یکی از خدمات ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته رفع خرابی سیم کشی و اتصالات تلفن است که در این مطلب قصد داریم در این خصوص بیشتر صحبت کنیم.

درست است که اهمیت وجود تلفن به اندازه آب، برق و گاز نیست. اما اگر همین وسیله هم روزی دچار مشکل شود، می تواند تا حد زیادی ریتم معمولی زندگی را به هم بزند.

در اکثر موارد وقتی مشکلات به وجود آمده در تلفن ثابت را جستجو می کنیم، تنها سرنخی که پیدا می شود، وجود نقص در سیم کشی و اتصالات تلفن است.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مطلب ابتدا مشکلات رایج مربوط به سیم کشی تلفن را بررسی کرده و سپس راه های رفع خرابی سیم کشی و اتصالات تلفن را بیان کنیم.

 

مشکلات رایج سیم کشی تلفن به همراه علت و راه حل آن

خرابی سیم کشی و اتصالات تلفن ثابت می تواند خود را به شکل های مختلف نشان دهد، که اغلب با توجه به صدای بوق تلفن برای کاربر قابل تشخیص است.

ما در این قسمت به مهمترین آن ها اشاره کرده ایم:

  • تلفن بوق ممتد می زند.

مطمئناً یکی از گوش خراش ترین صداهایی که می توان شنید، این است که گوشی تلفن را برای برقراری تماس نزدیک به گوش می گیریم، با صدای ممتد بوق بلند آن مواجه می شویم. در این حالت با وجود اقدام به شماره گیری باز هم صدای بوق همچنان باقیست.

بوق ممتد در تلفن ثابت نشان دهنده خرابی خط تلفن است و تا زمانی که آن را حل نکنیم، تلفن بوق اتصال نداشته و نمی توان با آن شماره گرفت.

علت بوق ممتد در تلفن ثابت

چنانچه بوق ممتد در تلفن ثابت به دلیل خرابی سیم کشی و اتصالات تلفن باشد، یکی از دلایل آن خیس شدن سیم های تلفن و اتصالی آن هاست.

البته در یک حالت دیگر هم ممکن است تلفن بوق ممتد بدهد، به این صورت که اتصالات و یا سیم تلفن نزدیک به سیم برق ساختمان قرار گرفته باشند.

راه حل رفع بوق ممتد تلفن ثابت

اولین کاری که باید در صورت مواجه شدن با مشکل بوق ممتد تلفن انجام دهید این است که یک دستگاه تلفن را به سر خط اصلی در قسمت ورودی ساختمان وصل کنید.

منظور از سر خط اصلی همان جعبه تقسیم تلفن است که تمامی سیم های تلفن از آن قسمت به داخل ساختمان کشیده می شود.

جعبه تقسیم تلفن از دو بخش تشکیل شده که از آن ها مخصوص شرکت مخابرات است و شما امکان باز کردن قفل آن را ندارید، اما می توانید به بخش دیگر جعبه تقسیم تلفن که مخصوص مشترکین است، دسترسی داشته باشید.

بعد از باز کردن باکس مختص مشترکین تلفن ثابت، باید سیم تلفن واحد خود را از میان سیم های آن قسمت پیدا کرده و گوشی تلفن را به ترمینال مربوط به آن وصل کنید.

اگر بعد از اتصال باز هم تلفن بوق ممتد داشت، به این معنی است که مشکل خط تلفن از مخابرات بوده و فقط باید به با مرکز خرابی تلفن تماس بگیرید و موضوع را اطلاع دهید تا نیروهای مخابرات برای حل آن اقدام کنند.

اما چنانچه با اتصال تلفن به سر خط اصلی، صدای بوق ممتد از بین رفت و تلفن بوق آزاد داشت، مطمئن می شوید که علت این مشکل از سیم کشی داخلی تلفن ثابت در ساختمان خودتان است.

در این شرایط تماس گرفتن با مرکز مخابرات مشکلی از شما حل نخواهد کرد، چون این شرکت فقط موظف است تا مشکلات خطوط ارتباطی خود را رفع کند.

