روشنایی خانه یکی از مهمترین امکاناتی است که باید پیش از سکونت در ساختمان مهیا کرد و این مهم به جز سیم کشی برق ساختمان فراهم نمی شود. اما برقکاری ساختمان دارای جزئیات فراوانی است که عدم توجه به آن ها می تواند آسیب های جدی به سیستم برق و کل بنا وارد کند.

از آنجا که یکی از خدمات ما در این مجموعه برقکاری کرج است، قصد داریم تا در این مطلب در خصوص سیم کشی برق ساختمان کرج برای شما صحبت کرده و مراحل سیم کشی را به همراه نکات حیاتی در زمان برقکاری برای شما توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

 روش سیم کشی ساختمان یک طبقه در کرج

هدف از اجرای سیم کشی در ساختمان این است که جریان برق را به سیستم روشنایی ساختمان و کلید و پریزهای برق برسانیم. از این کلید و پریزها می توان برای راه اندازی کولر گازی، کولر آبی، یخچال فریزر و دیگر لوازم برقی در ساختمان و همچنین نصب و راه اندازی آیفون تصویری استفاده کرد.

به طور کلی نحوه سیم کشی برق در یک ساختمان یک طبقه به چند روش قابل اجرا است:

  1. سیم کشی روکار

یکی از ساده ترین و در عین حال کار راه اندازترین روش های سیم کشی در ساختمان به صورت روکار است. چون شما با کمک این شیوه می توانید به سرعت و آسانی و بدون نیاز به کمترین کنده کاری و تخریب در هر مکان که مایلید کلید و پریز برق ساختمان را نصب کنید.

خبر خوب اینکه در روش جدید سیم کشی ساختمان شما می توانید از پوشش های سیم کشی روکار مطابق با رنگ دیوار اتاق خود استفاده کنید، به این ترتیب سیم های برق در معرض دید قرار ندارند و هیچ اختلالی در دکوراسیون داخلی منزل شما ایجاد نمی کنند.

در روش سیم کشی روکار دیگر نیازی به استفاده از جعبه تقسیم در دل دیوار و لوله گذاری از کف ساختمان نیست و بر خلاف سیم کشی توکار شما می توانید تمام ادوات برق کشی را بر روی دیوار نصب کنید.

مهمترین ابزار لازم برای اجرای سیم کشی برق روکار ساختمان شامل پیچ و مهره، سه راهی، زانویی، بوشن، جعبه تقسیم، جعبه کلید، سیم و کانال های محافظ هستند. البته استفاده از هر کدام از این ابزارها با توجه به فاصله سقف و دیوار و تعداد خروجی های شما تعیین می شود.

برای اجرایی کردن سیم کشی روکار باید ابتدا نقشه سیم کشی برق ساختمان را طراحی کنید. سپس جریان برق ساختمان را قطع کرده و سیم های برق را به جعبه تقسیم نصب شده در ساختمان اتصال دهید. بعد از آن سیم ها را به تعداد انشعابات مورد نظر به محل نصب کلید و پریزهای برق هدایت کنید. در نهایت سیم ها را باید توسط داکت پوشش دهید. شما می توانید جهت کسب اطلاعات جامع تر به مقاله سیم کشی برق روکار ساختمان مراجعه کنید.

  1. سیم کشی توکار

اجرای سیم کشی توکار اغلب برای ساختمان های در حال ساخت یا بازسازی پیشنهاد می شود، به این دلیل که نیاز به کنده کاری دارد.

تجهیزات مورد نیاز برای پیاده ساده سیم کشی برق توکار ساختمان بیشتر از سیم کشی برق روکار است و علاوه بر این پیچیدگی های خاص خود را دارد. به عنوان مثال در زمان طراحی سیم کشی توکار در ساختمان لازم است تا بعد از آماده سازی نقشه سیم کشی زیرسازی کار فراهم شود. به همین دلیل اقداماتی از قبیل شیارزنی و لوله گذاری از سقف و کف ساختمان انجام می شود.

در زمان سیم کشی توکار می توان سیم کشی ساختمان از کف یا سیم کشی ساختمان از سقف را در بنا طراحی و اجرا کرد. به همین دلیل برخی از سیم کشی توکار به عنوان اصولی ترین روش سیم کشی برق ساختمان یاد می کنند. توضیحات بیشتر در این خصوص را در مقاله سیم کشی برق توکار ساختمان مطالعه کنید.

