زمانی که وقت طراحی موتورخانه فرا برسد باید تجهیزات مختلفی برای این مکان در نظر گرفت که یکی از مهمترین آن ها نصب منبع دوجداره آب گرم است. اما از آنجا که قیمت خرید منبع دوجداره بالا است و از طرفی اگر کیفیت مناسبی نداشته باشد به سرعت مورد زنگ زدگی و پوسیدگی قرار می گیرد، باید با دقت بالایی این وسیله را خریداری نمود.

به همین دلیل ما در این مطلب همراه شما هستیم تا بعد از بررسی اهمیت نقش منبع دوجداره در موتورخانه به شما بگوییم مهمترین نکات در زمان خرید منبع دوجداره چیست. پس اگر قصد خرید منبع دوجداره را دارید، تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

 

منبع دوجداره چیست؟

آب گرم مصرفی در ساختمان های مجهز به موتورخانه در داخل یک سری منابع آب گرم آماده می شود که در واقع به شکل آبگرمکن عمل می کنند. منبع آب گرم موتورخانه یا به صورت دوجداره یا کویل دار طراحی می شود که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.

در موتورخانه ساختمان هایی مانند اداره ها و اماکن پرمصرف از منبع آب گرم کویل دار استفاده می شود که اغلب به شکل عمودی یا افقی هستند. اما در موتورخانه ساختمان های آپارتمانی کوچک تا متوسط و برای مصارف محدود استفاده از منبع آب گرم دوجداره گزینه مناسب تری است. کلیپ زیر را تماشا کنید تا بدانید استفاده از منبع دوجداره در موتورخانه بهتر است یا منبع کویل دار؟

محل قرارگیری فیلم استفاده از منبع دوجداره در موتورخانه بهتر است یا منبع کویل دار؟

منبع دوجداره به صورت دو استوانه تو در تو در سایزهای مختلف ساخته شده است که فضای میانی آن ها خالی است و حرارت آب گرم را به آب سرد داخل یکی از جداره های خود انتقال می دهد. به این ترتیب منبع دوجداره آب گرم مصرفی ساختمان را تامین می کند.

روش کار منبع دو جداره موتورخانه به این صورت است که آب داغ تولید شده در دیگ به جداره خارجی منبع فرستاده می شود و آب سرد به جداره داخلی منبع هدایت می شود. در این مرحله حرارت آب داغ دیگ از طریق جریان همرفتی به آب سرد منتقل شده و باعث گرم شدن آب مصرفی ساختمان می شود. در نهایت آب گرم مورد استفاده در ساختمان قرار می گیرد.

به بیانی دیگر حرارت بین جداره اول و دوم منتقل شده و به این ترتیب آب داخل جداره اول تبدیل به آب گرم مصرفی می شود و آب درون جداره دوم که حالا مقداری از حرارت خود را از دست داده است، وارد دیگ شوفاژ می گردد تا مجدداً گرم شده و این پروسه تکرار شود.

راهنمای_خرید_بهترین_منبع_دوجداره-_1.jpg

عکس منبع دوجداره و لوله های متصل به آن

کاربرد اصلی منبع دوجداره در تهیه آب گرم بهداشتی در منازل و کارخانه ها است که بر اساس میزان نیاز و ضرورت به تولید آب گرم اقدام می کند.

میزان ظرفیت منابع دوجداره بین 300 الی 2000 لیتر متنوع است. بنابراین می توان برای تمام ساختمان ها با توجه به نوع کاربری، مقدار تقاضا و ضریب همزمانی مصرف برای هر واحد مسکونی از ظرفیت مناسب منبع دوجداره استفاده کرد.

اگر به خرید و نصب منبع دوجداره موتورخانه نیاز دارید همین الان با ما تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان همکاران ما بهره مند شوید و مناسب ترین منبع دوجداره متناسب با شرایط ساختمان خود را تهیه کنید.

 

معرفی اجزای منبع دوجداره

هر منبع دوجداره از چند بخش مختلف تشکیل شده که با کمک اتصالات متعدد به هم وصل شده و وظیفه تولید آب گرم مصرفی ساختمان را انجام می دهد:

  • منبع داخلی و خارجی

آب سرد و گرم درون منبع داخلی و خارجی منبع دوجداره ذخیره سازی می شود که اتفاقاً جزو مهمترین بخش های منبع است و باید به ضخامت و جنس ورق استفاده شده برای ساخت آن دو منبع دقت کرد تا به راحتی سوراخ نشده و دچار ترک خوردگی نشود.

  • شیرهای ورودی و خروجی منبع دوجداره

بر روی بدنه منبع دوجداره 4 عدد شیر ورودی و خروجی قابل مشاهده است که 2 عدد از آن ها مختص ورود و خروج آب مصرفی و 2 عدد شیر دیگر به عنوان ورود و خروج آب دیگ موتورخانه در نظر گرفته شده اند.

جالب است بدانید شیر ورودی آب منبع داخلی یا جداره داخلی از نوع شیر یکطرفه است، با این هدف که آب لوله کشی شهری وارد منبع شده ولی مسیر آن به سمت سیستم لوله کشی ساختمان بسته باشد.

