یکی از اجزا مکانیکی کولرآبی که نقش تعیین کنندهای در حرکت و کیفیت چرخش پروانه کولرآبی دارد پولی کولر میباشد.
پولی عموما از اجزائی است که به این راحتی آسیب نمیبیند و کمتر شاهد خرابی آن هستیم.
در اصل یک کولرآب دو پولی دارد. یک پولی کوچکتر که بر محور موتور نصب شده و یک پولی بزرگتر که همانگونه که توضیح داده شد بر روی محور پروانه نصب شده است.
این دو پولی با استفاده از یک تسمه و با میزان فشار لازمی که باید در محکم بودن تسمه کولر به آنها اعمال شود دور موتور را به پروانه انتقال میدهند و باعث حرکت پروانه و نهایتا ایجاد باد خنک میشوند.
اما همانگونه که در مقاله تعمیر کولرآبی توضیح داده شد هرگاه سر و صدای کولر زیاد شود و یا هرگاه کولر، تسمه زیاد خراب کند و یا بر اثر ضربه، خرابی یاتاقان و ... به پولی آسیب وارد شود تنها راه تعمیر پولی کولرآبی، تعویض آن میباشد.
تعویض پولی کولرآبی توسط همکاران ما
تعویض پولی پروانه
اندازه پولیها در همه انواع کولرها یکسان نیست. در واقع حجم کولر و یا ظرفیت کولر هرچه بیشتر باشد باعث میشود که اندازه پولی بزرگتر باشد تا فشار بیشتر و دور بیشتری برای پروانه ایجاد کند.
اما در هر صورت روش تعویض پولی کولر در همه کولرها و همه اندازهها تقریبا یکسان است.
برای تعویض پولی بزرگ یا پولی روی پروانه کولر باید ابتدا برق موتور و یا مولر را به کلی قطع کنیم. سپس باید دریچه سمت راست کولر که درست در محل قرار گرفتن پولیها را باز کنیم.
تسمه انتقال دهنده نیرو بین پولیها
سپس باید تسمه کولر را ابتدا از جا بیاندازیم.
برای این کار خیلی ساده ضمن اینکه باید مراقب دستان خودتان باشید لبه تسمه را روی پولی قرار داده و در جهت حرکت تسمه پولی را نیم دور بچرخانید تا تسمه از جای خود خارج شود.
تسمه را کنار بگذارید و در صورت نیاز به تعویض یک تسمه مشابه تهیه کنید تا بعدا به جای آن بر روی کولر تعبیه کنید.
پولی روی محور پروانه کولر بر روی یاتاقان نصب شده است. بنابراین بد نیست بدانید که این پولی در صورت خرابی یاتاقان و یا پروانه هم باید باز شود.
در هر صورت باید با استفاده از آچار آلن (آچارهای ال مانند شش ضلعی) و یا آچار تخت پیچهای نگهدارنده پولی را باز کنید.
مطالب راهنمای خرید بهترین آچار تخت و راهنمای خرید بهترین آچار آلن می توانند برای انتخابی بهتر به شما کمک کنند.
این پیچها ممکن است دو، یک و یا سه پیچ بسته به مدل کولر باشند. از این رو تفاوتی ندارد شما باید همه پیچهای اطراف پولی را باز کنید.
جهت دیدن انواع آچار آلن در کیفیت های مختلف و قیمتهای مختلف بر روی خرید اینترنتی آچار آلن از سایت دیجیکالا بزنید.
نمایی از پولی بزرگ کولرآبی
عموما پیچ نگهدارنده پولی نیاز به آچار آلن شماره 4 دارد ولی باز هم این موضوع قطعیت ندارد و ممکن است پیچهای بزرگتری انتخاب شوند.
وقتی پولی را شل کنید با استفاده از پولیکش میتوانید پولی را بیرون بکشید.
برای اینکه به محور پروانه آسیبی وارد نشود بهتر است از یک پولک فلزی که قطر آن کمی از قطر بیرونی پروانه کوچکتر باشد استفاده کنید و روی محور قرار دهید تا پولیکش به محور آسیب نزد.
با جمع کردن دسته پولی کش، پولی از جای خود خارج خواهد شد.
