در گذشته تمام کولرهای آبی از نوع پوشالی بود، بنابراین در زمان خرید این وسیله دغدغه ای در خصوص انتخاب نوع کولر آبی وجود نداشت.

اما با طراحی و تولید پدهای سلولزی و استفاده از آن ها در کولرهای آبی، انتخاب بین کولر پوشالی و سلولزی کمی سخت شده است.

به همین دلیل ما در ادامه این مطلب قصد داریم تا به منظور رفع این تردیدها، هر دو مدل کولر آبی را از جهات مختلف با هم مقایسه کرده و در انتها به یک نتیجه گیری کلی دست پیدا کنیم.

 

کولر آبی پوشالی چیست و چه تفاوتی با کولر آبی سلولزی دارد؟

قبل از اینکه به مقایسه کولر آبی پوشالی و سلولزی بپردازیم، لازم است تا ابتدا به این سوال مهم پاسخ دهیم که کولر آبی پوشالی چیست و چه تفاوتی با نوع سلولزی دارد؟

در کل کولر آبی یکی از پرکاربردترین نوع تجهیزات سرمایشی است که از زمان های گذشته تا به امروز جزو اولین انتخاب های افراد بوده است.

بدون در نظر گرفتن پوشالی و یا سلولزی بودن کولر، این وسیله قادر است تا با کمک سیستم تبخیری خود سرمای مورد نیاز برای محیط را فراهم کند.

اما تفاوتی که در بین کولر آبی پوشالی و سلولزی دارد، به نوع واسطه های تبخیری دستگاه مربوط می شود که در اطرف اتاقک کولر قرار گرفته اند.

آب در حال جریان در کولر آبی از طریق ناودانی به سه راهی های توزیع کننده وارد شده و از آنجا بر روی واسطه تبخیری دستگاه ریخته می شود تا پس از تبخیر شدن، دمای هوای ورودی به ساختمان را کاهش دهد.

نوع واسطه تبخیری در کولر آبی پوشالی از جنس پوشال است، که از چوب درخت صنوبر، سپیدار و یا درختان تیره بید تهیه می شوند.

پوشال های کولر آبی ظاهری به هم تنیده دارند و رشته های پوشال ها در ابعاد مشخص با ضخامت بین یک الی 4 میلی متر و عرض یک الی 2 میلی متر خرد شده اند.

همین نوع طراحی باعث شده درصد تخلخل بافت چوب افزایش پیدا کرده و توانایی بالایی در جذب و حفظ آب داشته باشد.

در حالی که در کولرهای سلولزی، از واسطح تبخیری از جنس سلولز استفاده شده است. پدهای سلولزی را از ترکیب فیبر و کاغذ به صورت مشبک با ساختاری منسجم تولید می کنند.

بنابراین یکی از مهمترین و اصلی ترین تفاوت های میان کولر آبی پوشالی و سلولزی در نوع واسطه تبخیری این دو وسیله است.

در کولرهای آبی پوشالی از واسطه تبخیری ساخته شده از چوب درختان و در کولرهای آبی سلولزی از واسطه تبخیری ساخته شده از فیبر و کاغذ استفاده می شود.

اما هیچ تفاوتی در روند کار کولرهای آبی پوشالی با سلولزی مشاهده نمی شود. هر دو این وسیله با کمک سیستم تبخیری باعث خنک شدن دمای هوای محیط داخلی می شوند.

در فیلم کوتاه زیر نظر مهندس اسماعیلی کاشناس تاسیسات را در مورد تفاوت این دو نوع کولر جویا شده ایم.

 

قدرت سرمایش کولر آبی پوشالی بیشتر است یا سلولزی؟

از آنجا که خرید کولر آبی با هدف تولید سرما در ساختمان صورت می گیرد، یکی از مهمترین مواردی که برای مقایسه این دو مدل کولر آبی باید مد نظر قرار داد، میزان قدرت سرمایش دستگاه می باشد.

در کولرهای آبی پوشالی ما شاهد افت 20 درصدی قدرت سرمایش دستگاه هستیم، که علت اصلی آن به نوع ساختار پوشال مربوط می شود.

با این توضیح که بافت پوشال ها به صورت ناهمگن و متغییر است، در نتیجه ظرف مدت کوتاهی که در کولر آبی مورد استفاده قرار می گیرند، بر اثر ریزش آب بر روی آن ها برخی از قسمت های پوشال به سمت پایین جابجا می شوند.