از آنجا که مرطوب شدن سیم کشی تلفن و یا مجاورت سیم برق با سیم کشی تلفن باعث چنین معضلی می شود، باید هر چه زودتر برای یافتن نشتی آب به خطوط تلفن و یا جدا سازی سیم برق با سیم تلفن اقدام کنید.

اگر به تازگی در محله شما بارندگی یا طوفان رخ داده، ابتدا به سراغ جعبه اصلی تلفن بروید تا مطمئن شوید که آب به داخل جعبه و سیم ها نفوذ نکرده است.

همچنین باید بررسی کنید که برقکار قبلی سیم کشی برق ساختمان را از نزدیکی سیم تلفن عبور نداده باشد.

در صورتی که جعبه تقسیم تلفن کاملاً خشک بود، این احتمال وجود دارد که سیم های توکار تلفن در اثر نشتی لوله آب ساختمان خیس شده اند.

در هر صورت باید در چنین مواقعی از متخصص برقکار کمک بگیرید تا منشا بوق ممتد تلفن را به راحتی برای شما پیدا کند.

رفع خرابی سیم کشی و اتصالات تلفن 1

  • تلفن بوق مشغولی می زند، در حالی که خط مشغول نیست.

یکی دیگر از مشکلات رایج در سیم کشی تلفن ثابت این است که با وجود مشغول نبودن تلفن، اگر شخصی با ما تماس بگیرد، تلفن بوق مشغول می زند.

علت مشغول بودن خط تلفن در حالی که تلفن مشغول نیست.

دلیل اصلی این مشکل در اتصالی کردن سیم های تلفن و یا وجود مانع فلزی در مسیر سیم کشی است. در صورتی که سیم تلفن فرسوده شده باشد، این احتمال وجود دارد که روکش سیم ها از بین رفته و سیم دچار اتصالی می شود.

راه حل رفع اتصالی سیم تلفن و مشغول بودن بی دلیل خط

باز هم به عنوان اولین اقدام باید به سراغ جعبه تقسیم تلفن رفته و یک دستگاه تلفن را به سر خط وصل کنید تا مطمئن شوید که مشکل از مخابرات نیست.

پس از آن اگر از خرابی سیم کشی داخلی تلفن خود اطمینان حاصل کردید، باید با توجه به نوع سیم کشی به عیب یابی آن بپردازید.

چنانچه سیم کشی تلفن شما به صورت روکار است، این احتمال را باید داد که سیم ها بر اثر عوامل محیطی دچار آسیب شده اند.

در هر صورت بهتر است به دنبال منبع اصلی اتصالی باشید. شاید لازم باشد کل سیم کشی تلفن واحد ساختمانی خود را با کمک یک مجری برقکار تعویض و بازسازی کنید.

رفع خرابی سیم کشی و اتصالات تلفن 2

  • با وجود پرداخت قبض تلفن، اما خط قطع است و تلفن بوق ندارد.

قطع بودن خط تلفن در صورت داشتن بدهی به شرکت مخابرات امری طبیعی است که تنها بعد از پرداخت قبض تلفن امکان وصل شدن مجدد آن وجود دارد.

اما مشکل از جایی آغاز می شود که قبض را سر موعد پرداخت کرده اید، اما باز هم تلفن بوق ندارد یا به معنای دیگر، تلفن قطع است.

علت قطع بودن بوق تلفن

چند علت را می توان در قطع بودن بوق تلفن سهیم دانست:

  • اتصالی کردن سیم کشی تلفن
  • قطع شدن سیم های تلفن
  • خرابی سوکت تلفن
  • خرابی پریز تلفن

برای هر کدام از این دلایلی که گفتیم، باز هم می توان علت های متنوعی را ذکر کرد که در نهایت باعث قطعی تلفن می شوند.

از جمله اینکه اگر بارندگی شدید در منطقه شما رخ داده باشد، به احتمال زیاد آب به داخل باکس مخابراتی نفوذ کرده است و باعث اتصالی و در نهایت قطعی تلفن شده است.

همچنین اگر عملیات کنده کاری و گود برداری در اطراف ساختمان شما انجام شده است، این احتمال دور از ذهن نیست که کابل های تلفن آسیب دیده و قطع شده باشند.

