مطب دندانپزشکی نیز همانند یک ساختمان مسکونی به برق کشی نیاز دارد. اما موردی که روش سیم کشی برق مطب را با روش سیم کشی برق یک ساختمان مسکونی متفاوت می کند، نوع تجهیزات برقی استفاده شده در مطب دندانپزشکی است که اغلب بسیار پرمصرف و گران قیمت هستند.

به همین دلیل اهمیت اجرای اصولی سیم کشی برق در مطب دندانپزشکی از همین نکته مشخص می شود. با ما در ادامه همراه باشید تا شما را با ملزومات برق کشی مطب و روش اجرای آن آشنا کنیم.

تاسیسات برقی مطب دندانپزشکی شامل چه مواردی است؟

در ابتدا بهتر است بدانیم تاسیسات برقی مطب دندانپزشکی شامل چه مواردی است. این موارد شامل برق یونیت، روشنایی، مانیتورینگ، ups، برق ساکشن مرکزی و ... است

در کلیپ زیر آقای عبدالحسینی از همکاران ما در مورد اینکه تاسیسات برقی مطب دندانپزشکی شامل چه مواردی است بصورت مفصل توضیح می دهد.

 

نحوه برق کشی مطب دندانپزشکی

با توجه به مقدار بازسازی مد نظر در مطب دندانپزشکی می توان یکی از مدل های سیم کشی برق روکار یا سیم کشی برق توکار را انتخاب کرد.

چنانچه بازسازی مطب به صورت کلی باشد، بهتر است سیم کشی به صورت توکار اجرا شود. اما گاهی بازسازی به صورت جزئی است، یعنی قرار نیست کل کف تخریب شود. در این حالت می توان بخشی از سیم کشی را توکار و بخشی دیگر را روکار اجرا نمود.

نوع لوله گذاری برق در ساختمان مطب با توجه به اینکه ساختمان در حال بازسازی باشد یا در حال ساخت فرق می کند. در اکثر مواقع سیم کشی برق مطب در ساختمان های در حال بازسازی انجام می شود.

در این شرایط با در نظر گرفتن میزان کنده کاری و تخریب کف می توان یکی از مدل های لوله گذاری از سقف یا لوله گذاری از کف را انتخاب کرد. اما به طور کلی در 90 درصد مواقع لوله گذاری مطب از کف ساختمان انجام می شود.

لوله گذاری برق در مطب با کمک لوله های پی وی سی انجام می شود که با خم گرم لوله ها را حالت داده و در مسیر لوله گذاری مورد استفاده قرار می دهیم.

به طور معمول کابل کشی هر یونیت دندانپزشکی به صورت جداگانه از هم انجام می شود. یعنی از هر یونیت یک کابل کشی جداگانه به داخل رک های هدایت می کنیم.

به این دلیل که در آینده برای نصب یو پی اس به مشکل نخورند. علاوه بر این برای هر یونیت یک کابل کشی یوپی اس و یک کابل کشی برق شهری در نظر می گیریم.

ظرفیت تابلو برق در مطب دندانپزشکی با توجه تجهیزاتی که قصد نصب آن ها را دارند متفاوت است. به عنوان مثال برای مواقعی که کل تجهیزات مطب از جمله یونیت ها، کمپرسورها و ساکشن ها به صورت پو پی اس کابل کشی شده است به دو تابلو برق نیاز داریم.

اما در شرایطی که فقط برق شهری به تجهیزات وصل می شود، با توجه به تفکیکی که انجام شده و متراژ واحدها یک تابلو برق در نظر می گیریم.

با این حال اصولاً برای تجهیزات پزشکی که جریان برق زیادی می کشند، فیوز برق جداگانه در نظر می گیریم و یونیت ها را با توجه اتاق محل نصب خود فیوز گذاری می کنیم.

توجه داشته باشید که روش سیم کشی برق مطب دندانپزشکی با سیم کشی برق کلینیک دندانپزشکی هیچ تفاوتی با هم ندارند و تنها در وسعت کار با هم متفاوتند.

به این دلیل که کلینیک دندانپزشکی چند یونیت بیشتر از مطب دندانپزشکی در اختیار دارد و تعداد واحدهای بیشتری دارد، در نتیجه سیم کشی آن پیچیده تر بوده و تعداد فیوزهای بیشتری نیاز دارد.

در کلیپ زیر آقای عبدالحسینی سیم کشی برق یونیت دندانپزشکی و نکات مهم آن را توضیح می دهند.

