در کنار انتخاب لوستر مناسب و زیبا برای ساختمان، نصب و سیم کشی آن نیز اهمیت فوق العاده ای دارد. چه بسا نصب اشتباه لوستر نه تنها تاثیر نامطلوب بر روی روشنایی فضا گذاشته است، بلکه در برخی موارد به دلیل اتصال سست و غیر اصولی لوستر نقش بر زمین شده و کلی خسارت های مالی و گاهاً جانی در پی داشته است.

حال هر چه لوستر بزرگ تر و تعداد شاخه های آن بیشتر باشد، موضوع نصب و سیم کشی آن اهمیت بالاتری پیدا می کند. به همین خاطر ما می خواهیم در این مطلب از طریقه نصب لوستر شش شاخه با شما صحبت کنیم.

در این مطلب خواهیم گفت که چگونه می توانید لوستر شش شاخه را به شکل ایمن و مطمئن بر روی انواع سقف ساختمان نصب و سیم کشی کنید. پس با ما همراه باشید.

مراحل نصب و سیم کشی لوستر شش شاخه

 

در قسمت زیر مراحل نصب و سیم کشی لوستر را به شکل گام به گام برای شما توضیح می دهیم تا خودتان به تنهایی بتوانید لوستر شش شاخه خود را در منزل نصب کنید:

گام اول: تهیه ابزار مورد نیاز برای نصب و سیم کشی لوستر

پیش از اینکه به نصب و سیم کشی لوستر اقدام کنید، پیشنهاد می کنیم تا لوازم مورد نیاز این کار را تهیه کنید تا نصب با سرعت بالاتری انجام شود:

  • پیچ گوشتی
  • فازمتر
  • سیم چین
  • چسب برق
  • حلقه نصب لوستر

گام دوم: قطع برق در محل نصب لوستر

پیش از اقدام به هر کاری لازم است تا جریان برق در محل نصب لوستر را قطع کنیم. برای این منظور فیوز همان کلید برق را در حالت قطع قرار می دهیم.

البته نباید تنها به قطع کردن فیوز اکتفا کنیم، بلکه باید سیم های برق لوستر را با استفاده از فازمتر چک کنیم تا مطمئن شویم که سیم ها فاقد برق هستند.

گام سوم: برداشتن لوستر قبلی از روی سقف

اگر لوستر قدیمی بر روی سقف نصب شده است، باید برای نصب لوستر شش شاخه جدید آن را از محل نصب خود بردارید.

برای این کار می توانید از یک فرد دیگر کمک بگیرید. به این شکل که یک نفر زیر لوستر را نگه دارد و فرد دیگر حلقه نگه دارنده لوستر را از روی سقف باز کند.

همزمان باید سیم های برق را از لوستر جدا کنید. اگر سیم ها با چسب برق وصل شده باشند باید چسب دور سیم ها را باز کنید و اگر از طریق ترمینال پیچی برای اتصال سیم های برق استفاده شده می توانید با پیچاندن ترمینال دو سیم را از هم جدا کنید.

در نهایت لوستر قدیمی را به همراه زنجیر و سیم های برق آن از روی سقف بر می داریم تا فضا برای نصب لوستر جدید فراهم شود.

گام چهارم: اتصال حلقه نصب لوستر به سقف

مهمترین کاری که باید برای نصب لوستر انجام دهید اتصال حلقه نصب لوستر به سقف است. البته اگر در آن محل قبلاً لوستر وصل بوده پس به احتمال زیاد می توانید لوستر شش شاخه خود را بر روی همان حلقه آویزان کنید.

گفتیم به احتمال زیاد، چون لوسترها هر کدام وزن های متفاوتی دارند و هر چه بر تعداد شاخه های لوستر اضافه شود، به طور حتم وزن لوستر هم بیشتر می شود.

پس توصیه می کنیم میزان مقاومت و استحکام حلقه نصب لوستر را با توجه به وزن لوستر شش شاخه خود بسنجید تا خدایی ناکرده با واژگون شدن لوستر مواجه نشوید.

