در این مطلب قصد داریم تا فیلم آموزش نصب منبع پلاستیکی (پلی اتیلن) به جای منبع فلزی (گالوانیزه) را با شما به اشتراک بگذاریم.

توضیحات:

استفاده از منبع ذخیره آب یا تانکر در محل هایی که با کمبود فشار آب مواجه هستند، بسیار ضرویست. مخصوصاً اینکه قرار باشد پمپ آب نیز در ساختمان مورد نظر نصب شود.

در این صورت می توان ابتدا منبع ذخیره آب یا تانکر را به سیستم لوله کشی آب ساختمان اتصال داده و سپس خروجی منبع را به مخزن تحت فشار و یا به صورت مستقیم به پمپ آب وصل نمود.

منبع ها تنها به منظور ذخیره آب مورد استفاده قرار نمی گیرند، بلکه می توان آن ها را برای ذخیره آب گرم، گازوئین، بنزین و حتی مواد شوینده نیز بکار گرفت.

  • انواع منبع ذخیره

به طور کلی دو مدل منبع برای ذخیره سیالات وجود دارد: منبع فلزی و منبع پلاستیکی

  • منبع ذخیره فلزی

منابع ذخیره فلزی یکی از قدیمی ترین نوع تانکرهای ذخیره سازی بوده اند که به دلیل استفاده از ورق گالوانیزه در لایه داخلی آن به نام منبع گالوانیزه شناخته می شوند.

قالب طراحی منبع ذخیره گالوانیزه به صورت استوانه ای و گاهاً مستطیلی شکل است. بنابرین در این مدل از تنوع طراحی خبری نیست.

منبع ذخیره گالوانیزه نقاط ضعف متعددی دارد، از جمله:

  • وزن این منابع در ظرفیت های بزرگ حداقل 100 کیلوگرم است که کار را برای حمل و نقل و جابجایی سخت می کند.
  • اغلب منابع گالوانیزه تاییدیه فود گرید Food Grade ندارند، بنابراین برای ذخیره آب آشامیدنی مناسب نیستند و ممکن است به مرور زمان مواد سمی به داخل آب آشامیدنی وارد کنند.
  • نگهداری و مراقب از تانکرهای گالوانیزه سخت و زمان بر است. در صورت استفاده از این نوع منبع باید در دوره های زمانی مختلف داخل منبع را شستشو داده و لایه ضد زنگ آن را ترمیم کرد.
  • قسمت جوش لایه گالوانیزه در داخل منبع به سرعت در معرض زنگ زدگی، خوردگی و سوراخ شدگی قرار می گیرد. همین عامل یکی از مهمترین دلیل تعویض منبع گالوانیزه با پلی اتیلن است.

فیلم آموزش نصب منبع پلاستیکی پلی اتیلن به جای فلزی گالوانیزه1

  • منبع پلاستیکی

بعد از اینکه معایب منابع فلزی یا گالوانیزه یک به یک بر مصرف کننده مشخص شدند، منابع پلاستیکی وارد بازار شدند.

منابع پلاستیکی از جنس پلی اتیلن در مدل های تک لایه و سه لایه ساخته می شوند، که مدل سه لایه این مخازن در برابر نفوذ اشعه UV مقاوم بوده و به همین دلیل جلبک نزده و تغییری در رنگ و بوی آب ایجاد نمی کند.

هر چند احتمال سقوط منابع پلی اتیلین در پشت بام به دلیل وزش بادهای شدید وجود دارد، که این نکته را می توان با نصب اصولی این وسیله کاملاً برطرف کرد.

از دیگر مزایای منبع پلی اتیلن عبارتند از:

  • منابع پلاستیکی یا پلی اتیلن در مقایسه با منابع فلزی یا گالوانیزه وزن بسیار کمی دارند، تا حدی که توسط یک نفر قابل حمل بوده و سرعت نصب بالاتری خواهند داشت.
  • اکثر منابع پلی اتیلنی دارای Food Grade هستند، به همین دلیل می توان با خاطری آسوده از آب آشامیدنی بهداشتی داخل این منابع استفاده کرد.
  • قیمت خرید منبع پلی اتیلن در مقایسه با قیمت خرید منبع فلزی یا گالوانیزه مناسب تر است.
  • یکی از قابلیت های مهم منابع پلاستیکی این است که می توان دو منبع را به یکدیگر وصل نمود.
  • منبع پلاستیکی یا پلی اتیلن هرگز زنگ نمی زند و اگر شرایط نصب این منبع به خوبی رعایت شده و در معرض آلاینده های محیطی قرار نگیرد، از رسوب و جلبک خبری نیست.