نکته: در صورتیکه پولیکش ندارید میتوانید با ضربات آرامی که به پشت پولی میزنید پولی را از جای خود خارج کنید.
خیلی مراقب باشد که پولی آسیب نبید بخصوص اگر دوباره قصد دارید آن را نصب کنید. برای این کار از چکشهای پلاستیکی استفاده کنید و یا با گذاشتن دستمال در جایی که میخواهید ضربه بزنید شدت ضربات را بگیرید.
به همین سادگی پولی را خارج خواهید کرد.
توصیه میکنیم در صورت نیاز به تعویض یاتاقان همین الان اقدام کنید و یا حتی اگر سرویس دورهای کولر را انجام هم دادهاید باز هم یاتاقان را در این وضعیت روغن کاری کنید.
باتاقان کولرآبی
پولی جدید را در جای پولی قبلی گذاشته و به آرامی و با استفاده از همان چکش پلاستیکی و یا دستمال پولی را تا انتها جا بزنید.
نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که پولی یک خار دارد و باید در این مسیر وارد شود. برخی از پولیها خار دارند و برخی از آنها شیار که در هر دو مورد باید خار و یا شیار درست در مقابل جایگاه خود قرار گرفته و جا زده شوند، در غیر اینصورت باعث شکسته شده پولی خواهید شد.سپس پیچ یا پیچهای پولی را محکم کنید و کار تعویض پولی پروانه را به اتمام برسانید.
تعویض پولی کوچک کولرآبی
پولی کوچکتر کولرآبی بر روی شفت و یا محور موتور تعبیه شده است.
معمولا در زمانهای تعمیر کولرآبی که موتور آن خراب باشد نیاز است که این پولی باز شود ولی در هر صورت در مواقع دیگر هم ممکن است آسیب ببیند و نیاز به تعویض داشته باشد.
برای تعویض پولی کوچک هم میتوانید موتور را باز کنید و هم بر روی کار پولی را تعویض کنید. توصیه ما این است که برای اینکه تنظیمات تسمه و کولر به هم نریزد روی کار پولی را باز کنید.
محل قرار گرفتن پولی کوچکتر
برای این کار باید برق کولر را قطع کنید و تسمه را باز کنید.
سپس با استفاده از آچار آلن پیچ یا پیچهای کنار پولی را باز کنید و با استفاده از پولی کش و یا چکش پلاستیکی پولی را از جای خود خارج کنید. مراقب باشید که اگر پولی از نوع خاردار است خار آن را گم نکنید.
حالا بهتر است ابتدا شفت و یا محور موتور را روغن کاری کنید و سپس پولی جدید را درست در همان سمت مشابه و با استفاده از همان چکش پلاستیکی و یا با تعبیه دستمال بر زیر چکش به آرامی و درست در جهت خار و یا شیار پولی آن را تا انتها جا بزنید و سپس پیچ یا پیچهای پولی را محکم کنید و تسمه را بیاندازید.
جهت تهیه چکش پلاستیکی بر روی خرید اینترنتی چکش سر پلاستیکی از سایت دیجیکالا بزنید.
نمایی از پیچ پولی کوچک کولرآبی
نکته مهم این است که باید در تعویض پولی کولرآبی، پولیها تا انتها و درست جا زده شوند. یکی از نشانههای درست جا رفتن پولی قرار گرفتن پیچهای پولی در راستای سوراخهای پیچ برای سفت شده هستند. از این رو اگر پیچ دقیقا مقابل سوراخ خود نبود یعنی پولی درست جا انداخته نشده است.
نکته دیگر اینکه اگر به دلیل خرابی پولی جای خار محور پروانه و یا موتور گشاد کرده باشد باید ابتدا محور موتور اصلاح و یا تعویض شود.
برای دریافت خدمات حرفهای ما در گروه تاسیسات 24 ساعته همین امروز فرم درخواست سرویسکار را پر کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.
اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفهای دارید
همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتیتان را در اسرع وقت برطرف کنیم
درخواست سرویسکار متخصص
اگر پولی بزرگتر انتخاب شود مشکلی دارد؟
بله. دور پروانه کمتر از توان استاندارد آن می شود و ممکن است با سایر قسمت ها هم همخوانی نداشته باشد.