علاوه بر این لازم است تا حلقه نصب لوستر را با توجه به جنس سقف ساختمان انتخاب کنید. حلقه های نصب لوستر در مدل های قلاب پروانه ای، پیچ و رولپلاک معمولی، رولپلاک و پیچ پروانه ای، قلاب رول بولت و میلگرد و زنجیر وجود دارند.

هر کدام از این مدل حلقه های نصب لوستر با توجه به وزن لوستر برای یک نوع سقف ساختمان مناسب هستند، به عنوان مثال برای سقف کاذب اکثراً از پیچ پروانه ای استفاده می شود چون پیچ پروانه ای قابلیت باز شدن در سقف میانی را دارد و می تواند روی سقف کاذب باز شود.

اما پیچ و رولپلاک معمولی به صورت عمودی در داخل سقف کاذب قرار می گیرد، پس نمی تواند برای نگه داری لوستر شش شاخه گزینه مناسبی باشد.

ایمن ترین روش برای نصب لوستر شش شاخه با وزن بالا

اگر لوستر شش شاخه شما طول و عرض زیادی داشته و خیلی خیلی سنگین باشد و از طرفی سقف ساختمان از نوع کاذب باشد، توصیه می شود که از میل گرد و زنجیر به عنوان نگهدارنده لوستر استفاده کنید.

به این صورت که ابتدا یک الی دو عدد میلگرد در راستای طول و عرض لوستر در داخل سقف کاذب قرار داده و به سقف اصلی ساختمان وصل کنید و سپس زنجیر اتصال دهنده را از وسط لوستر عبور دهید و در مرکز میلگردها بندید.

با این ترفند وزن لوستر روی میلگرد پخش می شود و در نهایت می توانید برای حفظ تعادل لوستر اطراف آن را با پیچ پروانه ای مهار کنید.

همانطور که ملاحظه کردید نوع حلقه نصب و روش اتصال آن با توجه به جنس سقف و وزن لوستر بسیار متفاوت می باشد، به همین دلیل ما اطلاعات کافی برای نوع حلقه لوستر را در جدول زیر برای شما قرار داده ایم:

نوع سقف ساختمان

نوع حلقه نصب

وزن لوستر

سقف کاذب

حلقه پروانه ای

کمتر از 10 کیلوگرم

سقف کاذب

میلگرد و زنجیر

بیش از 10 کیلوگرم

سقف آجری

پیچ و رولپلاک پلاستیکی

کمتر از 5 کیلوگرم

سقف آجری

رول بولت سقفی

بین 5 الی 10 کیلوگرم

تیرچه و بلوک

رول بولت پروانه ای یا رابیتس

کمتر از 10 کیلوگرم

گام پنجم: اتصال لوستر به حلقه روی سقف

برای اینکه بتوانید لوستر را بر روی حلقه نصب قرار دهید، باید ابتدا اندازه طول زنجیر لوستر را با توجه به ارتفاع دلخواه خود تنظیم کنید و بهتر است این اقدامات بر روی زمین انجام شود.

شما می توانید با کمک انبردست حلقه های اضافی زنجیر را از روی لوستر باز کنید تا ارتفاع آن اندازه شود. فقط مراقب باشید در زمان برداشتن حلقه های اضافی زنجیر سیم برق لوستر را قطع نکنید.

پس از آن باید تمامی اجزای لوستر را سرهم سوار کنید. البته از نصب چراغ های لوستر در این مرحله خودداری کنید تا در موقع نصب آسیب نبینند. در انتها کلاهک لوستر را بر روی آن قرار داده و حلقه انتهایی لوستر را به قلاب روی سقف آویزان می کنیم.

اقدام لازم پیش از نصب لوستر بر روی سقف

گام ششم: سیم کشی لوستر شش شاخه

اکنون به مهمترین مرحله از کار یعنی سیم کشی لوستر رسیده ایم. تفاوت اصلی سیم کشی لوستر سه شاخه که قبلاً مطلب آن را روی سایت قرار دادیم با سیم کشی لوستر 6 شاخه در نوع کلید برقی است که برای کنترل روشن و خاموش کردن چراغ های لوستر استفاده می شود.

