اطلاع از سطح درآمد شغل برقکاری برای تمام افرادی که قصد ورود به این حرفه را دارند، بسیار مهم است.

 

یکی از مهمترین سوالاتی که در ذهن متقاضیان رشته برق در تمام شاخه های برق ساختمان، برق صنعتی، برق خودرو و... ایجاد می شود، در مورد مقدار درآمد یا حقوق دریافتی آن ها پس از ورود به شغل برقکاری می باشد.

حقیقت این است که مقدار درآمد شغل برقکاری با توجه به پارامترهای مهمی از جمله میزان تخصص، تجربه، سابقه کار و حتی حوزه کاری فرد قابل تغییر است.

به همین دلیل ما قصد داریم تا در ادامه این مطلب درآمد برق کار ساختمان و درآمد برق کار صنعتی در ایران را به صورت مجزا بررسی کرده و در انتها راه کارهایی برای کسب درآمد بیشتر برقکاران پیشنهاد دهیم.

درآمد برق کار ساختمان

همانطور که از توضیحات بخش مقدمه دریافتید، حوزه های کاری برق می تواند بسیار متنوع و گسترده باشد، که برقکاری ساختمان یکی از این حوزه ها است.

اگر بخواهیم به معرفی شغل برقکاری ساختمان بپردازیم، باید اینطور بگوییم که برق کار ساختمان فردی است که مهارت های لازم برای نصب، نگهداری، عیب یابی و تعمیر سیم کشی برق و سیستم های الکترونیکی ساختمان ها را دارد.

میزان درآمد در شغل برقکاری ساختمان با توجه به ساخت و سازهای پی در پی بناهای مسکونی، اداری و تجاری روز به روز در حال گسترش است.

به حدی که می توان ادعا کرد نیاز مردم به شغل برقکاری ساختمان کمتر از نیاز جامعه به شغل لوله کشی نیست و چه بسا هر دو در یک کفه از ترازو قرار بگیرند.

چرا که حتی اگر ساخت و ساز ساختمان ها هم متوقف بشود، باز هم نیاز به تعمیر، عیب یابی و نگهداری از سیستم های الکترونیکی و سیم کشی برق ساختمان ها هرگز متوقف نخواهد شد.

با توجه به این توضیحات در می یابیم که بازار کار برقکاری ساختمان روند رو به رشدی دارد که شاید نتوان انتهایی برای آن در نظر گرفت.

بنابراین می توان امیدوار بود که مجری برق کار ساختمان بتواند درآمد تقریباً مناسبی از این حرفه کسب کند.

اما فراموش نکنید که مقدار درآمد شغل برقکاری ساختمان تنها با توجه به نیاز بازار سنجیده نمی شود، بلکه عوامل مختلف دیگری در این زمینه تاثیر گذار هستند، از جمله:

  • سطح تخصص مجری برقکار

سطح تخصص برقکار ساختمان رابطه مستقیم با مقدار درآمد وی دارد. هر چقدر فرد مهارت های بیشتری در حوزه برقی خانگی کسب کند، می تواند پروژه های بیشتری را قبول کرده و در نتیجه درآمد او افزایش پیدا می کند.

  • مشتری مداری

مشتری مدار حرف اول را در میزان درآمد برقکار ساختمان می زند، چون در این حوزه از برق، مجری به صورت مستقیم با مردم در ارتباط است.

بنا به نوع خدماتی که ارائه می دهد باید در خانه ها و محل کار ایشان حضور داشته باشد، پس هر چه ارتباط او با دیگران بهتر باشد، بازار کار پر رونق تری هم خواهد داشت.

درآمد شغل برقکاری1

  • میزان تجربه

اکثر مشتریان به مجری برقکار ساختمان کهنه کار بیشتر از برقکار جوان و تازه کار اعتماد می کنند و پروژه برق بنای خود را به او می سپارند. در نتیجه درآمد این افراد بیشتر است. دلیل این امر تجربه بیشتر مجریان قدیمی است.

هر چقدر که در دانشگاه و دوره های فنی و حرفه ای، مهارت های برقکاری را به صورت تئوری خوانده باشید، باز هم مهارت شما با تعداد سال هایی که به صورت عملی و تجربی در بازار کار واقعی این حرفه فعالیت داشته اید، قابل مقایسه نیست.