با استفاده از یک قلاویز باید پیچ شکسته را خارج کنید. از متخصص کمک بگیرید.
پولی را همانطور که فرمودید عوض کردم ولی الان کولر با صدای عجیبی به راه می افتد. مشکل از پولی است؟
مشکل از تسمه است. تسمه را زیاد محکم کرده اید.
برای در اوردن پولی بزرگ از چه نوع اچار پولی کش باید استفاده شود؟
منظورم ارزانترین نوع که فقط پولی بزرگ را بتوان خارج کرد
و سوال دوم ایا در صورت تعویض ضربه گیر موتور (حلقه اتصال جلو و عقب موتور که یک زوار لاستیکی دارد) روی کاهش صدای موتور تاثیر گذار هست یا نه و بطور کلی برای کاهش لرزش موتور
چه راهی را توصیه میکنید؟
سپاسگذار از راهنمایی...
اگر منظورتان موتور کولر است که بیشتر اوقات پولی که جام کرد حتی با پولی کش هم شکسته میشود .بصرفه تر است پولی را بشکنید . کوچکترین پولی کش در حال حاضر در بازار زیر 25هزار تومان نیست. و قیمت پولی در بازار نهایت 5هزار تومان باشد.
در رابطه با لاستیک های دوطرف موتور،
اگر خراب شدن تعویض کنید ضربه گرفته میشود و موتور هم در استارت اولیه ضربه میزند. در بازدهی که همان دور تند یا کند است موتور ضربه ندارد سر و صدای ناشی از حرکت موتور در صورت سفت بودن موتور روی پایه ها مربوط به یاتاقان های تسمه و فنی، که تراز بسته نشده باشد است.
موفق باشید
به علت جنس پولی دینام که از آلومینیوم نرم میباشد زمانی که پولی را در آوردید حلقه ی پولی که شفت دینام در آن قرار می گیرد گشاد شده است. با خرید یک پولی دیگر مشکلتان حل میشود
موفق باشید
موتور شما نیاز به تعمیر دارد. آن را بررسی کنید.
موفق باشید
لطفا بفرمایید در مورد چه دستگاهی صحبت میکنید و چرا میخواهید جای پولی را عوض کنید؟
موفق باشید
سایز تسمه باید مناسب باشد احتمالا تسمه کوچک است و پولیها را در یک راستا قرار دهید.
موفق باشید
من برای تعویض یاتاقان کولر با مشکل روبرو شدم...یاتاقان قدیمی بسیار سفت و زنگ زده است و با هر وسیله ای که بگین امتحان کردم ولی باز نشد که نشد...حتی روغن کاری هم کردم ولی فایده نداشت...نمیدونم چکار کنم و چجوری بازش کنم...لطفا راهنمایی بفرمایید
با تشکر
پولی با سنگ فرز باید بریده شود.
در حالتی با باز کردن الن فولی باز میشود که نو باشد اما در غیر این صورت باید بریده شود یا در نهایت فولی کش استفاده شود که امکانش نیست.
موفق باشید
برای تعویض یاتاقان خراب پیچ ها را باز کردم ومحور را بالاگرفتم تا یاتاقان خارج شود اما یاتاقان به راحتی خارج نمیشه حتی پوسته ی روی آن جداشده اما اون قسمتی که شبیه بلبرینگ هست در یک شیاری قرار گرفته که از محور بیرون نمیاد لطفا راهنمایی فرمایید باتشکر
اگر میتوانید با قلم چکش ضربه بزنید تا بیرون بیاید در غیر اینصورت با سنگ فلزیک چاک به آن بدهید طوری که به لوله محور آسیب نرسد بریدن با فرز نیز پاسخگو است.
موفق باشید
برای تعویض یاتاقان، پیچ های پولی رو باز کردم ولی هر چی ضربه میزنم پولی در نمیاد.
پولی کش هم ندارم و با آچار فرانسه ضربه میزدم.
لطفا راهنمایی کنید.
