فتوسل از لحاظ کارایی شبیه به کلید تک پل است، با این تفاوت که عمل کردن این وسیله وابسته به نور است. اما یک سوال مهم در اینجا مطرح می شود، اینکه آیا می توانیم به هر تعداد که مایلیم به فتوسل لامپ وصل کنیم؟ اصلاً چند لامپ را می تواند روشن و خاموش کند؟

برای رسیدن به جواب این پرسش ها این مطلب را تا انتها بخوانید، چرا که ابتدا به سراغ محاسبه تعداد لامپی که می توانند توسط فتوسل روشن و خاموش شوند، رفته ایم و در نهایت روش نصب این وسیله به چند لامپ را آموزش داده ایم.

 

فتوسل چند لامپ را می تواند خاموش و روشن کند؟

فتوسل های موجود در بازار ظرفیت مشخصی دارند و اگر بیش از ظرفیت این کلید به آن مصرف کننده وصل کنیم، به احتمال زیاد رله این وسیله می سوزد و در این صورت یا باید رله آن را تعویض کنیم و یا اگر امکان آن وجود نداشته باشد، باید نمونه جدید بخریم.

این جمله یعنی اینکه نمی توان هر تعداد لامپ که مایلیم به این وسیله وصل کنیم. حال سوالی که همچنان بی جواب مانده این است که بلاخره هر فتوسل چند لامپ را می تواند روشن و خاموش کند یا به بیانی دیگر ما مجاز به بستن چند لامپ به هر فتوسل هستیم؟

برای رسیدن به جواب این سوال باید بگوییم که فتوسل ها در ظرفیت های مختلف 6، 10، 16 و 25 آمپر و با قیمت های متنوع در بازار موجود هستند که اتفاقاً ظاهر آن ها بسیار شبیه به هم است، اما در واقع توان جریان کشی آن ها با هم فرق می کند.

میزان ظرفیت هر وسیله بر روی بدنه آن درج شده است، که شما می توانید با توجه به توان مصرفی لامپ و با استفاده از یک فرمول ساده که در ادامه آن را به شما یاد می دهیم، محاسبه کنید که نمونه انتخابی شما چند لامپ را می تواند روشن و خاموش کند، یا برای روشن و خاموش کردن n تعداد لامپ، به فتوسل چند آمپری نیاز دارید.

اجازه دهید فرمول محاسبه تعداد لامپ به ظرفیت photocell را در قالب یک مثال برای شما توضیح دهیم تا بهتر با روش محاسبه آن آشنا شوید:

فرض کنید شما قرار است در حیاط خانه یا ویلای خود 10 عدد لامپ 100 وات را به یک فتوسل 6 آمپری ببندید، برای فهمیدن اینکه آیا نمونه 6 آمپری شما جوابگوی روشن و خاموش کردن این تعداد لامپ هست یا خیر، بر اساس فرمول زیر عمل می کنیم:

ابتدا باید میزان آمپر مصرفی لامپ را حساب کنیم، پس توان مصرفی لامپ مورد نظر خود را بر ولتاژ مصرفی ساختمان تقسیم می کنیم. منظور از ولتاژ همان برق 220 ولت شهری است. با این حساب اگر لامپ های ما 100 آمپری بوده و برق شهری 220 ولت باشد، روش محاسبه آمپر مصرفی هر لامپ به صورت زیر می شود:

100 clip_image002.png

در این مثال اگر عدد به دست آمده را با کمک مفاهیم ریاضی گرد کنیم، میزان جریان کشی لامپ 100 وات ما تقریباً 0.5 آمپر می شود. در مرحله بعدی باید تعداد لامپ های 100 وات خود را در آمپر به دست آمده ضرب کنیم که در مثال ما به صورت زیر می شود:

clip_image004.png

پس میزان جریان کشی 10 عدد لامپ 100 وات ما به صورت کلی 5 آمپر است. یعنی هر دو لامپ 100 وات به اندازه 1 آمپر جریان نیاز دارد. بنابراین اگر فتوسل ما 6 آمپر باشد، از لحاظ تئوری می تواند 12 الی 13 لامپ 100 وات را جوابگو باشد.