  • تلاش و پشتکار فردی

نه تنها در حرفه برقکاری ساختمان، بلکه در هر فعالیت شغلی که تصور کنید، تلاش و پشتکار فردی نقش بسیار مهی در درآمد شما دارد.

مطمئناً افرادی که زود بیدار شدن برایشان سخت است، دوست ندارند از تعطیلات آخر هفته خود بگذرند و به مشتری بدقولی می کنند، برای این گروه از افراد رسیدن به سطح درآمدی مطلوب از شغل برقکاری ساختمان بسیار دیرتر اتفاق می افتد.

در مقابل کسانی که برنامه ریزی دقیق شغلی دارند، سر وقت در پروژه حاضر می شوند و حتی به عنوان برقکار 24 ساعته گاهی تا دیر وقت و آخر هفته ها هم کار می کنند، می توانند سریع تر و بیشتر پول در بیاروند.

  • استفاده از ابزار تبلیغات

تبلیغات یک ابزار بسیار پر قدرت و مهم در جذب مشتریان بیشتر و رسیدن به درآمد بالاتر مخصوصاً در شغل برق کاری ساختمان است.

مطمئناً فردی که از روش های مختلف تبلیغاتی همچون چاپ و پخش تراکت، درج آگهی در روزنامه، سایت و شبکه های اجتماعی مختلف استفاده می کند، شانس بالاتری برای دسترسی به بازار دارد.

با توجه به این تفاسیر سطح درآمدی مجری برقکار با توجه به این موارد که گفتیم، می تواند افزایش پیدا کند.

اما موضوع دیگر این است که شغل برقکاری ساختمان زمینه های کاری متعددی دارد، از جمله:

  • تعمیر و عیب یابی سیستم برق ساختمان و تجهیزات الکترونیکی
  • اجرا، نصب و راه اندازی سیستم برق ساختمان و تجهیزات الکترونیکی

حال با توجه به اینکه مجری برق کار در کدام یک از دو زمینه کاری برق ساختمان بیشتر فعالیت کند، درآمد او می تواند متفاوت باشد.

با توجه به بررسی های انجام شده، اجرا، نصب و راه اندازی سیستم برق ساختمان و تجهیزات الکترونیکی ساختمانی به طور میانگین درآمد بالاتری برای مجری برقکار ساختمان ایجاد می کند.

بنابراین اگر بخواهیم به صورت عدد و رقم مقدار درآمد مجری برق کار ساختمان را بگوییم، می توان گفت یک مجری برقکار با توجه به پارامترهایی که ذکر شد حداقل ماهی 2 میلیون تومان و حداکثر 7 میلیون تومان می توان درآمد داشته باشد.

البته گفتیم که این رقم می تواند برای افراد مختلف با توجه به سابقه کاری آن ها متفاوت باشد، هر چه مدت زمان فعالیت مجری در این شغل بیشتر باشد، این سقف درآمدی هم قابلیت افزایش دارد.

اما حقیقت این است که شغل برقکاری ساختمان یک شغل تقریباً پردرآمد است، با این وجود فردی که تازه وارد بازار کار این رشته شده است، نباید در همان بدو ورود توقع درآمد بالا را داشته باشد.

درآمد برق کار صنعتی

یکی دیگر از شاخه های رشته برق که اتفاقاً همچون برق ساختمان بسیار مهم و قابل استفاده می باشد، رشته برق صنعتی است.

قبل از اینکه بگوییم مقدار درآمد برق کار صنعتی چقدر است، اجازه دهید تا به معرفی جزئی مجری برق کار صنعتی و در کل شغل برقکاری صنعتی بپردازیم.

مجری برق کار صنعتی شخصی است که آموزش های لازم در خصوص برق صنعتی را از طریق دانشگاه و یا آموزشگاه های معتبر این رشته گذرانده است و اکنون می توان به طراحی، نصب، کنترل و تست سیستم های برق صنعتی بپردازد.

سیستم های برق صنعتی در محل های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند، از جمله در صنایع مختلف، کارخانه ها، ماشین آلات صنعتی، الکتروموتورها، تابلو برق های صنعتی، مدارهای مختلف و سایر تجهیزات برق صنعتی.

بنابراین شخصی که قصد دارد در این حرفه مشغول به کار شود، باید علوم و فنون کار را به صورت علمی و نه تجربی گذرانده باشد.