ابتدا کمی روان کننده یا روغن ترمز به یاطاقانها بزنید و بعد از مدتی اقدام به بازکردن یاطاقان بکنید
اگر باز نشد با اره ببریدش بدون اینکه به شفت صدمه بزنه و یاطاقان نو جایگزیم کنید
چند روز قبل پولی پروانه درآمده بود اون رو جا زدم و پیچ ها رو سفت کردم جدیدا صدای هوهو بطور متناوب میده ، تعمیر کار هم آوردم میگه مشکلی نداره همه چیز کولر درسته، اما صدای کولر کلافه مون کرده ، خواهشا راهنمایی بفرمایید
مواردی که در کولر آبی در گردش و دوران هستند همگی میتونن صدای ناهنجار بوجود بیارن
شفت . یاطاقان و فولی ها همه باید روانکاری و چک بشن
یاتاقان هارو باز کن
با چکش اینقد بزن تا در بیاد
قبلش روغن ترمز بریز رو محل هایی که درگیرن
پوشال های کولرتون رو عوض کنید ب احتمال زیاد صدای باده اما اگه صدا فقط لحظه استارت میا مشکلی نداره
کنار اون پوشال هارم عوض کن و سایه بون بزن
#امیدوارم1سالم2سلامت3مصون از کروناباشید +
#همیشه_شاد_و_همیشه_خوش_باشید.
منظورم این الان دور کند خیلی یواش می چرخه و دور تند هم کمی ساعتش بیشتر میشه و اصلا خونه خنک نمیشه.ولی قبلا روی دور تند خونه خیلی خنک میشد.
به نظر شما چرا سرعت پروانه کم شده؟ایا میشه دور پروانه بیشتر کرد؟مثلا پیچی داشته باشه که شل و سفت بشه؟
ممنون میشم در اسرع وقت راهنمایی کنید واقعا عذاب آور.
خیلی خیلی سپاس گذارم.ممنون و تشکر
ببخشید،علت شکستن پولی کوچک چیست و میشه لطفا طریقه بستن پولی را توضیح دهید؟!
با تشکر
بنده یک کولر ۴۵۰۰ دارم که یک موتور ۳/۴موتوژن براش نصب کردم
میخواستم با توجه به اینکه کولر در طبقه چهارم قرار داره و واحد ما در طبقه همکف با تغییر اندازه فولی ها سرعت باد را به حداکثر برسونم.
سوال اینکه سایز فولی موتور و فلکه را چند بندازم که بیشترین خروجی باد را داشته باشم؟
تشکر
بنظر شما تغییر کدام یک فشار کمتری به موتور میآورد؟
یا تفاوتی ندارد هر کدام عوض شود؟
ممنون
اگر بخواهیم دبی باد در حالت دور کند کولر آبی بیشتر بشه یا میشود فولی سر موتور را بزرگتر گرفت یا فولی سر پروانه کولر را کوچکتر.
بنظر شما تغییر کدام یک فشار کمتری به موتور میآورد؟
یا تفاوتی ندارد هر کدام عوض شود؟
ممنون
وقت بخیر
کولر آبی انرژی داریم، 7000
از دیروز هوای خنک نمیده، خودم چک کردم مشکل آب نداشت، سینی پر از آب بود، پوشالها هم خیس
پروانه هم میچرخید؛ اما از داخل خنکی حس نمیشد.
البته قبلش صدای جیر جیر میداد که با مقداری روغن کاری صدا رفع شد،
شما میدونید مشکل چیست؟
با تشکر فراوان
مشکلی پیش نمیاد؟
پولی کوچک با پولی بزرگ بر یه محور نیستن و باعث پارگی چندباره تسمه میشود.
حدود بیست درجه تغییر پیدار کرده چطوری مساوی کنم دوتا پولیارو
ممنون از پاسخگوییتون
موتور کولر خیلی صدا میده انگار اهن به اهن ساییده میشه و اینکه خود موتور هم لرزش داره ولی هم دور موتور خوبه هم دور کند و تند به خوبی کار میکنه مشکلش فقط سرو صداشه مشکل از چی موتور میتونه باشه ؟
ممنون
ممنون
موتور ۵۵۰۰ کولر آبی بنده دارای موتور موتوژن 0.75
پولی موتور ۷۵ و پولی پروانه ای ۲۵۶
اگر پولی پرواته ای را ۲۱۰ و پولی موتور را ۸۵ بگیرم مشکلی ایجاد میشود؟