بایدها و نبایدهای نصب منبع پلاستیکی یا پلی اتیلن

چنانچه شما هم با توجه به مزایای ذکر شده تصمیم گرفتید منبع گالوانیزه خود را با منبع پلی اتیلن تعویض کنید، باید در زمان نصب منبع چند نکته مهم را به خاطر سپرده و انجام دهید تا به هدف نصب اصولی این وسیله دست پیدا کنید:

  1. تهیه منبع با توجه به متراژ محل نصب و درب ورودی محل

منبع ذخیره آب پلی اتیلن با گنجایش های متنوع در بازار موجود هستند، که می توان با توجه به مقدار مصرف آب در ساختمان این وسیله را انتخاب کرد.

اما قبل از تهیه منبع جدید آب برای ساختمان خود ابتدا متراژ محل نصب منبع را بررسی کرده و اندازه درب ورودی را چک کنید.

ممکن است منبع انتخابی شما آنقدر بزرگ باشد که نتوان آن را از در عبور داد و یا در محل مورد نظر آن را جای داد.

  1. در نظر گرفتن فضای کافی برای عبور لوله ها

محل نصب مخزن تحت فشار باید فضای کافی برای نصب لوله های ورودی و خروجی به منبع را داشته باشد.

  1. نصب هواکش در قسمت فوقانی منبع

ورود آب به داخل منبع پلی اتیلن خواه ناخواه مقداری هوا به داخل منبع وارد می کند. این حجم از هوا به دلیل عدم وجود خروجی دائم فشرده تر شده تا اینکه سرانجام باعث ترکیدن منبع می شود.

اما با تعبیه هواکش یا ونت در قسمت فوقانی منبع می توان مقدار فشار هوای داخل منبع را تخلیه کرده و مانع از ترکیدن منبع در اثر فشار هوای داخلی آن شد. در این حالت فشار داخل منبع با فشار محیط یکسان خواهد بود.

  1. یک دست بودن محل قرارگیری منبع

برای تراز کردن زیر منبع نباید از وسایلی مانند پاره آجر، موزائیک و چهار پایه استفاده کرد. چون استفاده از این وسایل باعث می شود قسمت هایی از زیر منبع خالی شده و همین امر سبب وارد شدن فشار به بدنه منبع و ترک خوردن آن می شود.

فیلم آموزش نصب منبع پلاستیکی پلی اتیلن به جای فلزی گالوانیزه2

  1. تعبیه تکیه گاه برای لوله های منبع

معمولاً لوله های منبع پلی اتیلن را از جنس لوله سفید در نظر می گیرند تا انعطاف این جنس از لوله سبب وارد کردن فشار به اتصالات آن نشود.

علاوه بر این ضروریست تا در زیر لوله های منبع تکه گاه قرار دهید تا فشار وارد به لوله ها سبب سست شدن اتصالات و بروز نشتی از قسمت فیتینگ ها نشود.

  1. نصب منبع آب بر روی سطح شیب دار ممنوع!

متاسفانه این نکته به ظاهر ساده و روشن گاهاً از سمت مصرف کننده ها رعایت نشده و منبع را بر روی سطح زمین شیب دار نصب می کنند.

در این صورت احتمال ترک برداشتن منبع و بروز نشتی از آن به شدت بالاست. حتی توصیه می شود تا جایی که امکان دارد شیب محل نصب منبع آب نزدیک به صفر باشد.

دیالوگ فیلم:

اکنون نوبت به مرحله اجرای کار، یعنی نصب منبع پلاستیکی (پلی اتیلن) به جای منبع فلزی (گالوانیزه) در ساختمان می رسد.

به همین دلیل در این قسمت جزئیات این کار را بر اساس توضیحات داخل فیلم برای شما بیان می کنیم.

