورد. همچنین اگر نشتی جریان وجود داشته باشد، باز هم مشعل استارت نخورده و ریست می کند.

بنابراین باید تمام قطعات توسط تست شود تا از سلامت آن ها اطمینان حاصل شود. برای مثال بلبرینگ های دینام صدای بدی داشته باشند، به این معنی است که دینام خراب شده و باید تعمیر شود. همچنین ممکن است گاز به مشعل نرسد که به این منظور باید ابتدا صافی گاز را باز کنید، چون اگر درون آن آشغال وجود داشته باشد، علی رغم تشکیل شعله، مشعل گرم نمی شود.

فیلم دلایل اصلی روشن نشدن مشعل گازی در موتورخانه 1

نکات تکمیلی

اما روشن نشدن مشعل گازی موتورخانه، دلایل دیگری هم دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • اختلال در تنظیم کنترل کننده های فشار هوا و سوخت

در مشعل های موتورخانه علاوه بر فشار سوخت، فشار هوا هم وجود دارد. در واقع از آنجایی که بسیاری از مشعل ها دارای فن هستند، فشار هوا سبب ترکیب هوای لازم با سوخت شده و در مشعل بسوزد تا آب موجود در دیگ گرم شود. بنابراین وجود ایراد در تنظیم کنترل کننده های فشار هوا و سوخت می تواند سبب روشن نشدن مشعل شود.

  • وجود اختلال در اجزای هوا رسانی

چنانچه دودکش و یا دمپر که جز اجزای هوا رسانی هستند، دچار مشکل شوند، ممکن است مشعل روشن نشود. همچنین این امکان هم وجود دارد که بعد از روشن شعله، رله متوجه کافی نبودن هوا شده و به دلیل این که دمپر نمی تواند هوای کافی را به مشعل برساند، مکش دودکش کافی نداشته باشد، دیگ خفه و یا محیط بسته باشد و هوای مناسب برای موتورخانه نباشد، مشعل خاموش شود.

  • وجود اختلال در نوع شعله تشکیل شده

اگر ترکیب گاز و سوخت به درستی نسوزد و یا شعله آبی نداشته باشیم، ممکن شعله پس زده شود و مشعل روشن نشود.

  • خراب شدن کنترل کننده های شعله

در صورت خرابی کنترل کننده های شعله مثل یون و وایرها، مشعل روشن نمی شود.

  • وجود ایراد در سیستم جرقه زنی

معیوب بودن جرقه زن، مناسب نبودن فاصله جرقه زن و خراب بودن رله جرقه زن جز دلایلی هستند که ممکن است باعث عدم تشکیل شعله شوند.

  • مناسب نبودن دودکش

چنانچه از دودکش نامناسبی در موتورخانه استفاده شود و یا محیط موتورخانه طوری باشد که هوای کمی به آن وارد شود و اکسیژن کافی نداشته باشد، ممکن است مشعل روشن نشود.

  • برعکس بودن نازل

اتصال اشتباه سیستم برقی یا الکتریکی و یا برعکس بودن نازل می تواند سبب روشن نشدن مشعل شود.

  • برعکس کار کردن فاز و نول

گاهی در مشعل های گازی ممکن است عملکرد فاز و نول برعکس شود که همین عامل سبب می شود تا شعله مشعل روشن نشود.

  • اتصالی الکترود به بدنه

در صورت اتصالی الکترود به بدنه، برق برگشتی به سمت رله خواهیم داشت و به همین دلیل مشعل روشن نمی شود.

برای اطلاع از نحوه سرویس و تنظیم مشعل موتورخانه می توانید بر روی لینک مربوطه بزنید. در ضمن اگر تمایل دارید درباره نحوه سیم کشی مشعل گازی نیز بیشتر بدانید، کافیست بر روی لینک آن بزنید.

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا با بیانی ساده دلایل اصلی روشن نشدن مشعل گازی در موتورخانه برای شما شرح دهیم.

گروه تاسیسات 24 ساعته این افتخار را دارد که با کمک متخصصین کاربلد و با تجربه خود، کلیه خدمات مربوط به تاسیسات موتورخانه را به بهترین شکل ممکن و همراه با ضمانت نامه برای شما مشتریان عزیز انجام دهد.

پس اگر شما هم برای تاسیسات موتورخانه خود به دنبال نیروهایی مجرب می گردید، بیش از این معطل نکنید و همین حالا از طریق پر کردن فرم درخواست سرویسکار و یا تماس با شماره تلفن های 02126407476 -02177683856- 02191013761 سفارش خود را ثبت نمایید.

منبع

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

برخی از سوابق کاری مرتبط با سرویس و تعمیر موتورخانه و تجهیزات وابسته

 

نظر جناب آقای جارچی در مورد تجربه استفاده از خدمات ما در زمینه تعمیر موتورخانه

اشتراک گذاری این صفحه