در این قسمت جدول محاسبه تعداد لامپ با ظرفیت های مختلف این وسیله را برای شما قرار می دهیم که محاسبه تعداد لامپی که می توانند توسط فتوسل روشن و خاموش شوند را به شکل تئوری بیان می کند:

تعداد لامپ ها

ظرفیت فتوسل

13 عدد لامپ 100 وات

6 آمپر

22 عدد لامپ 100 وات

10 آمپر

35 لامپ 100 وات

16 آمپر

جدول محاسبه تعداد لامپ و ظرفیت فتوسل به صورت تئوری

پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع این وسیله و کاربردهای آن به مطلب فتوسل چیست و چه کاربردهایی دارد؟ به همراه انواع آن مراجعه کنید.

فتوسل چند لامپ را می تواند روشن و خاموش کند 1

قانون 30 درصد در نصب فتوسل برای چندین لامپ

در بخش قبلی به شما آموزش دادیم که روش محاسبه تعداد لامپی که می توانند توسط یک فتوسل روشن و خاموش شوند به چه صورت است. اما یک بخش بسیار مهم از این روش محاسبه را می خواهیم در این قسمت برای شما توضیح دهیم.

در مبحث برق و الکترونیک اصطلاحی به نام قانون 30 درصد وجود دارد، بر اساس این قانون باید برای رعایت احتیاط و ایمنی بیشتر همیشه 30 درصد کمتر از جریان واقعی هر وسیله الکترونیکی از آن جریان بکشیم. در خصوص مبحث ما این قانون یعنی باید از مقدار آمپراژ محاسبه برای هر لامپ و فتوسل به میزان 30 درصد کم کنیم.

با این نوع محاسبه ما می توانیم از لحاظ عملی بدانیم که هر عدد از این وسیله چه تعداد لامپ را می تواند روشن و خاموش کند. در حالی که محاسبات انجام شده در جدول فوق به صورت تئوری هستند و قانون 30 درصد در آن رعایت نشده است.

از طرفی اگر قرار باشد به مقدار واقعی ظرفیت یک وسیله الکترونیکی از آن جریان بکشیم لازم است تا وسیله مورد نظر در شرایط ایده آل نصب شده باشد، منظور از شرایط ایده آل این است که آب و هوای محل نصب فتوسل و لامپ ها معتدل باشد، در حالی که اکثر مناطق کشور دارای شرایط آب و هوایی شرجی یا بسیار گرم و یا بسیار سرد هستند، در نتیجه اگر به میزان آمپراژ تئوری محاسبه شده از این وسیله از آن جریان بکشیم، احتمال سوختن این کلید وجود دارد.

پس توجه شما را به جدول زیر جلب می کنیم که تعداد لامپ های 100 واتی که می توانند توسط مدل های مختلف روشن و خاموش شوند به شکل عملی و با احتساب قانون 30 درصدی محاسبه شده اند:

تعداد لامپ ها

ظرفیت فتوسل

10 عدد لامپ 100 وات

6 آمپر

20 عدد لامپ 100 وات

10 آمپر

30 عدد لامپ 100 وات

16 آمپر

جدول محاسبه تعداد لامپ و ظرفیت فتوسل به صورت عملی

توجه داشته باشید که اطلاعات داده در جدول فوق فقط برای لامپ های رشته ای صدق می کند، در حالی که لامپ های کم مصرف، مهتابی، هالوژن ها و درایورهای LED هر کدام جریان مصرفی متفاوتی دارند و اگر در فرمول محاسبه بار photocell مورد نیاز قرار دهیم، اعداد متفاوتی به دست آید.

