در این مطلب قصد داریم تا در خصوص نحوه برق کاری نمای ساختمان توضیحاتی را ارائه دهیم.

 

در گذشته نه چندان دور تزئین و نورپردازی نمای ساختمان ها فقط مختص بناهای خاص مثل موزه ها، نمایشگاه ها، هتل ها و در کل ساختمان های عمومی و با اهمیت بود.

اما امروزه با رشد دو رشته مهم معماری و مهندسی برق، شاهد برق کاری نمای بسیاری از منازل مسکونی و خانه های شخصی هستیم.

دلیل علاقه مندی بیشتر افراد در بکارگیری هنر برق کاری در نمای ساختمان خود، به تاثیر شگفت انگیز برقکاری نما بر روی زیبایی و جلوه ساختمان و حتی منحصر به فرد شدن محله بر می گردد.

هر چند تمام نمونه های برق کاری نمای ساختمان نتوانسته به اندازه کافی زیبا و دلفریب باشد و چه بسا باعث زشت تر دیده شدن ساختمان شده و در بعضی موارد نورپردازی در نمای ساختمان آزاردهنده هم بوده است.

اگر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، ما به شما کمک می کنیم تا اولاً مدل نورپدازی مناسب ساختمان خود را انتخاب کنید و در نهایت با طریقه نصب و سیم کشی مربوط به آن آشنا شوید.

چرا که قصد داریم تا مدل های مختلف نورپردازی در نما، طریقه سیم کشی نما و انواع لامپ به منظور استفاده در نورپردازی نما را به شما معرفی کنیم.

برقکاری نمای ساختمان در چه مرحله انجام می شود؟

برق کاری نمای ساختمان یک مرحله بسیار مهم در سیم کشی برق کل ساختمان می باشد،که به نمای خارجی آن مربوط می شوند.

یعنی همانطور که مجری برق کار باید طرح و نقشه خود برای اجرای سیم کشی داخلی بنا را انجام دهد، لازم است با توجه به نظر کارفرما برنامه خود در خصوص برق کاری نمای خارجی ساختمان را نیز انتخاب کند.

بر این اساس اگر کارفرما قصد استفاده از نورپردازی در نمای خارجی ساختمان را دارد، بایستی پیش از سنگ کاری این درخواست را اعلام کند.

تا بتوان داکت کشی های مخصوص کابل های برق نورپردازی را در زیر نمای اصلی کار گذاشت و روی آن ها را پوشاند، با این هدف که به زیبایی نمای ساختمان خدشه ای وارد نشود.

اما متاسفانه مواقعی است که کارفرما بعد از اتمام نمای ساختمان اعلام می کند که دوست دارد از نورپردازی در ساختمان خود استفاده کند.

در این صورت مجری برق کار نمی تواند تضمین کند که زیبایی نما تامین خواهد شد. هر چند دو ترفند برای این چنین موقعیت ها وجود دارند:

  1. رنگ کابل های برق نما را هم رنگ با سنگ نمای اصلی ساختمان انتخاب کنید.
  2. کابل های برق نما را از لبه سنگ های نما یا زیر پنجره ها رد کنید.

نحوه برقکاری نمای ساختمان1

تجهیزات مورد نیاز برای سیم کشی نمای ساختمان

برای اجرای برق کاری نمای ساختمان لازم است تا تجهیزات زیر را به کار بگیرید:

  • از آنجا که اکثر چراغ های نما از جنس فلزی بوده و ارت دار هستند، بسته به تعداد چراغ ها می توان از کابل 3 در 1/5 یا 3 در 2/5 استفاده کرد. به جای کابل می توان از سیم هم استفاده نمود.
  • لوله برق شماره 2
  • فتوسل 16 یا 25 آمپر

فتوسل وسیله ای است که نسبت به نور حساس بوده و با برخورد شعاع های نوری با صفحه آن از خود ولتاژ تولید می کند و از تولید این ولتاژ می توان رله ای را به کار انداخت که مداری را قطع یا وصل کند.

از فتوسل برای خاموش و یا روشن کردن اتوماتیک لامپ های معابر، باغ های بزرگ، حیاط ویلاها، لامپ های نمای ساختمان و غیره استفاده می شود.

آموزش نورپردازی نمای ساختمان

به منظور اجرای نورپردازی نمای ساختمان لازم است تا با طریقه سیم کشی نما آشنا شوید، پس مراحل زیر را تک به تک اجرا کنید.

