در این مطلب قصد داریم تا در خصوص نحوه تعمیر ست کنترل پمپ آب اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما هم با ست کنترل پمپ آب خود مشکل دارید، با ما همراه باشید.

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

مقدمه ای بر معرفی ست کنترل پمپ آب

اجازه دهید قبل از بررسی نحوه تعمیر ست کنترل پمپ آب ابتدا توضیحات مختصری را در خصوص این وسیله و نحوه کارکرد آن بیان کنیم.

ست کنترل یا کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب، وسیله ای است که به منظور کنترل و تنظیم فشار آب در کنار سیستم پمپ آب مورد استفاده قرار می گیرد.

این دستگاه از طریق دیافراگم و برد الکتریکی که دارد، میزان فشار آب را در سیستم حس کرده و بر مبنای آن در هنگام باز و بسته شدن شیر آب در ساختمان، فرمان روشن و خاموش را به پمپ آب صادر می کند.

از طرفی دلیل نام گذاری این وسیله به ست کنترل این است، که این قطعه تمام قابلیت های مخزن تحت فشار پمپ آب، کلید مکانیکی و همچنین پنج راهه را دارا می باشد.

لذا در صورت استفاده از این وسیله دیگر لزومی در بکارگیری تجهیزات جانبی ذکر شده در کنار پمپ آب نخواهد بود و هزینه های مربوط به خرید و تعمیر آن ها خود به خود حذف خواهند شد.

استفاده از ست کنترل در کنار پمپ آب سبب افزایش بازدهی پمپ، کاهش احتمال خشک کار کردن، مانع از کار کرد مداوم پمپ آب و همچنین افزایش طول عمر این سیستم خواهد شد.

ست کنترل پمپ آب در سه مدل ساده، دارای پیچ تنظیم و مجهز به منبع هیدروتانک طراحی و تولید می شود، که هر کدام از این محصولات بنابر میزان قدرت اسب بخار پمپ آب قابل استفاده هستند.

اجزای سازنده ست کنترل پمپ آب

از آنجا که خراب شدن ست کنترل پمپ آب بیشتر به دلیل بروز نقص در قطعات داخلی این وسیله مربوط می شود، در این قسمت اجزای سازنده این وسیله را با هم مرور می کنیم:

  • شیر یکطرفه
  • دیافراگم
  • گیج فشار یا مانومتر
  • درپوش پلاستیکی عقب و جلو
  • بدنه پلاستیکی واسطه
  • پیچ تنظیم فشار
  • کابل برق

تعمیر ست کنترل پمپ آب1

علل خرابی ست کنترل پمپ آب و راه حل رفع

با توجه به توضیحات فوق دریافتیم که این وسیله می تواند کارایی بسیار زیادی در کنار پمپ آب داشته باشد.

 اما ممکن است به مرور زمان و بنا به دلایلی از جمله موارد ذیل ست کنترل پمپ آب دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر داشته باشد:

  1. بروز نقص در برد الکتریکی ست کنترل

یکی از اجزای بسیار مهم در ست کنترل که نقش به سزایی در روند کار این وسیله دارد، برد الکترونیکی آن است.

نفوذ آب به داخل بدنه ست کنترل، نوسانات برقی، یک سره کار کردن پمپ آب و نشتی پمپ آب همگی از جمله اصلی ترین دلایل سوختن برد الکتریکی ست کنترل می باشند.

راه حل رفع این مشکل:

گاهی راه حل این مشکل در تعمیر برد الکترونیکی ست کنترل است و برخی مواقع که برد قابل تعمیر نباشد، هیچ راهی جز تعویض آن نیست.

توجه داشته باشید که برد الکترویکی نه تنها مهمترین بخش سازنده ست کنترل است، بلکه رایج ترین دلیل خرابی این وسیله نیز به خاطر سوختن رله برد می باشد.

تعمیر ست کنترل پمپ آب2

  1. آسیب دیدن شیر یکطرفه موجود در ست کنترل

همانطور که در مطلب شیر یکطرفه چیست و موارد استفاده آن گفتیم، شیر یکطرفه یکی از اجزاهای مهم در سیستم هایی همچون پمپ آب می باشد، که از حرکت سیال بر خلاف جهت جریان جلوگیری می کند.

در سیستم ست کنترل نیز از شیر یکطرفه استفاده شده است، اما به دلایلی همچون زلال نبودن آب و وجود شن، ماسه و براده ممکن است شیر یکطرفه به مرور زمان دچار آسیب شده و دیگر قابلیت خود را نداشته باشد.