به عنوان مثال جریان کشی لامپ های کم مصرف بیشتر از لامپ های رشته ای است و به فتوسل با ظرفیت بالاتری نیاز دارد، این در حالی است که همگان تصور می کنند ان وسیله با ظرفیت پایین تر می تواند جوابگوی لامپ های کم مصرف باشد. دلیل این تناقص در جریان کشی بسیار زیاد لامپ های کم مصرف در همان لحظه کوتاه روشن شدن است.

برای کمک به شما به منظور دسترسی سریع به راهنمای خرید بهترین فتوسل مناسب بر اساس لامپ های مختلف هالوژنی، رشته ای، مهتابی و کم مصرف جدول زیر را آماده کرده ایم:

ظرفیت فتوسل

لامپ رشته ای 100 وات

لامپ هالوژن 50 وات

لامپ مهتابی

80 وات

لامپ کم مصرف

20 وات

درایورهای LED

6 آمپر

10 عدد

15 عدد

4 عدد

-

-

10 آمپر

20 عدد

30 عدد

8 عدد

3 عدد

-

16 آمپر

30 عدد

45 عدد

12 عدد

5 عدد

2 عدد

جدول ظرفیت فتوسل به نسبت تعداد و ظرفیت انواع لامپ

با کمک توضیحاتی که تا این قسمت از متن دادیم دریافتید که چگونه می توانیم تعداد لامپ هایی که می توانند توسط یک فتوسل روشن و خاموش شوند را محاسبه کنیم. بنابراین می توانید پیش از اقدام به نصب و سیم کشی این وسیله ابتدا با توجه به آمپر لامپ مصرفی و ظرفیت آن تعداد لامپ ها را مشخص کرده و سپس با استفاده از روشی که در ادامه همین مطلب خواهیم گفت، فتوسل را به چندین لامپ وصل کنید.

اما پیش از بیان طریقه نصب این کلید به چندین لامپ لازم است این نکته مهم را متذکر شویم که فتوسل می تواند تنها به یک لامپ هم وصل شده و همان یک لامپ را روشن و خاموش کند، بنابراین تعداد لامپ هایی که در جداول فوق ذکر کردیم، حداکثر تعداد لامپی هستند که می توانند به این وسیله با ظرفیت مشخص بسته شوند.

فتوسل چند لامپ را می تواند روشن و خاموش کند 2

طریقه نصب فتوسل روی چند لامپ

اگر مطلب آموزشی نصب و سیم کشی فتوسل سه سیم و چهارسیم ما را مطالعه کرده باشید، اطلاعات کافی در خصوص نصب این وسیله را به دست آورده اید.

در مدل های معمولی ما سه عدد سیم به همراه فتوسل در اختیار داریم که طبق استاندارد رنگ بندی سیم مشکی آن به فاز برق اصلی ساختمان بسته می شود، سیم سفید به نول و سیم قرمز آن خروجی فاز است و باید به لامپ متصل شود.

نکته بسیار مهم در زمان نصب فتوسل به چندین لامپ این است که لامپ ها هرگز نباید سری باشند، بلکه باید به شکل موازی در مدار قرار بگیرند. در غیر این صورت تمام لامپ ها می سوزند.

پس روش نصب این وسیله به چندین لامپ به این صورت است که ابتدا لامپ ها را به شکل موازی در مدار قرار می دهیم، به نحوی که نول تمام لامپ ها مشترک باشند، سپس باید سیم فاز اصلی ساختمان را به سیم مشکی فتوسل وصل کنیم و سپس سیم سفید آن را به نول لامپ ها اتصال داده و برگشت این وسیله را به نول ساختمان می بندیم. در نهایت سیم قرمز فتوسل را باید به صورت مستقیم به لامپ ها ببندیم.