این مسئله باعث می شود بخش های پایین پوشال متراکم تر و قسمت های بالایی آن خالی تر از تار و پود پوشال شود.

بنابراین هوای گرم بیرون می تواند از بخش های خالی شده از پوشال وارد دستگاه شده و قدرت سرمایش هوای خنک تولید شده در کولر را تا 20 درصد کاهش دهد.

در مقابل ساختار سلولزهای استفاده شده در کولر آبی سلولزی همگن و یکنواخت هستند، طوری که شما قسمتی از این پدها را به صورت متغییر مشاهده نخواهید کرد.

همین شکل ساختار خاص باعث می شود تمام مقدار آبی که از طریق سه راهی های توزیع کننده بر روی پدها می ریزد، به صورت یکنواخت بر روی سطح پد توزیع شده و هیچ قسمت از آن خشک و بدون آب باقی نماند.

در نتیجه هوای گرم خارج از دستگاه هیچ منفذی برای ورود به داخل کولر و هیچ شانسی برای ترکیب شدن با هوای خنک دستگاه نداشته و همین مسئله قدرت سرمایش کولرهای آبی سلولزی را چندین برابر نوع پوشالی می کند.

 کولر آبی پوشالی بهتر است یا سلولزی 1

کدام یک به نگهداری کمتری نیاز دارد؟

اگر سابقه استفاده از کولر آبی پوشالی را داشته باشید، خواهید دانست که پوشال های کولر را باید حداقل سالی یک بار تعویض کنید.

چون ساختار و جنس پوشال ها به صورتی است که آلودگی های محیطی را جذب خود کرده و به دلیل ماندن آب بر روی پوشال ها احتمال تشکیل شوره نیز وجود دارد.

اگر در زمان سرویس کولر آبی برای تعویض پوشال ها اقدام نکنیم، نه تنها قدرت سرمایش دستگاه افت بیشتری پیدا می کند، بلکه احتمال انتقال بیماری به ساکنین نیز بیشتر می شود.

در حالی که پدهای سلولزی را می توانید هر 3 الی 5 سال تعویض کنید. این یعنی عمر مفید پد سلولزی 3 تا 5 برابر پوشال است.

از طرفی نیاز به نگهداری در پدهای سلولزی کمتر است، چرا که قابلیت شستشو دارند، بدون اینکه شکل ظاهری آن ها تغییر پیدا کند.

تمامی این موارد نشان می دهد که هزینه نگهداری از کولرهای آبی سلولزی به مراتب کمتر از مدل های معمولی با پوشال است. چون شما مجبور نیستند هر سال پدها را تعویض کنید و بابت آن هزینه پرداخت نمایید.

کولر آبی پوشالی بهتر است یا سلولزی 2

مصرف برق در کدام مدل پایین تر است؟

درست است که کولر آبی در خصوص میزان برق از انواع کولرهای گازی کم مصرف تر است، اما با این حال در بین کولرهای آبی پوشالی و سلولزی هم، این تفاوت از میزان مصرف انرژی در دستگاه مشاهده می شود.

جالب است بدانید وقتی رطوبت نسبی هوای بیرون در تابستان ها کمتر از 15 درصد باشد، پدهای سلولزی این قابلیت را دارند تا دمای هوای خروجی را تا 15 درجه سانتی گراد کاهش دهند.

از آنجا که هر چه مقدار خنک سازی هوای محیط توسط کولر افزایش پیدا کند، به همان مقدار مصرف برق دستگاه هم کاهش پیدا می کند، می توان اینطور نتیجه گیری کرد که میزان مصرف انرژی برق در کولرهای آبی سلولزی کمتر از مدل پوشالی است.

اگر نیاز به خرید و نصب کولر آبی دارید همین حالا با ما تماس بگیرید تا  از مشاوره رایگان همکاران ما بهره مند شوید و مناسب ترین کولر آبی متناسب با شرایط ساختمان خود را تهیه کنید. 

میزان مصرف آب در کدام دستگاه کم تر است؟

در قسمت قبلی توضیح دادیم که قدرت خنک کاری کولر آبی سلولزی بیش از مدل پوشالی است، از همین دلیل می توانیم به مصرف بالاتر آب در کولرهای آبی سلولزی پی ببریم.