  1. سیم کشی با جعبه تقسیم

قدیمی ترین روش سیم کشی برق ساختمان با استفاده از جعبه تقسیم بوده است که البته امروزه روش آن منسوخ شده است و باید سیم کشی را با استفاده از جعبه فیوز یا تابلو برق در ساختمان طراحی و اجرا کنیم.

در این روش از جعبه تقسیم برای گرفتن انشعاب در مسیر لوله ها و سیم ها استفاده می شود. به این ترتیب که در بالای هر کلید برق یک عدد جعبه تقسیم قرار می گیرد و به واسطه آن سیم نول به داخل جعبه تقسیم وارد شده و به سیم نول مربوط به لامپ سربندی می شود. یکی از مزایای مهم سیم کشی با جعبه تقسیم در استفاده کمتر از سیم و لوله برق است.

  1. سیم کشی با قوطی کلید و پریز

در این روش جعبه تقسیم جای خود را به قوطی کلید و پریز می دهد. اما داخل قوطی جایی کافی برای تقسیم سیم ها ندارد، به همین دلیل در زمان سیم کشی با قوطی کلید و پریز فضایی در پشت قوطی ایجاد می کنند تا سیم های برق در آن جا تقسیم شوند.

در سیم کشی برق ساختمان با استفاده از قوطی کلید و پریز سیم های روشنایی از سیم های پریز جدا هستند، بنابراین هر کدام از دسته سیم ها در دو قسمت جداگانه سیم کشی می شوند.

  1. سیم کشی با جعبه فیوز یا تابلو برق

بهترین روش سیم کشی با استفاده از جعبه فیوز یا تابلو برق در ساختمان اجرا می شود. چرا که تقسیم بندی سیم کشی هر کدام از محل های داخلی ساختمان از قبیل اتاق خواب، هال، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و ... به شکل جداگانه به درون جعبه فیوز آورده شده و از آنجا به محل های مورد نظر سیم کشی می شوند.

به این ترتیب امکان کنترل جریان برق در هر کدام از مناطق ساختمان فراهم است و می توان برای مواقعی هچون اصلاح سیم کشی یا عیب یابی سیم ها، تنها برق همان نقطه از ساختمان را قطع نمود. هر چند هزینه اجرایی کردن سیم کشی برق با استفاده از جعبه فیوز بیشتر از دیگر روش ها است، به همین دلیل اغلب در واحدهای مسکونی بزرگ، بیمارستان ها، اداره ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

برقکاری_ساختمان_در_کرج-_1.jpg

مراحل سیم کشی ساختمان در کرج

صفر تا صد طراحی و اجرای سیم کشی برق در ساختمان شامل مراحل متعددی می شود که با توجه به روش سیم کشی انتخاب شده تعداد و نوع مراحل سیم کشی فرق می کند. در قسمت زیر شما را با مراحل سیم کشی برق توکار ساختمان آشنا می کنیم:

  1. بر اساس محل قرارگیری سیستم روشنایی، کلید و پریز برق، آنتن، آیفون، سیستم اطفا حریق، برق اضطراری و غیره نقشه سیم کشی برق ساختمان طراحی می شود. با استفاده از نقشه می توان سیم کشی برق ساختمان را به شکل اصولی تر اجرا نمود.
  2. در این مرحله نقشه طراحی شده برق ساختمان را بر روی کار اجرا می کنیم. بر همین اساس محل های قرارگیری قوطی های کلید و پریز و جعبه فیوز یا تابلو برق در ساختمان توسط خط تراز معین شده و سپس علامت گذاری می شوند.
  3. حال می توان با کمک ابزاری به نام شلنگ تراز یا لیزر تراز محل دقیق نصب این تجهیزات را معین کرد تا در سطحی استاندارد قرار بگیرند.
  4. تا این قسمت از کار نقشه برق کشی ساختمان طراحی شده و محل نصب ادوات روشنایی و کلید و پریزها توسط خط تراز و شلنگ تراز بر روی دیوار مشخص شده اند. اکنون باید با استفاده از ابزاری همچون تیشه، چکش، قلم یا ابزار جدیدتر از قبیل شیارزن، بتن کن یا هیلتی مسیر مشخص شده برای هدایت لوله های برق را کنده کاری کرد. این کنده کاری بر اساس نقشه می تواند در سقف، کف یا دیوارهای ساختمان باشد.
  5. بعد از اتمام کنده کاری های مسیر عبور لوله ها باید محل نصب قوطی های کلید و پریز بر روی دیوار و توسط دستگاه کنده کاری شود.
  6. سوراخ کردن سقف به منظور نصب سیستم های روشنایی ساختمان مرحله بعدی کار است که البته در مورد خانه هایی با سقف کاذب باید سقف ساپورت خورده و سپس لوله فیکس از روی آن عبور داده شود.
  7. تمام کنده کاری های مورد نیاز که انجام شد، در این مرحله قوطی کلید و پریز برق توسط شاپلون بر روی دیوار نصب و تراز می شود.
  8. لوله گذاری مرحله مهمی از اجرای سیم کشی برق ساختمان است که با کمک لوله پلیکا، لوله فلزی یا لوله خرطومی انجام می شود. در مورد لوله پلیکا باید لوله های ورودی و خروجی به داخل جعبه فیوز هدایت شده و جوشکاری و سپس ساپورت زده شوند.
  9. برای اجرای کابل کشی برق، آنتن، تلفن و ماهواره لازم است سینی برق هر کدام از این تجهیزات به صورت جداگانه جوشکاری شده و ساپورت آن ساخته شود.
  10. لوله گذاری برق ساختمان که به اتمام رسید، پوشش مناسبی از مصالح به نام ماهیچه روی لوله ها را می پوشاند تا از آسیب های محیطی به دور باشد.
  11. در این مرحله جعبه فیوز برق ساختمان بر اساس محل مشخص شده در نقشه در داخل ساختمان نصب شده و به خوبی تراز می شود. همچنین جعبه آنتن، ماهواره، تلفن و .. نیز در این مرحله نصب می شوند.
  12. حال به مهمترین مرحله از اجرای سیم کشی برق ساختمان، یعنی سیم کشی می رسیم. اکنون موقع آن رسیده که سیم های برق و همچنین سیم های تلفن، آنتن، دوربین مدار بسته و دیگر سیم ها را به صورت جداگانه از داخل لوله های حامل مخصوص خود عبور داده شوند. برای این منظور از وسیله ای به نام فنر سیم کشی استفاده می شود که در دو جنس فلزی و پلاستیکی در بازار موجود است.
  13. آخرین اقدامی که باید در زمان اجرای سیم کشی برق ساختمان انجام داد، سیم بندی سیم ها و اتصال آن ها به کلیدها، پریزها و قوطی های برق است. انجام دقیق این مرحله بسیار مهم است، چون کوچکترین خطا با خسارت های جانی و مالی فراوان همراه می شود.

برقکاری_ساختمان_در_کرج-_2.jpg

نکاتی که باید در زمان برقکاری ساختمان رعایت کرد

آنچه در قسمت فوق گفتیم تنها یک سری توضیحات کلی در خصوص مراحل اجرای سیم کشی برق ساختمان بود، در حالی که دست یابی به هدف اجرای استاندارد سیم کشی ساختمان نیازمند دقت به نکات زیر است:

  • استفاده از تجهیزات و ادوات معیوب می تواند باعث اتصالی در سیم کشی شود، به همین دلیل نباید از قوطی و لوله های شکسته در سیم کشی استفاده کرد.
  • در زمان طراحی نقشه سیم کشی برق ساختمان باید کوتاه ترین مسیر را در نظر بگیرد تا علاوه بر کاهش پرت لوله ها، هزینه شما در سیم کشی و مصرف سیم کم شده و سرعت اجرای کار افزایش پیدا کند.
  • یکی از مهمترین دلایل در ایجاد نویز در صدا و تصویر تلوزیون و آیفون تصویری این است که کابل آنتن و تلوزیون از داخل لوله مشترک برق عبور داده شده اند. به همین دلیل توصیه می شود از لوله جداگانه برای هدایت سیم برق، سیم آنتن، سیم تلفن، کابل دوربین مدار بسته و کابل آیفون استفاده کنید.
  • نقشه روشنایی ساختمان را طوری طراحی کنید که بعد از نصب تجهیزات روشنایی در ساختمان نور به شکل یکسان در محیط داخلی توزیع شود.
  • لوله گذاری در کف و سیم کشی کف ساختمان در مکان های مرطوب از قبیل حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه ممنوع است. به همین دلیل در این مکان ها باید لوله گذاری از سقف باشد.
  • در مکان هایی که لوله های آب نیز در کنار لوله های برق وجود دارند، باید لوله گذاری را به نحوی انجام دهید که لوله های برق بالاتر از لوله های آب قرار بگیرند تا در صورت نشتی یا ترکیدگی لوله های آب خسارتی به سیستم برق ساختمان وارد نشود.
  • هرگز نباید سیم های بدون برق بدون روکش از داخل پریزها و چراغ ها بیرون زده باشند، در غیر این صورت دچار اتصالی می شوند.
  • بکارگیری سیم های برق خراشیده شده یا زنگ زده ایجاد اتصالی، آتش سوزی و خسارات دیگر می کند.
  • محل نصب جعبه تقسیم یا جعبه فیوز ساختمان باید در مکانی قابل دید و در دسترس باشد.
  • برای محافظت از سیستم برق ساختمان باید از کلیدهای محافظتی در ظرفیت مناسب استفاده کرد.
  • هرگز نباید سیم های برق ساختمان را با استفاده از چسب نواری یا چسب برق به صورت دائمی اتصال داد.
  • گنجاندن تعداد زیادی از سیم های برق در داخل جعبه فیوز برق باعث بالا رفتن حرارت سیم ها و در نتیجه بروز آتش سوزی می شود.
  • توجه به قواعد، قوانین و اصول سیم کشی پیش شرط مهم در دست یابی به سیم کشی ساختمان به شکل اصولی است، از جمله اینکه باید به ارتفاع نصب کلید و پریز از کف ساختمان دقت کنید. به عنوان مثال کلید و پریز روشنایی در پذیرایی در ارتفاع 120 سانتی متری از کف قرار می گیرد. در ادامه توجه شما را به دیگر استانداردها جلب می کنیم:

ارتفاع کلیدهای روشنایی حال، پذیرایی، اتاق ها و راهروها

110 تا 120 سانتی متر

ارتفاع پریز برق در آشپزخانه

60 سانتی متر از اپن و 120 سانتی متر از کف

ارتفاع کلید برق کولر آبی

130 سانتی متر

ارتفاع پریزهای برق، تلفن و آنتن از کف

30 تا 40 سانتی متر

ارتفاع پنل و گوشی آیفون از کف

140 تا 150 سانتی متر

ارتفاع لامپ های آویزی از سقف

30 تا 50 سانتی متر

فاصله کلیدهای ساختمانی از یکدیگر

110 تا 120 سانتی متر

فاصله جعبه فیوز تا لوله های گاز و آب

100 سانتی متر

فاصله قوطی های برق از چارچوب ساختمان

15 تا 25 سانتی متر

سطح مقطع سیم روشنایی

1.5 میلی متر

سطح مقطع سیم پریز برق

2.5 میلی متر

سطح مقطع سیم برق اصلی

4 میلی متر

سطح مقطع سیم های کولر آبی

2.5 میلی متر

ظرفیت فیوز روشنایی

10 آمپر

ظرفیت فیوز پریزها

16 آمپر

ظرفیت فیوز کولر گازی

20 آمپر

ظرفیت فیوز برق اصلی ساختمان

20 آمپر

ظرفیت فیوز کنتور برق

25 آمپر

فیلم سیم کشی

تمام آنچه در خصوص مراحل سیم کشی و همچنین اصول و قواعد سیم کشی برق ساختمان گفتیم را می توانید در قالب فیلم زیر و به صورت تصویری مشاهده کنید. در فیلم زیر آموزش سیم کشی ساختمان به روش برق توکار را مشاهده می کنید که توسط مجریان ما در این مجموعه آماده شده است.

