اگر تا بحال پکیج تان خراب شده باشد، قطعاً اسم قطعاتی از جمله فلومتر یا فلوسوئیچ را از زبان تعمیرکار پکیج شنیده اید. اما احتمالاً متوجه مفهوم این اسامی نشده و از نقش موثر این قطعات در پکیج خود بی خبر هستید.

فلومتر و فلوسوئیچ دو قطعه اساسی در پکیج هستند که در صورت خراب شدن آن ها پکیج قادر به روشن شدن نیست و از نعمت آب گرم محروم خواهید ماند. با ما انتها همراه باشید تا فلوسوئیچ و فلومتر پکیج را به طور کامل به شما معرفی کرده و نحوه تعمیر و تعویض این دو قطعه را به شما آموزش دهیم.

 

فلومتر پکیج چیست؟

فلومتر (Flowmeter) قطعه مهمی در سیستم پکیج است که همانند یک حسگر عمل می کند. به این صورت که وقتی شیر آب گرم در ساختمان باز می شود، فلومتر جریان آب را حس کرده و از این طریق به برد این پیغام را ارسال می کند که شیر آب گرم باز شده است، در این مرحله برد فرمان روشن شدن شعله را به مشعل صادر می کند. بنابراین مسیر حرکت آب به طرف مدار گرمایش مسدود شده و آب گرم به طرف شیرآلات مصرفی هدایت می شود.

نام دیگر فلومتر دبی سنج است، چون نه تنها پیغام نیاز به آب گرم مصرفی را به برد می دهد، بلکه دبی یا میزان آب ورودی برای گرم شدن را نیز به برد الکترونیکی پکیج اعلام می کند. به این ترتیب برد می تواند با توجه به حجم آب ورودی گزارش شده توسط فلومتر، شعله مشعل را کم یا زیاد کند.

فلومتر_و_فلوسوئیچ_پکیج_چیست-_1.jpg

فلوسوئیچ پکیج چیست؟

در اغلب پکیج های قدیمی از فلوسوئیچ جهت تشخیص جریان آب در مدار گرمایش پکیج استفاده می شود. فلوسوئیچ (Flow Switch) یک کلید کنترل جریان است که در مسیر آب سرد ورودی به پکیج نصب می شود و بعد از باز کردن شیر آب گرم، جریان آب را در مسیر حس کرده و گزارش آن را به برد صادر می کند.

روش کار فلوسوئیچ به این صورت است که بعد از باز شدن شیر آب مصرفی شناور تفلونی داخل فلوسوئیچ به سمت بالا حرکت می کند. بر روی شناور یک آهنربا قرار دارد که کنتاکت های فلوسوئیچ را به صورت مغناطیسی به هم وصل می کند تا یک جریان الکتریسیته خفیف ایجاد شود. جریان ایجاد شده به برد دستگاه می رسد و به این ترتیب شعله پکیج روشن شده و به گرم کردن آب مصرفی و هدایت آن به سمت شیرآلات مصرفی می پردازد.

پکیج ها از لحاظ تعداد مبدل ها به مدل پکیج تک مبدل و پکیج دو مبدل تقسیم بندی می شوند. برای اطلاع از تفاوت پکیج تک مبدل با دو مبدل لینک مقاله را لمس کنید.

فلومتر_و_فلوسوئیچ_پکیج_چیست-_2.jpg

تفاوت فلوسوئیچ پکیج با فلومتر

همانطور که از تعاریف مربوط به فلوسوئیچ و فلومتر می توان برداشت کرد، هر دو این قطعات یک نقش مشترک در پکیج دارند، اینکه جریان آب گرم مصرفی را تشخیص داده و پیغام آن را به برد پکیج برسانند.

اما در حقیقت فلوسوئیچ و فلومتر دو تفاوت عمده با یکدیگر دارند:

  1. فلومتر علاوه بر اینکه جریان آب را تشخیص می دهد، اندازه گیری آب گرم مصرفی را نیز به عهده دارد. در نتیجه عملیات مدولاسیون یا تنظیم شعله پکیج بر اساس مقدار دبی گزارش شده از فلومتر است. اما فلوسوئیچ توانایی اندازه گیری دبی آب ورودی را نداشته و فقط همانند یک کلید جریان، باز شدن شیر آب را به برد گزارش می دهد.
  2. تفاوت دیگر این دو قطعه در تعداد رشته سیم های متصل به آن هاست. فلومتر 3 عدد رشته سیم دارد که تنظیم 3 حالت شعله خاموش، شعله کم و شعله بلند را می توان با کمک این رشته سیم ها انجام داد. اما فلوسوئیچ شامل 2 رشته سیم است که فقط حالت شعله روشن و شعله خاموش را تنظیم می کند.

