راه پله‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که روشنایی آن‌ها بسیار مهم و ضروری است، اما لازم نیست دائماً چراغی در این مکان‌ها روشن باشد. امنیت ساختمان‌ها وابسته به امنیت راه پله‌ها و راهرو ورودی است.

استفاده از تکنولوژی‌های امروزی و پیشرفته مانند سنسور چشمی راه پله یا تایمر راه پله تا حد زیادی این امنیت را برای ساکنین ساختمان‌ها ایجاد می‌کنند.

برای مثال وجود تایمر یا چشمی راه پله در ساختمان‌هایی که کودک خردسال و یا افراد مسن در آن زندگی می‌کنند بسیار ضروری است.

چرا که می‌تواند با روشن شدن به موقع افراد را مطلع کرده و از بروز حوادثی مانند افتادن از پله‌ها و... جلوگیری کند.

حتی وجود این ابزارها برای امنیت ساختمان در برابر دزدی هم بسیار کار آمد است، اما برای خرید و نصب آن‌ها به یک متخصص نیاز داریم تا بهترین وسیله‌ای که کاربرد بیشتری برای ساختمان ما دارد را انتخاب و نصب کند.

زیرا تایمر و چشمی هر کدام برای خودشان مزایا و معایب و انواع مختلفی دارند که انتخاب وسیله درست از میان آن‌ها برای افرادی که تخصص این کار را ندارند دشوار است‌.

همیشه یک سوال مهم در ذهن افراد اینطور شکل گرفته که بالاخره برای روشنایی مشاعات چشمی راه پله بهتر است یا تایمر؟

به همین دلیل ما در این مطلب سنسور چشمی راه پله و تایمر را از زوایای مختلف برای شما بررسی کرده‌ایم تا خودتان بتوانید در انتهای این مطلب به پاسخ صحیح این سوال برسید.

اگر بین انتخاب چشمی یا تایمر راه پله تردید دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.


چشمی راه پله چیست؟

 

حتماً برای شما هم پیش آمده که با ورود به راه پله جایی به صورت خودکار چراغ‌های آن جا روشن شده باشند. در این صورت باید بدانید که در آن مکان از چشمی سنسوری راه پله استفاده شده است.

سنسورهای چشمی راه پله به حرکت حساس هستند و با احساس حرکت روشن می‌شوند و بعد از مدت زمانی که قابل تنظیم است، خود به خود خاموش می‌شوند.

البته این سنسورها جدید ترین نسل سنسورهای چشمی هستند. در ابتدا این چشمی‌ها طوری طراحی شده بودند که با زدن کلید برق روشن می‌شدند. اما خاموش شدن آن‌ها پس از مدت تعیین شده به صورت خودکار انجام می‌شد.

روشنایی راه پله ها از طریق سنسور چشمی

عکس سنسور چشمی استفاده شده در راه پله

 

مزایا و معایب چشمی راه پله

مزایا:

  • استفاده از این سنسورها باعث کاهش 75 درصدی میزان برق و در نهایت کاهش هزینه‌ها می‌شود.
  • وجود تایمر برای خاموش و روشن شدن لامپ‌ها سبب طولانی تر شدن عمر لامپ‌ها می‌شود.
  • به دلیل حذف شدن کلید برق دیگر انتقال بیماری و میکروب از این طریق به میزان زیادی کاهش می‌یابد.
  • چشمی‌ها در زمان‌هایی که نور کافی وجود داشته باشد مثلاً در طول روز روشن نمی‌شوند.
  • روشن شدن سریع لامپ‌ها بدون دخالت افراد از دیگر مزایای استفاده از سنسور چشمی برای راه پله‌ها است.
  • در مکان‌های مجهز به چشمی‌ها فقط آن لامپی که چشمی حرکت مقابل خود را حس کند روشن می‌شود.

 

معایب:

  • هر سنسور چشمی تنها روشن و خاموش شدن 20 لامپ 100 واتی را می‌تواند کنترل کند.