با این توضیح که لوسترهای تک شاخه، دوشاخه و سه شاخه اغلب با استفاده از کلید تک پل روشن و خاموش می شوند. بنابراین در زمان سیم کشی این مدل از لوسترها ما فقط به دو سیم فاز و نول و در بعضی مدل ها به سیم ارت نیاز داریم.

اما لوسترهای شش شاخه حداقل 6 چراغ نیز دارند. پس برای اینکه بتوانیم این شش چراغ را در دو زمان مختلف و به صورت جداگانه روشن و خاموش کنیم باید از کلید دوپل استفاده کنیم.

نکته مهم در خصوص سیم کشی کلیدهای دوپل این است که دارای دو سیم فاز و یک سیم نول هستند. پس تنها کاری که باید انجام دهیم ابتدا تشخیص سیم فاز و نول لوستر و در نهایت اتصال سیم های فاز کلید دوپل به سیم فاز لوستر و بستن سیم نول کلید دوپل به سیم نول لوستر است.

با توجه به اینکه لوسترهای شش شاخه را از طریق اتصال به کلید دوپل وصل می کنند، پس پیشنهاد می کنیم مطالعه مطلب نحوه سیم کشی کلید دوپل را از دست ندهید.

برای تشخیص سیم فاز و نول در لوستر بهتر است به رنگ سیم ها توجه کنید، اغلب رنگ بندی سیم های برق به این صورت است که سیم قرمز را سیم نول و سیم آبی رنگ را نول در نظر می گیرند.

بنابراین برای نصب لوستر 6 شاخه دو سیم فاز قرمز رنگ و یک سیم نول آبی رنگ خواهید داشت. اگر لوستر به سیم ارت مجهز باشد، این سیم به رنگ ترکیبی زرد و سبز مشخص است.

توصیه می کنیم پیش از اتصال لوستر بر روی حلقه سیم فاز و نول آن را مشخص کنید تا در زمان اتصال لوستر به سقف دچار زحمت نشوید. همچنین باید بدانید که کدام یک از سیم های برق خارج شده از سقف فاز و کدام یک نول هستند.

برای این منظور هم می توانید به رنگ بندی سیم ها دقت کنید و هم اینکه فیوز برق لوستر را وصل کرده و با رعایت نکات ایمنی سیم های فاز و نول را با کمک فازمتر مشخص کنید.

اگر در زمان اتصال نوک فازمتر به سیم برق چراغ داخل فازمتر روشن شد، این معنی را می دهد که سیم مورد نظر فاز بوده و در صورت روشن نشدن چراغ فازمتر، سیم برق از نوع نول است.

نکته بسیار مهم در زمان اتصال سیم های برق ساختمان به لوستر 6 شاخه این است که حتماً محل اتصال سیم های برق را با چسب برق بپوشانید و بعد از آن محل اتصال را با ترمینال های پیچی محافظت کنید. در این صورت احتمال قطعی و یا اتصالی کردن سیم های برق لوستر بسیار کم می شود.

نحوه سیم کشی لوستر شش شاخه

گام هفتم: بستن چراغ ها بر روی لوستر و تست آن

شما تا این مرحله حلقه نصب لوستر را بر روی سقف اتاق بسته اید، زنجیر لوستر را به حلقه متصل کرده اید و سیم کشی آن را به اتمام رسانده اید، اکنون می توانید لامپ های لوستر را بر روی لوستر ببندید و با نصب حباب چراغ ها بر روی آن ها کار نصب لوستر شش شاخه خود را تمام کنید.

در نهایت باید روشنایی چراغ ها را از طریق کلید دوپل متصل به لوستر تست کنید. معمولاً با زدن یکی از پل های کلید باید سه عدد از چراغ ها روشن و خاموش شوند و با فشردن پل دوم از کلید دو پل تمام 6 چراغ را می توانید خاموش و روشن کنید.

پس از اینکه از سلامتی سیم کشی لوستر شش شاخه و همچنین عملکرد صحیح کلید دوپل متصل به آن مطمئن شدید، می توانید سیم های برق لوستر را در زیر کلاهک آن قرار داده و کلاهک را با کمک پیچ به سقف محکم کنید.

