حتماً تا به حال نام انواع کلید برق از جمله کلید تک پل، کلید دو پل، کلید تبدیل و کلید صلیبی را شنیده اید. اما شاید خیلی کم در مورد کلید سه پل مطلبی را خوانده باشید و یا حتی عکس این مدل کلید را دیده باشید.

به همین دلیل کاملاً طبیعی است که اولاً بخواهید بدانید کلید سه پل چیست و کجاها کاربرد دارد و دوماً با نحوه نصب و سیم کشی آن آشنا شوید.

چرا که ممکن است با توجه به کاربردی که کلید سه پل دارد، قصد داشته باشید از این نمونه کلید در سیم کشی برق ساختمان و به منظور کنترل روشنایی تجهیزات الکترونیکی خود استفاده کنید.

به خاطر اینکه تا بحال کمتر از کلید سه پل و طریقه سیم کشی و بستن این مدل کلید صحبت شده است، ما می خواهیم در ادامه این مطلب ابتدا به شما بگوییم که کلید سه پل چیست.

سپس با اشتراک گذاری نقشه سیم کشی کلید سه پل طریقه نصب و راه اندازی این کلید را توضیح خواهیم داد. پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

کلید سه پل چیست؟

 

هر کدام از کلیدهای برق از جمله یک پل، دو پل، تبدیل و صلیبی کاربری های متفاوتی دارند. به عنوان مثال از کلید تک پل برای مواقعی استفاده می شود که بخواهیم یک لامپ را از یک نقطه خاموش و روشن کنیم.

اما برای روشن و خاموش کردن دو لامپ به کلید دو پل نیاز داریم. با این توضیحات مشخص می شود که کلید سه پل هم نوعی از تجهیزات قطع و وصل کننده جریان الکتریکی در مصرف کننده ای همچون لامپ است.

با این تفاوت که کلید سه پل می تواند سه مصرف کننده را روشن و خاموش کند. یعنی شما با نصب یک کلید می توانید سه لامپ را روشن و خاموش کنید.

البته تعداد لامپ هایی که می توانید با استفاده از کلید سه پل روشن و خاموش کنید، با توجه به آمپراژ لامپ ها و ظرفیت کلید سه پل قابلیت افزایش دارد.

جالب است بدانید که کلیدهای سه پل همانند سایر کلیدهای برق در چند مدل توکار، روکار و لمسی طراحی و تولید می شوند.

تصویر جلوی کلید سه پل

نقشه کلید سه پل

 

همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، برای سیم کشی کلید سه پل به سه سیم فاز نیاز داریم. سیم نول را نیز باید به شکل مستقیم به مصرف کننده هدایت کنیم.

در ادامه همین مطلب طریقه سیم کشی کلید سه پل را همراه با جزئیات بیشتر بیان خواهیم کرد.

نقشه سیم کشی کلید سه پل

 

نحوه سیم کشی کلید سه پل ساده

 

سیم کشی کلیدهای سه پل تفاوت زیادی با سیم کشی کلیدهای تک پل ندارد، در کلیدهای تک پل ما یک ورودی فاز به کلید می دهیم و یک خروجی فاز از کلید به سمت لامپ هدایت می کنیم.

اما در کلیدهای سه پل یک فاز ورودی به کلید بسته می شود و در ادامه سه عدد خروجی فاز از کلید گرفته شده و به لامپ ها اتصال داده می شود.

در ادامه روش سیم کشی و نصب کلید سه پل ساده را به صورت مرحله به مرحله برای شما توضیح می دهیم:

مرحله اول: قطع کردن برق ساختمان

از آنجا که رعایت ایمنی در کارهای مرتبط با برق بسیار اهمیت دارد، قبل از هر چیز به سراغ جعبه فیوز رفته و برق قسمتی از ساختمان که قصد نصب کلید سه پل در آنجا نصب نماییم را قطع می کنیم.

حتی پس از اینکه فیوز را در حالت قطع قرار دادیم، بایستی با استفاده از فازمتر جریان برق را در سیم های برق همان نقطه چک کنیم تا از قطع بودن کامل جریان برق مطمئن شویم.

مرحله دوم: باز کردن کلید سه پل

بر روی کلیدهای برق سه پل 3 عدد شاستی یا قاب وجود دارد که باید لبه تیز پیچ گوشتی را به زیر قاب یا شاستی وارد کرده و با کمی فشار به سمت بالا شاستی ها برداشته می شوند.

حالا می توانید مکانیزم کلید سه پل را به راحتی از روی قاب برداشته و به پشت کلید دسترسی داشته باشید.

مرحله سوم: اتصال سیم های برق به کلید سه پل

اگر پشت کلید سه پل را دیده باشید 4 عدد ترمینال تعبیه شده اند. یکی از این ترمینال ها که با رنگ پیچ متفاوت مشخص شده، مخصوص اتصال سیم فاز ورودی است.