دقیقاً به دلیل قابلیت های بیشتر فلومتر در مقایسه با فلوسوئیچ است که اکثر پکیج های ساخت جدید را همراه با فلومتر طراحی می کنند.

فلومتر_و_فلوسوئیچ_پکیج_چیست-_3.jpg

عیب یابی فلوسوئیچ پکیج یا فلومتر پکیج

علائم مختلفی وجود دارند که خرابی فلوسوئیچ یا فلومتر پکیج را به شما هشدار می دهند. از جمله این علائم می توان به گرم نشدن آب مصرفی بعد از باز کردن شیر آب گرم، خاموش شدن چراغ سبز پکیج و افت دمایی آب گرم اشاره کرد.

در چنین شرایطی باید قبل از اقدام به تعمیر فلوسوئیچ پکیج یا تعمیر فلومتر پکیج این قطعات را تست کرد. اولین مرحله برای تست فلوسوئیچ یا فلومتر این است که پکیج را در حالت تابستانه تنظیم کنید، چرا که اگر در زمان عیب یابی فلوسوئیچ پکیج یا موقع تست فلومتر، دستگاه در حالت زمستانه قرار داشته باشد، روش تست با خطا مواجه می شود.

بنابراین پکیج را در حالت تابستانه قرار داده و شیر آب گرم مصرفی را باز کنید، اگر در این لحظه پکیج روشن شد، به معنی سالم بودن فلومتر یا فلوسوئیچ است. اما چنانچه پکیج فقط در حالت استند بای یا آماده باش قرار گرفت و روشن نشد، می توان نتیجه گرفت که فلومتر یا فلوسوئیچ خراب هستند.

البته یک راه اساسی تر و دقیق تر برای تست فلوسوئیچ یا فلومتر وجود دارد که با کمک اهم متر انجام می شود. همانطور که در بخش قبلی گفتیم فلومتر پکیج دارای 3 رشته سیم به رنگ های زرد یا سفید، قرمز و مشکی یا آبی است. روش تست فلومتر با کمک اهم متر به این صورت است که اهم متر را به پایه های فلومتر نزدیک می کنیم، اگر در مسیر DC ولتاژ برقرار شد، یعنی فلومتر سالم است. در غیر این صورت یا سیم دچار قطعی شده یا برد خراب است.

همچنین توجه داشته باشید که سیم های زرد یا سفید و مشکی یا آبی در فلومتر به عنوان خروجی این قطعه محسوب می شوند، در نتیجه در صورت سالم بودن فلومتر باید همزمان با باز بودن شیر آب گرم مصرفی در ساختمان این 2 رشته سیم ولتاژ 0 تا 50 ولت داشته باشند، وگرنه فلومتر خراب است و باید تعویض شود.

فلومتر_و_فلوسوئیچ_پکیج_چیست-_4.jpg

قطعات داخل فلوسوئیچ پکیج

آشنایی با قطعات فلوسوئیچ پکیج برای تعمیر این قطعه ضروری است. هر فلوسوئیچ پکیج از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • بدنه: این قسمت باعث می شود فلوسوئیچ بتواند به صورت شناور در مسیر جریان آب پکیج قرار بگیرد.
  • خار: با کمک خارهای موجود در فلوسوئیچ پکیج رزوه و واشر بر روی آن نگه داشته می شوند.
  • شناور تفلونی: کاربرد شناور تفلونی در متصل کردن کنتاکت ها به یکدیگر است.
  • فیلتر صافی فلوسوئیچ: این قسمت مانع از ورود مواد زائد به داخل بدنه فلوسوئیچ می شود.
  • سیم های فلوسوئیچ: به فلوسوئیچ 2 رشته سیم وصل است که فرمان قطع و وصل را به برد ارسال می کنند.

 

ساختار و اجزاء فلومتر

شکل ساختاری فلومتر و اجزای بکار رفته در این قطعه کاملاً با قطعات فلوسوئیچ پکیج فرق می کند. توربین آهنربایی اصلی ترین قسمت فلومتر است که یک سنسور در اطراف قرار دارد. حس کردن جریان و دبی آب به عهده همین سنسور است که گزارش آن را به برد می رساند.

ساختار اصلی فلومتر پکیج از یک محفظه استوانه ای شکل است که علاوه بر توربین آهنربایی، پروانه های فلومتر نیز به همراه یک ساچمه در داخل آن قرار دارند.