در این میان نباید از جویده شدن سیم های تلفن توسط جانواران موذی همچون موش غافل شد. علاوه بر این اگر سیم کشی تلفن شما به صورت روکار انجام شده و سیم ها را در محل رفت و آمد قرار داده اید، ممکن است دچار آسیب شده باشند.

راه حل رفع قطعی تلفن

به تعداد دلایلی که برای قطعی تلفن گفتیم، می توانیم راه حل برای رفع این مشکل داشته باشیم:

  1. تلفن را به سر خط وصل کنید تا از قطع نبودن کابل مخابرات اطمینان حاصل کنید.
  2. اتصالات تلفن را یک به یک چک کنید تا مطمئن شوید به ترمینال های خود در داخل جعبه تقسیم تلفن وصل شده اند.

اگر هر کدام از اتصالات قطع شده بودند، نیاز به اصلاح دارند. توجه داشته باشید که اتصالات تلفن یا به صورت پیچی و یا به شکل ترمینال کروز هستند.

  1. تلفن خود را به یک پریز دیگر در داخل ساختمان بزنید، شاید مشکل از پریز باشد. در این صورت باید فقط پریز تلفن را تعویض کنید.
  2. اگر یک دستگاه تلفن دیگر در منزل دارید، آن را به پریز تلفن وصل کنید. اگر اشکال از سوکت تلفن باشد، ایراد کار معلوم می شود. در این صورت با صرف هزینه ای بسیار جزئی می توانید سوکت تلفن را عوض کنید.
  3. در نهایت اگر اشکال کار در هیچ یک از موارد فوق نبود، به احتمال زیاد کابل تلفن شما از داخل لوله حامل سیم تلفن و یا داخل داکت کشی تلفن آسیب دیده و باید توسط برقکار تعویض شود.

رفع خرابی سیم کشی و اتصالات تلفن 3

  • خط تلفن نویز دارد.

منظور از نویز هرگونه اختلالی است که بر سر راه برقراری ارتباط قرار گرفته و باعث ایجاد صداهای غیرمعمول همچون خش خش کردن در تلفن و قطع و وصل تلفن می شود.

در نتیجه هیچ ارتباط موثری با طرف مقابل برقرار نشده و انتقال پیام به خوبی صورت نمی گیرد. جالب است بدانید که نویز تلفن حتی باعث می شود که برقراری ارتباط از طریق اینترنت نیز با مشکل مواجه شده و یا حتی قطع شود.

علت ایجاد نویز در خط تلفن

در اکثر موارد علت اصلی ایجاد نویز در خط تلفن به دلیل نقص در سیم کشی آن است. به این صورت که یا کابل به درستی کشیده نشده و یا محل کابل تلفن و یا مسیر آن مشکل دارد.

  • عدم استفاده از داکت کشی در زمان سیم کشی روکار تلفن
  • کشیدگی بیش از حد سیم تلفن در زمان نصب
  • مجاورت سیم تلفن با سیم برق
  • استفاده از سیم تلفن نامرغوب
  • استفاده از سیم تلفن تکه تکه
  • آسیب دیدگی سیم تلفن
  • کیفیت پایین پریز تلفن
  • سولفاته شدن پریز تلفن

تمامی این دلایلی که گفتیم به تنهایی می توانند باعث ایجاد نویز در تلفن شوند و برای رفع این مشکل باید به صورت تک به تک مورد بررسی قرار بگیرند.

راه حل رفع نویز در تلفن

  1. در صورتی که سیم کشی برق یا سیم کشی آیفون شما در مجاورت تلفن انجام شده است، راهی جز تغییر مسیر کابل تلفن وجود ندارد.
  2. وقتی سیم تلفن بیش از حد کشیده شود، احتمال ایجاد پارگی در داخل سیم وجود دارد. اگر سیم های تلفن در حال کشش هستند، باید با اضافه کردن به طول سیم آن را آزاد کنید.
  3. چنانچه از سیم تلفن یا رانژه نامرغوب یا تکه تکه در سیم کشی تلفن خود استفاده کرده اید و یا مدت زمان طولانی از انجام سیم کشی تلفن شما می گذرد، باید برای رفع نویز در تلفن، به تعویض کلی سیم کشی اقدام کنید.
  4. گاهی هم خرابی پریز همچون سولفاته شدن اتصالات پریز باعث ایجاد نویز می شود، که می توان گفت ساده ترین راه حل آن تعویض پریز تلفن است.