راه حل رفع این مشکل:

توصیه می شود از صافی نیز در کنار شیر یکطرفه مرغوب در سیستم ست کنترل استفاده شود و چه بهتر که این قطعه استحکام بالایی داشته باشد، با این حال تعویض شیر یکطرفه ست کنترل تنها راه حل اساسی رفع مشکل این قطعه است.

  1. خرابی دیافراگم ست کنترل

دیافراگم همانطور که از نامش پیداست، مسئول تامین فشار در داخل ست کنترل است، بنابراین باید خاصیت دیافراگمی خود را حفظ کند.

اما ممکن است به مرور زمان این قطعه فرسوده و یا حتی سوراخ شود، که در این صورت فشار ست کنترل با مشکل مواجه می شود، در این شرایط می توان برای تعویض دیافراگم ست کنترل اقدام کرد.

  1. قطعی کابل برق ست کنترل

ساده ترین اتفاقی که ممکن است در هنگام روشن نشدن ست کنترل و عمل نکردن این دستگاه رخ دهد، این است که کابل برق ست کنترل که به پریز برق متصل شده است، دچار قطعی شده باشد.

به همین دلیل است که اولین مرحله به منظور عیب یابی ست کنترل بررسی اتصال کابل برق آن و کسب اطمینان از سالم بودن کابل است.

راه حل رفع این مشکل:

چنانچه کابل برق ست کنترل دارای قطعی باشد، باید کابل برق را با یک دو شاخه دیگر تعویض کرد.

تعمیر ست کنترل پمپ آب3

  1. ضربه خوردن بدنه پلاستیکی ست کنترل

بدنه پلاستیکی یا همان درپوش عقب و جلوی ست کنترل در تماس مستقیم با دیافراگم دستگاه قرار دارد، بنابراین ضربه خوردن آن می تواند به دیافراگم آسیب برساند.

علاوه بر ضربه فیزیکی، حرارت دیدن بدنه پلاستیکی بنا به دلایلی از جمله تابش مستقیم آفتاب در فصل تابستان می تواند به آن آسیب وارد کند.

  1. خراب شدن پیچ تنظیم

برخی از مدل های ست کنترل دارای پیچ تنظیم در قسمت انتهایی دستگاه می باشند. این پیچ علاوه بر استفاده به منظور تنظیم کردن دستگاه، نقش دیگری هم در ست کنترل دارد.

نقش پیچ تنظیم در ست کنترل این است که اگر بنا به دلایلی آب وارد ست کنترل شود، از طریق این پیچ از دستگاه خارج می شود تا فشار بیشتری به آن وارد نکند، اما در هر صورت باز هم باعث خراب شدن ست کنترل می شود.

راه حل رفع این مشکل:

در صورت تشخیص وجود مشکل در پیچ تنظیم ست کنترل می توان به راحتی برای تنظیم فشار پمپ آب از طریق تنظیم دوباره پیچ ست کنترل اقدام کرد.

  1. وجود جرم و رسوبات در سیستم پمپ آب

چنانچه جرم و رسوبات انباشته شده در داخل آب های موجود در پمپ آب برای مدت زمان طولانی تخلیه و پاکسازی نشوند، می توانند علاوه بر آسیب رساندن به پمپ آب، سبب خرابی ست کنترل نیز شوند.

راه حل رفع این مشکل:

 اقدام به سرویس منظم پمپ آب و ست کنترل همراه با آن حداقل سالی یکبار و بر اساس چک لیست سرویس پمپ آب ضروری به نظر می رسد.

البته لازم به ذکر است که دلایل دیگری از قبیل نصب اشتباه ست کنترل، ولتاژ برق ورودی بالا و همچنین خرابی گیج فشار ست کنترل از دیگر عوامل خراب شدن این قطعه به شمار می روند.

تعمیر ست کنترل پمپ آب4

مشکلات رایج ست کنترل پمپ آب و روش تعمیر آن

حال که با دلایل خرابی ست کنترل و راه حل رفع این مشکلات در این قطعه آشنا شدید، بهتر است تا در ادامه مشکلات رایج در ست کنترل را کمی مرور کنیم:

  • ست کنترل پمپ آب روشن نمی شود.

دلایل احتمالی بروز این مشکل و روش تعمیر آن:

  • افت فشار آب شهری

برق پمپ آب را یک بار قطع کرده و دوباره وصل کنید، دکمه ریست ست کنترل را فشار دهید تا پمپ روشن شود.

  • قطع بودن کابل برق ست کنترل

از اتصال برق کابل ست کنترل اطمینان حاصل کنید، در صورت قطع بودن کابل برای تعویض آن اقدام کنید.