همچنین سیم کشی برق مطب با سیم کشی برق یک واحد مسکونی تفاوت چندانی ندارد، به جز اینکه در داخل مطب از تجهیزات مختلفی استفاده می شود که باید بر اساس ظرفیت آن ها از کابل های برق، فیوزها و سیم های برق متفاوت از سیم کشی برق واحد مسکونی بکار گرفته شود.

به عنوان مثال سیم های برق مطب باید از نوع تمام مس باشد، چون تجهیزات برقی مطب به شدت گران قیمت هستند، بنابراین باید با در نظر گرفتن اتصالات و لوله گذاری های دقیق تر، نوسانات برق در مطب را تا حد زیادی کنترل کرد.

اگر می خواهید با روش اجرای لوله کشی یونیت دندانپزشکی آشنا شوید، روی لینک مقاله بزنید.

آموزش_برق_کشی_مطب_دندانپزشکی_به_زبان_ساده-_1.jpg

اجرای سیستم روشنایی در مطب دندانپزشکی

سیستم های روشنایی قابل استفاده در مطب دندانپزشکی با توجه به متراژ اتاق و مقدار روشنایی مد نظر پزشک متفاوت است.

طبیعتاً هر چقدر متراژ اتاق بیشتر باشد باید از سیستم های روشنایی بیشتر استفاده کرد. از طرفی برخی پزشکان ترجیح می دهند هزینه بالاتری متقبل شده و سیستم روشنایی مجهزتری در داخل ساختمان مطب خود طراحی کنند.

پس نوع تجهیزات برقی استفاده شده برای سیستم روشنایی مطب از جمله لوستر، لامپ های هالوژن سقفی، مهتابی و نور مخفی با توجه به درخواست صاحب مطب انتخاب می شود.

 

لیست تجهیزات برق مورد استفاده در مطب دندانپزشکی

  1. یو پی اس

یو پی اس یک نوع دستگاه تامین کننده برق اضطراری است که در مواقع قطعی برق یا حتی نوسانات برق می تواند به کمک تجهیزات برقی ساختمان بیاید.

چنانچه کل تجهیزات برقی مطب به سیستم یوپی اس متصل شود، دیگر نیازی به استفاده از استابلایزر نیست. چون یو پی اس خود به تنهایی می تواند نوسانات برق را نیز کنترل کرده و برق مورد نیاز را تامین کند.

  1. استابلایزر

اگر تنها یونیت ها به یوپی اس وصل باشند، بهتر است یک استابلایزر در مطب استفاده شود تا دیگر وسایل برقی از جمله کمپرسور و ساکشن مرکزی به آن متصل شوند. با کمک استابلایزر کل نوسانات برق کنترل می شود.

  1. تابلو برق

در ساختمان مطب دندانپزشکی نیز همانند یک ساختمان مسکونی از تابلو برق استفاده می شود که با توجه به وسعت کار و همچینن نوع سیستم برق استفاده شده که یو پی اس باشد یا برق شهری، می توان از یک یا دو عدد تابلو برق استفاده کرد.

همچنین نوع تابلو برق مطب با توجه به وسعت واحد فرق می کند. به بیانی دیگر می توان از تابلو برق تک فاز یا تابلو برق سه فاز در مطب استفاده کرد.

در شرایطی که ساختمان مطب دندانپزشکی بزرگ است، تعداد تجهیزات برقی مختص دندانپزشکی و همچنین کولر گازی های مطب طبیعتاً بیشتر هستند، در نتیجه مقدار بار برقی ساختمان افزایش پیدا می کند و باید از تابلو برق 3 فاز استفاده کرد.

اما اگر مطب قبلاً ساختمان مسکونی بوده و در حال حاضر به کولر آبی مجهز است، همان تابلو برق تک فاز می تواند جوابگوی نیاز ساختمان باشد.

آموزش_برق_کشی_مطب_دندانپزشکی_به_زبان_ساده-2.jpg

سایز و جنس سیم برق قابل استفاده در برق کشی مطب دندانپزشکی

معمولاً برای سیم کشی برق دستگاه های پزشکی مثل یونیت از سیم های برق با سایز 2.5 استفاده می شود. اما برای بعضی دیگر از تجهیزات مطب از قبیل کمپرسور باد، اتوکلاو و ساکشن مرکزی سیم برق در سایز 4 در نظر گرفته می شود.