وسایل مورد نیاز برای نصب منبع پلی اتیلن به جای گالوانیزه:

فیلم آموزش نصب منبع پلاستیکی پلی اتیلن به جای فلزی گالوانیزه3

  • نوار تفلن
  • آچار شلاقی
  • قیچی لوله بر
  • اتو لوله های پلاستیکی
  • تهیه منبع پلاستیکی سه لایه 1000 لایه

فیلم آموزش نصب منبع پلاستیکی پلی اتیلن به جای فلزی گالوانیزه4

در این پروژه درون مخزن گالوانیزه زنگ زده و سوراخ شده است، در صورت مواجه شدن با زنگ زدگی منبع فلزی شما دو راه حل دارید، یکی تعمیر منبع فلزی قدیمی و دیگری تعویض آن.

اگر راه حل اول را انتخاب کنید، احتمالاً لازم است بعد از مدت کوتاهی دوباره هزینه های گزافی بابت تعمیر منبع بپردازید و با مشکلات منبع فلزی دوباره درگیر شوید.

به همین دلیل تعویض منبع فلزی با نمونه پلاستیکی آن بسیار منطقی تر است و در دراز مدت، کم هزینه تر هم خواهد بود.

بنابراین همانطور که در این فیلم می بینید، یک عدد منبع پلاستیکی سه لایه پلی اتیلن 1000 لیتری به جای منبع فلزی نصب می شود.

مراحل انجام کار:

  1. قبل از هر کاری لازم است تا شیرهای منتهی به مخزن و همچنین در صورت نیاز کنتور اصلی آب ساختمان را ببندیم.
  2. با استفاده از ابزاری همچون آچار شلاقی و آچار فرانسه اتصالات جلو و عقب منبع گالوانیزه به لوله های آب ساختمان را باز می کنیم.

اگر برای انجام این کار نیاز به تهیه آچار فرانسه دارید، قبل از اقدام به خرید این وسیله راهنمای خرید بهترین سایز و مارک آچار فرانسه را مطالعه کنید.

  1. منبع گالوانیزه را کمی از فضای خود بیرون کشیده و با شیب دادن به منبع، تمام آب باقی مانده در داخل آن را از طریق شیر تخلیه منبع خارج می کنیم.

فیلم آموزش نصب منبع پلاستیکی پلی اتیلن به جای فلزی گالوانیزه5

  1. پس از تخلیه کامل منبع گالوانیزه، آن را از محل نصب خود بیرون آورده و فضا را برای نصب منبع پلاستیکی جدید آماده می کنیم.
  2. اتصالات اصلی که به بدنه منبع گالوانیزه وصل شده اند را برای نصب بر روی منبع پلاستیکی باز می کنیم، برای انجام این کار هم به ابزار مناسب نیاز داریم.
  3. برای اینکه از یکسان بودن سایز اتصالات قبلی بر روی منبع مطمئن شویم، باید اتصالات باز شده از روی منبع قبلی را پیش از نصب نهایی بر روی منبع جدید تست کنیم.
  4. جایگاه قرارگیری منبع پلی اتیلن و جهت قرارگیری اتصالات آن را در محل آماده شده برای نصب منبع بررسی می کنیم تا مطمئن شویم فضای مناسب برای جایگیری منبع، اتصالات و لوله ها وجود دارد.

فیلم آموزش نصب منبع پلاستیکی پلی اتیلن به جای فلزی گالوانیزه6

  1. پس از بررسی مکان قرارگیری منبع و اتصالات، منبع را بار دیگر از محل نصب خود خارج می کنیم تا نصب نهایی اتصالات را بر روی آن انجام دهیم.
  2. در ابتدا تمامی نوار تفلن های قدیمی را از روی اتصالات قبلی باز می کنیم، چون به احتمال زیاد آب بندی خود را از دست داده اند.
  3. برای آب بندی کامل اتصالات، تمام بخش های اتصالی به یکدیگر و به منبع را نوار تفلن می زنیم. توجه داشته باشید که نوار تفلن را باید به مقدار لازم و کافی در تمامی نواحی اتصالات استفاده کنیم تا از آب بندی آن ها مطمئن باشیم.
  4. اتصالات خارجی را با دقت و حوصله با استفاده از آچارها و ابزارهای لازم به یکدیگر می بندیم. این کار قبل از نصب اتصالات بر روی منبع باید انجام شود.