از توضیح در خصوص مجری برقکار صنعتی و وظایف وی که بگذریم، باز هم به همان سوال همیشگی و مهم خود می رسیم که آیا بازار کار این رشته مناسب است و چقدر می توان از شغل برقکاری صنعتی پول به دست آورد؟

جواب به این سوال هرگز دشوار نبوده و نیست، چون همه ما می دانیم نیاز به صنعت و تجهیزات صنعتی در کشورهای پیشرفته و مخصوصاً کشورهای در حال توسعه همچون ایران بسیار زیاد است.

به حدی که می توان گفت نیاز به مجری برقکار صنعتی همواره در جامعه ما احساس می شود و هنوز هم این شغل جزو مهارت های مورد نیاز کشور است.

بنابراین اگر قصد ورود به شغل برقکاری صنعتی را دارید، اصلاً نگران بازار کار آن نباشید و فکر نکنید که ممکن است روزی بیکار بمانید.

این حرفه آنقدر جای خالی برای پر شدن دارد که گمان نمی کنیم تا چندین دهه دیگر هم بتوان این فضای خالی شغلی در ایران را پر کرد.

یک دلیل دیگر ما در تایید بازار کار بسیار مناسب تکنسین برق صنعتی یا برقکاری صنعتی در تنوع بالای کسب درآمد از این مهارت است.

از جمله راه هایی که یک مجری برقکار صنعتی می تواند به کسب درآمد بپردازد، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • راه اندازی و کنترل تجهیزات برق صنعتی در محل های مختلف از جمله صنایع، مراکز تجاری، هتل ها، کارخانه ها، بیمارستان ها و...
  • فعالیت در شغل تکنسین برق صنعتی به صورت سیار
  • طراحی و مونتاژ تابلوهای برق صنعتی
  • استخدام در اداره برق و نیروگاه ها
  • فروش تابلوهای برق صنعتی

بنابراین مجری برقکار صنعتی می تواند از دو طریق کلی به درآمد برسد:

  1. راه اندازی کسب و کار شخصی از طریق باز کردن یک مغازه برای طراحی، نصب و فروش تابلو برق صنعتی و تجهیزات مرتبط با آن
  2. استخدام در شرکت های بزرگ همچون اداره برق و نیروگاه ها و یا همکاری با صنایع مختلف برای نصب، راه اندازی، تست و کنترل تجهیزات برق صنعتی

درآمد شغل برقکاری2

اما فراموش نکنید که سطح درآمدی از شغل برکاری صنعتی کار ساده نیست، در این حوزه کاری هم شما باید از راهکارهای مختلفی برای افزایش درآمد خود استفاده کنید.

  • کسب دانش و مهارت در حوزه برق صنعتی

شغل برقکاری صنعتی از جمله تخصص هایی است که نیاز به دانش تئوری و آموزش های دقیق دانشگاهی دارد.

چرا که کوچکترین خطا و اشتباه در این شغل می تواند نه تنها جان افراد را به خطر بیاندازد، بلکه تمام سرمایه یک کارخانه را نابود کند.

بنابراین اگر می خواهید درآمد زیادی از شغل برقکاری صنعتی داشته باشید، باید ابتدا بتوانید با کسب مهارت ها و دانش لازم اجازه ورود به این حرفه را بدست آورید.

  • بروزرسانی مهارت های شغلی

کسب دانش و مهارت در حوزه برق صنعتی یک چیز است و بروزرسانی این مهارت ها یک چیز دیگر است.

مطمئناً با توجه به گسترش علوم و فن آوری می توان توقع داشت که تجهیزات صنعتی به روزتر وارد بازار شده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

پس برای یک مجری برقکار صنعتی بسیار ضروریست که هر چند وقت یکبار مهارت های تخصصی خود در حوزه برق صنعتی را بروزرسانی کند.

برای این منظور می تواند در دوره های آموزشی جدید تر و یا ورک شاپ هایی که در حوزه برق صنعتی برگذار می شوند، شرکت کرده و یا از طریق جستجو در اینترنت خود را به دانش روز این حرفه مجهز کند.

  • خوش قولی و نظم

فرقی نمی کند که در شغل برقکاری صنعتی به صورت راه اندازی کسب و کار شخصی مشغول شده اید و یا از طریق استخدام و همکاری با صنایع مختلف در این شغل فعالیت می کنید.