روش کار فلومتر به این صورت است که وقتی جریان آب در پکیج اتفاق می افتد، آب به داخل محفظه فلومتر وارد می شود، در این هنگام توربین شروع به حرکت کرده و ساچمه ها نیز با حرکت توربین می چرخند. با حرکت ساچمه ها یک میدان مغناطیسی در فلومتر ایجاد می شود که به کنتاکت های موجود در کناره محفظه فلومتر منتقل می شود. همین اقدام اتصال بین کنتاکت ها را قطع و وصل کرده و در نهایت فرکانس الکتریکی ایجاد شده به برد پکیج می رسد.

 

نحوه تعمیر فلوسوئیچ پکیج

چنانچه با وجود باز بودن آب گرم مصرفی پکیج روشن نمی شود یا آب گرم حرارت مطلوب ندارد یا با وجود بسته بودن شیر آب گرم مصرفی باز هم پکیج روشن مانده و به کار خود ادامه می دهد، باید به معیوب بودن فلوسوئیچ شک کنید.

خرابی فلوسوئیچ پکیج اغلب بنا به یکی از دلایل زیر رخ می دهد:

  • قطعی سیم های فلوسوئیچ
  • تجمع رسوبات در داخل فیلتر صافی فلوسوئیچ
  • گیر کردن فلوسوئیچ
  • خرابی کنتاکنت های فلوسوئیچ

نحوه تعمیر فلوسوئیچ به صورت زیر است:

  1. قبل از هر کاری فلوسوئیچ را بر اساس روشی که در بخش قبلی گفتیم مورد تست قرار می دهیم. چنانچه از خرابی این قطعه مطمئن شدیم، اتصال 2 سیم فلوسوئیچ را چک می کنیم. این احتمال وجود دارد که سیم ها دچار قطعی یا پارگی شده باشند.
  2. در مرحله بعدی سراغ فیلتر فلوسوئیچ رفته و آن را تعویض می کنیم. چون اغلب مواقع رسوبات در داخل فیلتر جمع شده و مانع از عملکرد صحیح این قطعه می شوند.
  3. اگر فلوسوئیچ گیر کرده باشد، با وجود بسته بودن شیر آب گرم شعله پکیج همچنان روشن باقی می ماند. در چنین مواقعی تنها راه حل تعویض فلوسوئیچ است.
  4. چنانچه کنتاکت های فلوسوئیچ خراب یا قطع شده باشند، جریان الکتریکی به برد دستگاه نمی رسد. در این صورت باید فلوسوئیچ پکیج تعویض شود. از توضیحات داده شده می توانید برای تعمیر فلوسوئیچ ایران رادیاتور نیز استفاده کنید. برای اطلاع دقیق از روند عیب یابی این وسیله به مقاله تعمیر پکیج ایران رادیاتور مراجعه کنید.

 

تعویض فلومتر پکیج

در بسیاری از مواقع که خرابی فلومتر پکیج مواجه می شویم تعویض فلومتر بسیار ساده تر، کم هزینه تر و مطمئن تر از تعمیر این قطعه است. چون وضعیت فلومتر به صورتی است که تعمیر این قطعه امکان پذیر نیست یا تعمیر آن ماندگاری طولانی مدتی ندارد.

برای تعویض فلومتر پکیج بر اساس اقدامات ساده زیر عمل کنید:

  1. با جدا کردن دوشاخه برق پکیج از پریز برق این وسیله را خاموش کنید.
  2. فلومتر پکیج درست در بلوک هیدرولیک یعنی قسمت ورود آب سرد به دستگاه بسته شده است، پس برای دسترسی به این قطعه قاب جلویی پکیج را باز کنید.
  3. اتصال فیش های فلومتر معیوب را از دستگاه و برد جدا کرده و فلومتر جدید را بجای آن اتصال دهید.
  4. اگر می خواهید از نشتی احتمالی در زمان تعویض فلومتر پکیج جلوگیری کنید، می توانید فلومتر اصلاحی را در زیر پکیج و در قسمت ورودی آب سرد به دستگاه ببندید. در این صورت نیازی به برداشتن فلومتر قبلی از روی بلوک هیدرولیک نیست و جدا کردن سیم های ارتباطی آن با برد کفایت می کند.

روش تعویض فلومتر در تمام پکیج ها به همین صورت است. بنابراین شما می توانید جهت تعویض فلومتر پکیج بوتان از همین شیوه گفته شده استفاده کنید. برای آشنایی با نحوه سرویس پکیج بوتان لینک مقاله را لمس کنید.

توجه داشته باشید امکان تعویض فلوسوئیچ با فلومتر وجود دارد، یعنی اگر بخواهید در پکیج بجای فلومتر از فلوسوئیچ استفاده کنید، می توانید سیم قرمز رنگ مربوط به ولتاژ تغذیه به برد را اتصال ندهید. اما نمی توانید بجای فلوسوئیچ از فلومتر استفاده کنید.

