آشنایی با نحوه تبدیل تایمر راه پله به سنسور یا چشمی راه پله یکی از نیازهای مهم افرادی است که از تایمر برای تنظیم روشنایی راه پله ساختمان خود استفاده می کنند.اما می خواهند وسیله ای مفیدتر برای کنترل روشنایی مشاعات خود بکار بگیرند.

اگر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید مدار سیم کشی تایمر و سنسور راه پله را یک به یک بررسی کرده و در نهایت روش تبدیل تایمر راه پله به سنسور را به شما آموزش خواهیم داد.

 

مدار سیم کشی تایمر راه پله

برای اینکه بدانید چطور می توان تایمر راه پله را به سنسور تبدیل کرد، باید ابتدا مدار سیم کشی تایمر را بررسی کنیم که در قسمت زیر تصویر آن را مشاهده می کنید:

converting stair timer to a sensor 1

 

نمونه ای که در قسمت فوق به معرفی مدار سیم کشی آن پرداخته ایم، تایمر سه سیم است. اما احتمال دارد تایمر شما از نوع چهار سیم باشد.

این نکته را اول صحبت هایمان متذکر شدیم که در جریان مدار سیم کشی تایمر خود باشید. با این توضیح که در تایمرهای سه سیم، همانند تصویر فوق، ما 3 سیم یکی برای فاز، یکی نول و دیگری سیم مشترک لامپ و کلید داریم.

سیم L به صورت مشترک در بین شاستی و لامپ ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما در تایمرهای چهار سیم، علاوه بر سیم فاز و نول، دو سیم دیگر یکی برای لامپ و یکی برای شاستی در نظر می گیرند.

بنابراین در مدار سیم کشی تایمر راه پله چهار سیم از سیم مشترک لامپ و شاستی خبری نیست و برای لامپ و شاستی سیم مجزا داریم.

حال به سراغ بررسی مدار تایمر راه پله 3 سیم می رویم که نقشه آن را برای شما قرار داده ایم. همانطور که می بینید، تایمر ما سه پیچ دارد که همان سه سیم به آن متصل شده اند.

سیم فاز به پیچ PH وارد شده و پس از آن به پیچ شاستی اول ورود پیدا کرده است. از آن قسمت به صورت سری به شاستی دوم و الی آخر متصل می شود.

در ادامه سیم مشترک لامپ و شاستی ابتدا به پیچ L بر روی تایمر وارد شده و از آن قسمت به پیچ خروجی از شاستی ها متصل می شود.

تا در نهایت از شاستی آخر به لامپ ها به صورت سری بسته شود. از این طریق اتصال مشترک بین لامپ و شاستی برقرار می گردد.

مدار آخر ما سیم نول است، که ابتدا به پیچ N بر روی تایمر بسته شده و پس از آن به شکل سری به تمام لامپ ها می رود.

 

مدار سیم کشی سنسور یا چشمی راه پله

در قسمت فوق مدار سیم کشی تایمر را بررسی کردیم، اکنون نوبت به یادگیری مدار سیم کشی سنسور یا چشمی راه پله می رسد تا بدانیم چطور می شود این دو مدار را به یکدیگر تبدیل کرد.

converting a stair timer to a sensor 2

در تصویر بالا مدار سیم کشی یک سنسور راه پله را مشاهده می کنید که به کل چراغ های سرویس پله متصل شده است.

برای نصب و سیم کشی سنسور یا چشمی راه پله ما به سه سیم فاز ورودی، نول و فاز خروجی نیاز داریم. برای برقراری نصب سنسور کافیست ابتدا سیم فاز ورودی از سیم کشی برق ساختمان را به سیم فاز ورودی به سنسور وصل کنیم.

در ادامه سیم فاز خروجی را به شکل سری به لامپ های راه پله اتصال می دهیم. همین کار را برای سیم نول نیز انجام می دهیم، یعنی سیم نول را از برق ساختمان گرفته و به صورت مستقیم به لامپ ها وصل می کنیم.

از این طریق تمامی چراغ های سرویس پله به سنسور یا چشمی راه پله مجهز می شوند. البته این روشی است که برای نصب سنسور برق مشاعات در نظر داریم.

اما برای تبدیل تایمر به سنسور باید اقدامات دیگری هم انجام دهیم که در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت می کنیم.

 

آموزش تبدیل تایمر راه پله به سنسور

اگر برای تهیه سنسور راه پله به بازار مراجعه کرده باشید، دو مدل کلی سنسور را به شما معرفی کرده اند. یکی از آن ها سنسور کلی برای راه پله هاست که تمام چراغ ها به آن متصل می شوند.