مهم این است که خوش قولی به مشتری و یا کارفرما را در صدر مهارت های نرم خود تقویت کنید و همیشه در کار خود منظم باشید تا روز به روز بر اعتماد مشتری و کارفرمای شما اضافه شده و پروژه های کاری مختلفی به شما سپرده شود.

  • توانایی کار تیمی

شغل برقکاری صنعتی از جمله مشاغلی است که وجود روحیه کار تیمی در فرد بسیار ضروریست، در غیر این صورت نمی توانید با سایر همکاران خود به راحتی کنار آماده و چه بسا فرصت های عالی شغلی و درآمد بالا از آن را از دست بدهید.

  • تلاش و صبر

اگر در شغل برقکاری صنعتی مشغول به کار شوید، شاید لازم باشد به منظور طراحی، تعمیر، نصب و راه اندازی تجهیزات صنعتی صنایع مختلف به طور دائم در سفرهای کاری باشید.

این سفرهای کاری با وجود درآمد بیشتری که برای شما به ارمغان می آورند، باعث می شوند ساعات طولانی بر سر کار بوده و حتی آخر هفته های خود را از دست بدهید.

اما اگر به دنبال درآمد بالا هستید، باید سختی این نوع پروژه ها را به جان بخرید و برای این منظور تلاش، پشتکار و صبر شما بسیار مهم است.

با توجه به توضیحاتی که در این قسمت دادیم، مشخص می شود که مجری برقکار صنعتی می تواند با در نظر گرفتن پارامترهای فوق حداقل ماهی 6 تا 12 میلیون تومان درآمد داشته باشد.

 

چگونه درآمد خود را در شغل برقکاری افزایش دهیم؟

تا این قسمت از متن به بررسی عوامل مختلف در سطح درآمد مجری برق کار در دو شاخه برق ساختمان و برق صنعتی پرداختیم و همچنین یک رقم تخمینی از مقدار درآمد مجری برقکار در این دو حوزه اعلام کردیم.

اما موضوع مهمی که شاید جمع کثیری از افراد علاقه مند شغل برقکاری به دنبال آن هستند، راه های افزایش درآمد از این شغل است.

شاید در میان توضیحاتی که تا به این قسمت گفتیم، کما بیش به راه های افزایش درآمد از شغل برقکاری هم اشاره کرده ایم، ولی در ادامه می خواهیم به صورت اختصاصی در این خصوص صحبت کنیم:

  1. سطح کیفیت کار خود را بالا ببرید.

چه در حوزه برق صنعتی و چه در حوزه برق ساختمان بسیار مهم است که مجری برقکار بهترین نوع خدمت را به مشتری یا کارفرمای خود ارائه دهد.

یعنی از باکیفیت ترین قطعات اولیه برای برقکاری ساختمان و صنعتی استفاده کند و شیوه اجرای کار را به بهترین نحود انجام دهد.

متاسفانه این موضوع هر چند به ظاهر ساده توسط برخی از برقکاران ما رعایت نشده و تنها به دلیل اینکه سرعت کار را بالا ببرند و یا هزینه ها را کاهش دهند، از توجه به کیفیت کار خود چشم پوشی کرده اند.

عدم توجه به کیفیت کار خروجی توسط برق کار باعث می شود به مرور زمان اعتماد مشتری و کارفرما به مجری از دست برود.

در ادامه وقتی مشتری اعتماد نکند، دیگر پروژه ای به دست مجری برقکار سپرده نشده و به مرور درآمد وی افت پیدا می کند.

البته توجه داشته باشید که این مسئله نه تنها بر روی وجه کاری مجری برقکار و درآمد او تاثیر منفی می گذارد، بلکه ممکن است به خسارت های مالی و حتی جانی سنگین ختم شود.

بنابراین مجریان برقکار ساختمان و برقکار صنعتی باید با دقت، صبر و حوصله به جزئیات کار دقت کرده و از باکیفیت ترین قطعات اولیه در برقکاری استفاده کنند و با بهترین شکل کار را اجرا نمایند.

  1. هر روز به دنبال کسب مهارت های جدید در حوزه کاری خود باشید.

شاید یک مجری برقکار ساختمان بتواند با همان مهارت های ابتدایی از قبیل طراحی و اجرای سیم کشی برق ساختمان به کسب درآمد در این شغل بپرازد. اما فراموش نکنید که این حوزه روز به روز در حال گسترش است.

