همونطور که در داستان ورودم به مجموعه تاسیسات 24 ساعته گفتم، من از مسیر محتوا به این مجموعه رسیدم و همین الان هم در بخش محتوای متنی این مجموعه فعالیت میکنم. این روزها بیشتر افراد به خصوص خانم هایی که مثل من خانه دار و بچه دار هستن، به دنبال کاری در منزل می گردن که هم در خانه حضور داشته باشن و هم بتونن درآمدی کسب کنن.

فعالیت های زیادی وجود دارن که میشه اون ها رو در محیط خانه انجام داد و به درآمد رسید. مثل تولید صنایع دستی، ساخت زیورآلات، حصیر بافی، بافت فرش و تابلو فرش، پرورش کرم ابریشم، تولید و بسته بندی انواع شور و ترشیجات، خشک کردن میوه و بسته بندی اون ها، پاک کردن و بسته بندی سبزی، پرورش گل و گیاه، تولید داروهای گیاهی و صدها مورد دیگه که هر کس میتونه بنا به شرایط منزل، مقدار بودجه مالی، تجربه، علاقه شخصی و مهارتش در یکی از این حوزه ها فعالیت کنه.

اما برای من که به کارهای هنری علاقه ای نداشتم و مهمتر از همه اینکه مدتی کار ترجمه انجام می دادم، فعالیت در حوزه محتوا و نویسندگی دلچسب تر و جذاب تر بود. به همین خاطر تصمیم گرفتم تا روش یادگیری شخصی خودم از محتوا رو برای افراد علاقه مند به نویسندگی و تولید محتوا تعریف کنم. اما قبل از اون اجازه بدید تا بگم محتوا و تولید محتوا چیه؟!

تعریف محتوا از نظر متمم

"محتوا شکلی از اطلاعات که ساختار مشخصی داره و برای انسان به عنوان مخاطب قابل درک و استفاده است"

با این تعریف مشخص میشه که محتوا مدل های مختلفی داره، چون ما انسان ها از راه های زیادی اطلاعات خودمون رو از محیط می گیریم. مثل دیدن یک فیلم یا عکس، شنیدن یک فایل صوتی یا خواندن یک نوشته.

بنابراین محتوا به اشکال مختلفی از قبیل فیلم، پادکست و مقاله تولید میشه. البته این 3 مدل جزو سرگروه های هر مدل محتوا محسوب میشن، چون مدل های متنوع دیگه ای از محتوا مثل اینفوگرافی، گزارش، مصاحبه، پست های وبلاگ، کتاب های الکترونیکی، عکس، موشن گرافی و... همگی در زیرگروه محتوای ویدئویی و متنی قرار میگیرن. حتی تبلیغات تلوزیونی هم نوعی محتوا محسوب میشن که از طریق شبکه های مختلف تلوزیونی به دست مخاطبشون میرسه.

البته دنیای محتوا گسترده تر از این مواردی هست که من گفتم. به عنوان مثال فرض کنید در یک جمع خانودگی قرار گرفتین و با هم سن و سالان خودتون در مورد فلان فیلم که از تلوزیون پخش شده گفت و گو می کنین. تمام صحبت هایی که بین شما و افراد حاضر در مهمانی رد و بلد میشه، نوعی محتوا هست که از طریق کانال گفتاری منتقل میشه.

 

تولید محتوا چیه؟

حالا بریم سراغ سوال اصلی، اینکه منظور ما از تولید محتوا چیه؟!

توی بخش قبلی با محتوا آشنا شدین، پس به راحتی می تونید به این سوال جواب بدید که، تولید محتوا یعنی خلق و تولید اطلاعات خاص که از طریق یک کانال ارتباطی خاص و با هدفی مشخص به گروهی از افراد خاص منتقل میشه.

پس با توجه به این تعریف ما هر روزه و شاید در هر لحظه یا در حال تولید محتوا هستیم یا محتواهای مختلف رو از محیط دریافت می کنیم.

اما هدف از تولید محتوا به عنوان یک حرفه چیزی فراتر از انتقال دادن اطلاعات هست، شما با کمک تولید محتوا می تونید نه تنها با مخاطب تون ارتباط برقرار کنید، بلکه اطلاعات ارزشمندی در اختیارش قرار بدید که مخاطب به شما اعتماد کرده و شما رو به عنوان منبعی مناسب برای رسیدن به جواب سوالاتش و رفع مشکلاتش در نظر بگیره.

به همین خاطر هست که امروزه تولید محتوا به عنوان یک ابزار کاربردی و مناسب در دنیای بازاریابی درون گرا شناخته میشه. (بازاریابی درون گرا نوعی از بازاریابی هست که در این روش گفتگو یا ارتباط مخاطب با کسب و کار یا برند از طرف مخاطب شروع میشه، یعنی این مخاطب هست که به سمت شما میاد و از طریق راه هایی مثل موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و... شما رو پیدا میکنه تا مشکلش رو حل کنید.)