فلومتر_و_فلوسوئیچ_پکیج_چیست-_5.jpg

انواع فلومتر پکیج

تا این قسمت از متن دانستیم فلومتر چیست و چه تفاوت هایی با فلوسوئیچ دارد. علاوه بر این دانستیم که به دلیل قابلیت های این قطعه در اکثر پکیج ها مورد استفاده قرار می گیرد.

فلومترها در 2 مدل وجود دارند:

  1. فلومتر پکیج فرکانس پایین

در فلومتر فرکانس پایین پروانه ها طوری طراحی شده اند که سطح تماس کمتری با آب دارند، در نتیجه فرکانس پایین تری تولید کرده و به سمت برد ارسال می کنند.

  1. فلومتر پکیج فرکانس بالا

هر چقدر سطح تماس پروانه ها در فلومتر فرکانس پایین کم است، در مقابل در فلومتر فرکانس بالا پروانه ها سطح تماس بیشتری با آب دارند. در نتیجه فرکانس ایجاد شده توسط آهنربای نوک پروانه ها بیشتر می شود.

توجه به نوع فلومتر پکیج که فرکانس بالا باشد یا فرکانس پایین در زمان تعویض فلومتر و استفاده از نمونه جدید این قطعه اهمیت دارد. چون اگر از همان نمونه فلومتر نصب شده قبلی در زمان تعویض فلومتر استفاده نکنید، تنظیم شعله بلند و کوتاه پکیج دچار مشکل می شود.

 

قیمت فلومتر پکیج

احتمالاً شما هم بعد از مطالعه این مطلب و اطلاع از مزیت های فلومتر به دنبال خرید این قطعه هستید. در این مرحله اطلاع از قیمت فلومتر پکیج اهمیت زیادی پیدا می کند.

با توجه به نوسانات موجود در بازار نمی توان قیمت مشخصی برای این قطعه عنوان کرد، اما در صورت نیاز به فلومتر پکیج باید بین 120 هزار تومان الی 280 هزار تومان هزینه کنید. به طور کلی اگر فلومتر دارای سنسور باشد، هزینه خرید آن بالاتر می رود. اگر می خواهید بدانید برای عیب یابی پکیج خود چقدر باید هزینه کنید، مطالعه مقاله هزینه تعمیر پکیج را از دست ندهید.

 

جمع بندی

در این مطلب شما را با فلومتر و فلوسوئیچ پکیج به عنوان دو قطعه اساسی و موثر در عملکرد پکیج آشنا کردیم. همانطور که دانستید این دو قطعه به ظاهر ساده نقش زیادی در روند روشن شدن پکیج داشته و از طرفی به دلیل وجود رسوبات در آب پکیج سریع خراب می شوند.

تعمیر یا تعویض فلومتر و فلوسوئیچ فقط باید متخصص آن صورت بگیرد. به همین دلیل ما مجموعه تاسیسات 24 ساعته را به شما معرفی می کنیم که با کمک متخصصین خود سال هاست خدمات متنوع از خدمات تعمیر پکیج را همراه با گارانتی تضمین کیفیت در اختیار مردم قرار می دهد.

شما می توانید در صورت نیاز به تعمیر یا سرویس پکیج خود همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

فلومتر_و_فلوسوئیچ_پکیج_چیست-_6.jpg

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • فلومتر پکیج یک قطعه دبی سنج است که وجود جریان آب گرم در پکیج را تشخیص داده و میزان آب در حال جریان را به برد گزارش می دهد.
  • فلوسوئیچ فقط یک کلید جریان در پکیج است که بعد از باز شدن شیر آب در ساختمان عمل کرده و به این ترتیب برد فرمان روشن شدن شعله را صادر می کند.
  • تفاوت اصلی فلومتر و فلوسوئیچ این است که فلومتر علاوه بر تشخیص جریان آب، میزان دبی آب را نیز اندازه می گیرد. همچنین فلومتر 3 رشته سیم دارد، در حالی که رشته سیم های فلوسوئیچ 2 رشته است.
  • خرابی فلوسوئیچ اغلب به دلیل قطعی سیم ها، جمع شدن رسوبات، گیر کردن آن یا خرابی کنتاکت ها رخ می دهد.
  • اگر فلوسوئیچ یا فلومتر خراب شوند با علائمی از قبیل روشن نشدن پکیج در زمان باز کردن آب مصرفی، خاموش نشدن پکیج بعد از بستن شیر آب و افت حرارت آب گرم مواجه می شویم.

منابع: منبع 1، منبع 2

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

نظر جناب آقای قهرمانی در مورد تجربه استفاده از خدمات ما در زمینه تعمیر پکیج

 

اشتراک گذاری این صفحه