در داخل سیستم پکیج از قطعات مختلفی جهت حفظ ایمنی دستگاه استفاده شده که پرشر هوا یکی از مهمترین قطعات مکانیکی وسایل گرمایشی است. اهمیت این قطعه به حفظ امنیت پکیج مربوط می شود چون خروج دود از محفظه احتراق را تایید می کند و پس از آن دستگاه اجازه روشن شدن دارد.

با توجه به نقش بسیار مهم پرشر سوئیچ هوا در سیستم گرمایشی ساختمان خرابی این قطعه می تواند تبعات زیادی برای پکیج ایجاد کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه عملکرد، روش تست و تعویض این قطعه آشنا شوید.

پرشر هوا پکیج چیست؟

پرشر هوا پکیج در واقع یک سوئیچ فشار الکترومکانیکی است که در پکیج های فن دار مورد استفاده قرار می گیرد و قسمت الکترونیکی آن به وسیله برق DC به برد پکیج وصل می شود. محل قرارگیری پرشر در کنار فن است، به همین دلیل به آن پرشر فن نیز می گویند. چرا که عملکرد فن پکیج را در دو مرحله چک می کند.

این قطعه مقدار هوای در حال گردش فن را بررسی می کند تا چنانچه دود به خوبی از دستگاه خارج نشد یا فن به درستی کار نکرد، پیغام خاموش شدن شعله پکیج را به برد صادر کند.

در داخل پرشر سوئیچ هوا یک دیافراگم، میکروسوئیچ و دو سوراخ خروجی و ورودی به نام های دهش و مکش وجود دارد که به وسیله شلنگ سیلسکونی به ونتوری یا شیپوری فن پکیج وصل شده اند.

روش کار پرشر هوا در پکیج به این صورت است که وقتی فن شروع به کار می کند، هوای خارج شده از طریق ونتوری باعث تحریک پرشر سوئیچ هوا می شود. در این مرحله دیافراگم پرشر سوئیچ عمل کرده و به این ترتیب گزارش باز بودن مسیر خروجی دود حاصل از احتراق را به برد پکیج می دهد. تنها در این صورت است که پکیج روشن شده و فرآیند احتراق در آن آغاز می شود.

با توجه به این توضیحات مشخص است که وجود پرشر هوا به عنوان یک وسیله هشدار دهنده و حافظ ایمنی پکیج بسیار مهم است. چون اگر در زمان کارکرد پکیج دود به خوبی از محفظه احتراق خارج نشده و هوای تمیز جایگزین آن نشود، این پیام به پرشر هوا می رسد که فن به درستی عمل نکرده و در نتیجه پرشر پیغام بسته بودن مسیر را به برد می دهد و در نهایت برد دستگاه به منظور حفظ امینت آن فرمان خاموش شدن شعله را صادر می کند.

پرشر_پکیج_چیست_نحوه_عملکرد_و_تست_تعویض_آن-_1.jpg

برای اطلاع از نحوه لوله کشی شوفاژ لینک مربوط به مقاله را لمس کنید.

 

اهمیت کاربرد پرشر هوا در پکیج

میزان حساسیت و اهمیت کاربرد پرشر هوا به قدری زیاد است که در دو مرحله توسط برد دستگاه کنترل می شود. زیرا این قطعه تنها وسیله ای است که می توان از آن برای سنجش عملکرد صحیح فن و محفظه احتراق استفاده کرد.

به عبارتی دیگر تنها با وجود پرشر هوا و سالم بودن این قطعه است که می توان از خروج دود حاصل از احتراق پکیج به خارج از ساختمان اطمینان حاصل کرد. به همین دلیل به این قطعه کلید فشار ایمنی دودکش هم می گویند. چون همزمان فن، دودکش و تجهیزات احتراقی پکیج را بررسی کرده و تنها با فرمان این قطعه است که شعله در پکیج روشن می شود.

پکیج ها مدل های مختلفی دارند که بر اساس یک دسته بندی مهم آن ها را بر اساس تعداد مبدل هایشان گروه بندی می کنند. جهت آشنای با تفاوت پکیج تک مبدل با دو مبدل روی لینک مقاله بزنید.

 

علائم خرابی پرشر سوئیچ هوا پکیج

با توجه به توضیحاتی که در خصوص ماهیت پرشر هوا، نقش این قطعه در پکیج و اهمیت کاربرد آن دادیم، کاملاً مشخص است که صحت عملکرد پرشر تا چه حد اهمیت دارد و خرابی آن باعث مشکلات زیادی در پکیج می شود.