  1. نوع طراحی و نورپردازی نمای ساختمان مورد نظر را بر روی نقشه پیدا کنید.
  2. اولین مرحله برای اجرای سیم کشی نورپردازی نمای ساختمان به لوله گذاری برق آن مربوط می شود.
  3. برای این منظور بین تمام قسمت هایی از روی نما که فکر می کنید بعداً باید چراغ به منظور نورپردازی شود و روی نقشه مشخص کرده اید، یک لوله برق با دو رشته سیم به صورت سری قرار دهید.
  4. به منظور اجرای سیم کشی نورپردازی ساختمان هیچ نیازی به شیار زنی ندارید.
  5. لوله ها را می توانید با بست کمربندی یا سیم رابیتس به هر شکل که راحتید بر روی نما قرار دهید.
  6. از آنجا که معمولاً روی نما سنگ کاری می شود، روی لوله های برق شما نیز پوشانده خواهد شد.
  7. در این مرحله نماکار یا کامپوزیت کار وارد پروژه شده و نمای ساختمان را تکمیل می کند.
  8. حال شما باید از سر خط لوله هایی که قبلاً در زیر نما قرار داده اید به داخل یک کلید پل وصل کنید.
  9. با این کار می توان تمام چراغ های نما را با یک کلید کنترل نمود و چند پل بودن کلید تماماً به سلیقه شما بستگی دارد.
  10. در این مرحله می توانید برای روشن و خاموش شدن چراغ های نما از فتوسل هم استفاده کنید.

نحوه برقکاری نمای ساختمان2

ایده هایی برای نورپردازی نمای ساختمان

همانطور که از گفته های بخش اول می توان برداشت کرد، نوع نورپردازی و برق کاری نما تاثیر زیادی در جلوه ساختمان دارد.

به همین دلیل ما چند مدل از نورپردازی نما را در این قسمت به شما معرفی می کنیم، تا اگر مجری برق کار و یا کارفرما هستید، بتوانید از این مدل ها برای طراحی نوع برق کاری نمای ساختمان مورد نظر خود ایده بگیرید:

  • نورپردازی مسطح

نورپردازی مسطح به نمای یک دست ساختمان بدون هیچ گونه بافت است. این نماها در درجه اول تحت تأثیر شرایط نوری طبیعی، یعنی نور خورشید قرار دارند.

با این وجود می توان سطوح بزرگ و یکنواخت نمای ساختمان را با ساختار مشخص و الگوهای نوری منظم فراهم کرد.

  • نورپردازی عمودی تقسیم شده

در نورپردازی عمودی تقسیم شده مجری برق کار می تواند از پرتوهای باریک نور برای افزایش تقسیمات عمودی نور استفاده کند.

مجری همچنین می تواند در این مدل، ترکیبی از چراغ های بالا و چراغ های پایین را برای تقویت نما در نظر بگیرد.

  • نورپردازی خلاقانه

این ایده نورپردازی مبتنی بر نوآوری است که امکان استفاده خلاقانه از چندین تکنیک نورپردازی را فراهم می کند.

به عنوان مثال، مجری برق کار می تواند برای روشن کردن نمای ساختمان در این روش از وال واشرهای LED به صورت ترکیبی با پروژکتورهای ال ای دی استفاده نماید.

نحوه برقکاری نمای ساختمان3

انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان

به طور کلی نورپردازی نمای ساختمان را می توان با المان ها و عناصر مختلفی انجام داد. در هر فضا متناسب با شرایط آن می شود از چراغ، پروژکتور، وال واشر، لامپ و سایر عناصر روشنایی دیگر کمک گرفت.

  • چراغ های LED دکوراتیو

استفاده از چراغ های LED تزئینی جهت نورپردازی ساختمان گسترش زیادی یافته است. اگر از این المان برای نمای ساختمان استفاده کنید، خود چراغ ها دیده نمی شوند و فقط باریکه های نور از بالا و پایین چراغ روی ساختمان تابیده می شود.

از چراغ های LED دکوراتیو یا تزئینی می توان برای برقکاری ساختمان های مسکونی و تجاری استفاده کرد.

مزیت قابل توجه چراغ های ال ای دی در تنوع بالای طرح چراغ و رنگ نور آنهاست. البته مراقب باشید که نور به داخل ساختمان ها تابیده نشود.