محل قرارگیری شیر آب ورودی به منبع داخلی در قسمت پایین منبع بوده و شیر خروجی در بالای منبع نصب شده است. شیر تعبیه شده در بالای منبع برای ورودی آب دیگ به داخل منبع خارجی در نظر گرفته شده است.

  • شیر اطمینان منبع دوجداره

از آنجا که آب گرم در فضای بسته منبع دوجداره قرار دارد، ممکن است به هر دلیلی فشار آب یا فشار بخار آب به دیوارهای منبع دوجداره فشار مضاعف وارد کند. به همین دلیل در طراحی منبع دوجداره یک عدد شیر اطمینان نیز در نظر می گیرند تا اگر فشار بخار آب داخل منبع بیش از حد مجاز قرار گرفت، شیر به صورت اتوماتیک باز شده و با تخلیه بخار امنیت منبع را افزایش دهد.

راهنمای_خرید_بهترین_منبع_دوجداره-_2.jpg

نکات خرید منبع دو جداره

در این قسمت قصد داریم نکات مهمی را به شما گوشزد می کنیم که بایستی در زمان اقدام به خرید منبع دوجداره و تهیه آن برای ساختمان خود به آن ها دقت کنید:

  • جنس ورق بکار رفته در ساخت منبع دوجداره

به طور معمول بدنه منبع دوجداره را از ورق گالوانیزه گرم ایرانی می سازند که ساخت فولاد مبارکه اصفهان است. به این دلیل که آهن گالوانیزه گرم در زمان جوشکاری نتیجه بهتری می گیرد. بنابراین در اولین قدم مطمئن شوید که منبع دوجداره مد نظر شما حتماً از مرغوب ترین ورق های گالوانیزه گرم ایرانی ساخته شده باشد.

  • میزان ضخامت ورق منبع دوجداره

در زمان خرید منبع دوجداره باید به مقدار ضخامت جداره بیرونی و جداره داخلی منبع دقت کرد. اندازه ضخامت ورق مورد استفاده در ساخت منبع دوجداره بین 2×4 تا 3×5 است. چون فشار زیادی در این منبع دو جداره وجود ندارد و بنابراین حداکثر ضخامت ورق آن را 6 میلی متر در نظر می گیرند.

به بیانی دیگر از ورق با ضخامت 3 میلی متر برای جداره بیرونی و جداره داخلی را با ورق 4-6 میلی متر می سازند که این اندازه با توجه به درخواست مشتری متغیر است. به همین دلیل در زمان خرید منبع دوجداره به شما گفته می شود که ورق منبع 3 و5، 2.5 و 4، 3 و 6 و... است که عدد کمتر میزان ضخامت ورق بیرونی و عدد بزرگ تر نشان دهنده ضخامت ورق داخلی منبع است.

  • میزان دمای آب گرم مصرفی ساختمان

میانگین دمای آب گرم ورودی از دیگ بخار یا دیگ آب گرم موتورخانه به داخل منبع دوجداره بین 40 تا 50 درجه سانتی گراد بالای صفر است. با این اوصاف منبع دوجداره باید به قدری ضخامت و استقامت داشته باشد که آب با دمای +50 درجه سانتی گراد را به راحتی تحمل کند.

  • ابعاد منبع دوجداره و سازگاری آن با درب ورودی و فضای موتورخانه

نکته بسیار مهم دیگر در زمان خرید منبع دوجداره این است که پیش از انتخاب منبع یا سفارش ساخت آن باید سایز درب ورودی موتورخانه خود و هم چنین متراژ فضای محل قرارگیری و نصب منبع دوجداره را در موتورخانه تخمین زده باشید تا منبع به راحتی از درب موتورخانه وارد شده و فضای داخلی شوفاژخانه جای کافی برای نصب و قرارگیری آن داشته باشد.

  • در نظر گرفتن مدل طراحی منبع دوجداره

منابع دوجداره موتورخانه اغلب به یکی از حالت های افقی و عمودی طراحی و ساخته می شوند. اما از آنجا که حمل، نصب و سرویس منبع دوجداره عمودی اغلب مشکل است، اکثر منابع دوجداره موتورخانه به شکل افقی طراحی می شوند تا راحت تر به داخل ساختمان حمل شده و نصب و سرویس آن ها با سهولت بالاتری انجام شود.

  • مقدار ظرفیت منبع دوجداره

برای انتخاب صحیح ظرفیت منبع دوجداره باید حجم آب گرم مصرفی هر واحد مسکونی را بین 120 تا 150 لیتر در نظر گرفت و سپس بر اساس تعداد واحدها ظرفیت نهایی منبع دوجداره مورد نیاز برای موتورخانه ساختمان را محاسبه کرد.

به عنوان مثال اگر ساختمان شما 8 واحدی است به یک منبع دوجداره تقریباً 1000 لیتری نیاز دارید و هر چه تعداد واحدها بیشتر می شوند، حجم منبع دوجداره نیز به همان نسبت افزایش پیدا می کند.