اما مدل دیگر چراغ های سنسوردار هستند که به آن ها سنسور با چراغ سرخود نیز می گویند.

این موضوع را در این قسمت یادآور شدیم تا بدانید با توجه به اینکه قصد دارید از چه مدل سنسوری استفاده کنید، روش تبدیل تایمر به آن کمی متفاوت است.

به همین دلیل در ادامه روش تبدیل و سیم کشی هر دو حالت را به شما آموزش می دهیم:

  1. نحوه تبدیل تایمر راه پله به سنسور کلی

در صورتی که بخواهیم با نصب سنسور کلی تمامی چراغ های راه پله را خاموش و روشن کنیم، می توانیم بر اساس نقشه زیر عمل کنیم:

converting a stair timer to a sensor 3

همانطور که در تصویر بالا می بینید، فقط تایمر را از مسیر برداشته ایم و سنسور را در محل مورد نظر خود نصب کرده ایم.

بر اساس این نقشه سیم فاز ورودی به سنسور را به سیم فازی که قبلاً به پیچ PH تایمر راه پله اتصال داشته، وصل کرده ایم.

در ادامه سیم نول سنسور را به نول تایمر اتصال داده و به شکل سری به تمام لامپ ها اتصال داده ایم. حال تنها سیمی که باقی می ماند، فاز خروجی سنسور است که آن هم به سیم L تایمر بسته شده و در نهایت به لامپ ها وصل می شود.

تنها نکته ای که در تبدیل تایمر به سنسور باقی می ماند، حذف سیم فاز ورودی به پیچ شاستی هاست. از آنجا که در نصب سنسور نیازی به برق دار بودن شاستی ها وجود ندارد، می توانیم سیم هدایت شده به پیچ بالای شاستی ها را قطع کنیم.

با همین روش ساده تایمر راه پله را به چشمی یا سنسور راه پله تبدیل کردیم، به شکلی که تمامی چراغ ها توسط همان یک سنسور روشن و خاموش شوند.

  1. نحوه تبدیل تایمر راه پله به چراغ سنسوردار

چراغ های سنسوردار به شکلی متفاوت از سنسور کلی به مدار سیم کشی تایمر سیم بندی می شوند، که در تصویر زیر نقشه آن را مشاهده می کنید.

converting a stair timer to a sensor 4

 

نحوه کار این مدل سنسور به این صورت است که وقتی در نزدکی همان چراغ قرار می گیریم، لامپ آن روشن می شود.

برای تبدیل تایمر به چراغ سنسوردار نیازی نیست تغییری در سیم بندی کلیدها یا شاستی ها ایجاد کنیم. فقط کافی سیم وارد شده به L را از روی تایمر باز کرده و به PH متصل می کنیم.

توجه داشته باشید که سیم PH وارد شده به پیچ بالای شاستی را می توانیم قطع کنیم یا قطع نکنیم. چون بود یا نبود آن تاثیری در سیم کشی ما ندارد.

در نهایت سیم کشی ما شبیه به مدار سنسور کلی راه پله می شود، به این صورت که سیم نول به صورت مستقیم به چراغ ها متصل شده و سیم فاز بعد از اتصال به سیم PH قبلی و انشعاب گرفتن از آن به چراغ ها وصل می شود.

با این تفاسیر تنها تفاوت بین سیم کشی سنسور کلی و چراغ سنسوردار در این است که برای تبدیل تایمر به سنسور کلی ما به 3 سیم نیاز داریم ولی تبدیل تایمر به چراغ سنسوردار با 2 سیم فاز و نول قابل انجام است.

 

چرا باید تایمر راه پله را به سنسور تبدیل کرد؟

به دلیل هزینه های بالایی که باید برای مصرف برق در راه پله های ساختمان خود پرداخت کنیم، همگی به دنبال ارزان ترین راه حل ها هستیم.

یکی از ساده ترین روش ها این است که برای سیستم برق مشاعات از جمله راه پله ها تایمر نصب کنیم تا چراغ های سرویس پله به صورت دائمی روشن نمانده و بر اساس زمانی که ما خود تنظیم کرده ایم خاموش شوند.

این اساس کار تایمر راه پله است که با فشردن یکی از شاستی های راه پله تمامی چراغ های آنجا روشن شده و بعد از گذشت زمان مشخص که می تواند بین چند ثانیه تا چند دقیقه متغیر باشد، چراغ ها به صورت خودکار قطع شوند.