  • بدون اینکه شیر آبی باز باشد، ست کنترل و در ادامه آن پمپ آب روشن می شود.

دلایل بروز این مشکل و روش تعمیر آن:

  • بالاتر بودن فشار استارت به نسبت فشار آب شهری

برای رفع این مشکل پیچ تنظیم ست کنترل را به سمت منفی بچرخانید.

  • وجود نشتی در سیستم پمپ آب

تمام سیستم لوله کشی پمپ آب و اتصالات آن را برای یافتن نشتی احتمالی  بررسی کنید.

                     تعمیر ست کنترل پمپ آب5                                              

  • آب از داخل ست کنترل پمپ آب نشتی می کند.

دلایل بروز این مشکل و روش تعمیر آن:

  • سست بودن اتصالات ست کنترل به پمپ آب:

 چنانچه آب از قسمت زیرین ست کنترل نشتی می کند، با استفاده از ابزار مناسب فیتینگ های لوله های متصله را در جهت عقربه های ساعت سفت کنید.

  • ورود آب به داخل ست کنترل:

اگر آب در حال نشتی از قسمت داخلی ست کنترل خارج می شود، به این معنی است که ست کنترل دچار مشکل شده و باید تعویض شود.

  • استفاده از لوله با سایز قطر نامتناسب:

 چنانچه در هنگام اتصال لوله پمپ به ست کنترل از لوله ای با قطر نامتناسب استفاده شود، نشتی از محل اتصالات دور از انتظار نیست.

 

  • ست کنترل دائماً روشن و خاموش می شود.

دلایل بروز این مشکل و روش تعمیر آن:

  • وجود نقص در اتصالات برق ست کنترل:

کنتاکت های سیم پیچی ست کنترل را بررسی کنید.

  • خرابی برد الکترونیکی ست کنترل:

برد الکترونیکی دچار مشکل شده و نیاز به تعویض دارد.

  • وجود نشتی در سیستم پمپ آب:

کل سیستم پمپ آب از جمله لوله های آن را بررسی کرده و نشتی احتمالی را پیدا کنید، در غیر این صورت بعد از مدت کوتاهی ست کنترل می سوزد.

 

لازم به ذکر است که گاهی با وجود اقدامات انجام شده برای تعمیر ست کنترل یا کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب، آسیب های وارد شده به این دستگاه به قدری بالاست، که هیچ راهی جز تعویض ست کنترل باقی نمی ماند.

در این صورت شما می توانید روی لینک خرید ست کنترل پمپ آب از دیجی کالا بزنید و پس از مشاهده مدل های مختلف این وسیله و مطالعه نظرات خریدارن قبلی نمونه مورد نظر خود را تهیه کنید.

تعمیر ست کنترل پمپ آب6

جمع بندی:

با وجود کارایی بالای ست کنترل یا کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب، ممکن است این وسیله به مرور زمان و دلایل مختلفی که اکثر آن ها به دلیل نقص در قطعات داخلی این وسیله هستند، دچار آسیب شود.

در این صورت اگر هر چه سریعتر برای رفع عیب و تعمیر ست کنترل اقدام نشود، چه بسا پمپ آب نیز دچار مشکل شده و نیاز باشد پمپ آب تعمیر و یا حتی تعویض شود.

بنابراین مهمترین اصل برای حفظ کارایی ست کنترل در کنار حفظ سلامت پمپ آب، اقدام به موقع به منظور سرویس سیستم پمپ آب می باشد.

این کار بهتر است توسط مجری متخصص تعمیرکار و نصاب پمپ آب صورت بگیرد تا از بروز مشکلات بیشتر در دستگاه جلوگیری شود.

هر چند در اکثر موارد تعویض این وسیله به صرفه تر از تعمیر آن است. برای اطلاع از هرینه تعویض ست کنترل پمپ آب به مقاله نحوه محاسبه هزینه تعمیر پمپ آب خانگی و منبع مراجعه کنید.

تعمیر ست کنترل پمپ آب7

خدمات ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته شامل سرویس و تعمیر انواع پمپ آب به همراه تنظیم کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب می باشد.

لذا شما دوست گرامی می توانید همین الان و در صورت نیاز به تعمیر ست کنترل با همکاران ما تماس گرفته و یا سفارش خود را از طریق پر کردن فرم درخواست سرویسکار متخصص ارسال کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

منبع فارسی:

منبع1

منابع انگلیسی:

منبع1 منبع2 منبع3

 

اشتراک گذاری این صفحه