 

روش نصب لوستر شش شاخه در سقف آجری

 

در صورتی که سقف ساختمان ما از نوع قدیمی یا همان آجری یا طاق ضربی بود، روش نصب لوستر 6 شاخه بر روی آن کمی متفاوت می شود.

به همین دلیل ما توضیحات مربوط به کار نصب لوستر بر روی سقف آجری را در این قسمت و به صورت جداگانه در اختیار شما قرار می دهیم.

برای اینکه بتوانید لوستر 6 شاخه خود را بر روی سقف آجری یا تیرآهن وصل کنید، باید از رول بولت سقفی استفاده کنید. پس برای این منظور ابتدا سقف آجری را به اندازه سایز رول بولت با کمک مته و دریل سوراخ کنید.

حداکثر عمق سوراخ ایجاد شده در سقف بهتر است تا نیمه آجر باشد، سپس با کمک مته مناسب رول بولت را با کمی فشار در داخل سوراخ ایجاد شده قرار داده و با سفت کردن رول بولت بال های فلزی آن را باز کنید تا حلقه کاملاً محکم شود.

البته اگر مطمئن هستید که سوراخ را در دل آجر سقف ایجاد کرده اید و وزن لوستر 6 شاخه شما کمتر از 5 کیلو گرم است، راه ساده تر استفاده از قلاب و رول پلاک پلاستیکی است.

باقی مراحل نصب و سیم کشی لوستر 6 شاخه بر روی سقف آجری مشابه روشی است که در قسمت قبلی به آن ها اشاره کردیم.

نگهداری لوستر شش شاخه با قلاب پروانه ای

جمع بندی

در این مطلب با طریقه نصب و سیم کشی لوستر شش شاخه به صورت گام به گام و مرحله به مرحله با شما همراه بودیم با این امید که خود شما بتوانید با کمک توضیحات داده شده لوستر مورد نظر خود را در منزل نصب کنید.

با این حال احتمال می دهیم که مرحله سیم کشی لوستر شش شاخه و اتصال آن به کلید دوپل کمی برای افراد ناآشنا با برق ساختمان پیچیده به نظر برسد.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم کمک گرفتن از یک مجری برق کار متخصص همچون تکنسین های مجموعه تاسیسات 24 ساعته را در خاطر داشته باشید.

دلیل اینکه متخصصین تاسیسات 24 ساعته را به شما پیشنهاد می کنیم در مهارت بالای مجریان این مجموعه در کنار گارانتی تضمین خدمات است که از طرف این گروه تاسیساتی به مشتریان عرضه می شود.

در این صورت شما مشتری عزیز می توانید بدون ذره ای نگرانی کلیه خدمات تاسیساتی از جمله نصب و تعویض لوستر را به تکنسین های فنی این مجموعه بسپارید.

برای ثبت سفارش به منظور نصب و سیم کشی لوستر خود کافیست همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

نصاب لوستر شش شاخه

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • از آنجا که لوسترهای 6 شاخه اغلب سنگین وزن هستند، پیشنهاد می شود از قلاب های مطمئن همچون قلاب پروانه ای و میلگرد و زنجیر برای اتصال لوستر به سقف استفاده شود.
  • معمولاً لوسترهای شش شاخه را به کلیدهای دو پل اتصال می دهند، برای این منظور شما دو سیم فاز و یک سیم نول در محل نصب لوستر خواهید داشت.
  • نوع قلاب استفاده شده برای آویزان کردن لوستر با توجه به جنس سقف اتاق و همچنین وزن لوستر انتخاب می شود.
  • پیش از اتصال لوستر به حلقه روی سقف از استحکام حلقه در تحمل وزن لوستر مطمئن شوید.

کارشناسان تاسیسات 24 ساعته منتظر پاسخگویی به سوالات فنی شما هستند، پس اگر در خصوص نصب و سیم کشی لوستر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، سوالات خود را در قسمت نظرات این مطلب قرار دهید تا در اسرع وقت به آن ها پاسخ داده شود.

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2

منبع انگلیسی: منبع 1

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظرات مشتریان

 

اشتراک گذاری این صفحه