اگر تعداد لامپ‌های متصل به یک سنسور بیش از این عدد باشد، امکان اختلال در کارکرد چشمی‌ها وجود دارد.

  • چشمی‌هایی که در فضای باز قرار دارند با باد و طوفان و بارش باران و... دائم روشن می‌شوند.
  • از معایب سنسور چشمی این است که در هر پاگرد و به فاصله اتمام برد هر نوع سنسور باید دستگاه دیگری از چشمی نصب شود که هزینه نصب آن را چندین برابر بیشتر از هزینه نصب تایمر می‌کند.

            عکس سنسور چشمی 180 درجه

            عکس سنسور چشمی 180 درجه

 

تایمر راه پله چیست؟

 

تایمر راه پله یا رله راه پله، وسیله اتوماتیک دیگری برای روشنایی پارکینگ، راه پله‌ها و در کل مشاعات است.

روش کار این دستگاه این گونه است که پس از گذشت مدت زمان معین و تنظیم شده از روشن کردن لامپ‌ها، تایمر راه پله به صورت خودکار تمام روشنایی‌های متصل به خود را خاموش می‌کند.

از تفاوت‌های تایمر با چشمی راه پله این است که چشمی راه پله امکان روشن کردن خودکار لامپ‌ها را هم دارد اما تایمر فقط برای خاموش شدن لامپ‌ها استفاده می‌شود.

 

مزایا و معایب تایمر

مزایا:

  • برای تغییر زمان روشن ماندن لامپ‌ها نیازی به سرویسکار نیست و خود افراد می‌توانند به راحتی زمان روشن ماندن چراغ‌ها را تنظیم کنند.
  • مدت زمان روشن ماندن چراغ‌ها در تایمر راه پله بسیار منعطف است و بین 30 ثانیه تا 10 دقیقه قابل تنظیم است.
  • طول عمر تایمرها بیشتر از سنسورهای چشمی راه پله است.
  • مزیت دیگر تایمر این است که یک عدد تایمر برای کل لامپ‌های تمامی قسمت‌های مشاعات کفایت می‌کند و به نوعی صرفه جویی در هزینه‌ها به حساب می‌آید.

معایب:

  • تایمر راه پله سیستمی قدیمی به حساب می‌آید، چراکه امروزه در اکثر ساختمان‌ها از سنسور و یا رله زمانی استفاده می‌کنند که نیازی به کلید برق برای روشن شدن لامپ‌ها ندارند.
  • به علت روشن شدن تمامی چراغ‌ها به صورت همزمان، در تایمرها برق بیشتری مصرف می‌شود.
  • از دیگر معایب تایمر این است که کلیدهای برق به صورت موازی هستند و با زدن یک کلید برق، تمامی چراغ‌ها روشن می‌شوند.

 تایمر راه پله

نصب و سیم کشی چشمی راه پله راحت تر است یا تایمر؟

 

اولین کاری که برای نصب سنسور چشمی و یا تایمر راه پله باید انجام شود نصب دستگاه در جایگاه مناسب است.

چشمی‌های توکار از پرکاربرد ترین انواع چشمی‌ها هستند. برای نصب دستگاه سنسور چشمی توکار باید قسمتی از سقف کاذب یا کنفی را برش دهیم در حالی که برای نصب تایمر نیازی به این کار نیست و دستگاه تایمر روی دیوار نصب می‌شود.

اگر می‌خواهید چگونگی نصب و سیم کشی دستگاه سنسور چشمی راه پله را به صورت کاملاً تخصصی اما به زبان ساده بدانید، می‌توانید به مقاله نصب سنسور برق مشاعات مراجعه کنید.

انجام مراحل سیم کشی به داخل دستگاه چشمی توکار و حتی رو کار بسیار پیچیده تر و تا حدی تخصصی تر از سیم کشی به داخل دستگاه تایمر است.