سیم های برق در کیفیت های مختلف و جنس های متنوع در بازار موجود هستند. از قبیل سیم های برق مسی، آلومینیومی و ...

در این بین سیم های برق تمام مس بهترین انتخاب است که تاییدیه اداره برق را دارد. استفاده از دیگر سیم ها مورد تایید نیست و چه بهتر از همان سیم برق تمام مس در برق کشی مطب دندانپزشکی استفاده شود.

در مطلب لوله کشی ساکشن مرکزی مطب دندانپزشکی به طور کامل در خصوص روش اجرای کار توضیح داده ایم. جهت مطالعه لینک مقاله را لمس کنید.

 

نصب سیستم ارتینگ در مطب دندانپزشکی

بهتر است در تمام ساختمان های مسکونی و تجاری از سیستم ارتینگ استفاده شود. مطب دندانپزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما باز هم این انتخاب کارفرما است که نیاز به سیستم ارتینگ داشته باشد یا خیر.

در صورت اجرای سیستم ارتینگ در مطب دندانپزشکی تمام تجهیزات برقی مطب به ارتینگ متصل می شوند.  البته یک پیش شرط مهم این است که ساختمان مطب با چاه ارت مورد تایید اداره برق مجهز باشد.

آموزش_برق_کشی_مطب_دندانپزشکی_به_زبان_ساده-3.jpg

ارتفاع نصبیات برق در مطب

به طور کلی ارتفاع نصبیات برق در مطب دندانپزشکی همانند ارتفاع نصبیات برق در ساختمان های مسکونی است. به این ترتیب ارتفاع نصب تجهیزات برقی از مطب از قبیل کلید و پریز، تابلو برق و روشنایی به صورت زیر محاسبه می شود:

  • ارتفاع کلید و پریزهای بالای کابینت: 135 سانتی متر از کف
  • ارتفاع کلید و پریزها در اتاق انتظار مطب: 45 سانتی متر از کف
  • ارتفاع نصب کلید فن: 120 سانتی متر از کف
  • ارتفاع تابلو برق: 170 سانتی متر از کف
  • ارتفاع نصب آژیر حریق: 2 تا 2.4 متر از کف

توجه داشته باشید که کلید و پریزهای برق در مطب باید حداقل 150 سانتی متر از لوله های آب و گاز و بین 10 الی 30 سانتی متر از چارچوب درب مطب فاصله داشته باشند.

آموزش_برق_کشی_مطب_دندانپزشکی_به_زبان_ساده-_4.jpg

طراحی و اجرای برق اضطراری در مطب

یکی از ملزومات سیم کشی برق مطب دندانپزشکی در نظر گرفتن سیستم برق اضطراری است تا اگر حین عمل جراحی بر روی لثه و دندان بیمار برق مطب به هر دلیلی قطع شد بتوان با کمک برق اضطراری عمل جراحی بیمار را به اتمام رساند، در غیر این صورت پزشک با مشکل مواجه می شود.

حال با توجه به بودجه مورد نظر صاحب مطب می توان کل تجهیزات برقی مطب از جمله یونیت ها، کمپرسور و ساکشن مرکزی را به برق اضطراری یا همان UPS تجهیز کرد یا اینکه تنها تعداد از یونیت ها را به برق اضطراری و باقی تجهیزات را به برق شهری وصل نمود.

علاوه بر این موارد می توان سیستم برقی اضافی نیز بر حسب نیاز مطب در نظر گرفت. به عنوان مثال سیستم اعلام حریق، سیستم دوربین مدار بسته و... بنابراین اجرای این سیستم ها در مطب دندانپزشکی کاملاً انتخابی است و الزامی به استفاده از آن ها وجود ندارد.

با این حال بهتر است که برای حفظ مطب از آتش سوزی احتمالی و همچنین تامین امنیت این مکان از سیستم اعلام حریق و دوربین مدار بسته استفاده شود.

 

اجرای شبکه داخلی مطب دندانپزشکی

شبکه داخلی در مطب دندانپرشکی به این صورت است که برای هر قسمت از مطب یک کابل شبکه در نظر می گیریم. به عنوان مثال برای هر یونیت، میز منشی، اتاق عکس برداری و... یک کابل شبکه در نظر گرفته شده و همه را در داخل راک جمع می کنیم.

تمام این کابل ها با استفاده از یک سرور تحت یک شبکه قرار می گیرند که اطلاعات بیمار از جمله عکس هایی که از دهان و دندان خود گرفته بر روی میز منشی و هر یونیت قابل دسترس پزشک خواهد بود.