بنابراین سیم فاز ورودی از جعبه فیوز ساختمان را به اندازه کافی لخت کرده و قسمت هادی سیم را در زیر پیچ قرمز رنگ می بندیم. توجه داشته باشید پیچ مختص سیم فاز ورودی می تواند هر رنگ متفاوتی از پیچ های دیگر داشته باشد.

سه پیچ یا سه ترمینال دیگر در پشت کلید سه پل قرار دارند که همگی یک رنگ و اغلب به رنگ سفید می باشند. پس بایستی سه سیم ورودی به لامپ ها را به طور جداگانه به زیر این سه پیچ ببندیم.

در سیم کشی کلید سه پل همانند سیم کشی سایر کلیدهای برق از جمله تک پل، دو پل، صلیبی و تبدیل ما به هیچ عنوان سیم نول را وارد کلید نمی کنیم.

چرا که سیم نول از جعبه فیوز یا تابلو برق ساختمان به صورت مستقیم به لامپ که همان مصرف کننده ما است، متصل می شود.

مرحله چهارم: بستن کلید سه پل بر روی دیوار

در این مرحله کار سیم کشی کلید سه پل تمام شده و باید مکانیزم کلید را به همراه قاب آن بر روی دیوار ببنیدم.

برای این که ابتدا دو پیچ اطراف کلید سه پل که وظیفه نگهداری کلید بر روی دیوار را دارند را با پیچ گوشتی کمی شل می کنیم تا دو گیره دو طرف کلید سست شده و مکانیزم در داخل قوطی دیوار قرار بگیرد.

حال همان دو پیچ را به طور هم زمان سفت می کنیم تا کلید به شکل تراز بر روی دیوار نصب شود. در انتها سه شاستی روی کلید سه پل را یک به یک بر روی مکانیزم می بندیم.

تصویر پشت کلید سه پل

نحوه سیم کشی کلید سه پل لمسی

 

گفتیم که کلیدهای برق سه پل در نوع لمسی هم طراحی و تولید می شوند. در این قسمت می خواهیم در خصوص سیم کشی و نصب کلیدهای برق سه پل لمسی صحبت کنیم.

روش سیم کشی کلید سه پل لمسی در مقایسه با سیم کشی کلید سه پل ساده ای که در بخش قبلی توضیح دادیم، تفاوت چندانی ندارد.

به جز این که در کلید سه پل لمسی اسم ترمینال های سیم های برق با مدل ساده متفاوت است. این ترمینال ها به نام های L، A، B و C مشخص شده اند.

ترمینال L در کلید سه پل لمسی مختص اتصال سیم فاز ورودی به کلید است. سه سیم فاز خروجی نیز از ترمینال های A، B و C در پشت کلید سه پل به لامپ ها وصل می شوند.

نکته مهمی که در خصوص نصب و سیم کشی کلید سه پل لمسی وجود دارد این است که قاب روی کلیدهای لمسی اغلب از جنس شیشه ای است.

بنابراین باید در زمان باز کردن کلید و نصب آن مراقب باشید که به قاب ضربه ای وارد نشده و نشکند. در غیر این صورت کلید عملاً بلااستفاده می شود.

تصویر کلید سه پل لمسی

جمع بندی

در این مطلب در بین مدل های مختلف کلید و پریز برق با کلید برق سه پل آشنا شدیم که به منظور کنترل روشنایی سه مصرف کننده می توان از آن استفاده کرد.

کلیدهای برق سه پل تفاوت چندانی در سیم کشی با سایر کلیدهای برق از جمله کلید برق تک پل ندارند. به جز اینکه در کلید برق سه پل ما سه خروجی فاز نیاز داریم، در حالی که در کلید برق تک پل یک خروجی فاز کفایت می کند.

سیم کشی و نصب کلید و پریز برق با وجود سادگی که در ابتدای کار دارد، بسیار حساس بوده و برای اگر در زمینه برق سررشته ای نداشته باشیم حتی می تواند خطر جانی در پی داشته باشد.

از طرفی اگر سیم کشی کلید به درستی صورت نگیرد، احتمال اتصالی کردن کلید برق و حتی سوختن لامپ ها نیز وجود دارد.

به همین دلیل پیشنهاد ما به شما این است که از تخصص یک مجری برقکار با سابقه برای نصب و سیم کشی کلید برق سه پل خود کمک بگیرید.

مجموعه تاسیسات 24 ساعته با همراهی گروهی از متخصصین حوزه برق و تاسیسات می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای این منظور باشد.

برقکار تاسیسات 24 ساعته در حال نصب کلید سه پل

در این گروه نصب انواع کلید و پریز برق همراه با ضمانت به شما مشتریان عرضه می شود تا هیچ نگرانی بابت کیفیت کار نداشته باشید.

چنانچه در ساختمان نوساز خود قصد نصب کلید برق سه پل را داشته و یا می خواهید کلیدهای برق قدیمی را به مدل سه پل تغییر دهید، لازم است همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های سایت تماس بگیرید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3

 

اشتراک گذاری این صفحه