  • جت لایت

چراغ جت لایت یک سیستم پرتاب نور فوق العاده قوی برای نورپردازی ساختمان می باشد که برای بناهای مرتفع و بسیار بلند کاربرد دارد.

طراحی جدید جت لایت با بیشترین پرتاب نور و دفع حرارت و لنز آنتی یووی Anti UV به منظور دفع انعکاس نور خورشید در روز می باشد.

چراغ جت لایت با توان 10 وات، شعاع نور را تا ارتفاع حداقل 30 تا 50 متر پرتاب می کند. این چراغ به صورت روکار و در قسمت بیرونی ساختمان روی زمین قرار داده می شود.

نحوه برقکاری نمای ساختمان4

  • ریسه های خطی

یکی دیگر از روش های نورپردازی نمای ساختمان در استفاده از ریسه های LED خطی است. ریسه های خطی را معمولاً دور تا دور پنجره ها یا بخش های مختلف ساختمان قرار می دهند.

تنوع رنگی ریسه های خطی ال ای دی بسیار زیاد است و همین مزیت می تواند جلوه زیبایی به ساختمان شما ببخشد.

البته اگر قصد نصب ریسه های خطی به دور پنجره ها را داشتید، باید مراقب باشید که نور آن ها به داخل پنجره تابیده نشود.

  • وال واشرها

وال واشر قطعه ای است که از تعدادی لامپ چیده شده در کنار هم تشکیل شده و تعداد لامپ ها، اندازه آن ها و میزان توان هر یک می تواند بنا به نیاز و نوع ساختمان متفاوت باشد.

جهت نور، زاویه تابش و شدت نور در وال واشرها قابل تغییر و کنترل است. این چراغ ها در انواع تک رنگ با قابلیت ایجاد نور سفید یا رنگ های قرمز، آبی، سبز، بنفش و... در هفت رنگ تولید می شود.

البته برخی از انواع وال واشر به نام RGBW طیف کاملی از رنگ ها را دارا هستند، به شکلی که می توانند در یک زمان هم نور سفید و هم نورهای رنگی فول کالر را ایجاد کنند.

وال واشرها در انواع مختلف LED، RGD و SMD موجود هستند. وال واشر SMD خروجی نور خطی دارند و بیشتر برای تامین نور نمای ساختمان ها و فضاهای شهری کاربرد دارند.

نحوه برقکاری نمای ساختمان5

  • پروژکتورها

پروژکتورهای ال ای دی را بر روی سازه های سنگی و بتنی ساختمان ها نصب می کنند. این منبع نوری زیبا می توانند بخش وسیعی از روشنایی نمای ساختمان را به خود اختصاص دهند.

  • چراغ زمینی یا دفنی

یکی از چراغ های پرکاربرد در نورپردازی نمای ساختمان ها، چراغ های دفنی هستند. چراغ های دفنی نور را به صورت هاله ای از نور به اجسام تابانده و باعث ایجاد سایه روشن های زیبایی می شوند.

چراغ های دفنی LED نورهای رنگی متنوعی تولید می کنند و می توان آن ها را زاویه های پخش نو متفاوت طراحی کرد.

قابلیت مهم چراغ های دفنی این است که می توان آن ها را با کمک سیستم های کنترل دیجیتالی و سیستم های کنترل از راه دور کنترل نمود.

از آنجا که چراغ های دفنی را در زیر زمین قرار می دهند، لازم است تا این نوع چراغ در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و ضد خش و ضد خمیدگی باشند.

نحوه برقکاری نمای ساختمان6

نکات طلایی در انتخاب نوع لامپ و منبع نوری در نورپردازی یک ساختمان

تامین روشنایی نمای بیرونی ساختمان باید تحت شرایط و ظوابط خاصی باشد، تا بتوان بهترین بهره را از این هنر دریافت کرد:

  • انتخاب المان مناسب برای نورپردازی نمای ساختمان

باید توجه داشت که چراغ یا پروژکتور با برد و پوشش نوری مناسب برای نمای ساختمان انتخاب شود. مثلاً اگر ساختمان مورد نظر ما مرتفع است، باید از چراغ هایی با پرتاب نور بالا استفاده کرد.