با کمک سیستم شبکه داخلی در مطب دندانپزشکی تمام پرونده بیماران به صورت شبکه ای بوده و دیگر نیازی به پرونده کاغذی نیست. چون با کمک این سیستم حتی منشی مطب می تواند وقت ویزیت بیماران را نیز تعیین کند.

آموزش_برق_کشی_مطب_دندانپزشکی_به_زبان_ساده-_6.jpg

سیستم صوتی مطب دندانزشکی

سیستم صوتی یکی دیگر از سیستم های انتخابی در مطب دندانپزشکی است که الزامی به اجرا ندارد. سیستم صوتی به دو صورت در مطب اجرا می شود:

  1. کنترل صدای تمام بلندگوها از یک نقطه است، در این مدل تنها منشی می تواند از میز منشی صدا را پخش، کم یا زیاد کند.
  2. کنترل صدا از نقاط مختلف مطب قابل انجام است، در این مدل برای هر نقطه از مطب یک کلید سلکتوری در نظر می گیریم که می توانند با کمک آن صدای بلندگوها را کنترل کنند.

هر کدام از این مدل ها که برای سیستم صوتی مطب انتخاب شود، نوع سیم کشی متفاوت خود را خواهند داشت که توسط مجری برق کار قابل انجام است.

آموزش_برق_کشی_مطب_دندانپزشکی_به_زبان_ساده-_5.jpg

 

صفر تا صد تاسیسات برقی پروژه مطب دندانپزشکی

در کلیپ زیر صفر تا صد تاسیسات برقی یک مطب دندانپزشکی را مشاهده میکنید که آقای عبدالحسینی بصورت کامل نشان میدهد چه تجهیزاتی در کجا نصب میشود و چه مواردی درنظر گرفته شده اند.

نمونه پروژه تاسیسات برق مطب دندانپزشکی در بلوار فرهنگ

در زیر یکی از نمونه پروژه های انجام شده توسط همکاران ما را میبینید که مهندس اسماعیلی - سرپرست پروژه - توضیح میدهند در این پروژه چه مواردی توصط همکاران ما انجام شده است. 

 

جمع بندی

به طور کلی تاسیسات مطب به دو دسته تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی تقسیم بندی می شوند. هر چند اهمیت تاسیسات مکانیکی مطب از قبیل اجرای اصولی لوله کشی آب، فاضلاب و ساکشن یونیت بسیار مهم است، اما نمی توان از اهمیت اجرای صحیح تاسیسات برقی مطب چشم پوشی کرد.

کوچکترین خطا در طراحی و اجرای سیم کشی برق مطب کافیست تا تجهیزات برقی گران قیمت مطب از جمله یونیت، ساکشن و کمپرسور دچار مشکل شده و کلی هزینه بر روی دست صاحب مطب بجا بگذارند.

به همین دلیل توصیه می شود تا از یک تیم حرفه ای و با تجربه برای طراحی و اجرای سیستم برق مطب دندانپزشکی خود کمک بگیرید.

متخصصین ما در گروه تاسیسات 24 ساعته سال هاست که به صورت حرفه ای و تخصصی بر روی تاسیسات مکانیکی و برقی مطب های دندانپزشکی مشغول به کار هستند.

به عنوان نمونه در پروژه بازسازی مطب دندانپزشکی خانم دکتر خردمند از سیستم های برقی پیشرفته از جمله سیستم پاسخگویی منشی، مانیتورینگ، دوربین مدار بسته، آیفون تصویری و نورپردازی داخلی زیبا استفاده کرده ایم که می توانید خلاصه ای از پروژه انجام شده توسط متخصصین ما را در کلیپ زیر تماشا کنید.

 

تعداد زیاد پروژه های صورت گرفته توسط تکنسین های ما و اعلام رضایت مندی مشتریان متعدد تایید کننده مهارت متخصصین ما در اجرای اصولی سیستم برق مطب است. کلیپ زیر تنها یک مورد از ده ها رضایت مندی مشتریان ما است.

 

بنابراین اگر شما هم می خواهید سیستم برق کشی مطب خود را به یک گروه ماهر و مطمئن بسپارید، کافیست همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا پروه شما مورد بازدید رایگان متخصصین ما قرار گرفته و اقدامات مورد نیاز انجام شود.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

 

اشتراک گذاری این صفحه