به عنوان مثال هوشمند سازی ساختمان، نصب دوربین های مدار بسته، نصب دزدگیر، نصب سیستم اعلام حریق، نصب آیفون های تصویری و... از جمله مهارت هایی هستند که هر کدام به تازگی وارد حوزه برقکاری ساختمان شده اند.

این قضیه در خصوص برق صنعتی هم صادق است، مثلاً دستگاه های موتور برق در نمونه های جدید که وارد بازار شده اند، روش های نصب و بهره برداری متفاوتی از نمونه های قدیمی دارند.

پس اگر مجری برقکار به دنبال درآمد بیشتر است، نباید حوزه کاری و مهارت های خود را محدود به یک تخصص کند و هر روز باید به دنبال یادگیری باشد.

درآمد شغل برقکاری3

  1. قیمت مناسب و رقابتی را فراموش نکنید.

مهمترین موضوعی که می تواند مشتری را به سمت شما هدایت کند، ارائه قیمت مناسب و رقابتی از سمت شما است.

مطمئناً مشتری جذب برقکاری می شود که ضمن حفظ کیفیت کار، قیمت مناسبی هم برای خدمات خود تعیین کرده است.

مخصوصاً اگر به تازگی قصد ورود به این شغل را دارید، تا جایی که امکان دارد و به سایر همکاران خود خسارت نمی زنید، قیمت های رقبای خود را بررسی کنید و قیمت رقابتی به مشتری پیشنهاد دهید.

تنها در این صورت است که مشتری با کمی تحقیق در بازار از رقابتی بودن قیمت شما مطلع شده و پروژه برقکاری ساختمان و یا برقکاری صنعتی خود را به شما می سپارد. همین مسئله باعث افزایش درآمد شما می شود.

  1. کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کنید.

مطمئناً راه اندازی کسب و کار شخصی در بدو ورود به بازار کار ریسک بالایی دارد و لازم است تا سرمایه کافی برای این اقدام را داشته باشید.

اما اگر مدتی در زمینه برق ساختمان و برق صنعتی تجربه کسب کردید، مشتریان زیادی را با خود آشنا کردید و سرمایه اولیه را بدست آوردید، بهترین راه برای رسیدن به سطح درآمد بالاتر از این شغل، تاسیس کسب و کار شخصی خودتان است.

  1. حوزه تخصصی خود را ارتقا دهید.

اگر مدتی در شغل برقکاری ساختمان مشغول به کار باشید، یقیناً به این دیدگاه خواهید رسید که برقکاری صنعتی درآمد بالاتری به نسبت برقکاری ساختمان دارد.

پس لازم است مهارت های لازم برای کار بر روی برق سه فاز و تجهیزت صنعتی را کسب کنید و با دستی پر به حوزه تخصصی بالاتر همچون برق صنعتی وارد شوید.

اگر بخواهیم راهکارهای دیگری هم به افزایش درآمد در شغل برقکاری اضافه کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افزایش سرعت عمل و دقت
  • مشتری مداری و جلب اعتماد او
  • افزایش مهارت های عملی از طریق کسب تجربه بیشتر
  • گسترش روابط کاری با شرکت ها و صنایع مختلف به منظور دسترسی به بازار هدف بزرگتر

جمع بندی:

ما در این مطلب سعی کردیم درآمد شغل برقکاری را در دو حوزه برق ساختمان و برق صنعتی بررسی کنیم، با این هدف که بتوانید با کمک راهکارهای بیان شده در این متن هر روز سطح درآمدی خود را بالاتر ببرید.

اما باز هم تاکید می کنیم که تلاش و پشتکار در کنار آموزش حرفه ای مهارت های شغل برقکاری از جمله مهمترین اصول برای درآمد بیشتر از این حرفه است.

پس تا جایی که می توانید بر روی بخش یادگیری خود سرمایه گذاری کنید و از تلاش خسته نشوید، مطمئن باشید که این تلاش ها حتماً شما را به درآمد بیشتر هدایت می کنند.

در انتها از شما دعوت می کنیم اگر  در حوزه برق ساختمان دارای تخصص و تبحر هستید، به جمع مجریان برقکار در مجموعه تاسیسات 24 ساعته بپیوندید.

برای این منظور کافیست همین الان به صفحه همکاری با تکنسین مراجعه کرده و فرم همکاری را پر کنید.

منابع فارسی:

منبع1 منبع2

منابع انگلیسی:

منبع1 منبع2

اشتراک گذاری این صفحه