به همین دلیل در این بخش قصد داریم به بررسی علائم خرابی پرشر بپردازیم تا بر اساس آن روش تست و عیب یابی پرشر را در بخش بعدی مورد بازبینی قرار دهیم. از جمله مشخص ترین علائم خرابی پرشر پکیج عبارتند از:

  • فن کار می کند، اما پکیج ارور عدم کار کردن فن می دهد.
  • قبل از کار کردن فن، پرشر سوئیچ هوا در وضعیت وصل قرار می گیرد که در این حالت پکیج کد خطای خرابی پرشر را نمایش می دهد. کد خطای خرابی پرشر هوا پکیج ایران رادیاتور 40 60 80 است.
  • فن پکیج کار می کند، اما فرآیند احتراق در دستگاه صورت نگرفته و پکیج روشن نمی شود.
  • با وجود باز بودن مدار گرمایش یا آب مصرفی، فن پکیج به صورت یکسره خاموش است.
  • در مدت زمان بسیار کوتاه فن پکیج دائم قطع و وصل می شود.

البته بعضی مواقع مشاهده شده که با وجود سالم بودن پرشر هوا باز هم پکیج روشن نمی شود و عملکرد طبیعی خود را نشان نمی دهد. در چنین مواقعی یکی از احتمالات زیر وجود دارد:

  1. برد کنترل پکیج خراب است، در چنین حالتی رله فن به درستی عمل نمی کند و در نتیجه پرشر هوا قطع و وصل نمی گردد.
  2. شلنگ های سیلیکونی و ونتوری سوراخ هستند.
  3. ونتوری یا شیپوری توسط جرم و آلودگی ها مسدود و کثیف شده اند. در نتیجه ونتوری توان کافی برای تحریک پرشر هوا ندارد.
  4. سیم خروجی برق پرشر سوییچ هوا از برد قطع شده است.

با توجه به دلایل گفته شده تنها نمی توان با استناد به علائم خرابی پرشر هوا از معیوب بودن این قطعه مطمئن شد. بنابراین بهترین راه برای کسب اطمینان از خرابی پرشر انجام تست بر روی آن است که در ادامه روش آن را توضیح می دهیم.

پرشر_پکیج_چیست_نحوه_عملکرد_و_تست_تعویض_آن-_3.jpg

نحوه تست پرشر هوای پکیج دیواری

برای تست و بررسی پرشر هوا پکیج چند روش وجود دارد که با کمک آن ها می توان از سالم یا معیوب بودن پرشر هوا مطمئن شد:

  1. در زمان خاموش بودن فن پکیج لوله آنتی کنداکس را از فن جدا می کنیم، اگر فن عکس العملی نشان ندهد اما با جدا کردن یکی از سیم های پرشر هوا در پکیج فن روشن شود، به معنی خراب بودن پرشر هوا است.
  2. چنانچه در زمان روشن بودن فن پکیج لوله آنتی کنداکس را از قسمت فن جدا کرده و در این هنگام عملکرد جرقه زن پکیج مختل شود، به نشانه خراب بودن پرشر هوا است.
  3. اهم متر را بر روی حالت بیزر قرار می دهیم، سپس دو سر اهم متر را به دو پایه پرشر سوئیچ هوا وصل کرده و در داخل سوراخ دهش پرشر فوت می کنیم. چنانچه اهم متر بوق ممتد داد، یعنی پرشر هوا سالم است، در غیر این صورت پرشر هوا خراب است.
  4. لوله آنتی کنداکس را از قسمت متصل به فن جدا کرده و دو سر سوکت وصل شده به پرشر هوا را نیز جدا می کنیم. با کمک دستگاه اهم متر مدار پرشر هوا را بررسی می کنیم. در این حالت باید با قطع کردن مدار، پرشر هوا نیز قطع شود، وگرنه خراب است.
  5. ساده ترین روش برای تست پرشر هوا این است که در زمان روشن بودن فن و پکیج یکی از فیش های پرشر هوا را از دستگاه جدا کنید. اگر شعله خاموش شده و فن نیز بعد از مدت کوتاهی خاموش شد، به این معنی است که پرشر سالم و در غیر این صورت خراب است.

توجه داشته باشید که روش تست پرشر هوا پکیج بوتان به همین طریقی است که توضیح داده شد. در صورت نیاز به آشنایی با نحوه سرویس پکیج بوتان کافیست لینک مقاله را لمس کنید.