چون طبیعتاً کولر آبی زمانی قدرت سرمازایی بیشتری دارد که آب بیشتری تبخیر کند. بنابراین میزان مصرف آب در کولرهای آبی پوشالی کمتر از سلولزی است.

 

کدام یک ضرر کمتری بر روی سلامتی انسان دارد؟

برخی افراد معتقد هستند که کولر آبی در مقایسه با کولرهای گازی می تواند تا حد بیشتری برای سلامتی انسان مضر باشد.

به این دلیل که در کولرهای گازی هوای ورودی به داخل ساختمان از طریق فیلتر عبور داده می شود و در واقع هوای بیرون با داخل هیچ تداخلی ندارد.

اما در کولرهای آبی احتمال ورود انواع باکتری ها به داخل ساختمان وجود داشته و حتی برخی افراد به باد کولر آبی آلرژی دارند.

اما به چند دلیل کولرهای آبی سلولزی نه تنها برای سلامتی افراد مضر نیستند، بلکه حافظ سلامتی هم به شمار می آیند:

  1. نوع ترکیبات به کار رفته در پدهای سلولزی به صورتی است که برخلاف پوشال هیچ نوع آلرژی و عارضه ای برای افراد ایجاد نمی کنند.

در حالی که در کولرهای آبی پوشالی امکان جدا شدن ذرات بافت پوشال و ابتلای افراد به بیماری های تنفسی وجود دارد.

  1. پدهای منسجم سلولزی دچار شکستگی نمی شوند، بنابراین فضایی برای رشد و تکثیر باکتری ها در بین منافذ پد سلولزی باقی نمی ماند.

اما در کولرهای آبی پوشالی، سطح پوشال ها همیشه خیس است و این رطوبت مکان و شرایطی را برای تجمع و رشد انواع باکتری و ویروس آماده می کند.

باکتری ها و ویروس ها می توانند از طریق وزش باد کولر پوشالی به داخل ساختمان هدایت شده و زمینه را برای بیماری افراد فراهم کنند.

پس با توجه به آنچه گفته شد می توان این طور نتیجه گرفت که با کولر آبی سلولزی می توانید در فضای پاک تر نفس بکشید.

کولر آبی پوشالی بهتر است یا سلولزی 3

طول عمر کولر آبی پوشالی بیشتر است یا سلولزی؟

موضوع مهم بعدی طول عمر دستگاه است. در تمامی لوازمی که با برق کار می کنند، میزان دوام وسیله با توجه به کیفیت موتور آن سنجیده می شود.

یکی از معضلات رایج در انواع کولر آبی این است که احتمال ریزش آب کولر بر روی موتور و یا پمپ آب دستگاه وجود دارد و همین موضوع بارها و بارها باعث سوختن پمپ و موتورکولر شده است.

در حالی که در کولرهای آبی سلولزی به دلیل این که آب در داخل دستگاه تجمع پیدا نمی کرده و به سمت پایین ریزش پیدا می کند، هیچ خطری موتور کولر را تهدید نمی کند.

حتی طول عمر زیاد کولر آبی سلولزی را می توان از روی دوام و ماندگاری بالاتر پدهای سلولزی در مقایسه با پوشال نیز سنجید.

 

کولر آبی پوشالی ارزان تر است یا سلولزی؟

به طور حتم موضوع قیمت خرید یکی از اصلی ترین چالش هایی است که در زمان تهیه کولر آبی با آن مواجه می شویم.

مخصوصاً اگر بودجه کمی را برای این موضوع اختصاص داده باشیم، مایلیم بدانیم کولر آبی سلولزی ارزان تر است یا پوشالی؟

با توجه به اینکه قیمت خرید پد سلولزی بسیار بیشتر از قیمت خرید پوشال کولر آبی است، همین مسئله بر روی قیمت کولرهای آبی سلولزی نیز تاثیر گذاشته است.

هر چند در دراز مدت به دلیل مصرف برق کمتر، عدم نیاز به تعویض زودهنگام پدها و طول عمر بیشتر موتور کولر، عملاً هزینه های شما کاهش پیدا کرده و قیمت خرید کولر آبی سلولزی را توجیه پذیر می کند.

اما این حقیقت دارد که کولر آبی پوشالی ارزان تر است.