چراغ انتخابی ما اگر قرار است در قسمت پایین ساختمان نصب شود، لازم است تا به قدر کافی پر نور باشد تا نور را تا ارتفاع بالا برساند.

معمولاً اکثر چراغ های LED معمولی پوشش نور بسیار بالایی دارند و زاویه تابش نور در آن ها بین 120 تا 150 درجه است.

در مقابل اگر ساختمان مورد شما کم ارتفاع است، به دنبال چراغ هایی باشید که برد کمتری دارند، اما در عوض دارای پوشش نوری بسیار خوبی هستند.

توصیه ما در این خصوص استفاده از پروژکتورهایی با زاویه تابش 150 تا 180 درجه بسته به نوع ساختمان است.

اگر قرار است نورپردازی در نمای ساختمان را از بالا انجام دهید، لازم است تا درجه تابش نور را طوری تنظیم کنید که پرتوی نوری از عرض دیوار بیرون نزند.

  • توجه به شدت و رنگ نور

انتخاب و ترکیب رنگ لامپ هایی که استفاده می کنید، باعث زیبایی دوچندان ساختمان می شود. پس توجه کنید که رنگ نورهایی که انتخاب می کنید با رنگ متریال ساختمان همخوانی داشته باشد.

در غیر این صورت نورپردازی و برق کاری نمای ساختمان نه تنها باعث زیبایی بنا نمی شود، بلکه چشم افراد بیننده حتی رهگذران را نیز آزار می دهد.

نکته مهم دیگر این است که شدت و زاویه نور انتخابی نباید به شکلی باشد که باعث رنجش ساکنین آپارتمان های اطراف ساختمان باشد.

به همین دلیل باید محل مورد نظر برای نصب لامپ ها در برق کاری ساختمان به صورتی انجام شود که منابع نوری فقط فضای بین پنجره ها را روشن کرده و اصلاً به داخل تابیده نشود.

  • کاهش مصرف انرژی

معمولاً می توان از پروژکتورهای ال ای دی، وال واشرهای ال ای دی، ریسه های خطی، چراغ های دکوراتیو و جت لایت ها برای تامین روشنایی نمای ساختمان استفاده کرد.

اما نکته مهم این است که مصرف انرژی این نوع منابع نوری کم باشد و در عین حال پخش نور مناسبی در فضا داشته باشند.

در روش برق کاری نما به شکل کم مصرف آن شما می توانید به جای پر کردن کل نما با چراغ، از نورپردازی با لامپ های LED کمک بگیرید.

  • پنهان کردن منبع نوری

نورپردازی نمای خارجی ساختمان را باید به گونه ای انجام داد که خود منبع نوری دیده نشده و فقط نورافشانی آن بر روی ساختمان جلوه گری کند.

 

تفاوت پخش نور در در چراغ های COB، SMD و LED

فناوری چراغ های SMD بعد از LED وارد بازار شد و بعد از این دو مدل شاهد ورود و استفاده از چراغ های COB در نورپردازی ساختمان ها بودیم.

اگر بخواهیم این سه مدل چراغ را از لحاظ پخش نور مقایسه کنیم، می توان گفت درست است که تمرکز نور در چراغ های COB و SMD بیشتر از چراغ های LED است.

اما تمرکز و پخش نور به نوع ساخت منعکس کننده و قالب آن چراغ بستگی دارد. به عنوان مثال، می توان با تعویض عدسی های وال واشر تمرکز یا پخش نور را در این مدل از چراغ ها کم یا زیاد کرد.

در صورتی که در تمام ان وال واشرها از SMD های پاور استفاده شده است. با این حال یک قانون کلی در انتخاب نوع چراغ برای نورپردازی نمای ساختمان وجود دارد.

به این صورت که معمولاً برای مکان هایی مثل جلوی نمای یک ساختمان بلند، که لازم است تا نور مسافت زیادی را طی کند، از چراغ هایی استفاده می شود که نور را به صورت خطی و متمرکز ایجاد می کنند.

ولی در مکان هایی مثل داخل پارک ها، که لازم است تا فضای وسیعی روشن شود، از چراغ هایی با نور پخش شده استفاده می شود.

منابع فارسی:

منبع1 منبع2 منبع3 منبع4 منبع5 منبع6

منبع انگلیسی:

منبع1 منبع2 منبع3 منبع4 منبع5

اشتراک گذاری این صفحه