 

نحوه تعویض و تعمیر پرشر پکیج

اگر بعد از مشاهده علائم خرابی پرشر سوئیچ یا در زمان سرویس پکیج متوجه ایراد اساسی در این وسیله شدید، قطعاً اولین راه حلی که به ذهن شما می رسد این است که برای رفع مشکلات پرشر هوا این قطعه را تعمیر کنید. اما باید توجه داشته باشید که تعمیر پرشر پکیج به هیچ عنوان قابل انجام نیست و برای رفع عیب این قطعه فقط باید آن را تعویض کرد.

البته زمانی برای تعویض پرشر پکیج اقدام می کنیم که از با کمک روش های توضیح داده شده در قسمت روش تست پرشر پکیج از خراب بودن این قطعه مطمئن شده باشیم.

برای تعویض پرشر هوای پکیج یا کلید فشار کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. قاب رویی پکیج را باز کرده و به کناری بگذارید.
  2. پرشر هوا در بالای محفظه احتراق قرار دارد، بنابراین باید به به بالای بدنه پکیج دسترسی داشته باشید.
  3. به پرشر هوا دو عدد شلنگ سیلیکونی و دو عدد فیش برق متصل هستند. پس برای تعویض آن باید اتصال پرشر را به دو شلنگ و دو فیش برق قطع کرده و به این ترتیب پرشر را از پکیج جدا کنید.
  4. برای نصب پرشر هوا جدید به پکیج باید به علامت مثبت و منفی موجود بر روی بدنه پرشر دقت کنید. در زمان اتصال شلنگ های سیلیکونی به پرشر هوا بایستی شلنگ دهش را به ورودی + و شلنگ مکش را به ورودی _ در پرشر اتصال دهید.
  5. در این مرحله پکیج را روشن کرده و همزمان فیش های اهم متر را به پرشر اتصال می دهیم تا عملکرد پرشر هوا را تست کنیم. اگر پرشر به درستی وصل شده باشد، اهم متر عددی مبنی بر وجود جریان در پرشر به ما نمایش می دهد.
  6. حال می توانیم فیش های اهم متر را از پرشر جدا کرده و فیش های برق پرشر را به آن اتصال دهیم. در این مرحله مشاهده می کنید که پکیج فرمان را دریافت کرده و مجدداً روشن می شود.

پرشر_پکیج_چیست_نحوه_عملکرد_و_تست_تعویض_آن-2.jpg

جمع بندی

در این مطلب با یکی از مهمترین قطعات مکانیکی بکاررفته در سیستم گرمایشی پکیج به نام پرشر هوا آشنا شدیم و نحوه عملکرد، علائم خرابی و روش تست و تعویض آن را برای شما توضیح دادیم.

همانطور که خواندید در صورت خرابی پرشر سوئیچ قطعاً پکیج روشن نمی شود. در چنین شرایطی بهترین اقدام برای تعمیر پکیج این است که پرشر سوئیچ توسط یک متخصص تست شود تا در صورت نیاز تعویض گردد.

ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته خدمات متنوعی به شما ارائه می دهیم که تعمیر پکیج یکی از محبوب ترین خدمات ما است. در این مجموعه جمعی از تکنسین های ماهر پکیج مشغول به کار هستند که می توانند ایراد دستگاه شما را به بهترین شکل ممکن و همراه با گارانتی تضمین کیفیت رفع کنند.

بنابراین چنانچه شما هم علائم خرابی پرشر هوا را در پکیج خود مشاهده می کنید، کافیست برای بهره مندی از تخصص همکاران ما به منظور سرویس پکیج در تاسیسات 24 ساعته و تعمیر پکیج خود همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

پرشر_پکیج_چیست_نحوه_عملکرد_و_تست_تعویض_آن-_4.jpg

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • پرشر پکیج یکی از مهمترین قطعات به کار رفته در این سیستم گرمایشی است که کنترل عملکرد فن را به عهده دارد.
  • در صورت خراب بودن پرشر هوا دستگاه با مشکلات متعددی مواجه می شود که یکی از مهمترین آن ها خاموش کردن دستگاه است.
  • دلیل اهمیت کاربرد پرشر هوا در پکیج حفظ امنیت این دستگاه در کسب اطمینان خروج دود از دوکش است.
  • از جمله مهمترین نشانه های خرابی پرشر هوا در پکیج می توان به این مورد اشاره کرد که با وجود کار کردن فن شعله در پکیج همچنان روشن نشده و دستگاه ارور می دهد.
  • چنانچه با خرابی پرشر سوئیچ هوا در پکیج مواجه شدید، بهترین راه برای رفع عیب آن تعویض این قطعه است.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

 

اشتراک گذاری این صفحه