  • لزوم استفاده از رنگ اپوکسی در محل جوشکاری منبع

از آنجا که پوسیدگی و سوراخ شدگی منبع دوجداره در اثر زنگ زدگی در محل جوشکاری منبع ایجاد می شود، لازم است تا در زمان ساخت آن از رنگ اپوکسی در محل جوشکاری منبع استفاده شود تا به عنوان پوشش یا عایق عمل کرده و مانع از خوردگی ورق شود.

  • میزان وزن منبع دوجداره

وزن منبع دو جداره رابطه مستقیم با ضخامت ورق بکار رفته در ساخت آن دارد. هر چه ضخامت ورق بیشتر، وزن آن هم افزایش پیدا می کند. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که اگر منبع دوجداره سنگین بود، باید قبل از خرید و اقدام به نصب آن زیرساخت یا فوندانسیون لازم در موتورخانه برای استقرار منبع فراهم شود.

  • قیمت منبع دوجداره گالوانیزه

قیمت خرید منبع دوجداره موتورخانه با توجه به میزان ضخامت ورق بکار رفته در ساخت منبع محاسبه می شود. به طور کلی هر چه ضخامت ورق استفاده شده در ساخت منبع بیشتر باشد، به همان نسبت وزن منبع هم بیشتر می شود. قیمت نهایی خرید منبع دوجداره از حاصلضرب وزن منبع در قیمت تمام شده ورق بدست می آید.

  • لزوم داشتن گواهی استانداردهای ساخت، ضمانت بدنه و گارانتی

معمولاً منابع دوجداره موتورخانه همراه با 5 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش به مشتری عرضه می شوند. اگر منبع دوجداره انتخابی شما گارانتی و خدمات پس از فروش نداشت، بهتر است از خرید آن اجتناب کنید.

توجه داشته باشید اگر منبع دوجداره دچار پوسیدگی و سوراخ شدگی شود، تعمیر آن نمی تواند عمر زیادی به منبع اضافه کند. مخصوصاً اگر پوسیدگی در جداره داخلی منبع دوجداره اتفاق بیوفتد، جوشکاری و تعمیر آن عملاً غیر ممکن است و تنها باید به فکر تعویض آن بود.

بنابراین بسیار مهم است که در زمان خرید منبع به جنس، ضخامت و کیفیت ورق بکار رفته در ساخت منبع دوجداره دقت شود که اولاً حتماً از ورق گالوانیزه نرم استفاده شده باشد و دوماً ضخامت ورق کمتر 3-4 میلی متر نباشد. البته اقدام به موقع جهت سرویس منبع دوجداره می تواند تا حد زیادی در افزایش طول عمر این وسیله موثر باشد.

اگر به خرید و نصب منبع دوجداره موتورخانه نیاز دارید همین الان با ما تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان همکاران ما بهره مند شوید و مناسب ترین منبع دوجداره متناسب با شرایط ساختمان خود را تهیه کنید.

 

منبع دوجداره از کجا بخریم؟

اگر ساکن تهران هستید و قصد خرید حضوری منبع دوجداره موتورخانه را دارید، می توانید به خیابان طالقانی تهران، بورس لوازم و تجهیزات موتورخانه مراجعه کنید. برای آشنایی با آدرس کافیست لینک گوگل مپ خیابان طالقانی تهران را لمس کنید.

 

جمع بندی

انتخاب منبع دوجداره به قدری اهمیت دارد که اگر با دقت کمی انجام شود، می تواند راندمان حرارتی کل موتورخانه را تحت تاثیرات منفی خود قرار دهد. به همین دلیل توصیه می کنیم حتماً قبل از مراجعه به بازار یا سر زدن به فروشگاه های اینترنتی با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید تا بهترین خرید را داشته باشید.

همکاران ما در گروه تاسیسات 24 ساعته می توانند برای خرید، تعمیر، تعویض و نصب منبع دوجداره موتورخانه به شما کمک کنند. خدمت نصب منبع دوجداره در این مجموعه همراه با گارانتی تضمین کیفیت خدمات انجام می شود.

بنابراین شما می توانید برای ثبت سفارش خود جهت نصب منبع دوجداره همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کرده یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

راهنمای_خرید_بهترین_منبع_دوجداره-_3.jpg

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • منبع دوجداره یکی از مهمترین اجزای موتورخانه است که از دو مخزن تو در تو جدا از هم ساخته شده و مسئولیت گرم کردن آب گرم مصرفی ساختمان را به عهده دارد.
  • مهمترین اجزای منبع دوجداره شامل دو جداره داخلی و خارجی، 4 عدد شیر ورودی و خروجی آب سرد و گرم و یک شیر اطمینان است.
  • جنس منبع دوجداره موتورخانه از ورق گالوانیزه گرم است که ضخامت منبع داخلی و بیرونی آن با هم تفاوت دارد، اما در کل ضخامت منبع بیرونی آن به بیش از 6 میلی متر نمی رسد.
  • در زمان خرید منبع دوجداره موتورخانه باید به جنس و ضخامت ورق، وزن منبع، ابعاد، ظرفیت و داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش آن دقت کرد.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

 

اشتراک گذاری این صفحه