از طرفی سیم کشی کل لامپ‌های پاگردهای ساختمان و اتصال سیم کشی‌ها و لامپ‌ها به دستگاه تایمر از جمله دشواری‌های نصب تایمر راه پله محسوب می‌شوند.

بهتر است قبل از تصمیم گیری برای انتخاب چشمی یا تایمر راه پله با نحوه نصب تایمر راه پله به صورت جامع و کامل آشنا شوید تا بهترین تصمیم را درباره نصب تایمر راه پله یا چشمی بگیرید.

در هر حال نصب هر کدام از دستگاه‌ها سختی‌‌های خودش را دارد اما به نظر می‌رسد نصب سنسور چشمی راه پله به خصوص چشمی روکار که نیازی به برش دادن سقف هم ندارد بسیار آسان تر است.

 چشمی راه پله 360 درجه

قیمت خرید تایمر ارزان تر است یا چشمی راه پله؟

 

قیمت نهایی برای خرید، سیم کشی و نصب چشمی یا تایمر به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه عوامل موثر بر قیمت تمام شده سیم کشی و نصب تایمر و چشمی راه پله را برای شما لیست کرده‌ایم.

  • متراژ پارکینگ و راهرو و حیاط و تعداد مکان‌های اضافه‌ای که ممکن است برخی ساختمان‌ها بخواهند چشمی یا تایمر داشته باشد.
  • دستمزد تکنسین متخصص برای نصب و سیم کشی
  • جنس و کیفیت دستگاه سنسور چشمی یا تایمر
  • تعداد طبقات ساختمان
  • جنس سیم

تعرفه قیمت برای هرکدام از عوامل بالا برای سنسور چشمی با تایمر راه پله متفاوت از یکدیگر است چون میزان حساسیت و سختی نصب و سیم کشی آن‌ها با هم فرق دارد.

اما چیزی که مشخص است این است که با در نظر گرفتن همه نکات، هزینه نصب چشمی راه پله از تایمر ارزان تر و مقرون به صرفه تر است.

این تفاوت قیمت به علت سیم کشی‌هایی که برای نصب تایمر باید انجام شود، دستمزد انجام آن و قیمت بیشتر دستگاه تایمر است.

 

صرفه جویی برق در چشمی راه پله کمتر است یا تایمر؟

 

صرفه جویی در برق و مصرف بهینه آن در این برهه از زمان بسیار حائز اهمیت است، پس باید قبل از هر اقدامی به خوبی درباره آن تحقیق شود.

سنسورهای چشمی و تایمرهای راه پله هر دو برای کاهش مصرف برق به وجود آمده اند، چراکه مکان‌هایی مانند راه پله و پارکینگ نیاز به روشنایی دائمی ندارند.

اما از میان این دو محصول کاربردی، میزان صرفه جویی در سنسور چشمی راه پله بیشتر از تایمر راه پله است.

علت مصرف کمتر برق در چشمی‌ها این است که چشمی راه پله به صورت تک چراغ روشن می‌شود اما تایمر تمامی لامپ‌ها را به صورت همزمان با هم روشن می‌کند.

 

عیب یابی چشمی راه پله آسان تر است یا تایمر؟

 

چشمی و تایمر راه پله به دلیل حساسیت بالایی که دارند ممکن است مشکلات زیادی برایشان پیش بیاید.

عیب یابی درست و رفع مشکل آن‌ها یک کار کاملاً تخصصی بوده و هر کسی قادر به انجام آن نیست. از این رو مراجعه به یک مرکز معتبر برای عیب یابی آن‎‌ها بسیار ضرورت دارد.

سنسورهای چشمی و تایمرها مشکلات مشابهی دارند و عیب یابی و تعمیر هر دو تا حد زیادی مانند یکدیگر است.

اما عیب یابی و تعمیر سنسور چشمی راه پله به دلیل این‌که هر طبقه و هر قسمت یک چشمی جداگانه دارد، کمی در دسترس‌تر و آسان تر است.