فتوسل چند لامپ را می تواند روشن و خاموش کند 3

4 نکته مهم در نصب فتوسل برای چند لامپ که باید بدانید

در انتها قصد داریم چند نکته مهم را در زمان نصب این نوع کلید به شما یادآور شویم:

  1. اگر وسیله الکتریکی مورد نظر یا همان مصرف کننده ای که قصد داریم آن را به فتوسل وصل کنیم، جریان بالاتری به نسبت آن دارد، می توانید فتوسل را به کنتاکتور وصل کنید که در مطلب آتی در این خصوص توضیح خواهیم داد.
  2. در صورتی که تعداد زیادی مصرف کننده دارید که فتوسل شما ظرفیت پایینی برای نصب به آن ها دارد، به عنوان مثال تعدادی نورافکن دارید، می توانید برای هر نورافکن یک فتوسل جداگانه در نظر بگیرید.
  3. اگر تعداد مصرف کننده هایی که به فتوسل وصل می کنید بیش از اندازه ظرفیت آن جریان کشی داشته باشند، یا لامپ ها به کل روشن نمی شوند و یا اصلاً خاموش نمی شوند.
  4. در اکثر موارد اگر ظرفیت بالاتری از توان فتوسل را به آن وصل کنید، رله این وسیله می سوزد که قابلیت تعمیر دارد، اما اگر برد آن آسیب ببیند نمی توانید آن را تعمیر کنید و تنها راه تعویض فتوسل است.

فتوسل چند لامپ را می تواند روشن و خاموش کند 4

جمع بندی

نصب فتوسل می تواند به همراه مصرف کننده های مختلفی از جمله لامپ های رشته ای، مهتابی، نورافکن ها، ریسه های ال ای دی، لامپ های هالوژنی و حتی چراغ های پارکی باشد، اما مهمترین مرحله پیش از اقدام به نصب آن این است که با کمک فرمول و توضیحات داده شده در این مطلب مطمئن شویم که تعداد لامپ و روشنایی مورد نظر ما می تواند توسط فتوسل چند آمپری تغذیه شوند؟

امید داریم که با توضیحات داده شده و جداول موجود در این مطلب خودتان بتوانید ظرفیت فتوسل مورد نیاز برای تعداد لامپ مورد نظر خود را محاسبه و انتخاب کنید، در غیر این صورت نه تنها می توانید برای پیدا کردن نمونه مناسب نیاز و مصرف خود با متخصصن تاسیسات 24 ساعته مشورت کنید، بلکه می توانید نصب و سیم کشی فتوسل به همراه چندین لامپ را با ایشان بسپارید.

در گروه تاسیسات 24 ساعته تمامی خدمات به همراه گارانتی تضمین خدمات به مشتریان عرضه می شود و نصب این وسیله نیز از این قاعده مستثنی نیست. متخصصن این مجموعه مهارت بسیار بالایی در حوزه سیم کشی و برق ساختمان دارند.

پس اگر قصد دارید از فتوسل برای تامین روشنایی ساختمان خود کمک بگیرید، کافیست برای ثبت سفارش همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • فتوسل ها دارای ظرفیت های مشخص شده ای هستند، بنابراین نمی توان هر تعداد لامپ را به هر نوع از این وسیله وصل نمود. در غیر این صورت احتمال سوختن فتوسل وجود دارد.
  • برای تشخیص اینکه فتوسل می تواند چند لامپ را روشن و خاموش کند، باید ابتدا میزان آمپر مصرفی لامپ را بدست آورید و سپس عدد بدست آمده را در تعداد لامپ ها ضرب کنید تا ببینید نمونه چند آمپری برای نیاز شما مناسب است.
  • در زمان محاسبه اینکه فتوسل چند لامپ را می تواند روشن و خاموش کند، باید 30 درصد از آمپر بدست آمده کم کنید تا این وسیله در شرایط جوی ناپایدار نسوزد.

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3

منبع انگلیسی

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

 

 

اشتراک گذاری این صفحه