فیلم آموزش نصب منبع پلاستیکی پلی اتیلن به جای فلزی گالوانیزه7

  1. حال که اتصالات خارجی سر هم بندی و آماده شدند، آن ها را بر روی قسمت عقب منبع پلی اتیلن نصب می کنیم، که در واقع لوله خروجی از منبع به این اتصالات وصل می شود.
  2. اکنون نوبت به اتصالات خارجی قسمت جلویی منبع می رسد، آن ها را نیز باید ابتدا با نوار تلفلن پوشانده و سپس بر روی منبع نصب می کنیم.
  3. در هنگام محکم کردن اتصالات با دقت و به آرامی از آچارها و انبر قفلی استفاده می کنیم تا به اتصالات داخل منبع آسیبی وارد نشود.
  4. پس از نصب تمام اتصالات ورودی و خروجی بر روی منبع، این وسیله را در محل نصب خود قرار می دهیم.
  5. اتصال عقب یا همان ورودی به منبع را با دقت و صبر و با استفاده از دست به لوله آب ساختمان وصل کرده و سپس با کمک آچار این اتصال را محکم می کنیم.
  6. یک قطعه لوله قرار است به بخش لوله کشی جلوی منبع اضافه شود، بنابراین اتصالات لوله را با کمک اتو لوله کشی به یکدیگر وصل می کنیم.

در استفاده از اتو لوله کشی دقت می کنیم تا اتصال به خوبی انجام شود. برای آشنایی با نحوه کار با دستگاه اتو لوله کشی کافیست بر روی لینک مقاله مورد نظر بزنید.

همچنین چنانچه قصد تهیه این وسیله را دارید، روی یکی از لینک های خرید اتو لوله از سایت ایسام و خرید اتو لوله از سایت باسلام بزنید.

فیلم آموزش نصب منبع پلاستیکی پلی اتیلن به جای فلزی گالوانیزه8

  1. قسمتی که قرار است لوله آماده شده را به سیستم لوله کشی منبع اضافه کنیم را با قیچی لوله بر بریده و اتصال اولیه قسمت جلویی منبع را قبل از اضافه کردن نهایی لوله انجام می دهیم.

در صورت نیاز به تهیه قیچی لوله بر می توانید راهنمای خرید بهترین قیچی لوله بر را مطالعه کرده و سپس برای خرید اقدام کنید.

  1. اکنون می توانیم قطعه لوله آماده شده را به بخش لوله کشی جلویی منبع اضافه کرده و آن را با استفاده از اتو لوله کشی وصل کنیم.
  2. محل اتصال جلویی منبع را با کمک آچار شلاقی محکم می کنیم.
  3. تمام اتصالات جلو و عقب منبع و همچنین بخش لوله کشی اضافه شده را به صورت چشمی بررسی می کنیم.
  4. حال نوبت به نصب شناور آب بر روی منبع جدید می رسد. برای این منظور باید شناور آب را با کمک ابزار مناسب از روی منبع گالوانزه باز کنیم. در صورتی که شناور قبلی خراب باشد، باید برای تهیه نمونه جدید اقدام کنید.
  5. بخش اتصال شناور به منبع را تفلن می زنیم و سپس آن را به منبع پلاستیکی جدید وصل می کنیم. در ادامه توپی شناور را بر روی بازویی آن می بندیم.

فیلم آموزش نصب منبع پلاستیکی پلی اتیلن به جای فلزی گالوانیزه9

  1. در پایان شیرهای منتهی به منبع و کنتور آب را باز کرده و سالم بودن شناور و همچنین آب بند بودن کل اتصالات را بررسی می کنیم.

جمع بندی:

در این فیلم و توضیحات داده شده ابتدا با دلایل تعویض منبع گالوانیزه آشنا شده و پس از بیان بایدها و نبایدهای اتصال منبع، طریقه نصب منبع پلی اتیلن به جای منبع گالونیزه را توضیح دادیم.

با این حال اگر برای نصب و یا تعویض منبع گالوانیزه و یا پلی اتیلن خود نیاز به تخصص مجری لوله کش دارید، می توانید از همکاران ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته کمک بگیرید.

برای این منظور همین الان با شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر و ارسال کنید.

منبع فارسی:

منبع1

اشتراک گذاری این صفحه