رفع خرابی سیم کشی و اتصالات تلفن 4

جدول عیب یابی و رفع خرابی سیم کشی تلفن و اتصلات آن

در این قسمت از متن به منظور سهولت شما برای پیدا کردن علت اصلی خرابی سیم کشی تلفن و نحوه رفع عیب آن تمامی آنچه که در قسمت قبل گفته ایم را در قالب یک جدول جمع و جور آورده ایم:

نوع مشکل

دلایل

راه حل ها

بوق ممتد در تلفن

·        مرطوب شدن سیم های تلفن

·        مجاورت با سیم برق

·        پیدا کردن رد رطوبت و رفع آن

·        جداسازی مسیر سیم کشی تلفن از سیم کشی برق

بوق اشغال در تلفن

·        سیم کشی معیوب

·        اتصال سیم ها به یکدیگر

·        اتصال سیم ها به جسم فلزی

·        بررسی سیم کشی تلفن از مبدا چک کردن اتصالات آن

·        تعویض سیم کشی تلفن

تلفن بدون بوق

·        اتصالی سیم های تلفن

·        قطعی سیم های تلفن

·        خرابی سوکت تلفن

·        معیوب بودن پریز تلفن

·        پیدا کردن دلیل اتصالی از جمله رطوبت، از بین رفتن روکش سیم ها و اتصال به جسم فلزی

·        تعویض سیم کشی تلفن

·        تعویض سوکت تلفن

·        تعویض پریز تلفن

وجود نویز در تلفن

·        استفاده از سیم و پریز تلفن نامرغوب

·        آسیب دیدن سیم کشی تلفن

·        نزدیکی سیم تلفن با سیم برق

·        خرابی پریز تلفن

·        تعویض سیم کشی تلفن

·        جداسازی مسیر سیم کشی تلفن از سیم کشی برق

·        تعویض پریز تلفن

حرف آخر

حتماً تایید می کنید که خرابی سیم کشی تلفن و اتصالات آن تا چه حد می تواند برنامه های یک روز معمولی ما را بهم بریزد.

هیچ چیز ناراحت کننده تر از این نیست که گوشی تلفن را برداریم تا به یکی از اعضای خانواده یا حتی نزدیک ترین دوستمان تماس بگیریم، اما تنها صدایی که می شنویم بوق بلند ممتد و یا صدای نویز در تلفن باشد.

یا یک شرایط اضطراری را تصور کنید که می خواهید برای یک کار فوری با شخصی تماس بگیرید، اما تلفن قطع است و هر چه تلاش می کنید ارتباطی برقرار نمی شود.

گاهی داستان خرابی سیم کشی تلفن آنقدر برایمان مسئله ساز می شود که تنها راه خلاصی از آن را در کمک فوری از یک فرد متخصص برقکار می دانیم.

اما دسترسی سریع به نیروی فنی برق کار در چنین شرایطی دشوار است، مخصوصاً اینکه از نظر برخی افراد موضوع خرابی سیم کشی تلفن آنقدرها هم مهم و ضروری نیست که نیروی متخصص را سریعاً برای شما بفرستند.

اما ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته این طور فکر نمی کنیم. به نظر ما هم خرابی سیم کشی تلفن باید در کمترین زمان ممکن بررسی و رفع شود.

به همین دلیل این اطمینان را به شما می دهیم که اگر خرابی سیم کشی تلفن خود را به مجموعه ما بسپارید، متخصص ترین نیروهای ما در اسرع وقت در محل حاضر شده و به رفع عیب از خطوط تلفن خواهند پرداخت.

نیازی نیست بابت کیفیت خدمات ما نگران باشید، چون تمامی خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته همراه با ضمانت به شما ارائه می شوند. تنها به این دلیل که رضایت کامل مشتری مهمترین خواسته ماست.

پس اگر سیم کشی تلفن ثابت شما با هر مشکلی مواجه شده، پیشنهاد می کنیم همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید تا از بازدید رایگان متخصصین ما نیز بهره مند شوید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3

منابع انگلیسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4

 

اشتراک گذاری این صفحه