اگر می خواهید از قیمت خرید هر دو وسیله بیشتر مطلع شده و حتی برای خرید آن اقدام کنید، یکی از لینک های  لینک خرید کولر آبی سلولزی از دیجی کالا  و لینک خرید کولر آبی معمولی از دیجی کالا را لمس کنید.

کولر آبی پوشالی بهتر است یا سلولزی 4

 

آیا می توان کولر آبی پوشالی را به سلولزی تبدیل کرد؟

یک سوال مهم دیگر که در خصوص کولرهای آبی سلولزی و پوشالی در ذهن افراد نقش می بندد، در خصوص امکان یا عدم امکان تبدیل کولر آبی پوشالی به سلولزی و حتی بلعکس آن است.

در جواب به این سوال باید گفت، بله. از آنجا که هر دو کولر سلولزی و پوشالی ساختار موتوری مشابه داشته و از اجزای شبیه هم تشکیل شده اند، به راحتی می توانید این دو مدل را به هم تبدیل کنید.

تنها موردی که در زمان تبدیل کولر آبی پوشالی به سلولزی مد نظر قرار دهید، توجه به تفاوت نوع درب کولر و سایز پدها است.

هر چند پدهای سلولزی را می توانید با کمک کاتر به اندازه و سایز دلخواه خود تغییر دهید و برای نگهداری پد بر روی درب کولر آبی پوشالی، این امکان وجود دارد که یک ورق آهنی کمربند شکل باریک به درب کولر متصل کنید.

یک مسئله مهم که در خصوص استفاده از پدهای سلولزی وجود دارد، بوی بد کولرهای آبی سلولزی می باشد و ما در این قسمت لازم دانستیم در این خصوص راجع به آن صحبت کنیم.

بسیاری از مصرف کنندگان کولرهای آبی سلولزی از بوی بد پدها در ابتدای استفاده از دستگاه شاکی هستند. این بو به دلیل مواد به کار رفته در ساخت پدها کاملاً طبیعی است.

اما برای خلاصی از آن راهکار ساده ای وجود دارد. کافیست قبل از راه اندازی کولر آبی سلولزی، پدهای دستگاه را در داخل تشت بزرگ آب به مدت 24 ساعت خیس کرده و کف کولر را با مواد شوینده بشویید.

بعد از این مدت باید پدها را از داخل آب خارج کرده و اجازه دهید آب پدها در معرض آفتاب خشک شود. پس از آن پدها را بر روی درب کولر بسته و از بوی بد آن راحت می شوید.

کولر آبی پوشالی بهتر است یا سلولزی 5

نتیجه گیری

بر اساس آنچه در طول این مطلب در خصوص مقایسه کولرهای آبی سلولزی و پوشالی گفتیم، می توانیم این طور نتیجه گیری کنیم که کولرهای آبی سلولزی مزیت های بیشتری به نسبت مدل های پوشالی دارند.

مخصوصاً اینکه کولر آبی سلولزی مصرف برق کمتری داشته و در عین حال قدرت سرمایشی بالاتری دارد. حتی خاصیت فیلتر کردن هوای ورودی به ساختمان یک مزیت فوق العاده در کولر آبی سلولزی شناخته می شود.

هر چند موضوع قیمت خرید به مراتب بالاتر کولر آبی سلولزی مسئله ای است که برای برخی از مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارد.

اما می توان با توجه به نیاز کمتر کولر سلولزی به نگهداری، قیمت خرید بالاتر آن را از لحاظ اقتصادی توجیه کرد.

با این حال توصیه می کنیم نظر کارشناسان ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته را برای انتخاب نوع کولر آبی خود جویا شوید.

برای این منظور کافیست سوالات خود را در انتهای همین مطلب قرار دهید تا متخصصین ما در اسرع وقت به آن ها پاسخ دهند.

اگر نیاز به خرید و نصب کولر آبی دارید همین حالا با ما تماس بگیرید تا  از مشاوره رایگان همکاران ما بهره مند شوید و مناسب ترین کولر آبی متناسب با شرایط ساختمان خود را تهیه کنید. 

در نهایت اگر بعد از تصمیم گیری در خرید نوع کولر آبی خود قصد نصب کولر آبی را داشتید، می توانید از طریق پر کردن فرم درخواست مجری سرویسکار متخصص و یا تماس با شماره های داخل سایت از سرویسکاران ما کمک بگیرید.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3

 

اشتراک گذاری این صفحه