چراکه اگر تایمر راه پله خراب شود، به دلیل این‌که سیم‌ کشی تمامس لامپ‌ها و دستگاه تایمر به یکدیگر متصل هستند، برای عیب یابی و تعمیر کل سیم کشی ساختمان درگیر خواهد شد اما در رابطه با چشمی این طور نیست.

اگر با مشکلاتی از قبیل معضلات زیر در رابطه با سنسور چشمی راه پله و یا تایمر راه پله مواجه شدید، باید هرچه سریع تر با سرویسکار متخصص برای عیب یابی و تعمیر تماس بگیرید.

  • خاموش شدن ناگهانی
  • روشن ماندن لامپ‌ها
  • خاموش شدن چراغ‌ها بلافاصله پس از روشن کردنشان
  • کارنکردن تایمر و...

هرچند ما برای آموزش و کمک به شما مطلب تعمیر سنسور برق مشاعات را آماده کرده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر روی لینک مقاله بزنید.

شاستی برق تایمر راه پله

جمع بندی

در آخر می‌خواهیم جمع بندی کوتاهی از سنسور چشمی و تایمر راه پله داشته باشیم تا بتوانید بهترین محصول را برای ساختمان خود انتخاب نمایید.

در کل تایمر راه پله محصولی قدیمی تر است که در زمان خودش به نسبت استفاده از لامپ‌های معمولی برای مشاعات ساختمان بهتر، کاربردی تر و مقرون به صرفه تر بود.

گرچه این محصول مزایایی هم دارد، اما در این زمان با پیشرفت تکنولوژی و ساخت محصولی کامل تر که برخی از مهمترین نواقص محصول پیشین خود را پوشش داده است، استفاده از آن کارایی قبل را ندارد و حتی در برخی موارد اصلاً گزینه مناسبی برای انتخاب نیست.

اکنون اکثر خانه‌ها آپارتمانی هستند و مجتمع‌های بزرگ و چندین طبقه تجاری و اداری در اکثر شهرها وجود دارند، استفاده از سنسور چشمی راه پله برای آپارتمان‌ها و مجتمع‌ها بهترین انتخاب است.

چون با استفاده از سنسور چشمی راه پله علاوه بر کاهش هزینه‌های قبض‌ برق، در مصرف برق هم صرفه جویی می‌شود، از طرف دیگر امنیت بیشتری هم برقرار می‌شود.

البته نصب سنسور چشمی راه پله به خصوص در ساختمان‌های بزرگتر کمی هزینه بر است، چون تعداد دستگاه چشمی بیشتری می‌خواهند و برخی معایبی هم دارد.

اما این هزینه بسیار ارزشمند بوده و در حال حاضر این دستگاه از دیگر محصولات مشابه عملکرد بهتری دارد.

در نهایت این شما هستید که انتخاب می‌کنید، اما توجه داشته باشید که پس از انتخاب این‌که چشمی یا تایمر راه پله برای ساختمان شما مناسب تر است، نوبت انتخاب یک فرد با تجربه از مجموعه‌ای معتبر برای نصب و سیم کشی آن می‌رسد.

انجام خدمات سیم کشی، نصب و عیب یابی باید توسط فردی با تجربه و کاربلد انجام شود.

مجموعه تاسیسات 24 ساعته با سال‌ها تجربه انجام کارهای فنی و تعمیراتی با همکاری سرویسکاران ماهر و با تجربه برای خدمت رسانی به شما عزیزان آماده به خدمت است.

از مزایای این مجموعه تاسیسیاتی ارائه ضمانت در ازای انجام خدمات برای آسودگی خیال مشتریان است.

ثبت سفارش در این مجموعه به صورت تماس با شماره‌های موجود در سایت و ثبت سفارش اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری است.

برای ثبت سفارش آنلاین باید فرم درخواست سرویسکار مربوطه را پر کنید تا نزدیک ترین سرویسکار به محل مورد نظر شما برای انجام خدمات فرستاده شود.

نویسنده: مهدیه حاجی علی

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

اشتراک گذاری این صفحه