نصب کلید و پریز برق در کرج

از آنجا که نصب کلید و پریز برق ساختمان یکی از مهمترین مراحل در زمان سیم کشی است، در این قسمت قصد داریم تا روش نصب کلید و پریز برق را به صورت جداگانه برای شما توضیح دهیم:

  1. رعایت ایمنی نصب کلید و پریز قبل از هر کاری بسیار مهم است، بنابراین برق ساختمان را از محل جعبه فیوز برق کنید.
  2. بر اساس توضیحاتی که در جدول فوق دادیم، ارتفاع و فاصله نصب کلید و پریز را بر روی دیوار به درستی تعیین کنید.
  3. با کمک فازمتر نوع سیم های فاز و نول را از بین سیم های برق ساختمان تعیین کنید. اگر بعد از اتصال نوک فازمتر به سیم برق چراغ فازمتر روشن شد، یعنی سیم فاز و در غیر این صورت نول است.
  4. پیچ های موجود بر روی مکانیزم پریز برق را از رویه آن باز کرده و بعد از سیم های فاز و نول را به ترمینال های مکانیزم اتصال دهید.
  5. پریز را که اکنون به سیم های فاز و نول برق متصل شده است در داخل قوطی برق قرار دهید.
  6. پریز دارای چنگه هایی است که توسط پیچ به مکانیزم بسته می شود. پیچ های چنگه را با پیچ گوشتی محکم کنید.
  7. کریستال پریز برق بر روی مکانیزم پریز قرار داده و اتصال آن ها را محکم کنید.
  8. در انتها رویه پریز را روی کادر گذاشته و پیچ آن را با پیچ گوشتی ببندید.
  9. در این مرحله به سراغ جعبه فیوز رفته و فیوز برق پریز را وصل کنید تا جریان برق برقرار شود.

پیشنهاد می کنیم برای آموزش تصویری نحوه نصب کلید و پریز برق در ساختمان فیلم زیر را مشاهده کنید که در یکی از پروژه های این مجموعه انجام شده است.

 

در کدام مناطق کرج خدمات می دهیم؟

با اینکه شهر کرج چهارمین شهر پرجمعیت ایران است اما خدمات دهی مجموعه تاسیسات 24 ساعته در تمامی مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شهر کرج امکان پذیر است.

بنابراین ساکنین محلات مختلف کرج از جمله عظیمیه، مهرشهر، جهانشهر، گوهر دشت، کوی کارمندان شمالی، کوی امامیه، کوی کارمندان جنوبی، کوی مدرس، چهارصد دستگاه، شاهین ویلا، باغستان، گلشهر، فردیس، حیدرآباد، کیان مهر، منظریه، حصارک، حسن آباد و زورآباد می توانند از خدمات این مجموعه استفاده کنند.

برای آشنایی بیشتر نحوه خدمات دهی این مجموعه در شهر کرج پیشنهاد می کنیم مقاله تاسیسات 24 ساعته در کرج را مطالعه کنید.

برقکاری_ساختمان_در_کرج-_3.jpg

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در مورد سیم کشی ساختمان مورد نیاز بود را برای شما توضیح دهیم. به همین دلیل از روش های مختلف اجرای سیم کشی در ساختمان و نحوه نصب کلید و پریز برق گفتیم و حتی نکات ضروری در زمان اجرای سیم کشی را یادآور شدیم.

اما همانطور که شما نیز می دانید، اجرای اصولی سیم کشی ساختمان مستلزم داشتن تمرکز است. به همین دلیل تنها کسانی می توانند از عهده این کار به درستی بربیایند که دوره های آموزش سیم کشی ساختمان را گذرانده اند و در کنار آن سال ها به صورت عملیاتی در این حوزه فعالیت کرده اند.

تکنسین های برق فعال در گروه تاسیسات 24 ساعته در شهر کرج نه تنها کار باکیفیت به شما عرضه می کنند، بلکه خدمت خود را همراه با گارانتی تضمین کیفیت انجام می دهند بنابراین شما می توانید با خاطری آسوده به مهارت، دانش و تجربه ایشان اعتماد کنید.

پس اگر ساکن کرج هستید و برای انجام برقکاری ساختمان خود به یک متخصص نیاز دارید، همین الان با شماره های داخل سایت تماس گرفته یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

منابع: منبع 1، منبع 2

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظرات مشتریان

 

اشتراک گذاری این صفحه