اما کمی صبر کنید، در این حالت فرقی نمی کند که شما در طبقه اول ساختمان هستید و نیاز به روشنایی پله ها دارید یا در طبقه آخر، در هر صورت تمامی چراغ های سرویس پله از اولین تا آخرین طبقه روشن می شوند.

این همان موضوع مهمی است که باعث شده افراد به فکر تغییر سیستم مدیریت روشنایی مشاعات خود باشند. چون هدف اصلی از نصب سیستمی همچون تایمر راه پله صرفه جویی بیشتر در انرژی برق است.

ولی با روشن شدن همزمان تمامی چراغ های راه پله، باز هم تا حد زیادی برق هدر می رود، بی آنکه دلیل و نیازی برای آن باشد.

در این مرحله باز هم به دنبال یک راه حل جایگزین هستیم تا علاوه بر مدیریت بهتر سیستم روشنایی در راه پله ها، مصرف برق را نیز به حداقل برسانیم.

بهترین گزینه ای که پیش روی ما قرار دارد، نسل جدید سنسور یا چشمی راه پله است که با قابلیت های خود مصرف انرژی برق در مشاعات را بسیار کاهش می دهد.

converting a stair timer to a sensor 5

روش کار سنسور و یا چشمی راه پله به این صورت است که این وسیله حرکت را در شعاع تحت پوشش خود تشخیص داده و به محض آن چراغ همان نقطه را روشن می کند.

بنابراین دیگر از روشن شدن بی دلیل و بلااستفاده کل چراغ های سرویس پله خبری نیست. پس از اینکه زمان تنظیم شده بر روی سنسور راه پله به پایان برسد، چراغ به صورت خودکار خاموش می شود.

مزیت های تبدیل تایمر راه پله به سنسور یا چشمی راه پله تنها به مصرف پایین انرژی برق در مشاعات ختم نمی شود.

از دیگر مزایای استفاده از این سیستم می توان به عدم نیاز به فشار دادن شاستی مربوط به لامپ در سرویس پله ها اشاره کرد.

مخصوصاً در مواقعی که فضا کاملاً تاریک بوده و یا دستمان پر است، لازم نیست در ظلمات به دنبال شاستی بر روی دیوار بگردیم، بلکه همانطور که از پله ها بالا یا پایین می رویم، چراغ ها پس از تشخیص سنسور روشن و خاموش می شوند.

همین دلایل کافیست که متقاعد شویم تبدیل تایمر به سنسور راه پله یک راه حل بی نظیر برای افزایش آسایش و صرفه جویی در مصرف برق مشاعات است.

فقط این نکته را مد نظر داشته باشید که دلیل محبوبیت تایمر در طول عمر بالا این دستگاه است. چرا که سنسورهای راه پله بیشتر در معرض خراب شدگی قرار گرفته و نیازمند تعمیر می باشند.

ما در مقاله تعمیر سنسور برق مشاعات به طول کامل در خصوص عیب یابی تایمر و سنسور راه پله توضیح داده ایم، برای دسترسی به آن کافیست لینک مورد نظر را لمس کنید.

 

جمع بندی

تبدیل تایمر به سنسور راه پله روش ایده آل و مناسبی به منظور صرفه جویی هر چه بیشتر در مصرف برق ساختمان است.

اگر سر رشته ای در امور برق و سیم کشی داشته باشید می توانید به راحتی و با کمک نقشه ها و توضیحات داده شده در این مطلب خودتان تایمر راه پله را به سنسور تبدیل کرده و از مزایای آن بهره مند شوید.

اما روی صحبت ما با افرادی است که هیچ آشنا و تخصصی در زمینه برق نداشته و در نتیجه اقدام آن ها برای تبدیل تایمر به چشمی راه پله می تواند خطر برق گرفتگی را برایشان ایجاد کند و در بهترین حالت سنسور آن ها بسوزد.

کمک گرفتن از یک مجری برقکار متخصص بهترین راهکار برای تبدیل تایمر راه پله به چشمی است، چون دیگر نیازی نیست بابت برق گرفتگی و یا سوختن سنسور خود نگرانی داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما نیروهای فنی و متخصص در مجموعه تاسیسات 24 ساعته است، چون این افراد تجربه و دانش بالایی در امور برق ساختمان داشته و می توانند تایمر شما را با بالاترین کیفیت به سنسور تبدیل کنند.

converting a stair timer to a sensor intro

بنابراین اگر می خواهید با نصب سنسور راه پله مصرف برق ساختمان خود را به شکل چشم گیری کاهش دهید، همین الان فرم درخواست سرویسکار را پر کرده و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منبع

 

اشتراک گذاری این صفحه