حالا برای اینکه بتونیم مخاطب رو در موتورهای جستجو یا شبکه های اجتماعی یا حتی از طریق یک کتاب آموزشی کوچیک متوجه خودمون بکنیم، نیاز به یک محتوای ارزشمند و قابل دسترس برای مخاطب داریم.

 اینجاست که ارزش واقعی تولید محتوا شناخته میشه. اینکه با تولید، انتشار و توزیع یک محتوا در کانال های مختلف ارتباطی با مخاطب بتونیم خودمون رو به مخاطب معرفی کرده و حتی اگر محصول یا خدماتی داریم، اون محصولات رو به مخاطب بفروشیم که در این مرحله مخاطب به مشتری ما تبدیل میشه و برای ما درآمدزایی داره.

 

روش های یادگیری تولید محتوا

خوشبختانه این روزها راه های مختلفی برای یادگیری تولید محتوا وجود دارن، مثل دوره های آموزشی حضوری تولید محتوا، سایت های آموزش تولید محتوا، کلاس های آموزشی و ... حتی بعضی از سایت ها به صورت رایگان دوره های تولید محتوا رو برگذار می کنن و شما می تونید بعد از یادگیری تولید محتوا به عنوان کارآموز در اون سایت ها مشغول به کار بشید و در نهایت که حسابی در این حرفه کاربلد شدید، پروژه های محتوایی پذیرش کرده و به درآمد برسید.

خود من به شخصه از منابع مختلفی برای یادگیری تولید محتوا استفاده کردم که یکی از مهمترین اون ها سایت متمم بود. در متمم یک نقشه راه برای شما تعریف میشه که می تونید دروس مختلف و مرتبط با تولید محتوا رو بر اساس اون نقشه مطالعه کنید و با انجام تمرینات محتوایی بیشتر در این خصوص به مهارت برسید.

یکی دیگه کتاب های مختلف حوزه تولید محتوا هست، بعضی از کتاب هایی که خودم در این حوزه خواندم رو به شما معرفی می کنم:

  • کتاب برنامه محتوایی یک ساعته نوشته میرا کهتند
  • کتاب آن ها می پرسند شما پاسخ دهید نوشته مارکوس شریدن
  • کتاب ماشین محتوا نوشته دن نوریس
  • کتاب ادبیات تبلیغ نوشته رابت دابلیو
  • کتاب این است بازاریابی نوشته ست گادین
  • کتاب سئو 2020 نوشته آدام کلارک

از وبینارهای رایگان و ارزان قیمت که در پلتفرم های مختلف مثل ایسمینار برگذار میشن غافل نشید. بعضی از این وبینارها به حدی بار آموزشی دارن که تا مدت ها می تونید از اطلاعات ارزشمندی که در اختیارتون قرار دادن استفاده کنید. بعضی از وبینارهایی که من شرکت کردم، عبارتند از:

  • وبینار بازیافت محتوا، از تئوری تا عمل
  • وبینار 5 تکنیک مهم و داغ بازاریابی محتوا
  • وبینار استراتژی سئو در محتوا
  • وبینار اصول نوشتن یک بلاگ پست حرفه ای
  • وبینار ویدئو بساز پولدار شو
  • وبینار اعترافات گوگل از زبان آدام کلارک
  • وبینار آشنایی با پروسه بازاریابی از نگاه کاتلر
  • وبینار اصول طراحی کمپین تبلیغاتی موفق

اگر می خواید بیشتر با روش یادگیری تولید محتوا آشنا بشید پیشنهاد می کنم پست های من در ویرگول به نام های معرفی شغل تولید محتوا به زبان ساده قسمت اول و قسمت دوم رو مطالعه کنید.

 

جمع بندی

با وجود تمام این منابع شما تنها زمانی می تونید در حوزه تولید محتوا به مهارت برسید که عملاً تولید محتوا رو شروع کنید. پس از همین امروز تصمیم بگیرید تا هر چند کوتاه، ولی به صورت روزانه بنویسید. تنها با نوشتن مداوم هست که می تونید مهارت تولید محتوای متنی خودتون رو ارتقا بدید.

اگر به محتوای تصویری و ویدئویی علاقه دارید، از لحظات و اتفاقات جذاب فیلم بگیرید و در شبکه های اجتماعی که عضو هستید منتشر کنید یا عکس هاتون رو در سایت هایی مثل پینترست قرار بدید. نظراتی که از مخاطبین می گیرید، چراغ راه شما در ادامه این مسیر هستن.

سعیده جلالیان- مسئول محتوای مجموعه تاسیسات 24 ساعته

اشتراک گذاری این صفحه